Cum ne alimentam Iarna

Alimentatia avand un rol determinant pentru sanatatea noastra, trebuie sa fie adecvata varstei si sa se adapteze in permanenta nevoilor calorice ale organismului.


alimentatie iarnaOdata cu venirea iernii, organismul nostru este mai vulnerabil, datorita temperaturilor scazute, iar obiceiul de a manca sanatos devine si mai important. Aportul nutritional trebuie adaptat tinand cont de sezonul in care ne aflam. E demonstrat faptul ca 70% din sistemul imunitar al organismului este situat in intestin. Ca urmare, este evident ca printr-o alimentatie corect aleasa, ne putem mentine si creste rezistenta la imbolnavire, inclusiv la infectiile frecvente in timpul iernii.


In Romania, un copil sufera, in medie, de 5 – 6 raceli pe an, iar un adult de 2 - 4 raceli pe an.
Care sunt solutiile si ce alimente ar trebui sa consumam pe parcursul iernii, pentru a ne asigura un sistem imunitar puternic?


Vitaminele care sustin activitatea sistemului imunitar sunt:
– vitamina C : aportul zilnic recomandat este de 200 mg, pe care le putem gasi intr-un ardei rosu de marime medie, doua portocale sau un grapefruit, 100 g de patrunjel;
– vitamina A: aportul zilnic recomandat este de 800 micrograme, pe care le putem procura din morcovi, ficat, peste, ou, unt.
Mineralele de care are nevoie sistemul imunitar sunt:
- zinc, 10 mg pe zi, il gasim in fructe de mare, seminte de dovleac, paine si cereale integrale
- seleniu, 55 micrograme/zi. Surse principale: nuci, piine, peste carne, oua.
Iaurturile probiotice, cum sunt cele care contin tulpina L Casei Imunitass, ne ajuta sa ne intarim sistemul imunitar si sa facem fata mai bine agentilor patogeni care ne asalteaza in sezonul rece. Consumul zilnic ne ajuta sa reducem frecventa imbolnavirilor si sa ne vindecam mai rapid.


O alimentatie variata si echilibrata este recomandata in orice anotimp. Iarna nu mai constituie o piedica in consumul fructelor si legumelor proaspete - cele mai bune surse de vitamine si minerale care intaresc imunitatea, fiind aliatul nostru in prevenirea si reducerea simptomelor infectiilor respiratorii. Imprieteniti-va cu merele! Sunt fructele traditionale si sunt surse de antioxidanti si vitamine.


Produsele lactate nu trebuie sa lipseasca din meniul zilnic fiindca furnizeaza proteine de calitate superioara si sunt principala sursa alimentara de calciu. Acestea isi gasesc locul la fiecare masa si sunt disponibile in numeroase forme.


Absorbtia calciului este conditionata de un aport suficient de vitamina D. In anotimpul friguros, din cauza expunerii foarte reduse la soare, sinteza endogena de vitamina D scade dramatic, deci e nevoie de un aport alimentar la nivelul necesarului zilnic de 5 micrograme. Sursele principale sunt pestele gras, ficatul, alimentele imbogatite cu vitamina D, de regula produse lactate. Vitamina D are rol demonstrat in modularea sistemului imunitar.

Consumati alimente din cereale integrale - sunt o sursa de fibre esentiale pentru un sistem digestiv sanatos, dau senzatia de satietate si ajuta la mentinerea greutatii normale.
Consumati cat mai des peste, pentru ca este o importanta sursa de proteine si acizi grasi omega 3, care reduc nivelul colesterolului rau.


Inlocuiti alimentele grase cu cele cu continut scazut de grasimi. Gatiti sanatos si delicios, fierbeti sau frigeti carnea, legumele. Experimentati!


O mentiune speciala legata de post: pastrati echilibrul alimentar si diversitatea si in post. Cartofii prajiti sunt de post, usor de preparat si gustosi, dar contin multa grasime, deci multe calorii. Absenta lactatelor si a carnii rosii poate produce deficiente de calciu si fier, minerale extrem de importante pentru sanatatea si echilibrul organismului – deficiente care trebuie neaparat compensate – si nu e usor! Broccoli si spanacul sunt surse de calciu, respectiv fier, dar mai greu asimilabile decit din lapte sau carne.


Alaturi de alimentatia corecta, alte citeva conditii trebuie respectate pentru a ne bucura de o iarna linistita:
- Imbracamintea calduroasa, adecvata conditiilor meteo.
- Miscarea: nimic nu se compara cu libertatea de miscare pe care ne-o ofera sezonul calduros, insa, chiar daca plimbarile lungi nu mai sunt o optiune pentru toti, nu inseamna ca trebuie sa renuntam la sport. Putem frecventa o sala de fitness sau un bazin de inot.
- Odihna suficienta este esentiala pentru un organism rezistent.
- Si, desigur, respectarea regulilor de igiena: evitarea contactului cu persoane bolnave, spalatul frecvent al mainilor.


Daca tinem cont zilnic de aceste sfaturi, ne vom bucura nu doar un sezon, ci pe termen lung, de avantajele unui organism rezistent si de o stare generala de bine.

sursa : healthy


Sursa
2009-12-03 21:55:19



Comenteaza





Ultimele 25 posturi adăugate

10:08:23Berliner: gest de solidaritate pentru vinurile moldovenești —» Fine Wine
21:29:07Poliția locală acționează pe alocuri, dar intens —» Curaj.TV | Media alternativă
21:25:29Inspectorul Felix se agită cînd e inspectat —» Curaj.TV | Media alternativă
09:25:46ИНФОРМАЦИОННО ПИСМО —» Biblioteca Hristo Botev
19:45:58True, Biblical Friendship —» Erik and Elena Brewer's Weblog
19:13:58Mai Departe cu Viorica Tătaru – Pe front în Ucraina, Propaganda de război, Transnistria —» Curaj.TV | Media alternativă
19:11:51Pericole la zebra de la parcul Bazilescu, Bucureștii Noi —» Curaj.TV | Media alternativă
15:23:47What’s New on WordPress.com: Tools to Make Designing Your Site Easier Than Ever —» Misterioz
14:50:26Program_Campania Naţională ,,Citim cu voce tare împreună” ediţia anului 2023 —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
14:44:06Anunţ - Poster_Campania Naţională ,,Citim cu voce tare împreună” ediţia anului 2023 —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
14:35:47Lectura — hrană nobilă pentru suflet —» Biblioteca Hristo Botev
14:31:1227 Ianuarie - Ziua Comemorării Victimelor Holocaustului. —» Biblioteca Publică or.Rîşcani
10:15:03Pericol mortal in pasajul de la Guvern pe motiv de neglijență —» Curaj.TV | Media alternativă
04:57:00De ce familia mea nu consumă carnea de pui din comerț, laptele cu termen mare de valabilitate și marmelada —» Sunt MAMĂ!
21:27:45„Amintiri din trecutul Terrei” de Liu Cixin – o părere sinceră despre cărți (fără spoilere) —» Andrei Albu - omul alb cu gînduri negre
18:42:59Citit în ianuarie: „Oameni sărmani” de F.M. Dostoievski —» Sunt MAMĂ!
18:04:44UN POET RUS CÂNDVA EXPULZAT DIN ROMÂNIA —» Leo Butnaru
14:52:14Haiku (trad. în spaniolă) —» Andrei LANGA. Blogul personal
14:43:17CEREȚI vs. CERE-ȚI – când punem cratima? —» Moldova Creștină
14:35:20Caleidoscop cultural. Februarie, 2023 —» Biblioteca de Arte 'Tudor Arghezi'
13:55:12ALEXANDRU COSMESCU - MENTOR AL TINERILOR SCRIITORI BASARABENI —» Andrei LANGA. Blogul personal
13:17:10UN PROZATOR ȘI POET FRANCEZ IMPORTANT —» Leo Butnaru
10:15:31Despre pogromul de la București, dezbatere la JCC —» Curaj.TV | Media alternativă
10:05:33Graduation @ #Precept Institute for South Sudan Refugees in Uganda 🇺🇬 —» Moldova Creștină
10:05:27Primarului Ciucu nu-i pasă de pieton/i și biciclist/e —» Curaj.TV | Media alternativă