Despre toatePolitica si Politici |
Comenteaza
Gonașii, vânatorii și victime.
Gonașii, vânatorii și
victime.
O vânătoare clasică are trei participanți: victimele, gonașii
și vânătorii. Victimele sunt gonite și vânate, gonașii cu trompete și dobe gonesc
victimele spre vânători și primesc apoi recompensă, vânătorii trag în victime
și distribuie trofeile și carnea. Armele pot fi letale cu ucidere imediată și
directă, armele pot fi neletale ca trompeta și doba cu ucidere indirectă și
întârziată. Cei care ucid se tratează kantian între
ei, iar cei uciși sunt tratați stric utilitarist de către cei dintâi
Cine posedă
capacitatea emprismului intuitiv realizează că scena poate fi extinsă de la
nivelul micro-politic la nivelul macro-politic. După cel de al doilea război
mondial, lumea era bipolară: blocul capitalismului mixt și blocul capitalismului
de stat cu campionii de rigoare. Când un mixt kantian, în calitate de vânător
înărmat cu arme letale avea nevoie carne și trofee din motive întemeiate sau nu,
chema în ajutor un gonaș etatist kantian cu goarne și dobe. Aceeași
procedură funcționa practic identic, dar
în sens invers. Vitimele-utilitariste puteau fi îndată transformate în carne și
trofee, dar puteau fi gonite mai încet pentru ca să se mai înmulțească sau să
mai prindă greutate și putere în funcție de scopurile planificatorilor kantieni.
După cei treizeci de ani glorioși echilibrul între vânători-gonași,
gonași-vânători s-a rupt. Reclama
Apple din 1980 spune totul, iar pe de altă parte etatiștii au priceput că posedă
posibilități imense de deschidere pentru a deveni proprietari privați sau în
cel mai rău caz parte din proprietăți în orice spațiu disponibil. În așa fel
kantianul etatist s-a dizolvat în kantianismul mixt-privat și și-a pierdut
sensul existențial adică dintr-un întreg s-a transformat în parte a unui întreg
deci a fost alienat, deposedat de deținerea obiectului adorării și a cadrului
de referință atât pentru el însuși cât și pentru ceilalți. La nivel factic kantianul
etatist ca ființă și ființare a fost decăzut din statutul de vânător-gonaș-gonaș-vânător
pentru a coborî la statutul de ființă și ființare de victimă utilitaristă cu mari
rezerve de carne și trofee doborârea căreia va cere kantienilor resurse pe măsură, evenimentele 2+0 2+2 24 o dovedesc cu prisosință. Pe de altă parte fiecare
cădere este o șansă de revenire căci toate posibilitățile rămân deschise pentru
cineva cu amintiri din viitor.
Despre falsul entuziasm de după 15.11.2020
Despre falsul entuziasm de după 15.11.2020 După războiul
ruso-turc 1828-1829 generalul Kisiliov a impus în Principatele Dunărene prima
constituţie numită Regulamentul Organic. Câţiva ani mai devreme pentru o
asemenea tentativă monarhia rusă a suprimat cu cruzime mişcarea decembriştilor.
Ceea a fost respins brutal de centrul imperial a fost acceptabil la periferie,
deci mesajul era că Imperiul Rus în calitate de noul stăpân a Europei de după
războaiele napolioniene poate moderniza, şi poate fi acceptat ca putere globală.
Azi Moscova este a
câta oară prima capitală a Europei. La a o distanţă nu prea mare de Kremlin se
află un stat apărut ca proiect catolic pus în aplicare de regatul maghiar, apoi
după o scurtă emancipare intrat în alt proiect cel islamic pus în aplicare de
otomani, deci este un spaţiu politic unde ultima oară s-au luat decizii vre-o
500 de ani în urmă. Liderul acestui stat cu alură sa de”voievod” din epoca
emancipării evident că parea depaşit (03.06.2017 Sankt-Petersburg). Problema e că
Moscova mai are în străinătatea apropiată încă vre-o treişpe state şi lideri
aflaţi în postură asemănătoare. Acest bagaj aduce grave imagini noii Rusii din
secolul 21. Aşa că entuziazmul de după 15 noiembrie nu trebuie privit ca un
proces independent, ci ca unul ce face
parte dintr-o amplă mişcare dirijată ce ar trebui să grăbească modernizarea
periferiei moscovite.
Cel mai umanist razboi mondial.
Cel mai umanist
razboi mondial.
Mor soldaţi care au ciclul
organic iepuizat de continuitatea vieţii. Toţi îi respectă plecarea.
Platoniştii financiari nu mai
folosesc agora în calitate de idioţi utili pentru a-şi mări sau conserva
spaţiile vitale.
Guvernele nu-şi omoară cetăţenii
în numele disfuncţionalităţii corporale a cuiva care se crede salvător ori
proroc.
Narsicismul tribal are limite
naţionale fixe.
Fluidele ideologice antiviaţă
s-au retras acolo unde le este locul –
obscuritatea inconştientului privat în privat.
Libertatea pozitivă este limitată
de responsabilitatea colectivă – democraţia verticală.
…cel puţin aşa a fost până azi.
Despre feminism şi muierism.
Despre feminism şi muierism.
Exista muierism
urban şi feminism rural; muieriste în rândurile claselor superioare şi
feministe în rândurile claselor inferioare; sunt muieriste cu doctorat şi feministe
cu studii liceale; sunt feministe sărace şi muieriste bogate; există muieriste
globalizate şi feministe active la nivel local. Anticlivajele produc multă
confuzie, clivajele la fel. Totuşi ce diferenţiază şi ce au în comun feminismul
şi muierismul?
În societatea de
marketing omul este obiect evaluat în baza criteriilor de valoare, rarirate,
irepetabilitate, organizare. Dacă cele patru criterii acţionează într- un cadru
legal, statutul social este determinat de diplome obţinute, de realizări în
urma unei iniţiative libere şi individualiste, atunci este un spaţiu de
manifestare preponderentă a feminismului.
În cazul în care criteriile menţionate sunt supuse unui
mediu iraţional unde se
preferă magie şi mistică, atunci aici se manifestă preponderent muierismul.
Feministele,
luptă să genereze şi să obţină direct prin forţe proprii drepturi şi libertăţi
în cadrul instituţiilor şi reţelelor formale. Muieristele preferă să obţină
drepturi şi libertăţi indirect prin interpuşi, manipulaţi şi persuadaţi în instituţii şi relaţii informale de amiciţie,
cumătrism, nanaşism, relaţii sexuale.
Feministele
preferă să se informeze din surse verificabile, de încredere şi responsabile ce
vor genera un comportament social corespunzător, muieristele prefera ca sursă
de informare fie bârfele obţinute prin comunicare interpersonală, fie bârfe
cotidiene din reţele de socializare, fie bârfe publice numite generic fake-news,
uneori la asemenea rezultate se ajunge involuntar din cauza lipsei unor filtre
intelectuale.
Ce au în comun
feministele şi muieristele ? Ambele au ca scop dominarea apropiaţilor
şi a societăţii. Sunt interdependente, în anumite condiţii feminismul va tinde
spre muierism, iar muierismul spre feminism. Ambele sunt lipsite de
originalitate pentru că de fapt reprezintă copii şi adăptări la societatea de
markerting.
Colonizarea va continua dincolo...
Ne aflăm în faţa unei noi expansiuni coloniale: planeta Martie. Oricine ar vrea
să ajungă acolo are nevoie de ordine şi previzibilitate pe Terra. Pentru aceasta
trebuie depăşite o serie de antagonisme costituite în jurul avantajelor competitive
deţinute de diferiţi actori, obstacole cu adevărat greu de depăşit .
1. A supune B. Drepturile asupra avantajelor competitive aparţin lui A. Drepturile
lui A au prioritate. B va cere drepturi egale cu A. A va oferi gradat drepturi
lui B.
2. Avantajele competetive lui A şi B sunt egale. B îl învinge pe A. Aplicarea
drepturilor asupra avantajelor competetive va fi simultană.
3. Avantajele competetive lui A şi B sunt egale. C deţine avantaje competitive
superioare lui A şi B. Drepturile lui C sunt prioritare.
4. Avantajele competitive lui A şi B sunt egale, drepturile se aplică
simultan, de aceea este nevoie de un spaţiu juridic condiţionat D a cărui
drepturi se vor aplica abea după iepuizarea drepturilor deţinute de A şi B.
5. A,B,C,D renunţă la avantaje competitive fluide cu scopul de a le oferi
actorului aAbBcCdD pentru gestionarea unor domenii de interes comun.
6.AA deţine avantaje competitive superioare lui A,B,C,D. AA se va supune
jurisdicţiei A,B,C,D.
7.AA deţine avantaje competitive superioare lui A,B,C,D. AA se va supune
jurisdicţiei lui C
8.AA deţine avantaje competetive superioare A,B,C,D. A,B,C,D se vor supune
avantajelor competitive lui AA.
Din relaţiile expuse se poate remarca: drepturile au valoare dacă avantajele
competitive au valoare; într-un context dat, avantaje competitive/drepturi
apropiate ca valoare vor provoca conflicte; nimeni nu renunţă la avantaje
competitive din nucleul dur; D chiar dacă există condiţionat este important; AA
nu poate exista făra A,B,C,D; AA oferă pondere oricărui actor.
Deci pentru cei ce pot zbura dincolo de Lună ce este important? Câteva
concluzii: cei care deţin avantaje competitive militare trebuie să-şi asume
responsabilitatea pentru impunerea unor frontiere militare. AA trebuie să
penetreze instituţiile A,B,C,D şi aAbBcCdD. Darwinismul poate fi doar în cadrul
AA şi aAbBcCdD.
Societate irodică.
Societate irodică.
Metafizica se manifestă fie prin apatie, fie prin acțiune.
Piatra filosofală - alchimia - chimia sunt un lanț de cauzalități a dorinței
metafizice de bunăstare exprimate prin acțiune. Nevoia ancestrală de dreptate a
codificat comportamentul uman în legi sacre, iar mai apoi în cele laice,
evident că este încă un exemplu de acțiune. În alte cazuri metafizica rămâne la
stadiul de non-acțiune, contemplarea devine ea însăşi acțiune, iar soluția este
de fapt disoluție, cel aflat în apatie va deveni idiotul util a celui ce a
acționat mai eficient în acel context. Un imperiu din Est a fost de-a lungul
istoriei idiotul util a unui imperiu din Centrul Europei şi nu o singură dată,
un alt imperiu de mai la sud s-a aflat în aceeaşi situație, iarăşi nu o singură
dată. A fi idiot util nu este încă cel mai rău ce poate fi pentru că totuşi se
manifestă o utilitate, iar utilitatea cu toată antiumanitatea sa este morală
căci exprimă o acțiune în beneficiul cuiva sau a cauzei acestuia, deci sunt
şanse de revenire la normalitate. Aşadar istoria nu este altceva decât metafizica în acțiune prin
depistarea şi exploatarea idioților utili. Dar poate fi ceva şi mai degradant atunci
când eşti idiotul util al unui alt idiot util şi implicit a stăpânului
acestuia. În acest caz la modul practic are loc o coborâre până la nivelul de
masochism. Atunci când eşti exploatat geopolitic prin pierdere de teritorii în favoarea
idiotului util, iar apoi eşti exploatat şi de către stăpânul acestuia dar de
data aceasta geoeconomic, prin plata unor salarii de mizerie şi deci susținerea
indirectă a corupției, victima ajunge să considere că ea însăşi este vinovată
pentru cele ce i se întâmplă, în acest context are loc devorarea semenilor
pentru că ei sunt cei mai vulnerabili, asemenea societăți irodice îşi
pierd omogenitatea şi sunt sortite
eşecului.Ieşirea dintr-un astfel de cerc vicios ar fi ca să ajungi la statutul
de idiot util direct subordonat unui stăpân ceea ce nu este foarte uşor pentru
că idiotul util ierarhic superior va lupta din răsputeri pentru a-şi conserva
pozițiile. Aşadar în concluzie se poate spune că scopul unei societăți idiot
utile ar fi să fie direct utilă, fără intermediari, adică să se treacă de la
binomul masochist-masochist la binomul masochisto-sadic.
Azilul Eurozoo.
Azilul
Eurozoo.
Starea de imperium caracterizează Europa
cu excepția periferiei ruseşti şi turceşti.Atunci când există imperium singular
este pace când sunt multe imperiumuri este război.După 1945 leii continentali,
leii maritimi, vulturii cu coroane imperiale şi papale au fost băgați într-o
grădină zoologică cu regim de azil - Uninea Europeană. Paza grădinii a fost
asigurată la apus de vulturul cowboy, iar la est de ursul din circ.
Fiarelor de ieri li s-au tăiat ghiarele,
li s-au scos dinții, la gât s-au legat clopoței, labele s-au băgat în camaşă de
forță, li s-au administrat sedative. Umilința celor cu sânge nobil s-a
agravat după extinderele spre est. Porcul polonez, catârul bulgar, iapa
ungurească, oaia românească, insectele baltice etc de care ursul circar s-a
debarasat ceva timp mai devreme, s-au aşezat la aceaşi masa din cantina
azilului cu leii şi vulturii. A fost
greu de suportat când s-au întâlnit spiritul individualist de prădător cu
spiritul de turmă a victimei, iar circarul se pare că a pasat şeptelul vechilor
imperiali la îngrăşat ca să aibă ce mânca la primăvară. Să nu uităm de lista de
aşteptare de a sta la masă cantinei şi a bea medicamente.În acest context
veştile electorale din Republica Moldova sunt cât se poate de bune, Dodon nu e vinovat,
este parte din scenariu.
Între timp cei din grădina zoologică încă
aflați sub paza celor doi "prieteni", au aflat că panda din pădurea
de bambus a devenit dragonul de aur cu aripi uriaşe. Ba mai mult, pe lângă
dragonul chinez au mai apărut încă câțiva dragoni la fel de spectaculoşi, iar
vulturul cowboy zboară mai sus ca niciodată. În acest context doctorii din
Bruxelles nu prea mai pot face multe. De ce paznicilor şi dragonilor totul este
permis, iar celorlalţi nu. Pacienții îşi cer dreptul la ură seculară, la
impunerea intereselor particulare asupra celor generale, la o globalizare
într-o singură direcție. Stocul de sedativele este pe cale de afi iepuizat.
Patru provocări pentru o societate nouă.
Patru provocări pentru o societate nouă.
Cine la început
de secol XXI încearca să fie neoconservator , socialist , comunist- minte -in
funcţie de calitatea resurselor umane şi materiale pe care le are la
dispoziţie. Multe resurse - multa geopolitica, putine resurse - puţină
geopolitică. Dramatic este faptul că unicul fir ce trece absolut prin toate
ideologiile şi situaţiile geopolitice numită la modul general democraţie
contează din ce în ce mai puţin. Lipsa ideologiei favorizează dispariţia democraţiei
şi viceversa.
Ce rămâne în loc şi care sunt noile
provocări ?
1.Structură
geografică incapabilă să asigure consumul riscă să intre în conflict atât cu
proprii săi supuşi cât şi cu vecinii. De aceea consumul trebuie să fie
nelimitat, atât pentru cei cu venituri mici ,cât şi pentru cei cu venituri mari
.
2.Legi sunt multe, iar dreptul egal de a le
încalca este unul fundamental. Corupţia nu poate fi eradicată, pentru că este
adaptabilă la orice, însă ea poate fi morală dacă este accesibilă pentru toţi .
3.Atunci când
elitele acumulează suficiente resurse se produce privatizarea, iar atunci când
suferă pierderi are loc naţionalizarea. Agenda electorală este construită pe
aceasta dihotomie. Poporul crede că votul său aduce schimbarea, în realitate
scopul votului este conservarea capitalului. Iluzia schimbării politice este
trucul cel mai de succes pentru menţinerea coeziunii sociale.
4.În secolul XVI biserica
şi-a pierdut monopolul asupra magiei.Empirismul şi raţionalul au ajuns să domine
în economie, medicină, ştiinţă, iar magia a reuşit să se impună în politic şi
social. Laicitatea în viaţa politică şi socială este doar o aparenţă.
În concluzie se
poate spune că consumul nelimitat, corupţie ieftină, iluzia schimbării şi religiozitatea
sunt pilonii unei lumi post democratice şi post idiologice.
7 aprilie - renaşterea feudalismului republican.
7 aprilie - renaşterea
feudalismului republican.
Poporul până în secolul XVII a aparținut în totalitate elitelor
simbolice: regi, împărați, preoți, papalitate, episcopi, generali, înalți
funcționari etc. Elitele, fie laice, fie religioase, au avut şi au un scop unic
de a se proteja reciproc contra poporului. Caracteristică esențială acestor
elite este neproductivitatea ce poate fi definită prin feudalism unde raportul
dintre cel ce deține mai multă putere şi cel ce deține mai puțină putere se
bazează pe fidelitate personală şi obținerea rentei în feuda administrată.
În secolul XVII în lumea anglo-saxonă şi flamandă s-au fi
afirmat elitele producătoare. Pentru supraviețuire ei şi-au cerut cota lor din
popor prin reprezintare parlamentară, iar pentru legtimarea acestui fapt a fost
nevoie de mai multe revoluții. Elitele producătoare au deschis o nouă epocă a
globalizării ce a creat o lume cu un grad mai înalt de echitate politică şi
economică (acolo unde au fost acceptate de elitele neproducătoare).
În alte geografii, elitele simbolice bazate pe un raționalism
rupt de realitate au reuşit să-şi păstreze monopolul asupra societății. Încercând
să se modernizeze pentru a ține pasul cu globalizarea, astfel de regimuri au
preluat formal atribute liberale :
constituția, sistemul juridic, sistemul electoral, organizarea economică etc. ceea
ce a creat premize necesare schimbării. Masele s - au activat preluând puterea de
la câteva ore ( atâta timp cât se numără voturile), până la câteva săptămâni (recordul
îl dețin francezii). Deținerea puterii nu semnifică însă faptul că masele pot să
producă schimbarea, chiar dacă mulți naivi o cred cu tărie participând la alegeri
ori ieşind la proteste mai mult sau mai puțin violente. După "carnaval "au
venit alegeri de legitimare şi elitele simbolice s-au întors mereu la guvernare,
iar democrația a devenit instrumentul de control al maselor.
Problema a fost că revoluțiile din secolul XX şi XXI au fost
şi sunt de fapt lupte interne ale elitelor neproducătoare de sorginte
catilinară de dreapta ori stânga ce au avut doar ca scop modernizarea
feudalismului.
Evenementele din 7 aprilie se înscriu în aceasta logică. Aristocrații
vechi şi aristocrații noi a societății moldoveneşti, presați de globalizare au
avut nişte animozități. Sistemul moldovenesc de înrudiri şi amiciție datorită
teritoriului şi a populației mici a fost prea "înrudit" şi "amic"pentru
a exploda în comparație cu vecinii noştri (partea "bună" a sistemului).Aristocrații
au pedepsit exemplar răsculații, iar mai departe democrația a pus la zid
democrația şi a reinstalat feudalismul republican cu specific moldovenesc (pentru
a ieşi din impas elitele au găsit deja o soluție, dar despre aceasta altă dată).
Stabillitatea revoluției, instabilitatea evoluției şi sexul.
Stabillitatea revoluţiei,
instabilitatea evoluţiei şi sexul.
Secolul XVIII a adus în nucleul anglo-saxon sfârşitul
revoluţiilor şi începutul evoluţiei. Revoluţiile au impus religia civică fundamentată
pe garanţii de drepturi şi libertăţi destinate elitelor, apoi
extinse asupra plebei, iar în final şi asupra elitelor şi plebei din zonele
învecinate nucleului anglo-saxon, iar evoluţia la rândul său le-a menţinut prin
intermediul democraţiei şi economiei de piaţă . Zonele primare de aplicare acestor
garanţii şi-au temperat conflictele în interior ceea ce a permis exportul instituţional
politic, economic şi social în exterior. Exportul instituţional pentru unele
zone geografice a luat forma fie de modernizare - evoluţie, fie colonianism
- revoluţie.
Elementele revoluţiei
şi evoluţiei pot fi "descărcate"
oriunde, de oricine, oricând, ceea ce au şi făcut aproape toate statele lumii. Unii
au obţinut drepturi şi libertăţi. Alţii au implementat democraţie şi economie
de piaţă. Au mai fost încercări de a găsi o altă cale, însă evoluţia pentru cei mai mulţi a rămas o
himeră. De fapt termenii de revoluţie şi evoluţie semnifică gradul de conectare
la democraţia, libertatea, legile şi piaţa imperiilor din nucleul atlantist. Conexiune
de grad înalt semnifică evoluţie, conexiune cu grad scăzut semnifică revoluţie.
Deşi imperialismele sunt unice, cei care deţin custodia asupra lor sunt
diferiţi. Modernizarea sau evoluţia oricând poate fi oprită în funcţie de contextul geoeconomic şi
geopolitic gestionat de custodele imperio-resurselor. Salturile modernizatoare
sau prăbuşirele revoluţionare unor state pot fi explicate din acest punct de
vedere. Consecinţele sunt grave: migraţia, terorismul, războaie civile, războaie
mondiale, pandemiile, crize economice, cursa înărmării, blocuri militare adverse...
Unica armă veritabilă
ce rămâne celor aflaţi în afara evoluţiei este puterea de reproducere. În
secolele XVIII-XX pe ambele maluri ale atlanticului elitele se aflau în starea
de evoluţie, plebei nu-i rămânea altceva de făcut decât revoluţii şi sex. Numărul
din ce în ce mai covârşitor a plebei a
obligat elitele să facă cedări până s-a ajuns la starea de echitate politică şi
economică. Pe arena internaţională, statele aflate în starea colonial-revoluţionară sunt veritabile superputeri ale reproducerii geometrice ce pot schimba
harta politică a lumii, ceea ce se şi întâmplă la ora actuală. Deci alături de geopolitică şi geoeconomie, geosexul
poate fi considerat o veritabilă superarmă ce va face lumea viitorului poate un
pic mai echitabilă.
Banilizarea votului.
Banilizarea votului.
Lipsa clivajelor
din politica moldovenescă au transformat campaniile electorale într-un proces
monotonon: promisiunele concurenților sunt în mare
parte aceleaşi, candidații au pregătire şi
experiență asemănătoare, electoratul este puțin sofisticat căci nu cunoaşte programele partidelor
şi candidaților pentru care votează. În acest caz cum
este influențat votul? Mai întâi să facem distincția dintre libertatea formală şi libertatea materială.
Libertatea formală este activă în timpul crizelor istorice, libertatea
materială domină rutina zilnică. Aşadar în condiţiile actuale de rutină dacă alegerea trebuie făcută între un
candidat sau partid necorupt, dar cu valoare de piață mică şi candidat sau partid corupt, dar cu valoare de piață mare, pe cine electoratul îl va alege? Rezultatele
recente alegerilor locale demonstrează că opțiunele sunt pentru candidatul sau partidul cu cea mai mare valoare de piață. De ce? Societatea moldovenească este profund
individualistă cu variații de stânga sau
dreapta strâns corelate cu libertatea materială. Alegătorul crede că
reprezentantul ales va contribui direct la creşterea bunăstării sale, de aceea
preferă un candidat care gestionează propriile resurse financiare sau candidat
ce are acces la resurse baneşti provenite de la organizații şi structuri locale sau financiare internaționale prin intermediul cărora poate dezvolta
proiecte pentru individ şi implicit comunitate.
Sursa de venit a alegătorului joacă şi ea un
rol important. Dacă banii sunt suficienți şi provin din spațiul euro-atlantic
atunci alegătorul moldovean cel mai probabil va vota cu candidații ce reprezintă spațiul eurodolarului, iar dacă suficiența bănească provine din spațiul euroasiatic
atunci votul se va duce în acea direcție, proveniența etnică implicit geopolitica având un rol secundar.
Excepție de la tendință o prezintă independenții. Aceştea au învins
preponderent în comunități mici unde condițiile sunt favorabile unei democrații directe.
În concluzie se
poate afirma că candidații cu cea mai mare
valoare de piață directă sau indirectă sunt favoriții scrutinului electoral.
Utopia
Utopia.
Egoismul în capitalism produce profit, pus în cadru
legislativ corespunzator va genera bunastare generala. Pentru
politica potrivit este conceptul altruism caci are ca scop fericirea si binele celorlalţi. Când egoismul economic si altruismul politic se afla în echilibru va rezulta o societate libera bazata pe egalitate de sanse; altruismul si egoismul ce nu se afla la locurile potrivite vor crea societaţi totalitare (iluzia schimbării, iluzia consumului
nelimitat, iluzia corupţiei ieftine, iluzia vieţii private), iar democraţia ce nu este capabila sa menţina frontiera
dintre cele doua tendinţe si ofera legitimitate unor astfel de regimuri poate fi numita moarta sau necrofila, ea va naste adunari constituţionale cu aceleasi caracteristici.
Cum putem învia si activa democraţia
într-un asemenea legislativ? Desigur propunerea data este o utopie, dar totusi se poate aplica. Într-o prima etapa reprezintanţii partidelor parlamentare si reprezintanţii
societaţii civile ( asociaţii şi organizaţii ce activează în
afara statului, pieţii, şi partidelor politice) vor constitui în parlamentul cu
mandat valabil, comitete de lucru comune. Scopul comitetului de lucru comun
este de a defini un compromis între versiunile proiectelor de lege promovate de
legislatori membri partidelor politice si membri societaţii civile; fara aprobarea comitetului comun proiectul de lege nu poate
fi propus pentru votare în legislativ. Membrii societaţii civile cu pregatirea necesara ar trebui sa faca parte din comisiile speciale pentru controlul activitaţii legislativului, executivului, sa participe la sedinţele guvernului, sa aiba reprezintanţi în ministere, departamente, agenţii guvernamentale. În etapa urmatoare este necesara înfiinţarea
unui legislativ bicameral. O camera legislativa va aparţine reprezintanţilor
alesi pe lista de partid, cealalta camera va aparţine reprezintanţilor
propusi de societatea civila pentru
a putea participa direct la votarea proiectelor. Reprezintanţii societaţii civile nu vor participa
la crearea executivului cu scopul de a pastra funcţia de
control asupra puterii politice si vor
continua activitatea descrisa în etapa
anterioara. Astfel nu doar democraţia indirecta ci si democraţia directa vor fi
implicate în activitaţile publice si afirmaţia lui J.J.Rouseau ca omul este liber doar în timpul scrutinului electoral
se va diminua din intensitate.
Garanţia ca membrii
societaţii civile participanţi la viaţa politica o vor
face întru-un mod altruist si nu vor
deveni parte a structurilor politice sunt mici. Însa daca egoismul oficial
îl va întâlni pe cel non-oficial poate totusi sa se nasca un altruism de care va beneficia întreaga societate.
Revanşa elitelor
Revanşa
elitelor.
Banii, legile pozitive, diviziunea muncii au produs stratificarea
societăţii în elite şi cei care o servesc. Antagonismul claselor a declanşat o
perioada lunga de conflicte,ghilotina, unul din simbolurile acestei dialectici avea
toate şansele să devina un obiect de rutina in pieţele marilor oraşe europene până în zilele noastre. A urmat un process
lung şi anevoios de cedari reproce dintre elite şi mase ce a culminat cu instaurarea
păcii prin intermediul mecanismelor ideologiei democraţiei liberale .
Unele ţări pentru soluţionarea conflictelor sociale au încercat să
adopte ideologiile egalitariste însă au suferit eşecuri, apoi au implimentat modelul
democraţiei liberale(direcţia după caz a fost şi inversă) însă a făcut-o
selectiv ceea ce le-a provocat iaraşi o
serie de eşecuri şi umilinţe . Ca rezultat şi-a făcut apariţia non-ideologia
caracterizată prin lipsa unei doctrine politice oficiale.Cum funcţionează
non-ideologia? Grupurile de elite sunt reprezintate de partide şi organizaţii
cu orientare individualistă sau colectivistă din domeniul statal şi a societaţii
civile. Supunerea elitelor faţă de lege este discreţionară, sunt acceptate primirea
de foloase necuvenite,spălarea banilor, extorcarea de fonduri, conflictul de interese,
nepotismul, kickbackurile în cadrul instituţiilor statului ce activeaza pe
banii publici. Este mimată responsabilitatea faţă de alegatori.
Totul ce a fost menţionat este tolerat cu o singură condiţie să te supui
deciziilor liderului naţional ce întruchipează trecutul, prezentul şi viitorul
victorios. La rândul său liderul naţional este garantul vieţii şi proprietăţii
private, bunastării materiale şi morale a elitelor susţinătoare.
Poporul non-ideologic are obligaţia să lupte contra duşmanilor interni şi
externi, şi să legitimeze regimul politic prin intermediul alegerilor libere. În
schimb poporului se va garanta viaţa şi proprietatea privată, consum nelimitat,
dreptul la protecţia contra libertăţii prin intermediul statului social.
Un asemenea model este urmarit şi
chiar urmat de multe democraţii considerate a fi consolidate pentru că se adapteaza
uşor la orice regim politic şi nu necesita cheltuieli mari pentru implimentare
în comparaţie cu democraţia liberală vulnerabilă la fluctuaţiile economice şi
opinia publica.Dar cel mai important fapt este ca oferă liderului şi elitelor non-ideologice posibilitatea să nu ţină cont
de recomandarile FMI,directive a Comisiei Europene, miilor de reglementări al
Aquisului comunitar, să evite părerea Congresului American, să ignore
rapoartele agentiilor de rating, ongurilor din domeniul drepturilor omului, ecologic,
luptei cu corupţia etc.Atunci când non-ideologia are capacitate financiară, energetică,
militară, media şi umane atunci ea poate concura cu alte ideologii în special
cu cea a democraţiei liberale.
În final se poate afirma că elitele ţărilor democraţiilor consolidate
privesc cu interes revanşa şi libertatea elitelor democraţiilor non-ideologice-
o adevarată lume a zeilor.
...2001
…2001
Influenta referentilor identitari asupra
votului din Republica Moldova.
La 25
februarie 2001 comunistii moldoveni au primit permisul pentru guvernare. Concluzia
generala a fost ca saracia a influentat votul.Oare? De ce totusi unele tari
cred ca saracia poate fi eradicata cu partide de dreapta iar altele cu partide de
stanga? Oare nu cultura unui popor da acest raspuns? Parerea mea este ca votul
s-a dat in cazul Republicii Moldova,
in functie de referentii identitari cuprinsi in memoria sociala . In ansamblu
toate aceste elemente alcatuiesc cultura definita ca: “totalitatea valorilor materiale si
spirituale create de omenire si a institutiilor necesare pentru comunicarea
acestor valori”(Dex , 1998, pag.248).Votul poate antrena la guvernare diferite
doctrine si ideologii ,dar toate subordonate unui interes comun tuturor membrilor unei
comunitati politice dintr-un stat. Daca se voteaza la unele alegeri cu dreapta
sau cu stanga , atunci se aplica doctrinele acestor partide in toate planurile
acelei societati . In ansamblu insa aceste doctrine sunt in armonie cu memoria social
anterioara. Nucleul cultural ramane stabil iar zonele fluide culturale se
adapteaza valorilor identitare a natiunii.Regula afirma ca nucleul cultural compus din referenti
culturali corespunde valorilor,normelor si simbolurilor unei etnii majoritare. In
acest context Republica Moldova prezinta un caz aparte si totodata dramatic. Etnia
majoritara este una iar nucleul cultural cu care se identifica este altul,el
corespunde etniilor minoritare.Nominalizand toate aceste subiecte abstracte cu
care s-a operat pana acum se evedentiaza urmatoarea situatie
moldovenii(romanii) reprezinta peste 70% din populatia Republicii Moldova. Circa
50% dintre acestea au votat cu acelasi nucleu cultural a rusilor,ukrainenilor,gagauzilor
si bulgarilor reprezintati de comunisti si Alianta Braghis. Restul de 20% dintre moldoveni au votat cu al doilea
ca putere electorala nucleu cultural pro-roman reprezintat de UFD, PRCRM si
PPCD,unicul care a reusit sa ocupe locuri in parlamentul unicameral al Republicii Moldova. Deci
spatiul politic , cultural si mediatic elemente ale realitatii politice,este
impartit intre aceste doua nuclee culturale in jurul carora graviteaza procesul
electoral.Se evidentiaza faptul ca nucleul cultural pro-rus ocupa un spatiu
electoral predominant si foarte solid.Partidele si alegatorii care se
identifica cu acesta prezinta o capacitate de sodalitate politica (crearea de
grupuri politice),sociabilitate politica (comunicare politica intre grupuri)si
socialitate politica (capacitatea de a mentine impreuna grupurile si retelele
politice) mai mare fata de nucleul cultural pro-romanesc.Grupul electoral
pro-rus isi datoreaza superioritatea caracteristicilor mentionate mai devreme
fata de grupul electoral pro-romanesc ,referentilor psihoculturali de
identitate plasati in spatiul geografic si istoric a Rusiei ,iar mai apoi a
spatiului sovietic.Au mituri si simboluri identice,limba de comunicare este
intaleasa si utilizata de catre toti iar religia ortodoxa este confesiunea
comuna.Imagologic Rusia , tara de origine a factorilor de identificare a
nucleului electoral pro-rus, se prezinta ca purtatoarea adevaratei credinte,invingatoare de imperii pagane si
europene neortodoxe,creatoarea unei ideologii mondiale de emancipare ale
popoarelor mici,cuceritori a spatiului
terestru si cosmic. La toate aceste elemente adaugam o cultura diversa si
bogata prezenta in toate manifestarile ale creatiei umane.Autosuficienta
istoriei ,societaii si culturii ruse este foarte evidenta si amplificata de
mass-media rusa prezenta in spatiul mediatic moldovenesc prin noua posture TV
fata de numai trei romanesti si opt posture de eadio FM fata de numai doua posturi
romanesti de FM.Mai trebuie de mentionat ca in comparative cu posturile tv si
radiouri rusesti, posturile romanesti sunt purtatoare a unor culturi straine si valorifica putin
propriile creatii culturale.Ca urmare referentii identitari
:psihoculturali,psihosocilai,materiali fizici si istorici a moldovenilor se
regasesc in spatiul nucleului cultural ruso-sovietic.Cultura romana lipseste din
punctele pivot a nucleului cultural spatiului modovenesc.Acestei culturi ii
revine locul zona fluida a reprezintarilor sociale avand doar o functie de alternativa
in perceptia moldovenilor.
Concluzie:referentii
identitariau avut o influenta decesiva asupra votului din 25 februarie 2001 saraciei revenindu-I o
functie secundara.
...2015
Despre utilitarismul moldovenesc.
Pe vremuri, democrațiile populare din America Latina,
Africa, Asia de Sud-Est primeau din republicile unionale sovietice ajutoare
materiale și ideologice pentru crearea societății pe temeiurile
socialismului cu capital de stat. Se construiau școli, gradinițe, spitale,
drumuri, porturi și desigur obiecte militare pentru ca realizarile marelui octombrie să fie la adapostul armelor in cazul unei agresiuni din partea foștilor stăpâni coloniali. Un asemenea comunism mesianic utilitarist
promotor a libertății pozitive avea un cost ridicat ,sacrifica bunăstarea și fericirea noastră în folosul altora cu prețul salariilor mici, infrastructurii subdezvoltate,
magazinelor cu rafturile goale, rânduri
interminabile dupa produse, tabere și case de odihna sărăcăcioase, dar cel puțin din punct de vedere moral o asemenea stare de lucruri era
justificata căci traiul gri și plin de
lipsuri materiale nu era chiar atat de inutil, ne simțeam ajutați și de propagandă, parte a spiritului universal în lupta pentru autoemanciparea contra formelor de dominare socială vechi. Un nevoiaș ajuta un alt nevoiaș cu speranța că viitorul luminos deja
undeva e aproape, plămădind in final o sărăcie naiva romantică irațională între doi masochiști.
Experimentul de impunere a dictaturii
proletariatului între timp a ieșuat. Frontierele
comuniste s-au prăbușit ,managementul
de stat a fost inlocuit de cel privat. O parte din fabricile și uzinele cu
planificare centralizată nimicite de globalizare
au fost redeschise de investitori multașteptați din fostele
state inamice ce ar putea fi asemănat cu
debarcarea omului cu cruce și arme de foc pe tărâmul Lumii Noi. Se credea ca salariații moldoveni lucrând, nemțește pe utilaj nemțesc vor
produce profit și vor avea dreptul la venituri ce le vor
satisface meritele și nevoile conform
legii economice. Se mai credea ca valorile umaniste sunt universale și noii proprietarii vor fi masochiști altruiști, precum am fost
noi o dată, însă ei s-au dovedit a fi niște sadiști egoiști oferind un euro sau chiar poate
mai puțin pentru o oră de munca, reducând drastic puterea de cumpărare în condițiile în care cheltuiele noastre s-au egalat cu cele vestice. Daca politic
am făcut pasul spre valorile democrației liberale, atunci social și economic prin salariile de mizerie plătite de investitori
am rămas înca la un nivel
totalitar creind in așa mod grave disfuncționalitați morale și materiale în colectivitatea noastră. Și la fel ca pe
vremurile sovietice prosperitatea este exportată, sărăcia rămâne la nivel local doar că înainte eram mijloace utilitariste pentru
popoarele democrațiilor populare, azi iarași suntem mijloace utilitariste dar de data aceasta pentru
cele a democrațiilor de piață consolidate, iar atunci cand un nevoiaș îl ajută pe unul bogat și prosper pare
a fi ceva sadic. Brandurile
bogaților fabricate de cei săraci aduc țărilor investitoare profituri importante, mențin prețurile accesibile și consum nelimitat, contribuie cu taxe la bugetele locale și centrale ce ofera la rândul său protecție socială generoasă și fonduri pentru
dezvoltarea infrastucturii; altfel spus modul de tratare cetățenilor rămâne a fi unul kantian in ciuda tuturor
provocarilor cu care se confrunta guvernele acestor state.
In cazul moldovenilor pentru a nu mai fi
sacrificați în abatoarele capitalismului
monopolist protejat de legile pozitive imperfecte este nevoie de schimbare
statutului din oameni mijloace în
oameni scopuri, soluția ar fi obținerea unei ponderi morale
egale cu cei din Vest, iar acest proces se poate realiza la etapa actuală doar prin situarea sub arcada marii familii
euroatlantice
Generat în 0.406 secunde.