Micile puteri ale Eurasiei în disputele geopolitice de mîine
Disputele geopolitice mereu fac culoare regiunilor din lume, exclusivitate nu face nici regiunea Eurasia, geopolitica căreia am incercat sa o analizez pe un fundal de politica energetica, intr-un articol publicat acum un an în revista Lumea Magazin din România.


Printre fostele republici ex-sovietice, Kazahstanul, fiind al doilea producător de petrol după Rusia, este favorizat la capitolul gazoductelor, fiindcă acestea pot trece doar prin Azerbaidjan, ocolind astfel Rusia. Kazahstanul cunoaşte un şir de proiecte în domeniul gazului şi petrolului ca „Aktobe”, „Karachaganak”, „CPC: conducta Tengiz-Novorossiysk”1 ş.a. Cel din urmă proiect reprezintă o investiţie de 4,2 miliarde USD, prima tranzacţie fiind de 2,6 miliarde USD. În fruntea acestui gigantic proiect este ales Vladimir Razdukhov în calitate de director general, începând cu 26 aprilie 2006, candidatura căruia a fost înaintată de Rusia2. Implicaţiile ruse în chestiunea petrolieră din zonă sunt evidente. Interesele SUA în petrolul cazah dar şi cel caspic, determină Moscova să treacă la o strategie politică de supraveghere a petrolului din regiune prin deschiderea unor proiecte comune cu Kazahstanul şi ţările

Este cunoscută politica proiectelor paralele de conducte de gaze naturale şi petroliere a Rusiei pentru ţările Uniunii Europene, ca răspuns la proiectele alternative americane (de ex. Baku-Supsa) de transport al petrolului caspic spre Europa Occidentală şi la tendinţele expansioniste petroliere a SUA în zona caspică şi Kazahstan.

Ieşirea la Marea Caspică permite Kazahstanului să deţină controlul asupra rutelor care vor fi construite pentru Europa Occidentală şi pentru SUA, evitând implicaţiile directe ale Rusiei. Kazahstanul posedă 160 de depozite petroliere care estimează circa 2,7 miliarde de tone de petrol. Kazahstanul mai deţine 2,5 trilioane de metri cubi de gaze naturale5. Dilema Kazahstanului constă în menţinerea relaţiilor bune de piaţă cu Rusia ca cel mai avantajos partener economic şi găsirea partenerilor occidentali în construcţia noilor gazoducte spre Europa, fără implicaţia Rusiei. Evident, că realizarea celei din urmă va influenţa în mod indirect relaţiile economice kazaho-ruse, aidoma relaţiilor economice moldo-ruse sau ruso-georgiene cu embargourile impuse vinurilor moldoveneşti şi georgiene6. Posibil că din aceste considerente,

Kazahstanul este unul dintre cele mai mari state eurasiatice, care se situează la intersecţia dintre cele două continente – Europa şi Asia. Partenerii principali economici sunt China, Rusia, SUA şi UE. Parteneriatul economic şi politic cu Kazahstanul oferă priorităţi mari Uniunii Europene în ceea ce priveşte deschiderea porţilor economice spre China şi India, cele din urmă constituind 3 cincimi din rezervele mondiale de combustibili minerali fosili. Kazahstanul este o nouă piaţă economică şi energetică pentru UE şi poate oferi acesteia o cooperare în domeniul explorării spaţiului cosmic. Tendinţele economice ale Kazahstanul sunt concentrate la moment asupra creşterii volumului de export în Uniunea Europeană, promovării politicii uşilor deschise pentru investitorii străini primordial în industria constructoare de maşini şi tehnologiilor contemporane. Pentru Rusia Kazahstanul este partenerul economic la capitolul energetic şi partenerul strategic militar la capitolul tehnologiilor spaţiale şi cosmice, iar politica de bună vecinătate dintre ambele state ar putea suferi schimbări din cauza ambiţiilor politice şi economice ruse de a controla traseul sudic de transport al carburanţilor parveniţi din Kazahstan şi Marea Caspică spre Europa.
La capitolul relaţiilor diplomatice cazaho-sine, pe un fundal de politică de bună vecinătate oficializată cu acordul bilateral semnat la 22 decembrie 2002, acestea sunt concentrate, pe trei aspecte:
- Politic, ce presupune pentru Kazahstan o mai mare susţinere a Chinei cu privire la poziţia acesteia faţă de Taiwan şi în lupta cu separatismul naţionalist şi grupările extremiste din China;
- Economic, concentrat asupra politicii şi securităţii energetice, în special, construcţia conductelor de trecere a petrolului din Kazahstan în China;
- De securitate, adică menţinerea securităţii la frontiera dintre aceste două state şi lupta împotriva terorismului.
Kazahstanul joacă un rol important în menţinerea securităţii regionale prin intermediul Conferinţei pentru Interacţiune şi Măsuri de Stabilire a Încrederii în Asia7, iar parteneriatul strategic cu China oferă Kazahstanului o poziţie politică fermă în Asia Centrală. Negocierile pentru proiectele petroliere cazaho-sine au demarat în 1997 cu semnarea acordului bilateral de construcţie a conductei petroliere care ar transporta petrolul crud din Marea Caspică spre China.
La moment există o conductă de transportare a petrolului din Kazahstan spre regiunea autonomă uigură din China, Xinjiang : Atasu-Alataw cu o lungime de 962.2 km, finisată în 2005, costurile de construcţie fiind estimate la 700 mln. USD.
Kazahstanul joacă un rol primordial în configuraţia energetică din Bazinul Caspic, fiind un partener strategic atât pentru Europa cât şi pentru Asia Centrală. Politica energetică a Kazahstanului este clară la moment, încercând de a folosi atât căile tradiţionale, cât şi cele noi pentru ca petrolul să ajungă la pieţele de desfacere. Miza acestei politici este construcţia a cât mai multe conducte noi petroliere cu destinaţie în Europa şi Asia Centrală.
Poziţia geografică a Mongoliei, mărginită cu China şi Rusia, este atu primordial în atragerea investiţiilor străine, în special, a Indiei şi Japoniei, care astfel tind să-şi menţină influenţa economică în Asia. Investiţiile directe străine în Mongolia au început să crească după 1990.

Relaţiile reci cu Rusia, cuprinse de dispute istorice nemărginite sub influenţa sovietică şi actualmente de o creştere a naţionalismului mongol fac favorabile condiţiile pentru extinderea intereselor vitale americane în inima Asiei. Astfel, Mongolia este ţara disputelor geopolitice de mâine în Asia Centrală, care are toate şansele să devină un concurent serios pe piaţa asiatică în industria mineritului şi cea petrolieră. Deşi, condiţiile economice de astăzi şi sărăcia încetinesc pasul Mongoliei de a deveni o mică putere în Asia, nu denotă imperativul politic şi economic de mâine al ţării.
Într-o nouă configuraţie de puteri în Asia Centrală, Kazahstanul şi Mongolia ar putea să joace un rol important în politica energetică în următorul deceniu. Criza energetică care se menţine atât în Europa cât şi în Asia Centrală creează premizele necesare de investiţii în sectorul petrolier din aceste ţări. Pe de o parte, implicaţiile investiţionale a Rusiei şi SUA în chestiunea energetică din Asia Centrală vor decide în următorii ani configuraţia geopolitică a Kazahstanului şi Mongoliei, iar pe de altă parte tendinţele de expansiune economică a Indiei şi Chinei în Asia vor crea noi contradicţii economice atât pe piaţa energetică cât şi pe cea investiţională din Kazahstan şi Mongolia.
Referinţe:
1 Proiectul “Aktobe” cunoaşte ca partener principal CNPC Aktobemunaigaz (CNPC deţine 88%, restul 12% ), cu investiţii de 4,1 miliarde USD. Proiectul “Karachaganak” are ca parteneri Italia (compania Agip - 32.5%), Marea Britanie (BG – 32.5%), SUA (ChevronTexaco - 20%), Rusia (Lukoil 15%), toate formând Organizaţia Integrată Karachaganak (KIO) Caspian Pipeline Consortium (CPC): Rusia deţine 24%; Kazahstan - 19%; ChevronTexaco (SUA) - 15%; LukArco (Rusia/SUA) - 12.5%; Rosneft-Shell (Rusia – Marea Britanie, Olanda) - 7.5%; ExxonMobil (SUA) - 7.5%; Oman 7%; Agip (Italia) 2%; BG (Marea Britanie) - 2%; Kazakh Pipelines (Kazahstan) - 1.75%; Oryx (SUA) - 1.75%. A se vedea: Kazahstan: Major Oil and Natural Gas Projects, în http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/kazaproj.html
2 Vezi: Caspian Pipeline Consortium, în http://www.cpc.ru/portal/alias!press
3 Vezi: Vladimir Socor, Surge of interest in Odessa-Brody Oil Pipeline, Eurasia Daily Monitor, Volum 2, Nr.53, în http://www.jamestown.org/
4 Vezi: Conducta de petrol între Marea Neagră şi Marea Egee, la http://www.antena3.ro/Conducta-de-petrol-intre-Marea-Neagrasi-Marea-Egee_bss_18834_ext.html
5 Ţara deţine locul doi în lume după resursele energetice ca uraniumul şi cromul
6 Vezi: Cezar Ioan, Poate câştiga România din „războiul vinului”?, în http://www.business-adviser.ro/editorial.html
7 Conferinţa a fost promovată de preşedintele Kazahstanului Nursultan Nazarbayev în 1992 ca prim pas în dezvoltarea unei organizaţii transcontinentale – Conferinţa pentru Securitate şi Cooperare în Eurasia. Vezi detaliat: Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia, în http://www.state.gov/t/pm/rls/fs/22786.htm
8 Vezi: FDI in Mongolia, în http://www.investmongolia.com/index.php?sel=menu&mnl=4_6
Sursa
2007-10-28 18:27:00