Leo Butnaru

Favicon Leo Butnaru

Fara Descriere

RSS posts

Comentează

DIN POEMELE RECENTE
 Leo ButnaruFLUTURELE ȘI DUMNEZEU

 

               &            

 

Din capul locului mai bine zis din capul genezei Creatorul a inclus egalitatea între vultur și fluture nefăcând un cer imens pentru primul și un cer de cameră pentru al doilea... – ambilordându-le aceeași nemărginire-a tăriilor.

 

Undeva pe aici în această logică sub-cereascăeste inclus și omul ca egal între egali...

 

Sau poate: inegal între inegali...

 

               &            

 

O fi fost vreun poet pe corabia lui Columb?Nu-i exclus. Chiar el observase cumde pe săratele catarge lucioase ale caravelelor ancoratefaldurile uriașe ale velelor fuseseră coborâte și înflorate depuzderia marilor fluturi tropicalide parcă tocmai ei au fost ființele care primele au înțeles ce și cumcu cine va avea de furcă lumea nouă.

 

...Iar catargele înflorate de fluturi sau altfel zis – înfluturatearătau pur și puțin spus exotic – arătau minunateși înfiorateînfiorate...

 

...Iar la ordinul „Pânzele sus” e de imaginat ce feerie flutura între mare și cer undepentru a se tăinui pe Sine Cel care există pretutindeni Dumnezeu a creat inexistenta albăstrime a tăriilor.

 

Inexistența e cel mai sigur ascunziș.

 

               &            

 

Fluturi obosiți, curioși sau doar isteți se rânduiesc pe acul mare al orologiului din turnul orașului și călătoresc circular pe perimetrul cadranuluio bună parte din scurtele lor vieți.

 

Pentru ei, lepidopterul alai pe acul-catargul timpului ar echivala oarecum cu o călătorie-n jurul lumii.Ce minunat e să fii fluture și în buricul târgului să-ți duci traiul-alaiul în namiaz sau, noaptea, 'n bătaia lunii!

 

În acest oraș cu monumentul unui oarecare navigator pe socluce-și are ațintit spre fluturii nu prea mariuriașul binoclu, să zicem spre exoticul tărâm, unde, din păcates-a întâmplat marele balamucîn care pieri căpitanul Cook.

 

               &            

 

Fluture pe floare. Arare dă din aripioare. Le tremură. Apoi parcă și le răsfoiește ca pe două file școlare. Cu versuri, firește.Fluturele pe sine se răsfoiește pe sine se citește.Ba se mai pare pe sine se moare.Dar până una alta pe sine se trăiește.

 

               &            

 

Dacă ești atent simți cum fluturii miros a flori de câmp – uniialții – a ovăz și orz vălurat ca undele de vâltoare.

 

Buburuza miroase a mac  vaca-domnului amintește ușor floarea de spânzce gâdilă frageda copită de mânz.

 

Libelula miroase puțin a cicoare dar mai mult a spic de secară verzui ne-pârguit.

 

Iar greierulchiar dacă e verzui și el miroase totuși a amurg și a țârâit.

 

               &            

 

Presupun că primul haiku(absolut neconștientizat!)mi s-a întâmplat când...

 

Dar să iau firele întâmplării pe rând:

 

copil de nici vârsta școlii încăpe la amurgrevenind de la joacătreceam pe lângă fierăria colhozuluila acea vreme de seară deja părăsită de fierarcare își încuia baroasele ciocanele cleșteleîntr-o ladă de tablă groasă – greaprinsă cu lanț de o șină de cale feratăîngropată pe jumătate în pământaproape de marile foale desuflat în jarul vetrei.

 

Tocmai în una din serile de toamnă                                   deja răcoroase mi s-a și întâmplat                              se pare(absolut neconștientizată...)primul haiku-înfiorare:                                     în drumul de la joacă – spre casăîn dreptul fierăriei fără ușăîmi ațintii ochii privind lung-îndelung cumnicovala era ornată de câțiva fluturi careîși tremurau micile evantaie ale aripilor multicolore.                                 Peste aniscriitorul de versuri ce ajunsesemavea să-și dea seama de ce în acea seară deja răcoroasă de toamnăîn ajunul brumei poate plăpânzii fluturi poposiseră pe luciul nicovalei: după sfârșitul zilei de muncă amânuitorului de grele baroasenicovala era caldă încă.

 

               &            

 

În gândul său micfluturele înjură omul care a stins lumânareaastfel salvându-i viața.

 

Iar odatăîn clarobscurul bisericiivăzând cum fluturele se aruncă în flacăra lumânăriiundeva prin rugăciunea „tatăl nostru”apăru și acest distih:„o fluture blestematde a fi un ego-Herostrat!”

 

               &            

 

ne uimește ne încântăne predispune să scriemun infinit de cântece și poemefaptul că fluturii nopții sunt atrași de luminăde parcă noioameniiam fi altcumvași nu totla lumină am veni

 

               &            

 

peste păpădiiși flori de sunătoare (...în gol) fâlfâie din aripioarefluturi-cap-de-mort în aproape egală măsură culepidopterele-cap-de-viu prin locuri unde probabil uneoriomul își pune capăt zilelor cârtița își pune capăt nopțilorprin care – unele și celelalte – miresele lui Chagall sau Margareta lui Bulgakov zboară peste un cuib de cuci în carepacienții cu caiete dictando în mâini stau relativ ogoiți sub privireadictatorului surdo-mut: Neantul... – mintea căruiaare mereu o Idee avans față de mulțimea sentimentelorpăpădiilor sau fluturașilor...

 

               &            

 

Seară de primăvară toridă la Iași.Singur la Casa Pogor.În camera pentru oaspețiîn loc de ventilator – doarun fluture buimaccaredupă stinsul luminii se ogoiși în odaia întunecată abia-abiase auzea ca și cum foșnetul aripilor sale … – parcăundeva în Japoniade pe piciorul gheișei aluneca ciorapul…

ȘEICUL ȘI SÂNGELE SEMIT. SAU INVERS, SĂ NU SE SUPERE NIMENI

                                JURNAL,  23.I.2015

(Un text solicitat de colega Irina Nechit pentru Jurnal de Chilinău)De obicei, omul care iese cu bine dintr-o grea încercare are o poftă irezistibilă de a râde. Posibil, e și cazul meu. Acum un timp, am fost supus unei intervenții chirurgicale și am avut nevoie de donația de sânge a 5-6 oameni. Unii colegi scriitori s-au arătat gata de a mă ajuta, astfel că, grație generozității lor, azi pot mărturisi-scrie inclusiv aceste lucruri. Iar odată ce în ispita redacției este invocată revista „Charlie Hebdo”, îmi amintesc un banc ce ar veni, parcă, la temă.Se spune că un șeic, cu o grupa rara de sânge, avea nevoie de o transfuzie. Compatibil cu el, l-au găsit doar pe Ițic care a fost rugat să-i dea sânge arabului. Ițic se duce la Rabi și-l întreabă ce sa facă, iar acesta îi spune: – Poți să-i dai sânge, este și el om, îți ajuți un semen…Împăcat cu sine și cu Cel de Sus, Ițic îi oferă sânge șeicului, iar acesta, recunoscător, îi face binefăcătorului său cadou o casa cu piscină și o mașina luxoasă.După un timp, șeicul iar are nevoie de sânge și Ițic este solicitat din nou. Acesta iar se sfătuiește cu Rabi care îi dă din nou dezlegarea pentru a-l ajuta pe arab.După a doua transfuzie, șeicul îi trimite lui Ițic o sticlă de vin scump și un buchet imens de flori. Ițic începe să fie cam nedumerit dar… făcuse o faptă bună: salvase un om.În imagine: scenetă studențească, 1969: „șeicul” - Mihai Poiată-Ștefan, anfitrioni - Mihai Lescu și Leo ButnaruDupă a treia transfuzie, Ițic primește doar o scrisoare de mulțumire. Supărat, se duce la Rabi și îi povestește ce a primit prima a doua și a treia oara, fiind total nemulțumit doar de scrisoare…La care Rabi îi spune:– Vezi, deja șeicul a început să aibă sângele nostru!…Astfel că și eu sunt în așteptare să văd cum va lucra în mine sângele donat de prietenii mei binefăcători cărora le sunt adânc recunoscător și le urez sănătate, voie bună, zâmbete luminoase. Mai pot spune că, în așteptarea efectului transfuziilor, nu am emoții adumbrite, știindu-mi binefăcătorii generoși, oameni cu inimă mare.Irina îmi răspunde:„Mulțumesc din suflet, Leo, mi-ai scris o poveste hazlie cu lacrimi, să fii sănătos, multe pagini inspirate și de-acum înainte!Cu aleasă prețuire, Irina”.Bineînțeles, că astfel de comunicare face bine la inimă.
MARI SAVANȚI „ÎNSTRĂINAȚI” APĂRÂND LIMBA ROMÂNĂ LA... MOSCOVA / Jurnal, 7.I.2014

 

Puțini dintre români au auzit, probabil, de laureatul Premiului Nobel (1978), cosângenaul nostru, fizicianul sovietic Piotr Căpiță, fiul generalului de origine basarabeană Leonid Petrovici Căpiță, inginerul și constructorul fortificațiilor de la Kronstadt.

Piotr Căpiță s-a născut la 9 iulie 1894, în orașul Kronstadt, iar în 1905 a început gimnaziul, unde, deși cunoștea foarte bine limba română, a întâmpinat greutăți la învățarea limbii latine și a ales să se retragă pentru a studia la liceul real Kronstadt, pe care l-a absolvit cu succes în 1912. Însă, la Facultatea de fizică și matematică a Universității din Petrograd nu îi acceptau pe absolvenții liceului real și, de aceea, Căpiță a intrat la facultatea de electromecanică a Institutului Politehnic Petrograd (IPP). Încă de la primele ore de curs a fost remarcat de către profesorul său de fizică, A.F. Ioffe, care i-a propus să participe la cercetări în laboratorul său.

Fiul lui Piotr Căpiță este academicianul rus Serghei Căpiță, vorbitor și acesta al limbii române. S-a născut la 14 februarie 1928, la Cambridge, Marea Britanie și a crescut în URSS, unde s-a mutat în 1935 împreună cu părinții. Timp de 35 de ani a condus catedra de Fizică a Institutului fizico-tehnic din Moscova. A fost vice-președinte al Academiei Științelor Naturale a Federației Ruse, membru al Academiei Europene, Laureat al Premiului de Stat din URSS și al Premiului UNESCO pentru activitatea de popularizare a științei. Fratele său, Andrei Petrovici Căpiță, este savant-geograf, profesor la Universitatea de Stat „M.V. Lomonosov” din Moscova.

Serghei Căpiță despre tatăl său și moștenirea limbii române (Sursă: Magazin Bibliologic, Chișinău):

„Reporter: (…) Și a două surpriză este că vorbiți atât de bine limba noastră...

Serghei Căpiță: Iată că și dvs., când vă referiți la această limbă, recurgeți la exprimarea eufemistică. Academicianul Piotrovski, un mare românist și un foarte bun prieten al familiei noastre, a tot vorbit despre situația lingvistică din Basarabia, inclusiv despre maniera multor intelectuali, iscată din rațiuni de circumspecție politică, desigur, de a ocoli numele ei cel adevărat. Dar ea este limba română și n-ai ce-i face. Bovarismul politicienilor de la Chișinău, care poate fi numit cu un cuvânt mult mai dur, numai că nu-mi pot permite să mă cobor atât de jos, întreținut, ba nu – generat de o seamă de politicieni chiar de aici, de la Moscova, este o mostră de ignoranță agresivă. Eu nu cred că, în condițiile creșterii nivelului de instruire și ale democratizării, opacitatea obscură a acestor grupări șovine nu va fi dezamorsată definitiv. Lucrul acesta, însă, depinde de vorbitorii acestei limbi, în primul rând de intelectualii de la voi, care trebuie să spună adevărul. Iar dacă „a spune adevărul” vi se pare o expresie cam bombastică, atunci țineți-vă de ceea ce se numește demnitate intelectuală. Eu, fiind departe de locurile de baștină ale străbunicilor mei, Țin la această limbă tocmai din acest sentiment de demnitate care include pentru un intelectual și datoria de a cunoaște și de a vorbi limba mamei care i-a dat viața și l-a crescut.

Dacă bunicul și bunica erau basarabeni vorbitori de limba română, dacă tatăl meu și mama mea au fost la fel, chiar dacă, în virtutea situației lor, nu au prea avut condiții să se și afirme în această limbă, cum puteam eu să fiu altfel? Mai mult chiar, deși m-am născut și am crescut departe de Basarabia, am mers pe urmele tatei și mi-am luat și eu o soție basarabeancă, de prin părțile Sorocii, așa încât, atunci când ne retragem în căminul nostru familial, mai vorbim și românește. Am și mers împreună, de câteva ori, când eram mai tineri, în ospeție la părinții și la rudele soției mele…”

SĂ NE ȚINEM DE NEAMURI SAU CINE NU A DORIT UNIREA / File de Jurnal / 16.IX.2013

Colegul, diplomatul Ion Țăranu povesti că a fost și el prezent la întâlnirea președinților Mircea Snegur și Ion Iliescu la Iași. Mai erau în delegație Năstase, deputatul Solcan (a dat mai multe nume). La un moment dat, Iliescu îi spune lui Snegur: „Domnule președinte, acum cred că e timpul când putem face unirea”. Snegur a amânat răspunsul, în schimb a sărit cu vorba Borșevici: chipurile, suntem două țări sărace, nu se poate face etc. Iliescu spune că, din contra, împreună am fi o țară puternică etc. Snegur: „O să vă spun unu la unu”. Țăranu: „Atunci încă nu știam că unu la unu înseamnă între patru ochi”. Eu mă arăt sceptic că Iliescu ar fi spus asta, amintind că, nu demult, Snegur declara că unirea nu ar fi dorit-o Iliescu, iar, mai înainte, Ion Hadârcă povesti cum, cu altcineva încă, au așteptat vreo două ore în audiență la Iliescu, tocmai cu problema unirii. Acum înclin să-l cred pe Țăranu. Care chiar și-a făcut cruce, asigurându-ne că spune adevărul – mie, Zinoviei, dnei Romanescu, dnei Țăranu. (De altfel, Snegur a excelat în declarații ce susțineau ideea unirii Republicii Moldova cu România. Într-un interviu apărut în ziarul „Le Figaro”, la 27 august 1991, el afirma: „Independența (Republicii Moldova – n.r.) este, desigur, o perioada temporară. Mai întâi vor exista două state românești, dar lucrul acesta nu va dura mult. Repet încă o dată faptul că independența Moldovei Sovietice constituie o etapă, nu un scop”.) Găsesc pe net, blogul lui Lorin Fortuna:

„…trebuie subliniat că prima inițiativa de reîntregire teritorială a României cu Republica Moldova a avut-o primul Președinte al Republicii Moldova, de după 1989, Mircea Snegur, care, bine sfătuit de câțiva intelectuali de elită, dar și patrioți autentici, din Republica Moldova, a venit în prima vizită oficială în România inclusiv cu intenția de a propune primului Președinte post-revoluționar al României, Ion Iliescu, unificarea Republicii Moldova cu România A fost însă refuzat de către acesta! Refuzul respectiv a fost transformat la sfârșitul vizitei respective în cunoscutul și dezamăgitorul (pentru patrioții români) îndemn al lui Mircea Snegur: «Să ne ținem de neamuri!». O vorbă pe care unioniștii români, aflați în necunoștință de cauza, au interpretat-o în mod greșit ca un refuz din partea lui Mircea Snegur, deși, în realitate, i s-a datorat, exclusiv, lui Ion Iliescu. Adevărul, în această privința, s-a aflat public mult mai târziu, fiind deconspirat de către Dan Marțian (consilier oficial al lui Ion Iliescu), care întristat, ca ardelean, l-a destăinuit ulterior fostului său coleg de bancă din liceu, Ioan Ieremia, cunoscut patriot-unionist și fost director al Teatrului „Luceafărul” din Chișinău, apoi, fost director al Teatrului Național „Mihai Eminescu”, din Timișoara. Astfel, în relatarea de presă a lui Ioan Ieremia (membru component al Asociației «Victoria» a Luptătorilor în Revoluție din Timișoara) se menționează faptul că Dan Marțian a asistat la întâlnirea directă dintre Mircea Snegur și Ion Iliescu, momentul în care Iliescu a afirmat, referitor la unire: «Eh, cine o să facă Unirea, va intră în istorie!». A urmat o pauză, după care Snegur a spus: «Hai s-o facem noi, domnule Președinte!». A urmat o altă pauză, dar Iliescu n-a răspuns. Tăcere elocventă, pe care Mircea Snegur a interpretat-o, probabil, cc pe un refuz diplomatic și nu a mai insistat. Ulterior, tot Ioan Ieremia, prezent la inaugurarea unui corp de clădire la Teatrul «Vasile Alecsandri» din Bălți (aprilie 1992), la care a participat și Mircea Snegur, l-a întrebat pe acesta dacă este adevărat ce a aflat de la Dan Marțian. Răspunsul lui Mircea Snegur, menționat de către Ioan Ieremia, nu a fost un răspuns «în extenso», ci doar o răbufnire, în sensul aproximativ: «Doar nu era să fac, singur, Unirea!»”.

 

 

PRIMARUL DE CHIȘINĂU ION T. COSTIN ȘI NEPOATA SA SCRIITOARE DIN BUCUREȘTI / Pagini de jurnal, 12.VIII.2013

 

            La Vila Scriitorilor de la Neptun așteptăm să ni se elibereze camera nr. 28, în care e colega Silvia Chițimia cu fiica și nepoata, pare-se. Cam amână eliberarea și eu, de pe drum, obosit, cam forțez tonul. Parcă ne-am fi contrat oarecât neplăcut. În fine, dna îmi spune ce mult m-a prețuit, le-a spus și altor colegi despre asta; că ține minte textul meu despre Mexic etc. Îmi dau seama că mă confundă cu cineva și chiar știu cu cine – cu Valeriu Stancu, odată ce dna precizează că l-a citit în revista „Cronica”… Nu fac precizarea necesară, las gloria lui Stancu să mă învăluie nițel și pe mine… Apoi urmează surpriza: Silvia începe să-mi vorbească în rusește, destul de corect și coerent! Nu bănuiam că… Explicația: „Domnule Butnaru, bunicul meu, Ion Costin, a fost primar de Chișinău…” Eu: „Dar știți că pe casa în care a locuit este plasată o placă memorială, care îl cinstește?” De aici încolo Silvia rămâne surprinsă, entuziasmată, bucuroasă. Întrebări, precizări. Îi promit că, revenind la Chișinău, voi fotografia casa, placa, trimițându-i imaginile. Îi propun să scrie ceva amintiri. Mama ei a fost rusoaică: „În familie vorbeam rusește. Românește am învățat în curte, de la copiii cu care mă jucam”. Spune că va scrie ceva, eu – voi căuta o publicație în Chișinău, și nu numai, unde să tipărim memoriile ei. Spune de „casa de pe strada Livezilor, unde s-a aflat sediul Uniunii Scriitorilor, iar acum e oficiul stării civile” – acolo ar fi locuit bunicul primar. Posibil și acolo, însă placa e instalată pe clădirea de la colțul străzilor 31 august și Lazo, la circa 50 de metri de prezentul sediu al USM.Îl întâlnesc pe Bujor Nedelcovici, ba chiar suntem repartizați la o masă cu el.

CU INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ DESPRE CEI PLECAȚI

 

Am întrebat IA despre prozatorul Nicolae Vieru, prieten cu care, în anii de demult, ne întâlneam și în zi de Paște, la partide de șah. Inteligența Artificială mi-a cerut și alte câteva date, pentru a-i fi mai ușor să încropească răspunsul. I le-am dat. Și iată ce a răspuns:

IN JURNAL / 25.III.1991

 

CUM INTENȚIONAM SĂ-L TRECEM PRUTUL PE

IOAN VODĂ CEL CUMPLIT

Momentul cu monumentul lui Ioan Vodă cel Cumplit (pe soclu: Viteaz, deformat de precauția comunistă). E la 18 kilometri de Târgu Bujor, în câmpia Roșia. Ar fi firesc, susține dl Horațiu Mazilu, șef la departamentul cultură Galați, ca acest jalon de memorie românească să dăinuie acolo, unde a fost lupta jertfelnică a voievodului – dincolo de Prut, la Roșcani, în preajma Cahulului. Coincidență fantastică: e printre noi și autorul monumentului – Gheorghe Turcu, care de câțiva ani locuiește în Australia. Împreună cu sculptorul, cu dl Horațiu Mazilu și cu șeful căminului cultural din Tr. Bujor, dl Gonciaruc, facem drumul până la monument, ciocnim solemn câte un pahar de vin bun, ne entuziasmăm de ideea revenirii Măriei Sale la locul care i se potrivește mai bine. Rămânem la gândul că, la plecare, dl Mazilu ne înmânează actul de generoasă ofertă și noi, aici, în Moldova pruto-nistreană… (întrerupt ieri, 31.III.; intrase Blajinu, apoi Nic. Roibu. Am stat un timp la taclale… proteice.); noi, deci, declanșăm momentul publicitar, ne angajăm în colectarea sumelor bănești necesare pentru postament și transport (eventual, cu helicopterul). Însă a doua zi fratele Horațiu e îngândurat, zice că parcă iată-iată ticluiește oferta-act generoasă, pentru ca, înainte de plecarea noastră, să spună că e cazul să ia legătură cu Ministerul Culturii, s-o facă mai oficial și mai cu moț. Să așteptăm și să vedem ce urmează. Presupun însă că generozitatea șefului culturii județene a trezit nemulțumirea celor de la Târgu Bujor ce se văd nedreptățiți: adică, frate – frate, dar monumentul nu ne face rău nici nouă, plus faptul că el costă lei, nu glumă.
ACUM 22 DE ANI /Din jurnal

 

8 aprilie 2003 A decedat Nicolae Sulac. Consideram că nu ajunsese încă la 65 de ani, dicționarul însă spunându-mi că a fost născut în 1936. Un atac cerebral. Dintr-o campanie prezidențială electorală, în care eram împreună cu Nicolae Sulac, academicianul Ilie Untilă și generalul Tudor Dabija, am reținut și următorul caz întâmplat în școala din Sinești, Ungheni: gazdele, profesori, unii dintre care deja erau ușor grizați, insistau cu rugămințile să cânte ceva Nicolae Sulac. Artistul cedă cu greu, prinzând în fine să-i zică o melodie oarecare, bineînțeles cunoscută asistenței. Doi sau trei bărbați aburiți de băutură, prinseră și ei motivul, murmurându-l nu tocmai „pentru sine”. Sulac se opri, zicând: „Domnilor, eu niciodată nu am cântat în cor”. Efectul fu scontat: colateralii renunțară la contribuția lor melodică. Dar cu adevărat, cu decenii în urmă – nu știu dacă și astăzi – în sălile de concert germane se afla inscripția: Das Mistsingen ist verboten = „Interzis cântatul împreună cu cântărețul!” (Printre altele, în junețile sale fragede, Sulac a cântat în capela corală „Doina”. Însă aceasta nu mai conta: replica a fost excelentă!)Îmi placeComenteazăDistribuie
DIN JURNAL. IOANID ROMANESCU

 

13.III.2003

Citesc și, pe ici-colo, recitesc Ioanid Romanescu in volumul antologic „Paradis”, apărut acum opt ani la Ed. Eminescu în colecția „Poeți români contemporani”. Se întâmplase cu un an până la plecarea sa... Subliniez-rețin:

„sunt fericit că viața mea/ e o știință de a pierde”;

„dar ceea ce simt pentru voi/ e un lux/ care niciodată nu mi-a lipsit”;

„sunt cel care vă apără de prea multe cuvinte”;

„pentru că astăzi pământul are fii care nu vor să mai meargă-n genunchi pe urmele părinților”;

„chiar și aceste versuri le-am scris mâine/ pentru că mâine e a doua zi//a doua oară nu mai vin pe lume/însă a doua oară voi trăi” –

bineînțeles că aceste versuri spun, sigur că spun și ceva esențial despre felul de a fi, de a crea, de a se dărui al lui Ioanid... Poetul care mi-a publicat prima carte „dincolo”, peste Prut, și căruia îi rămân mereu recunoscător. Un important și irepetabil poet...