Un pas spre interpretarea morții, la Heidegger…

În lucrarea sa, Heidegger încearcă să explice moartea, ca o parte din Dasein, moartea fiind aparent la începutul existenței sale. Dasein-ul este termenul păstrat din germană, prin care Heidegger numește ființa, faptul-de-a-fi-întreg…

Dasein-ul, de la nașterea sa, conține în sine acel ”înaintea-lui-însuși“, și câtă vreme el există, Dasein-ul raportează la putința sa de a fi, și chiar atunci când existența sa sfârșește el oricum conține acel înaintea-lui-însușii, și chiar cel ce este lipsit de orice posibilități oricum ține în sine acel înaintea-sa. Dasein-ului mereu îi aparține ceva ce trebuie să urmeze, conținând în sine neîmplinirea totală, și odată ce nu mai există această împlinire, atunci Dasein-ul nu mai există în felul său de a fi. Pe parcursul existenței sale, el nu-și împlinește întregimea sa, însă atunci când el dobândește acest întreg, Dasein-ul nu mai este, pierzându-și faptul de a mai fi în lume.

Ajungerea la sfârșit a Dasein-ului, împlinirea întregimii sale experimentează trecerea spre neființă, însă prin această trecere a împlinirii spre moarte, el este lipsit de înțelegerea, gândirea acestei experienței, moartea fiind înțeleasă în mod obiectiv de ceilalți, și înțelegerea integralității unui Dasein sfârșit, fiind percepută-interpretată a priori.

Atunci când Dasein-ul își ajunge întregimea prin moarte, el nu mai este un Dasein inexistent, totuși el existând într-un alt mod de a fi, și sfârșitul său fiind începutul unei simple prezențe, această simplă prezență ne fiind percepută în sensul ei ca ceva simplu existent, căci acest cadavru este folosit în scopul vieții. Odată ce spunem că Dasein-ul trece în neexistență, noi nu-l putem exclude în sensul direct din existență, deoarece el devine un obiect de care este preocupat cel ce a rămas în viață, fiindu-i alături la înmormântare, fiind prezent în amintire, de aici excluzându-i inexistența sa totală. Defunctul părăsind lumea vie, cei rămași continue să rămână cu el en această lume. Moartea fiind o pierdere a celor rămași vii, dar nu și a celui împlinit-plecat în neființă, cei vii trăind doar experiența pierderii defunctului, și ne-experimentând faptul de trecere, deslușind doar psihologic faptul-de-a-muri al celorlalți în modul de a fi și defel cel ce-l experimentează cel împlinit. Și explicarea ontologică a morții din experiența celor morți, nu poate fi explicată la mod sigur de ceilalți.

Moartea și experiența Dasein-ului, nu poate fi perceput direct de către unul altul, deoarece fiecare în parte își are propria viață, și anume fiecare Dasein are anumite dorințe prin care se reprezintă pe sine însușii, și nimeni nu-i poate sustrage altuia propriul său fapt-de-a-muri. Chiar dacă cineva se sacrifică pentru un alt cineva, atunci acel cineva nu-l lipsește pe cineva-ul din urmă, de moarte, deoarece nimeni nu-i poate lua moartea altuia, fiecare având un sfârșit în parte. Moartea nu poate fi luată altcuiva așa cum fiecare își are existența proprie, fiind ceea ce este in sine, și reprezentându-și îndeplinirea proprie, moartea fiind un fenomen existențial.

Analizând la general, lămurirea morții de Heidegger, încerc să interpretez cotidian această lucrare. Heidegger spune despre Dasein, ca despre om, ca ființă. În această lucrare încercând să analizeze Dasein-ul ca realizându-se în întreg, și anume el spune, că omul la naștere este înzestrat cu viitorul finit neexclus, care stă în fiecare din noi.

Pe parcursul vieții, omul mereu are dorințe, adică el tot timpul tinde spre realizarea a ceva, tinde spre împlinirea sa, dar odată ajuns la acea realizare, scopul pus până atunci dispare, dorința de până la împlinire, trecând în ceea ce a fost, apărând ceva nou.

Omul conștientizând că moartea este iminentă, oricum mereu îi apare în gând cuvântul încă-nu, ceea ce ne arată neîmplinirea totală, și această împlinire nu se umple niciodată până la trecerea în neființă. Un exemplu dat de Heidegger, este cel cu fructul, care este mereu în stare de schimbare, el fiind verde și trecând spre coacere. Și chiar dacă fructul ajunge în starea finită a coacerii, el iarăși își schimbă drumul spre împlinire.

Dasein-ul, fiind mereu în posesia de împlinire, atâta timp cât există, el își schimbă forma existențială, trecând dintr-o fază în alta, și doar cu trecerea sa în neexistență, împlinirea sa, se oprește, el existând în amintirea celor din jur, și terminându-și existența sa, ca Dasein, existând în urmă doar corpul.

Încă nu-ul fiind mereu prezent în existență, ajută la împlinirea sa, și prin această negație el împlinind neîmplinitul.

Felul de a fi împlinit în sfârșit, ne putând fi explicat ca ceva  explicabil pentru un alt cineva, sfârșitul celui împlinit fiind diferit de cel existent al celui ce interpretează. Urmărind felul de trecere în neființă, putem în mare parte vorbi cu probabilitate de această experiență de trecere – a priori.

Autor: Bejenari Sergiu


Sursa
2009-12-18 17:34:47



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

14:45:06Happy 20th Anniversary, WordPress! We Wouldn’t Be Here Without You  —» Adăpostul gîndurilor nerevendicate | If I enjoy the hatred of life, I do not hate life, I enjoy i
19:16:18Povesti care inspiră: Cristina Tănase de la Salvati copiii —» Curaj.TV | Media alternativă
09:06:55PAS se aruncă din nou „curajos” în urma trenului. Au așteptat să treacă „ziua victoriei” și s-au apucat s-o anuleze  —» Nicolae Federiuc
20:34:31Dezbatere după prezentarea Mihaelei Miroiu despre etica în politică —» Curaj.TV | Media alternativă
20:26:51Defila cu nisipul dezgolit ilegal pe lîngă mega-catedrală —» Curaj.TV | Media alternativă
15:32:44CUM SĂ COMUNICI UȘOR ÎN LIMBA ENGLEZĂ? Lecție demonstrativă gratuită —» Moldova Creștină
10:30:18Poem de O c t a v i o P a z (trad. în română) —» Andrei LANGA. Blogul personal
09:01:55Cărțile aduc bucurie!!! —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
07:48:10Terra - Casa noastră comună —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
19:49:19Hot Off the Press: New WordPress.com Themes for May 2023 —» Ileana Pîrgaru
14:10:04Poliția a oprit periculos cu motorul pornit —» Curaj.TV | Media alternativă
13:19:18SĂRBĂTOREŞTE ZIUA PĂMÂNTULUI! —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
09:43:00------------------------------------------ —» NeoMatrixBlog
09:41:00--------------------------------------------------- —» NeoMatrixBlog
09:09:31Scopul real al adunării din 21 mai —» Nicolae Federiuc
06:45:06Ce mult ai lipsit... —» Andrei LANGA. Blogul personal
18:26:25LACHI contra GAZPROM —» Daniel Lachi
14:44:57„Tati, ce e greva? De ce nu mai pot merge la grădiniță?” —» Andrei Albu - omul alb cu gînduri negre
07:32:04Nou: Nocturne Viorica de Purcari 2022 —» Fine Wine
19:44:45Elena Cernei ia totul de la viață! —» Curaj.TV | Media alternativă
14:52:53Porumbei gulerați, observați în stol, parcul Titan-IOR-Cuza —» Curaj.TV | Media alternativă
14:35:59Am ieșit la ambasadă ca să susținem europenizarea Moldovei —» Curaj.TV | Media alternativă
13:59:02Acțiune civică de salvare a parcului Titan-IOR —» Curaj.TV | Media alternativă
13:28:54Jandarmi obsedați de cameră lîngă ambasada Ucrainei —» Curaj.TV | Media alternativă
09:13:06Familia Hasdeu – o dinastie de cărturari (I) —» BiblioCity