Offline cu Şălaru, Ministrul Transporturilor

http://www.mtid.gov.mdMiercuri am participat la un offline cu Anatol Şălaru, ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor. Mi-am făcut câteva însemnări:
Aviaţie:1) Companiile aeriene low-cost nu vin în RM deoarece taxele pentru aeroport sunt mari. Doar când taxa va fi de numai 10 euro, Wizz Air va veni. O soluţie alternativă ar putea fi folosirea aeroportului vechi Chişinău, însă aceasta necesită investiţii;2) De ce taxele sunt mari? Prin anii 90 s-a luat un credit de modernizare a aeroportului, o afacere a lui Reidmann, prin care acesta a spălat bani. Astfel s-a adăugat 9 euro la taxă, pentru reîntoarcerea creditului, taxă ce nu a mai fost exclusă. Ministrul a mai menţionat că Aeroportul Chişinău deseori adună bani, pe care însă îi spală (cumpără legal lucruri de zeci de ori mai scumpe decât valoarea lor reală);3) Doar 14% din bilete se vând prin Air Moldova. Prin companii se vând 86% din bilete, cu 30-60 dolari mai scumpe.
Drumurile:1) Avem nevoie de 4 mlrd de euro pentru reparaţia celor 9361 km de drumuri. RM nu are nici banii, nici capacităţile necesare. Nici măcar pentru 10 ani, câte 400 mln euro, nu avem bani;2) În Fondul Rutier am avea 2 mlrd de lei, împreună cu banii şi investiţiile de afară. Deci în jurul la 130 mln euro;3) Asfaltul (bitum) se aduce din Dubai, Polonia, Bulgaria, Serbia, Belorusia. Se folosesc şi polimeri. Altfel spus, calitatea asfaltului nu e rea, afirmă ministrul;4) Despre drumul Orhei-Rezina: Şelin cu un român au câştigat licitaţia de reparare în 2007. Cei doi s-au certat, românul l-a exclus din firmă pe Şelin, apoi Şelin pe acesta, astfel că nu s-a lucrat mai nimic. Apoi s-au făcut alte licitaţii, în final o altă companie câştigând. Anul acest statul a livrat 83 mln lei pentru repararea a 9 km de drum. Mai este nevoie de 250 mln lei;5) Companiile aşteaptă să lucreze doar pe banii statului. Aşteaptă avansul de 10%, şi apoi pornesc lucrul. În mai-iunie statul are probleme financiare (profesorii ies în concediu), ceea ce întîrzie începerea lucrărilor.
Căile ferate:1) Despre calea ferată din sud (Cahul-Giurgiuleşti): în 2007 toţi au fost împotrivă, inclusiv Calea Ferată. Voronin însă a tunat să fie făcut după capul lui. Nu s-a făcut nici expertiza geologică, s-a făcut cale ferată peste nisip, mlaştină. Pentru ca calea ferată să fie fezabilă ar trebui transportate 1 mln de tone pe an, în 2011-2012 s-a transportat doar 67 mii tone. Calea ferată construită de Voronin e un mare eşec, şi neghiobie, a acestuia;2) Calea Ferată are pierderi anuale de 250 mln lei. Traseul Chişinău-Ocniţa are pierderi de 10 mii lei tur retur. Calea Ferată, din interior, nu are capacitate de reformare;3) Calea Ferată are un exces de însoţitori de vagoane, peste 1200. Majoritatea sunt angajaţi prin cumătrism, şi corupţi. Astăzi se trece o atestare a acestora, o mulţime nu trec;4) Preţul prototipului de tren construit de Calea Ferată în parteneriat cu românii este de 2.2 mln de euro. Acest prototip a trezit curozitatea mai multor ţări şi companii feroviare, deoarece este foarte ieftin. Vechile motoare ale trenurilor consumă până la 190 litri, noile motoare ale prototipului de tren, 24 litri.5) Ministrul îşi doreşte întinerirea Căii Ferate, la toamnă la o universitate din Chişinău se va deschide o nouă specialitate, despre Căile Ferate.
La final, părerea mea despre ministru: nu m-a impresionat. Nu mi-a lăsat impresia că ar fi un om excepţional, unul (extrem de) inteligent. Este un moldovean parcă tipic. Probabil, singurul său atu este experienţa de viaţă: a fost directorul Ascom Group şi spune că a derulat afaceri de sute de milioane de dolari.

Sursa
2012-07-01 00:06:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

06:01:46LACONIC —» Leo Butnaru
08:10:38Este Allah cel mai mare? —» Moldova Creștină
17:24:33Greva foamei cu taxiuri galbene în piața Constituției —» Curaj.TV | Media alternativă
16:21:13Radacini Metier – Best of Show Moldova Sparkling Wine —» Fine Wine
14:05:302024 Geneva Motor Show-uleţ —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
09:03:28Armata se comportă în trafic ca poliția, arogant —» Curaj.TV | Media alternativă
08:53:20Poliția, exemplu prost pentru alți șoferi —» Curaj.TV | Media alternativă
20:55:03How We Built a New Home for WordPress.com Developers Using the Twenty Twenty-Four Theme —» Misterioz
15:29:40Despre guvernarea PAS, deja la timpul trecut. „Sistemul se opune” abia începe —» Nicolae Federiuc
14:50:50ABC-ul reciclării —» BiblioCity
11:41:07NADIR (trad. al español*) —» Andrei LANGA. Blogul personal
09:04:22IMN FURNICARULUI —» Andrei LANGA. Blogul personal
08:15:14Moldova, record de medalii la Mundus Vini —» Fine Wine
06:38:28CORIFEI AI POEZIEI FRANCEZE —» Leo Butnaru
20:50:02Băi de urzici (I) —» Argentina Gribincea's Blog
19:01:16Atacată de o haită de cîini apoi agresată la primăria Cahul —» Curaj.TV | Media alternativă
15:55:15MĂRIEI SALE POEZIA —» Leo Butnaru
12:02:58Promovarea valorilor europene —» Blog de biblioteconomie şi ştiinţa informării
07:00:26CONFLUENȚE PESTE MILENII —» Leo Butnaru
06:50:37Vasile Romanciuc, poetul cu aripi de carte —» BiblioCity
06:14:46DIALOG ȘI VERSURI DIN „HYPERION” —» Leo Butnaru
20:38:41More Control Over the Content You Share —» Soţii Bragaru
20:21:06Polițistă la volan, fără centură, cu telefon —» Curaj.TV | Media alternativă
12:39:45My Condolences, You’re Now Running a Billion-Dollar Business —» Soţii Bragaru
19:59:40Dragobete Party de Ziua Îndrăgostiților la Chișinău —» Curaj.TV | Media alternativă