badaranie mare…la o cafenea mica…
Cafeneaua Petit de lângă Biblioteca Națională – un loc bun de băut o bere în Chișinău, a decis să-și tragă un rebranding. Așa au apărut câteva feluri noi de bere, niște alune, ici un leu în plus colo unul minus.
Și un nou meniu cu design nou și cred, cel puțin la nivel de intenție, idei noi.
Ideile însă nu s-au dovedit să fie atât de noi. Ba din contra. Îs vechi, prea vechi, păcat de vechi.
Cel care s-a (ne)îngrijit de aspectul grafic a făcut greșeala de a crede că ideile ca și vinul au un gust mai bun dacă au și vechime. O fi adevărat. Pentru idei precum respectul sau onestitatea. Total greșit însă pentru lucruri ce țin de demnitatea femeilor și stereotipurile sexiste. În acest aspect particular trecutul nu reprezintă neapărat un model bun de inspirație.
Întâi că ar fi vorba de sexism. În unul dintre sensurile cuvântului – construirea genului feminin ca atribut exclusiv sexual al genului tare. Femeile ar fi, în această construcție, atribute ori accesorii seducătoare și ”atrăgătoare” pentru o petrecere/companie/adunare (Vă mulțumim că ne înfrumusețați viața!, zicea cineva ca urare la un 8 martie) de bărbați (care, nu-i așa, discută doar lucruri deștepte?).
Apoi e vorba de reducționism – personalitatea feminină e redusă la corpul sexual și lasciv pe care aceasta îl are …spre folosința și delectarea bărbatului. Să-i stimuleze acestuia pofta de mâncare și consum comercial.
Spre final, dar deloc mai puțin important, e bădărănie și mult prost gust. Degradant pentru femei.
Și pentru că consolidează percepția idioată și dăunătoare că femeile există doar ca corp (lipsit de minte), ca seducție (deci sex…cu mintea și cu dorințele) ori ca accesorii ale plăcerii.
Alte ”reprezentări” tefere despre femei precum femeia ca partener de discuție, ca minte și spirit ori ca individ cu demnitate, nu există.
Zicea un politician local că statul ar trebui să se îngrijească de conținutul lingvistic al publicității din Chișinău – gafe gramaticale, echilibru între limba rusă și limba română. Ar fi loc și pentru un control moral și de demnitate al reclamelor.
Sursa
2012-07-27 22:17:55