"Oliver Twist" de Roman Polanski
Aseara stand singur acasa am gasit in arhiva Oliver Twist. Un film de Roman Polanski.
Despre productie
In 2002, Roman Polanski este unanim aclamat pentru PIANISTUL. Dupa terminarea acestui film cu conotatii personale, s-a decis sa treaca la un alt proiect, complet diferit. Dorea, in mod special, sa faca un film adresat publicului tanar. Impreuna cu asociatii sai, Robert Benmussa si Alain Sarde, Roman Polanski incepe sa citeasca carti pentru copii, in cautarea povestii ideale.
Roman Polanski isi aminteste: “ Mi-a fost greu sa aleg un proiect dupa ce am realizat Pianistul , doream sa fac un film pentru copiii mei pentru ca se interesau de munca mea si pentru ca subiectele abordate anterior nu le spunea mare lucru. Le-am citit povesti in fiecare seara inainte de culcare si am stiut ce ii face sa viseze. Am reflectat, astfel, la o poveste care sa-I seduca, sa-I captiveze.”
Sotia lui Roman Polanski a fost cea care i-a sugerat acestuia o noua versiune a lui Oliver Twist. Polanski a descoperit repede ca povestea lui Dickens nu a mai fost spusa pe ecrane din 1948, filmul lui David Lean si de la comedia muzicala a lui Carol Reed, Oliver, douazeci de ani mai tarziu. Trecusera, astfel, aproape 40 de ani, doua generatii…Sosise timpul. Realizatorul explica: “Oliver Twist comporta mai multe nivele de lectura. Este un parcurs initiatic, invatarea vietii, o saga romanesca care se deruleaza in inima unei epoci fascinante in care raul insotea binele. Ca in toate romanele sale, Dickens amesteca umorul cu tristetea. Sunt foarte receptiv la ironia lui Dickens, la gustul sau de gradul II, foarte britanic. Si copiilor le place acest lucru. Pentru mine, partea sumbra a lui Oliver Twist nu mi+a creat niciodata probleme vis-а-vis de cei mai tineri. Este o parte inerenta pentru toate povestile, fie cele de Perrault, fie cele de Fratii Grimm, iar copiii adora!”.
“Copil find, romanele lui Dickens ma fascinau. Mai imi plac si reprezentarile literare si cinematografice din perioada victoriana.”
“ Filmul urmareste parcursul aventuros al lui Oliver, un tanar orfan. In roman, intrigile secundare sunt numeroase iar stilul este mai lent decat cel adoptat in film. Ne-am concentrat asupra intrigii principale, pe care am redat-o putin ca in tragediile grecesti, in cele trei unitati de timp..”
“Una dintre fortele operei lui Dikens rezida in complexitatea personajelor sale, pline de culoare si foarte detaliate. Pentru film, am vrut ca fiecare personaj sa fie unul marcant. Ronald Harwood, scenaristul, a fost total de acord cu ideea multitudinii de personaje care permit suprimarea intrigilor secundare.”
“Nu cautam sa fim realisti, mai degraba contrariul. Am incercat sa accentuam umorul si partea lor excentrica.”
Este o poveste dickensiana in cel mai pur sens al termenului, ceea ce inseamna ca este exuberanta, intriganta, atemporala si plina de reveniri surprinzatoare."
Ronald Harwood, scenaristul premiat cu un Oscar pentru Pianistul:
“L-am descoperit pe Dickens cand ma aflam intr-o scoala englezeasca din Africa de Sud. L-am considerat intotdeauna unul dintre cei mai mari romancieri ai literaturii engleze iar acum ca am adaptat una dintre operele sale, stiu ca este adevarat! A lucra pe un roman de un geniu asemanator este mai mult de cat captivant.
Talentul lui Dickens consta si in capacitatea lui de a tine cititorul cu sufletul la gura. Dickens mai era si un mare actor. Avea obiceiul sa-si declame textele in sali mari, avand ca singur accesoriu un birou pe care se sprijinea si und isi tinea manuscrisul. Nu il citea niciodata pentru ca il stia pe de rost. Publicul sau era total cuprin de sarmul sau. Roman stie sa-si spuna povestile cu aceeasi forta. Ar putea sa va recite “Oliver Twist” asa cum o facea Dickens, adaugand-ui poate cateva detalii. (…) Adaptarea romanului nu l-a intimidat pe Roman Polanski. Totul s-a desfasurat foarte repede. Stiam ca singura chestie pe care trebuia s-o facem era sa decidem pasajele care trebuiau eliminate. Romanul are 350 de pagini iar filmul trebuia sa aiba doua ore. Trebuia sa ne concentram asupra esentialului.
Dupa ce Roman a citi scenariul, era multumit. Nu a mai dus decat anumite modifacari la sfarsit pentru a-l face mai dur decat il facusem eu. Ne-am decis sa prezentam povestea din momentul intrarii lui Oliver la orfelinat pana la sfarsit, eliminand intrigile secundare. Am adoptat si punctul de vedere al lui Oliver. El este cel care duce naratiunea. Daca ar trebui sa rezum romanul in cateva cuvinte, as spune pur si simplu ca este povestea unui baietel care reuseste sa-si ia destinul in maini in ciuda incercarilor pe care le intampina.”
Surse : www.cinemagia.ro
Sursa
2009-02-15 14:11:56