TheTEAtru | teatru, ceai & rock'n'roll

Favicon TheTEAtru | teatru, ceai & rock'n'roll

Ne interesează ce se face în teatrul din Moldova.

RSS posts

Comentează

Toți monștrii sunt oameni/ Moldox festival

de Rusanda Alexandru Curcă, comuna Hîrtop, raionul Cimișlia

”ЛГБТ сложнее включить в программу, чем фильм о Талибане” zicea directorul Festivalului de film documentar Moldox, Max Cîrlan, într-un interviu realizat de News maker ( foarte complex interviu, apropo). În Azerbaidjan nici nu ai fi avut dilema asta, să incluzi sau nu un film cu tematică LGBT în programul unui festival de film. N-aș fi știut asta dacă nu-mi ziceau Helen Spooner și Hugh Davies, regizorii filmului documentar All monsters are humans, pe care puteți să-l vedeți astăzi, la 21:30 la Cahul și  pe 18 septembrie la Chișinău, în cadrul Moldox Festival.

Guvernul Azerbaidjanului a inițiat în toamna lui 2017, o serie de represiuni asupra persoanelor LGBT. În octombrie 2017, activiștii pentru drepturile omului au anunțat că peste 50 de homosexuali și persoane transgender au fost reținute în timpul raidurilor poliției din Baku și supuse violenței – bătăi, tortură cu electroshokerul și tunși chel. În total, potrivit activiștilor pentru drepturile omului, aproximativ 150 de persoane au fost reținute, 61 de persoane au fost arestate pentru 10, 20 și 30 de zile, restul au fost amendate. De atunci, jurnaliștii, activiștii și filmmakerii au început să aducă în spațiul public istoriile persoanelor LGBT, care sunt supuse intimidării, abuzurilor fizice și psihologice în fiecare zi.

All monster are humans ne spune povestea lui Roma, Kristina și Ladycat, membri ai comunității LGBT, care au părăsit Azerbaidjanul, din frică, și-au plecat la Istanbul pentru evita represiunile. (Azerbaidjanul în 2017 a ocupat ultimul, locul 49 în clasamentul ILGA-Europe, grup de advocacy care luptă pentru drepturile minorităților sexuale, iar Turcia locul 48).

Istoriile lor sunt toate ca trase la xerox: abuz, frică, tortură, represiune, frică, ură, viol, nesiguranță, frică. Ideea e că plecarea din Azerbaidjan în Turcia, nu le-a oferit mai multă siguranță, sau șansa de-a trăi o viață fără să le fie frică pentru integritatea lor fizică și psihică, abuzurile continuând și acolo. Scena în care Ladycat poartă o mască pe față pentru că a fost bătută zilele trecute pentru faptul că este cine este, spune foarte multe despre cum e să fii transgender în Dictatorstan.

Mai mult, lipsa unor organizații specializate care să le reprezinte drepturile și  lipsa dreptului la justiție echitabilă, îi demoralizează și mai mult

Regizorii combină înregistrările video cu interviurile protagoniștilor filmate în Baku ( cu camera ascunsă) și Istambul, cu animații care au rolul de-a reconstitui într-un mod distopic flashback-urile despre hărțuirea fizică, sexuală și psihologică venită din partea autorităților și societății civile, amplificând starea de horror pe care au trăit-o victimile. Una din scenele animate se încheie cum cadrul este înghițit de Țipătul lui Munch, ca metaforă a fricii și deznădejdii. Cu toate astea, filmul reușește să surprindă cadre din rutina personajelor, unde descoperim niște oameni sensibili, dornici de viață, dornici de-a fi ei înșiși și de-a iubi #fărăfrică.

Să te naști persoană LGBT în Azerbaidjan ( a se citi, toate țările dictatoriale) e o sentință, pe care o putem anula doar solidarizându-ne și doar vorbind despre asta, ca toată lumea să ne audă.

Mulțumim Moldox că vorbiți despre asta. 

Odă filmului documentar

de Rusanda Alexandru Curcă/ comuna Hîrtop, raionul Cimișlia

Acum cinci ani în urmă, pe 11 mai 2015,  îmi începeam primul articol despre filmul documentar cu următoarea frază Vine Cronografu şi eu, voluntar sau involuntar, îmi voi expune umila mea părere de critic de teatru vizavi de filmele care mă vor inspira să scriu. Şi fac lucrul ăsta nu pentru că în teatru nu se întâmplă nimic. Ar fi păcat să spun lucrul ăsta, cu toate că e adevărat. ( mda, ăsta e un adevăr constant) Fac lucrul ăsta pentru că habar n-am de ceea ce se petrece în cinematografia moldovenească…bun, acum am un pic de habar.

De atunci am fost cronicar constant la toate edițiile de FIDF Cronograf și-mi pare rău că cel mai longeviv festival de film documentar din țară, e pe hold on de 3 ani, pentru că acest stat nu e în stare ( a se citi, n-are pic de interes) să finanțeze evenimente de genul ăsta.  Pe de altă parte, mă bucur că FIFD Moldox, se ține pe poziții, în pofida precariatului sistematic și a creat un proiect complex și calitativ la Cahul. 

Zilele astea cinematografia e în gura lumii. Degrabă, sper, aflăm cine e directoarea Centrului Național al Cinematografiei, ( sper să se facă lumină acolo),  la început de septembrie (2-8) derulează proiectul Uniunii Cineaștilor Filme din moldova- online, iar pe 9-13 septembrie ( Cahul) și 17-19 septembrie ( Chișinău) va avea loc cea de-a V-a ediție a Festivalului Internațional de Film documentar Moldox, la care sper să ajung și anul ăsta.

Întâlnirea cu documentarul a făcut așa un switch în creierul meu, încât am început să prefer documentarul filmului de ficțiune. Când zburam undeva mai departe, priveam documentare, mama mă ruga să-i găsesc un film, îi găseam documentare, mă gândesc să fac proiecții în sat și tot de documentare o să fie. Pentru că documentarul schimbă și lărgește conștiințe. Pentru că el te pune în dialog cu oameni pe care niciodată nu i-ai fi cunoscut. Pentru că el spune istorii care inspiră, istorii care dor și care construiesc poduri de empatie, solidaritate și compasiune într-o lume în care doar aceste emoții o și poate salva. Prefer documentarul pentru că e un instrument profund de cunoaștere a lumii ( și a lumii interioare). Dacă-mi zici, uite am văzut un film despre un delincvent minor care a ieșit din închisoare, nu s-o putut adapta și peste un an a intrat înapoi la aia pentru maturi și-acolo a încercat să-și pună capăt zilelor. Zic bun, istorii din astea sute. Când istoria asta o spune Mihai ( Goodbye Olegovici, reg, Eugen Popovici) cu toate detaliile, cu toate insight-urile, te identifici cu personajul, începi să-l înțelegi și să-i înțelegi deciziile, intri în starea lui de hopelessness și-ți pare rău că sistemul de reintegrare a foștilor deținuți nu că funcționează prost, el pur și simplu nu există. Nu există persoane care ofere asistență psihologică și instrumente care să-i ajute să funcționeze în societate, după normele societății. Niciodată n-o să mai spui că oamenii ăștia nu merită, așa le trebuie, trebuiesc împușcați etc. Filmul documentar îți dezvoltă gândirea critică, gândirea laterală și nu te mai lasă să judeci oamenii, înainte de a le cunoaște istoria. Nu te mai lasă să judeci, pentru că știi că tu poți fi acel judecat.

Pe de altă parte, nu mai puțin importante sunt istoriile oamenilor simpli, care au un impact puternic asupra modului în care ne percepem viața. După ce vezi așa filme, începi să dai importanță propriei povești. Ochii mei demult s-au transformat în camere de filmat. Sunt atentă la ceea ce se întâmplă în jurul meu, la poveștile altora, dau sens evenimentelor minore, pentru că din ele se construiește viața, dau sens rutinei pentru că ea înregistrează etapele de dezvoltare, dau sens evenimentelor de masă, pentru că ele îmi dau sentimentul colectivității.

Nu mai zic de importanța documentarului ca instrument de presiune asupra funcționarilor publici, sau a corporațiilor față de problemele abordate în film. De asta și nu iubește statul filmul documentar, pentru că le bagi bârna-n ochi și le aduci aminte că-s puși acolo să ne reprezinte interesele. Documentarul, pe de-o parte, denunță și condamnă lipsa de responsabilitate, abuzurile și nedreptățile celor cu capital de putere și, pe de altă parte, îi împuternicește pe cei slabi și le zice că solidaritatea mișcă munți.

De asta statul și nu investește bani producția și distribuția filmului documentar ( în Moldova e valabil pentru toat egenurile de filme). Chiar dacă avem o rețea din 1200 de case de cultură în majoritatea satelor și orașelor în toată Moldova, care ar putea face proiecții de filme autohtone odată pe lună și, ocazional, a producțiilor străine, e regres total.  Tot de ce e nevoie e un ordin a Ministerului Culturii către toate instituțiile din subordine și asigurarea acestora cu proiectoare, ecrane și sistem audio nu super sofisticate ( pe care majoritatea caselor de cultură le au), o colaborare strânsă a Centrului Național al Cinematografiei cu producătorii din sector și responsabilitatea din partea lucrătorilor culturali. E un sistem care se poate de pus pe roate timp de un an și care ar permite dezvoltarea de publicuri la nivel de țară. Dar, până ajungem acolo, această rețea o pot crea organizațiile neguvernamentale care fac proiecte de educație civică în sate ( sunt destul de multe și active) și care pot organiza proiecții în aer liber, sau whatever unde. Doi. Uniunea Cineaștilor și CNC-ul pot crea cinematografe online, unde să pot plăti 50 de lei și să văd filmul care mă interesează. Pentru mine asta funcționează mult mai bine, decât modelul Filme din Moldova-online, unde tre să vezi filmele la o oră anumită. Trei. UCM-ul, CNC-ul și alte organizații să aibă proiecte editoriale/video/audio de promovare a filmului. Asta e la fel de important ca și producția filmului. Profesioniștii din industrie se plâng că nu există consumatori pentru producțiile lor. Acești consumatori trebuiesc crescuți. Acestor consumatori trebuie de le dezvoltat reflexul de a consuma artă. Arta tre să facă parte din rutina acestor consumatori. Ceea ce-mi place la festivaluri și la proiecțiile comunitare sunt discuțiile de după. O componentă indispensabilă, care dă posibilitatea fiecăruia să-și formuleze și să-și expună o poziție. Discuțiile apropie și fac lumină, acolo unde erau neclarități. Discuțiile îți permit să pui, sau să primești întrebări la care nici nu te-ai fi gândit.

Filmul documentar este un instrument puternic de educație civică. Filmul documentar vorbește despre teme tabu, teme-rușine, teme-frică, teme-curaj. El te învață să nu fugi de realitate, ci să vorbești despre ea, să lucrezi cu ea și să-i dai valoare. Filmul documentar e un puternic instrument de psihanaliză, care te ajută să explorezi propria-ți umbră, fără a o proiecta înafara ta.  

P.S: Programul Moldox îl găsiți aici

 

Open call: atelier de dramaturgie pentru adolescenți

În carantină toată lumea citește, privește filme, petrece (în sfârșit) timpul cu familia, se bucură de o vacanță neprevăzută și se spală des pe mâini. Așa se spune pe rețelele de socializare?! De fapt, în carantină părinții se gândesc cu ce-și vor hrăni mâine și la toamnă copiii. Când se va termina carantina vom reveni la modul de viață cu care ne-am obișnuit? Pe lângă multiplele activități zilnice, și școala s-a mutat acasă. Ce poți să faci ca să reziști? Nu e nici pe departe cea mai dorită sau romantică perioadă. Cum își petrec timpul adolescenții? Ce întrebări își pun? Ce frici și ce așteptări au? Ce-i deranjează cel mai tare și cum văd ei viitorul? De la discuții la scris. De la scris la analiză. Timp de trei zile, autoarea dramatică Inna Cebotari, va conduce un workshop cu șase tineri care vor afla cum se scrie o istorie, cum se analizează și se lucrează la un text. Nu trebuie să fii primul în clasă la limba română ca sa aplici. Trebuie doar să vrei să te exprimi, să spui o istorie, să faci cunoștință cu oameni noi și să te (auto)descoperi. Întâlnirile vor fi safe, pe Zoom în perioada 5,6,7 iunie. Pentru a aplica la atelier, trimite o scrisoare de intenție pe cpcazart@gmail.com data limită de aplicare: 23 mai Anunțarea rezultatelor: 25 mai Vârsta participanților: 12 – 18 ani Se va da preferință aplicanților din zonele rurale și centrele raionale.

Inna Cebotari (MD) – Autoare dramatică, regizoare, actriță, curatoare, producătoare, co-fondatoarea companiei de teatru Sava Cebotari, curatoare a Școlii de dramaturgie contemporană 2018-2020, inițiatoare a Atelierului de scriere dramatică la Chișinău. Inna a făcut studii de master în teatru și scriere dramatică la Chișinău, Moscova și la Târgu Mureș.

Această activitate este organizată de AZART Centrul de Proiecte Culturale și face parte din proiectul Informa(l)-program de educație ecologică, civică și artistică în comuna Hîrtop- finanțat de Uniunea Europeană și Fundația Konrad Adenauer, prin proiectul Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova

Protecție socială pentru artiștii independenți pe durata Covid-19

RO/RU

Către:

Guvernul Republicii Moldova

domnului prim-ministru Ion Chicu

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale

doamnei ministru Viorica Dumbrăveanu

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării

domnului ministru Igor Șarov și domnului Andrei Chistol, secretar de stat în domeniul culturii.

In contextul Pandemiei COVID – 19 și a hotărârii de guvern Nr. 55 din 17-03-2020, privind declararea stării de urgență și a tuturor măsurilor care decurg din acestea, sectorul cultural independent din Republica Moldova, caracterizat printr-o rată înaltă de persoane care desfășoară activități independente, a fost lovit crunt de criză, fiind unul dintre cele mai vulnerabile sectoare ale economiei. Toți au fost puși în situația de a-și amâna/anula spectacolele, expozițiile, concertele, proiectele. Amânarea/anularea acestor evenimente are ca rezultat pierderea tuturor veniturilor și i-a pus pe artiști în incapacitatea de a-și asigura minimul necesar pentru subzistență. Mai mult, în urma publicării rezultatelor concursului de co-finanțare din bugetul de stat al proiectelor culturale ale asociațiilor obștești pentru anul 2020, din 111 proiecte depuse, doar 34 au primit finanțare, bugetul alocat acestui concurs fiind mizer și capabil să acopere doar 30% din nevoile reale ale sectorului. Ca urmare, zeci de organizații și artiști independenți nu vor beneficia de sursele disponibile în cadrul acestui program.

În acest context, solicit Guvernului, MSMPS și MECC să răspundă imediat la situația critică cu care se confruntă sectorul cultural independent, prin elaborarea unor măsuri menite să ofere ajutor imediat artiștilor independenți și organizațiilor culturale, pentru ca aceștia să-și poată asigura minimul necesar pentru trai și continua practicile pe durata pandemiei COVID-19.

E necesară luarea următoarelor măsuri:

Inițierea unui program prin care toți lucrătorii din sectorul cultural independent care nu au asigurare medicală, să fie asigurați cel puțin până la data de 31 decembrie 2020

Acordarea unui ajutor sub formă de grant egal cu salariul mediu net pe economie, stabilit conform HG232 din 24.04.19, artiștilor independenți aflați în dificultate, pe o perioadă de 3-6 luni.

Acordarea unui grant organizațiilor culturale independente aflate în dificultate, pentru cheltuieli administrative ( plată chirie oficii, servicii comunale).

Scutirea de plata chiriei pentru spațiile în care companiile independente își desfășoară activitățile, săli de repetiții, săli de spectacole, galerii etc.

Scutirea temporară de la plata impozitelor pe venituri din contractele de drepturi de autor și contracte de prestări servicii pentru activitățile culturale până la 31.12.2020

Țin să menționăm că guvernele mai multor țări au alocat sume impunătoare pentru susținerea sectorului cultural și industriilor creative, conștientizând importanța acestora în crearea, dezvoltarea și promovarea patrimoniului cultural material și imaterial.

Curcă Rusanda Alexandru

lucrător cultural independent

RU

Правительству Республики Молдова

Премьер-министру Иону Кику

Министерству Здравоохранения, Труда и Социальной защиты

Министру Виорике Думбравяну

Министерству Образования, Культуры и Иследования

Министру Игорю Шарову и Государственному секретарю по культуре, Андрею Кистол.

В связи с пандемией COVID -19  и Постановление правительства №. 55 от 17-03-2020, о чрезвычайном положении и всех вытекающих из него мер, независимый культурный сектор Республики Молдова, включающий в себя большое количество людей, осуществляющих независимую деятельность, серьезно пострадал от кризиса, будучи один из самых уязвимых секторов экономики. Все были вынуждены отложить/ отменить спектакли, выставки, концерты, проекты. Отсрочка/отмена этих событий приводит к потере всех доходов и лишает артистов возможности обеспечить необходимый минимум для существования. Более того, после публикации результатов конкурса кофинансирования из государственного бюджета культурных проектов общественных организаций на 2020 год, из 111 представленных проектов финансирование получили только 34.  Выделенного бюджета едва хватает покрыть 30% от реальных потребностей сектора. В результате, десятки организаций и независимых художников не смогут воспользоваться ресурсами, доступными в рамках этой программы.

В связи с этим, я прошу Правительство, МЗТС и MОКИ незамедлительно отреагировать на критическую ситуацию, с которой сталкивается независимый культурный сектор, путем разработки мер, направленных на оказание экстренной помощи независимым артистам и культурным организациям, с тем чтобы они могли обеспечить себе минимум необходимый для жизни и продолжить свою работу во время пандемии COVID-19.

Необходимо принять следующие меры:

Инициирование программы, согласно которой все работники в независимом культурном секторе, не имеющие медицинской страховки, должны быть застрахованы как минимум до 31 декабря 2020 года.

Предоставление помощи в виде гранта, равного чистой средней заработной плате по экономике, установленной в соответствии с HG232 от 24.04.19, независимым артистам, находящимся в затруднительном положении, на срок от 3 до 6 месяцев.

Предоставление гранта независимым культурным организациям, испытывающим трудности, на административные расходы (оплата аренды офисов, коммунальные услуги).

Освобождение от арендной платы за помещения, в которых независимые компании осуществляют свою деятельность, залы для репетиций, выставочные залы, галереи и т. Д.

Временное освобождение от уплаты подоходного налога с авторских прав и договоров на оказание услуг в сфере культуры до 31.12.2020 г.

Отмечу, что правительства нескольких стран выделили огромные суммы для поддержки культурного сектора и арт индустрий, осознавая их важность в создании, развитии и продвижении материального и нематериального культурного наследия.

Куркэ Русанда Александра

Независимый работник культуры

Despre Gala Cineaștilor și boala națiunii

Dacă n-ar fi fost Gala Cineaștilor, eu nu mi-aș fi cumpărat o rochie nouă, nu aș fi auzit cum se cântă muzica lui Doga și cu siguranță nu aș fi apreciat faptul că premiu pentru cel mai bun scenariu se dă unui film documentar.

Cred că nu există o apreciere mai subiectivă, decât toate concursurile, festivalurile și  galele din lume. Cel puțin la noi în Moldova. Gala Cineaștilor, un eveniment de altfel frumos și binevenit, suferă de aceeași boală ca și toate  evenimentele de acest gen de la noi și anume de, așa zisul, “hai să-i mulțumim pe toți”. Pe cât sună de inocentă această diagnoză, pe atât îi de gravă. “Hai să-i mulțumim pe toți” a fost depistată anul trecut la Ministerul Culturii, atunci când s-a decis să se ofere granturi pentru asociații obștești la toți câte oleacă. “Mulțumiții” se întâlnesc și atunci când vine vorba de premierea celor mai buni dintre cei mai buni, iar galele (atât a cineaștilor, cât și a teatralilor, sau culturii) nu sunt o excepție. Pentru că un concurs înseamnă totuși o concurență sănătoasă, unde cineva câștigă, iar altul pierde. De ce ne temem să spunem lucrurilor pe nume? Dacă un film e așa de bun încât merită toate premiile, asta e. Dacă într-o categorie nu se găsește nici un film demn de premiu, asta e. Sarcina acestor evenimente e să reflecte realitatea în care trăim, sa premieze pe unii și să motiveze pe alții. Or, în cazul în care ”Cel mai bun scenariu” se oferă unui film documentar, iar cel mai bun documentar este numit un film artistic reconstituit din istorii reale, lumea devine confuză. Cu toții știm bine, că la capitolul scenariilor stăm foarte prost și atunci chiar mi-aș dori ca membrii juriului să-și asume această realitate și să o accepte. Până la urmă, verticalitatea și integritatea sunt unicele calități care sunt capabile să trateze “hai să-i mulțumim pe toți”. E de la sine înțeles că, organizând așa un eveniment pentru prima dată, s-a mers la niște compromisuri. Posibil, procedura de jurizare și de notare, nu a fost cea mai eficientă. Posibil în juriu trebuie să participe și critici de film din Moldova, chiar dacă aceștia nu există, dar cu siguranță într-un juriu independent și obiectiv nu e loc pentru nici un președinte al CNC-ului.

Bănuiesc, că toate acestea și încă multe altele, au dus la faptul că cele mai așteptate nominalizări au ajuns să fie și cele mai discutate. Astfel premiul pentru ”Cel mai bun scenariu” s-a oferit documentarului ”Grădina Sovietică” în regia lui Dragoș Turea, iar ”Cel mai bun documentar” s-a trezit a fi ”Siberia din oase” în regia Leontinei Vatamanu. Cu tot respectul față de juriu și de producătorii filmului, nu cred că ”Siberia” este un documentar. Faptul că regizoarea a ales o formă arhivo-documentară de a-l prezenta publicului, a decis să păstreze maxim din veridicitatea istoriilor, punând însăși eroii în fața camerei, nu îl face documentar. E destul să scrii în sfântul Google ce înseamnă un film documentar și să găsești că ”reconstrucția faptelor reale într-un film de ficțiune nu îl face documentar”. Chiar dacă reconstrucția e foarte bună. Dar odată ce există un scenariu bine definit, odată ce replicile sunt învățațe, odată ce cineva strigă “motor” (salutăril lui Ion Borș), odată ce se filmează mai multe duble, filmul devine ficțiune. Și chiar dacă am accepta regulile jocului și am pune ”Siberia” alături de ”Grădina” și de ”Olegovici”, păi, ca și documentar, ar pierde și de data aceasta. Ce ține de scenarii, cum am mai spus, aș vrea ca juriul să ne provoace și să lipsească toate filmele de această nominalizare, astfel poate industria de film s-ar trezi din somnul cel dulce și ar bate alarma pentru scenariști. Că vorba ceea, dacă nu există critici de film în țară, permiteți-mi să spun un ”alaverdî”: nu există nici scenariști.

Dar să trecem și la partea bună a Galei. Personal, am aplaudat cu mare bucurie pentru producția ”OF”, în regia lui Vlad Bolgarin, care a luat premiu pentru ”Cel mai bun film de animație”. Am și eu o slăbiciune aparte, când tinerii sunt susținuți, atunci când reușesc să fac lucruri bune. Poate n-ar mai pleca atâția peste mări și țări. M-am bucurat și pentru Eugeniu Popovici, care a luat premiul pentru regie cu ”Goodbye Olegovici”, un film unde nici nu simți camera din spate, unde eroii sunt sinceri și veridici, unde echipa de filmare a devenit o parte din viață a eroului și unde realitatea e lipsită de orice filtru. Și desigur am strâns mâna lui Dragoș Turea, când acesta a luat premiul pentru cel mai bun lungmetraj, abordând un subiect ținut în secret până  în zilele noastre, pe care, cu regret nu am apucat să-l văd. Curios, că anul acesta documentarele au ajuns să fie în topul topurilor, iar filmele artistice au rămas la nivelul scurt-metrajelor. Oare ce ar vrea să spună Universul prin aceasta?

P.S. Textul a fost scris de Oksana Buga, un critic de film inexistent și o vorbitoare de limba rusă, care uneori mai scrie și în română.

Gala Cineaștilor sau mulțumescu nu taie

de Curcă Rusanda Alexandru/ Chișinău 2020

sursa foto: realitatea.md

Ieri am fost la Gala Cineaștilor. M-am autoinvitat, că organizatorii nu cheamă cronicarii la gale. Când e de scris, vă rog frumos, că n-are cine scrie și nu ne știe nimeni. Când de tusit, despre tusit nu tre de scris, stați acasă. Frustrarea mea. Deci n-am văzut nici un film din cele nominalizate ( văzusem Pași pe graniță, dar domnul Deleu și-a retras filmul din concurs, din cauza unor conflicte de interes) Așa că n-o să vorbesc despre filme, ci despre atitudini. 1. Eu înțeleg că junarnaliștii nu-s oameni și tre să stea pe pod la toate evenimentele, dar se poate de pus câte un scaun la 2, să se rânduiască pe parcursul a 3 ore. Așa, minim respect. 2. Mă așteptam la discursuri incisive și critice din partea laureaților, dar au zburat doar mulțumescuri și recunoștințe, de parcă în Cinematografia națională totul e linge mac. De parcă cineaștii nu-și fac filmele pe banii lor și pe banii părinților lor, de parcă la CNC/UCM/MECC transparența și nepărtinirea stau în capul mesei, de parcă bugetul ăla de 6 mln mdl e suficient pentru a resuscita cinematografia națională, de parcă Moldova Film mai există, de parcă cineaștii sunt asigurați social și medical, de parcă cineaștii nu trăiesc la limita subzistenței, de parcă nu petrec zile și nopți făcând muncă invizibilă, scriind aplicații, rapoarte, aplicând la festivaluri din banii proprii, făcuți la cărat rastvor, transportând colete la Italeea, lucrând la un lucru jegos care-ți fură tot timpul. De parcă ai acces liber la cinemotografe, unde să-ți proiectezi filmele și să nu trebuiască să plătești chirii penibil de mari. Nici un cuvânt. Doar n-o să strici cheful la meseni. Nu e locul potrivit. O să vorbim in continuare pe facebook-uri. A se vedea discursul lui Robert de Niro. Dacă ți se dă un microfon, vorbește. Vorbește în numele tuturor. Precariatul și cumătrismul sunt motive destul de serioase. 3. Subsemnata, în calitate de cronicar de film documentar, am fost surprinsă să aflu că nu există nominalizare pentru promovarea cinematografiei în mass-media. Eu înțeleg că critica de film e aproape inexistentă, dar se mai scrie. Eu scriu când sunt invitată să muncesc la festivaluri, Oksana Buga scrie pentru blogul nostru, Marin Basarab pentru Briciul, Violeta Tipa, Dumitru Olărescu, Mihai Poiată, Larisa Turea scriu pentru revista Academiei de Ștințe, Arta. Poate mai sunt nume pe care nu le cunosc, sau îmi scapă acum, dar se scrie. În general critica de artă în Moldova trece printr-o perioadă prelungită de criză, în primul rând pentru că nu există școală și-n a-l doilea, pentru că nu sunt susținuți și promovați cei care scriu. 80% din filmele nominalizate ieri, nu au o cronică amărâtă. CNC/MECC/UCM sunt obigați să investească în critică, dacă vor o dezvoltare armonioasă a industriei. Tot atunci, s-or învăța și cineaștii să reacționeze adecvat la critici, fără să o ia personal și să cheme la razboare nouzeciste cronicarii. 4. E foarte fain că s-a întâmplat acest eveniment. E un act de empowerment pentru cei ce fac film. 5. E fain că în juriu au fost critici și profesioniști din România. Sper în câțiva ani să fie invitați în juriu și criticii moldoveni. Urmează o perioadă în care voi privi toate filmele nominalizate și voi veni cu propria listă de câștigători. Model furat de la Ronin Terente, care, cu fiecare postare pe FB, se bagă în toate listele negre din industrie. Și da, resuscitarea cinematografiei naționale se va întâmpla atunci cineaștii vor învăța să vorbească public, despre probelemele cu care se confruntă.

Jonathan Agassi ruined my life/ Queer voices

de Curca Rusanda Alexandru, comuna Hîrtop

…așa trebuia, defapt, să se numească cea mai nouă producție a lui Tomer Heymann, Johnatan Agassi saved my life, proiectată în cadrul Festivalului Internațional de Film Queer Voices de la Chișinău, ediția II. Încă sunt geloasă pe festivalurile de film din țară, că aduc  producțiile celor mai cotați regizori din lume, că publicul din Moldova le poate vedea și medita asupra problemelor pe care le abordează, că filmmakerii din Moldova se pot inspira. Am reușit să văd 2 filme din program: M în regia Yolandei Zauberman ( am scris în toamnă despre el) și documentarul lui Heymann, regizorul fiind cunoscut publicului moldovean după filmul documentar Mr Gaga. În Jonathan Agassi saved my life, Heymann urmărește timp de 8 ani, evoluția vieții lui Jonathan Agasssi, unul dintre cele mai celebre staruri gay porn din lume, câștigător a mai multor premii gen Oscarul Filmului Porno, iubit și slăvit de fani, mulțumit de stilul  de viață pe care-l duce. Aggasi este numele de scenă a lui Jonathan, un personaj inventat care, zice el, i-a salvat viața și l-a ajutat să-și găsească calea. L-a ajutat să nu cadă în hău. Heymann mărturisește într-un interviu că lucrul la acest film a fost un challenge pe întreaga durată a producției. Regizorul a ținut să-l urmărească până în adâncurile subconștientului, nu a ezitat să apară în cadru atunci când era nevoie, sau să pună întrebări cu voce tare. Simți că în spatele camerei nu e doar un documentarist interesat de un subiect extravagant, ci e o persoană în anturajul căreia îți poți permite să fii sensibil și vulnerabil, și să fii în siguranță. Regizorul îl urmărește pe subiect la lucru, un gay club unde acesta este performer, la filmări în zone exotice, în apartamentul său din Tel Aviv sau Berlin cu noul său prieten, sau cu mama sa, sau consumând droguri, sau pregătindu-și ținuta pentru evenimente speciale, sau în taxi fixînd o întâlnire cu un client de pe gayromeo, sau pur și simplu plimbându-se singur pe o stradă din Berlin în seara de Anul Nou. Ai senzația că e ca o umbră și e peste tot, în cele mai intime discuții, locuri, stări. E ca și ochiul lui Dumnezeu. Or, Jonathan s-a deschis atât de mult și-a avut încerdere totală. Defapt, și el și mama sa. Apropo, relația cu mama sa este una strânsă și plină de tandrețe. O relație de acceptare reciprocă și de susținere reciprocă în orice situație. Ea a fost cea care l-a convins pe Jonathan să accepte provocarea lui Heymann. Ralația cu tatăl său, însă, e destul de rece și distantă, Jonathan învinuindu-l pentru toate suferințele pe care i le-a provocat lui și mamei. Din aceste detalii înțelegem de unde i se trag traumele sufletești.

Descoperim un bărbat care-și activează scutul de protecție emoțională asemeni unui narcoleptic, de fiecare dată când se vorbește despre copilărie și tată, un bărbat care are nevoie de afecțiunea și dragostea pe care n-a primit-o în copilărie și-o caută disperat în brațele fiecărui bărbat cu care face sex pentru plăcere sau bani, un bărbat care încearcă să astupe golurile din sufletul său cu droguri, petreceri și sex. I can see the end of Johnatan Agassi, își zice protagonistul după ce s-a drogat nuștiuacâtaoară. Trebuie să recunosc că ăsta e cel mai explicit film documentar pe care l-am văzut în viața mea și-o incursiune horror in culisele industriei porno. Nu scenele cu sex colectiv in fața publicului, nu faptul că-și injectează penisul pentru a avea erecție prelungită, nu istoria despre cel mai dureros și traumatizant sex din viața lui, nu scenele astea m-au lăsat mută. Scena în care este high de la drogurile puternice pe care le consumă și gândul că neacceptarea de sine, necesitatea constantă de a i se valida valoarea, necesitatea de-a fi iubit și solicitat în permanență, îl mână spre un mod de viață destructiv, îl bagă în hăul din care șansele de-a ieși sunt infime. E dureros de privit. Protagonistul a ajuns dependent de droguri, nu a mai fost invitat să joace în filme porno pentru că e un actor care nu se conformează cerințelor regizorului, nici la club nu a mai performat. În schimb a trecut un tratament la dezintoxicare și s-a angajat să lucreze în magazinul din cartier. Nu cred că culisele Hollywoodului, Broadwayului, sau a modelingului, sau a baletului, arată cu mult mai diferit. Și istorii ca ale lui Jonathan sunt zeci. Istorii mute, despre care rar se vorbește public. Istorii despre cum drogurile, pornografia și prostituția distrug vieți. E despre istoria unui om în căutarea iubirii, spusă uman și emoționant, fără tabu și cenzură. Pentru că tabuul și cenzura nu au nimic în comun cu realitățile.

Вера в кино: как снимать, чтобы не было больно?

автор: Оксана Буга

Несколько лет назад мы смотрели кино про гомосексуалистов, потом про беженцев, сейчас же стало важным говорить про роль религии в современном мире.

SShot-00006

The Voice

На Фестивале Восточного Кино в Коттбусе мне удалось посмотреть два фильма о вере: хорватскую драмму «Голос» (The Voice) режиссера Ognjen Sviličić и «Тело Христово» (Corpus Christi) польского режиссера Jan Komasa. На этом любое сходство этих фильмов заканчивается. Если «Тело Христово» это попытка переосмысления библейского сюжета, то «Голос» это наглядное пособие как не стоит снимать кино, чтоб потом не было невыносимо больно. Зрителю.

Самое оталкивающее, что есть в этом фильме, это неправдоподобность. Неправдоподобность ситуации, персонажей, диалогов, сюжетных линий и драматургии в целом –  её здесь просто нет. Фильм повествует о каком-то выдуманным режиссером мире, в котором ему похоже слишком комфортно. На обсуждении после просмотра, режиссер рассказывал о своей задумке: что если в католическую школу закрытого типа, попадает мальчик, который не верит в бога? К сожалению на этом все вопросы режиссера к истории закончились. Мы не узнаем причины почему мальчик так сильно противится вере и молитве, не узнаем почему не общается с отцом, не узнаем почему он сюда попал, не узнаем что любит, что думает, абсолютно ничего.

Вся история основана на одной лишь идеи „все плохие, а я хороший”. Они плохие, потому что верующие, а я хороший, потому что не верю  –  это единственное обьяснение, которое мы получим за весь фильм. На протяжении полутора часов зритель оставлен на произвол судьбы, так как зацепиться буквально не за что: ни за картинку, которая выглядит как сериал из телевизора, ни за любительскую актерскую игру, которая к сожалению не обнаруживает самобытных талантов. Остается только любоваться хорватскими пейзажами, которые изредка попадают в кадры. Думаю, это один из лучших примеров неудачного проектного кино, когда режиссер снимает про то, на что дают деньги и не разбираясь в тематике, не чувствуя её, делает это плохо. Почему я так думаю? Наверно потому, что следующий фильм Ognjen Sviličić  будет про трансгендера, который решает изменить пол.

Corpus Christi

Corpus Christi

«Тело Христово», напротив, увлекает зрителя динамичным повествованием и монтажом. События развиваются стремительно, перетекая из одного кадра в другой, не теряя из виду главного героя ни на секунду. Его зовут Даниэль, он молодой заключенный, который видит своё спасение в служении богу и мечтает об учебе в семинарии. В итоге его вера находит применение в сельской церкви, где он пытается направить на путь истинный не только местных жителей, но и себя самого. Многогранная  актерская работа главного героя в исполнении Bartosz Bielenia и подбор остальных актеров в целом, позволяет создать интригующую и многослойную историю. Насколько диким, опасным и оторваным он может быть в тюремных сценах, настолько святым и прозрачным он становится, когда играет церковного служителя. Абсолютное преображение, построенное на контрастах, позволяют истории дышать, а зрителю не отрываться от экранов. В конце, всех ждёт неожиданный поворот сюжета, добавляющий фильму еще один слой восприятия. Благодаря этому штриху, даже после титров ваш мозг будет перематывать пленку назад снова и снова.

Фильм очень важный для современной Польши, оттого не удивительна его номинация на «Зарубежный Оскар» в 2020 году. Такой вот неоднозначный, нетипичный крик о помощи.

Кинофестиваль в Коттбусе, проходит в начале ноября, в маленьком студенческом городке в Восточной Германии и специализируется на кино из Восточной Европы. Он так бы и остался непримечательным маленьким городком, если бы власти не решили буквально оживить город кинофестивалем. Сейчас это главное событие не только для его жителей, но и для многих кинодеятелей из всей Германии и других стран. А для того, чтобы вместить всех участников в программу и никого не обидеть, она разделена на 15 секций: тут есть и русское кино, и польское, черногорское, короткометражное, секция Hits для массового зрителя, фильмы для детей, а для искушенных и любителей альтернативы припасён Spectrum.

К сожалению, не известно сколько фестиваль собирает людей ежегодно, но то, что все три кинотеатра, на которых происходили кинопоказы, были практически полными, остается неоспоримым фактом востребованности.

 

M- când noaptea vine peste noi

de Rusanda Alexandru Curca/ Cahul

Așa s-a întâmplat că asta e abia prima oară când ajung la Festivalul Internațional de Film Documentar Moldox la Cahul. De la Cimișlia până la Cahul mi-a luat 7 ore.   Aproape ca pân la București. Vinerea 13 să fie de vină?! Dacă s-o întâmpla marea decentralizare a culturii, atunci va trebui de vorbit serios cu ministerul transporturilor și de-i rugat respectuos să creeze niște conexiuni smart între raioane, că e jale. Dar mi-o trecut jalea, sau m-o împlut, după proiecția filmului M, a regizoarei franceze Yolande Zauberman. M spune istoria lui Menahem, un actor și cântăreț din Tel Aviv, care a fost abuzat sexual repetat în copilărie, de către membrii comunității iudaice ultra-ortodoxe din care făcea parte. Yolande îl însoțește pe Menahem în Bnei Brak, orașul lui natal, unde nu a mai fost de 10 ani și unde speră să poată primi niște răspunsuri. Nu-i iese asta, în schimb se-ntâmplă alte revelații. Prin discuții nocturne cu prieteni/ cunoscuți din copilărie, pe tema violului infantil, Menahem descoperă, rând pe rând, istorii similare a zeci de copii/băieți violați de către cumnați, frați, rabini, membri ai comunității religioase. O comunitate întreagă de copii care n-a mai vorbit până acum despre asta, care nu au denunțaț, o comunitate de copii care, odată ajunși adulți, au violat și ei. Cu cât înainteză filmul, cu atât înțelegi că ai nimerit într-un coșmar, un cerc vicios, care nu are capăt și nu are salvare, dacă problema nu va fi pusă pe agenda politică. Sute de bărbați traumați, care nu-și pot întemeia familii normale, care au conștientul atât de traumat încât nu pot avea fantezii sexuale cu femei, dar sunt logodiți și trebuie să facă o familie. M este un film de noapte, filmat doar noaptea, uneori chiar în heblu, cu o cameră de mână, care insistă foarte mult pe gros plan-uri ale fețelor protagoniștilor. Regizoarea, aproape invizibilă în spatele camerei, alternează cadre-confesiune solo, cu cadre-confesiune de grup și scene din viața socială a comunității. Mai poți încă vedea petreceri segregate, unde băbații se distrează într-o sală, iar femeile în alta. Yolande a nimerit în locuri unde, nici o femei iudaică utra-ordodoxă nu va nimeri niciodată. ”Just for mens”. Și totul se întâmplă noaptea. Pentru că noaptea te simți protejat de întuneric și de faptul că nu-i deslușești prea bine pe interlocutorii tăi, și că noaptea ești mai deschis să povestești istorii tabu. Noaptea instinctele și simțurile noastre sunt mai ascuțite. Noaptea nu poți ști niciodată dacă e vis,realitate, coșmar sau halucinații. Și Yolande a știut acest lucru. A știut că despre viol, traume, viață sexuală, nu poți vorbi decât noaptea, pe întuneric. Înainte ca să purceadă filmările materialului, Yolande l-a observat pe Menahem timp de 15 ani. A observat cum trauma îl construiește pe om și cum îi distorsionează viața. În scena de început a filmului, în care Menahem, cu pieptul gol, cântă în glas plin, pe malul mării, o odă celui violat, el încă nu era pregătit să pornească spre Bnei Brak. Dar Yolande a știut și a avut dreptate. Menahem nu s-a întors vindecat, dar și-a cunoscut semenii care au trecut prin aceleași orori și-acum va lupta mai aprig. În film sunt și multe momente pline de umor, în care râzi de naivitatea gândirii oamenilor din acea bulă și cum urmează, orbește, niște legi care sunt construite să trăiești într-o abstinență continuă de la tot. Sexualitatea umană nu se poate adapta regulilor stricte ale Thorei, unde actul sexual este întreținut doar pentru procreere. -Știi, sora mea e lesbiană -Cum adică lesbiană? -Păi fac sex femeie cu femeie -Adică?! Eu înțeleg bărbat cu bărbat. Dar femeie cu femeie?! Ele doar n-au organe genitale! M este un film-pumnal, care vorbește despre femomenul violului din fiecare colț de casă a pământului și care nu caută să judece, dar să ne provoace să vorbim despre experiențele traumatizante care ne construiesc viața.

Cronograf afterwards

de Rusanda Alexandru Curcă

Dacă sincer, din tot ce-am văzut în Cronograf-ul de anul ăsta, Timebox a meritat toate premiile din secțiunea principală. Timebox is the best!

Înțeleg de ce Femei cu cercei din praf de pușcă, în regia iranianului Reza Farahmand, a luat marele premiu și trofeul, dar mi-aș fi dorit mai mult discernământ din partea juriului. Când ai în program un film despre zonele de război, știi că va fi hardcore, știi că va fi dur, știi că asta chiar se întâmplă pe bune, că vedem știri la tv cu atacuri teroriste și zeci de morți, exact după Sare și piper, în fiecare zi. Cum vorbești despre război altfel, decât o fac alții?! Cum vorbești despre război, fără a epata și a încerca să scoți lacrima din spectator cu cadre cât mai dure?!

Iar pentru un juriu de festival de filme documentare, cel mai mare challenge e cum să nu se lase manipulați. Filmul lui Reza are în centru într-adevăr o istorie zguduitoare, ca și toate istoriile de război dealtfel, dar total lipsit de metaforă. Istoria unei jurnaliste care face reportaje din zonele de război, se implică activ în apărarea familiilor din ISIS ( regimul terorist islamic) și își pierde colegul într-un atac cu bombă, e spusă foarte raw. Vedem imagini dure cu copii și femei rănite, lehămsite de foame, cu alte femei care au trăit clipe de horror în urma unui măcel organizat de ISIS, cu alte cadre cu oameni morți combinate cu imagini luungi cu femei care nu se pot opri din plâns, cu istoriile unor adolescenți, martori și ei la uciderea rudelor lor, cu schimburi de focuri filmate pe Counter-strike și, pe final, moartea unuia dintre operatori. E foarte încărcat și emoțional, și psihologic. E prea mult horror. Nu poți să vorbești despre violență cu violență, că formez imunitate și nu mai reacționez nicicum. E ca și în situația în care îți mănânci hrișca uitându-te la Criminalinîe Novosti. M-am simțit manipulată de regizor, care și-a dorit cu tot dinadinsul să mă oripilez de cele văzute. Regizorul nu știe ca eu sunt oripilată în fiecare zi de ceea ce văd. Am înțeles și poziția juriului care a dat premiul pentru curaj. Da, este un film curajos, dar nu este un act artistic. E cinic să faci din subiecte de război act artistic? Or, când artiștii vor învăța să facă din filme de război acte artistice, atunci războaiele se vor termina, pentru că numai un act artistic poate să te schimbe pe dinăuntru.

Timebox nu e despre război și nici despre moarte, dar a avut un impact mult mai mare asupra conștientului meu, pentru că este un act artistic. Demult n-am văzut un documentar în care regizorul să fie și subiect și să nu alunece în patetisme. Nora Agapi și-a dorit să facă un film portret despre tatăl său, regizorul și fotograful Ioan Agapi, dar a reușit să facă un film universal valabil despre vulnerabilitatea omului de geniu, despre rezistență și despre perena dobitocie a funcționarului de sistem. Regizoarea combină organic cadre din arhiva personală a tatălui ei, unde se regăsesc evenimente din viața politică și cea personală, cu cele filmate timp de 4 ani. De ce 4 ani? Pentru că 4 ani de zile autoritățile ieșene au încercat prin diferite metode inumane, să-l evacueze pe artist din apartamentul lui, cu tot cu colecția sa impresionantă de filme, fotografii și video accesorii. 4 ani de incertitudine, stres și umilințe. 4 ani în care artistul a fost supus abuzurilor psihologice din partea autorităților, fiind deconectat de la rețeaua de apă și, pe timp de iarnă, de la căldură. 4 ani, cît 4 vieți. Cu toate astea, Nora a reușit să povestească în așa fel istoria, încât să ne umplem de toată admirația și afecțiunea față de eroul filmului, să ne îndrăgostim de relația pe care o are cu tatăl său, de imaginile super intime și situațiile super vulnerabile care a avut curaj să le lase în film. Nora povestea la Q&A că I-a reușit asta, pentru că la montaj, care a durat 2 ani, a ajutat-o o colegă din Germania, care nu avea nimic cu istoria asta și a putut să mențină echilibrul istoriei și să n-o bage prea mult pe social. Un film sensibil și emoționant despre un om extraordinar de frumos.

Multe filme moldovenești am pierdut că erau prea devreme în program. Unele, care au luat și premii, nu au nici o cronică și e mare păcat. Dar și mai mare păcat e că festivalul n-a scos anul ăsta #cronicadecronograf pe hârtie. Se scria mult și se citea mult, dar organizatorii au avut alte priorități. De asta și dialogul dintre critică și cineaști e slab, de asta și dialogul dintre cineaști și public e slab. Pentru ca cinematografia să fie sănătoasă, trebuie să existe și o critică sănătoasă. Iar critica trebuie susținută, răsfățată și iubită.