72460 cazuri COVID-19 în Moldova
17549 – cazuri active
53201 – cazuri vindecate
1710 – cazuri fatale
Actualizarea datelor: 28 octombrie 2020 ora 01:24


Ce putem aștepta de la un an electoral în R. Moldova?

foreign1Memo: “Românii dau tot mai putina importanta celor care se petrec peste Prut. Acolo, moldovenii sunt captivi sistemului unui partid ca si unic. UE se multumeste cu un parteneriat fara rezultate. Jocurile sunt facute de Rusia. O decuplare a Transnistriei de Republica Moldova, fie si temporar, ar permite Chisinaului sa se concentreze pe proiectul european clamat”.

Acestea sunt cateva idei pe care le lansează fostul ministru de Externe al României, Adrian Cioroianu, în numărul din ianuarie/februarie a revistei de politică externă Foreign Policy România. Istoricul semnează un articol în care, pe langa ideile de mai sus, abordează și subiectul electoral în care se află R. Moldova in acest an. Adrian Cioroianu sustine ca alegerile din R. Moldova vor afecta și relațiile cu România. Toate acestea vă invit să le citiți mai jos, în prima parte a acestui text.

Pentru statele in tranzitie, anii electorali sunt cu deosebire furnizori de probleme. Este si cazul Republicii Moldova. Mai ales ca aici insasi tranzitia contine un mare mister: nimeni nu poate spune cu certitudine spre ce “curge” ea. O apropiere graduala, pana la aderare, de Uniunea Europeans? O apropiere, pana la resatelizare, de Rusia? Sau continuarea, pe termen mediu, a actualului joc dublu cu mize obscure?

Si eterna intrebare: cu ce este datoare Romania? Si cel mai onest raspuns: Cu cat mai putina retorica.

1.Ca in orice democratie neimplinita, anii electorali din R. Moldova aduc in discutie, iar si iar, relatiile cu vecinii — sau macar cu unii dintre ei.

Dupa modelul altor republici ex-sovietice (vezi cazul Rusiei, emblematic), partidul de guvernamant a uzat de toate mijloacele — tentatie, amenintare sau santaj — pentru a-si “fideliza” parti semnificative din segmentul administrativo-functionaresc (pe scurt spus, bugetar) al societatii, transmitandu-le mesajul ca marja libertatii de actiune in spatiul public depinde in primul rand de “calitatea” relatiilor cu puterea.

In aceste conditii, societatea poate intra in cea mai nefericita dintre paradigmele politice posttotalitare: corpul social revine la reflexele tipice sistemului de partid unic, desi Constitutia tarii spune ca acesta este depasit.

Febra electorala afecteaza si relatiile Republicii Moldova cu statul vecin, Romania. Ultimii ani au scos la lumina tensiuni de nebanuit cu un deceniu in urma. Tracasarea repetata a membrilor ambasadei romane (inclusiv telefoane de amenintare primite de acestia pe numerele private, cazuri neelucidate de autoritati), expulzarea de diplomati, acuzarea si vanarea mediatica a unui consul roman (pentru a muta atentia de pe refuzul autoritatilor locale de a accepta deschiderea de noi consulate romanesti), sicanarea unor grupuri de turisti sau a unor prelati apropiati Patriarhiei Romane, toate acestea fac parte din capitolul romanesc al campaniei electorale a regimului Voronin — un regim care se autolegitimeaza si incearca sa impuna “moldovenismul” ca identitate nationala tocmai prin astfel de gesturi abrupte fata de vecinii de la Vest. Cu asemenea antecedente, nu-i exclus ca lunile premergatoare scrutinului din Republica Moldova sa aduca in prim-plan
noi blocaje ale relatiilor bilaterale.

Oricum, ramane de retinut ca in campania electorala din Romania, in noiembrie 2008, tema moldoveneasca a lipsit cu desavararsire — si ramane de vazut daca acesta este un semn de maturitate sau, dimpotriva, de indiferenta.

2. Sistemul politic din R. Moldova se va dovedi iarasi, deloc surprinzator, nu neaparat invechit, ci foarte retrograd.

foreign-policyIar Chisinaul va continua pantomima unor “relatii de parteneriat” cu Uniunea Europeana. Partidul Comunistilor din republica si administratia Voronin au inteles foarte bine ca orice modernizare a mecanismului politic local (in sensul unei democratizari reale si progresive) ar pune in pericol, in primul rand, pe cei care gestioneaza acum puterea (si intentioneaza s-o faca si pe mai departe).

Dupa alegerile din 2005, modificarile Codului Electoral au mers in sensul unei ermetizari a vietii politice locale in raport cu orice factor disturbator venit dinspre Vest (a se citi aici UE si/ sau Romania).

Pragul electoral a fost ridicat la 6 la suta — ceea ce pare sa para normal numai celor care nu cunosc gradul de atomizare a opozitiei locale, precum si fragmentarea si suspiciunea tuturor fata de toti (in mod cert, incurajate si induse in buna parte de autoritati). De asemenea, sub o motivatie mai mult decat precara, au fost interzise blocurile electorale — singurele care ar fi putut ameninta suprematia partidului la putere, cata vreme partidele de opozitie inca se arata incapabile de coagulare in jurul unui program si lider comuni. 0 alta “inovatie” legislativa este trecerea la index a persoanelor care au dubla cetatenie (a se citi: persoanele care au si cetatenie romana), acestora fiindu-le inaccesibile o serie de functii publice, incepand cu administratia locala si pan in structurile guvernamentale centrale. Primarul liberal al Chisinaului, Dorin Chirtoaca, are si cetatenie romana, dar a fost ales inainte de promulgarea acestei legi restrictive. Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg a supus analizei sesizarile primite si a declarat ca legea contravene normelor in vigoare, in primul rand Conventiei Europene a Drepturilor Omului. Desi verdictul e clar, este cu totul posibil ca autoritatile de la Chisinau sa amane eventualele modificari ale legii pana dupe alegerile din acest an.

In fine, un alt semn al premodernitatii acestui sistem politic este recursul frecvent la tema amenintarii din afara. Fundatii, ONG-uri, voci ale societatii civile (includ aici si Biserica Ortodoxa), posturi de radio sau tv care primesc fonduri sau asistenta din exterior sunt privite cu suspiciune, ca fiind “agenti” ce atenteaza la “stabilitatea” republicii. De exemplu, postului PRO TV Chisinau, una dintre povestile media de succes locale din ultimul deceniu, i se refuza licente de transmisie in afara Capitalei. Regimul Voronin nu a inventat, de fapt, nimic; este mai curand vorba despre un mare apetit mimetic — pentru ca experimentarea acestei psihoze a factorilor externi disturbatori si a patriei ca “cetate asediata” a fost dusa la cote intr-adevar ambitioase de regimul Putin.

Relatile dintre Chisinau s i Bruxelles se inscriu si ele tot intr-un cod mimetic, dar intr-un registru mult mai palid decat mimetismul prorusesc.

Declarativ, Partidul Comunistilor sustine ca integrarea europeana este o prioritate nationala— dar, cum spune Vitalie Ciobanu intr-un text recent, acest “cantec la moda” nu a reusit altceva decat sa priveze Opozitia anti-Voronin de tema sa predilecta de pana in 2005 (care era aderarea la UE). Planul de actiune Uniunea Europeana — Republica Moldova, incheiat in februarie 2005, avea in momentul bilantului (martie 2008) rezultate mai curand modeste. Totusi, Comisia. Europeana s-a pastrat pe o linie voit optimistsa (in ton cu “noua politica de vecinatate a UE” — meritorii eforturile in acest sens ale comisarului Benita Ferrero-Waldner!) si in octombrie 2008 s-a dat un nou semnal incurajator privind viitoarea negociere a unui parteneriat bilateral. Nicio surpriza daca acest semnal va fi prezentat in campania electorala ca fiind o victorie a partidului la putere. Totusi, relatiile R. Moldova cu Uniunea Europeana au fost mai mult decorative decat efective si ramane de vazut cat mai poate dura acest joc al formelor fara fond ce poate duce la decredibilizarea ambilor cvasiparteneri.

Sursa: FOREIGN POLICY ROMANIA ianuarie/februarie 2009


Sursa
2009-01-29 13:49:40



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

19:05:56Fear of the duck, fear of the DUCK! —» Andrei Albu - omul alb cu gînduri negre
06:53:10Vultur* —» Andrei LANGA. Blogul personal
20:31:13despre apa, despre soare, despre ritm si miscare —» turn up the silence
18:16:33Suzumushi Song. —» Александр Ищенко - Размышления
15:33:402 ani: Ilinca a învățat să deschidă ușile din casă și să aprindă lumina —» Andrei Albu - omul alb cu gînduri negre
07:46:0746/40: „Ceva în apă” de Catherine Steadman —» Sunt MAMĂ!
04:22:04(video) Propuneri anticriză pentru Guvernul Republicii Moldova —» edufin.md
04:14:27(video) Guvernul pune cruce pe unele domenii de afaceri! —» edufin.md
20:23:44Toamna nu-i ca vara! —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
15:29:27Opera comments on competition law case against Google in the United States —» Luchian Alexandru
15:26:18Sfaturi de la MAIB ca să nu te lași pradă escrocilor! —» edufin.md
15:01:18Drumul banilor 2020 – un eveniment de educație financiară marca BNM —» edufin.md
11:04:41”La izvoarele înțelepciunii”. Vedeți cine sunt câștigătorii —» BPR Ungheni's Blog
09:43:52Covid în Polonia și cum guvernanții merg înainte cu interzicerea avortului —» Viata pe Tinder – Viata amoroasa pe Tinder
08:29:03Primarul din Selemet, Tatiana Badan: ”Noi prețuim enorm sprijinul oferit de România” —» Elena Robu
08:16:14Taraboste Tribut, în top 10 vinuri baricate, la un concurs specializat —» Fine Wine
07:56:11Chec cu pere si iaurt grecesc —» Bucataria Talinei - condimentat cu dragoste
07:11:17ISTERIA ORGANIZAȚIILOR-CĂPUȘĂ. Adevarata societate civilă nu primește finanțare —» Nicolae Federiuc
06:54:24OMUL-VIERME, DUȘMANUL CREAȚIEI —» Nicolae Federiuc
06:20:52Cartier de colecție nr. 30. În curând —» Vitalie Coroban
20:22:41Fulgere din trecut la „Fulger” sau cum ajung în „presă” scrisori anonime —» un alt blog
20:21:29Menstruația e o poveste politică —» turn up the silence
19:47:13Inspecţie civică la Maia, Ialomiţa —» Curaj.TV | Media alternativă
18:17:38Festivalul Zilele Filmului Românesc se va desfășura online —» Liceul Teoretic “Mihail Sadoveanu”, Călăraşi
15:35:31Kremlinovici, un agent delegat președinte —» Gheorghe Erizanu