Victor Ciobanu: Argumente în favoarea republicii prezidenţiale sau parlamentare

A aduce argumente în favoarea unei republici prezidenţiale sau uneia parlamentare diferă de la caz la caz, în funcţie de statul care este subiectul investigaţiei. Totuşi, se pot aduce anumite argumente la general în favoarea unui tip de regim sau altul, aceleaşi argumente putînd fi, nu rareori, contracarate cu uşurinţă de altele.

În privinţa regimului prezidenţial, esenţa acestuia constă în faptul că responsabilitatea conducerii este atribuită unui şef al executivului, de regulă şeful statului, ales pe un termen fix şi independent de legislativ, dar contrabalansat de către alte instituţii politice. Faptul că executivul prezidenţial este separat de Parlament şi ales independent faţă de acesta, realizează, în contrast cu republica parlamentară, separarea celor 2 puteri în stat, permiţînd un control reciproc dintre cele 2 puteri, executivă şi legislativă, şi limitînd astfel abuzurile şi corupţia din stat.

În acelaşi context, un alt argument al republicii prezidenţiale este mandatul direct pe care îl capătă şeful statului de la popor. În cazul republicii parlamentare, preşedintele statului este ales de către legislativ, fiind mai puţin legitimat decît în cazul în care ar fi ales de popor. Astfel, regimul prezidenţial pare a fi mai democratic, şi mai aproape de o democraţie directă, decît regimul parlamentar.

Un alt atu al republicii prezidenţiale este viteza sporită cu care un preşedinte puternic reacţionează la schimbări, în special în momente de criză. Anume în asemenea momente regimurile prezidenţiale îşi arată eficienţa, autoritatea investită intr-o singură persoană permiţînd o reacţie mult mai eficientă şi mai rapidă decît în cazul unei republici parlamentare.

De asemenea, se argumentează că un regim politic prezidenţial este mult mai stabil decît unul parlamentar, în special în aceleaşi momente de criză, sau de presiune asupra statului din exterior. Dar chiar şi în afara cazurilor de urgenţă, faptul că preşedintele este ales de popor interzice ca acesta să fie demis de către Parlament, ca în cazul republicilor parlamentare, astfel asigurîndu-se o stabilitate la guvernare, în contrast cu crizele politice ce sunt caracteristice, nu rareori, regimurilor parlamentare.

Şi în fine, dar nu mai puţin important, o republică cu un regim politic prezidenţial poate duce o politică externă mult mai influentă şi rezista mult mai uşor presiunilor din exterior, aceasta datorită aceleaşi viteze sporite în luarea deciziilor de către o autoritate investită intr-o singură persoană. Cazul Statelor Unite, Franţei sau Federaţiei Ruse sunt reprezentative în acest sens, aceste state cu regimuri politice mai mult sau mai puţin prezidenţiale (Franţa şi Rusia sunt considerate a fi republici semiprezidenţiale) atribuind mari împuterniciri şefului statului în domeniul politicii externe sau apărării, şi ducînd o politică destul de largă şi activă în lume.

În cazul republicii parlamentare, numeroase argumente derivă practic din contracararea celor în favoarea republicii prezidenţiale. De exemplu, adepţii regimului politic parlamentar argumentează că separarea drastică a puterilor în statul prezidenţial micşorează colaborarea dintre puteri, regimurile parlamentare dovedindu-se a fi mai eficiente prin lichidarea dualităţii puterii şi găsirea consensului în vederea rezolvării unor probleme politice.

În acelaşi context, în cazul unui conflict dintre Preşedinţie şi Parlament, Guvernul, care este numit de către şeful statului şi primeste votul de încredere de la legislativ, se va afla în incertitudine, pentru că nu îi va fi clar căreia din cele 2 structuri, ambele alese direct, îi va aparţine ultimul cuvânt în dispută. Astfel, această dualitate a puterii va dăuna stabilităţii politice din stat, republica parlamentară dovedindu-se a fi, în viziunea adepţilor regimului parlamentar, mai stabilă politic decît o republică prezidenţială.

Legat de aceeaşi eficienţă şi viteză a luării deciziilor în cazul republicii prezidenţiale, se argumentează că separarea puterilor, micşorînd colaborarea dintre cele 2 puteri, executivă şi legislativă, ar micşora şi viteza luării unei decizii, în special în domeniul politicii interne. Astfel, republica parlamentară s-ar dovedi mai operativă în luarea unor decizii consensuale de către cele 2 puteri decît cea prezidenţială.

Legat de mandatul direct, adepţii regimului parlamentar susţin că votul popular poate aduce adeseori în prim plan persoane populiste, demagogi sau cu tendinţe către autoritarism şi dictatură. Alegerea preşedintelui de către Parlament ar mări şansele evitării ascensiunii unor extremişti sau persoane nepotrivite la postul de şef al statului, precum şi alegerii ca şef al statului o persoană responsabilă, educată şi cultivată, ce ar merita să conducă statul.

De asemenea, în cazul republicii prezidenţiale, preşedinţii avînd puteri destul de mari, tentaţia de a se comporta autoritar este destul de mare, existînd mereu riscul transformării republicii prezidenţiale intr-o dictatură. Citez: “Puterea tinde să corupă şi puterea absolută corupe în mod absolut” (L. Acton). În acest context, şansele apariţiei unei tendinţe autocratice din partea preşedintelui, sau a unei dictaturi, dispar într-o republică parlamentară.

Continuarea aici: http://vciobanu.blogspot.com/2010/10/eseu-argumente-in-favoarea-republicii.html

Reliable $1 Web Hosting by HostSo

Sursa
2010-10-16 17:57:48



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

05:24:1710 principii de evanghelizare și ucenicie din Ioan 4-11 —» Moldova Creștină
18:59:39Bugetul IP Gimnaziul "Victor Coțofană " pe anul 2023 —» Blogul elevilor din satul Chetrosu
18:54:44Informație cu privire la formarea bugetului pentru anul 2023, în IP Gimnaziul "Victor Coțofană" —» Blogul elevilor din satul Chetrosu
18:48:13Raport referitor la executarea bugetului pentru anul bugetar 2022 —» Blogul elevilor din satul Chetrosu
13:43:04Citit în ianuarie: „Iannis cel nebun pentru Hristos” (1 și 2) de Dionysios A. Makris —» Sunt MAMĂ!
10:00:51Să trăim prin credință! —» Moldova Creștină
02:41:36MOLDOVENI! NOI CUM IEȘIM DIN RĂZBOI? —» Daniel Lachi
17:19:4734 de ani. 34 de lecții —» Sunt MAMĂ!
16:04:13Cozi de TIR-uri spre porturile Ismail, Reni, Giurgiulești, Galați —» Curaj.TV | Media alternativă
10:00:02Este o cinste să te ferești de certuri —» Moldova Creștină
08:11:28Strada Evreiasca e doar la Odesa? —» Curaj.TV | Media alternativă
06:47:02Întâlnire cu Iulian Filip la Biblioteca „Transilvania” —» BiblioCity
17:33:30Moldova – în NATO! Puneți leoparzii pe BECȘI! (1) —» Daniel Lachi
17:24:07”Credința strămoșească”, ia treci la tablă! Sau la Leopard (2) —» Daniel Lachi
16:18:07Fraze lungi – cum să urmărim gândul?  —» Moldova Creștină
13:01:49Nou: Pinot Noir Native, în conversie BIO —» Fine Wine
19:31:23Bare fixe și paralele pentru sport de sănătate într-un oraș asediat —» Curaj.TV | Media alternativă
12:42:14UN IMPORTANT POET FRANCEZ —» Leo Butnaru
05:52:43Весеннее настроение —» Бессарабские хроники
20:46:24Citit în ianuarie: „Viol, o poveste de iubire” de Joyce Carol Oates —» Sunt MAMĂ!
18:52:01Ucraina rezistă, reportaj de la Odesa #переможемо! —» Curaj.TV | Media alternativă
21:29:00Curiozități bibliofile eminesciene din colecția Carte veche și rară a Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” —» BiblioCity
18:26:24GOP save the Queen! —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
16:37:40Recomandările experților europeni – o nouă șansă pentru cercetarea din RM? —» Gheorghe Cuciureanu
10:54:14POEZIA ÎN TRADUCERE VERSUS „TRĂDUCĂTORI, TRĂDĂTORI” —» Andrei LANGA. Blogul personal