Ce se întâmplă cu proiectul Legii privind piaţa de capital (p.4)

Pentru ce piaţă optăm – pentru piaţa unică europeană sau pentru o piaţă internă închisă?Proiectul Legii privind piaţa de capital conţine un set de norme, în temeiul cărora participanţii profesionişti (societăţile de investiţii) din Uniunea Europeană vor avea dreptul să ofere servicii de investiţii pe teritoriul RM, fără a deţine licenţa eliberată de autoritatea competentă a RM. Oponenţii legii au văzut în aceste prevederi un plan de agresiune şi ocupaţie a pieţei de capital din RM de participanţii profesionişti din străinătate.“Pentru cine se pregăteşte terenul? ” se întrebă unul din oponenţii legii. Răspunsul vine tot de la el: “De facto, piaţa de capital naţională este în pragul distrugerii. Evidenţiez – piaţa naţională… Atunci, vom zice: la revedere, participanţi profesionişti din ţară, şi bună ziua, participanţi profesionişti străini.
Este, oarecum, de mirare, când după ani la rând de ritorică despre “promovarea investiţiilor străine” şi “integrarea RM în UE”, unele persoane văd un pericol în apariţia participanţilor profesionişti europeni în RM. Dar trecem peste acest detaliu, aşa cum trecem peste stilul provocator al întrebării, şi ne oprim la motivele din care proiectul Legii permite participanţilor profesionişti din UE să presteze servicii financiare în RM.… cele 4 libertăţi fundamentalePiaţa internă a Uniunii Europene este o piaţă comună a statelor membre, bazată pe 4 libertăţi fundamentale: libera circulaţie a mărfurilor, libera circulaţie a serviciilor, libera circulaţie a persoanelor şi libera circulaţie a capitalului. Este un lucru arhicunoscut, de la care începe orice lecţie privind UE. Având în vedere cele 4 libertăţi fundamentale, directivele EU, în dependenţă de domeniul de reglementare, prevăd diverse normele, care asigură libera circulaţie a mărfurilor, serviciilor, persoanelor şi capitalului. Nu vom înşira aici lista tuturor directivelor care vizează în mod direct piaţa de capital, şi care se referă la circulaţia capitalului şi serviciilor financiare. Ne vom opri doar la Directiva privind piețele instrumentelor financiare (MiFID) – una din cele mai importante directive în domeniul serviciilor financiare, care urmează să fie transpusă în legislaţia naţională prin intermediul proiectului Legii privind piaţa de capital.Art. 31 al MiFID stabileşte, că “statele membre veghează ca fiecare societate de investiţii, autorizată şi supravegheată de autorităţile competente (ale unui stat UE – n.a.), să ofere în mod liber servicii de investiţii şi servicii auxiliare pe teritoriul lor”. Constatăm, că orice societate de investiţii din UE, care deţine autorizaţia/licenţa statului de origine pentru activităţi şi servicii de investiţii, este în drept să desfăşoare – liber şi fără restricţii suplimentare – astfel de activităţi pe teritoriul oricărui alt stat membru al UE. Aceste reglementări se bazează pe idea, că o societate de investiţii, legal constituită şi licenţiată/autorizată într-un stat membru al UE, întruneşte două condiţii care îi asigură funcţionalitatea:
  • corespunde cerinţelor de conformitate acceptate la nivelul UE;
  • este supravegheată de una din autorităţile competente ale statului membru UE, şi respectiv, se încadrează în profilul de risc admisibil.
Pornind de la caracterul unitar al pieţei europene, societatea de investiţii licenţiată/autorizată de un stat membru, nu va fi re-licenţiată într-un alt stat membru al EU, deoarece licenţa/autorizaţia pe care o deţine este o confirmare, că întruneşte cele două condiţii.Proiectul Legii privind piaţa de capital preia normele din art.31 al MiFID şi dispune aceleaşi reglementări pe teritoriul RM: societatea de investiţii care deţine autorizaţia/licenţa eliberată de autoritatea de reglementare şi supraveghere a pieţei de capital dintr-un stat membru al UE va fi în drept să presteze să servicii de investiţii în RM. Obligaţia de re-licenţiere în RM a unei societăţilor de investiţii din UE ar însemn, că în RM se verifică suplimentar cele două condiţii,  verificate anteriorde autoritatea competentă dintr-un stat UE.
Reglementările proiectului Legii pieţei de capital, care permit societăţilor de investiţii europene să activeze în RM, confirmă câteva elemente deosebit de importante pentru perspectiva europeană a RM, şi anume:
  • RM recunoaşte autoritatea, legalitatea şi capacitatea autorităţilor de reglementare a pieţei de capital din statele membre ale UE;
  • RM recunoaşte caracterul unitar a pieţei europene şi acceptă să devină parte componentă a acesteia;
  • RM acceptă regulile de joc aplicate pe piaţa comunitară şi le preia integral.
Şi invers, neincluderea în proiectul Legii pieţei de capital a unor astfel de reglementări ar însemna că:
  • RM nu recunoaşte autoritatea, legalitatea şi capacitatea autorităţilor de reglementare a pieţei de capital din statele membre ale UE;
  • RM nu recunoaşte caracterul unitar a pieţei europene şi nu acceptă să devină parte componentă a acesteia;
  • RM nu acceptă regulile de joc aplicate pe piaţa comunitară şi nu le preia.
În mod evident, proiectul Legii pieţei de capital a ales prima cale.Desigur, pericolul “distrugerii pieţii”, odată cu apariţia societăţilor de investiţii din UE, este unul virtual. Indiferent ce societăţi europene vor veni în RM şi care va fi arealul de extindere pe piaţă, ele nu vor reuşi să excludă sau să motiveze dispariţia participanţilor profesionişti autohtoni cel puţin din câteva considerente. În primul rând, există foarte puţine premise să presupunem, că în RM vor apărea societăţi din UE care se vor compara ca potenţial cu participanţii profesionişti bancari. Chiar dacă admitem, că vor dispărea în totalitatea participanţii profesionişti nebancari, pe piaţă vor continua să activeze cele 10 bănci care în prezent deţin licenţe de participanţi profesionişti. În al doilea rând, societăţile de investiţii din UE vor aduce noi abordări şi strategii de activitate pe piaţa de capital. În acelaşi timp, participanţii profesionişti din RM îşi vor folosi propriile avantaje – relaţii mai bune cu autorităţile şi companiile locale, înţelegere mai bună a situaţiei locale, adaptare mai bună la mentalitatea investitorilor locali. Din această perspectivă, participanţii profesionişti din ţară şi societăţile de investiţii din EU se află pe poziţii aproape identice: fiecare grup are avantajele şi dezavantajele sale.Aşa dar, proiectul Legii optează pentru deschiderea pieţei de capital şi integrarea în piaţa comunitară. Urmează să vedem, dacă oponenţii Legii vor avea o opţiune similară sau vor dori să menţină în continuare aceeaşi piaţă închisă, monopolizată şi ruptă de realităţi.(va urma)Alexandru SavvaSursa: http://financiar.md/Nota personala:  Nu impartasesc aceasta opinie dar merita de cunoscut.Articolele anterioare:Ce se întâmplă cu proiectul Legii privind piaţa de capitalCe se întâmplă cu proiectul Legii privind piaţa de capital (p. 2)Ce se întâmplă cu proiectul Legii privind piaţa de capital (p.3)

Sursa
2011-07-17 17:22:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

20:08:31Polițistă la volan, la fel ca bărbații cu epoleți, sfidătoare —» Curaj.TV | Media alternativă
19:47:06Am pierdut mii de dolari pe false ”investiții”! —» Curaj.TV | Media alternativă
10:00:08Anxietatea – de la cauze și consecințe, la soluții —» Moldova Creștină
05:42:32«Новости Приднестровья» продолжают тырить —» Бессарабские хроники
00:05:00Black Friday: All of Our Deals in One Spot —» Misterioz
18:44:12Cehia. Moldovenii de peste hotare sunt „diasporă” —» Curaj.TV | Media alternativă
17:24:22Zice că l-au păcălit cu locul de muncă în Germania —» Curaj.TV | Media alternativă
14:27:05Programul ,,Opera jubiliară a anului 2022” —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
13:26:41Infografic ,,Septembrie - nici o zi fără lectură" —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
10:10:31A fi bun nu costă mult, dar aduce dobânzi mari! —» Moldova Creștină
18:55:30Valurile mortale din asfalt au supraviețuit două anotimpuri —» Curaj.TV | Media alternativă
18:48:59Tramvaiul răzbunător de pe ruta 11 —» Curaj.TV | Media alternativă
16:02:58Omofonele – unde punem cratima?  —» Moldova Creștină
16:00:13Ar trebui să ne doară… | Poezie de Mașa Rotaru —» Moldova Creștină
13:00:16Interviu cu Vasile Gherasimciuc, Director al Sărbătorii Speranței în Moldova (14-16 Iulie 2023) —» Moldova Creștină
10:00:14Nu ne mai pasă | Opinie Mașa Rotaru —» Moldova Creștină
21:58:36O activitate de interes maxim… —» Centrul Comunitar Instruire, Acces Informaţie Călăraşi
21:04:16Solidaritate cu revolta din Iran, protest la Oslo —» Curaj.TV | Media alternativă
20:30:36Au adus cu trenul sute de mașini noi în capitala sufocată de trafic —» Curaj.TV | Media alternativă
20:24:15Locomotivă de 55 de ani mai cară trenuri CFR —» Curaj.TV | Media alternativă
16:01:51Concurs de oferte pentru achiziționarea produselor igienice —» Asociaţia Obştească "Demos"
15:27:37Concurs de oferte pentru achiziția produselor alimentare —» Asociaţia Obştească "Demos"
12:56:46Cea mai delicioasă pizza pe tigaie —» Sunt MAMĂ!
12:40:48Aur pentru echipa de elevi și profesori de la Colegiul „Nichita Stănescu” din Ploiești —» Curaj.TV | Media alternativă
10:00:41Cumpără adevărul | Editorial Radu Blendarencu —» Moldova Creștină