Napoleon (2023).

Napoleon (2023). Un film dezlînat, confuz și incoerent. Nu sînt deloc fan al lui Napoleon (chiar dacă i-am citit cîteva biografii, dintre care cea mai bună mi se pare cea a lui Evgheni Tarle), dar tot parcă ar fi meritat sa într-un film despre el să se vorbească nu doar despre cuceririle sale teritoriale și amoroase, dar colea de un Cod Civil, niște școli inginerești și cam ce mai înseamnă stat birocratic modern. Toate astea nu pentru a-l scuza, ci pentru a oferi un context istoric.  
Filmul e plin de greșeli istorice – doar aia cu artileria care împușcă în piramide cît face, sau aia în care bătălia de la Austerlitz e cîștigată prin faptul că armată ruso-austriacă e împinsă pe un lac înghețat iar artileria franceză sparge gheața și și își îneacă adversarii (în istoria reală asta este despre atacul teutonilor și înfrîngerea lor de către Alexandr Nevski), dar asta nu e cea mai mare slăbiciune a sa.  
Partea ciudată e că eroul principal, generalul Bonaparte, pare să fi fost parașutat în film: la început nu e clar cum a ajuns în poziția de a conduce asediul fortului Toulon, apoi nu e clar nici cum avansează treptat pentru a ajunge în poziția de a influența politica franceză.  
Pînă să ajungă împărat, Napoleonul din film pare un om care a nimerit întîmplător în majoritatea situațiilor în care e implicat…  
Dacă filmul e despre Napoleon care ar fi parvenit dintr-o familie săracă de nobili dintr-o fundătură a Franței (Corsica) atunci ar fi fost cazul ca în film să apară colea vreo scenă aridă din Ajaccio… Dar nu apare.  
Filmul îl prezintă pe Napoleon ca fiind obsedat de un ”mare destin” ce îl așteaptă și pe care Napoleon îl va îndeplini (deloc întîmplător, și la 24 ani cîți avea la asediul Toulonului în 1793, Napoleonul lui Joaquin Phoenix este deja bătrîn și absent – ca și sim ar purta deja povara ”marelui destin”).  
Chestia asta este, în mod clar, o construcție post-factum, frumoasă în biografiile romanțate, dar deloc veridică. Napoleon și-a schimbat obsesiile și a fost destul de flexibil din punct de vedere al ideilor…Pînă înainte de Revoluție viitorul împărat al Franței a fost un naționalist corsican care vorbea franceza cu accent distinct și sprijinea secesiunea Corsicăi…Abia după revoluție Napoleon s-a convertit în ”francez” – șansele de carieră și ascensiune pe care i le oferea Franța post-revoluționară erau incomparabil mai multe decît Corsica, fie și independentă…  
Și viața amoroasă a lui Napoleon e mult mai diversă decît ascetul din film – mult înainte ca Napoleon să divorțeze de Joséphine (în 1810), Napoleon avea deja cel puțin un copil dintr-o relație extraconjugală – pe Charles Léon (născut în 1806), dar acest fapt istoric probabil încurca linia filmului care încearcă să îl prezinte pe Napoleon ca fiind ”victima” prinsă între două mari pasiuni: Joséphine, dragostea lui terestră, și ”destinul său de a face Franța mare” (lucru pentru care își sacrifică relația cu Joséphine).  
Niște comentatori francezi au scris că filmul ar fi anti-francez. Aiureală, filmul e anti-istoric și nu face decît să prezinte o biografie distorsionată și romanțată a unei personalități extrem de complicate și de contradictorii.  
Spectatorul care privește filmul și-l vede pe Napoleon atît de prietenos și fidel soției sale și Franței, nu prea înțelege care e treaba cu cifrele oamenilor de la sfîrșitul filmului care anunță că uite, atîtea milioane – și-s multe – de oameni au murit în războaiele napoleoniene.  
Pentru ca să fie clar cum și de ce au murit acele milioane de oameni e nevoie de un alt film despre Napoleon.  
Acesta nu e acela.  


Sursa
2023-12-01 08:48:25



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

07:25:18J. D. Vance —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
03:25:26JURNALUL CA MEMORIE —» Leo Butnaru
14:00:34Здравка Евтимова взе Вазовата награда за 2024 година —» Biblioteca Hristo Botev
13:48:49Moldova ia opt medalii la concursul de spumante al CMB —» Fine Wine
13:33:43За Иван Вазов —» Biblioteca Hristo Botev
19:02:06Amintiri din GULAG filmate la Nisporeni —» Curaj.TV | Media alternativă
14:21:36Copii și Cuvinte. O Vacanță Mare cu o Scriitoare Mare este o Poezie scrisă împreună —» BiblioCity
14:20:25Cartea cea de toate zilele. Adevărată lecție de educație patriotică și spirituală —» BiblioCity
21:23:06Victimă a deportărilor, despre referendumul din toamnă —» Curaj.TV | Media alternativă
04:59:13NEOBIȘNUITA ÎNTÂMPLARE —» Leo Butnaru
22:38:13PORTRETE PLUTITOARE (Ed. Prut Internațional, Chișinău, 2018) —» Andrei LANGA. Blogul personal
22:21:40ANA RAPCEA, Poeții/ Los poetas* —» Andrei LANGA. Blogul personal
15:43:33God is opposed to the PROUD —» Erik and Elena Brewer's Weblog
08:56:55Republica Moldova prezentă în Tabloul european privind inovarea —» Gheorghe Cuciureanu
22:09:08Margareta Curtescu, autobiografie/ autobiografía* —» Andrei LANGA. Blogul personal
10:25:10„Europa: investigații de vacanță la bibliotecă” – un program menit să susțină valorile europene —» BPR Ungheni's Blog
07:06:58Dorul de ducă ca destin —» Biblioteca Hristo Botev
04:17:05DIN „VATRA” MIEZULUI DE VARĂ / Partea a III-a —» Leo Butnaru
10:50:54파란통효과 How do I deal with stress while dieting? —» Curat Murdar, Coane Fanica
10:23:52Activist agresat la primăria Truşeni —» Curaj.TV | Media alternativă
08:31:57Două vinuri noi de la Crama Mircești —» Fine Wine
07:30:54Caravana amintirilor din GULAG pornește azi din București —» Curaj.TV | Media alternativă
04:28:58DIN „VATRA” MIEZULUI DE VARĂ / Partea a II-a —» Leo Butnaru
17:01:22Biserica pe post de Armată străină de ocupație în Chișinău și-n „Întreaga Moldovă” —» SINCERITATEA ca SENTINŢĂ | B(îr)log de Traian Vasilcău sau, pur şi simplu, TRAIANUS
14:59:30În pas cu viitorul. Aici începe o nouă diplomație, a unei noi generații – diplomația păcii și a înțelepciunii —» BiblioCity