253736 cazuri COVID-19 în Moldova
3056 – cazuri active
244664 – cazuri vindecate
6016 – cazuri fatale
Actualizarea datelor: 15 mai 2021 ora 23:20


„Litera”, sau Intransparenţă şi favoritism la Ministerul Educaţiei?

„Litera” e cea mai veche editura privata inregistrata in R.Moldova (3 mai 1989). Volumul de productie plaseaza „Litera” printre primele 3 edituri din Romania, detinand locul doi prin numarul de exemplare vandute (peste un milion lunar).

Pe parcursul celor 20 de ani de activitate a editat peste 1800 de titluri, inclusiv 560 titluri de carte in colectia „Biblioteca scolarului”, dintre care 33 – titluri ale scriitorilor contemporani din R.Moldova, ca si cel mai mare dictionar explicativ al limbii romane intr-un volum – „Noul dictionar universal al limbii romane” (1880 pagini), cea mai mare carte color intr-un volum, tiparita vreodata in Romania si Republica Moldova, – „Enciclopedia concisa Britannica” (2506 pagini), „Marele dictionar ortografic al limbii romane” (1440 pagini), „Marele dictionar vizual in 5 limbi” (1152 pagini), „Marea istorie a lumii in 9 volume”, coordonator Ioan-Aurel Pop „Istoria ilustrata a Romaniei” (624 pagini), Vasile Florea „Istoria artei romanesti” (808 pagini), „Mileniul romanesc”, in romana si engleza (960 pagini) etc.

In prezent, „Litera” realizeaza cu succes cel mai important proiect cultural si social de promovare a cartii, punand in vanzare editii la preturi mici din colectiile „Biblioteca pentru toti” (100 de volume), „Carte de succes” (100 de volume), „Descopera lumea” (6 volume), „Cele mai frumoase povesti” (12 volume), „Raftul de cultura generala” (18 volume), „Marea enciclopedie. Statele lumii” (10 volume), „Enciclopedia universala Britannica” (16 volume).

S-ar parea ca sint putini cetateni in R.Moldova care sa nu fi auzit de cartile Grupului editorial “Litera”. Eu am colaborat cu acest grup in perioada cit sotul meu a pregatit – in plin regim comunist – un Manual de literatura universala (clasele X-XII) pentru liceele cu profil umanistic, un manual util si liceelor din Romania. Sotul meu nu a vrut sa-l faca sub regim comunist, insa eu am insistat si, desi au incercat sa il convinga mai multi editori, a reusit sa semneze cu el un contract Anatol Vidrascu.

Ministerul Educatiei – iarasi in regim comunist – a preluat o singura data manualul pentru clasa a X-a de la Grupul “Litera” prin licitatie publica, dupa care si manualul pentru clasa a XI-a (ambele elaborate dupa curriculum-ul aprobat de minister), a invins in licitatie, dar a venit Vladimir Stepaniuc vicepremier la Guvern si manualul, din cite ni s-a spus, a fost “trecut sub cutit”, fiind “prea romanesc”. Eforturile editorului, care detine dreptul exclusiv de editare, nu s-au soldat cu succes in “regim democratic”. Sotul meu nu mai vrea sa scrie un manual si pentru clasa a XII-a, din manualul care inglobeaza materialul pentru toate trei clase (editat de fiece dat in varianta integrala pe cheltuiala editorului), pentru ca, in acest stat, postcomunist doar declarativ, ministerul nu are nevoie de asa ceva. De ce are el nevoie, puteti judeca din scrisorile care constituie corespondenta dintre Grupul editorial “Litera”, ministerul “necomunist” (oare?) de astazi… si alte institutii de stat, care decid asupra manualelor.

De asemenea, ultimul document socant plasat aici se refera si la un alt aspect important al implicarii “Litera” in promovarea unui sistem educational ce ar asigura omogenizarea programele de invatamint din cele doua state romanesti, care, de asemenea, nu gaseste aplicare in “regimul democratic” din R.Moldova.

Nu vrem sa “descifram” care edituri (care, prin volumul de carti tiparite, sint depasite, luate toate impreuna, de sute de ori de “Litera”) “se afla in gratiile” actualului minister. Nu vrem. Fiecare guvernare cu “servilii” sai, pe care considera ca “trebuie sa ii rasplateasca”… Asa cum spuneam, nu e nici o deosebire intre fostii guvernanti, actualii guvernanti si, ma tem, “viitorii fosti”, daca se va proceda asa in continuare. Imi dau bine seama ca e obositor sa cititi ce e scris mai jos, dar va asigur ca, daca veti citi, veti intelege multe lucruri ce se intimpla la noi. Ca sa nu ne mai intrebam “oare numai comunistii nu vor sa ne apropiem de Romania?”

Ministerul Educatiei al Republicii Moldova
In atentia dlui ministru Leonid Bujor

Domnule Ministru,

Pe data de 01 aprilie 2010 Consiliul National pentru Aprobarea Manualelor Scolare a  anuntat rezultatele evaluarii ofertelor de manuale depuse in cadrul licitatiei publice din 10 februarie 2010. Mentionam ca in lista manualelor castigatoare, facuta publica pe 2 aprilie pe site-ul Ministerului, nu au fost incluse Limba si literatura romana (materna), clasa IX; Lotul nr. 12, Fizica, clasa IX; Lotul nr. 16, Limba si literatura romana (materna), clasa XII si Lotul nr. 20, Limba franceza, clasa XII. Nu stim motivul pentru care Fizica si  Limba franceza au fost supuse reevaluarii, dar, cat priveste Limba si literatura romana pentru clasa a XII-a si a IX-a, el ne este cunoscut. Or, pe parcursul evaluarii acestor doua manuale ati fost sesizat de subsemnatul si de Mihai Cimpoi, autori ai manualului pentru clasa a XII-a, ca angajatii Ministerului au inclus in comisiile de evaluare persoane loiale lor, dar si autorilor concurenti.

V-am atras atentia ca pe parcursul, cel putin, al ultimilor 8 ani, aceleasi nume, care trebuiau sa evalueze si de data aceasta manualele, se perinda in toate listele diverselor comisii. Mai mult decat atat. Ne-am exprimat mirarea, atentionandu-va, totodata, ca presedintele Comisiei de Evaluare a acestor manuale a fost numita dna Aliona Zgardan, dr. in filologie (in prezent sunt peste o suta de doctori in pedagogie care activeaza in domeniul respectiv, iar soarta unor manuale, curriculum etc. o decid doctorii in filologie),  nu numai colega de catedra cu autoarele manualului concurent, T.Cartaleanu, O. Cosovan, dar si coautoare cu A Ghicov la unele brosuri. Am sperat, cel putin asa ne-ati promis la acea intalnire, ca lucrurile se vor schimba. Nu s-a schimbat nimic, dle Ministru.

Manualele au fost evaluate, si de data aceasta, de persoane  care, din start, stiau ce trebuie sa faca. Ne intrebam care este transparenta despre care ne-ati vorbit ? Editurile castigatoare au si pornit sa semneze contractele cu Agentia de Achizitie a manualelor, in timp ce Ministerul nici n-a facut macar publice rezultatele reevaluarii, nemaivorbind de faptul ca nu ati facut public punctajul acordat in urma reevaluarii manualelor respective sau, cel putin, nu ati informat editura participanta la licitatie. Pentru noi, acest fapt este destul de important din mai multe considerente. E stiut ca manualele au fost examinate sub doua aspecte: pretul ofertei si calitatea manuscriselor.

Cat priveste pretul, manualul de Limba romana  pentru clasa a IX-a, ofertat de editura “Litera” (autori Constantin Schiopu, Maria Hadarca, Arcadie Suceveanu)) a fost cel mai ieftin din toate trei. Astfel, din start, cu o cota de  50%, manualul nostru a iesit castigator. Ca sa nu fie desemnat castigator in final, ramanea sa i se acorde un punctaj derizoriu la capitolul continut, fapt de neinchipuit, avand in vedere experienta noastra in elaborarea manualelor, activitatea stiintifica, dar si cea pedagogica. Or, aceeasi situatie se inregistreaza si in cazul manualului de Limba si literatura romana pentru clasa a XII-a, care a fost aprobat si apreciat, pe parcursul a 8 ani, de cand e pe masa elevilor, de toti profesorii de liceu (nu de cativa alesi). Si nu numai.

Regretatul poet Grigore Vieru, in discursul sau “Testament. Limba romana, oastea noastra nationala”, rostit  cu ocazia incununarii Sale cu titlul de Doctor Honoris Causa de catre  Academia de Stiinte a R.Moldova, a dat o apreciere inalta acestui manual. Cuvinte de lauda la adresa cartii respective a rostit si criticul literar roman Eugen Simion in cadrul Academiei Romane. Recenziile (peste 10) pe marginea manualului respectiv, semnate de profesori scolari, savanti, jurnalisti, aparute pe parcursul ultimilor 8 ani, demonstreaza ca aceasta este o lucrare viabila, functionala. Mai mult decat atat.

Manualul de Limba si literatura romana, clasa a XII, se remarca printr-o  viziune inedita in intreg spatiul romanesc pe care o exprima criticul literar Mihai Cimpoi asupra interpretarii creatiei literare a lui M. Eminescu (Eminescu – poet al Fiintei). Originala este si viziunea criticului literar asupra creatiei lui L.Blaga, interpretata din perspectiva lucifericului si paradisiacului. Cat priveste creatia Lui Ion Druta, aceasta este studiata de elevi din unghiul de vedere al sacrului, idee pe care o afirma Mihai Cimpoi in exegezele sale si care este preluata, practic, de toti criticii literari din intreg spatiul romanesc. Cealalta componenta de continut al manualului, metodologia studierii textului artistic, nu este mai prejos. Dupa o statistica intreprinsa de noi,  in manual sunt incluse mai mult de 25 de tipuri de exercitii si sarcini care, in marea lor majoritate, urmaresc dezvoltarea creativitatii si stimularea gandirii elevilor. Modelul didactic propus ofera um sistem flexibil si activ de formare si autoformare a liceenilor. El acopera integral ansamblul obiectivelor de invatare, al unitatilor de continut oferite de curriculum.

In baza celor mentionate, tinand cont de principiul transparentei, rugam:

Sa fie puse la dispozitia editurii participante la concurs ( “Litera”) analizele facute de fiecare evaluator precum si punctajul oferit pentru fiecare componenta/item inclus in baremul de evaluare.

Sa se faca publice aceste analize, indicandu-se punctajul pentru fiecare componenta/item inclusa in baremul de evaluare a manualelor de limba romana.

Manualul de Limba si literatura romana, clasa a XII-a (autori M. Cimpoi, Constantin Schiopu) sa fie scos din acest concurs si evaluat in teritoriu, ca manual castigator la concursul precedent, asa cum stipuleaza Regulamentul in vigoare.

Manualul pentru clasa a IX-a ( editura „Litera”) sa fie reevaluat.

Mihai Cimpoi, academician,
C. Schiopu, dr., conf. univ.,
Maria Hadarca, dr, cercet. stiintific
Arcadie Sucevenu, scriitor, vicepresedinte al Uniunii Scriitorilor

UN ALT DOCUMENT

Ministerul Educatiei al Republicii Moldova
In atentia dlui ministru Leonid Bujor

Contestatie repetata a rezultatelor licitatiei Nr. 1439/09 din 10.02.2010

Dle ministru,

Prin prezenta va informam ca la 20 mai 2010 am fost invitati, impreuna cu dl Gheorghe Garnet, la Agentia de Achizitii Publice pentru a discuta despre contestatia noastra referitor la rezultatele licitatiei Nr. 1439/09 din 10.02.2010.

Nu recuzam nimic din cele scrise anterior, cu exceptia faptului ca n-am fost informati despre rezultatele ultimei reevaluari a loturilor Nr. 7, 12, 16. Dl Gheorghe Garnet ne-a aratat o foaie cu semnatura unui colaborator al nostru si acum nu-mi mai amintesc daca am vazut-o. Fapt e ca pe site-ul Ministerului n-a fost publicata aceasta ultima informatie. Oricum, ne cerem scuze.

In rest, contestam rezultatele licitatiei amintite la urmatoarele manuale:

Lotul nr. 11 Matematica cl. IX

Motivul este cel expus anterior. Dl Victor Raischi este coautor la toate manualele de matematica aparute la editura castigatoare „Prut International”. Cu editura noastra a castigat in 2008 manualul de Matematica cl. 8. Este autor a numeroase suporturi didactice (peste 60 titluri), a fost 12 ani redactor-sef adjunct a „Foii matematice” (72 numere). Prin urmare, reputatia lui de profesionist nu poate fi pusa la indoiala.

A lucrat la manualul de Matematica cl. IX si l-a castigat la editura „Prut International” impreuna cu un grup de coautori. La manuscrisul prezentat de noi a lucrat timp de un an pana la anuntarea licitatiei. Chiar sa-si fi pierdut subit din profesionalism scriind pentru editura noastra?!

Reamintim diferenta de pret dintre manualul nostru si cel declarat castigator e de 362 360 lei. Acesta este si prejudiciul adus statului sau parintilor, dupa cum doriti.

Pe langa pret, cei care organizeaza licitatiile la manualele, dispun de o arma si mai teribila – Comisia Nationala de Evaluare. Orice ar face aceasta comisie, sa declare ca albul e negru si viceversa nu poate fi pus la indoiala si contestat, editurile fiind la totala lor discretie. De gusturi, dupa cum se stie, nu se discuta si cand e vorba de autori diferiti la acelasi manual nu prea poti riposta, caci ti se spune ca asa a decis comisia si ca celalalt manuscris e mai bun.

De data aceasta s-a trisat insa prea vadit. Unul si acelasi autor, consacrat, dupa cum s-a vazut, poate scrie bine sau prost la doua edituri diferite in functie de scopul urmarit de cineva. Intrebarea e cine e acel cineva si cum a aranjat licitatia.

Admitem, desi e greu de crezut, ca manualul dlui Victor Raischi nu este mai bun decat cel al competitorilor, dar cu cat trebuie sa fie mai rau ca sa indreptateasca risipirea banilor publici in asemenea hal?

Lotul nr. 4 Geografia cl. V

Am castigat acest manual in anul 2000 la licitatia organizata de Ministerul Educatiei, impreuna cu editura Lumina, dupa care aceasta a mai participat la o licitatie fara noi.

Colectivul de autori a fost alcatuit din Nicolae Rambu, Nina Volontir, Natalia Bucatel si Petru Drumea, dupa care ultimii doi au plecat. La licitatie „Lumina” a participat cu manualul scris, probabil, de Nicolae Rambu, iar „Litera” cu cel al Ninei Volontir. Nu stim cu ce ar putea fi un autor superior celuilalt, dar cu manualul de Geografie pentru cl. 8 de Nicolae Rambu am castigat o licitatie si apoi am pierdut alta la Ministerul Educatiei.

Probabil, ca pentru minister conteaza nu atat autorii, calitatea manuscrisului si pretul, cat editura care trebuie sa castige. Diferenta de pret de 117 760 lei va trebui platita de parintii copiilor. Problema e, ca si in cazul precedent, ati procurat un manual mai bun platind mai mult?

Lotul nr. 7 Limba romana cl. IX

Situatia este expusa pe larg in scrisoarea anexata a autorilor acestui manual, Constantin Schiopu, dr. conf. univ., Arcadie Suceveanu, scriitor, Maria Hadarca, dr. in pedagogie, despre al caror profesionalism, experienta, activitate stiintifica si pedagogica e inutil sa mai vorbim. Au castigat mai multe manuale, colaborand insa cu noi si-au pierdut, probabil, toate calitatile.

Editura noastra a oferit cel mai mic pret si la acest manual. Oare sa nu fi intrunit noi macar acelasi coeficient la calitate cu editura concurenta, daca nu s-ar fi sugerat evaluatorilor ce manual trebuie sa castige?

Lotul nr. 16 Limba si literatura romana cl. XII

Manualul a fost elaborat de Constantin Schiopu si acad. Mihai Cimpoi. A fost castigat acum 8 ani la licitatia organizata de Ministerul Educatiei si apoi a fost cumparat pentru urmatorii 4 ani. Pretul nostru este mai mare, ce-i drept, decat al competitorilor, dar in cazul nostru aceasta este suficient pentru ca manualul oricat de bun sa nu castige. Clauza cu pretul actioneaza selectiv numai pentru cei aflati in gratiile organizatorilor licitatiei.

Mai detaliat in amintita scrisoare a autorilor.

Lotul nr. 12 Fizica cl. IX

Am castigat cu autoarea Tatiana Iacubitchi acest manual in anul 2003 la licitatia organizata de Ministerul Educatiei. Pe parcursul anilor a fost apreciat de pedagoci fiind un manual inovator. Este elaborat la format mare care necesita cheltuieli tipografice mult mai mari. Nu a fost o problema pentru organizatori sa-l scoata din competitie.

Lotul nr. 6 Educatia plastica cl. VIII

Am scris pe indelete despre acest manual in scrisoarea precedenta.

Imi mai ramane sa adaug doar ca cel care a elaborat documentatia pentru licitatie a gresit, desi i-am atras de doua ori atentia asupra acestui fapt, indicand ca la evaluarea pretului nu se va tine cont de formatul manualului. Si in loc sa-si recunoasca greseala, scrie in scrisoarea semnata de dna viceministru Tatiana Potang „nici de cum nu poate fi stabilita vreo relatie intre formatul manualului si pretul propus de catre editura ofertanta”. Dar este legatura cea mai directa! Ca sa obtina un pret mai bun si sa castige, toate editurile vor lucra cu un singur format – cel mic. Daca la licitatiile viitoare, aceasta clauza nu va fi schimbata, veti primi numai manuale la format mic care sunt mai ieftine la executia poligrafica si permit editurilor sa liciteze cu un pret absolut mai mic, dupa cum s-a intamplat si in cadrul acestei licitatii.

Este si cazul manualului de Arta plastica cl. VIII scris de cea mai buna autoare in domeniu din Romania, careia insa in Republica Moldova, care nu are deloc specialisti la aceasta disciplina, nu i se recunoaste acest statut. O fi scris, in alta limba, dupa cum s-a exprimat dl Gheorghe Garnet. Ce sa mai obiectezi in acest caz?

In concluzie:

– cerem anularea licitatiei sau reevaluarea manualelor contestate de catre o comisie de experti neutri si obiectivi, caci exista si de acestia in sistemul nostru de invatamant. Nu trebuie sa ne considerati niste naivi care nu-si dau seama ca ministrului i se pot propune comisii de cate 10 oameni si mai multi selectati special din care Dvs. sa alegeti aleatoriu pe oricine, iar rezultatul sa fie invariabil acelasi – oameni obedienti si dependenti care executa ce li se spune. Altfel nu ne putem explica baremul de evaluare atat de jos la unii dintre cei mai buni autori de manuale din Republica Moldova.

– sa ni se puna la dispozitie lista evaluatorilor la fiecare disciplina si punctajul pentru fiecare componenta/item al baremului de evaluare. Acum dupa ce licitatia a avut loc, asta nu ar mai trebui sa fie tinut in secret si sa aflam si noi cine sunt arbitrii.

Daca „ministerul nu are motive de neincredere sau dubii fata de expertii care au evaluat aceste oferte”, dupa cum scrie dna viceministru Tatiana Potang, noi le avem cu prisosinta.

In cadrul acestei licitatii aranjate ni s-a calcat in picioare demnitatea si nu vom prejeta sa ne adresam opiniei publice prin intermediul presei, precum si sa chemam Ministerul in istanta, dupa cum am mai facut-o la inceputul acestor licitatii cu Banca Mondiala. Angajatii mai vechi isi amintesc, probabil, ca acel proces l-am castigat si nu ne indoim nici acum de rezultat, caci, pe langa prejudiciul adus statului, parintilor, elevilor si editurii, organizatorii licitatiei si-au mai si batut joc de noi.

Director general                            Anatol Vidrascu

INSTITUTUL CULTURAL EUROPEAN

Stimata dna viceministru Tatiana Poting,

Am primit raspunsul Dvs Nr. 06/4-160G din 02.04.2010 la demersul nostru de a continua informatizarea scolilor si liceelor din republica.

Din pacate, nu ati fost informata corect asupra motivelor care au dus la sistarea acestui program numit de fostul regim foarte pompos ..Programul prezidential – SALT”. El a fost intrerupt nu pentru ca,  citez: „costul produselor elaborate pe platforma AEL ar fi mai mare ca elaborarea unor softuri nationale educationale”, ci fiindca marele ideolog al comunistilor Stepaniuc si nu mai putin inteleptul sau conducator Voronin, auzind ca acesta este un soft romanesc, au dat ordin sa fie oprit de indata. Si atunci a fost orchestrata o intreaga campanie sa fie anatemizat intreg programul, fiind gasit un profesor universitar Bouros sau Bounegru, nu-i mai retin numele, dar oricum unul predestinat, care a declarat sus si tare ca el, impreuna cu colectivul lui, pot face un soft national educational mai ieftin.

Au trecut doi ani. Unde este softul promis? Si vor mai trece inca 2000 de ani si nu-l vor face, din simplul motiv ca acesta este un program extrem de complex, la care, pe parcursul mai multor ani, au lucrat sute de colaboratori, el fiind de fapt o expresie concentrata a inteligentei romanesti in domeniu. Nu in zadar este considerat unul dintre cele mai bune programe educationale din lume. Anexam referintele, ca sa va convingeti, daca mai este cazul.

E scump sau e ieftin acest program? Cine ar putea judeca acest lucru, odata ce nu exista termen de comparatie? Va comunic doar ca el este deja implementat de noi in Romania, Azerbaigean. Cipru. Emiratele Arabe Unite, iar acum ne pregatim de licitatia anuntata de Egipt in suma de 35 milioane euro.

Un ministru al educatiei din Guvernul comunist a indraznit (si asta l-a costat postul) sa anunte licitatia si dupa asta sa si faca informatizarea scolilor si liceelor din republica, sa organizeze o conferinta internationala la care sa invite factorii de decizie din ministerele educatiei din toate republicile ex-sovietice si din unele state din Europa, iar Dvs., o persoana tanara, care ar trebui sa fie receptiva la nou, nici nu v-ati dat macar osteneala sa aflati despre ce este vorba, dand un raspuns formal prin care sa ne informati, si inca gresit, cum s-au derulat evenimentele.

Implementarea acestui program ar avea un impact imens asupra procesului educational. El ar duce la sincronizarea invatamantului in ambele state romanesti (lucru dorit si visat de multi pedagogi si elevi), la accesul egal si nediscriminatoriu la educatie al tuturor elevilor, inclusiv din localitatile rurale. Pedagogii ar obtine un instrument de lucru deosebit de util, care nu i-ar substitui insa in nici un caz, ci i-ar ajuta la elaborarea lectiilor. Mai mult decat atat – implementarea Sistemului Educational Informatizat (SEI) ar aduce substantiale economii, fiindca nu ar mai fi nevoie de laboratoare traditionale, ci ar fi folosite cele virtuale.

Libraria virtuala SEI este una dintre cele mai bogate si incitante colectii de continut educational digital din lume, cuprinzand peste i 6000 obiecte individuale de invatare, la 21 de materii. Implementarea acestui program a inceput cu succes in Romania acum 10 ani, ajungand sa cuprinda circa 4 milioane de utilizatori si beneficiari: elevi, profesori, personal administrativ, parinti, factori de decizie, specialisti din domeniul educatiei.

Am crezut ca odata cu schimbarea puterii se vor schimba in bine multe lucruri si in sistemul de invatamant. Din pacate, multe au ramas pe vechi. A trecut deja un an de noua guvernare si am impresia ca despre acest program nu se stie mare lucru si, in mod sigur, nu este perceputa importanta lui covarsitoare pentru destinul unor intregi generatii de elevi.

Republica Moldova are acum o sansa de a-si redresa intreg sistemul educational si de a-1 aduce la cele mai inalte standarde in lume. N-o ratati, fiindca ea s-ar putea sa nu se repete curand (putem fi chiar atat de siguri de rezultatele alegerilor anticipate?) si atunci ramanerea noastra in urma ar putea deveni ireversibila.

Am propus un program revolutionar de informatizare si nu noua ne revine sarcina de a gasi donatori pentru a-l implementa (desi depunem anumite eforturi in aceasta directie), ci celui care va beneficia de el, adica Ministerului Educatiei.

Dar pentru asta este nevoie cel putin de bunavointa pe care n-am resimtit-o deloc din tonul scrisorii.

Anexam 4 blocuri de prezentare a Sistemului Educational Informatizat ca sa fiti cel putin edificata in privinta lui.

Anatol Vidrascu, presedinte


Sursa
2010-05-23 21:07:31



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

05:57:28Înscrierea online în CLASA a V-a, anul de studii 2021 -2022 —» Liceul Teoretic “Mihail Sadoveanu”, Călăraşi
05:09:22UN NOVATOR ÎN POEZIA AMERICANĂ —» Leo Butnaru
20:25:32Să-l păstrăm pe Dumnezeu în conștiința noastră —» Moldova Creștină
16:50:46©️ Tu —» Licurici de suflet
10:53:35Prin dezbateri spre eficiența energetică —» Centrul Comunitar Instruire, Acces Informaţie Călăraşi
10:14:43ION CREANGĂ NU A VRUT SĂ RĂMÂNĂ LA OTOMANI... —» Leo Butnaru
09:49:48Top vânzări aprilie 2021. Librăriile Cartier —» Gheorghe Erizanu
08:16:1112/50 (2021): „Postul negru, o nouă terapie” de Thierry de Lestrade —» Sunt MAMĂ!
18:40:24Adun semnături ca să candidez #independent —» .:EU:.
16:43:25Alerg spre țintă? —» Moldova Creștină
16:30:14Tell Instagram to Stop Censoring Palestinians! —» ajna-blogging-press
14:15:47Mesaj pentru moldovenii din Israel: ”Pregătiți geanta cu actele și lucrurile strict necesare și țineți-o la îndemână” —» Elena Robu
09:19:00Povestea Lingurii – Documentar —» Curaj.TV | Media alternativă
07:42:29DINCOACE, DINCOLO... —» Leo Butnaru
05:53:49Diareea la bebeluși: Cum o tratăm și când ne adresăm la medic —» Sunt MAMĂ!
04:00:00Мир без границ: услуга для детей „Литературное путешествие” —» BiblioCity
20:22:0018 ani de activism pe baricadele Hyde Park —» Curaj.TV | Media alternativă
16:19:00Recorder – O minciună cât o țară. False campanii de ”împădurire” —» Curaj.TV | Media alternativă
16:02:08Morții noștri cei frumoși… —» Andrei LANGA. Blogul personal
15:29:28Grand-père . La paix. —» Oameni... de care am nevoie.
14:22:15Conflict, corupție și oligarhi. Ucraina în limba română: Vizita lui Blinken la Kiev —» Curaj.TV | Media alternativă
14:16:14Denivelări periculoase şi ilegale la marginea capitalei —» Curaj.TV | Media alternativă
13:19:41Кишинев болгарский... —» BiblioCity
13:01:14Este important sa avem in Parlament o fractiune unionista. Sustinerea pentru Unire a ajuns la 50% —» Roman Mihăeş
12:22:00Se judecă 14 ani pentru pămînt, acuză corupţie la Căuşeni —» Curaj.TV | Media alternativă