Sensul vietii si al mortii
 Prin moarte intelegem sfarsitul vietii  pamantesti datorita despartirii sufletului de trup. Aceasta despartire  se produce din cauza slabirii si mortii celulelor corpului in urma unei  boli, a vietii inaintate, ori din cauza unui accident, care distruge  violent functia celulelor si locul lor din corp. Despartirea sufletului  de trup il lipseste pe acesta de suportul lui material si pune capat  existentei pamantesti a omului. Omul stie ca viata lui sfarseste prin  moarte, mai devreme sau mai tarziu, dar nu cunoaste moartea din  experienta proprie, ci din experienta altora. EI cunoaste moartea din  afara, fiindca o vede la altii, dar nu cunoaste moartea in sine, din  interiorul sau, si de aceea nu se poate da un raspuns definitiv si  multumitor pentru toti cu privire la problema mortii. Moartea constituie  evenimentul cel mai profund si mai tulburator al vietii, care ridica in  mintea omului problema sensului vietii,  fiindca o viata care se incheie cu moarte nu poate fi decat o viata  absurda si lipsita de sens. Moartea este granita la care ne apare Domnul  vietii, Creatorul, Cel care este singur nemuritor (Timotei 6, 16).  Raspunsurile pe care omul a incercat sa le dea cat priveste moartea au  fost neconcludente. Unii au gasit de cuviinta sa desconsidere trupul,  considerand ca adevarata viata a spiritului  ar incepe numai dupa moarte, fie printr-o revarsare a sufletului intr-o  existenta impersonala si panteista, fie printr-o viata personala traita  in jurul lui Dumnezeu, Care nu Se confunda cu natura. Altii socotesc ca  moartea este un fenomen biologic, prin care fortele vitale concentrate  intr-un organism re intra in circuitul naturii pentru a se concentra in  alte organisme. In fine, omul modern cauta sa se elibereze de gandul  mortii si sa acopere realitatea ei prin subterfugii, nemaipurtand doliu  si ducandu-l pe cel decedat la crematoriu sau la cimitir cat mai discret  posibil. Cu toate ca moartea pare sa constituie pentru el un fenomen  natural - cel putin asa gandeste -, totusi in prezenta ei este cuprins  de o mare spaima, iar aceasta pentru ca moartea ramane un fenomen extrem  de important si tulburator pentru om. Toate incercarile lui de a gasi un raspuns la problema mortii raman neconcludente, fiindca omul nu se poate ridica deasupra mortii. Cel care S-a ridicat deasupra vietii si mortii a fost Hristos si numai El poate da un raspuns definitiv acestei probleme si sensului ei.Hristos a aratat ca  principala cauza a mortii noastre fizice, ca despartire a sufletului de  trup, este rezultatul ruperii omului din comuniunea cu Dumnezeu. Atata  vreme cat omul, ca fiinta creata si muritoare, a ramas in comuniune cu  Dumnezeu, Cel necreat si nemuritor, a sorbit din El puterea divina, care  l-a ferit de stricaciune si de moarte. Din momentul in care omul a  iesit din comuniunea cu Dumnezeu, prin neascultare, a pierdut puterea  dumnezeiasca, prin care putea deveni  nemuritor, si a cazut in stricaciune si moarte fizica. Dumnezeu n-a  lasat pe om sa piara, fiindca este faptura Sa, ci a trimis pe Fiul Sau,  din iubire fata de lume, ca sa-i izbaveasca din moarte. Hristos nu ne-a descoperit  numai cauza mortii noastre, ci a refacut comuniunea noastra cu Dumnezeu  prin faptele Sale mantuitoare, dand dovada de ascultare pana la moarte si inca moarte  pe cruce. Datorita ascultarii Lui, care s-a incununat cu moartea  fizica, Hristos a schimbat radical sensul mortii, fiindca moartea, ca  rezultat al neascultarii si necomuniunii noastre cu Dumnezeu, a devenit  prin ascultarea Lui moarte spre comuniune de viata vesnica  cu Dumnezeu. "Cand realitatea umana a lui Hristos a fost sadita in  moarte, direct in inima lumii, in cel mai profund strat al universului,  in acel moment Hristos, in umanitatea Sa corporala, a devenit adevaratul  fundament ontologic al unui nou plan de mantuire a lumii,  care imbratisa neamul omenesc ... La moartea lui Hristos lumea a intrat  intr-o primavara cosmica al carui seceris va fi refacerea universului  nostru in noutate a si stralucirea de la sfarsitul timpului". Moartea lui Hristos  reprezinta evenimentul decisiv prin care viata lui Dumnezeu si slava  Lui au venit definitiv in lume. Daca ne este dat harul sa murim cu El  spre comuniunea de viata vesnica cu Dumnezeu, atunci intamplarea zilnica  si banala pe care o numim moartea omului este ridicata intre tainele  lui Dumnezeu. Hristos a schimbat esential sensul mortii, fiindca moartea  nu mai inseamna coborarea omului in nefiinta, ci inaltarea lui la  izvoarele vietii vesnice.Omul se pregateste in  cursul intregii vieti sa se mantuiasca prin sporirea si intarirea  comuniunii lui cu Hristos, pentru ca moartea sa fie trecerea lui la  plenitudinea comuni unii cu Dumnezeu si cu semenii. Moartea este pragul  peste care trebuie sa trecem ca sa intram in sensul deplin al  existentei. Prin moartea lui Hristos Cel rastignit, moartea si-a  schimbat nu numai rostul ei in sine, ci si in experienta celor ce o  traiesc, descoperindu-se ca poarta catre viata cea netrecatoare. Celor  ce cred in Hristos nu li s-a deschis numai calea eternitatii, ci au  primit si puterea dumnezeiasca de a parcurge impreuna cu El calea care  duce la viata vesnica. Prin Botez primim din Hristos putere pentru  moartea tainica cu El, ca sa putem inainta spre invierea cu El: "Asa si  voi, socotiti-va ca sunteti morti pacatului, dar vii in Dumnezeu, in  Hristos Iisus, Domnul nostru" (Romani 6, 11). Hristos ne da puterea sa  traim moartea tainica cu El, moartea egoismului, ca predare lui  Dumnezeu, intr-o continua dezvoltare, pentru ca in momentul culminat al  mortii depline despartirea sufletului de trup sa coincida cu intrarea  culminanta in plenitudinea vietii. "Noi totdeauna purtam in trup moartea  lui Iisus, ca si viata Lui sa se arate in trupurile noastre" (II  Corinteni 4, 10). Strigatul lui Hristos de pe Cruce: "Dumnezeul Meu,  Dumnezeul Meu pentru ce M-ai parasit?", isi are iconomia sa in  pregatirea noastra pentru acceptarea mortii ca poarta spre invierea  fericita cu El. Prin acest strigat Iisus ne arata ca, din dorinta de a Se uni ca om deplin cu Tatal, accepta si durerile mortii, ca noi sa invatam sa acceptam, din iubire fata de Hristos, aceasta ultima durere a vietii noastre pamantesti. "Nici viata si nici moartea sa nu ne desparta pe noi de viata lui Hristos". Prin Crucea datatoare de viata, viata isi afla implinirea prin moartea cu Hristos. Prin despartirea  sufletului de trup, in urma mortii fizice, acesta merge la Dumnezeu, iar  trupul se intoarce in pamantul din care a fost zidit. In doctrina mai  veche se vorbea despre nemurirea sufletului pe temeiul  indestructibilitatii lui, ca substanta simpla si spirituala. Dar aceasta  era mai curand o invatatura de natura filosofica, care s-a inspirat din  panteismul substantialismului aristotelic, decat una teologica, fiindca  sufletul, oricat de simplu ar fi el ca substanta, ramane in cele din  urma tot creat si nu poate fi nemuritor prin el insusi. Teologia este  datoare sa arate ca sufletul nu este nemuritor datorita calitatilor lui  substantiale, ci ca sufletul este nemuritor prin vointa lui Dumnezeu,  Care il mentine in existenta din iubire, iar prin aceasta sa ramana  mereu dependent de El. Astfel, Sfantul Apostol Pavel  spune: "Caci stim ca daca acest cort, locuinta noastra pamanteasca, se  va strica, avem zidire de la Dumnezeu, casa nerucuta de mana, vesnica,  in ceruri. Caci de aceea si suspinam in acest trup, dorind sa ne  imbracam cu locuinta noastra cea din cer, daca totusi vom fi gasiti  invesmantati, iar nu goi" (II Corinteni 5, 1-2). Aceste cuvinte ale  Apostolului arata ca sufletul a fost creat pentru viata vesnica,  ca sa se poata saIaslui in Lumina, Care este Hristos, sau pentru ca  Hristos sa focuiasca in el. Dar chiar daca ramane gol de Hristos, sufletul tot va exista  in veci, ca sa cunoasca marea vrednicie pentru care a fost zidit de  Dumnezeu, dar sa ramana intr-un vesnic regret pentru lipsirea de ea si  pentru despartirea de Dumnezeu. Conceperea nemuririi substantiale a  sufletului prin el insusi are drept consecinta tendinta de a conferi mai  multa importanta judecatii particulare  decat celei generale. Sufletul este nemuritor prin vointa lui Dumnezeu,  ca sa se bucure vesnic de comuniunea lui cu Dumnezeu, sau sa regrete  despartirea de Creatorul lui din pricina propriei Sale libertati. Sunt  unii teologi care socotesc ca sufletul se distruge impreuna cu trupul,  pentru ca astfel Dumnezeu sa apara ca Acela Care este singur capabil  sa-i aduca din nou la viata impreuna cu trupul la invierea de obste. La  baza acestei conceptii se afla convingerea ca pacatul n-ar fi distrus  numai trupul, ci si chipul lui Dumnezeu  din om, depasindu-se astfel chiar si pesimismul platonic, care se  limita doar la trup. Este greu de conceput ca Dumnezeu intrerupe orice  relatie cu o persoana pe care a adus-o la existenta. Daca iubirea lui Dumnezeu  e neintrerupta, neintrerupta trebuie sa fie si existenta persoanei fata  de care se indreapta ea. Dumnezeu tine sufletul omului in existenta si  dupa moarte, ca sa arate ca iubirea Lui ramane in veci chiar si fata de  cei ce nu vor raspunde in veci iubirii Lui.
                 Prin moarte intelegem sfarsitul vietii  pamantesti datorita despartirii sufletului de trup. Aceasta despartire  se produce din cauza slabirii si mortii celulelor corpului in urma unei  boli, a vietii inaintate, ori din cauza unui accident, care distruge  violent functia celulelor si locul lor din corp. Despartirea sufletului  de trup il lipseste pe acesta de suportul lui material si pune capat  existentei pamantesti a omului. Omul stie ca viata lui sfarseste prin  moarte, mai devreme sau mai tarziu, dar nu cunoaste moartea din  experienta proprie, ci din experienta altora. EI cunoaste moartea din  afara, fiindca o vede la altii, dar nu cunoaste moartea in sine, din  interiorul sau, si de aceea nu se poate da un raspuns definitiv si  multumitor pentru toti cu privire la problema mortii. Moartea constituie  evenimentul cel mai profund si mai tulburator al vietii, care ridica in  mintea omului problema sensului vietii,  fiindca o viata care se incheie cu moarte nu poate fi decat o viata  absurda si lipsita de sens. Moartea este granita la care ne apare Domnul  vietii, Creatorul, Cel care este singur nemuritor (Timotei 6, 16).  Raspunsurile pe care omul a incercat sa le dea cat priveste moartea au  fost neconcludente. Unii au gasit de cuviinta sa desconsidere trupul,  considerand ca adevarata viata a spiritului  ar incepe numai dupa moarte, fie printr-o revarsare a sufletului intr-o  existenta impersonala si panteista, fie printr-o viata personala traita  in jurul lui Dumnezeu, Care nu Se confunda cu natura. Altii socotesc ca  moartea este un fenomen biologic, prin care fortele vitale concentrate  intr-un organism re intra in circuitul naturii pentru a se concentra in  alte organisme. In fine, omul modern cauta sa se elibereze de gandul  mortii si sa acopere realitatea ei prin subterfugii, nemaipurtand doliu  si ducandu-l pe cel decedat la crematoriu sau la cimitir cat mai discret  posibil. Cu toate ca moartea pare sa constituie pentru el un fenomen  natural - cel putin asa gandeste -, totusi in prezenta ei este cuprins  de o mare spaima, iar aceasta pentru ca moartea ramane un fenomen extrem  de important si tulburator pentru om. Toate incercarile lui de a gasi un raspuns la problema mortii raman neconcludente, fiindca omul nu se poate ridica deasupra mortii. Cel care S-a ridicat deasupra vietii si mortii a fost Hristos si numai El poate da un raspuns definitiv acestei probleme si sensului ei.Hristos a aratat ca  principala cauza a mortii noastre fizice, ca despartire a sufletului de  trup, este rezultatul ruperii omului din comuniunea cu Dumnezeu. Atata  vreme cat omul, ca fiinta creata si muritoare, a ramas in comuniune cu  Dumnezeu, Cel necreat si nemuritor, a sorbit din El puterea divina, care  l-a ferit de stricaciune si de moarte. Din momentul in care omul a  iesit din comuniunea cu Dumnezeu, prin neascultare, a pierdut puterea  dumnezeiasca, prin care putea deveni  nemuritor, si a cazut in stricaciune si moarte fizica. Dumnezeu n-a  lasat pe om sa piara, fiindca este faptura Sa, ci a trimis pe Fiul Sau,  din iubire fata de lume, ca sa-i izbaveasca din moarte. Hristos nu ne-a descoperit  numai cauza mortii noastre, ci a refacut comuniunea noastra cu Dumnezeu  prin faptele Sale mantuitoare, dand dovada de ascultare pana la moarte si inca moarte  pe cruce. Datorita ascultarii Lui, care s-a incununat cu moartea  fizica, Hristos a schimbat radical sensul mortii, fiindca moartea, ca  rezultat al neascultarii si necomuniunii noastre cu Dumnezeu, a devenit  prin ascultarea Lui moarte spre comuniune de viata vesnica  cu Dumnezeu. "Cand realitatea umana a lui Hristos a fost sadita in  moarte, direct in inima lumii, in cel mai profund strat al universului,  in acel moment Hristos, in umanitatea Sa corporala, a devenit adevaratul  fundament ontologic al unui nou plan de mantuire a lumii,  care imbratisa neamul omenesc ... La moartea lui Hristos lumea a intrat  intr-o primavara cosmica al carui seceris va fi refacerea universului  nostru in noutate a si stralucirea de la sfarsitul timpului". Moartea lui Hristos  reprezinta evenimentul decisiv prin care viata lui Dumnezeu si slava  Lui au venit definitiv in lume. Daca ne este dat harul sa murim cu El  spre comuniunea de viata vesnica cu Dumnezeu, atunci intamplarea zilnica  si banala pe care o numim moartea omului este ridicata intre tainele  lui Dumnezeu. Hristos a schimbat esential sensul mortii, fiindca moartea  nu mai inseamna coborarea omului in nefiinta, ci inaltarea lui la  izvoarele vietii vesnice.Omul se pregateste in  cursul intregii vieti sa se mantuiasca prin sporirea si intarirea  comuniunii lui cu Hristos, pentru ca moartea sa fie trecerea lui la  plenitudinea comuni unii cu Dumnezeu si cu semenii. Moartea este pragul  peste care trebuie sa trecem ca sa intram in sensul deplin al  existentei. Prin moartea lui Hristos Cel rastignit, moartea si-a  schimbat nu numai rostul ei in sine, ci si in experienta celor ce o  traiesc, descoperindu-se ca poarta catre viata cea netrecatoare. Celor  ce cred in Hristos nu li s-a deschis numai calea eternitatii, ci au  primit si puterea dumnezeiasca de a parcurge impreuna cu El calea care  duce la viata vesnica. Prin Botez primim din Hristos putere pentru  moartea tainica cu El, ca sa putem inainta spre invierea cu El: "Asa si  voi, socotiti-va ca sunteti morti pacatului, dar vii in Dumnezeu, in  Hristos Iisus, Domnul nostru" (Romani 6, 11). Hristos ne da puterea sa  traim moartea tainica cu El, moartea egoismului, ca predare lui  Dumnezeu, intr-o continua dezvoltare, pentru ca in momentul culminat al  mortii depline despartirea sufletului de trup sa coincida cu intrarea  culminanta in plenitudinea vietii. "Noi totdeauna purtam in trup moartea  lui Iisus, ca si viata Lui sa se arate in trupurile noastre" (II  Corinteni 4, 10). Strigatul lui Hristos de pe Cruce: "Dumnezeul Meu,  Dumnezeul Meu pentru ce M-ai parasit?", isi are iconomia sa in  pregatirea noastra pentru acceptarea mortii ca poarta spre invierea  fericita cu El. Prin acest strigat Iisus ne arata ca, din dorinta de a Se uni ca om deplin cu Tatal, accepta si durerile mortii, ca noi sa invatam sa acceptam, din iubire fata de Hristos, aceasta ultima durere a vietii noastre pamantesti. "Nici viata si nici moartea sa nu ne desparta pe noi de viata lui Hristos". Prin Crucea datatoare de viata, viata isi afla implinirea prin moartea cu Hristos. Prin despartirea  sufletului de trup, in urma mortii fizice, acesta merge la Dumnezeu, iar  trupul se intoarce in pamantul din care a fost zidit. In doctrina mai  veche se vorbea despre nemurirea sufletului pe temeiul  indestructibilitatii lui, ca substanta simpla si spirituala. Dar aceasta  era mai curand o invatatura de natura filosofica, care s-a inspirat din  panteismul substantialismului aristotelic, decat una teologica, fiindca  sufletul, oricat de simplu ar fi el ca substanta, ramane in cele din  urma tot creat si nu poate fi nemuritor prin el insusi. Teologia este  datoare sa arate ca sufletul nu este nemuritor datorita calitatilor lui  substantiale, ci ca sufletul este nemuritor prin vointa lui Dumnezeu,  Care il mentine in existenta din iubire, iar prin aceasta sa ramana  mereu dependent de El. Astfel, Sfantul Apostol Pavel  spune: "Caci stim ca daca acest cort, locuinta noastra pamanteasca, se  va strica, avem zidire de la Dumnezeu, casa nerucuta de mana, vesnica,  in ceruri. Caci de aceea si suspinam in acest trup, dorind sa ne  imbracam cu locuinta noastra cea din cer, daca totusi vom fi gasiti  invesmantati, iar nu goi" (II Corinteni 5, 1-2). Aceste cuvinte ale  Apostolului arata ca sufletul a fost creat pentru viata vesnica,  ca sa se poata saIaslui in Lumina, Care este Hristos, sau pentru ca  Hristos sa focuiasca in el. Dar chiar daca ramane gol de Hristos, sufletul tot va exista  in veci, ca sa cunoasca marea vrednicie pentru care a fost zidit de  Dumnezeu, dar sa ramana intr-un vesnic regret pentru lipsirea de ea si  pentru despartirea de Dumnezeu. Conceperea nemuririi substantiale a  sufletului prin el insusi are drept consecinta tendinta de a conferi mai  multa importanta judecatii particulare  decat celei generale. Sufletul este nemuritor prin vointa lui Dumnezeu,  ca sa se bucure vesnic de comuniunea lui cu Dumnezeu, sau sa regrete  despartirea de Creatorul lui din pricina propriei Sale libertati. Sunt  unii teologi care socotesc ca sufletul se distruge impreuna cu trupul,  pentru ca astfel Dumnezeu sa apara ca Acela Care este singur capabil  sa-i aduca din nou la viata impreuna cu trupul la invierea de obste. La  baza acestei conceptii se afla convingerea ca pacatul n-ar fi distrus  numai trupul, ci si chipul lui Dumnezeu  din om, depasindu-se astfel chiar si pesimismul platonic, care se  limita doar la trup. Este greu de conceput ca Dumnezeu intrerupe orice  relatie cu o persoana pe care a adus-o la existenta. Daca iubirea lui Dumnezeu  e neintrerupta, neintrerupta trebuie sa fie si existenta persoanei fata  de care se indreapta ea. Dumnezeu tine sufletul omului in existenta si  dupa moarte, ca sa arate ca iubirea Lui ramane in veci chiar si fata de  cei ce nu vor raspunde in veci iubirii Lui.Pr. Prof. Dr. Dumitru Popescu
Sursa
2010-10-06 11:38:01
 
