De ce oare Guvernul Republicii Moldova pledează pentru un Acord de Asociere cu UE?


Zilele acestea mai multe agenţii de presă şi ziare au publicat informaţii privind opţiunea Guvernului Republicii Moldova de a stabili regimul juridic de a coopera cu UE începând cu luna martie 2008. După trei ani de aplicare Planul de Acţiuni va expira. Astfel, urmează ca Republica Moldova, pe de o parte, şi UE, pe de altă parte, să stabilească noul cadru de cooperare. Însă, problema nu constă în noul cadru, ci în dorinţa Guvernului Republicii Moldova de a cere mult mai mult decât poate. Bineînţeles, strategia de a cere mai mult şi de a obţine un optim, ceva mai mult decât actualul Plan de Acţiuni, este logică. Dar că în condiţiile actuale aplicarea acestei strategii este defectuoasă pentru aspectele ce ţin de relaţionarea efectivă a Republicii Moldova cu UE.
De ce consider că strategia de a cere mai mult este defectuoasă? În primul rând, Guvernul Republicii Moldova nici nu s-a obosit să aplice Planul de Acţiuni. Timp de peste doi ani am avut parte doar de declaraţii de intenţii fără rezultate concerte. Proiectele de legi şi regulamente care ar fi trebuit să reprezinte transpunerea obiectivelor PAEUM în realitatea cotidiană sunt blocate prin sertarele ministerelor sau Parlamentului. Avântul cel mare a fost sesizat în primul an de implementare, atunci când obiectivele au fost promovate în cadrul domeniilor de aplicabilitate. Au fost iniţiate câteva dezbateri şi conferinţe şi s-au mai supus dezbaterii publice o serie de proiecte de acte legislative – foarte puţine ajungând să fie adoptate şi intrate în vigoare.
Chiar dacă Planul de Acţiuni este mai degrabă un document politic şi nu unul de natură juridică, penalizările de nonimplementare corespunzătoare se vor reflecta în perioada 2008-2010. Prin urmare, capacitatea de absorbţie a Republicii Moldova va stagna în continuare. Atenţie, capacitatea de absorbţie nu se referă numai la fondurile care aşteaptă Republica Moldova, dar şi la dezvoltarea instituţională, dezvoltarea şi adaptabilitatea forţei de muncă (mai ales sfera funcţionarilor publici), armonizarea infrastructurală şi cooperarea intensivă între comunitatea de politici publice. La acest moment este foarte greu de aproximat care este ponderea de aplicare a Planului de Acţiuni. Desigur, Guvernul va susţine că acest document este aplicat în proporţie de 2/3, iar comunitatea de politici publice (partea nonguvernamentală) va susţine că nici o 1/3 din obiective şi acţiuni nu au fost îndeplinite în mod corespunzător.
Totuşi, rata aplicării nu se observă în ponderea procentuală, dimpotrivă în consistenţa, pertinenţa, eficacitatea şi eficienţa acţiunilor implementate. Drept exemplu, actualul Minister al Afacerilor Externe şi Integrării Europene în realitate nu este unul al Integrării Europene. Acesta nu deţine mecanisme viabile prin care să impulsioneze situaţia, să monitorizeze şi să evalueze aplicabilitatea obiectivelor. Acesta este doar înzestrat cu sintagma de „Integrare Europeană” şi nimic mai mult – un gen de label pentru a da bine. Opacitatea şi nonparticiparea sunt două noţiuni încă prietenoase situaţiei actuale. Se pare că actuala guvernare a pariat greşit pe aspectul integrării europene, deoarece tocmai aceasta îi demonstrează populismul şi incapacitatea de a realiza ceva până la capăt.
În concluzie, doresc să specific faptul că până Guvernul Republicii Moldova nu va duce la îndeplinire în proporţie de sută la sută prevederile actualului Plan de Acţiuni, acesta nu are legitimitatea să ceară mai mult decât prelungirea perioadei de aplicare a acestui document. Personal sunt adeptul unui Acord de Asociere şi trasare a unei cooperări avansate, gen relaţionarea UE cu Balcanii de Vest, dar acesta este posibil numai dacă actualul PAEUM va fi realizat sută la sută. Orice, altă intenţie de a mări miza se va transforma într-o pierdere eminentă şi cu consecinţe negative pentru o durată îndelungată. Sigur, în aceasta postare nu am răspuns la întrebarea enunţată în titlu. Acesta rămâne a fi deschisă şi pentru viitoarele postări legate de implementarea PAEUM - tranziţia şi europenizarea sunt procese în flux continuu.

Sursa
2007-08-13 16:31:07



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

04:43:05MĂRTURISIRI, CONFLUENȚE —» Leo Butnaru
12:28:37Adevărul despre băutura moldovenilor de Paști —» Fine Wine
06:54:33,,În lumea poveştilor lui Ion Creanga” —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
06:18:2914 februarie 2024 - ,,Grigore Vieru poetul celor mici și mari” —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
10:52:35UMBRA —» Andrei LANGA. Blogul personal
09:55:52Poliția locală oprește mașina unde vrea, că nu stă mult ;) —» Curaj.TV | Media alternativă
09:32:28Jocuri de cuvinte cu Ilinca la 5 ani #perleleIlincăi —» Andrei Albu - omul alb cu gînduri negre
04:33:25Povești care inspiră – Iasmina Crețoi şi Nico G. —» Curaj.TV | Media alternativă
23:50:16UN BILET PENTRU TRANAI* —» Andrei LANGA. Blogul personal
23:42:07BUTOIUL LUI DIOGENE —» Andrei LANGA. Blogul personal
20:37:2610 Amazing WordPress Design Resources —» costica
09:53:02Neron/Nerón* —» Andrei LANGA. Blogul personal
09:52:25AVIZUHA —» Andrei LANGA. Blogul personal
06:42:45Radacini Metier reconfirmă titlul „Best of Show Moldova” —» Fine Wine
06:36:05JURNALUL DE LA HYPERION (IV) —» Leo Butnaru
06:16:48Start admitere in clasa V-a, anul de studii 2024 -2025 —» Liceul Teoretic “Mihail Sadoveanu”, Călăraşi
22:35:23APROAPE POEM —» Andrei LANGA. Blogul personal
12:56:2714 februarie, ziua de naștere a lui Grigore Vieru —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
12:55:48Cartea – un bun prieten de viață —» BiblioCity
12:00:00Making 43% of the Web More Dynamic with the WordPress Interactivity API —» Soţii Bragaru
11:18:38ÎN MEMORIAM - Ion Aldea-Teodorovici - 7 aprilie —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
11:17:0121 martie 2024 - Ziua Internaţională a POEZIEI ,,Pe aripi de poezie". —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
05:48:55CONTOPIRE CU TIMPUL —» Andrei LANGA. Blogul personal
05:47:39STELE DE MARE —» Andrei LANGA. Blogul personal
17:03:57Statul încurajează agresoarea cu amendă simbolică —» Curaj.TV | Media alternativă