Când a apărut airbag-ul şi cum ne protejează


Airbag-ul este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranta din automobile. Al doilea ca importanta, dupa centurile de siguranta. Se pare ca airbag-urile au aparut, ca si concept, inca de la inceputul anilor ‘50, dar n-au ajuns in masinile de serie decat dupa anul 1970, pentru ca siguranta nu era un aspect prioritar in acele vremuri.

Mai multe surse ii crediteaza pe producatorii americani cu introducerea airbag-ului pe modele experimentale incepand cu 1971. Se pare ca primele modele pentru public, echipate (optional) cu airbag au debutat in 1973-1974. In Europa, Mercedes a introdus airbag-ul pe modelul S-Klasse in 1980 si la scurt timp a fost urmat de mai multi producatori, care au generalizat folosirea acestui sistem de siguranta la inceputul anilor ‘90.

Practic, rolul unui airbag este de a proteja soferul si pasagerii de impactul cu suprafetele dure din interiorul masinii. Se declanseaza automat, in cazul unui impact si deja s-a perfectionat atat de mult incat, in functie de greutatea ocupantului respectivului loc si de severitatea impactului, se poate deschide in mai multe trepte si cu mai multe intensitati.

Ceea ce multi oameni nu stiu nici acum este ca airbag-ul nu inlocuieste centura de siguranta, ci o completeaza, din punct de vedere al protectiei oferite. Centura de siguranta retine soferul/pasagerul pentru a nu se izbi de bord, iar airbag-ul impiedica orice fel de contact cu volanul bordul si amortizeaza deceleratia capului si trunchiului.

Daca centura de siguranta nu este purtata, viteza de explozie a airbag-ului poate provoca rani serioase, chiar si ruperea gatului, pentru ca in acel moment corpul se deplaseaza inainte, din inertie, iar airbag-ul impinge capul inapoi. Tocmai de aceea, ulterior, multi producatori au programat airbag-urile sa nu se deschida, daca nu este cuplata centura de siguranta. Un alt dezavantaj al airbag-urilor, dar unul minim comparativ cu avantajele, este ca atunci cand se declanseaza mainile pot fi usor arse de gazul care le umfla, gaz care poate provoca si iritarea cailor respiratorii. Din fericire, acest gaz dispare repede.

Cat de eficiente sunt airbag-urile? Statistica arata ca probabilitatea de a suferi o rana mortala intr-o masina cu airbag, al carei sofer poarta centura de siguranta este cu 61% mai mica decat in cazul unei masini fara airbag, al carei sofer nu poarta centura de siguranta.

Sursa: motorstory.ro

Sursa
2010-09-29 13:25:18



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

09:41:14Independentul Mihai Polițeanu este noul primar ales al Municipiului Ploiești —» Curaj.TV | Media alternativă
14:58:33O vacanță de vis pentru copii —» BiblioCity
14:24:13Verile pline de cunoaștere în Universul STREAM la Bibliotecă —» BiblioCity
10:22:10Protest la Parlament pentru cetățenie fără birocrație —» Curaj.TV | Media alternativă
18:18:10DIALOG DESPRE AVANGARDĂ —» Leo Butnaru
10:39:06The Red Can Diet Culture Popular in Korea —» Curat Murdar, Coane Fanica
10:53:32Luni, W17 – Coolplay —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
20:34:25Nu o sugestie, doar o mirare —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
16:55:00AI powered human greed (2) —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
14:08:02Întâlnirea cititorilor cu scriitorul Grigore Chiper —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
10:49:56Întâlnire cu scriitoarea Maria Pilchin —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
09:36:59STELE DE MARE —» Andrei LANGA. Blogul personal
09:23:25Este sau nu Dodon trădător de țară? Asta și alte câteva întrebări de precizare. Retorice, desigur —» Nicolae Federiuc
05:44:47SCRISORI DE MAI - ECOURI BISTRIȚENE —» Leo Butnaru
19:38:32fetele —» turn up the silence
08:42:42,,Comunitatea mea în obiectiv european” - Totalurile concurs de postere —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
17:14:02Vine schimbarea. Din lac în puţ. —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
15:28:30Românii din Republica Moldova nu sunt „diasporă”, ci parte aproape integrantă a României. Votul de ieri a arătat asta —» Nicolae Federiuc
14:09:32Opera este cununa tuturor muzelor… —» CHIŞINĂU MUZICAL | Blogul Bibliotecii de Arte "Tudor Arghezi"
10:43:53Zilele Arghezi —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
02:38:55".....she'll be on drugs, I'll be drunk, it'll be just like old times..." —» turn up the silence
18:03:00Află singur gradul de evoluție spirituală cu care te-ai încarnat —» codul omega
17:31:53AI powered human greed (1) —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
17:43:002026 – război civil, revoluție sau război mondial? —» codul omega
16:30:17UN ALTFEL DE RĂZBOI —» Andrei LANGA. Blogul personal