Made in Cojuşna
Am ameţit citind „Programa” lui Igor Oprea, candidat la funcţia de preşedinte FMF. 27 de pagini în care se repetă de 3 ori. Tabele care nu-şi au rostul în cazul dat. Cuvinte mari şi frumoase. Demagogie curată. Se vede clar că a fost alcătuită de cineva care câştigă bani pentru asta şi nu de Oprea. Cunoscându-l foarte bine pe fostul fotbalist, nu cred că el este capabil să comită atâtea erori... De aceea, dragă Igor, lecţia de limbă română care urmează nu este pentru tine, dar pentru cei care ţi-au scris programul. Iar în cazul în care eu mă înşel cumva, atunci citeşte cu atenţie ce urmează pentru că îţi va prinde bine.“PROGRAMA DEZVOLTĂRII FOTBALULUI IN REPUBLICA MOLDOVA PENTRU 2009 – 2015”
În primul rând nu “Programa”, ci “Programul”. Dacă luăm DEX-ul limbii române, găsim următoarele:
PROGRÁMĂ, programe, s.f. (De obicei cu determinările „şcolară” sau „analitică”) Document şcolar care stabileşte volumul cunoştinţelor şi sistemul lor de predare pentru o anumită clasă ori an de studii şi la un anumit obiect de studiu, în cursul unui an de învăţământ. – Din rus. programma.
În cazul nostru corect este “program”. Dex: Plan de activitate în care sunt stabilite (în ordinea desfăşurării lor) etapele propuse pentru o perioadă dată; desfăşurare a activităţii (individuale, dintr-o instituţie) după un astfel de plan.
“Incasări de la complexele suporterilor”.
Chiar nu înţeleg ce ai vrut să spui prin asta. Am înţeles “încasări”, am înţeles “suporteri”, dar “complexe” – DEX:
COMPLÉX, -Ă, complecşi, -xe, adj., format din mai multe părţi; care îmbrăţişează, care întruneşte în sine mai multe laturi sau elemente diferite.
Corect ar fi “Încasări complexe de la suporteri”. Dar despre ce fel de încasări este vorba? În ce mod am putea încasa bani de la suporteri? Tu chiar crezi că suntem în Anglia? Şi să ştii că am selectat superficial şi la întâmplare crâmpeie din “Programa” ta. Oricum, am mai găsit câteva fraze ridicole, cum ar fi: “Program global nou de sponsorizare – reclamă.” Hai mă, Igor, că m-ai dat jos… Global, mega, super, etc. – adjective folosite mai mult de presă pentru a impresiona şi a atrage atenţia. Ai vrea tu să fii şi un pic de jurnalist. Dar e greu, Igor. E mai greu decât să joci fotbal. Iar fraza din “Programa” ta, care presupune “Incasări de la revista fotbalistică”, e ridicolă. Trebuia să consulţi un jurnalist înainte de a face o astfel de afirmaţie…
“Crearea şi realizarea proiectelor statale … „Fotbalul pentru fetiţe şi fete”.
O singură întrebare: cum vom afla care sunt fetiţe şi care sunt fete?..
În fine, mega-planul tău este pentru 6 ani! Asta-i culmea. În cazul în care vei câştiga, fapt de care mă îndoiesc, la următoarele alegeri vei spune că mai ai 2 ani până să-ţi realizezi “Programa”…
P.S. La conferinţa de presă nu am fost pentru că nu m-ai invitat.
Sursa
2009-01-29 13:48:13