LEADUL
Leadul de stire – partea 2 9. Mai exista un al doilea tip de lead care este foarte folosit in reportaje. Este lead-ul amanat sau de reportaj. De obicei introduce o scena sau evoca o stare printr-o intamplare, anecdota, sau printr-un exemplu. Scriitorul poate sa prevesteasca evenimentele viitoare sau sa creeze un sentiment de surpriza presimtita sau anticipata. Informatia esentiala este deocamdata ascunsa. Scriitoarea atata/tachineaza inainte sa faca pe plac. 10. Lead-ul amanat poate fi scurt, poate doua propozitii, sau poate fi mai lung, pana la patru paragrafe. Lead-ul amanat trebuie totusi sa indeplineasca doua roluri ale lead-ului: trebuie sa capteze esenta povestii si sa o faca astfel incat sa incurajeze cititorul sa continue. Ca si lead-ul direct, duce cititorul exact in inima povestii. Lead-urile bune sunt ca titlurile bune: arunca o raza de lumina asupra povestii. 11. Cand lead-ul este amanat si nu explica imediat puntul principal al povestii, este important ca tema sa fie inclusa undeva la inceputul povestii, de obicei in primele patru paragrafe. Daca cereti cititorului sa astepte pana afla despre ce este vorba, asigurati-va ca il rasplatiti cu un enunt clar al scopului, cunoscut si ca “nut graph” [grafic de miez]. 12. Lead-urile trebuie sa fie sincere. Nu ar trebui sa promita niciodata ceea ce nu urmeaza in poveste. Nu incepeti cu o anecdota uimitoare sau senzationala daca nu este organic legata de tema. Cum spunea scriitorul John McPhee: “Un lead nu ar trebui sa fie ieftin, stralucitor, amagitor, sa anunte o intreaga fanfara de trompete, si apoi muntele naste doar un soarece”. Restul povestii: Am vorbit despre lead. Haideti sa vorbim despre restul povestii – mijlocul si sfarsitul. 1. Adevarata putere a povestii dumneavoastra va veni din detaliile care sprijina ce s-a promis in lead. Acesta este materialul de fundal, exemplele si citatele, lucrurile observate, explicatiile si definitiile si sensul povestii. Acestea sune elementele care dau inteles si sens evenimentului sau persoanei despre care scrieti. 2. Puteti construi un mijloc puternic si interesant al povestii in mai multe feluri. Iata unele dintre acestea: a. Puneti o intrebare sau o problema intr-un paragraf si dati raspuns in urmatorul. Lucrati pe cauza si efect folosind exemple sau citate. b. Introduceti fundalul prin cuvinte ca “previously” [mai inainte, in prealabil], “in the past” [in trecut], “two months ago” [acum doua luni]. Puneti aceasta informatie in mai multe sectiuni in loc de un singur fragment mare. c. Repetati un cuvant sau o structura de la un paragraf la altul. d. Folositi structura paralela. Folositi aceeasi ordine gramaticala in propozitii succesive, sau acelasi numar de propozitii in paragrafe succesive. e. Variati lungimea propozitiei. Puneti o propozitie scurta dupa una lunga. f. Folositi anecdote. Ati folosit una in lead, incercati-o in mijlocul povestii. O anecdota in poveste creeaza un impuls, impingand cititorul mai departe. g. Folositi dialogul. Lasati cititorii sa auda doua dintre personajele dumneavoastra vorbindu-si unul altuia. h. Folositi o lista pentru a sublinia punctele cheie. De exemplu, o decizie a curtii sau descoperirile unui studiu stiintific pot fi rezumate intr-o lista. 3. In fine, am ajuns la sfarsitul povestii. Ganditi-va la acesta ca la o impresie de durata, ca la ultimul cantec pe care l-ati auzit la radio. Finalul este adesea ceea ce cititorul isi aminteste din poveste. Deci va trebui un sfarsit puternic. Sfarsitul este atat de important incat ar trebui sa stiti cum veti termina inainte de a incepe. 4. Multi scritori pastreaza o bucata buna pentru final, poate al doilea citat ca valoare. (Cel mai bun citat ar trebui folosit pe la inceputul povestii). Roger Simon, un editorialis de la The Baltimore Sun isi schimba leadurile si finalurile sa vada care merge mai bine si unde. 5. Cel mai obisnuit tip de a termina este un citat de final. Cautati un citat care sa rezume ideea principala a povestii. Alt final favorit este cel circular. Pentru acest final, va intoarceti la ideea exprimata de lead. Uneltele profesiei Cand am inceput sa lucrez ca reporter, am crezut ca aptitudinile si structurile folosite pentru romane sau piese de teatru s-ar putea aplica si pe stiri. Intre timp m-am razgandit. Acum cred, asa Studii Media, ca exista un “limbaj al jurnalismului”. Stirile sunt un procedeu unic, din urmatoarele motive: 1. Stirea este concreta si specifica. La ziarul St Petersburg Times, li se cere reporterilor saSursa
2008-05-15 23:47:11