Offline cu Şălaru, Ministrul Transporturilor
![](http://3.bp.blogspot.com/-l7BMS2f0cZ8/T-9pV5nJ0HI/AAAAAAAABIE/5HDs6m8mX2Y/s200/Anatol+Salaru.jpg)
Aviaţie:1) Companiile aeriene low-cost nu vin în RM deoarece taxele pentru aeroport sunt mari. Doar când taxa va fi de numai 10 euro, Wizz Air va veni. O soluţie alternativă ar putea fi folosirea aeroportului vechi Chişinău, însă aceasta necesită investiţii;2) De ce taxele sunt mari? Prin anii 90 s-a luat un credit de modernizare a aeroportului, o afacere a lui Reidmann, prin care acesta a spălat bani. Astfel s-a adăugat 9 euro la taxă, pentru reîntoarcerea creditului, taxă ce nu a mai fost exclusă. Ministrul a mai menţionat că Aeroportul Chişinău deseori adună bani, pe care însă îi spală (cumpără legal lucruri de zeci de ori mai scumpe decât valoarea lor reală);3) Doar 14% din bilete se vând prin Air Moldova. Prin companii se vând 86% din bilete, cu 30-60 dolari mai scumpe.
Drumurile:1) Avem nevoie de 4 mlrd de euro pentru reparaţia celor 9361 km de drumuri. RM nu are nici banii, nici capacităţile necesare. Nici măcar pentru 10 ani, câte 400 mln euro, nu avem bani;2) În Fondul Rutier am avea 2 mlrd de lei, împreună cu banii şi investiţiile de afară. Deci în jurul la 130 mln euro;3) Asfaltul (bitum) se aduce din Dubai, Polonia, Bulgaria, Serbia, Belorusia. Se folosesc şi polimeri. Altfel spus, calitatea asfaltului nu e rea, afirmă ministrul;4) Despre drumul Orhei-Rezina: Şelin cu un român au câştigat licitaţia de reparare în 2007. Cei doi s-au certat, românul l-a exclus din firmă pe Şelin, apoi Şelin pe acesta, astfel că nu s-a lucrat mai nimic. Apoi s-au făcut alte licitaţii, în final o altă companie câştigând. Anul acest statul a livrat 83 mln lei pentru repararea a 9 km de drum. Mai este nevoie de 250 mln lei;5) Companiile aşteaptă să lucreze doar pe banii statului. Aşteaptă avansul de 10%, şi apoi pornesc lucrul. În mai-iunie statul are probleme financiare (profesorii ies în concediu), ceea ce întîrzie începerea lucrărilor.
Căile ferate:1) Despre calea ferată din sud (Cahul-Giurgiuleşti): în 2007 toţi au fost împotrivă, inclusiv Calea Ferată. Voronin însă a tunat să fie făcut după capul lui. Nu s-a făcut nici expertiza geologică, s-a făcut cale ferată peste nisip, mlaştină. Pentru ca calea ferată să fie fezabilă ar trebui transportate 1 mln de tone pe an, în 2011-2012 s-a transportat doar 67 mii tone. Calea ferată construită de Voronin e un mare eşec, şi neghiobie, a acestuia;2) Calea Ferată are pierderi anuale de 250 mln lei. Traseul Chişinău-Ocniţa are pierderi de 10 mii lei tur retur. Calea Ferată, din interior, nu are capacitate de reformare;3) Calea Ferată are un exces de însoţitori de vagoane, peste 1200. Majoritatea sunt angajaţi prin cumătrism, şi corupţi. Astăzi se trece o atestare a acestora, o mulţime nu trec;4) Preţul prototipului de tren construit de Calea Ferată în parteneriat cu românii este de 2.2 mln de euro. Acest prototip a trezit curozitatea mai multor ţări şi companii feroviare, deoarece este foarte ieftin. Vechile motoare ale trenurilor consumă până la 190 litri, noile motoare ale prototipului de tren, 24 litri.5) Ministrul îşi doreşte întinerirea Căii Ferate, la toamnă la o universitate din Chişinău se va deschide o nouă specialitate, despre Căile Ferate.
La final, părerea mea despre ministru: nu m-a impresionat. Nu mi-a lăsat impresia că ar fi un om excepţional, unul (extrem de) inteligent. Este un moldovean parcă tipic. Probabil, singurul său atu este experienţa de viaţă: a fost directorul Ascom Group şi spune că a derulat afaceri de sute de milioane de dolari.
Sursa
2012-07-01 00:06:00