Un pas spre interpretarea morții, la Heidegger…

În lucrarea sa, Heidegger încearcă să explice moartea, ca o parte din Dasein, moartea fiind aparent la începutul existenței sale. Dasein-ul este termenul păstrat din germană, prin care Heidegger numește ființa, faptul-de-a-fi-întreg…

Dasein-ul, de la nașterea sa, conține în sine acel ”înaintea-lui-însuși“, și câtă vreme el există, Dasein-ul raportează la putința sa de a fi, și chiar atunci când existența sa sfârșește el oricum conține acel înaintea-lui-însușii, și chiar cel ce este lipsit de orice posibilități oricum ține în sine acel înaintea-sa. Dasein-ului mereu îi aparține ceva ce trebuie să urmeze, conținând în sine neîmplinirea totală, și odată ce nu mai există această împlinire, atunci Dasein-ul nu mai există în felul său de a fi. Pe parcursul existenței sale, el nu-și împlinește întregimea sa, însă atunci când el dobândește acest întreg, Dasein-ul nu mai este, pierzându-și faptul de a mai fi în lume.

Ajungerea la sfârșit a Dasein-ului, împlinirea întregimii sale experimentează trecerea spre neființă, însă prin această trecere a împlinirii spre moarte, el este lipsit de înțelegerea, gândirea acestei experienței, moartea fiind înțeleasă în mod obiectiv de ceilalți, și înțelegerea integralității unui Dasein sfârșit, fiind percepută-interpretată a priori.

Atunci când Dasein-ul își ajunge întregimea prin moarte, el nu mai este un Dasein inexistent, totuși el existând într-un alt mod de a fi, și sfârșitul său fiind începutul unei simple prezențe, această simplă prezență ne fiind percepută în sensul ei ca ceva simplu existent, căci acest cadavru este folosit în scopul vieții. Odată ce spunem că Dasein-ul trece în neexistență, noi nu-l putem exclude în sensul direct din existență, deoarece el devine un obiect de care este preocupat cel ce a rămas în viață, fiindu-i alături la înmormântare, fiind prezent în amintire, de aici excluzându-i inexistența sa totală. Defunctul părăsind lumea vie, cei rămași continue să rămână cu el en această lume. Moartea fiind o pierdere a celor rămași vii, dar nu și a celui împlinit-plecat în neființă, cei vii trăind doar experiența pierderii defunctului, și ne-experimentând faptul de trecere, deslușind doar psihologic faptul-de-a-muri al celorlalți în modul de a fi și defel cel ce-l experimentează cel împlinit. Și explicarea ontologică a morții din experiența celor morți, nu poate fi explicată la mod sigur de ceilalți.

Moartea și experiența Dasein-ului, nu poate fi perceput direct de către unul altul, deoarece fiecare în parte își are propria viață, și anume fiecare Dasein are anumite dorințe prin care se reprezintă pe sine însușii, și nimeni nu-i poate sustrage altuia propriul său fapt-de-a-muri. Chiar dacă cineva se sacrifică pentru un alt cineva, atunci acel cineva nu-l lipsește pe cineva-ul din urmă, de moarte, deoarece nimeni nu-i poate lua moartea altuia, fiecare având un sfârșit în parte. Moartea nu poate fi luată altcuiva așa cum fiecare își are existența proprie, fiind ceea ce este in sine, și reprezentându-și îndeplinirea proprie, moartea fiind un fenomen existențial.

Analizând la general, lămurirea morții de Heidegger, încerc să interpretez cotidian această lucrare. Heidegger spune despre Dasein, ca despre om, ca ființă. În această lucrare încercând să analizeze Dasein-ul ca realizându-se în întreg, și anume el spune, că omul la naștere este înzestrat cu viitorul finit neexclus, care stă în fiecare din noi.

Pe parcursul vieții, omul mereu are dorințe, adică el tot timpul tinde spre realizarea a ceva, tinde spre împlinirea sa, dar odată ajuns la acea realizare, scopul pus până atunci dispare, dorința de până la împlinire, trecând în ceea ce a fost, apărând ceva nou.

Omul conștientizând că moartea este iminentă, oricum mereu îi apare în gând cuvântul încă-nu, ceea ce ne arată neîmplinirea totală, și această împlinire nu se umple niciodată până la trecerea în neființă. Un exemplu dat de Heidegger, este cel cu fructul, care este mereu în stare de schimbare, el fiind verde și trecând spre coacere. Și chiar dacă fructul ajunge în starea finită a coacerii, el iarăși își schimbă drumul spre împlinire.

Dasein-ul, fiind mereu în posesia de împlinire, atâta timp cât există, el își schimbă forma existențială, trecând dintr-o fază în alta, și doar cu trecerea sa în neexistență, împlinirea sa, se oprește, el existând în amintirea celor din jur, și terminându-și existența sa, ca Dasein, existând în urmă doar corpul.

Încă nu-ul fiind mereu prezent în existență, ajută la împlinirea sa, și prin această negație el împlinind neîmplinitul.

Felul de a fi împlinit în sfârșit, ne putând fi explicat ca ceva  explicabil pentru un alt cineva, sfârșitul celui împlinit fiind diferit de cel existent al celui ce interpretează. Urmărind felul de trecere în neființă, putem în mare parte vorbi cu probabilitate de această experiență de trecere – a priori.

Autor: Bejenari Sergiu


Sursa
2009-12-18 17:34:47



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

18:08:28Solidaritate cu femeile revoltate din Iran. Protest la București —» Curaj.TV | Media alternativă
17:52:43Mărieș mă alungă în Rusia, a privatizat km0!? —» Curaj.TV | Media alternativă
21:16:12Zice că surorile și bărbatul i-au luat ilegal fiica —» Curaj.TV | Media alternativă
20:31:12Am pus poliţia la treabă pentru o cauză verde —» Curaj.TV | Media alternativă
18:09:53What’s New in the Editor: More Design Tools, Enhanced Lists, Easier Block Switching —» costica
11:58:56Retrospectivă. Simpozionul Național de Studii Culturale. Ediția a IV-a —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
06:58:33Am zis să nu mai „ating” politicul din RM, dar a ieșit Angela Merkel și ne-a avertizat să nu ne jucăm cu putin. Și m-a enervat, mama mă-sii! —» nimic nu e asa cum pare a fi...
17:18:18Pledoarie pentru pedalare, ca să respirăm mai ușor —» Curaj.TV | Media alternativă
17:14:29Accident cu mașini bengoase pe lîngă pădurea Băneasa —» Curaj.TV | Media alternativă
17:08:19Se împart amenzi la piața de flori Coșbuc —» Curaj.TV | Media alternativă
15:29:02Nu mai aruncați chiștoace pe oriunde, se adună greu! —» Curaj.TV | Media alternativă
06:38:19E mult sau puțin o casă nouă de peste 600 de mii de Euro pentru ministrul economiei? —» un alt blog
18:17:02God is Always with us —» Erik and Elena Brewer's Weblog
09:05:38DIN MAREA POEZIE A LUMII —» Leo Butnaru
08:46:34DESPRE ÎNCEPUTURILE SCRIITORICEȘTI —» Leo Butnaru
08:08:48Raiul Patriarhului Bisericii Ortodoxe Ruse Kirill nu este și Raiul meu! —» nimic nu e asa cum pare a fi...
07:44:49„Bravo, Lika!” Ahedjakova licitează statueta NIKA pentru ajutorarea deținuților politici —» nimic nu e asa cum pare a fi...
05:51:27Horizon Capital (Purcari) și prietenii lor lituanieni vor să vândă MAIB. Îi ajută Gavriliță și #năPASta —» un alt blog
04:59:26În loc de teren de sport multifuncțional – Parcare pentru Medpark! Îi e în cot guvernului de sănătatea fizică… —» un alt blog
04:55:23Titus Știrbu în dialog cu cititorii săi —» BiblioCity
20:08:21Alegerile din Italia, explicate —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
19:31:54CFR la 150 de ani se laudă cu vechituri —» Curaj.TV | Media alternativă
19:31:54CFR, la 150 de ani, se laudă cu vechituri —» Curaj.TV | Media alternativă
15:36:17The Futility of Idolatry —» Erik and Elena Brewer's Weblog
12:17:43Ce face ”specialistul” pe delapidări Vitalie Perciun printre consultanții Agenției Proprietății Publice? —» un alt blog