ASCOR a participat la tabăra de iconografie de la Putna

de Elena Mărgineanu

Societatea românească s-a aflat după 1989 în faţa unui proces de recuperare a identităţii proprii deteriodsc_0238rată în perioada comunistă. Unul din domeniile care a avut cel mai mult de pătimit a fost iconografia. Noţiunea de icoană, care derivă din grecescul eikon şi înseamnă imagine, desemna la origine orice reprezentare bidimensională a unei fiinţe, a unui lucru, a unui peisaj, a unui eveniment sau a unei idei. Treptat, această largă accepţie se restrânge numai la domeniul reprezentărilor figurative religioase, indiferent de tehnica realizării lor – picturi murale, mozaicuri, miniaturi, broderii etc, - şi tinde să se restrângă în continuare, desemnând acum, în primul rând, icoanele portative şi pe cele destinate iconostasului. Parte integrantă a spiritualităţii ortodoxe, icoana exprimă grafic întreaga învăţătură de credinţă. În aceste condiţii, Biserica a trebuit să pregătească iconari să picteze adevărurile credinţei. Icoana este poarta prin care omul se poate conecta direct cu lumea spirituală în care îşi poate regăsi acele valori supreme, uitate prin inerţia rutinei.
Începând cu 2004, anul comemorativ „Ştefan 500” , Mănăstirea Putna a organizat şi găzduit tabere iconografice. Acest proiect se află sub înaltul patronaj al Patriarhiei Ecumenice şi este coordonat de Asociaţia Tinerilor Ortodocşi din Balcani (The Balkan Ortodox Youth Asociation). Atelierul de iconografie al Mănăstirii Putna a moştenit arta iconografică tradiţională a Sfântului Munte Athos prin intermediul Mănăstirii Makri de lângă oraşul grecesc Adrianopolis şi pe care o transmite mai departe urmaşilor.
Şi în acest an Mănăstirea Putna a fost gazda minunatului seminar de iconografie care s-a desfăşurat în perioada 07-22 februarie.  Au fost 2 săptămâni de lucru intensiv în care tineri din Bulgaria (13), România (10) şi doi tineri de la ASCOR Basarabia, Mărgineanu Elena şi Racu Sergiu, au avut prilejul de a primi cunoştinţe fundamentale în arta bizantină şi mai concret în executarea icoanelor. Tabăra în general, a constituit un bun prilej de cunoaştere reciprocă a mai multor tineri cu pregătiri, vârste şi naţionalităţi diferite, de fapt acesta este şi scopul în mare parte al taberei – de a uni tinerii ortodocşi, viitori iconografi pentru a le construi o legătură care ar servi baza viitoarelor trainice colaborări. Mulţi dintre tineri s-au format în spiritul acestei arte fiind studenţi la iconografie sau intenţionând să aplice la Instituţiile de Artă din ţările lor. Materialele folosite la executarea icoanelor au fost pigmenţii tempera iar ca bază - cartonul, însă în mod tradiţional icoanele se execută pe suport de lemn.
Mai multe detalii de la o participantă din partea ASCOR Basarabia la seminarul de iconografie din acest an de la Mănăstirea Putna: „Mă simt onorată pentru posibilitatea oferită de a cunoaşte orizonturi indescriptibile în domeniul iconografiei şi nu doar. Stilul bizantin pare aparent cunoscut însă încercând de a reproduce o icoană se conştientizează de fapt măiestria necesară pentru a picta fiindcă liniile se caracterizează drept ideale iar pata de culoare cu o densitate deloc întâmplătoare.  Fiecare zi aparte a constituit o recapitulare a capitolelor vieţii ordinare tratate prin conştiinţă la lumina crezului fiindcă în fiecare zi Arhidiaconul Anastasie – cel care ne-a ghidat pe tot parcursul taberei ne releva adevărul şi perspectivele acţiunilor noastre în accepţia adevărului. Iar cât despre colectiv – nu aş putea găsi cuvintele corespunzătoare. Chiar şi fiind cea mai mică, nu    m-a împiedicat să fiu acceptată de colectiv. Am nimerit într-o altă lume, cu alte valori – adevăratele valori. Nu am găsit invidie, mândrie şi egoism iar sinceritatea a persistat mereu! O atmosferă de căldură spirituală în care am oferit şi primit zâmbete din suflet, fără taxă.”
„ Pentru mine a fost o experienţă deosebită, prima săptămîna mi-a fost mai greu, dar pe parcurs am început a mînui pensula mult mai uşor. A fost ceva deosebit, acea atmosferă în care eram înconjuraţi de icoane şi preoţi era pentru mine una nemaipomenită. M-au impresionat foarte mult şi acele deplasări care le-am făcut la mănăstirile din apropiere, admirînd capodoperele picturii autohtone în stil bizantin”.(Racu Sergiu)
Fiecare icoană pe care aceşti tineri o pictează este o chemare a lui Dumnezeu către om. Printr-o asemenea lucrare mănăstirea îşi îndeplineşte datoria de a-L mărturisi oamenilor pe Dumnezeu, Frumuseţea deplină.


Sursa
2009-03-04 23:53:44



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

16:41:55Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
04:32:00POEME PRIN ANI —» Leo Butnaru
00:14:34Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
21:23:51Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:57:27Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:42:00Zile critice iulie 2025 —» codul omega
16:52:05Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:20:22Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
03:57:00DIN STRICTUL NECESAR —» Leo Butnaru
02:04:31Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
21:48:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:10:59Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:56:47Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:43:22Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:26:32Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:01:00NOU, DIN POEZIA AVANGARDEI —» Leo Butnaru
02:14:00no social no justice —» turn up the silence
21:56:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:42:28Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:34:00Precesia și harta reincarnărilor colective —» codul omega
17:23:54Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:20:23Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
07:23:00Val —» Andrei LANGA. Blogul personal
07:23:00Val —» Andrei LANGA. Blogul personal
07:23:00Val —» Andrei LANGA. Blogul personal