Trucuri electorale pentru vizibilitate

Campania electorală solicită multă imaginaţie din partea concurenţilor, inclusiv pentru găsirea trucurilor de agitaţie novatoare. Publicul remarcă şi reţine cu predilecţie mesajele inedite, avansate prin metode originale. Într-o competiţie electorală, se face uz de tehnici frumoase, dar şi de unele de-a dreptul ticăloase. Manipularea este cea mai răspândită şi, se pare, cea mai eficientă. Această tehnică a căpătat mult rafinament în zilele noastre, ajungând să devină aproape insesizabilă.
Scopul manipulării este să acrediteze imagini false sau cu elemente eronate, iar obiectivul este atins prin filtrarea tendenţioasă a informaţiilor, prin omiterea unor aspecte esenţiale, exagerarea unor detalii şi scoaterea din context a faptelor relatate. Pentru exemplificare, să amintim de filmuleţul difuzat de un post tv din Chişinău care ni-i prezintă pe mai mulţi lideri ai Opoziţiei criticându-se reciproc, în timp ce precizările referitoare la contextul şi momentul în care au fost lansate învinuirile lipsesc cu desăvârşire.
Politologii disting trei tipuri de manipulare: punctuală, semipunctuală şi globală. Primul tip este aplicat în interviuri sau ştiri, prin lansarea unor informaţii pe care publicul nu are cum să le verifice. Al doilea tip este folosit pentru discreditarea adversarilor – ei sunt învinuiţi de toate relele din societate. Exemple care ar ilustra acestă tehnică avem din abundenţă în Republica Moldova şi ne sunt furnizate de către toţi competitorii, fără excepţie. Al treilea tip, manipularea globală, este cel mai complex - oamenii din staff-urile electorale ale partidelor răspândesc zvonuri, le dau şi replică, le completează ulterior şi au grijă ca subiectul care-i interesează să-şi păstreze actualitatea. Bineînţeles, mass-media este instrumentul cel mai eficient pentru propagarea respectivelor mesaje, datorită rapidităţii şi vastei răspândiri.
Să trecem în revistă şi trucuri „albe”: în campania electorală a partidului său, premierul Italiei, Silvio Berlusconi, a folosit şoimi dresaţi să poarte în cioc materiale electorale, iar pe alegători i-a bombardat cu sms-uri mobilizatoare. Ce-i drept, analiştii italieni au constatat că această originalitate nu i-a fost de mare folos.
Acum, despre miijloacele, tehnicile şi metodele utilizate de concurenţii noştri electorali în debutul campaniei pentru alegerile parlamentare - 2009. Pentru un spor de vizibilitate, Partidul Democrat i-a invitat pe oameni să-şi scrie doleanţele pe standuri instalate în faţa unui magazin cunoscut din Capitala. Acţiunea a avut genericul „Spune ce meriţi”, iar sugestiile inscripţionate vor fi incluse într-o broşură şi vor fi luate în seamă la elaborarea strategiilor partidului.
Partidul Liberal Democrat din Moldova a avut şansa să iasă în prim-plan prin implicarea în manifestările de omagiere a regretatului maestru Grigore Vieru. Prilej pentru această asociere de imagine a servit înscrierea unuia dintre fiii poetului pe listele electorale ale formaţiunii. Ca şi Partidul Liberal, PLDM, şi-a asigurat vizibilitatea şi prin organizarea unor acţiuni în sprijinul dreptului de vot al emigranţilor, cerând să fie deschise mai multe secţii de votare peste hotare.
Alianţa „Moldova Noastră” a reuşit, cu prilejul prezentării candidaţilor pentru Parlament, să insereze şi un apel la sentimentul creştin al publicului, invitând un sobor de preoţi pentru binecuvântare şi alungarea „duhului cel rău” din preajma partidului.
La autoritatea preoţimii a apelat şi PCRM, dar într-o manieră ocultă, „cu uşile închise” pentru presă. Preşedintele Vladmir Voronin, „locomotiva” electorală a comuniştilor, s-a întâlnit la Bălţi cu peste 200 de feţe bisericeşti din nordul republicii, inclusiv cu călugăriţe, declarând jurnaliştilor că va discuta despre „Dumnezeu, pocăinţă şi păcate”.
Partidul Comuniştilor a aplicat şi un truc electoral cu mesaj cel puţin oximoronic: a pus laolaltă secera, ciocanul şi inimioara. Simbolurile au convieţuit în centrul Chişinăului, la concertul organizat cu prilejul „zilei îndrăgostiţilor”. Mesajul ce poate rezulta din alăturarea celor trei simboluri este înfiorător - „Secera iubitoare” sau „Ciocanul îndrăgostit”.
Despre impact - no comment.

Eleonora LISNIC

(15.02.2009)

Sursa
2009-03-05 21:08:41



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

02:44:00“I'm afraid of flying”: 7 ideas on how to get distracted during a flight —» plop andrei
01:52:36Upgrade Your Home Theater Experience with Adorama’s Winter Tech Sale —» plop andrei
22:58:10Americanii fac drumuri, românii grădinițe, iar moldovanii votează cu rușii —» Badan Blog
21:43:26Schema prin care ruși și ucraineni devin cetățeni români fără să-i verifice nimeni —» Elena Robu
21:39:51Vaccinurile nu cauzează Autism —» A little web world
21:13:54Busul armatei nu încăpea de mașini parcate ilegal —» Curaj.TV | Media alternativă
21:00:27Consilierii au votat de frica blestemelor —» Curaj.TV | Media alternativă
19:27:25Gripă —» Primul meu blog
19:17:48Din State – prima zi —» Viata pe Tinder – Viata amoroasa pe Tinder
17:02:08©️ Părerile lor —» Licurici de suflet
16:10:37Рыбка в духовке —» XStrafer's WebPlace : unconformable point of view.
15:32:32Moldoveneasca. Mircea V.Ciobanu trișează —» Gheorghe Erizanu
15:04:35În Spania furtuna Gloria a mai făcut două victime. Numărul morţilor a ajuns la şase —» Elena Robu
13:17:20DESPRE „PERIMETRUL CUȘTII” ÎNTR-O NOUĂ CARTE DE ANASTASIA DUMITRU —» Leo Butnaru
13:12:35Amendă colosală pentru o companie care vindea medicamente contra cancerului în România —» Elena Robu
12:22:32În Iordan, Botezându-Te Tu, Doamne —» Iulian Proca
11:45:41De ce să lucrezi în companii mari? —» Victor Timotin | creează, inovează, dezvoltă și fii exemplu
10:47:23Biblioteca și micii promotori ai culturii —» BiblioCity
10:44:15Cyberbullying – Siguranța copiilor online —» BiblioCity
10:34:41Happy Light Reviews —» Andrei Fornea
10:31:29STUDIU: COPIILOR CĂRORA LI SE CITESC REGULAT POVEȘTI LI SE DEZVOLTĂ CREIERUL MAI RAPID —» Blog de biblioteconomie şi ştiinţa informării
10:29:39Modern Glass Dining Room Sets —» Andrei Fornea
09:00:44В Кишиневе состоится митап "Ключевые тренды SMM — 2020. Что надо знать инфлюенсерам, медиа и организациям" —» Заметки Начинающего Журналиста
08:18:37Noua Calatorie Gastronomica —» Bucataria Talinei - condimentat cu dragoste
22:33:09Yahoo Small Business Web Hosting - Build a great web site with our easy-to-use tools —» Informaţii pentru studenţi !