Diffusion of responsibility

Pînă să scriu despre subiectul principal, vreau să povestesc despre o experiență ce am avut-o azi. Exact cînd începusem să uit ce înseamnă să stai în fața a 30 de perechi de ochișori și să menții o discuție cu cineva aparte și să fii atentă să nu scapi o mînă ridicată, intervenise propunerea de a face o lecție. Nu psihologie, o oră de diriginție. Clasa a VI-a. Subiect: Curentul Emo. Pentru mulți din noi este o temă epuizată, însă nu și pentru preadolescenți care sunt în căutarea propriului său de a fi și ușori influențabili de ideile promovate de diverse grupuri. Cauza era una întemeiată. În clasă se presupune că ar fi persoane care ar face parte din asemenea grupuri. Nici o vorbă despre proiecte didactice (mereu am urît să le fac: ce prostie să scriu fiece pas care-l fac "Buna ziua copii." Copii răspund), am mizat pe o conversație euristică și întrebări problematizate. Scopul era informarea despre acest curent și atenționarea asupra riscurilor aderării la un asemenea grup. Nu m-am mirat cînd copii mi-au spus tot ce descrie persoanele emo, de la fizic pînă la aspecte psihologice, deci rolul meu s-a rezumat la reformularea unor idei spuse de ei. Atmosfera era predispusă spre comunicare liberă și erau momente ilare, de ex: "-Doamna profesoara, spuneti va rog, dar exista persoane emo in virsta? De 30-40 de ani" raspunde rapid un coleg: "-Nu, ei nu ajung sa traiasca asa de mult!" :) Au idei foarte bune. Unul din ei a mai zis ca unii adera la acest grup pentru ca nu si-au gasit scopul in viata, fiind într-o perioadă critică a dezvoltării, ceea ce pe mine m-a lăsat fără cuvinte. Sunt bine informați. Din net mai mult. Diriginta s-a apropiat cu un carnețel în mînă în care a notat tot ce s-a vorbit. Și iată paradoxul: cum poate adultul ajuta un copil care a nimerit în acest curent, dacă el nici nu a auzit de el. De aici și riscuri mai mari. Și cred că nu aș greși dacă aș spune că majoritatea părinților nu știu ce înseamnă emo.
A fost o lecție care mi-a adus aminte de practicile din trecut. Ce bine să fii între copii. Și nu simplu, dar copii deștepți și ingenioși.

Acum la temă. Un caz tragic a avut loc în New York în 1964. Caz, care ulterior va sta la baza dezvoltării în psihologia socială a teoriei difuziunii responsabilității (diffusion of responsibility) sau the bystander effect. Catherine Susan Genovese mergea spre casă după o zi de lucru. A fost ajunsă și lovită de Winston Moseley. Femeia a strigat, a fost auzită de cîțiva vecini, dar aceștia nu au reacționat. Timp de 30 de minute Catherine a fost bătută, înjunghiată și atacată sexual. În același timp 40 de oameni în jur au fost martori. Priveau fiecare din balconul său. Dar nimeni din ei nu a chemat poliția. Fiecare din ei se gîndeau că poliția va fi chemată de altcineva. Lucru care nu s-a întîmplat decît abia după o oră. Karl Ross a chemat ambulanța, însă prea tîrziu, femeia va muri pe drum spre spital. Martorii și-au justificat comportamentul prin fraza: dar...credeam că este o ceartă între iubiți sau sunt în stare de ebrietate cei 2. Moseley a fost înschis pentru 20 de ani, explicînd motivul atacului prin simpla dorință de a ucide femeia. Stă și pînă acum pentru că a mai organizat în timpul detenției răutăți. Presupusa lipsă a reacției din partea vecinilor care priveau scena a condus la apariția noțiunii de bystander. John Darley și Bibb Latané constată în ciuda așteptărilor, că numărul mare de oameni care privesc scade probabilitatea ca aceștia să ajute victima. Motive: spectatorii nu se simt siguri în timp ce alții privesc; ei văd că altcineva nu ajută și credința că altcineva va ajuta mai bine.
Interesante ideile propuse, dar mai ramîn o groază de semne de întrebări, care necesită cercetări și clarificări.

Sursa
2009-01-29 02:17:09



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

17:22:37Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:03:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
10:56:00Cum ne salvăm în caz de incendiu – sfaturi esențiale pentru toate situațiile —» Eleonora Lisnic în versuri
09:39:00Energocom a semnat un contract pe 3 ani cu OMV Petrom pentru livrarea de gaze naturale din Marea Neagră —» Eleonora Lisnic în versuri
05:33:00DIN POEMELE RECENTE —» Leo Butnaru
18:41:09Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:59:33Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
13:45:40Din loc, de pe loc, în loc de – câte fețe are cuvântul „loc”? (2) —» Moldova Creștină
12:10:54Premieră: spumant Orange —» Fine Wine
09:29:00ȘEICUL ȘI SÂNGELE SEMIT. SAU INVERS, SĂ NU SE SUPERE NIMENI —» Leo Butnaru
22:27:30Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:26:57Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:52:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:50:36Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:36:59Start admitere in clasa a 5-a, anul de studii 2025 -2026 —» Liceul Teoretic “Mihail Sadoveanu”, Călăraşi
05:33:36Start admitere in clasa V-a, anul de studii 2025-2026 —» Centrul Comunitar Instruire, Acces Informaţie Călăraşi
05:22:00LA PLECAREA LUI VLADIMIR BEȘLEAGĂ —» Leo Butnaru
23:58:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:27:23©️ Smerenia unui om mare —» Licurici de suflet
15:41:37Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:38:00MARI SAVANȚI „ÎNSTRĂINAȚI” APĂRÂND LIMBA ROMÂNĂ LA... MOSCOVA / Jurnal, 7.I.2014 —» Leo Butnaru
02:08:53Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:06:26Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:14:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:55:38Renaşterea valorilor culturale naţionale române a Basarabiei —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'