Creştin-democraţii susţin o nouă viziune asupra dezvoltării economiei naţionale

Moldova are cel mai scăzut nivel de dezvoltare economică din Europa şi cel mai redus nivel al calităţii vieţii, iar perspectivele de îmbunătăţire a acestei situaţii sunt sumbre. Singura categorie economică care înscrie Moldova în circuitul economic internaţional este reprezentată de exportul forţei de muncă slab calificate. Acest fapt asigură pentru moment menţinerea viabilităţii statului, dar afectează grav perspectivele de dezvoltare pe termen lung. O dovadă în acest sens este evoluţia Indicelui Dezvoltării Umane, care confirmă că Moldova se află pe o pantă descendentă. Domeniul economic are o importanţă vitală pentru viabilitatea oricărui stat. Tocmai din acest motiv se impune modificarea abordării aplicate până în prezent în această sferă. Deşi pe întreaga durată de independenţă a Republicii Moldova au fost puse în aplicare diverse programe de guvernare, o soluţie viabilă care să asigure o creştere economică stabilă nu a fost identificată. Realităţile din ultimii ani au arătat că dezvoltarea economică nu a constituit o prioritate, iar bugetul public a fost subordonat cheltuielilor de ordin social şi celor din sectorul bugetar, care se află în continuă creştere.

 

Studiind experienţa nereuşită a fostelor guvernări, precum şi valorificând ideile conceptuale noi, survenite din mediul academic, Partidul Popular Creştin Democrat susţine elementele-cheie ale concepţiei de dezvoltare economică a statului. PPCD găseşte extrem de pozitivă şi necesară contribuţia cadrelor academice în servirea unor soluţii practice de ieşire din impasul existent şi îşi propune să pună în aplicare concepţia respectivă cu participarea nemijlocită în realizarea acestor proiecte a savanţilor şi experţilor naţionali.

În scopul accelerării proceselor de transformare economică care au loc în ţară, politica economică a Republicii Moldova se va baza în special pe următoarele principii:
• protecţia dreptului la proprietatea privată;
• excluderea din sfera economică a activităţilor de colectare neproductivă a rentei;
• asigurarea unei execuţii rapide şi eficiente a litigiilor comerciale;
• protecţia şi favorizarea antreprenorului local, în schimbul performanţei economice;
• investiţiile directe străine şi importurile de bunuri şi servicii constituie instrumente de creştere a competitivităţii agenţilor economici autohtoni prin efectul pe care acestea îl exercită de expunere moderată a antreprenorilor locali la tehnologiile şi practicile moderne, aplicate pe alte pieţe;
• crearea locurilor de muncă în ţară şi creşterea nivelului de dezvoltare economică şi bunăstare materială a populaţiei se poate realiza doar în baza fortificării mediului de afaceri autohton, investiţiilor directe străine necontrolate fiind un impediment în acest sens.

În scopul implementării principiilor enunţate, statul va utiliza în mod prioritar următoarele instrumente:

• fondarea unei sau mai multor instituţii financiare specializate în acordarea creditelor preferenţiale pentru dezvoltarea mediului de afaceri local, inclusiv pentru atragerea tehnologiilor moderne;
• fondarea întreprinderilor de stat;
• dezvoltarea unei politici tarifare protecţioniste;
• acordarea creditelor la dobânzi negative şi a subvenţiilor, în schimbul performanţelor economice exprimate ca volum al exportului pe pieţele externe;
• crearea unor poluri de creştere economică în scopul evitării dispersării ineficiente a resurselor disponibile;
• investiţii publice direcţionate către industriile cheie;
• controlul asupra fluxurilor de valută străină;
• majorarea limitei de garantare a depozitelor bancare în scopul creşterii ratei de economisire a populaţiei;
• limitarea importurilor de bunuri şi servicii şi a investiţiilor directe străine, pe un termen definit, în vederea creării condiţii de retehnologizare şi creare a capacităţilor de producţie în sectoarele economiei naţionale;
• acceptarea pe o perioadă limitată a investiţiilor agenţilor economici cu capital străin doar în sectoarele economiei naţionale unde potenţialul economic nu este valorificat în deplină măsură şi cu participarea obligatorie a cotei părţi formate din capitalul autohton;
• relaxarea regulilor de protecţie a drepturilor de autor;
• îmbunătăţirea substanţială a calităţii educaţiei profesional-tehnice şi a celei din nivelele primar şi secundar de instruire, urmată de educaţia terţiară;
• modificarea obiectivului principal al politicii monetare în vederea asigurării creşterii economice.
Abordarea propusă presupune asumarea de către stat a responsabilităţii directe pentru efortul de recuperare a handicapului dintre nivelul de dezvoltare economică a Republicii Moldova în raport cu ţările europene. Implicarea directă şi substanţială a statului în economie se înscrie plenar în principiile constituţionale, care o definesc drept o economie de piaţă, de orientare socială, bazată pe propiretatea privată şi pe proprietatea publică, antrenate în concurenţă liberă. Legea fundamentală a ţării asigură protejarea intereselor naţionale în acivitatea economică, financiară şi valutară, concurenţa loială, sporirea numărului locurilor de muncă, crearea condiţiilor pentru creşterea calităţii vieţii. (art.126).
Efectele deplorabile ale guvernărilor anterioare, atât comunistă, cât şi în egală măsură a Alianţei pentru Integrare Europeană, au arătat că acestea s-au limitat la aplicarea unor politici economice de tip neoliberal, în care rolul statului a fost redus în mod exagerat. Bascularea naivă dinspre modelul de economie planificată de tip sovietic spre un „capitalism sălbatic” prost înţeles, unde pieţei îi sunt atrubuite funcţii miraculoase de autoreglare şi de rezolvare a tuturor problemelor economice şi sociale arată lipsa de viziune strategică a fostelor guvernări.
Democraţia Creştină se bazează pe principiul economiei sociale de piaţă şi pe cel al solidarităţii şi al binelui comun, care ne obligă să scoatem ţara din cercul vicios al degradării economice a statului. În acest sens Partidul Popular Creştin Democrat, venind la guvernare, va apela în special la următoarele instrumente:
• creşterea accesului sectorului privat la resursele financiare ieftine, subvenţionate de stat (Această măsură va fi luată în vederea compensării lipsei gajului pentru atragerea creditelor de către agenţii economici autohtoni şi, respectiv, a reducerii dobânzilor pentru obţinerea de credite.);
• crearea unei Bănci de Dezvoltare în baza unor resurse bugetare interne (Măsura respecivă va permite creditarea agenţilor economici privaţi cu capital autohton la dobânzi mici, ceea ce va determina şi băncile comerciale să-şi ajusteze politicile de creditare şi să reducă substanţial ratele dobânzilor pentru companiile naţionale.);
• promovarea unei politici comerciale care să protejeze companiile locale (în vederea pregătirii graduale a sectorului privat să facă faţă concurenţei dure de pe pieţele globale);
• aplicarea unei politici de subvenţionare a sectorului privat exclusiv în baza performanţelor economice atestate de către companiile naţionale pe pieţele externe
(Metoda respectivă permite debirocratizarea procesului de subvenţionare şi eficientizarea acestuia, inclusiv deoarece succesul pe pieţele externe reprezintă un indicator de performanţă şi de calitate pentru un agent economic local).

Platforma de faţă ţinteşte adoptarea unor măsuri substanţiale care să permită formarea şi consolidarea unei clase de antreprenori şi investitori autohtoni, care să aibă o contribuţie esenţială la dezvoltarea economică durabilă a ţării, la crearea de locuri de muncă bine plătite şi la consolidraea capacităţii financiare a statului. Calea de dezvoltare susţinută de PPCD este singura care poate opri degradarea vertiginoasă a situaţiei socio-economice a cetăţenilor Republicii Moldova, care poate diminua riscurile de preluare integrală a beneficiilor generate pe pieţele naţionale de bunuri şi servicii de către agenţii economici străini.
Partidul Popular Creştin Democrat îşi asumă această viziune pentru a opri degradarea vertiginopasă a economiei naţionale, a crea locuri de muncă, a reduce migraţia forţei de muncă peste hotare, a ridica capacitarea bugetară a statului de a rezolva problemele de ordin salarial, social, medical şi educaţional. De asemenea, un obiectiv strategic al acestei platforme este păstrarea independenţei economice a Republicii Moldova.

Iurie ROŞCA,
Preşedinte PPCD
12.10.2010

Tweet

Sursa
2010-10-12 21:15:13



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

18:48:48Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:37:04Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:10:40Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
11:47:22Spectacol în aer liber la Amfiteatrul din Ciocana in final de stagiune —» Curaj.TV | Media alternativă
08:29:55Cultura Iei: Moștenirea și Simbolistica Costumului Popular —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
04:32:00POEME PRIN ANI —» Leo Butnaru
20:50:01Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:21:42Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:57:00Iulie 2025 – evenimente karmice, violențe, schimbări majore —» codul omega
17:52:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:32:52Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:01:00DIN YES-EURI —» Leo Butnaru
01:25:15Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:38:25Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:35:11Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:30:58Primarii care i-au ajutat pe romi. Deportarea romilor în Transnistria —» Curaj.TV | Media alternativă
14:11:48Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
08:54:11Ștefan Iamandi: mii de surse media au publicat informații de la Congresul OIV din Moldova —» Fine Wine
06:01:00ÎN AȘTEPTARE 4/11 —» Leo Butnaru
05:44:00Amintiri —» Andrei LANGA. Blogul personal
05:44:00Amintiri —» Andrei LANGA. Blogul personal
03:44:24Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
01:22:04Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
21:59:09Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:19:16Eminesciana, 2025 —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'