Când a apărut airbag-ul şi cum ne protejează


Airbag-ul este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranta din automobile. Al doilea ca importanta, dupa centurile de siguranta. Se pare ca airbag-urile au aparut, ca si concept, inca de la inceputul anilor ‘50, dar n-au ajuns in masinile de serie decat dupa anul 1970, pentru ca siguranta nu era un aspect prioritar in acele vremuri.

Mai multe surse ii crediteaza pe producatorii americani cu introducerea airbag-ului pe modele experimentale incepand cu 1971. Se pare ca primele modele pentru public, echipate (optional) cu airbag au debutat in 1973-1974. In Europa, Mercedes a introdus airbag-ul pe modelul S-Klasse in 1980 si la scurt timp a fost urmat de mai multi producatori, care au generalizat folosirea acestui sistem de siguranta la inceputul anilor ‘90.

Practic, rolul unui airbag este de a proteja soferul si pasagerii de impactul cu suprafetele dure din interiorul masinii. Se declanseaza automat, in cazul unui impact si deja s-a perfectionat atat de mult incat, in functie de greutatea ocupantului respectivului loc si de severitatea impactului, se poate deschide in mai multe trepte si cu mai multe intensitati.

Ceea ce multi oameni nu stiu nici acum este ca airbag-ul nu inlocuieste centura de siguranta, ci o completeaza, din punct de vedere al protectiei oferite. Centura de siguranta retine soferul/pasagerul pentru a nu se izbi de bord, iar airbag-ul impiedica orice fel de contact cu volanul bordul si amortizeaza deceleratia capului si trunchiului.

Daca centura de siguranta nu este purtata, viteza de explozie a airbag-ului poate provoca rani serioase, chiar si ruperea gatului, pentru ca in acel moment corpul se deplaseaza inainte, din inertie, iar airbag-ul impinge capul inapoi. Tocmai de aceea, ulterior, multi producatori au programat airbag-urile sa nu se deschida, daca nu este cuplata centura de siguranta. Un alt dezavantaj al airbag-urilor, dar unul minim comparativ cu avantajele, este ca atunci cand se declanseaza mainile pot fi usor arse de gazul care le umfla, gaz care poate provoca si iritarea cailor respiratorii. Din fericire, acest gaz dispare repede.

Cat de eficiente sunt airbag-urile? Statistica arata ca probabilitatea de a suferi o rana mortala intr-o masina cu airbag, al carei sofer poarta centura de siguranta este cu 61% mai mica decat in cazul unei masini fara airbag, al carei sofer nu poarta centura de siguranta.

Sursa: motorstory.ro

Sursa
2010-09-29 13:25:18



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

01:31:33Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:27:30Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:27:17Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:27:00JURNALUL CA MEMORIE —» Leo Butnaru
19:53:10Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:26:14Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:17:00STRICTUL NECESAR / FLORILEGIU 10 —» Leo Butnaru
02:23:02Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
00:18:37Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:43:46Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:26:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:02:48Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:38:33La muncă în Cehia fără contract și fără drepturi —» Curaj.TV | Media alternativă
14:33:59Geometrie prin Ochelari Supersimetrici —» Curaj.TV | Media alternativă
23:46:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:45:24Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:32:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:05:10Cuvînt Profetic pentru anul 2025 —» Doar înainte
15:35:45Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:39:00UN ECOU BIBLIOGRAFIC —» Leo Butnaru
20:59:12Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:10:25Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:45:00Erate —» Andrei LANGA. Blogul personal
16:45:36Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:30:00Fără Titlu —» Путепроводные Заметки