Social network and business versus Moldova
Nu trebuie sa fii mare analist sau expert ca sa-ti dai seama cit de mult tehnologiile schimba obisnuintele oamenilor. Influenta acestora e tot mai mare asupra vietilor noastre. Lumea e plina de calculatoare care interactioneaza intre ele si, ne place sau nu, dar tot mai mult timp petrecem in fata calculatorului iar Internetul e devenit pentru multi din noi un instrument necesar fara de care nu ne imaginam existenta. In acest context, era imposibil sa nu apara si un alt tip de socium – social network http://en.wikipedia.org/wiki/Social_network_services Ginditi-va la schimbarile in noi legate de site-uri precum http://www.odnoklassniki.ru/, http://facebook.com/, http://vkontakte.ru/, http://faces.md/ sau atitea multe altele. Ele par ca exista de cind ne stim insa sunt aparitii relativ recente. Eu personal cunosc foarte putina lume care nu are un cont pe asemenea site-uri. Si asta indiferent ca sunt tineri sau de virsta a treia. Deci aceste social network au un impact tot mai mare asupra noastra.
Sunt insa nedumerit de un lucru. Nu inteleg de ce companiile din Moldova evita sa utilizeze serviciile de social network si se fac a nu le vedea. De ce numeroase companii din strainatate au bloguri, cont pe http://twitter.com/home, http://www.linkedin.com/ sau fac “grupuri” pe http://facebook.com/ dar la noi putin de tot cu rare exceptii Ma bucurat recent sa gasesc blogul operatorului de telefonie mobilă Eventis Mobile http://eventis.md/blog/ro/ insa aparitii de acest gen sunt o mare raritate la noi.
Datele http://anrti.md/ arata ca numarul utilizatorilor Internetului in Republica Moldova e in crestere iar dinamica se intensifica. Companii precum Alexa http://www.alexa.com/site/ds/top_sites?cc=MD&ts_mode=country&lang=none arata ca site-uri de tip social network sunt printre cele mai vizitate atit in lume cit si de moldoveni. Deci, sunt atitea motive ca business-ul de la noi sa-si indrepte privirile in aceasta directie incit, cel putin pentru mine, este ciudat de ce nu o fac.
Ce ar obtine daca ar face-o? Am vedea “fata umana” a acestor companii, companiile ar interactiona rapid cu clientii, PR mai bun, inca un mod de a-ti face publicitate si de a te infatisa publicului “altfel” s.a. Avantaje sunt o multime dar companiile noastre ezita sa faca pasi in aceasta directie. Se vede ca e greu de depasit ideile traditionale de comunicare Piata sa schimbat enorm. Anul acesta e cu totul altfel decit in 2008 iar in 2010 va fi radical diferita de cea din 2000. Din pacate am impresia ca companiile noastre au ramas ancorate nu in 2000 dar undeva prin 1985-1995.
O intrebare retorica. Oare de ce companii precum PriceWaterHouseCoopers http://pwc.blogs.com/, Google http://googleblog.blogspot.com/ sau atitea multe altele au inteles de ce e nevoie de a fi social network oriented dar companiile noastre sunt practic 0 la acest capitol?! Apropo de Google, de ieri au cont si pe Twitter http://twitter.com/google. Numarul utilizatorilor Twitter creste vertiginos. Crediti ca intimplator Google si-a facut cont pe Twitter?!
![](http://stats.wordpress.com/b.gif?host=myionsclifos.wordpress.com&blog=3107683&post=972&subd=myionsclifos&ref=&feed=1)
Sursa
2009-02-27 10:57:43