Boltul

Boltul realizeaza legatura dintre biela si piston. Boltul realizeaza o cupla cilindrica, permitand miscarea relativa intre biela si piston. Boltul este supus unor solicitari mecanice datorate fortei de presiune si fortei de inertie a grupului piston. Sub actiunea acestora el se incovoaie in plan longitudinal si se ovalizeaza in plan transversal. De asemenea este solicitat cu soc si la sarcini variabile, deci la oboseala. Cresterea rapida a presiunii in timpul arderii provoaca o solicitare cu soc a boltului.
Conditiile de functionare sunt grele, existand o ungere relativ slaba intre bolt si piston si aparand necesitatea ungerii cuplei dintre acestea. Se creeaza (si datorita temperaturii ridicate de functionare 120-150 grade Celsius) conditii de frecare semilichida si apare un proces intens de uzare. Avand in vedere conditiile deosebit de dificile de functionare ale boltului este necesar ca boltul sa aiba o masa redusa, pentru a dezvolta o forta de inertie mica, rezistenta inalta la incovoiere, soc, uzura, rigiditate superioara, etc. La motoarele rapide, de dimensiuni mici, se utilizeaza pe scara larga boltul flotant. Acesta are, in functionare, joc atat in biela, cat si in umerii pistonului. In acest fel boltul se poate roti in ambele locasuri, realizand o uzura uniforma.
Se poate indeparta mai mult material pentru a aproxima grinda de egala rezistenta, cu prelucrari mecanice mai multe, dar cu greutate mai mica. Din punct de vedere al montajului el trebuie sa fie cel putin mobil, in una din piese. Astfel se poate realiza boltul fix in biela, fix in piston sau flotant (mobil atat in biela cat si in piston). Ca urmare boltul este antrenat in miscarea de rotatie si apare o uzura mai uniforma a acestuia. Montajul boltului flotant se face la rece prin incalzirea pistonului pentru a avea joc la cald si se asigura impotriva deplasarii axiale. Datorita faptului ca boltul flotant poate sa aiba o miscare axiala, la varianta aceasta se monteaza inele de siguranta pentru ca aceasta sa nu loveasca cilindrul la o deplasare a boltului. Boltul fix in biela nu permite rotatia boltului care este fretat in piciorul bielei. Metoda creeaza probleme privind asamblarea bielei si nu evita dificultatile legate de montajul corect al boltului in umeri. Nefiind necesara ungerea in piciorul bielei se poate reduce lungimea zonei de sprijin in biela, marindu-se corespunzator lungimea de sprijin in piston. In consecinta, solicitarea boltului la incovoiere si presiunea dintre umerii pistonului si bolt sunt mai coborate. Varianta cu bolt fix in umerii pistonului si liber in biela este mai putin intalnita. Posibilitatea de blocare a boltului in umerii pistonului este mai complicata, optiunea de fretare fiind greu de realizat pentru cuplul de materiale utilizat.

Materialele folosite pentru constructia boltului trebuie sa satisfaca conditiile functionale. Boltul se executa din oteluri aliate de imbunatatire cu continut mediu de carbon, oteluri aliate prin cementare sau de imbunatatire. De asemenea se asigura o prelucrare deosebita pentru a reduce socurile, jocurile in exploatare fiind obtinute prin sortare si ridicandu-se la valori de 10-40 de microni.

 



Sursa
2012-07-31 18:58:25



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

01:31:33Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:27:30Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:27:17Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:27:00JURNALUL CA MEMORIE —» Leo Butnaru
19:53:10Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
16:26:14Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:17:00STRICTUL NECESAR / FLORILEGIU 10 —» Leo Butnaru
02:23:02Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
00:18:37Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
20:43:46Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:26:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:02:48Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
14:38:33La muncă în Cehia fără contract și fără drepturi —» Curaj.TV | Media alternativă
14:33:59Geometrie prin Ochelari Supersimetrici —» Curaj.TV | Media alternativă
23:46:50Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:45:24Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:32:07Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
17:05:10Cuvînt Profetic pentru anul 2025 —» Doar înainte
15:35:45Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
06:39:00UN ECOU BIBLIOGRAFIC —» Leo Butnaru
20:59:12Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
19:10:25Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
18:45:00Erate —» Andrei LANGA. Blogul personal
16:45:36Fără Titlu —» Путепроводные Заметки
15:30:00Fără Titlu —» Путепроводные Заметки