Eseul literar (structurat, nestructurat).


Eseul structurat este o compunere care tratează o anumită temă, indicată în cerinţă. Acest reper general are, la rândul său, un număr variabil de cerinţe (3-5) care trebuie respectate în redactare. Ordinea integrării cerinţelor nu este una obligatorie, prestabilită, cel care scrie eseul având libertatea de a le organiza după cum doreşte.
Evaluarea unui eseu structurat se face după următoarele criterii:- tratarea tuturor ideilor menţionate în formularea cerinţelor;- prezentarea logică, însoţită de argumente/ exemple convingătoare;- organizarea ideilor în scris (text cu structură clară, coerent, echilibru între introducere, cuprins şi încheiere, idei subliniate prin construcţia paragrafelor, raport corespunzător între ideile principale şi cele secundare);-capacitatea de analiză şi de interpretare (buna relaţie între idee şi argument, succesiunealogică a ideilor, abilitatea de a formula judecăţi de valoare şi de interpretare personală);- respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie;- aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea.

Tema de evaluare:I. Scrie un eseu structurat de circa o pagină în care să surprinzi originalitatea viziunii artistice a lui Tudor Arghezi din cele trei poezii cuprinse în manual, din ciclul Tablouri biblice (Versuri de Abecedar). în redactarea eseului structurat se recomandă să ai în vedere următoarele repere:- prezentarea modului cum au fost creaţi Adam şi Eva;- descrierea traiului fericit pe care prima pereche îl duce în Rai;- relevarea consecinţelor încălcării cuvântului divin;- explicarea rolului mijloacelor artistice.Ordinea integrării reperelor în cuprinsul lucrării este la alegere. Pentru conţinutul eseului, vei primi 20 de puncte (câte 5 puncte pentru fiecare cerinţă/ reper); pentru redactarea eseului, vei primi 20 de puncte (organizarea ideilor în scris - 4 puncte; utilizarea limbii literare - 4 puncte; abilităţi de analiză şi de argumentare - 4 puncte; ortografia — 3 puncte; punctuaţia - 3 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea - 2 puncte).
II. Identifică în arta universală (pictură, sculptură etc.) concretizări ale mitului biblic despre „facerea" primilor oameni, Adam şi Eva. Consultă, pentru o documentare cât mai completă, albume de pic­tură şi de istoria artei.III. Tudor Arghezi se numără printre poeţii în a căror operă „jocul şi joaca" constituie o dimensiune importantă. Volume şi cicluri întregi de poezii stau sub semnul jocului prin reducerea lumii încon­jurătoare la o articulare de spaţii disponibile pentru joacă. Universul devine astfel o lume „de jucărie". Citeşte în acest sens poezii din volumele Cartea cu jucării, Ţara piticilor şi Hore.

Eseul liber (nestructurat) este o compunere şcolară în cerinţa căreia se indică o temă ce trebuie tratată. Autorul eseului (elevul) este cel care hotărăşte asupra aspectelor importante, nece­sare a fi puse în evidenţă prin abordarea temei.
Eseul liber (nestructurat) permite manifestarea creativităţii în cel mai înalt grad. El poate fi evaluat fie pentru calitatea şi consistenţa argumentelor aduse, fie pentru originalitate, posibili­tatea de a realiza asocieri cu alte creaţii ale aceluiaşi autor sau ale unor autori diferiţi etc.
Obiectivele urmărite în redactarea unui eseu liber (nestructurat) pot fi următoarele:- capacitatea de a compara viziuni asupra unei teme, specii literare etc;- capacitatea de susţinere argumentată a unui punct de vedere cu o pronunţată notă per­sonală;- capacitatea de a aplica, în contexte noi, cunoştiinţele dobândite anterior.
sursa: ingnios9.wikispaces.com


VEDEȚI TOT PROGRAMUL PENTRU BAC 
VEDEȚI TOT PROGRAMUL PENTRU GIMNAZIU

Sursa
2013-06-30 14:17:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

01:31:33Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:27:30Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:27:17Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:27:00JURNALUL CA MEMORIE —» Leo Butnaru
19:53:10Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:26:14Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:17:00STRICTUL NECESAR / FLORILEGIU 10 —» Leo Butnaru
02:23:02Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
00:18:37Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:43:46Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:26:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:02:48Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:38:33La muncă în Cehia fără contract și fără drepturi —» Curaj.TV | Media alternativă
14:33:59Geometrie prin Ochelari Supersimetrici —» Curaj.TV | Media alternativă
23:46:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:45:24Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:32:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:05:10Cuvînt Profetic pentru anul 2025 —» Doar înainte
15:35:45Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:39:00UN ECOU BIBLIOGRAFIC —» Leo Butnaru
20:59:12Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:10:25Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:45:00Erate —» Andrei LANGA. Blogul personal
16:45:36Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:30:00Fără Titlu —» Путепроводные Заметки