De ce nu este bine să copiezi?
Destul de ridicol , nu ? ” Fenomenul” copiatului este unul răspîndit printre elevii de la noi din ţară. Deşi nimeni nu-i învaţă, elevii noştri “se descurcă destul de bine” la acest capitol. Pentru clasele primare acesta este un domeniu necunosut , iar pentru cel gimnazial , liceal şi universitar , este un domeniu explorat, elevii ,studenţii , etc, caută să aplice diverse metode tradiţionale şi netradiţionale de copiere. Unii o pot face mai bine, destul de obraznic , alţii mai ”necalitativ” şi mai rar , iar alţii nici nici nu încearcă, alţii o numesc artă chiar sau sport. Apoi ne întrebăm de ce avem puţini specialişti la noi în ţară. Vreau să prezint în continuare de ce condamn copiatul:
1. Copiind, nu cîştigi nimic. Mulţi susţin că cîştigă o notă pozitivă, uneori chiar una mare. Dar dacă şcoala este o instituţie care vrea să te pregătească pentru viaţa ulterioară şi vrea să-ţi dezvolte o profesie, atunci copiatul nu-ţi oferă această şansă, dimpotrivă, el te face să regresezi sau să stopezi în ceea ce înveţi , pentru că cunoştinţe şi deprinderi nu capeţi copiind. Notă posibil că vei avea, dar cunoştinţe? Nota este trecătoare, ceea ce ai asimilat va rămîne.
2. Copiatul este o înşelăciune, o minciună. Prin faptul că copiezi, minţi profesorul sau persoana care te evaluează. De obicei apelezi la o astfel de metodă cînd nu ştii nimic şi vrei să demonstrezi că cunoşti materia. Nu este aceasta o minciună? Vrei să fii un om onest sau vrei să obţii note şi cunoştinţe în mod murdar?
3. Copiatul denotă că eşti leneş şi nedisciplinat. Un elev disciplinat şi harnic nu va recurge niciodată la copiat, ci va munci , va depune tot efortul ca să aibă o notă mare. Din experienţa mea am văzut că elevii harnici şi ordonaţi nu recurg la copiat. Iată ce spune Biblia în acest sens: “ Du-te la furnică, leneşule; uită-te cu băgare de seamă la căile ei, şi înţelepţeşte-te! Ea n-are nici căpetenie, nici privighetor, nici stăpîn; totuşi îşi pregăteşte hrana vara , şi strînge de ale mîncării în timpul secerişului. Pînă cînd vei sta culcat , leneşule? Cînd te vei scula din somnul tău? “(Proverbe 6:6-9 ). Furnica este un model de hărnicie, de la ea trebuie să înveţi să munceşti şi să nu fii leneş. Învăţarea regulată te va disciplina şi nici nu-ţi va trece prin minte ideea să copiezi.
4. Copiatul îl face pe elev un viitor specialist necalitativ. Alegînd să copieze şi să nu muncească, acest elev se va obişnui cu un astfel de mod de viaţă, se va complăcea în aceasta , va finisa studiile şi va vrea să se angajeze în cîmpul muncii, dar nu va avea cunoştinţele necesare şi nici competenţa respectivă , va face o muncă necalitativă şi nu va lucra spre binele altora.
5. Copiind, nu cîştigi respectul profesorului şi al colegilor. Cît de bine şi “reuşit” n-ar copia elevul , profesorul îl va detecta oricum. Un elev care a învăţat temele, nu va copia niciodată , se va prezenta bine la ore, va cîştiga respectul profesorului, iar cel care va copia şi-l va pierde, fiindcă va crea impresia că nu ştie, nu a învăţat, nu vrea să depună nici un efort. Pentru profesor, acesta nu va putea să se manifeste ca şi elev exemplar. Şi nici pentru colegi nu va putea fi un bun exemplu, pentru că exemplu este cel care munceşte şi obţine note în mod cinstit.
6. Copiatul este o pierdere de timp. În loc să foloseşti timpul de care dispui pentru a aplica cunoştinţele şi abilităţile tale, tu te gîndeşti cum şi de unde ai putea copia, iar timpul trece repede şi te mai şi stresezi. Mai degrabă învaţă bine şi scrie potrivit cu ceea ce ai învăţat, decît să cauţi alte soluţii de a cîştiga nota .
7. Refuzînd să copiezi, îţi păstrezi integritatea. O persoană care ţine la integritatea sa, nu va copia niciodată. Dumnezeu ne îndeamnă “să fim sfinţi , căci şi Eu sînt sfînt” (Levitic 11.44).
Deci, dacă vrei să obţii o pregătire bună în domeniu, trebuie să munceşti şi să depui efort maxim şi nicidecum să nu copiezi, dacă tinzi cu adevărat să fii un specialist bun, o persoană care să fie utilă societăţii şi să-ţi păstrezi nealterată integritatea ta !!!
Sursa
2009-01-26 17:20:32