Sechelele spiritului de gaşcă (red.)

„Tu îmi faci un bine, eu îţi fac altul în loc”, - cam aşa funcţionează „fabrica de vise” mai peste tot în lume, dar mai ales în partea noastră de ţară. Trebuie să recunoaştem că „bunătatea”, ca fiind o calitate umană definitorie, conţinută în gene şi transmisă din moşi-strămoşi, degradează treptat şi se transformă adesea într-o carte de joc supranumită „interes”, confundată de către cei naivi cu un atu la îndemâna oricui. Spre regret, anume „interesul” a devenit în timp catalizatorul suprem al relaţiilor interumane, indiferent pe ce  meridian al globului pământesc nu s-ar afla şi cu cine nu s-ar identifica ipochimenul. Valoarea sau talentul literar nu mai contează atunci când se suprapun interesele personale sau cele de gaşcă. Mai mult,  ipochimenii vizaţi se promovează reciproc sau sunt susţinuţi cu ardoare de unii critici „generoşi” în aprecieri de o parte şi de alta a Prutului. „Ismele” curentelor literar-artistice nu le sunt un obstacol , deoarece, inspiraţi fiind de felul lor în asemenea chestiuni, şi le reinventează ad-hoc. În final, conştient sau inconştient, în parte sau la un loc, toţi devin nişte piese de joc pe o tablă de şah (pioni, cai, nebuni, etc.),  mişcate cu abilitate de cineva din umbră... 
„Interesul poartă fesul” – spune o vorbă populară, starea de fapt fiind perpetuată cu osârdie, chiar dacă numai în subsidiar şi, în cele mai dese cazuri, doar în mod neoficial, de către diverşi indivizi sus-puşi la diferite nivele politico-economice şi culturale (pe cât de înalt situate, pe atât de corupte şi cu respectivul impact social (!)). Dacă politicul sau economicul poartă pecetea desfrâului conştiinţei încă din faşă şi dă mână liberă corupţiei, acelaşi gen de desfrâu al conştiinţei poate provoacă decadenţa culturală sau spirituală într-o societate sau alta. De aceea, zicem noi, e necesară o triere continuă a aspiranţilor la laurii scriitoriceşti. Firea umană, însă, e foarte firavă şi se lasă uşor contaminată de virusul nihilismului. Aşa apar în mod intempestiv „gaştile”, anume acele definite în sens peiorativ de dicţionarele explicative. Ele se afirmă mai cu seamă în viaţa literar-artistică şi nu sunt altceva decât un soi de cârdăşie între câţiva sau mai mulţi indivizi. Având o psihologie pragmatică de grup şi o pregătire teoretică aproximativă în „domeniul” ales pentru activitate, aceştia nu fac altceva decât să lucreze în scopul de a se susţine reciproc spre a-şi croi... o carieră (literară: sic!).   Vă veţi întreba cine sunt cei care aplică asemenea tactici atipice domeniului în care s-au infiltrat şi cum să-i depistăm pe intruşii veniţi într-o lume literară şi aşa destul de pestriţă la noi. E simplu de tot. Citiţi rubricile literare din ziare, urmăriţi emisiunile televizate cu  tematică culturală, sau, dacă dispuneţi de un calculator, conectaţi-vă la Internet şi veţi afla, de prin diverse blog-uri şi site-uri, cum se dau mari şi tari acolo pe unde se află ei. Să mai specificăm  că modestia nu îi caracterizează deloc pe „băieţii bătăuşi”, ei introducând fără  rezerve „perlele” lexicului licenţios, preluat din stradă, direct în pagină,  dacă e să ne referim doar la una din carenţele creaţiei lor. Fără a generaliza cumva, am putea să îi asemuim cu nişte rockeri sau rapperi cu pretenţii de literaţi, care încearcă să epateze cu orice preţ pentru a se impune sau, dacă nu, măcar să altereze viaţa literară a momentului cu volume de poeme penibile sau romane-pamflet cu tentă memorialistică, parte din ele de o calitate artistică îndoielnică, publicate însă la editurile de prestigiu din ţară sau de aiurea(?). Ajungând să utilizeze cu duiumul expresii licenţioase sau aplicând fără mustrări de conştiinţă limbajul obscen ca pe ceva firesc şi frizând astfel bunul-simţ, dispare parcă orice necesitate de respectare a acelei râvnite deontologii profesionale. De aici începe cearta, una nu oricare ci „ca la gura cortului”, între reprezentaţii diverselor tabere, ceea ce se vrea a fi o formă de polemică autohtonă. Motivându-şi oarecum preferinţele pentru elementul vulgar, rockerii sau răpperii noştri literari au tupeul să facă trimitere la anumite scrieri de acelaşi gen ale unor scriitori străini mai mult sau mai puţin cunoscuţi, sau, culmea obrăzniciei, invocă numele unor clasici naţionali (ex. Ion Creangă).                 Să nu înjurăm şi să nu judecăm pe nimeni (se zice că nu ar fi creştineşte (?)), însă, dacă vom lăsa lucrurile aşa cum sunt, există riscul ca într-o zi să ne pomenim cu rockerii şi răpperii defilând prin literatura ca la ei acasă. Or, spiritul de gaşcă în care sau cultivat ani la rând va irumpe brusc şi va scoate la iveală faţa morbidă a decadenţei.

Sursa
2011-06-08 03:30:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

03:26:00Dean\'s Last Ride —» turn up the silence
11:46:00AJUN DE ANTOLOGIE —» Leo Butnaru
06:42:00DIN STRICTUL NECESAR —» Leo Butnaru
13:11:19Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
12:53:59Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:28:00GENII ȘI CELEBRITĂȚI, REVENIȚI LA REALITATE! —» Leo Butnaru
19:06:00Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:39:02Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:41:00UNDE E COVORUL? / File de Jurnal —» Leo Butnaru
04:13:00signs and symbols —» turn up the silence
03:50:58Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
02:23:08Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
13:14:06Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
11:41:35Nonagenar Elfrida Koroliova —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
09:35:20MUzica ușoară moldovenească. Cântece de estradă —» CHIŞINĂU MUZICAL | Blogul Bibliotecii de Arte "Tudor Arghezi"
06:00:00YES-EURI —» Leo Butnaru
03:57:32Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
13:33:40Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
10:06:45La Ungheni s-a desfășurat etapa raională a Concursului Național de Lectură „La izvoarele înțelepciunii”, ediția a XXXV-a —» BPR Ungheni's Blog
08:24:00POEME PRIN ANI —» Leo Butnaru
17:05:10Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:58:46Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
13:06:53Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
08:39:46Chateau Cristi intră pe piața spumantelor —» Fine Wine
19:27:00EUROVISION? – ACUM TREI ANI, ÎN 2022, CA ȘI AZI, ÎN 2025 —» Leo Butnaru