Moldova - un posibil hug regional feroviar

In loc de P.S.

Vorbind despre PND si perspectiva noastra europeana, am folosit metafora trenului si garii. Iata ca, fara nici un fel de metafore, gasesc in acest proiect de PND (de altfel, o baza buna pentru discutii) urmatorul obiectiv interesant (p. 32):
- "Examinarea oportunitatii construirii unor tronsoane cu ecartament euoropean pentru a asigura accesul facilitat al exporturilor moldovensti pe piata romaneasca".

Pai, daca pentru perioada 2008-2011, noi ne propunem abia sa ne dumirim daca este oportun sau nu sa construim acest tronson de cale ferata (si nu sa-l dam in exploatare), atunci apar intrebari serioase cat de bine intelegem care-s prioritatile reale. Mai ales ca gasim resurse sa contruim tot felul de alte portiuni "strategice" . Poate ca asa, conectand cu ecartament sovietic Giurgiulestiul cu Cahulul, Revaca cu Cainarii ne vom apropia de realizarea unui alt obiectiv din proiectul PND "transformarea sistemului national feroviar intr-un hub regional prin oferirea unei game largite de conexiuni si tranzit regional". Novye Vasiuki 2.

Iar acum un pic de realitate: Un foarte bine informat si competent nou-european, fost negociator-sef al tarii sale cu UE, ne povestea recent ca pe la sfarsitul lunii ianuarie, intr-un comitet al Comisiei Euoropene se discuta strategia dezvoltarii retelei soselelor auto in regiunea noastra. Discutia era la nivel de planificare strategica, in baza careia urmau a fi facute deciziile mari cu privire la alocarea finantarii (pana pe la 2012, daca nu ma insel). Se discuta un subiect simplu, dar de mare relevanta si pentru Moldova: extinderea unei viitoare magistrale auto care va strabatea Romania pe linia Vest-Est catre Est in Ucraina si Rusia. Si erau 2 optiuni - una din Moldova romaneasca prin R.Moldova si mai departe, iar cealalta din Moldova romaneasca direct in Bucuvina de Nord si mai departe. Am inteles ca reprezentantul roman pleda pentru prima optiune (si asta in toiul crizei prin care treceau relatiile noastre cu Bucurestiul la acea vreme), dar Comisia a hotarat ca e mai simplu si practic de ocolit Moldova (acest viitor "hub regional").

Cel care mi-a spus despre aceasta, nu exclude ca decizia a fost facuta si urmare a unor interventii energice pe care le-ar fi facut Kievul. Bravo lor, dar in schimb noi ne propunem sa devenim un nod feroviar cheie al regiunii, desi inca urmeaza sa mai examinam asupra oprtunitatii constructiei unui tronson Chisinau-Ungheni cu ecartament european. Intr-adevar, la ce sa ne grabim, poate intre timp hotaraste Evropa sa construiasca un ecartment compatibil cu noi pe segmentul Viena-Nicolina (iar cu banii economisiti construim o nou tronson prin Republica - Orhei-Hancesti).

Sursa
2007-06-27 10:46:56



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

19:01:28Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:25:18Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:20:11Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
12:32:41 „Imnul și inima Basarabiei” —» CHIŞINĂU MUZICAL | Blogul Bibliotecii de Arte "Tudor Arghezi"
07:49:00DIN POEZIA FRANCEZĂ —» Leo Butnaru
00:29:00Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
00:25:45Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
12:15:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
07:44:00STRICTUL NECESAR —» Leo Butnaru
19:39:34Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:14:24Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:05:01Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
09:48:41Moldova, în Top 10 la Effervescents du Monde cu trei vinuri spumante —» Fine Wine
06:59:00CINE AU FOST RUTIERII? —» Leo Butnaru
17:55:27Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
09:57:18Purcari Maluri de Prut, ediție specială —» Fine Wine
17:28:26Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:23:00DIN POEZIA LUMII —» Leo Butnaru
21:06:43Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:34:35Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:12:58Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:56:00DESPRE AVANGARDA UCRAINEANĂ —» Leo Butnaru
23:11:49Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:39:39Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:24:00DIN POEZIA ARMEANĂ —» Leo Butnaru