Coșmarul clarobscurului sovietic

Coșmarul clarobscurului sovieticPentru foarte mulți intelectuali formați în perioada interbelică, deceniile de după cel de-al doilea război mondial cînd Basarabia a fost ocupată de către Uniunea Sovietică au fost un adevărat coșmar. Foarte mulți au fost deportați, mulți au fugit peste Prut, iar o mare parte și-au întors mantaua după vînt, cu toate că știau prea bine care e adevărul.

Valentina Rusu Ciobanu a ucenicit între cele două răboaie la mari artiști interbelici.

Criticul de artă Tudor Braga: „A studiat la Alexandru Plămădeală sau August Baiar la Chișinău, la Școala de arte frumoase. Pe urmă trei ani de zile la Corneliu Baba, la Iași. Era un om informat despre ce se întîmplă în lume și în creația contemporană. Dar, deodată, a fost aruncată în clarobscurul sovietic, după 1944.”

Valentina Rusu Ciobanu putea foarte bine să discearnă grîul de neghină și anume acest lucru nu le convenea autoritățile sovietice. Ea nu numai că nu a schimbat foaia, dar a și sfidat realismul socialist care se răspîndea ca pecinginea.

În 1959 artista pictează un tablou care se numește Plantarea Pomilor cu care i-a călcat pe bombeu pe mai marii zilei, provocînd un mare scandal.

Tudor Braga: „Această lucrare a fost discutată la miezul nopții la Comitetul Central al Partidului Comunist unde pictorița a fost adusă cu cangea. Din această clipă, susține Tudor Braga, dar și alți critici de artă, puterea a pus ochii pe artistă.

Tudor Braga: „Totdeauna a fost urmărită și suspectată că ar fi un element subversiv care vrea să submineze arta socialistă. Ce mai încolo și încoace, era considerată un fel de dușman al poporului.”

Cu toate că mereu se afla cu mîna în ușă, artista nu a cedat, iar acest lucru i-a făcut pe colegii săi să considere arta sa ca o expresie a disidenței artistice. Ba mai mult decît atît, Uniunea Sovietică a murit, iar arta sa a supraviețuit. Majoritatea tablourilor par ar fi pictate astăzi. Iar această senzație ne-o dă faptul că pictorița a prevestit mișcările artistice contemporane. Încă prin anii șaizeci ai secolului trecut, ea a anticipat, consideră majoritatea criticilor de artă, postmodernismul și minimalismul, în niște tablouri mai mult decît viguroase.

Dumitru Crudu/Europa Libera


Filed under: Cultura, Moldova Tagged: Cultura, Moldova

Sursa
2010-10-20 10:06:32



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

08:14:47POEMELE UITĂRII —» Andrei LANGA. Blogul personal
08:14:03DIAVOLUL —» Andrei LANGA. Blogul personal
06:05:48LECTURA ÎN EPOCA DIGITALĂ —» Leo Butnaru
11:30:25Cu cine-ar vota axa răului? —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
11:06:04모두의탐정 How to find evidence for a divorce case —» Curat Murdar, Coane Fanica
04:52:10De dincolo —» Jurnal A.
09:00:18Biblioteca de arte aniversară. 60 ani de la lansare —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
08:24:29Ce să faci când ai probleme în biserică din cauza politicii? – Vasile Filat —» Moldova Creștină
07:49:31Probleme, necazuri și ciori care se țin după tine… – Vasile Filat —» Moldova Creștină
05:57:13DIN YES-EURI —» Leo Butnaru
01:36:46Am fost acasă, mamă —» penULTIMUL DAC
14:00:00Да на пишеш за себе си… —» Biblioteca Hristo Botev
11:36:31Să ne mobilizăm! Să gândim critic și să votăm corect la 3 noiembrie 2024! —» Liceul Teoretic “Mihail Sadoveanu”, Călăraşi
06:28:19Strictul necesar —» Leo Butnaru
04:43:40DIN REVISTA PENTRU TINERI —» Leo Butnaru
17:25:00Febră electorală. DA și DA —» Argentina Gribincea's Blog
15:12:29 Ziua Bulgarilor Basarabeni —» Biblioteca Hristo Botev
17:38:16Joker: Folie à Deux —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
13:00:06Să fii curios, e de folos! —» Biblioteca Hristo Botev
09:40:37STRICTUL NECESAR —» Leo Butnaru
05:48:22HAR, DAR ȘI MUNCĂ —» Leo Butnaru
04:40:35HAR, DAR ȘI MUNCĂ —» Leo Butnaru
19:45:15Au influențat scrierile apocrife creștinismul timpuriu? – Vasile Filat —» Moldova Creștină
18:53:00Febră electorală. Vom fi ceea ce alegem —» Argentina Gribincea's Blog
08:57:38Referendumul învrăjbirii noastre… —» blog cultural