În UE nu există o competiție în privința soluționării conflictuluin transnitrean
Foto: evz.ro
În continuare voi prezenta niște fragmente dintr-un interviu oferit unei instituții media locală referitor la conferința „Măsurile de consolidare a încrederii în procesul de reglementare a conflictului transnistrean”, ce are loc la Landshut, Germania, în perioada 29 octombrie – 1 noiembrie 2013. În cadrul acestui eveniment premierul moldovean, Iurie Leancă, urmează să discute cu liderul administrației de la Tiraspol, Evgheni Șevciuk.
“Întâlniri între părțile în conflict au avut loc în Germania și anterior. În acest context, putem menționa întâlnirea de la Rottach-Egern (Germania), din 20 iunie 2012. Atunci autoritățile de la Chișinău sau întâlnit cu reprezentanții administrației de la Tiraspol pe marginea conferinței OSCE privind măsurile de consolidare a încrederii. Cu toate acestea, reuniunea a fost facilitată de către Guvernul German, lucru care nu ar fi putut avea loc fără acordul din partea cancelarului german, Angela Merkel.”
“Din punctul meu de vedere, interesul Germaniei reiese din obiectivul Politicii Europene de Vecinătate, care constă din asigurarea securității în proximitatea UE. Adițional, trebuie evidențiat și angajamentul asumat de partea germană, inclusiv de cancelarul german, Angela Merkel, în cadrul vizitei din vara anului trecut. Acesta constă din sprijinirea soluționării conflictului transnistrean cu respectarea suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. În acest sens, Berlinul a reiterat cu diverse ocazii importanța măsurilor de consolidare a încrederii între cele două maluri, care pot contribui la soluționarea problemelor întâmpinate de populație. Acest aspect a fost adus în discuție și în cadrul recentei vizite a reprezentantului diplomației germane, Antje Leendertse, care a vizitat RM și în primăvara anului curent. Fapt ce denotă că la nivel bilateral există un dialog constant și sistematic cu referire la reglementarea conflictului transnistrean și la mecanismele aferente.”
“[...] în cadrul UE nu există o competiție în privința soluționării „conflictelor înghețate” pe bază unilaterală și cu atât mai mult prin excluderea sau “umbrirea” instituțiilor europene. Nu trebuie să uităm că UE participă în calitate de observator în formatul 5+2 prin intermediul misiunii sale diplomatice de la Chișinău. De asemenea, un rol important pe dimensiunea managementului frontierei și conlucrării între autoritățile de pe ambele maluri în domeniul vamal este realizat prin intermediul Misiunii EUBAM, a cărui mandat a fost extins până în iarna anului 2015. Acestea reprezintă câteva din eforturile instituțiilor europene fără de care negocierile între maluri ar fi lipsite de stimulenți semnificativi de interacțiune. Bineînțeles, impactul general asupra reglementării poate fi considerat redus, fapt ce trezește anumite nemulțumiri cu privire la rolul instituțiilor europene, în general. Dar ponderea UE în procesul de negocieri depinde în mod inevitabil de calitatea sa de observator în formatul 5+2, fapt ce explică și justifică nivelul actual de implicare.
Dacă ne referim strict la eforturile Germaniei, atunci acestea trebuie privite ca elemente complementare la acțiunile desfășurate de UE și nicidecum nu separat. De asemenea, asistența acordată de Berlin se înscrie activitățile generale de facilitare a dialogului între Chișinău și Tiraspol, în cadrul general de negocieri desfășurat sub egida OSCE.
Cu toate acestea, în prezent, în regiunea transnistreană crește reticența și ostilitatea față de UE, ca urmare a progreselor atinse de malul drept în procesul de integrare europeană (Acordul de Asociere și liberalizarea vizelor, dar în mod special Zona de Liber Schimb Aprofundată și Comprehensivă cu UE). Din acest punct de vedere, în spațiul mediatic, în special cel de limbă rusă, se vor amplifica mesaje cu caracter negativ vizavi de UE. Or, chiar dacă partea europeană finanțează măsurile de consolidare a încrederii, care sunt benefice și pentru malul stâng, presa controlată de administrația de la Tiraspol va continua să prezinte UE într-o lumină negativă. Totodată, rolul Germaniei va fi scos în evidență, iar acțiunile acesteia vor fi prezentate în contradicție cu cel al UE, chiar dacă în realitatea acestea sunt complementare și interdependente.”
“Reieșind din climatul nefavorabil existent în prezent, cauzat de progresul pe dimensiunea ratificării Acordului de Asociere, care include și zona de liber schimb dintre RM și UE, dialogul între Chișinău și Tiraspol va fi mai degrabă anevoios. În prezent, nu putem vorbi despre rolul personalităților implicate în procesul de negocieri și capacitatea lor de ameliora climatul, ci mai degrabă de contextul geopolitic și acțiunilor întreprinse de Rusia pentru a contracara avansarea integrării Moldovei și altor state post-sovietice în spațiul de influență al UE.”
“Este incorectă percepția că Germania poate fi mai eficientă decât Ucraina, care este mediator în formatul 5+2, și care a mai deținut și pârghiile în cadrul OSCE, pe perioada deținerii președinției acestei organizații. Bineînțeles, Germania este percepută pozitiv de către administrația de la Tiraspol, desigur cu acceptul Rusiei, pentru care Germania este principalul partener în cadrul UE. Cu toate acestea, Germania este un actor lider în cadrul UE, datorită performanțelor economice și a ponderii sale crescânde pe fundalul minimizării potențialului altor state membre, însă aceasta nu prevede nicidecum periclitarea rolului UE în reglementarea transnistreană. Din contra, Germania este reprezentată indirect prin UE în formatul 5+2, fapt ce îi permite să intervină în proces, dar fără exces de zel, pentru a nu provoca daune procesului de reglementare privit în ansamblu. De asemenea, Berlinul care susține integritatea teritorială a RM este departe de a fi pregătit pentru o dispută cu Rusia pe marginea soluționării conflictului transnistrean.”
Filed under: Conflictul transnistrean/приднестровский конфликт
Sursa
2013-10-30 00:59:34