Grupul local Amnesty Bilicenii Vechi | "În micile universuri, în care copiii îşi duc exist

Favicon Grupul local Amnesty Bilicenii Vechi | "În micile universuri, în care copiii îşi duc exist

Grupul local Amnesty Bilicenii Vechi este creat cu scopul de a promova şi a forma deprinderi de respectare a drepturilor omului în rândul tinerilor şi a copiilor.

RSS posts

Comentează

Adevărul dur despre viaţa multor copii din Moldova:

În ajunul Zilei Familiei, vă propun un subiect de discuţie mai nesărbătoresc, dar prea real, ca să-l ocolim din an în an.

Azi, vine la Biblioteca publică din satul Bilicenii Vechi un cititor fidel şi zice: „Eu mai bine citesc aici, că acasă nu pot, bunelul e mereu beat.” Astfel, un copil fragil, dornic de lectură şi cunoştinţe, cu aptitudini de geograf, ar putea să nu aibă un viitor. Sau un viitor prea îndoielnic. Câţi sunt ei prin toată Moldova ? Iar mâine se marchează Ziua Familiei… cine are mai multă nevoie de această sărbătoare, cel care are o familie, sau cel, care are doar o umbră de familie ? Ce facem, fraţilor, cu viitorul nostru ? Unde mergem ?

http://www.youtube.com/watch?v=SdJ2YB_ZW-g

Maratonul Scrisorilor pentru sustinerea drepturilor omului

În perioada3-17 decembrie 2012, Amnesty International a organizat Maratonul Scrisorilor, pentru a atenţiona guvernele asupra încălcărilor flagrante ale drepturilor umane în ţările lor. Scrisorile au fost expediate către guverne sau preşedinţii ţărilor, care sunt menţionate mai jos:

În Belarusi, Alesy Beliatcski a fost condamnat la privaţiune de libertate doar pentru că era un militant al drepturilor omului; în Nigeria locuitorii orăşelului Bodo au rămas fără surse de existenţă, după ce o companie petrolieră a provocat scurgerea petrolului în rîul din apropierea localităţii; Guvernul din Guatemala permite violarea şi uciderea femeilor fără pedepsirea criminalilor; Şi ultimul caz pentru care am expediat scrisori Primarului de Cluj, este evacuarea forţată a romilor din centrul oraşului Cluj-Napoca, care ulterior au rămas înafara oraşului. Dacă doreşti şi tu să susţii aceste cazuri, poţi să semnezi o petiţie on-line aici: http://amnesty.md/ .
Protecţia copiilor în Internet

Poate cel mai contestat aspect al accesului la Internet este încercarea de a determina modul corect de a asigura bunăstarea copiilor în timp ce ei explorează minunile informaţiei super-rapide. Din cauza nivelului sporit de îngrijorare privind problemele copiilor, neînţelegerile care apar în acest aspect al dezbaterilor asupra filtrării informaţiei electronice sunt destul de rigide. De exemplu, conform studiilor recente, efectuate în SUA, 84 la sută din americani sunt îngrijoraţi cu privire la disponibilitatea pornografiei pentru copii, şi 78 la sută din părinţi sunt „puternic” sau „puţin” îngrijoraţi de faptul că copiii lor ar putea accesa un conţinut sexual explicit. În plus, 92 la sută din americani cred că computerele din şcoală ar trebui să blocheze paginile pornografice şi 79 la sută cred că ar trebui să blocheze informaţia indecentă. În mod similar, a fost documentat în mod repetat faptul că din copiii, care utilizează Internetul la domiciliu, 58 la sută nu sunt supravegheaţi de către adulţi şi doar o treime din părinţi utilizează un software de blocare/filtrare. Mai mult ca atât, procentul copiilor, care au accesat de fapt pornografia pe Internet, este relativ mic, doar 15 la sută din copiii cu vârsta de 10-13 ani care au calculatoare la domiciliu au cunoscut un site Web pornografic. De fapt, s-a estimat că doar 1,5 la sută dintre paginile de pe Web conţin pornografie, deci posibilitatea vizionării accidentale este statistic foarte mică. De asemenea, toate site-urile Web mari dispun de propriile filtre în zonele de chat, astfel încât materialul nepotrivit pentru copii să nu poată fi accesat.

Majoritatea părinţilor recunosc, că copiii învaţă şi beneficiază mult din utilizarea Internetului. De asemenea, calculatoarele le permit copiilor să posede cunoştinţe avansate, care anterior au fost inaccesibile, fără precedent şi stimulează o diversitate de stiluri de învăţare şi de lucru auto-regizat. Astfel, Internetul promovează dorinţa noastră comună de a învăţa independenţa, libertatea de gândire, buna hotărâre şi responsabilitatea în copiii noştri. Noi, la rândul nostru, cu toate acestea, putem limita capacitatea copiilor noştri de a dezvolta aceste valori democratice prin impunerea filtrelor pentru aceste resurse. Mai mult ca atât, solicitarea ca copiii să găsească o alternativă mijloacelor de a accesa informaţia care ar putea-o găsi prin intermediul unui calculator, ar putea fi un mod involuntar de a-i învăţa să sfideze autoritatea.

De altfel, foarte mulţi dintre părinţi cred că, dacă au instalat un filtru de protecţie pe calculator, copiii lor sunt feriţi atât de informaţiile indecente care circulă pe Internet, cât şi de contactele care se pot realiza prin intermediul acestuia. Însă, chiar dacă aceste filtre pot bloca multe materiale inadecvate, ele nu sunt 100% eficiente şi nu substituie implicarea părinţilor. Mulţi copii accesează calculatoare care nu au filtru în sălile de Internet, acasă la prieteni etc. Din acest motiv, copiii trebuie să cunoască, să înţeleagă şi să ştie cum să rezolve singuri unele probleme referitoare la siguranţa lor pe Internet.

Conform celor relatate mai sus, este clar, că cea mai mare pondere asupra copiilor o au metodele educative şi nu supravegherea dură a accesului la Internet. Părinţii sunt responsabili pentru viitorul copiilor lor, astfel, că ei ar trebui să cunoască singuri (ca mai apoi să-i înveţe pe copii) cum pot fi utilizate corect resursele electronice şi cum pot fi conştientizate şi descoperite riscurile la care sunt expuşi copiii lor în mediul virtual. Deasemeni, şi lucrătorii bibliotecilor ar trebui să elaboreze programe speciale pentru educaţia electronică a micilor utilizatori de Internet şi să-i ajute de fiecare dată când au probleme de navigare on-line.

Recent, compania Microsoft a lansat aplicaţia Windovs Live Family Safety Settings Free – un serviciu gratuit ce va permite părinţilor şi educatorilor să monitorizeze şi să filtreze activitatea online a copiiilor, protejându-i astfel de agresiunile transmise prin Internet. Aplicaţia va putea să filtreze eficient conţinutul Web accesat de către copii şi va oferi posibilitatea de a obţine rapoarte ale activităţii online a acestora. Programul a fost lansat cu scopul de a ajuta părinţii în asigurarea unei navigări protejate a copiilor lor pe Internet.

Componentele serviciului Windovs Live Family Safety Settings Free sunt :

– Filtrare de conţinut: aceasta va permite utilizatorilor (părinţi şi educatori) să seteze un anumit nivel de permisiune pentru diferite categorii de conţinut, cum ar fi: “permite”, “blochează” sau “avertizează”; se vor putea aplica setări unice pentru fiecare utilizator.

– Instruire acordată de către specialiştii în domeniu: mai multe organizaţii internaţionale pentru protecţia drepturilor copilului vor furniza părinţilor şi educatorilor informaţii importante despre setările potrivite şi activităţile online.

– Rapoarte ale activităţii: părinţii şi educatorii vor avea acces la rapoartele de activitate online pentru fiecare utilizator de la orice calculator conectat la Internet.

– Gestionarea contactelor online: părinţii şi educatorii vor putea crea liste de permisiune pentru serviciile de comunicare online utilizate (Windovs Live Mail, Windovs Live Messenger), pentru a preveni contactarea copiilor de către persoane necunoscute.

Acest program poate fi instalat de pe adresa http://explore.live.com/windows-live-family-safety

Copiii din Republica Moldova: si(n)guri online?

De ziua internaţională a siguranţei pe internet, marcată pe 7 februarie, la Chişinău a fost lansat studiul „Copiii din Republica Moldova: si(n)guri online?”. Scopul studiului a fost identificarea şi analiza comportamentului online al copiilor cu efect potential riscant, implicarea adulţilor în asigurarea unui grad mai înalt de siguranţă online a copiilor. Cercetarea a fost desfasurată in a doua jumatate a anului 2011 şi se bazeaza pe un esantion reprezentativ de 1.347 copii utilizatori ai Internetului, cu varsta intre 12-16 ani, din 59 de localitati ale Republicii Moldova, pe 20 de interviuri cu specialisti din tot atatea localitati (profesori de informatica din licee si edu-catori/coordonatori de programe din centrele de tineret, 8 focus-grupuri din 8 localitati (rural/urban), precum si analiza documentara a rapoartelor de la peste 50 de seminare de informare a copiilor, cu subiectul „Siguranta copiilor online”, desfasurate in aprilie – iulie 2011.

Analiza scopului navigarii pe Net arata ca 89,5% din raspunsurile celor intervievati vizeaza vizitarea profilului personal pe retelele de socializare, 88,5% – pregatirea temelor pentru acasa, 77,4% – expedierea/receptionarea mesajelor in regim real si 75,9% – vizionarea clipurilor video/descarcarea filmelor. In medie copii stau incontinuu cate 3 – 4 ore pe Internet, dar un numar suficient de impunator – 7 – 8 ore si mai mult. Mai ingrijorator e faptul ca multi se afla in spatiul virtual pe timp de noapte, intre orele 22:00 – 8:00, cand practic nu sunt supravegheati de nimeni. Copiii din mediul rural sunt preponderent fanii retelelor de socializare http://www.odnoklassniki.ru si http://www.facebook.com, iar cei din mediul urban au profiluri pe de site-ri ca http://www.formspring.com, http://www.vkontakte.ru, http://www.facebook.com. Ziua Siguranţei pe Internet are loc în 65 de ţări, sub egida reţelei europene Insafe care promovează utilizarea tehnologiei online şi a telefoanelor mobile într-un mod mai sigur şi responsabil. Tema acestui an vizează participarea activă în mediul online a tuturor generaţiilor şi culturilor, încurajând membrii familiei să lucreze împreună pentru a asigura un Internet adecvat copiilor. Sursa: http://www.lastrada.md/, http://cnpac.org.md/

Copii cu dizabilităţi nu vor mai fi izolaţi de societate

Până acum câţiva ani, sistemul educaţional din R.Moldova avea o singură soluţie pentru copiii cu nevoi speciale − instituţiile rezidenţiale, care îi izolau de familie şi comunitate. Chiar dacă lucrurile au început să se schimbe treptat, părinţii care aleg să-şi înscrie copiii la o şcoală din comunitate au de înfruntat mai multe bariere. Problemele încep chiar la intrarea în instituţii, care nu sunt adaptate pentru accesul unor persoane în scaune rulante. Alte provocări îi aşteaptă pe părinţi şi copii în interior, unde găsesc de multe ori un mediu neprietenos, cadre didactice şi directori care refuză să şcolarizeze copiii cu nevoi speciale.

Aprobarea în iulie curent a Programului de dezvoltare a educaţiei incluzive pentru anii 2011-2020 îşi propune să ralieze sistemul de învăţământ din ţara noastră la practica ţărilor dezvoltate, unde copiii cu nevoi speciale învaţă de rînd cu alţi elevi în clase incluzive. Sistemul educaţional din Moldova va fi adaptat şi individualizat în funcţie de nevoile tuturor copiilor.

Potrivit Reprezentantului adjunct al UNICEF Moldova, Sandie Blanchet, toate şcolile din ţară trebuie să fie gata să şcolarizeze orice copil, indiferent dacă acesta are sau nu o dizabilitate. „Majoritatea copiilor au cerinţe educative speciale, deoarece nimeni nu este excelent la toate materiile. Mai mult ca atât, cercetările arată că atunci când în clase învaţă şi copii cu dizabilităţi, atunci toţi copiii au rezultate mai bune la învăţătură, deoarece ei devin mai atenţi, mai răbdători şi mai înţelegători ”, a spus Sandie Blanchet. Valentin Crudu, şef de direcţie la Ministerul Educaţiei, a declarat că Programul de educaţie incluzivă este pilotat în prezent, cu suportul unor ONG-uri, în peste 300 de instituţii din ţară. La sfârşitul etapei de pilotare care va dura patru ani, va fi ales cel mai bun model de educaţie incluzivă, care va fi replicat la scară naţională. Programul de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020, aprobat de Guvern în iulie curent, vizează schimbarea atitudinilor faţă de copiii cu cerinţe educaţionale speciale, schimbarea modului de organizare a procesului educaţional, aplicarea noilor abordări în evaluarea rezultatelor şcolare ş.a.

În Republica Moldova sunt peste 17.000 copii cu dizabilităţi, dintre care in jur de 3500 au sub 7 ani. Republica Moldova ocupă locul trei în regiunea Europei Centrale, de Est şi CSI după rata instituţionalizării, având 6900 copii institutionalizaţi. Aproape jumătate din toţi copiii plasaţi în instituţii sunt consideraţi cu dizabilităţi.

Sursa: http://www.unicef.org/

Cum am marcat noi Ziua Universală a Drepturilor Copilului

La 20 noiembrie este marcată Ziua Universală a Drepturilor Copilului. Sărbătoarea îşi duce originea din 20 noiembrie 1989, cînd Adunarea Generală a ONU a adoptat Convenţia cu privire la Drepturile Copilului. Astfel, noi, membrii şi adepţii Grupului local Amnesty Bilicenii Vechi, activitatea de bază a căruia este educarea şi promovarea drepturilor copiliilor, am hotărît să facem o vizită discipolilor de la Centrul de plasament temporar „Raza Soarelui”, pentru a marca împreună această zi însemnată pentru fiecare copil. Am fost aşteptaţi şi primiţi cu o deosebită atenţie; oaspeţii din Bilicenii Vechi au prezentat un program special, care conţinea poezii despre drepturile copiiilor, un dans modern, la care au participat toţi cei prezenţi. Partea a doua a vizitei noastre a fost dedicată unui studiu distractiv cu privire la drepturile copilului, unde toţi copiii au învăţat ce conţine Convenţia asupra Drepturilor Copilului, care sunt categoriile principale de clasificare a lor, şi cum trebuie să fie implementate aceste drepturi în viaţa de toate zilele. Toţi au susţinut regula de aur a comunicării interumane: „Drepturile mele se termină acolo, unde încep drepturile altui om”. La sfârşitul întâlnirii noastre şi gazdele au prezentat un mic program destinat în mod special celor maturi, cu mesajul: „Cei maturi doar vorbesc despre drepturile copiilor, dar mai puţin le respectă”, şi, spre mare regret, ei au dreptate, cîtă suferinţă îndură cei mici din cauza maturilor ? Să ne gândim mai mult cum ne construim relaţiile noastre cu cei mici… Dorim să-i menţionăm pe copiii participanţi din s. Bilicenii Vechi: Daniela Daraban, Alexandrina Dodiţă, Alexandrina Zbîrcotă, Daniela Zbîrcotă, Mihaela Gorbuli, Cătălina Daraban, Vasile Surdu, Roxana Mereuţă, Lia Coroşanu. Deasemeni, un rol deosebit la această vizită l-au avut Marina Ciobanu şi Olga Ghimpu, care au fost asaltate de copilaşii de vârstă preşcolară, oferindu-le la toţi copiii dornici de o atingere maternă îmbrăţişări şi zâmbete. Iar două fetiţe de 5 anişori, chiar se certau pentru dreptul de a sta un pic în braţele Olguţei. Ce simplu e să oferi unui copil o atingere caldă, şi ce tragic e faptul, că tot noi îi lipsim pe unii din ei de această atingere pe tot parcursul copilăriei. Oare ne cer multe ? Doar afecţiune, doar atît… Sperăm, ca marcarea acestei sărbători importante pentru copii va prinde rădăcini pe meleagurile noastre şi va încălzi sufletele copiilor lipsiţi de dragostea noastră.

Jucării LEGO pentru grădiniţile din cele mai sărace sate basarabene

În total, 24 000 de copii din 400 de grădiniţe şi centre comunitare din ţară vor primi jucării LEGO în valoare totală de jumătate de milion de dolari. Distribuţia va fi realizată de către Ministerul Educaţiei celor mai vulnerabile grădiniţe.

Copiii de la grădiniţa Nr 1 din satul Puhoi, r-l Ialoveni, au primit deja un set de jucării LEGO, ca parte a unui proiect de parteneriat public-privat dintre UNICEF şi Fundaţia LEGO, cu suportul Ambasadei Danermacei în R. Moldova și Ministerul Educaţiei.

Grădiniţele din R. Moldova, în special din localităţile sărace, nu dispun de cărţi şi jucării creative pentru dezvoltarea copiilor. Un studiu UNICEF relevă că 25% din copii nu au jucării şi cărţi. Jucăriile LEGO sunt recunoscute la nivel internaţional pentru faptul că stimulează dezvoltarea intelectuală şi socială a copiilor şi vor veni să suplinească acest gol.

„Atât învăţatul, cât şi jocul, sunt foarte importante şi reprezintă un drept al fiecărui copil. Suntem încântaţi să vedem că tot mai mulţi copii din Moldova au şansa să meargă la grădiniţă şi să se bucure de condiţii tot mai bune pentru educaţie. Jucăriile pe care le-am donat astăzi copiilor le vor permite să se distreze şi să înveţe în acelaşi timp”, a declarat în cadrul ceremoniei de donaţie Alexandra Yuster, Reprezentant UNICEF în Moldova. Michael Sternberg, Ambasadorul Danemarcei pentru R. Moldova, a remarcat că peste tot în lume Fundaţia LEGO susţine astfel de iniţiative. „Ne propunem astfel să inspirăm şi să dezvoltăm la copii dorinţa de a deveni cetăţeni activi în societate prin distracţie, învăţare şi activităţi creative de înaltă calitate”.

Tatiana Potâng, Viceministrul Educaţiei, a exprimat mulţumirea pentru această donaţie, precizând că „bucuria copiilor se vede în ochii lor, iar în felul acesta ei vor fi mai bine pregătiţi pentru şcoală şi pentru viaţă”.

În Moldova sunt 1381 grădiniţe. Mai mult de 34,000 de copii cu vârsta cuprinsă între 3-6 ani nu merg la grădiniţă. 38% din copiii de la sate trăiesc în sărăcie.

Sursa:http://www.unicef.org/moldova/ro/

Reţeta amară a ciocolatei: abuzuri asupra copiilor, trafic de persoane şi sclavie

Deşi pare de greu de crezut, ciocolata de care ne bucurăm aproape zilnic este obţinută prin munca asiduă a mii de copii minori folosiţi pe post de scalvi şi forţaţi să muncească pe plantaţiile de cacao.

Aproximativ 100.000 de mii de copii muncesc în fiecare an pe plantaţiile de cacao din întreaga lume, în condiţii greu de imaginat. Aceştia, cu vâsta de până în 13 ani, lucrează pe câmp de dimineaţa până seara. Cei mai mulţi dintre ei sunt racolaţi de pe stradă cu promisiunea unei vieţi mai bune, dar existi şi copii vânduţi de familiile lor, pentru a fi exploataţi în numele ciocolatei.

Până în anul 2008, peste două milioane de copii africani au fost explotaţi pe câmpurile de cacao din Ghana şi Coasta de Fildeş.

Aproximativ 75% din producţia mondială de cacao provine din Africa de Vest, în special de pe Coasta de Fildes şi Mali. De aici, ea este exportată către ţări din întreaga lume. Deşi tehnologia a avansat enorm în ultimii 20 de ani, recoltarea seminţelor de cacao nu se poate face mecanizat. Astfel, cea mai importantă etapă din obţinerea ciocolatei este realizată de copii minori, angajaţi ca scalvi pentru recoltarea boabelor de cacao. Copiii sunt racolaţi de angajatori şi sunt puşi să muncească pentru suma de 1,5 dolari pe zi. De cele mai multe ori, ei ajung să muncească fără bani, doar pentru a primi o bucată de pâine şi o cană cu apă. Programul lor de muncă este de 12 ore, într-o căldură greu de suportat. Copii sunt trataţi ca nişte animale, pentru a strange o cantitate cât mai mare de boabe de cacao.

Cei care încearcă să evadeze sunt băuţi cu biciul şi apoi trimişi înapoi la cules. Din totalul fabricilor producătoare de ciocolată, aproximativ 97% folosesc drept materie primă cacao din Africa de Vest. Mai exact, cacao recoltată prin explotarea copiilor şi sclavie.

Cel mai mare consumator de ciocolată este SUA, ce importă anual 730 de mii de tone de cacao, din care obţine în final peste şase miliarde de euro. Profitul companiilor internaţionale, în cazul acestei afaceri, este enorm: kilogramul de boabe de cacao este cumpărat de la producător cu un euro, dar produsul final poate fi vândut şi cu peste 25 de euro per kilogram.

Militanţii pentru drepturile omului au blamat de nenumărate ori companiile producătoare de ciocolată, pentru dramele din Africa. Răspunsul dat de autorităţi pentru rezolvarea acestei probleme a fost cel puţin comic: au dat o lege prin care producătorii de ciocolată sunt obligaţi să îşi inscripţioneze produsele cu inscripţia “slave free” sau “no child labor”.

Majoritatea companiilor au refuzat sa aplice această lege, propunând în schimb un protocol voluntar. Practic, ele au promis că vor face investigaţii proprii si că vor eradica practicile abuzive din Africa până în anul 2005. În anul 2005, marile companii producătoare de ciocolată au cerut amânarea termenului până în 2008, iar în 2008 au incercat amânarea până în 2010.

În prezent, nivelul sclaviei din Africa este mai mare decât acum 10 ani, cand a început această încercare de stoapare a exploatării copiilor. Motivul este cererea tot mai mare a populaţiei pentru ciocolată. În zilele noastre, sclavia pentru obţinerea ciocolatei naşte un paradox, alimentat şi de campaniile de publicitate demarate de-a lungul timpului: în timp ce ciocolata este privită ca un aliment asociat fericirii şi plăcerii, obţinerea ei se face cu preţul nefericirii a mii de copii. Un alt paradox este faptul că aceşti copii nu stiu nici măcar ce gust are alimentul pentru care sunt abuzaţi şi exploataţi. Sursa: http://www.adevarul.ro/

Copiii de la sate sunt mai afectaţi de sărăcie

Copiii mici din localităţile rurale sunt mai afectaţi de migraţie, sărăcie şi acces redus la educaţie şi sănătate, comparativ cu cei de la oraş se arată într-un studiu lansat de UNICEF:

• 92% dintre părinţi se joacă cu copiii lor mici, însă doar 30% le citesc cărţi; • 16% dintre copiii de până la un an şi 57% dintre cei de până la 7 ani sunt bătuţi de părinţi; • 54% dintre familiile moldovene nu acceptă ca copiii lor să se joace cu copii cu dezabilităţi; • Fiecare al 10-lea copil de până la 7 ani este lăsat de părinţi fără supraveghere şi numai 81% dintre părinţi cunosc semnele de pericol pentru viaţa copilului; • Din 16% din familii lipsesc unul sau ambii părinţi, plecaţi la munca peste hotare, acest fenomen fiind prezent în special în familiile de la ţară şi cele sărace.

Copiii mici din localităţile rurale sunt mai afectaţi de migraţie, sărăcie şi acces redus la educaţie şi sănătate, comparativ cu semenii din localităţile urbane, se arată în studiul “Cunoştinţe, atitudini şi practici ale familiilor în domeniul îngrijirii şi dezvoltării timpurii a copiilor 2009” lansat de UNICEF împreună cu Ministertul Educaţiei.

Potrivit studiului, părinţii moldoveni dau dovadă de unele tendinţe pozitive în educaţia şi grija faţă de copiii lor. Faţă de 2003, în 2009 numărul părinţilor care se joacă cu copiii lor aproape că s-a dublat şi constituie 97%. În acelaşi timp, unul din zece copii sub vârsta de 7 ani este lăsat fără supraveghere. De asemenea, mai puţini părinţi au declarat că le citesc copiilor cărţi : 30% în 2009 comparativ cu 37% în 2003.

Studiul demonstrează o toleranţă scăzută în rândul familiilor din Republica Moldova. Doar 5% din familii consideră că copiii cu dezabilităţi pot frecventa grădiniţele de la ei din comunitate. Numai 46% din familii au declarat că le-ar permite copiilor să se joace cu semenii lor cu dezabilităţi. Totodată, circa 20% dintre familii cred că pentru copiii lor cu dezabilităţi ar fi mai bine să înveţe în şcolile internat.

Şi la capitolul violenţă studiul atestă tendinţe îngrijorătoare : 16% dintre copiii de până la un an şi 57% din copiii de până la 7 ani sunt bătuţi de părinţi.

În 16% din familii lipseşte unul sau ambii părinţi, plecaţi la muncă peste hotare, acest fenomen cuprinzând în special familiile sărace şi cele din localităţile rurale. În general, familiile de la ţară sunt mai afectate de sărăcie, întâmpină dificultăţi în ceea ce priveşte asigurarea copiilor cu produse şi servicii de igienă, precum şi un regim alimentar adecvat de fructe, legume, produse dietetice şi carne.

Studiul “Cunoştinţe, atitudini şi practice ale familiilor în domeniul îngrijirii şi dezvoltării timpurii a copiilor” a fost realizat anul trecut pe un eşantion de 1800 familii, care au cel puţin câte un copil cu vârste cuprinse între 0 şi 7 ani. Sursa: http://www.unicef.org/moldova/