Sărăcia ca fenomen cultural

Sărăcia este o stare de comparaţie. Suntem săraci în raport cu ce ?

Cineva la ţară care are trei vaci, două oi şi o pîrloagă pe care o lucrează şi care nu a văzut niciodată „Santa Barbara” nici „Tînăr şi neliniştit” şi care nu a fost niciodată la Chişinău, cel mult a fost la Cahul, la periferie, la tîrg, poate trăi o viaţă fără să ştie că e sărac. Dacă s-ar uita la alţii cum au lift în casă, trei maşini, televizoare cu plasmă şi-ar da seama că e sărac şi ar dori să-şi depăşească condiţia.

Dar, există şi o sărăcie obiectivă. Deci dincolo de toate aceste extreme există o sărăcie de care nu eşti conştient pentru că nu ai cu ce o compara aşa cum există şi o sărăcie indusă prin comparaţie. Dar există şi o a „treia” sărăcie, o precalitate obiectivă. De exemplu, să vrei ca tînăr să studiezi şi să nu poţi s-o faci pentru că nu ai bani să mergi la şcoala din apropiere, să stai în gazdă iar dacă ai o vocaţie artisitcă să nu-ţi poţi cumpăra o vioară sau cărţi. Asta e o sărăcie obiectivă.

Cele trei sărăcii sau mai bine zis ultimele două se amestecă deseori. Uneori ni se pare că suntem mai săraci decît de fapt suntem. Şi ni se pare că ne-am putea împlini mai mult dacă am avea resurse mult mai mari

Deci, sărăcia e relativă. De pildă cineva de aici s-ar simţi sărac pentru că nu are iPhone, iPad şi iNuştiuce şi se uită cu invidie la ală care are de toate. Dar repet aceasta este o chestiune de cultură, de raportare. În momentul în care eşti conştient de faptul că există milioane de oameni care nu au apă (lasă că nu avem noi căldură, dar alţii nu au apă), n-au pîine, nici electricitate, atunci iarăşi e foarte important să-ţi dai seama că Dumnezeu te-a binecuvîntat cu un minim de bunuri de care cu adevărat trebuie să te bucuri.

Cei care îşi imaginează că se duc în Occident şi deodată vor avea de toate sînt după părearea mea, victimele acelei sărăcii culturale, adică induse cultural prin mass-media, nu neapărat tot timpul şi săraci în mod obiectiv aşa cum am spus anterior. Sigur, sînt şi săraci obiectiv care eu plecat să culeagă căpşune prin ţările Europei pentru ca să-şi plătească ratele la o casă şi să aibă un trai cît de cît decent. Deci, problema sărăciei este una complexă şi ar trebui să avem o aplicare mai atentă asupra fenomenului şi să facem aceste distincţii minime.

Fragment din discursul teologului român Radu Preda în cadrul conferinţei ” Tînărul Ortodox în societatea post-modernă ” ţinută la Chişinău pe 12 aprilie 2011, în contextul ” Săptămînii tineretului ortodox ” organizată de Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi (A.S.C.O.)


Sursa
2011-06-09 21:38:12



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

11:13:44Moldova (+ Georgia) și jocurile marilor puteri —» Curaj.TV | Media alternativă
13:07:33Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:31:00PĂZITOR ȘI SCRIITOR —» Leo Butnaru
20:45:20Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:26:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:04:08Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:30:53Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:02:19Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:18:00DIN YES-EURI —» Leo Butnaru
00:39:44Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
23:18:25Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
22:53:06O plimbare prin Capitala Neamului —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
18:29:28Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:44:39Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:51:05DIN STRICTL NECESAR —» Leo Butnaru
02:12:33Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
23:17:51Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:46:26Peter Heather, John Rapley – Why Empires Fall —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
19:33:08Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:57:48Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:36:11Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
11:19:00„Anul lui Eminescu – Opere jubiliare ale geniului poeziei române” —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
06:39:00DIN REVISTA TINERILOR —» Leo Butnaru
04:33:30Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
02:11:28Fără Titlu —» Путепроводные Заметки