Despre amicalele Zimbru si Dacia cu Zeta Muntenegru
Am avut ocazia sa asist la meciul amical Zimbru-Zeta, un meci poreclit “de lux”. Daca e sa privim ca nu vin asa de des echipe straine sa faca cantonamente in Chisinau, iar publicul nu este alintat cu astfel de meciuri, probabil ca asa este. Insa pe linga ce am declarat mai sus, adversarul mai trebuie sa aiba si un nume, ori Zeta nici in Munenegru nu este arhicunoscuta.
Numarul mic de suporteri de la ambele meciuri amicale, atit al Daciei, cit si al Zimbrului spune de la sine tot. La primul meci au fost prezenti c-am la 500 de spectatori, iar la al doilea c-am la 300 de spectatori pe superbul Stadion Zimbru. Ce nu s-a facut corect si corectarea ulterioaora in atragerea unui numar decent de spectatori ramine sa traga concluzie administratiile cluburilor.
Din start am declarat ca nu vor veni mai mult de 500 de spectatori, Cauze sunt multe, iar ca comparatie pot sa fac meciul amical dintre Dacia-Steaua, o echipa destul de iubita in Moldova la care au asistat c-am la 4000 de spectatori. Iar cind a jucat Dacia-Zeta in preliminariile Ligii Europei, asta in genere e un meci de alta categorie.
Deobicei la meciuri amicale rar vine multa lume, iar daca se dorea ca stadionul sa fie cu multa lume la ambele meciuri, era necesar de indeplinit mai multe cerinte. Insa conform proverbului romanesc s-a vrut “si oaia intreaga si lupul satul”.
Am sa analizez mai mult partida Zimbru-Zeta, dat fiind ca am fost la meci. Dar din cite am observat ambele meciuri c-am au fost o copie dupa scenariul organizatoric. Diferenta e ca la primul meci dintre Dacia-Zeta crainicul a fost mai acitv si a mizat pe faptul ca Dacia e campioana.
Urmeaza observatii atit bune, cit si cele care pot fi corectate:
- Desi e un amical, biletele au fost destul de scumpe. C-am pentru cit ar costa un meci de Europa League. Desigur ca sunt cheltuieli cu invitarea unei echipe straine in Moldova, transportarea, cazarea, cheltuieli legate de organizarea jocului pe Arena Principala, insa pare un pas incorect daca s-a dorit sa vina multa lume la meci. In plus era un meci de pregatire, in al doilea rind Zeta a venit la Chisinau pentru a intari lotul Daciei pentru Champions League, ceea ce s-a intimplat. La fel a jucat si un jucator de la Zeta si de partea echipei Zimbru, dar nu a impresionat.
- Putina publicitate. Zimbru a facut un spot de promovare bun al meciului, insa nu prea a avut influienta scontata. A fost putinmediatizat. Un banner de informare la intrare pe stadion, un banner online pe MF si citeva articole interesante pe pagina oficiala pe facebook.
- Ca show intre reprize a fost decernarea juniorilor campioni si medaliati ai echipei Zimbru. Aici merita de mentionat crainicul stadionului Anatol Melnic care s-a descurcat bine.
- Aparitia unei noi companii pe banner-ele in jur terenului. Poate ca a mai fost afisata in anii precedenti, insa de cind frecventez si scriu articole pe subiectul dat, prima data observ. Compania se numeste Voiaj International, cunoscuta bine de toti. Presupun ca e o publicitate mai mult sezoniera.
- Mesajul de salut pentru echipa Zeta, buna intentie si bine actionat.
-
Afisarea banner-ului cu site-ul echipei Dacia si in special un alt banner cu adresa site-ului fanilor daci la meciul Zimbru-Zeta, socot ca e ogreseala grava si lipsa de respect fanilori echipei Zimbru. Sunt doua galerii care concureaza intre ele, iar dupa asa actiuni vrem sa crestem vinzarile de atributica in rindul suporterilor. La un meci a echipei gazed se afiseaza banner-ul galeriei gazda, e logic nu?
- Vreau sa mentionez si actiunea sociala organizata de Dacia de a aduce la meci copii de la orfelinat.
- Numar foarte mic de suporteri. Merita sa organizezi un meci pe stadionul de antrenament, in schimb sa fie mai accesibil pretul de intrare. E bines a subliniez ca s-a dorit oferirea unor comoditati pentru suporteri si intentia de a face o sarbatoare din amicalele date, un produs comercial.
- Pe alta parte, Dacia a jucat in zi de lucru, iar Zimbru in ziua alegerilor. Probabil ca si asta a influienta negative asupra numarului de spectatori.
- Secretizarea jucatorilor in probe. Oare numirea lor ar putea duce la cresterea cotei de piata a jucatorului?
Pe final de articol vreau sa spun ca inteleg foarte bine dorinta conducerii ambelor cluburi de a forma din fotbal un produs care sa fie bine comercializat. Insa, lipsesc citeva verigi in lant si ele de fiecare data se omit. Este si salutabil toate actiunile ce le organizeaza administratiile pentru a dezvolta cluburile.
Sursa
2011-06-21 12:52:43