Când a apărut airbag-ul şi cum ne protejează


Airbag-ul este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranta din automobile. Al doilea ca importanta, dupa centurile de siguranta. Se pare ca airbag-urile au aparut, ca si concept, inca de la inceputul anilor ‘50, dar n-au ajuns in masinile de serie decat dupa anul 1970, pentru ca siguranta nu era un aspect prioritar in acele vremuri.

Mai multe surse ii crediteaza pe producatorii americani cu introducerea airbag-ului pe modele experimentale incepand cu 1971. Se pare ca primele modele pentru public, echipate (optional) cu airbag au debutat in 1973-1974. In Europa, Mercedes a introdus airbag-ul pe modelul S-Klasse in 1980 si la scurt timp a fost urmat de mai multi producatori, care au generalizat folosirea acestui sistem de siguranta la inceputul anilor ‘90.

Practic, rolul unui airbag este de a proteja soferul si pasagerii de impactul cu suprafetele dure din interiorul masinii. Se declanseaza automat, in cazul unui impact si deja s-a perfectionat atat de mult incat, in functie de greutatea ocupantului respectivului loc si de severitatea impactului, se poate deschide in mai multe trepte si cu mai multe intensitati.

Ceea ce multi oameni nu stiu nici acum este ca airbag-ul nu inlocuieste centura de siguranta, ci o completeaza, din punct de vedere al protectiei oferite. Centura de siguranta retine soferul/pasagerul pentru a nu se izbi de bord, iar airbag-ul impiedica orice fel de contact cu volanul bordul si amortizeaza deceleratia capului si trunchiului.

Daca centura de siguranta nu este purtata, viteza de explozie a airbag-ului poate provoca rani serioase, chiar si ruperea gatului, pentru ca in acel moment corpul se deplaseaza inainte, din inertie, iar airbag-ul impinge capul inapoi. Tocmai de aceea, ulterior, multi producatori au programat airbag-urile sa nu se deschida, daca nu este cuplata centura de siguranta. Un alt dezavantaj al airbag-urilor, dar unul minim comparativ cu avantajele, este ca atunci cand se declanseaza mainile pot fi usor arse de gazul care le umfla, gaz care poate provoca si iritarea cailor respiratorii. Din fericire, acest gaz dispare repede.

Cat de eficiente sunt airbag-urile? Statistica arata ca probabilitatea de a suferi o rana mortala intr-o masina cu airbag, al carei sofer poarta centura de siguranta este cu 61% mai mica decat in cazul unei masini fara airbag, al carei sofer nu poarta centura de siguranta.

Sursa: motorstory.ro

Sursa
2010-09-29 13:25:18



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

17:12:43Razie cu scandal filmată de Activistul buzoian —» Curaj.TV | Media alternativă
07:01:00JURNALUL CA MEMORIE —» Leo Butnaru
13:53:00Covor —» Andrei LANGA. Blogul personal
07:25:10La Steaua care-a Răsărit — poezie, tradiție și lumină de Crăciun la bibliotecă —» BPR Ungheni's Blog
06:58:00DIN ISTORIA AVANGARDISMULUI EUROPEAN —» Leo Butnaru
08:42:00STRICTUL NECESAR —» Leo Butnaru
17:04:34În sfârșit, știu ce vreau să mă fac când voi fi mare! —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
11:22:00argivă 2019 —» Leo Butnaru
07:47:00POEZIA FRANCEZĂ —» Leo Butnaru
07:13:00DIN COSMOGRAME —» Leo Butnaru
07:32:00DINTR-O ANTOLOGIE RECENTĂ —» Leo Butnaru
21:49:14Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:24:04Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:21:11Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
07:06:00EXIST, DECI RĂSPUND —» Leo Butnaru
19:22:06Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:58:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
07:40:00LEOLOGISMELE ȘI TRADUCEREA —» Leo Butnaru
20:51:57Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:01:47Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
09:07:08A fost lansată noua ediție a Fine Wine Guide —» Fine Wine
09:02:00DIN POEZIA LUMII —» Leo Butnaru
23:25:33Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
21:03:49Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:48:55Fără Titlu —» Путепроводные Заметки