Când a apărut airbag-ul şi cum ne protejează


Airbag-ul este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranta din automobile. Al doilea ca importanta, dupa centurile de siguranta. Se pare ca airbag-urile au aparut, ca si concept, inca de la inceputul anilor ‘50, dar n-au ajuns in masinile de serie decat dupa anul 1970, pentru ca siguranta nu era un aspect prioritar in acele vremuri.

Mai multe surse ii crediteaza pe producatorii americani cu introducerea airbag-ului pe modele experimentale incepand cu 1971. Se pare ca primele modele pentru public, echipate (optional) cu airbag au debutat in 1973-1974. In Europa, Mercedes a introdus airbag-ul pe modelul S-Klasse in 1980 si la scurt timp a fost urmat de mai multi producatori, care au generalizat folosirea acestui sistem de siguranta la inceputul anilor ‘90.

Practic, rolul unui airbag este de a proteja soferul si pasagerii de impactul cu suprafetele dure din interiorul masinii. Se declanseaza automat, in cazul unui impact si deja s-a perfectionat atat de mult incat, in functie de greutatea ocupantului respectivului loc si de severitatea impactului, se poate deschide in mai multe trepte si cu mai multe intensitati.

Ceea ce multi oameni nu stiu nici acum este ca airbag-ul nu inlocuieste centura de siguranta, ci o completeaza, din punct de vedere al protectiei oferite. Centura de siguranta retine soferul/pasagerul pentru a nu se izbi de bord, iar airbag-ul impiedica orice fel de contact cu volanul bordul si amortizeaza deceleratia capului si trunchiului.

Daca centura de siguranta nu este purtata, viteza de explozie a airbag-ului poate provoca rani serioase, chiar si ruperea gatului, pentru ca in acel moment corpul se deplaseaza inainte, din inertie, iar airbag-ul impinge capul inapoi. Tocmai de aceea, ulterior, multi producatori au programat airbag-urile sa nu se deschida, daca nu este cuplata centura de siguranta. Un alt dezavantaj al airbag-urilor, dar unul minim comparativ cu avantajele, este ca atunci cand se declanseaza mainile pot fi usor arse de gazul care le umfla, gaz care poate provoca si iritarea cailor respiratorii. Din fericire, acest gaz dispare repede.

Cat de eficiente sunt airbag-urile? Statistica arata ca probabilitatea de a suferi o rana mortala intr-o masina cu airbag, al carei sofer poarta centura de siguranta este cu 61% mai mica decat in cazul unei masini fara airbag, al carei sofer nu poarta centura de siguranta.

Sursa: motorstory.ro

Sursa
2010-09-29 13:25:18



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

08:54:11Ștefan Iamandi: mii de surse media au publicat informații de la Congresul OIV din Moldova —» Fine Wine
06:01:00ÎN AȘTEPTARE 4/11 —» Leo Butnaru
16:03:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
07:40:3510 motive pentru a te înscrie la Summer English Academy (5-12 iulie) —» Moldova Creștină
05:09:00ACOLO UNDE ZIUA SE NUMEȘTE ODOR —» Leo Butnaru
03:14:51Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:24:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:44:11Mafia lemnului atacă și pe litoral —» Curaj.TV | Media alternativă
14:11:38Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
04:18:003 DIN 11 —» Leo Butnaru
17:04:29Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:04:29Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
08:29:40Guest post: top 5 spumante recomandate de stagiara Fine Wine  —» Fine Wine
05:13:00EU, PERSONAJUL —» Leo Butnaru
00:49:08Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:27:49Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:22:13Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:02:00Luna Noua în Rac - 25 iunie 2025 —» codul omega
14:53:54Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:00:00Îți amintești? Ai fost acolo când vocea creației era sunet pur, iar gândul tău aprindea lumina în cristale —» codul omega
13:39:17Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
11:48:00VOLUMUL 2 DIN 11 —» Leo Butnaru
11:16:39Relevanța – noua formă de supraviețuire? —» Efrosnatalita’s Blog
08:04:26Nou: Castel Mimi Sânzienele 2024 —» Fine Wine
05:06:00FURT INTERNAȚIONAL ÎN ARENA OLIMPICĂ! —» Leo Butnaru