Relevarea parteneriatului dintre bibliotecă şi şcoală în cadrul lecţiilor deschise

Liliana JUC,şef oficiu, Filiala Târgovişte
O modalitate mai nouă de a releva parteneriatul dinte şcoală şi bibliotecă a devenit  participarea la lecţiile deschise susţinute de către profesorii Liceului Dante Alighieri. Contribuţia bibliotecii la buna desfăşurare a acestor activităţi se manifestă prin prezentarea produselor bibliografice – reviste bibliografice, organizarea expoziţiilor tematice.
În noiembrie, am fost invitată la o lecţie deschisă de istorie în clasa III-a, Liceul Dante Alighieri, profesor Liuba Paiu, unde am prezentat revista bibliografică tematică Pe urmele domnitorilor români. Ora de istorie a fost organizată după ultimele exigenţe fiind utilizate tehnologii, forme şi tehnici de lucru actuale: lucru în echipă, evaluarea de sine, problematizarea, studiu de caz etc. Elevii au demonstrat că sunt nişte pasionaţi de istorie, s-au încadrat activ în procesul de desfăşurare a lecţiei, prezentînd cunoştinţe temeinice la subiectul Domnitorii Ţării Moldovei şi Ţării Româneşti. A fost o oră interactivă, unde prin conversaţia euristică (de la particular la general) s-a însuşit tema nouă – Mircea cel Bătrîn şi Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi iscusiţi. Elevii au descoperit de ce au fost supranumiţi Mircea cel Bătrîn şi Alexandru cel Bun, ce loc ocupă în istorie aceşti domnitori, ce rol a avut fiecare dintre ei la dezvoltarea economică, socială, culturală a Ţării prin lectura informativă din manual, materialul prezentat în power point, studiu de caz. Ei au înţeles mai bine ce înseamnă cuvîntul diplomat, politică externă, internă, au tălmăcit sinonimele cuvîntului ţară – imperiu, ducat, regat. Pentru o mai bună însuşire, elevii au fost încadraţi în jocul cognitiv, unde din izvorul nescris (o oală de lut), au fost folosite izvoarele scrise (fişele); au lucrat individual cu harta mută, unde au marcat Cetatea Chilia şi Cetatea Albă, au făcut însemnări pe axa timpului. Prin tehnica brainstorming, elevii au găsit similitudini dinte cei doi domnitori Alexandru cel Bun şi Mircea cel Bătrîn şi anume: ambii au fost buni cîrmuitori, diplomaţi, au dus la prosperarea ţărilor, au domnit în acelaşi timp, au fost prieteni, şi diferenţele: Alexandrul cel Bun – domn al Ţării Moldovei, iar Mircea cel Bătrîn –domn al Ţării Româneşti. Pentru desăvîrşirea lecţiei de istorie, dar şi pentru a face din această oră un eveniment a fost înscenat un fragment din Scrisoarea IIIde Mihai Eminescu (dialogul dintre Mircea cel Bătrân şi Baiazid).
La final, am prezentat revista  bibliografică tematică Pe urmele domnitorilor români, o  sursă sigură în aprofundarea cunoştinţelor la subiectul lecţiei: Mircea cel Bătrîn şi Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi iscusiţi. Volumele - Stan, Magda. 101 personalităţi şi evenimente istorice. Bucureşti, 2003; Pe urme de domnitori şi domne, rege şi regine. Iaşi, 2003; Ioan-Aurel Pop. Istoria românilor. Bucureşti, 2011; Târgovişte: veche cetate de scaun. Bucureşti, 1999; Istoria ilustrată a Românei. Bucureşti, Chişinău, Cluj, 2009; Mihai Eminescu. Poezii, Chişinău, 2006 - au avut o scurtă adnotare, prin care s-a tins să se sublinieze specificul, noutatea şi importanţa fiecărei cărţii, suportul lor informaţional în pregătirea temelor pentru acasă, realizarea posterelor, şi însuşirea amplă a materialului.  
În cadrul acestei ore şi-a găsit relevarea parteneriatul Bibliotecii Târgovişte cu Liceul Dante Alighieri, exprimat prin diploma de menţiune înmînată distinsei profesoare Liuba Paiu şi muţumirile aduse bravului colectiv al acestei clase participante la numeroase şi diverse activităţi – ore de lectură, întâlnirea cu scriitoarea Claudia Partole, cu prezentatoarea Mariana Bahnaru în cadrul Campaniei O vedetă în bibliotecă.
Activitatea în parteneriat este benefică pentru ambele părţi participante — îşi oferă suportul necesar părţile, biblioteca îşi face simţită utilitatea, promovînd astfel fondul de carte şi serviciile prestate. O astfel de activitate este o pistă de lansare ce oferă noi oportunităţi de deschidere şi manifestare pentru a te face remarcat, util, şi o posibilitate de a promova valorile culturale perene ale acestei entități — cartea şi lectura sub toate formele şi formatele lor.
Participarea la orele deschise prin prezentarea unui produs bibliografic – revistă bibliografică sau organizarea unei expoziii tematice, este o modalitate de a reflecta colaborarea dintre bibliotecă şi şcoală şi un model de parteneriat



Sursa
2013-11-29 13:06:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

02:04:31Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
21:48:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:10:59Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:56:47Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:43:22Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:26:32Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:01:00NOU, DIN POEZIA AVANGARDEI —» Leo Butnaru
02:14:00no social no justice —» turn up the silence
21:56:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:42:28Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:34:00Precesia și harta reincarnărilor colective —» codul omega
17:23:54Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:20:23Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
07:23:00Val —» Andrei LANGA. Blogul personal
04:52:00DIN POEZIA FRANCEZĂ —» Leo Butnaru
02:33:35Predică la Naşterea Sfîntului Ioan Botezătorul —» Portalul Tineretului Ortodox din Moldova
22:41:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:08:32Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:09:20Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:57:39Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
07:48:00POLITICIENI? EXECRABILI! —» Leo Butnaru
00:56:36Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
21:46:00Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:33:25Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:16:46Fără Titlu —» Путепроводные Заметки