Comentariu: Mihail Eminescu — Odă (în metru antic)

Poemul Luceafărul este o sinteză a universului eminescian, fiindcă în el găsim tonte temele (natura, iubirea, mitul, istoria, omul şi societatea, conştiinţa, poetul şiTema acestei meditaţii este clasică şi anume fortuna labilis.Ideea este aceea a răspunsului dat de toate filosofiile, care-1 învaţă pe om să trăiască şi să moară demn: „Nu credeam să-nvăţ a muri vrodată; /Pururi tânăr, înfăşurat înmanta-mi”.Motivul îl formează această imagine despre sine a poetului, care, cu seninătatea abstractă, de care vorbea Maiorescu, trăieşte într-o evaziune romantică: „Ochii mei nălţăm visători la steaua/Singurătăţii”, în lumea ca vis a universului său, aşa cum o mărturiseşte în LuceafărulIubirea, ca temă fundamentală a universului poetic, este sugerată printr-o metonimie: „Suferinţă tu, dureros de dulce…” aşa cum o trăia şi Luceafărul-Hyperion: „Se stinse cu durere”. De aceea, ca şi Hyperion, vrea să guste voluptatea morţii, fiindcă iubirea şi moartea sunt corelative: „Pân-în fund băui voluptatea morţii /Neîndurătoare”.Eminescu presimţea că va fi ucis.Iubirea este aprinderea rugului lăuntric al patimii: „Jalnic ard de viu chinuit ca Nessus, / Ori ca Hercul înveninat de haina-i; /Focul meu a-1 stinge nu pot cu toate / Apele mării”.Iubirea este un vis, care incendiază viaţa, sufletul, spre a desprinde spiritul de lume: „De-af meu propriu vis, mistuit mă vaiet, / Pe-al meu propriu rug, mă topesc în flăcări…”.întrebarea chinuitoare pentru el este dacă metempsihoză sau renaşterea spirituală creştină, naşterea a doua oară, pe care o discută Domnul Iisus Hristos cu Nicodim, este posibilă:..Pot să mai reînviu luminos din el ca /Pasărea Phoenix?”Ca şi în Luceafărul, poetul doreşte această desprindere de iubirea pământească, care i doar un mod de înlănţuire a spiritului, spre a-1 împiedica să se elibereze: „Piară-mi ochii turburători din cale, / Vino iar la sân, nepăsare tristă; / Ca să pot muri liniştit, pc mine /Mie redă-mă!”Există o consonanţă interioară cu poezia Glossă, în sensul reglsirü, osie momentul în care spiritul, devenit conştient de sine, se izolează ca şi în Luceafărulnu mai vrea să ia parte la drama Naturii, la creaţie, ca şi în Glosă izolându-se şi fiind suficient sieşi. Poetul săvârşeşte renunţarea arhetipală, care aduce liniştea interioară şi face posibilă reintegrarea sinelui individual (atman) în Şinele Suprem (mahatman). În creştinism este intrarea în viaţa monahală cu cele trei voturi: castitate – curăţie, sărăcie şi ascultare.
Sursa
2013-09-07 17:14:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

21:31:52Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:26:21Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:19:23Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:50:00ZORI DE CARTE NOUĂ —» Leo Butnaru
16:55:40Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:11:16Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
12:42:00Fantome —» Andrei LANGA. Blogul personal
07:39:05Spumantul-surpriză cu marea medalie de aur —» Fine Wine
23:20:43Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:35:28Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:48:48Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:01:10Jurnal de 40 —» Efrosnatalita’s Blog
16:37:04Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:10:40Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
11:47:22Spectacol în aer liber la Amfiteatrul din Ciocana in final de stagiune —» Curaj.TV | Media alternativă
08:29:55Cultura Iei: Moștenirea și Simbolistica Costumului Popular —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
04:32:00POEME PRIN ANI —» Leo Butnaru
20:50:01Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:21:42Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:57:00Iulie 2025 – evenimente karmice, violențe, schimbări majore —» codul omega
17:52:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:32:52Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:01:00DIN YES-EURI —» Leo Butnaru
01:25:15Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:38:25Fără Titlu —» Путепроводные Заметки