241820 cazuri COVID-19 în Moldova
12589 – cazuri active
223822 – cazuri vindecate
5409 – cazuri fatale
Actualizarea datelor: 13 aprilie 2021 ora 06:20


Arta criticii. Cum să criticăm corect?

     Dar exista şi o alternativă asupra căreia ar trebui să ne oprim.
      Critica poate fi făcută cu multă artă şi atunci devine un mesaj de mare ajutor transmis de managerul respectiv.  De exemplu, ce ar fi putut să-i spună vice preşedintele de care am vorbit inginerului specialist în software — dar n-a făcut-o — ar suna cam aşa: „Principala dificultate în faza actuală este faptul că planul vostru v-a luat prea mult timp şi vor creşte astfel costurile. Aş vrea să vă mai gândiţi la propunerea voastră, mai ales la amănuntele de design pentru softul respectiv, spre a vedea dacă nu există o cale de rezolvare mai rapidă." Un asemenea mesaj are un impact contrar unui reproş distructiv: în loc să creeze o senzaţie de neajutorare, de mînie, de revoltă, păstrează speranța că se poate şi mai bine şi sugerează începutul unui plan de realizare.
      Acest tip de critică făcută cu artă se concentrează asupra a ceea ce persoana a făcut şi poate face şi nu asupra remarcării unui defect dintr-o treabă prost făcută. Cum observă şi Larson: „Un atac — cum ar fi acela să faci pe cineva prost sau incompetent — este total lipsit de sens. Cel vizat intră imediat în defensivă, deci nu mai este receptiv la ceea ce ai să-i spui şi cum ar putea să îndrepte lucrurile." Acest sfat, evident, este valabil și în cazul cuplurilor căsătorite, care trebuie să-şi dezamorseze neînțelegerile.
      În privinţa motivaţiei, atunci cînd oamenii cred că neajunsurile lor se datorează unei deficienţe ce nu poate fi depăşită, ei pierd speranța şi nu mai încearcă. Trebuie să nu uitaţi că acea convingere care stă la baza optimismului constă în faptul că obstacolele sau eşecurile se datorează întâmplărilor pe care le putem modifica, obţinând soluţii mai bune.
       Harry Levinson, psihanalist, devenit consultant al unei companii, a dat următorul sfat în privinţa artei de a critica, legată în intrinsec de arta de a lăuda

      • Fiți la obiect.
   Alegeți o întîmplare semnificativă, un Iucru care ilustrează o problemă cheie ce trebuie modificată sau un model de dificultate, cum ar fi incapacitatea de a face bine anumite lucruri. Pe oameni îi demoralizează să audă doar că greşesc „ceva", fără să afle exact ce anume, pentru a putea modifica situația. Concentrați-vă asupra tuturor date precise, menționații persoanei ce a făcut bine şi ce a făcut prost şi cum s-ar putea modifica situaţia. Nu vă ascundeți după deget, nu faceţi comentarii indirecte sau evazive; în final, mesajul va fi mult prea neclar. Acesta seamănă cu sfatul dat cuplurilor în legătură cu felul în care trebuie precizate motivele de neînțelegere „XYZ": spuneți exact care este problema, ce anume nu vă convine, ce ați simțit şi ce poate fi schimbat. Levinson subliniază că: „Precizarea la obiect este la fel de importantă atît cînd lăudăm, cât şi atunci când criticăm. N-aş spune chiar că o laudă vagă n-are nici un efect, dar fără îndoială că nu este unul de amploare şi nu se poate învăța mare Iucru din ea."

      • Oferiți o soluție.
   Critica, la fel ca orice feedback util, trebuie să indice o cale de rezolvare a problemei. Altfel, cel care o primeşte rămîne frustrat, demoralizat sau lipsit de motivație. Critica poate deschide o uşă spre anumite posibilități de care persoana respectivă nu şi-a dat seama că există sau pur şi simplu o poate sensibiliza asupra anumitor neajunsuri care, cu puțină atenție, pot fi drese — dar pentru asta trebuie să existe şi sugestii în legătură cu rezolvarea problemelor.

      • Fiii prezenți.
   Criticile, ca şi laudele, sînt mai eficiente atunci cînd sînt făcute față în față şi între patru ochi. Cei care evită să aducă reproşuri — sau laude vor să-şi uşureze povară comunicând de la distanță, ca, de exemplu, în scris. în acest fel însă comunicarea va fi prea impersonală şi lipseşte persoana vizată de şansa de a da un răspuns sau de a clarifica lucrurile.

     • Fiți sensibili.
   Acest lucru se referă la empatie. Reglați-vă impactul a ceea ce veți spune şi cum îi veți spune persoanei respective. Managerii care nu au destulă empatie, subliniază Levinson, sînt sortiți să ajungă să ofere un feedback în mod jignitor, prin puneri la punct excesive. Ca urmare, acest tip de critică este unul distrugător: în loc să deschidă o cale de corectare a situației, se creează loc pentru resentimente emoționale puternice, pentru supărări serioase, pentru o atitudine defensivă şi pentru o distanțare greu e recuperat.

    
  Levinson mai oferă şi o consiliere pe probleme emoţionale celor care sînt criticați. Critica trebuie socotită o informație valoroasă pentru a îndrepta lucrurile, şi nu un atac la persoană. Trebuie evitat impulsul de a reacţiona în mod defensiv în loc de asumarea răspunderii. Dacă se ajunge la supărări majore, e mai bine să se ceară o amînare a întâlnirii respective, pentru a se înghiți acest mesaj dureros şi pentru puțină liniştire. De asemenea, el îi sfătuieşte pe oameni să considere critica o ocazie de a Iucra împreună cu autorul criticii pentru rezolvarea problemei şi nu pentru a se ajunge la o situație de adversitate. Acest sfat întelept evident că îşi găseşte ecourile şi în sugestiile pentru cuplurile căsătorite, care încearcă să-şi stăpânească nemulțumirile fără a-şi distruge permanent relaţia. La locul de muncă este la fel ca în căsnicie.

DANIEL GOLEMAN

Afla doar aici

Sursa
2013-11-06 19:54:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

14:08:05Un nou drum! —» ada rosu
10:59:41Prânz cu joc pe mese în plină pandemie! Poliția asistă? —» Curaj.TV | Media alternativă
09:29:28👉Încătușare eșuată. Un polițist local timișorean face abuz! Aloo delta 1 pt delta 2? —» Curaj.TV | Media alternativă
06:02:23Confruntarea civilizațională a moldovenilor în Deceniul Trei —» Daniel Lachi
19:59:00Firmă funerară de la Cîmpeni care bate cîmpii în ilegalitate —» Curaj.TV | Media alternativă
18:14:46Vulcanul pentru oameni —» Curaj.TV | Media alternativă
17:12:00#Zebra4 Toată lumea ignoră codul roșu cu poliția în frunte —» Curaj.TV | Media alternativă
09:18:45„Coexistența”, „războiul” sau „diplomația” vaccinurilor în lume? Impactul asupra Moldovei —» Curaj.TV | Media alternativă
20:48:30Transformăm dezastrul din Făgăraș într-un nou paradis veșnic —» Curaj.TV | Media alternativă
20:22:00Despre violența domestică și nu numai #palavre —» Curaj.TV | Media alternativă
12:22:00Inspecție civică la primăria Rîmnicu Sărat —» Curaj.TV | Media alternativă
21:59:00Procuror certat cu Lega 55/2020 la Topoloveni —» Curaj.TV | Media alternativă
15:19:32Piața de carte europeană în pandemie. Anul 2020 —» Gheorghe Erizanu
13:52:01Moldova, în top 5 țări cu cel mai înalt grad de mortalitate din cauza alimentației proaste —» Elena Robu
12:29:40Proprietarii Liceului Da Vinci au deposedat Chișinăul de pământ și clădiri? —» un alt blog
10:45:59Ne caută un cântec… EVOCĂRI : Tatiana Sofronovici, interpretă de folclor —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
09:53:08Молдавские велоактивисты выпустили серию анимаций для начинающих велосипедистов —» Заметки Начинающего Журналиста
08:02:49Ne caută un cântec… EVOCĂRI : Tatiana Sofronovici, interpretă de folclor —» CHIŞINĂU MUZICAL | Blogul Bibliotecii de Arte "Tudor Arghezi"
20:35:44Love, Faith, and Obedience go hand in hand —» Erik and Elena Brewer's Weblog
17:59:42©️ Încetează! —» Licurici de suflet
16:06:08Cum m-am vaccinat cu Moderna împotriva Covid-19 —» Andrei Albu - omul alb cu gînduri negre
14:37:59eBook Cartier. Top vânzări martie 2021 —» Gheorghe Erizanu
12:33:09Как праздновать свой день рождения во славу Бога? | Пастор Василе Филат —» Moldova Creștină
09:11:32Apel comun în contextul comemorării victimelor din 7 Aprilie 2009: Dosarul „7 aprilie 2009” unul EȘUAT —» Elena Robu
09:08:16Predică la Buna Vestire – Părintele Cleopa Ilie —» Portalul Tineretului Ortodox din Moldova