Offline cu Şălaru, Ministrul Transporturilor

http://www.mtid.gov.mdMiercuri am participat la un offline cu Anatol Şălaru, ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor. Mi-am făcut câteva însemnări:
Aviaţie:1) Companiile aeriene low-cost nu vin în RM deoarece taxele pentru aeroport sunt mari. Doar când taxa va fi de numai 10 euro, Wizz Air va veni. O soluţie alternativă ar putea fi folosirea aeroportului vechi Chişinău, însă aceasta necesită investiţii;2) De ce taxele sunt mari? Prin anii 90 s-a luat un credit de modernizare a aeroportului, o afacere a lui Reidmann, prin care acesta a spălat bani. Astfel s-a adăugat 9 euro la taxă, pentru reîntoarcerea creditului, taxă ce nu a mai fost exclusă. Ministrul a mai menţionat că Aeroportul Chişinău deseori adună bani, pe care însă îi spală (cumpără legal lucruri de zeci de ori mai scumpe decât valoarea lor reală);3) Doar 14% din bilete se vând prin Air Moldova. Prin companii se vând 86% din bilete, cu 30-60 dolari mai scumpe.
Drumurile:1) Avem nevoie de 4 mlrd de euro pentru reparaţia celor 9361 km de drumuri. RM nu are nici banii, nici capacităţile necesare. Nici măcar pentru 10 ani, câte 400 mln euro, nu avem bani;2) În Fondul Rutier am avea 2 mlrd de lei, împreună cu banii şi investiţiile de afară. Deci în jurul la 130 mln euro;3) Asfaltul (bitum) se aduce din Dubai, Polonia, Bulgaria, Serbia, Belorusia. Se folosesc şi polimeri. Altfel spus, calitatea asfaltului nu e rea, afirmă ministrul;4) Despre drumul Orhei-Rezina: Şelin cu un român au câştigat licitaţia de reparare în 2007. Cei doi s-au certat, românul l-a exclus din firmă pe Şelin, apoi Şelin pe acesta, astfel că nu s-a lucrat mai nimic. Apoi s-au făcut alte licitaţii, în final o altă companie câştigând. Anul acest statul a livrat 83 mln lei pentru repararea a 9 km de drum. Mai este nevoie de 250 mln lei;5) Companiile aşteaptă să lucreze doar pe banii statului. Aşteaptă avansul de 10%, şi apoi pornesc lucrul. În mai-iunie statul are probleme financiare (profesorii ies în concediu), ceea ce întîrzie începerea lucrărilor.
Căile ferate:1) Despre calea ferată din sud (Cahul-Giurgiuleşti): în 2007 toţi au fost împotrivă, inclusiv Calea Ferată. Voronin însă a tunat să fie făcut după capul lui. Nu s-a făcut nici expertiza geologică, s-a făcut cale ferată peste nisip, mlaştină. Pentru ca calea ferată să fie fezabilă ar trebui transportate 1 mln de tone pe an, în 2011-2012 s-a transportat doar 67 mii tone. Calea ferată construită de Voronin e un mare eşec, şi neghiobie, a acestuia;2) Calea Ferată are pierderi anuale de 250 mln lei. Traseul Chişinău-Ocniţa are pierderi de 10 mii lei tur retur. Calea Ferată, din interior, nu are capacitate de reformare;3) Calea Ferată are un exces de însoţitori de vagoane, peste 1200. Majoritatea sunt angajaţi prin cumătrism, şi corupţi. Astăzi se trece o atestare a acestora, o mulţime nu trec;4) Preţul prototipului de tren construit de Calea Ferată în parteneriat cu românii este de 2.2 mln de euro. Acest prototip a trezit curozitatea mai multor ţări şi companii feroviare, deoarece este foarte ieftin. Vechile motoare ale trenurilor consumă până la 190 litri, noile motoare ale prototipului de tren, 24 litri.5) Ministrul îşi doreşte întinerirea Căii Ferate, la toamnă la o universitate din Chişinău se va deschide o nouă specialitate, despre Căile Ferate.
La final, părerea mea despre ministru: nu m-a impresionat. Nu mi-a lăsat impresia că ar fi un om excepţional, unul (extrem de) inteligent. Este un moldovean parcă tipic. Probabil, singurul său atu este experienţa de viaţă: a fost directorul Ascom Group şi spune că a derulat afaceri de sute de milioane de dolari.

Sursa
2012-07-01 00:06:00



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

14:54:38Pentru copiii de la Tabăra de Vară a Alianței Franceze vara a început cu lecții —» BiblioCity
14:54:13La Tabără, la Bibliotecă vin copii talentați —» BiblioCity
14:53:49În vacanța mare? De unul singur? Oare cum ar fi? —» BiblioCity
14:53:27Orice întâlnire a copiilor cu scriitorii devine un eveniment memorabil —» BiblioCity
14:52:43Cartea cea de toate zilele. Adevărată lecție de educație patriotică și spirituală —» BiblioCity
14:52:19Copii și Cuvinte. O Vacanță Mare cu o Scriitoare Mare este o Poezie scrisă împreună —» BiblioCity
14:51:57CARTEA cu ochi de copii – cartea cu poezii. Drago Mir – DRAG LUMII NOASTRE, LUMII COPILAȘILOR —» BiblioCity
14:49:23GHICITORI PE PORTATIV. Scriitoarea Marcela Mardare și-a amintit de elevii săi de cândva —» BiblioCity
17:35:45IHTIANDRU —» Andrei LANGA. Blogul personal
11:16:32105 ani de la nașterea artistului plastic Gleb Sainciuc —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
14:45:27EDITORIAL | Cazul „expertului” pedofil și noua mare provocare a lumii „moderne” —» Nicolae Federiuc
11:04:24DACĂ CITIȚI ÎN BULGARĂ, UN INTERVIU DIN REVISTA „FLACĂRA”, EDITATĂ DE UNIUNEA SCRIITORILOR DIN BULGARIA Leo Butnaru - Ognian Stamboliev —» Leo Butnaru
03:42:46PLOAIE —» Andrei LANGA. Blogul personal
07:02:18EXTRAS DIN INTERVIU —» Leo Butnaru
03:01:20JURNALUL CA MEMORIE, 1992 —» Leo Butnaru
10:18:42Primul concediu în patru cu Ilinca și Matei (probabil ultimul în Creta) —» Andrei Albu - omul alb cu gînduri negre
16:32:16Marea strategie scurtcircuitată —» APort | "Pentru un român care știe citi, cel mai greu lucru e să nu scrie." I.L. Carag
09:32:49CARTEA cu ochi de copii – cartea cu poezii. Drago Mir – DRAG LUMII NOASTRE, LUMII COPILAȘILOR —» BiblioCity
04:10:45PĂMÂNTUL FĂGĂDUINȚEI / POEME —» Leo Butnaru
19:04:43PLOAIE —» Andrei LANGA. Blogul personal
08:11:39Mărturii din GULAG filmate la Burlacu, Cahul —» Curaj.TV | Media alternativă
06:46:22Cercetașii ingenioși vara la Bibliotecă —» BiblioCity
06:25:46Amintiri despre foame și canibalism —» Curaj.TV | Media alternativă
03:30:24JURNALUL CA MEMORIE —» Leo Butnaru
15:07:39Trei reguli de știut când servim spumant! —» Fine Wine