Diffusion of responsibility

Pînă să scriu despre subiectul principal, vreau să povestesc despre o experiență ce am avut-o azi. Exact cînd începusem să uit ce înseamnă să stai în fața a 30 de perechi de ochișori și să menții o discuție cu cineva aparte și să fii atentă să nu scapi o mînă ridicată, intervenise propunerea de a face o lecție. Nu psihologie, o oră de diriginție. Clasa a VI-a. Subiect: Curentul Emo. Pentru mulți din noi este o temă epuizată, însă nu și pentru preadolescenți care sunt în căutarea propriului său de a fi și ușori influențabili de ideile promovate de diverse grupuri. Cauza era una întemeiată. În clasă se presupune că ar fi persoane care ar face parte din asemenea grupuri. Nici o vorbă despre proiecte didactice (mereu am urît să le fac: ce prostie să scriu fiece pas care-l fac "Buna ziua copii." Copii răspund), am mizat pe o conversație euristică și întrebări problematizate. Scopul era informarea despre acest curent și atenționarea asupra riscurilor aderării la un asemenea grup. Nu m-am mirat cînd copii mi-au spus tot ce descrie persoanele emo, de la fizic pînă la aspecte psihologice, deci rolul meu s-a rezumat la reformularea unor idei spuse de ei. Atmosfera era predispusă spre comunicare liberă și erau momente ilare, de ex: "-Doamna profesoara, spuneti va rog, dar exista persoane emo in virsta? De 30-40 de ani" raspunde rapid un coleg: "-Nu, ei nu ajung sa traiasca asa de mult!" :) Au idei foarte bune. Unul din ei a mai zis ca unii adera la acest grup pentru ca nu si-au gasit scopul in viata, fiind într-o perioadă critică a dezvoltării, ceea ce pe mine m-a lăsat fără cuvinte. Sunt bine informați. Din net mai mult. Diriginta s-a apropiat cu un carnețel în mînă în care a notat tot ce s-a vorbit. Și iată paradoxul: cum poate adultul ajuta un copil care a nimerit în acest curent, dacă el nici nu a auzit de el. De aici și riscuri mai mari. Și cred că nu aș greși dacă aș spune că majoritatea părinților nu știu ce înseamnă emo.
A fost o lecție care mi-a adus aminte de practicile din trecut. Ce bine să fii între copii. Și nu simplu, dar copii deștepți și ingenioși.

Acum la temă. Un caz tragic a avut loc în New York în 1964. Caz, care ulterior va sta la baza dezvoltării în psihologia socială a teoriei difuziunii responsabilității (diffusion of responsibility) sau the bystander effect. Catherine Susan Genovese mergea spre casă după o zi de lucru. A fost ajunsă și lovită de Winston Moseley. Femeia a strigat, a fost auzită de cîțiva vecini, dar aceștia nu au reacționat. Timp de 30 de minute Catherine a fost bătută, înjunghiată și atacată sexual. În același timp 40 de oameni în jur au fost martori. Priveau fiecare din balconul său. Dar nimeni din ei nu a chemat poliția. Fiecare din ei se gîndeau că poliția va fi chemată de altcineva. Lucru care nu s-a întîmplat decît abia după o oră. Karl Ross a chemat ambulanța, însă prea tîrziu, femeia va muri pe drum spre spital. Martorii și-au justificat comportamentul prin fraza: dar...credeam că este o ceartă între iubiți sau sunt în stare de ebrietate cei 2. Moseley a fost înschis pentru 20 de ani, explicînd motivul atacului prin simpla dorință de a ucide femeia. Stă și pînă acum pentru că a mai organizat în timpul detenției răutăți. Presupusa lipsă a reacției din partea vecinilor care priveau scena a condus la apariția noțiunii de bystander. John Darley și Bibb Latané constată în ciuda așteptărilor, că numărul mare de oameni care privesc scade probabilitatea ca aceștia să ajute victima. Motive: spectatorii nu se simt siguri în timp ce alții privesc; ei văd că altcineva nu ajută și credința că altcineva va ajuta mai bine.
Interesante ideile propuse, dar mai ramîn o groază de semne de întrebări, care necesită cercetări și clarificări.

Sursa
2009-01-29 02:17:09



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

20:59:44Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:57:02Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:17:57Felicitare la Finalul Anului Școlar 2024 -2025 —» Liceul Teoretic “Mihail Sadoveanu”, Călăraşi
10:27:31Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:57:30Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:57:00Cum recunoști un text scris de AI, dar neredactat de om - ghid pentru cititori și jurnaliști —» Eleonora Lisnic în versuri
13:43:00ATENȚIE la înșelătoriile online! Cursurile serioase de Inteligență Artificială sunt organizate de instituții acreditate —» Eleonora Lisnic în versuri
13:20:16Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
07:17:36300 de invitați sunt așteptați, în iunie la Chișinău, la Congresul mondial al vinului —» Fine Wine
06:42:41Ce înseamnă „Eu sunt cu voi şi nimeni împotriva voastră”? —» Portalul Tineretului Ortodox din Moldova
04:42:53Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:48:42Anunț de contractare a furnizorilor de echipamente și utilaje în cadrul proiectului „Abilitarea tinerilor antreprenori din Republica Moldova” —» Asociaţia Obştească "Demos"
13:49:13Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
11:27:11Muzică de Fanfara —» CHIŞINĂU MUZICAL | Blogul Bibliotecii de Arte "Tudor Arghezi"
10:09:32Vinul care face bine: Sapiens —» Fine Wine
08:42:06Invitație la tender: Servicii de instruire și mentorat pentru tineri antreprenori din regiunea de nord a Republicii Moldova —» Asociaţia Obştească "Demos"
08:41:07Crama Neamțu lansează recolta 2024 —» Fine Wine
07:44:02#DirectEuropa‬ cu Ileana Răcheru —» Curaj.TV | Media alternativă
04:49:40Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:40:00Kinderland —» Andrei LANGA. Blogul personal
20:40:00Kinderland —» Andrei LANGA. Blogul personal
13:50:29Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
13:41:00Măr —» Andrei LANGA. Blogul personal
13:41:00Măr —» Andrei LANGA. Blogul personal
11:46:00Prompt AI - exemplu util, simplu și adaptabil. GhatGPT explică editarea unui video în CapCut —» Eleonora Lisnic în versuri