Gheorghe CEGLOKOFF: un grafician irepetabil


Ceia ce-i frumos se realizează cu nesfârşită osteneală. Euripides


Grafica este dificila artă de a convinge prin linie că imaginaţia omenească este infinită. Lumina şi umbra jucându-se împreună declanşează un miracol. Grafica este arta la îndemâna oricui, dar o stăpânesc doar unii. Unul dintre magicienii acestei arte a fost Gheorghe Ceglokoff. Născut la 2 aprilie 1904 în Chişinău, din pă­rinţi ruşi, originari din gubernia Kursk, satul Vâşnie Liubajî, jud. Fatej şi stabiliţi cu traiul în Basarabia din motive economice. La Chişinău GheorgheCeglokoff a făcut studii la şcoala primară românească, a urmat gimnaziul şi Şcoala de Arte Frumoase a lui Al. Plămădeală. În 1923 a plecat la studii în Germania, fiind susţinut material de tatăl său, care făcea antreprenoriat în construcţii şi folosindu-se de prile­jul călătoriei a vizitat mai multe ţări europene: Cehoslovacia, Polonia, Germania în scopul de a cunoaşte curentele şi aspiraţiile artistice de acolo. A urmat un trimestru de studii la Ingenieurschule Technkium din Altenburg (Saxonia). Scriitorul Mihai Pelin care i-a stu­diat arhiva personală, în cartea sa Deceniul prăbuşirilor (1940-1950). Vieţile pictorilor, sculptorilor şi arhitecţilor români între legi­onari şi stalinişti.(Bucureşti, 2005) dezminte informaţia apărută în mai multe publicaţii de la noi că el ar fi urmat cursurile Academiei de Arte din Munchen sau Drezda. În luna decembrie a anului 1923 el revine în România. Întors din Germania a poposit la Timişoara la Şcoala Politehnică de acolo, dar după mai mulţi ani de învăţătură, rămas repe­tent, renunţă la studii şi începe să-şi caute no­rocul în artă. Remarcăm faptul că una dintre primele sale expoziţii personale, fiind vernisată la un liceu din Dragalina (12-13 noiembrie 1927), după cum era moda acelor timpuri, când era greu să găseşti un spaţiu pentru expunere. Dintre toate zonele pitoreşti ale României Banatul i-a fost o perfectă sursă de inspiraţie. Minele de acolo şi tipajele de muncitori i-au marcat opera. El s-a regăsit în omul muncii, în chipurile aspre, dar pline de poezie. Aceste chipuri de mineri au fost mina de aur pentru un grafician care poate citi şi împleti caractere din linii mai subţiri ca firul de păr. Minerii parcă erau creaţi pentru a fi imorta­lizaţi în pagini grafice, căci anume la ei se în­tâlneşte lumina zilei cu negrul cărbunelui scos din inima pământului. Din Banat revine la Chişinău, dar viaţa ar­tistică a provinciei avea un ritm mult prea mo­noton pentru un tânăr dornic de afirmare şi în 1936 se decide să se stabilească la Bucureşti. Şi totuşi Germania rămâne a fi o enigmă în biografia lui. Căci după afirmaţia lui Gh. Ceglokov el a absolvit studiile la Dresda. Şi o serie de lucrări: Sachsen-Altenburg Mahalaua (1933), Sachs en-Altenburg Opera regală (1933), Dresda-Castelul regal (1933), Sachseu- Altenburg Castel regal (1933), Dresda- Mahalaua (1933), Dresda (1934), Budapesta noaptea (1934), Podul din Dresda (1934), atestă că a fost pe acolo şi a avut timp chiar să facă schiţe. Nu ne rămâne decât să continuăm cercetări­le până la limpezirea definitivă a acestei enig­me. Tematica muncitorească i-a marcat nu nu­mai opera din acea perioadă, ci şi activitatea politică. Basarabia era împânzită de agenţi so­vietici care lucrau la dezmembrarea României şi, afirmă Mihai Pelin Este mai mult ca sigur că în acest interval, aşa cum atestă şi arhivele fostei Siguranţe a Statului, a intrat în relaţii cu comuniştii din Basarabia, subordonaţi di­rect Moscovei. (Deceniul prăbuşirilor (1940- 1950). Vieţile pictorilor, sculptorilor şi arhi­tecţilor români între legionari şi stalinişti. (Bucureşti, 2005), pag. 498). Această activitate până la urmă avea să-l aducă în lagărul de la Târgu Jiu, unde a fost internat la 22 iunie 1941 şi unde a stat închis până la 2 septembrie 1941, când a fost eliberat. Dar aflarea în lagăr n-a trecut în van, sensibi­litatea lui artistică a remarcat detalii neobişnu­ite şi una din cele mai interesante lucrări din această perioadă, Baraca, a fost achiziţionată pentru colecţiile statului şi chiar expusă în plin război în cadrul expoziţiei de la Odessa. Pe când se afla la Chişinău s-a căsătorit cu Tatiana Baillayre, fiica fostului său profesor de la Şcoala de Arte Frumoase August Baillayre. Au expus împreună la mai multe expoziţii, au mers împreună în tabere şi deplasări de creaţie. În creaţia Tatianei, într-o anumită perioadă, e aproape evidentă influenţa pe care o exercita creaţia soţului ei. Acest lucru se face vădit în grafica din acei ani. Dar familia lor a rezistat numai până în anii 50, când s-a destrămat căsnicia din cauza lui Gheorghe Ceglokoff, care intrase în patima bă­utului. Tot din cartea lui Mihai Pelin desprindem următoarea apreciere: Mai norocos a fost Gheorghe Ceglokoff în anul care a urmat. La 19 iunie 1949, juriul Expoziţiei anuale de stat i-a reţinut câteva acvaforte, litografii şi desene realizate la Reşiţa şi la Salva- Vişeu. A partici­pat şi la anuala din 1950. Ulterior, alcoolismul l-a năruit. Când Tania Baillayre l-a părăsit, Ceglokoff era o epavă. Dacă în tinereţe chipul gravorului avea ceva din distincţia prinţului Iussupov, asasinul lui Rasputin, în anii din urmă trăsăturile mon­goloide i se înăspriseră, dându-i aerul unui om hăituit. Modul în care s-a strecurat Gheorghe Ceglokoff printr-o epocă agitată îl pune pe is­toric pe gânduri. Nu se ştie pentru cine a lucrat gravorul şi nici nu se poate afla din arhive civi­le. Dar este limpede că pentru cineva a lucrat -pentru o culoare a epocii sau pentru câteva. (Deceniul prăbuşirilor (1940-1950). Vieţile pictorilor, sculptorilor şi arhitecţilor români între legionari şi stalinişti(Bucureşti, 2005. - p. 502). Timpul dintre cele două războaie şi ceea ce a urmat a dictat ca fiecare om să aibă o opţiune, fie declarată sau ascunsă. A fost un timp al marilor aspiraţii şi al mari­lor dezamăgiri, a marilor tragedii şi al marilor răsturnări de situaţii şi în această enormă fră­mântare omenească politica acţiona ca un cata­lizator care te apropia de ideologii: de roşii sau de albi, de roşii sau de verzi, de roşii sau maro şi tot aşa mai departe... Şi nu e de mirare că astăzi descoperim în bi­ografia lui Gheorghe Ceglokoff persistenţa cu­lorii roşii, aceasta era opţiunea multor intelec­tuali care erau în dezacord cu regimul instaurat de Carol al II în România, şi care n-au acceptat nici conducerea legionară şi nici dictatura ma­reşalului Ion Antonescu. Dar sunt sigur că nici regimul prostalinist instaurat de ocupanţii sovietici în România... În enciclopedia Colegiul Republican de arte Plastice Al. Plămădeală am inserat o biografie de creaţie în care se regăseşte imaginea unui artist deosebit:
CEGLOKOFF,Gheorghe (15.IV.1904, Chişinău - 7.V.1964, Bucureşti), grafician. Studii: Academia de Pictură din Drezda (1928)(?). Din 1933 participă la expoziţiile Societăţii de Arte Frumoase. Posedă o măiestrie deose­bită a desenului şi tehnicilor grafice, şi-a mani­festat talentul în abordarea unor subiecte con­sacrate ce ţin de tema muncii. A ilustrat cartea de proză a Veronicăi Pod (Bahtalovschi). După 1936 activează în Bucureşti. Lucrări: Autoportret (1930), Parcul din Timişoara (1933), Peisaj din Anina (1933), Pădurea din regiu­nea Sibiului (pastel) (1933), Miner (Anina) (pastel) (1933), Ocna Sibiului (pastel) (1933), Câmpia Basarabeană (pastel) (1933), Sibiu (pastel) (1933), Ocna Sibiului (pastel) (1933), Petroşani (aquarelă) (1933), Miner (Brad minele de aur) aquaforte (1933), Miner (Anina minele de cărbuni) aquaforte (1933), Miner (Anina minele de cărbuni) aquaforte (1933), Sachsen-Altenburg Mahalaua (1933), Sachsen-Altenburg Opera regală (1933), Dresda-Castelul regal (1933), Sachseu- Altenburg Castel regal (1933), Dresda- Mahalaua (1933), Dresda (1934), Budapesta noaptea (1934), "Miner" (1934), Podul din Dresda (1934), Peisaj (1934), "Miner" - aquaforte (1934), "Miner" - aquaforte (1934), "Miner " Pastel (1934), Peisaj (1934), Peisaj (1934), Poartă. Arcul noaptea (1937), Peisaj arhitectural (1937), Peisaj (1938), Peisaj pastel (1938), Poartă pastel (1938), Cap (1938), Miner cu roaba. (1938). Reţinut pentru Colecţia Statului (Salonul Oficial de Toamnă, 1938) gravură (1938), Miner gra­vură (1938), Poarta Castelului Brancoveanu, Sâmbata de sus gravură (1938), Cişmigiu gra­vură (1938), Poartă (pastel) (1939), Cap (de­sen) (1939), Miner cu roabă (gravură) (1939), Miner (1939), În mână (1940), Portret de bă­trân (1941), Lagărul din Târgu-Jiu (1941), La adăpat (1944), Bătrâna, Ţăranca, In mină, Minerii, La uzină, Secţia de tăbăcărie, Fabrica de încălţăminteş.a.. A participat la mai multe Saloane Oficiale unde a fost chiar premiat pentru lucrările sale grafice. Astăzi îl redescoperim cu plăcere pe acest mare grafici­an, care e de fapt o mândrie a Chişinăului nostru. Lucrările lui mărturisesc despre epocă mult mai mult chiar decât şi-ar fi imaginat autorul...
Colesnic, Iurie. Basarabia necunoscută. – Ch.: Ulysse, 2012. – Vol. 9. – P. 196-201.

Sursa
2013-03-13 14:18:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

11:51:22Cafeneaua Literară: Spiritul Creator al Modernismului —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
08:40:56The Governor Fume Blanc 2023: Grand Gold —» Fine Wine
12:33:00Fantome —» Andrei LANGA. Blogul personal
01:17:34Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:12:08Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:02:57Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:57:42Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
13:29:01Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
12:12:00Pământ —» Andrei LANGA. Blogul personal
12:12:00Pământ —» Andrei LANGA. Blogul personal
04:32:00POEME PRIN ANI —» Leo Butnaru
03:46:13Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
01:54:22Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
01:46:39Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:52:02Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
04:37:00DIN POEZIA LUMII —» Leo Butnaru
00:53:00do you remember being scared? —» turn up the silence
21:41:43Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:14:39Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:30:40Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
11:33:16Interpretări Teatrale ale lui Eminescu: Luceafărul —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
01:04:11Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
23:45:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
22:36:52Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
21:23:03Fără Titlu —» Путепроводные Заметки