prietenul de pe facebook ti-i tot prieten

Malcolm Gladwell în ”The New Yorker” despre activismul social pe internet (scurt sumar subiectiv):

”tipul de activism asociat cu rețelele sociale virtuale (Facebook, Twitter) este construit pe legături slabe, în contrast cu relațiile personale face-to-face, fundamentate pe relații puternice, întărite de interacțiunea fizică  a partenerilor. Rețelele sociale virtuale sporesc participarea, prin reducerea costului implicării, dar nu produc (încă, V.S.) activism de risc înalt, cu potențiale escaladări de violență. Altă problemă a rețelelor este natura lor fluidă, structura flexibilă și slaba diviziune a reaponsabilităților și coordonării, ceea ce le face mai degrabă spații de discuție contradictorie, decât centre de acțiuni și decizii, cum ar fi de exemplu organizațiile formale.”

Mă găsesc undeva la jumătatea drumului dintre net-entuziaști și net-sceptici. Nu cred că Internetul ar putea cauza, pe cer senin, schimbări de mentalități, atitudini sau regimuri politice. O petiție virtuală cu 12 milioane de semnături nu va reuși să creeze ceva efecte instituționale sau juridice pentru, să zicem, guvernul Moldovei, până când nu se găsește o formulă de instituționalizare juridică. Să zicem guvernul să o recunoască ca atare, adică ca o petiție validă. Nu-s însă semne că vre-un guvern s-ar grăbi să culeagă toate petițiile de pe facebook. Iar asta înseamnă că impactul lor e minim. Adică nul.

Aproximativ aș fi de acord cu Gladwell că numerele mari ce exprimă tendințele protestatare ale cetățenilor nu sunt traduse neapărat în cifre similare de participare reală. Și asta ar fi un motiv  suplimentar omis de Gladwell: protestul virtual jefuiește protestul real de întreaga simbolică și valoare eroică, dar îi lasă ultimului riscurile fizice. Adică: slava protestului virtual costă doar un click (ca timp, preț și distanță), slava unui protest real echivalează  cu participarea fizică (efort) plus riscul violenței (insecuritate) plus cel al timpului consumat. Preferința-i clară, și, dacă-l întrebați pe Oleg Brega, vă spune că are evenimente cu câteva sute de participanți virtuali, dar în realitate omul suflă singur cuc în vuvuzea în fața Guvernului…

Totuși, ca să fiu puțin și cu dracul, tehnologiile chiar contează în procesul de schimbare politică, doar că n-o fac singure și ex nihilo, așa cum crede Morozov, care-i un Putnam pe dos (ăla credea că tehnologiile ucid capitalul social). În sensul acesta cred că Gladwell a luat-o cam pe arătură: se ia de Morozov, ca de un caz extrem, aruncând la coșul de gunoi nu doar apa, ci și copilul. Adică atitudinea moderată. Relațiile de internet, la sigur, nu-s în general mai trainice decât cele reale (să evităm și plasa seducătoare a relațiilor fizice, care la sigur nu-s lipsite de fisuri, neînțelegeri, trădări și impreviziuni). În fapt între ele ar exista o complementaritate. Sugerată de studii cross-naționale ale relației dintre capitalul social și uzul tehnologiilor. Zis pe scurt: internetul nu substituie relațiile fizice, dar le suplimentează și lărgește. Și prieteniile virtuale cresc rareori altfel decât din solul unor interacțiuni ori relații reale.

Am prieteni virtuali ce costă mai mult decât unii prieteni fizici. Dar nu ne leagă virtualitatea, ci interese și pasiuni reale pe care le împărțim. Virtualitatea nu înlocuiește (încă, și nu se vede la orizont) realitatea, ci doar o lărgește și-i oferă mai multe oportunități.


Sursa
2010-09-29 09:20:02



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

08:49:10El sueño por Jorge Luis Borges / Visul de Jorge Luis Borges —» Andrei LANGA. Blogul personal
14:22:07RANĂ —» Andrei LANGA. Blogul personal
09:03:21Un nou club de lectură la Biblioteca de Arte —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
18:43:09PUNCT OCHIT, PUNCT RATAT! —» Sergiu Mocanu
02:25:56Special Webinar on March 28: WooCommerce 101 — How to Set Up a Store —» Ileana Pîrgaru
20:33:05Capcanele conjugării verbelor (2)  —» Moldova Creștină
14:13:37WordPress wallpapers —» Ileana Pîrgaru
12:52:23Duminica Floriilor - Intrarea triumfală a Domnului Iisus Hristos în Ierusalim. Semnificațiile salciei în Creștinism —» Eleonora Lisnic în versuri
12:12:47Republica Moldova – firmă-fantomă cu proprietari fictivi —» Nicolae Federiuc
12:07:40Am lansat portalul de știri ZIUA.MD —» Nicolae Federiuc
04:50:32DIN POEZIA AVANGARDEI UCRAINENE —» Leo Butnaru
14:19:55Judecata de Acum #EdițieSpecială | Profesorul de civism —» Curaj.TV | Media alternativă
11:34:16Cum influențează indicatorii bibliometrici ai directorilor de proiecte finanțarea cercetării în Republica Moldova? —» Gheorghe Cuciureanu
06:24:18ÎN FAȚA ZIDURILOR, CETĂȚILOR... —» Leo Butnaru
06:07:48URME, RĂNI —» Andrei LANGA. Blogul personal
15:43:47Valorificarea operei hasdeistice, digitizată din Colecția „Carte veche și rară” a Bibliotecii Centrale a BM „B.P. Hasdeu”: Expoziție aniversară (2) —» BiblioCity
15:43:18Valorificarea operei hasdeistice, digitizată din Colecția „Carte veche și rară” a Bibliotecii Centrale a BM „B.P. Hasdeu”: Expoziție aniversară (1) —» BiblioCity
13:21:39Poezia în viața noastră —» BiblioCity
13:20:50,,Magic Creator” - serviciul de recreere și dezvoltare a imaginației utilizatorilor —» BiblioCity
12:59:21Ziua Internațională a Poeziei la Biblioteca „Onisifor Ghibu" —» BiblioCity
12:33:57Leonid Popescu între cuvânt și culoare … —» BiblioCity
12:19:09Lecţia publică „Republica Moldova Zonă de risc seismic” la Biblioteca „Onisifor Ghibu” —» BiblioCity
08:56:45POEZIA AVANGARDELOR VECINE, RUSĂ ȘI UCRAINEANĂ —» Leo Butnaru
14:07:32De la suflet la suflet, împreună, din toată inima pentru Turcia./ —» Curaj.TV | Media alternativă
13:54:01ZIUA MONDIALĂ A POEZIEI CU POETA NATALIA MAZÎLU-MIRON —» Biblioteca Publică or.Rîşcani