Eseul literar (structurat, nestructurat).


Eseul structurat este o compunere care tratează o anumită temă, indicată în cerinţă. Acest reper general are, la rândul său, un număr variabil de cerinţe (3-5) care trebuie respectate în redactare. Ordinea integrării cerinţelor nu este una obligatorie, prestabilită, cel care scrie eseul având libertatea de a le organiza după cum doreşte.
Evaluarea unui eseu structurat se face după următoarele criterii:- tratarea tuturor ideilor menţionate în formularea cerinţelor;- prezentarea logică, însoţită de argumente/ exemple convingătoare;- organizarea ideilor în scris (text cu structură clară, coerent, echilibru între introducere, cuprins şi încheiere, idei subliniate prin construcţia paragrafelor, raport corespunzător între ideile principale şi cele secundare);-capacitatea de analiză şi de interpretare (buna relaţie între idee şi argument, succesiunealogică a ideilor, abilitatea de a formula judecăţi de valoare şi de interpretare personală);- respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie;- aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea.

Tema de evaluare:I. Scrie un eseu structurat de circa o pagină în care să surprinzi originalitatea viziunii artistice a lui Tudor Arghezi din cele trei poezii cuprinse în manual, din ciclul Tablouri biblice (Versuri de Abecedar). în redactarea eseului structurat se recomandă să ai în vedere următoarele repere:- prezentarea modului cum au fost creaţi Adam şi Eva;- descrierea traiului fericit pe care prima pereche îl duce în Rai;- relevarea consecinţelor încălcării cuvântului divin;- explicarea rolului mijloacelor artistice.Ordinea integrării reperelor în cuprinsul lucrării este la alegere. Pentru conţinutul eseului, vei primi 20 de puncte (câte 5 puncte pentru fiecare cerinţă/ reper); pentru redactarea eseului, vei primi 20 de puncte (organizarea ideilor în scris - 4 puncte; utilizarea limbii literare - 4 puncte; abilităţi de analiză şi de argumentare - 4 puncte; ortografia — 3 puncte; punctuaţia - 3 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea - 2 puncte).
II. Identifică în arta universală (pictură, sculptură etc.) concretizări ale mitului biblic despre „facerea" primilor oameni, Adam şi Eva. Consultă, pentru o documentare cât mai completă, albume de pic­tură şi de istoria artei.III. Tudor Arghezi se numără printre poeţii în a căror operă „jocul şi joaca" constituie o dimensiune importantă. Volume şi cicluri întregi de poezii stau sub semnul jocului prin reducerea lumii încon­jurătoare la o articulare de spaţii disponibile pentru joacă. Universul devine astfel o lume „de jucărie". Citeşte în acest sens poezii din volumele Cartea cu jucării, Ţara piticilor şi Hore.

Eseul liber (nestructurat) este o compunere şcolară în cerinţa căreia se indică o temă ce trebuie tratată. Autorul eseului (elevul) este cel care hotărăşte asupra aspectelor importante, nece­sare a fi puse în evidenţă prin abordarea temei.
Eseul liber (nestructurat) permite manifestarea creativităţii în cel mai înalt grad. El poate fi evaluat fie pentru calitatea şi consistenţa argumentelor aduse, fie pentru originalitate, posibili­tatea de a realiza asocieri cu alte creaţii ale aceluiaşi autor sau ale unor autori diferiţi etc.
Obiectivele urmărite în redactarea unui eseu liber (nestructurat) pot fi următoarele:- capacitatea de a compara viziuni asupra unei teme, specii literare etc;- capacitatea de susţinere argumentată a unui punct de vedere cu o pronunţată notă per­sonală;- capacitatea de a aplica, în contexte noi, cunoştiinţele dobândite anterior.
sursa: ingnios9.wikispaces.com


VEDEȚI TOT PROGRAMUL PENTRU BAC 
VEDEȚI TOT PROGRAMUL PENTRU GIMNAZIU

Sursa
2013-06-30 14:17:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

17:22:37Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:03:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
10:56:00Cum ne salvăm în caz de incendiu – sfaturi esențiale pentru toate situațiile —» Eleonora Lisnic în versuri
09:39:00Energocom a semnat un contract pe 3 ani cu OMV Petrom pentru livrarea de gaze naturale din Marea Neagră —» Eleonora Lisnic în versuri
05:33:00DIN POEMELE RECENTE —» Leo Butnaru
18:41:09Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:59:33Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
13:45:40Din loc, de pe loc, în loc de – câte fețe are cuvântul „loc”? (2) —» Moldova Creștină
12:10:54Premieră: spumant Orange —» Fine Wine
09:29:00ȘEICUL ȘI SÂNGELE SEMIT. SAU INVERS, SĂ NU SE SUPERE NIMENI —» Leo Butnaru
22:27:30Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:26:57Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:52:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:50:36Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:36:59Start admitere in clasa a 5-a, anul de studii 2025 -2026 —» Liceul Teoretic “Mihail Sadoveanu”, Călăraşi
05:33:36Start admitere in clasa V-a, anul de studii 2025-2026 —» Centrul Comunitar Instruire, Acces Informaţie Călăraşi
05:22:00LA PLECAREA LUI VLADIMIR BEȘLEAGĂ —» Leo Butnaru
23:58:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:27:23©️ Smerenia unui om mare —» Licurici de suflet
15:41:37Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
05:38:00MARI SAVANȚI „ÎNSTRĂINAȚI” APĂRÂND LIMBA ROMÂNĂ LA... MOSCOVA / Jurnal, 7.I.2014 —» Leo Butnaru
02:08:53Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:06:26Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:14:41Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:55:38Renaşterea valorilor culturale naţionale române a Basarabiei —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'