de Rusanda Alexandru Curcă, comuna Hîrtop, raionul Cimișlia
”ЛГБТ сложнее включить в программу, чем фильм о Талибане” zicea directorul Festivalului de film documentar Moldox, Max Cîrlan, într-un interviu realizat de News maker ( foarte complex interviu, apropo). În Azerbaidjan nici nu ai fi avut dilema asta, să incluzi sau nu un film cu tematică LGBT în programul unui festival de film. N-aș fi știut asta dacă nu-mi ziceau Helen Spooner și Hugh Davies, regizorii filmului documentar All monsters are humans, pe care puteți să-l vedeți astăzi, la 21:30 la Cahul și pe 18 septembrie la Chișinău, în cadrul Moldox Festival.
Guvernul Azerbaidjanului a inițiat în toamna lui 2017, o serie de represiuni asupra persoanelor LGBT. În octombrie 2017, activiștii pentru drepturile omului au anunțat că peste 50 de homosexuali și persoane transgender au fost reținute în timpul raidurilor poliției din Baku și supuse violenței – bătăi, tortură cu electroshokerul și tunși chel. În total, potrivit activiștilor pentru drepturile omului, aproximativ 150 de persoane au fost reținute, 61 de persoane au fost arestate pentru 10, 20 și 30 de zile, restul au fost amendate. De atunci, jurnaliștii, activiștii și filmmakerii au început să aducă în spațiul public istoriile persoanelor LGBT, care sunt supuse intimidării, abuzurilor fizice și psihologice în fiecare zi.
All monster are humans ne spune povestea lui Roma, Kristina și Ladycat, membri ai comunității LGBT, care au părăsit Azerbaidjanul, din frică, și-au plecat la Istanbul pentru evita represiunile. (Azerbaidjanul în 2017 a ocupat ultimul, locul 49 în clasamentul ILGA-Europe, grup de advocacy care luptă pentru drepturile minorităților sexuale, iar Turcia locul 48).
Istoriile lor sunt toate ca trase la xerox: abuz, frică, tortură, represiune, frică, ură, viol, nesiguranță, frică. Ideea e că plecarea din Azerbaidjan în Turcia, nu le-a oferit mai multă siguranță, sau șansa de-a trăi o viață fără să le fie frică pentru integritatea lor fizică și psihică, abuzurile continuând și acolo. Scena în care Ladycat poartă o mască pe față pentru că a fost bătută zilele trecute pentru faptul că este cine este, spune foarte multe despre cum e să fii transgender în Dictatorstan.
Mai mult, lipsa unor organizații specializate care să le reprezinte drepturile și lipsa dreptului la justiție echitabilă, îi demoralizează și mai mult
Regizorii combină înregistrările video cu interviurile protagoniștilor filmate în Baku ( cu camera ascunsă) și Istambul, cu animații care au rolul de-a reconstitui într-un mod distopic flashback-urile despre hărțuirea fizică, sexuală și psihologică venită din partea autorităților și societății civile, amplificând starea de horror pe care au trăit-o victimile. Una din scenele animate se încheie cum cadrul este înghițit de Țipătul lui Munch, ca metaforă a fricii și deznădejdii. Cu toate astea, filmul reușește să surprindă cadre din rutina personajelor, unde descoperim niște oameni sensibili, dornici de viață, dornici de-a fi ei înșiși și de-a iubi #fărăfrică.
Să te naști persoană LGBT în Azerbaidjan ( a se citi, toate țările dictatoriale) e o sentință, pe care o putem anula doar solidarizându-ne și doar vorbind despre asta, ca toată lumea să ne audă.