VECERNIA şi UTRENIA. Propuneri de text şi rânduială pentru parohii

cantareti_stranaDupă cum vedem din istoria rânduielilor tipiconale, cel puţin până în sec. XIII, iar în Rusia şi, probabil, şi în voievodatele româneşti, chiar până în sec. XV, au existat trei modele generale de tipic liturgic (cu mai multe variante fiecare):

  1. tipicul catedral – elaborat  la Catedrala Sf. Sofia din Constantinopol şi utilizat în majoritatea catedralelor şi parohiilor;
  2. tipicul monahal „studit” – elaborat de monahii din Mănăstirea Constantinopolitană „Studion” şi de alte mănăstiri din capitala bizantină şi din sudul Italiei; şi
  3. tipicul palestinian, numit şi „savait” – influenţat de rânduielile liturgice de la Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim şi de rânduielile monahale din Egipt şi Palestina, în special de la Mănăstirea Sfântului Sava cel Sfinţit.

În sec. XIII s-a generalizat o sinteză dintre tipicul monahal „studit” şi cel „savait”, modelul catedral de slujbă fiind abandonat mai întâi în Catedrala Sf. Sofia din Constantinopol (după anul 1261), apoi şi în parohii. Doar rugăciunile preotului, care altă dată însoţeau cântarea antifoanelor Vecerniei şi Utreniei, au fost preluate şi rânduite spre citire în taină, toate laolaltă, în timpul Psalmului 103 şi, respectiv, în timpul celor 6 Psalmi. 

La elaborarea (oarecum treptată a) acestei sinteze, în cele mai multe cazuri au fost preferate rânduielile tipicului savait, de aceea, şi „produsul final” a fost numit „Tipicul [Mănăstirii] Sf. Sava”, deşi numai o anumită parte a acestuia e legată cu mănăstirea întemeiată de Sf. Sava cel Sfinţit (sec. VI), iar cu însăşi persoana Sf. Sava, acest tipic practic nu are nici o legătură.

Trebuie să recunoaştem că, în ciuda entuziasmului şi a evlaviei de la început, de a implementa acea sinteză de tipic monahal şi în parohii, în scurt timp s-a simţit nevoia revenirii la unele prevederi din tipicul catedral. Iată de ce, atât în Grecia, cât şi în restul Balcanilor, în parohii nu se citeau niciodată Ceasurile, iar Vecernia şi Utrenia se făceau tot timpul separat, nu ca o priveghere monahală. Şi întrucât vechea rânduială catedrală era uitată şi nici nu se găsea undeva scrisă, parohiile au început să adapteze rânduiala monahală la posibilităţile lor de slujire. Aşa a apărut, la începutul sec. XIX, la Constantinopol şi apoi la Athena, un nou tipic parohial, care de la sfârşitul sec. XIX se află şi în uzul parohiilor româneşti.

Doar Biserica Rusă, oarecum formal, impune tipicul monahal şi în parohii, unde se citesc inclusiv Ceasurile, iar Utrenia (cu toate Canoanele), în majoritatea bisericilor, este săvârşită seara, împreună cu Vecernia (cu sau fără Litie). Respectarea acestei structuri generale a dus, inevitabil, la alte scurtări şi omiteri, nemaivorbind de faptul că majoritatea stihirilor şi imnelor nu se mai cântă, ci se citesc (vezi detalii). La marele Sobor al Bisericii Ruse din anii 1917-1918 s-a propus elaborarea unui tipic special pentru parohiile ruseşti, dar evenimentele care au urmat revoluţiei bolşevice au împiedicat realizarea acestui proiect.

Între timp, mai mulţi liturgişti au început să aibă obiecţii şi faţă de tipicul catedral-parohial elaborat de greci în sec. XIX, propunând, o diferenţă mai radicală dintre rânduielile monahale şi cele parohiale. Implementarea acestei idei presupune, bineînţeles, şi o anumită adaptare a unor cărţi de cult şi, în primul rând, editarea unui „Ceaslov parohial”, diferit de cel monahal (tradiţional). Acest lucru s-a realizat în parte prin editarea Catavasierului. Însă marea carenţă a acestei cărţi (şi nu numai), constă nu doar în problemele de tipic, ci şi în greşelile de traducere şi exprimare a textelor psalmilor, rugăciunilor şi imnelor. Dacă avem rezerve la îmbunătăţirea rânduielilor tipiconale, nu înţeleg de ce nu corectăm măcar textele? An de an se reieditează aceleaşi texte, cu aceleaşi greşeli sau arhaisme, nemaivorbind de confuzia indicaţiile tipiconale…

Trebuie să recunosc că, mai ales în ultimii ani, mi-am schiţat unele idei privind elaborarea unui tipic care să corespundă mai bine posibilităţilor unei parohii şi să aibă un impact pastoral şi misionar mai mare. Însă consider că începutul unui astfel de proiect trebuie să vină din partea ierarhiei superioare a Bisericii, care să constituie o comisie specializată, iar proiectul să fie supus unor discuţii mai largi.

Până una-alta, propun şi eu doar nişte „modificări cosmetice” în rânduiala Vecerniei şi Utreniei, axându-mă în primul rând pe corectitudinea textului liturgic şi abia în al doilea rând pe rânduiala propriu-zisă. S-ar putea ca unele chestiuni legate de text sau de rânduială să-mi fi scăpat din vedere, iar altele, recunosc, au fost intenţionat amânate pentru o altă etapă.

Aveţi, deci, mai jos, spre analiză şi utilizare opţională în parohii:

Orice greşeală, observaţie sau propunere legată de text, vă rog să o semnalaţi la adresa mea de email.
Fiecare "upgrade" mai important va fi anunţat în comentariile de mai jos.

Vă mulţumesc! 


Sursa
2014-10-23 23:55:16



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

07:09:047 februarie 2024 - ,,Citim împreună, schimbăm lumea” —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
05:07:43JURNALUL DE LA HYPERION (V) —» Leo Butnaru
13:58:13A sunat primarul să descînte o consilieră —» Curaj.TV | Media alternativă
10:34:10Cică face ce vrea în curtea ei, acum riscă amendă —» Curaj.TV | Media alternativă
06:54:32BUTOIUL LUI DIOGENE —» Andrei LANGA. Blogul personal
19:18:48Piața sărăciei în jurul gării Chișinău —» Curaj.TV | Media alternativă
19:16:29Primarul se judecă pe banii satului —» Curaj.TV | Media alternativă
15:36:27Scriitoarea Maria Pilchin în dialog cu cititorii —» BiblioCity
15:33:40Dialoguri dintre generații: Întru binele prezentului și a viitorului comun —» BiblioCity
05:18:58La aniversară: Criticul și istoricul literar Vitalie Răileanu la 65 de ani de la naștere —» BiblioCity
05:16:30Zece volume despre viața și domnia lui Ștefan cel Mare —» BiblioCity
19:35:13Despre ipocrizia PNL București și tăierile ilegale —» Curaj.TV | Media alternativă
19:20:54Uniți, salvăm, Parcul IOR! Marș de #protest —» Curaj.TV | Media alternativă
19:15:58Poliția staționează periculos și ilegal în intersecție —» Curaj.TV | Media alternativă
13:04:26Празнуване на Лазаровден в Българската библиотека „Христо Ботев” —» Biblioteca Hristo Botev
15:13:36Serghei Lunchevici, ultimul lăutar —» CHIŞINĂU MUZICAL | Blogul Bibliotecii de Arte "Tudor Arghezi"
13:27:53Percepția „transformării digitale” la Biblioteca de Arte —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
13:20:13Branişte - colţişorul meu de rai —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
11:03:08Bibliotecarii din raionul Ungheni au fost sărbătoriți ca la carte —» BPR Ungheni's Blog
10:15:54O vizită de lucru la Biblioteca de arte „Tudor Arghezi” —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
06:31:04COSMOGRAME DE LA „EXPRES CULTURAL” —» Leo Butnaru
15:13:23CONTOPIRE CU TIMPUL —» Andrei LANGA. Blogul personal
09:21:08CONTOPIRE CU TIMPUL —» Andrei LANGA. Blogul personal
08:48:35Neron/Nerón* —» Andrei LANGA. Blogul personal
08:45:59POMELNIC —» Andrei LANGA. Blogul personal