Citi bani se cistiga in blogosfera din Moldova
Vecinii nostri de peste Prut o duc bine la capitolul venituri din blogguri. Revista romana Standard.ro intr-un articol publicat recent sustine ca in prima jumatate a acestui an s-a inregistrat o crestere a investitiilor in publicitatea pe blogurile romanesti. Criza economica a motivat multe companii romanesti sa-si indrepte banii destinati pentru promovare catre new media, in special spre blogguri. Estimarile pietii de publicitate pe blogguri din Romania arata ca aceasta piata ar obtine in 2009 de la companii circa 200 mii Euro. Nu este mult pentru piata romaneasca, care e in crestere, insa pentru cea din Moldova e o suma cam din sfera SF. Iata citeva exemple de bloguri romanesti care cistiga din advertising: Arhiblog, Deceblog sau Tolo.
A plasa publicitate pe bloguri e mai ieftin comparativ cu plasarea publicitatii in mediile traditionale iar rezultatele pot fi estimate mult mai usor. In plus, exista avantajul de targetare pentru ca poti determina destul de simplu care sunt acele blogguri ce sunt citite si vizitate de potentialii clienti. Pe bloguri se plaseaza bannere sau articole publicitare, posturi platite, inclusiv se practica derularea unor campanii de publicitate sau PR pe anumite blogguri pentru a sensibiliza publicul prin campanii online bine targetate. In acelasi timp atentia companiilor se indreapta tot mai mult si spre componenta de social media prin plasarea de informatii, linkuri, campanii si alte actiuni de marketing pe site-uri precum Facebook, Twitter, Myspace s.a. In Moldova, in afara de cele 3 siteuri numite mai sus, trebuie luat in calcul in primul rind Odnoklasniki.ru care, ne place sau nu, e cel mai vizitat site de moldoveni potrivit datelor Alexa.
Standout, agentie de marketing online neconventional din Romania, estimeaza ca principalii advertiseri din Romania sunt companiile din sfera de telecomunicatii precum Vodafone, Orange sau Romtelecom. In Moldova ar putea fi la fel companii din acest sector pentru ca target-ul acestora sunt in principal si consumatori de blogguri.
Potrivit Standout cititorii blogurilor din Romania sunt tineri cu venituri si educatie peste medie. Trei sferturi dintre cititorii blogurilor din Romania au virste cuprinse intre 20-35 de ani, jumatate au studii superioare finalizate si apeleaza la bloguri pentru distractie, informatii si sentimentul de apartenenta la o comunitate bazata pe interactiune.
In Moldova, in acest an, Mihai Moscovici a elaborat un studiu despre bloggurile moldovenesti intitulat Moldova Blogger Survey 2009. Rezultatele acestui studiu le gasiti aici. In linii generale, rezultatele sunt aproximativ aceleasi ca si cele ce tin de piata romaneasca. De fapt, bloggerii si cititorii de blogguri peste tot in lume sunt aproximativ aceiasi adica pot fi categorisiti in baza unor principiii si indicatori similari. Relevant pentru acest post este raspunsul la intrebarea nr. 18 si anume: Sunteti dispus sa includeti reclama pe blog? Circa 45% din respondent au raspuns probabil, circa 22% au raspun da, am inclus deja iar circa 18% au raspuns ca da, vor include publicitate si doar 14% au raspun ca nu vor introduce niciodata publicitate.
Cu alte cuvinte bloggerii doresc in mare parte sa plaseze publicitate pe bloggurile lor. E si firesc. A scrie un blog implica eforturi. Insa scopul bloggurilor nu este de a face bani iar cei care au un blog nu trebuie sa-si puna ca scop obtinerea unor profituri. Acestea vor veni de la sine cu timpul daca bloggurile respective vor fi intr-adevar bune si interesante, daca vor avea audienta, pondere si autoritate. Lucrurile bune intotdeauna sunt rasplatite intr-o forma sau alta. Nu neaparat bani.
Insa companiile moldovenesti inca sunt reticiente in privinta bloggurilor. Exista o teama justificata fata de blogguri pentru ca acestea nu sunt controlabile de companii. Totusi, din pacate, putini manageri moldoveni stiu ce este un blog si care ar fi avantajele de marketing sau branding legate de publicitatea pe blogguri. Deja felul cum companiile noastre percep mediul online ne arata ca la acest capitol raminem mult in urma de tendintele si practicile mondiale in ceea ce priveste publicitatea pe bloguri si retelele sociale. Companiile moldovenesti inca nu constientizeaza care sunt avantajele acestui tip nou de publicitate din cauza conservatismului managerial.
Din pacate in Moldova nu avem o structura care ar monitoriza evolutia blogosferei moldovenesti. Acum monitorizare se face doar de entuziasti care totusi nu au posibilitatea de a efectua studii ample despre ce se intimpla cu bloggurile moldovenesti si cititorii acestora pentru ca nu au destule date.
Nu putem spune care este valoare pietii de publicitate pe blogguri din Moldova din cauza ca nu avem datele necesare. Insa putem lesne vedea ca prezenta publicitatii pe bloggurile moldovenesti e extrem de redusa. Aceasta situatie vorbeste mult despre caracterul calitatii inovationale si de marketing al businessului autohton care ramine ancorat in concepte ce-si au radacina in modele de business din deceniile trecute.
Photo by Matt Hamm.
Posted in PersonaleSursa
2009-08-12 09:41:24