Dictionar AutoAutoturismul este o metodă de deplasare Auto Moto |
Comenteaza
"Îţi strălucesc ochii". Surpriză pentru pasionații de mașini de epocă şi vintage din țară
O expoziţie a maşinilor de epocă şi vintage a fost organizată astăzi în Capitală. Vizitatorii au avut ocazia să stea la volanul lor şi să facă fotografii. Atracţia evenimentului a fost prototipul unui automobil, care urmează să pornească la drum în 2016.
Printre cele 12 bijuterii pe patru roţi au fost şi modele de producţie sovietică Pobeda, Ciaika şi Volga. Cea mai spectaculoasă a fost însă o maşină făcută la comanda unui milionar din Moldova.
Luxosul autoturism încă nu este funcţional. El urmează să pornească la drum 2016. Valoarea lui este de 150.000 de euro.
"Proiectul acestei maşini a început doi ani în urmă. Am făcut designul automobilului la început pe hârtie după care a l-am proiectat la calculator. Designul acestui automobil include elemente ale maşinilor produse înaintea războiului, dar şi trăsături ale automobilelor moderne. Aşa a apărut Carretta", susține organizatorul expoziţiei, Igor Aleinov.
La expoziţie au venit zeci de pasionaţi de maşini de epocă.
"Îmi pac mult maşinile retro. Preţurile sunt destul de bune. Când mergi prin oraş la volanul unei asemenea maşini îţi strălucesc ochii".
"Îmi plac toate maşinile vechi şi aceasta şi cealaltă. Tata se gândea că aceasta e Gaz dar ea este Чайка".
"Pur şi simplu ador aceste maşini de mic copil".
Valoarea unei maşini de epocă ajunge la 70.000 de euro. Expoziţia se va încheia duminică.
http://www.publika.md/iti-stralucesc-ochii-surpriza-pentru-pasionatii-de-masini-de-epoca-si-vintage-din-tara_2484001.html
"DATSUN" ÎNCEARCĂ MAREA AUTO MOLDOVENEASCĂ CU DEGETUL
Importatorii "DATSUN" încearcă marea auto moldovenească cu degetul. Aceştia intră pe o piaţă auto probuşită atât de criză, cât şi de politica fiscală moldovenească ("vinietele de 365 de zile"). Vor avea succes? Ssang Yong a dat-o-n bară rău.
Poliția în acțiune...
tipul a fost pus să-și scoată "filmul" de pe geamurile față. Vreau să văd cum poliția acționează și în cazul celor cu merțane, bmwăuri, porșăuri etc. De ce ți-ai "fumuri" geamurile din față?
Piaţa petrolieră din Republica Moldova, între interes şi incompetenţă (22 august 2008)
Ieftinirea benzinei şi motorinei, care a avut loc la sfârşitul săptămânii trecute, este una binevenită atât pentru simplii proprietari de autoturisme, cât şi pentru cei care prestează servicii de transport sau a căror afaceri implică utilizarea transportului.Totuşi, această ieftinire este întârziată, mai ales că preţul la ţiţei şi, implicit, la benzină şi motorină a început să scadă simţitor mai bine de o lună. În România, Ucraina, Rusia, preţurile la pompă la benzină şi motorină au început de mult să se micşoreze treptat. În România, spre exemplu, pe parcursul ultimei luni companiile petroliere au redus preţul benzinei şi al motorinei, deja, de 3-4 ori şi au anunţat că reducerea preţurilor va continua. În total preţul la produsele petroliere au fost micşorate cu mai bine de 1 leu moldovenesc. Directorul executiv al Uniunii Importatorilor de petrol din Republica Moldova „Importcom Petrol”, Victor Ghiţu, ne-a spus că modificarea preţurilor la produsele petroliere comercializate la staţiile din republică nu a fost posibilă, până săptămâna trecută, din cauza stocurilor achiziţionate în perioada când cotaţiile internaţionale erau maxime. Pe cât de previzibilă pare a fi declaraţia lui Ghiţu, pe atât de puţin probabilă mi se pare. În mare parte, companiile din Republica Moldova nu îşi pot permite achiziţionarea şi stocarea unei cantităţi mari de produse petroliere necesară pentru o perioadă îndelungată de aproximativ o lună de zile, mai ales în perioada când cotaţiile internaţionale au crescut vertiginos şi aveau o valoare maximă de circa 1200-1300 dolari/tonă. Pentru aceasta este nevoie de sume foarte mari de bani, de care, teoretic, ar putea dispune doar 1-2 companii din Republica Moldova. Stocurile însă, se epuizează, din această cauză companiile petroliere completează permanent aceste stocuri. Noile cantităţi de benzină şi motorină sunt achiziţionate la un alt preţ. În cazul ultimei perioade, când cotaţiile au început să scadă, produsele petroliere erau achiziţionate la un preţ mai mic. Astfel, cu fiecare completare a stocului, preţul acestuia scade treptat, deoarece se face o medie a preţului noului lot de produse petroliere şi a celui stocat anterior. Rezultă că şi preţul la pompă ar fi trebuit să scadă treptat. Lucru care s-a întâmplat în ţările vecine şi mai puţin în Republica Moldova. Trebuie de menţionat că în Republica Moldova, ieftinirea benzinei şi motorinei, de obicei, se face mai târziu decât în România sau Ucraina. Conform evoluţiilor cotaţiilor pe piaţa petrolieră, benzina şi motorina comercializată la staţiile PECO din Republica Moldova puteau fi ieftinite cu cel puţin 1 leu/litrul, iar peste una-două săptămâni cu încă minim 0,5-1,0 lei/litrul. Se va întâmpla oare acest lucru sau din nou ni se vor servi explicaţii neconforme cu realitatea? Realizând un studiu al preţurilor la carburanţii comercializaţi în Republica Moldova, apare o întrebare, de ce nu există o comisie guvernamentală, o agenţie de stat, de genul Agenţiei Naţionale de Reglementare în Energetică (ANRE), care să supravegheze şi să reglementeze preţurile la benzină şi motorină? Nu sunt şi ele resurse energetice importante şi strategice precum energia electrică sau gazele naturale? Este vorba de interes sau incompetenţă? Un alt aspect interesant pe care l-am descoperit studiind piaţa de produse petroliere din Republica Moldova este numărul exagerat de staţii de alimentare cu carburanţi, amplasate haotic şi ineficient pe întreg teritoriul republicii. Pentru a vă convinge pot să vă dau câteva exemple. Venind de la Peresecina spre Chişinău (distanţa de circa 20 de kilometri), puteţi număra circa 13 staţii PECO, amplasate pe ambele părţi ale şoselei. În Chişinău, dacă vă deplasaţi de la fabrica „Bucuria”, pe strada Mihai Viteazul, până la intersecţia cu strada Calea Orheiului, puteţi număra pe o distanţă de circa 1 kilometru 8 benzinării, dintre care 6 sunt amplasate pe un singur sens. Şi acest şir de exemple poate fi continuat pe o pagină întreagă. La o bună parte a staţiilor din Republica Moldova rar vezi vreo maşină să se alimenteze. Mulţi colegi din străinătate, venind în Republica Moldova, rămân miraţi de numărul mare de staţii de alimentare cu carburanţi existent aici, lucru nemaiîntâlnit la ei – fie în Franţa, Italia, Spania, România, etc. Numărul exagerat al staţiilor PECO, amplasate haotic, duce la rentabilitatea foarte mică a multora dintre ele. Proprietarii acestora nu au vânzările scontate. Se creează impresia că ieftinirea întârziată şi preţul neargumentat de mare la carburanţi au scopul de a compensa diminuarea profitului, cauzată de gestionarea acestor staţii. Nu ar fi mai corect să se renunţe la o bună parte din staţii PECO, care se încalecă una pe alta? Trebuie de menţionat că numărul mare de benzinării are o influenţă negativă asupra mediului înconjurător, iar spaţiul ocupat de acestea ar putea fi utilizat în alt scop cu o mult mai mare eficienţă. N-ar trebui să intervină autorităţile publice, care au eliberat anterior atâtea autorizări de construcţii nejustificate, ca să modifice şi să optimizeze schema amplasării benzinăriilor? Apare aceeaşi întrebare – este vorba de interes sau incompetenţă? Un al treilea moment important al pieţei moldoveneşti de produse petroliere este motorina comercializată în Republica Moldova, ce are un conţinut mare de sulf – 0,2 la sută. Aceasta este foarte poluantă. Circa 10 ani în urmă, era interzis importul de benzină cu plumb în Republica Moldova. Un argument important al acestei decizii era gradul înalt de poluare a acesteia. Decizia a fost una bună şi nu a afectat în niciun fel economia republicii. Trebuie de menţionat că atunci când s-a renunţat la importul acestui tip de benzină, în România, Ucraina şi alte ţări din jur se comercializa în continuare benzina cu plumb. De ce nu se face acelaşi lucru şi cu motorina cu conţinut de sulf de 0,2 la sută, care se comercializează în proporţii mari pe teritoriul Republicii Moldova, dar nu şi în ţările UE sau chiar în Belarus, or, Chişinăul tinde spre o integrare europeană. În ţările UE este utilizată doar motorina ce corespunde standardelor Euro-4, Euro-5. Acest tip de motorină este de o calitate înaltă, mult mai curată din punct de vedere ecologic şi poate fi utilizată atât la modele noi de maşini cât şi la cele vechi. Importul motorinei Euro-4 nu ar afecta preţurile de la staţii. Diferenţa la cotaţiile internaţionale dintre motorina 0,2% sulf şi Euro-4 este, în mediu, de 15-20 dolari, însă cea din urmă având o greutate mai mică (cotaţiile la produsele petroliere se calculează la o tonă), nu va impune, practic, majorarea preţului la litru. Rezultatul interzicerii importului de motorină 0,2% sulf ar fi micşorarea nivelului de poluare, problemă actuală cu care se confruntă toate statele lumii. Şi iarăşi întrebarea – este vorba de interes sau incompetenţă? Sau şi una, şi alta?
Fiat şi GM vor motoare de la BMW
Potrivit ediţiei germane a Financial Times, cel mai mare constructor de maşini de clasa premium, BMW, negociază cu GM şi Fiat livrarea motoarelor şi transmisiilor produse de fabrica din Bavaria. BMW nu este la primele negocieri de acest gen. Este cunoscut faptul că Citroen, Mini şi Rover utilizează motoare BMW. Potrivit unor zvonuri din presa germană, astfel de negocieri sunt purtate şi cu cei de la Mercedes. Unul dintre motivele pentru care BMW a recurs la astfel de acţiuni, este venitul adiţional pe care îl poate obţine din vânzarea propulsoarelor şi transmisiilor. Astfel, constructorul german putând să renunţe la unele investiţii făcute pentru elaborarea motoarelor noi.
La salonul auto de la Geneva a fost prezentat un Mercedes de 730 de cai putere
Celebrul salon german de tuning, Brabus, a prezentat la Geneva noul Brabus Bullit Black Arrow, care are o putere de 730 de c. p. La baza bolidului stă modelul de serie C-Klasse sedan. Noul model Brabus este vopsit în negru, mat, care îi oferă o imagine mai sobră şi mai solidă. Sub capotă este instalat un propulsor V 12 bi-turbo cu un volum de 6,3 litri care dezvoltă un cuplu de 1320 de Nm. Noul Bullit atinge viteza de 100 km/h în doar 3,9 secunde, viteza de 200 de km/h este atinsă în 10,5 secunde, iar 300 de km/h în 24,5 secunde. Viteza maximă a noului Bullit este de 360 de km/h. Preţul noului bolid este de aproximativ 350 000 de euro.
Celebrul salon german de tuning, Brabus, a prezentat la Geneva noul Brabus Bullit Black Arrow, care are o putere de 730 de c. p. La baza bolidului stă modelul de serie C-Klasse sedan. Noul model Brabus este vopsit în negru, mat, care îi oferă o imagine mai sobră şi mai solidă. Sub capotă este instalat un propulsor V 12 bi-turbo cu un volum de 6,3 litri care dezvoltă un cuplu de 1320 de Nm. Noul Bullit atinge viteza de 100 km/h în doar 3,9 secunde, viteza de 200 de km/h este atinsă în 10,5 secunde, iar 300 de km/h în 24,5 secunde. Viteza maximă a noului Bullit este de 360 de km/h. Preţul noului bolid este de aproximativ 350 000 de euro.
Maşina lui Benito Mussolini, scoasă la licitaţie
Unul dintre automobilele lui Benito Mussolini, un model Alafa Romeo 6C 2300 Pescara Spyder, a fost scos săptămâna trecută la licitaţie. Licitaţia a avut loc în localitatea Cheltenham, Marea Britanie, iar potrivit unor experţi, suma pentru acest exemplar ar fi putut depăşi 1 milion de euro. Alafa Romeo 6C 2300 Pescara Spyder a fost construit în 1935, special pentru Il Duce. Mussolini a dorit ca maşina să fie mai puternica decât versiunea standard. Astfel, inginerii Alfa Romeo au mărit randamentul motorului până la 95 de cai, modelul standard având 68 de cai putere. Alfa Romeo a construit doar 60 de exemplare 6C 2300 Pescara Spyder, iar modelul scos la licitaţie este singurul care a supravieţuit. Maşina lui Mussolini a fost folosită şi de şoferul acestuia la cursele de la Mille Miglia din 1936.
Unul dintre automobilele lui Benito Mussolini, un model Alafa Romeo 6C 2300 Pescara Spyder, a fost scos săptămâna trecută la licitaţie. Licitaţia a avut loc în localitatea Cheltenham, Marea Britanie, iar potrivit unor experţi, suma pentru acest exemplar ar fi putut depăşi 1 milion de euro. Alafa Romeo 6C 2300 Pescara Spyder a fost construit în 1935, special pentru Il Duce. Mussolini a dorit ca maşina să fie mai puternica decât versiunea standard. Astfel, inginerii Alfa Romeo au mărit randamentul motorului până la 95 de cai, modelul standard având 68 de cai putere. Alfa Romeo a construit doar 60 de exemplare 6C 2300 Pescara Spyder, iar modelul scos la licitaţie este singurul care a supravieţuit. Maşina lui Mussolini a fost folosită şi de şoferul acestuia la cursele de la Mille Miglia din 1936.
Citroen C4 Picasso, capodopera industriei auto
Constructorul francez Citroen reuşeşte cu succes să combine stilul şi eleganţa franceză cu industria auto. Acest lucru este confirmat şi de C4 Picasso, care este un minivan perfect pentru familie. Maşina impresionează, de la prima vedere, cu o „figură” extravagantă şi atrăgătoare. Maşina merită să poarte denumirea de Picasso, fiindcă este o adevărată capodoperă a industriei auto.
Directorul salonului auto „Citroen” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Denis Bricov, ne-a spus că denumirea de Picasso a fost utilizată pentru prima dată la modelele Xsara, iar pentru fiecare autoturism care poartă numele vestitului pictor, familia acestuia primeşte o sumă anumită de bani. Modelul testat de noi era dotat cu un motor de 2,0 litri şi cu cutie de schimbare a vitezelor automată. Aceasta din urmă are o opţiune de a fi utilizată şi ca una secvenţială, adică treptele de viteză pot fi schimbate de şofer cu ajutorul a două manivele plasate în spatele volanului. Ele au inscripţionate semnele plus şi minus, respectiv plusul fiind pentru cuplarea treptelor superioare, iar minusul –pentru cele inferioare. Activarea opţiunii de control manual al cutiei de viteze se face cu ajutorul manivelei cutiei automate, care se află, de asemenea, în spatele volanului. La începutul testului, nefiind obişnuiţi cu sistemul automat, aveam tendinţa de a schimba vitezele, iar mâna, din reflex, se îndrepta spre manivela de schimbare a vitezelor. Trebuie de menţionat că la un drum lung, cutia automată oferă un plus mare confortului autoturismului. Unul din atuurile C4 Picasso este spaţiul din interiorul maşinii. Şoferul şi cei 4 pasageri beneficiază de confort şi de libertatea mişcărilor. Materialele din interiorul maşinii sunt de cea mai înaltă calitate, lucru cu care Citroen şi-a obişnuit clienţii. C4 Picasso beneficiază de geamuri mari, oferind atât şoferului, cât şi pasagerilor o vizibilitate sporită şi posibilitatea de a admira lumea înconjurătoare. La cererea cumpărătorului, Picasso-ul poate fi dotat cu acoperiş de sticlă. Interiorul este conceput pentru confortul pasagerilor. În salon există multe buzunare şi sertăraşe pentru diferite lucruri, în plus C4 Picasso are un mic frigider, în care încap câteva sticle de apă minerală. Siguranţa este primordială pentru grupul francez, C4 Picasso are în dotările standard 7 perne de siguranţă, centuri de siguranţă pretensionate în 3 puncte cu limitator de forţă, plus numeroase sisteme electronice care îmbunătăţesc siguranţa la trafic: ABS, EBD, ESP, ASR etc. Un element care ni s-a părut interesant este activarea electrică a frânei de mână cu ajutorul unui buton de pe torpedou. Acest lucru sporeşte confortabilitatea şi spaţiul interior al maşinii.
Modelul testat de noi era dotat cu sistem automat de climatizare a aerului în patru zone, astfel fiecare dintre pasagerii din maşină îşi poate regla volumul de aer venit din sistemul de ventilare. Managerul de vânzări al salonului auto Citroen din cadrul concernului „Daac-Hemes”, Alexandru Diordiţa, ne-a spus că în Republica Moldova, C4 Picasso poate fi importat cu două tipuri de motorizări de 1,8 litri şi 2,0 litri, ambele pe benzină. „Majoritatea persoanelor care achiziţionează un C4 Picasso sunt persoane fizice. Pentru o familie de 4 persoane aceasta este maşina perfectă pentru a călători la munte sau la mare. Motorul de 1,8 litri benzină are o putere de 127 de cai, iar motorul de 2,0 litri are 143 de cai putere”, a mai spus Alexandru Diordiţa. „Începând cu luna iunie, în Republica Moldova vor fi importate modele C4 Picasso dotate cu motoare diesel de 1,6 şi 2,0 litri, respectiv de 110 şi 143 cai putere”, a completat Denis Bricov. Date tehnice Citron C4 Picasso (cu cutie automată): Lungime: 4470 mmLăţime:1830Înălţime: 1680Volum portbagaj: 500 de litriMasa: 1600 de kgConsum urban: 12,1 litri
Consum extraurban: 7,0 litriConsum mixt: 8,9 litriAcceleraţie: 13,5 secundeViteza maximă: 194 de km/hPutere:143 de cai putere Preţ: 18000 până la 27000 de euro
Constructorul francez Citroen reuşeşte cu succes să combine stilul şi eleganţa franceză cu industria auto. Acest lucru este confirmat şi de C4 Picasso, care este un minivan perfect pentru familie. Maşina impresionează, de la prima vedere, cu o „figură” extravagantă şi atrăgătoare. Maşina merită să poarte denumirea de Picasso, fiindcă este o adevărată capodoperă a industriei auto.
Directorul salonului auto „Citroen” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Denis Bricov, ne-a spus că denumirea de Picasso a fost utilizată pentru prima dată la modelele Xsara, iar pentru fiecare autoturism care poartă numele vestitului pictor, familia acestuia primeşte o sumă anumită de bani. Modelul testat de noi era dotat cu un motor de 2,0 litri şi cu cutie de schimbare a vitezelor automată. Aceasta din urmă are o opţiune de a fi utilizată şi ca una secvenţială, adică treptele de viteză pot fi schimbate de şofer cu ajutorul a două manivele plasate în spatele volanului. Ele au inscripţionate semnele plus şi minus, respectiv plusul fiind pentru cuplarea treptelor superioare, iar minusul –pentru cele inferioare. Activarea opţiunii de control manual al cutiei de viteze se face cu ajutorul manivelei cutiei automate, care se află, de asemenea, în spatele volanului. La începutul testului, nefiind obişnuiţi cu sistemul automat, aveam tendinţa de a schimba vitezele, iar mâna, din reflex, se îndrepta spre manivela de schimbare a vitezelor. Trebuie de menţionat că la un drum lung, cutia automată oferă un plus mare confortului autoturismului. Unul din atuurile C4 Picasso este spaţiul din interiorul maşinii. Şoferul şi cei 4 pasageri beneficiază de confort şi de libertatea mişcărilor. Materialele din interiorul maşinii sunt de cea mai înaltă calitate, lucru cu care Citroen şi-a obişnuit clienţii. C4 Picasso beneficiază de geamuri mari, oferind atât şoferului, cât şi pasagerilor o vizibilitate sporită şi posibilitatea de a admira lumea înconjurătoare. La cererea cumpărătorului, Picasso-ul poate fi dotat cu acoperiş de sticlă. Interiorul este conceput pentru confortul pasagerilor. În salon există multe buzunare şi sertăraşe pentru diferite lucruri, în plus C4 Picasso are un mic frigider, în care încap câteva sticle de apă minerală. Siguranţa este primordială pentru grupul francez, C4 Picasso are în dotările standard 7 perne de siguranţă, centuri de siguranţă pretensionate în 3 puncte cu limitator de forţă, plus numeroase sisteme electronice care îmbunătăţesc siguranţa la trafic: ABS, EBD, ESP, ASR etc. Un element care ni s-a părut interesant este activarea electrică a frânei de mână cu ajutorul unui buton de pe torpedou. Acest lucru sporeşte confortabilitatea şi spaţiul interior al maşinii.
Modelul testat de noi era dotat cu sistem automat de climatizare a aerului în patru zone, astfel fiecare dintre pasagerii din maşină îşi poate regla volumul de aer venit din sistemul de ventilare. Managerul de vânzări al salonului auto Citroen din cadrul concernului „Daac-Hemes”, Alexandru Diordiţa, ne-a spus că în Republica Moldova, C4 Picasso poate fi importat cu două tipuri de motorizări de 1,8 litri şi 2,0 litri, ambele pe benzină. „Majoritatea persoanelor care achiziţionează un C4 Picasso sunt persoane fizice. Pentru o familie de 4 persoane aceasta este maşina perfectă pentru a călători la munte sau la mare. Motorul de 1,8 litri benzină are o putere de 127 de cai, iar motorul de 2,0 litri are 143 de cai putere”, a mai spus Alexandru Diordiţa. „Începând cu luna iunie, în Republica Moldova vor fi importate modele C4 Picasso dotate cu motoare diesel de 1,6 şi 2,0 litri, respectiv de 110 şi 143 cai putere”, a completat Denis Bricov. Date tehnice Citron C4 Picasso (cu cutie automată): Lungime: 4470 mmLăţime:1830Înălţime: 1680Volum portbagaj: 500 de litriMasa: 1600 de kgConsum urban: 12,1 litri
Consum extraurban: 7,0 litriConsum mixt: 8,9 litriAcceleraţie: 13,5 secundeViteza maximă: 194 de km/hPutere:143 de cai putere Preţ: 18000 până la 27000 de euro
Ce se întâmplă dacă un autoturism diesel este alimentat cu benzină sau viceversa?
Alimentarea autoturismului cu un alt tip de combustibil se întâmplă mult mai des decât am crede. Aceste greşeli se datorează factorului uman – neatenţiei operatorului de la staţiile peco în timpul alimentării autoturismului, umplerea rezervoarelor de stocare a motorinei cu benzină şi invers ş.a. Aceste greşeli umane pot provoca defectarea maşinii şi pot avea efecte majore asupra rezervelor voastre financiare. Pentru înlăturarea defecţiunilor, maşina va trebui transportată la un atelier, unde va fi nevoie de intervenţia mecanicilor. Dacă aţi turnat benzină în loc de motorină Motoarele diesel nu au bujii, iar aprinderea combustibilului se face datorită presiunii înalte. În motoarele diesel are loc injecţia combustibilului, şi nu a amestecului combustibil aer, ca în cazul motoarelor pe benzină. La început, aerul nimereşte în cilindru, unde este încălzit datorită presiunii. Apoi, sub o presiune înaltă, motorina este injectată. Benzina, în astfel de condiţii, nu se aprinde. Aceasta are nevoie de scânteie şi să fie amestecată cu aer. Astfel, dacă în rezervorul pentru motorină aţi turnat multă benzină, motorul nu va funcţiona, deoarece benzina nu se va aprinde. Totuşi, dacă aţi turnat puţină benzină în rezervor, unde mai exista motorină, cel mai probabil nu vor apărea nici un fel de probleme.
Este cunoscut faptul că, în timpul gerurilor mari, şoferii de camioane diesel toarnă puţină benzină în rezervor, pentru ca motorina să nu devină foarte vâscoasă, însă cantitatea de benzină trebuie să fie minimă – nu mai mult de 10 la sută. În perioadele reci ale anului, cel mai bine este să utilizaţi substanţe speciale pentru motorină. De asemenea, autoturismele diesel au o pompă de presiune mare, pentru combustibil, şi un număr anumit de injectoare (numărul acestora depinde de numărul de cilindri pe care le are maşina. Aceste elemente ale sistemului de alimentare sunt concepute în aşa fel încât motorina să fie şi lubrifiant pentru ele. Benzina nu are astfel de proprietăţi şi are o viscozitate mai mică decât motorina. Din această cauză, o cantitate mare de benzină poate duce la deteriorarea acestor elemente ale sistemului de alimentare cu combustibil a maşinilor diesel. Totodată, aceste elemente sunt scumpe, iar preţul acestora poate constitui circa 20-30 la sută din valoarea autoturismului dat. Diagnosticianul atelierului auto „Daac-Hermes”, Alexandru Cuzimuc, ne-a spus că în cazul în care cantitatea de benzină în rezervorul maşinii este mare, motorul acesteia se „îneacă” şi nu se mai porneşte. „În asemenea situaţii, efectele negative sunt minore şi puţin costisitoare, combustibilul este evacuat din rezervor, se schimbâ filtrul şi se curăţă sistemul de alimentare. Preţul mediu pentru un filtru de combustibil la o maşină diesel este de 400 de lei. Dacă autoturismul diesel a mers o anumită perioadă pe benzină, atunci se defectează injectoarele şi pompa. Acestea trebuie înlocuite. Preţul pentru un injector variază în funcţie de marca autoturismului de la 100 până la 1000 de euro”, a mai adăugat Alexandru Cuzimuc.
Dacă aţi turnat motorină în loc de benzină Efectul este identic şi în cazul în care aţi turnat motorină în loc de benzină. Dacă cantitatea de motorină turnată este mare în rezervorul de benzină, atunci motorul nu va funcţiona deloc. Dacă cantitatea de motorină este mică, motorul va avea un randament scăzut, va scoate mult fum, cilindrii nu vor funcţiona în ritmul potrivit, motorul va scoate sunete, injectoarele şi pompa vor fi afectate de motorină. Autoturismul se va comporta de parcă utilizaţi benzină cu cifra octanică joasă. Efectele utilizării motorinei în locul benzinei sunt mai puţin grave decât în cazul utilizării benzinei în locul motorinei. „Dacă totuşi autoturismul a mers cu motorină, aceasta trebuie evacuată din rezervor şi din sistemul de alimentare. Trebuie schimbat filtrul de benzină ,al cărui preţ mediu este de 150 de lei, şi trebuie de curăţat injectoarele. Curăţarea injectoarelor costă în mediu 400-500 de lei”, a adăugat Alexandru Cuzimuc. Şeful Serviciului vânzări al companiei Rompetrol Moldova, Vitalie Rusu, ne-a spus că în cazul în care din vina operatorului staţiilor de alimentare Rompetrol în rezervorul unei maşini diesel este turnată benzină sau invers, reparaţia maşinii este plătită de companie, iar benzina sau motorina este înlocuită cu combustibilul potrivit. „Operatorii de la staţiile companiei noastre sunt obligaţi să întrebe clientul de câteva ori despre cantitatea şi tipul de combustibil cu care trebuie alimentat autoturismul, pentru ca astfel de cazuri să nu aibă loc. Până în prezent nu am avut aşa tip de incidente”, a conchis Vitalie Rusu. La rândul său, şeful Serviciului vânzări al companiei Petrom Moldova, Vitalie Carp, ne-a spus că asemenea cazuri sunt foarte rare în Republica Moldova. „Alimentarea incorectă se poate întâmpla din cauza şoferului, care din neatenţie parchează maşina lângă o pompă de benzină sau motorină şi îi cere operatorului să-i toarne o anumită cantitate de benzină fără să specifice tipul. Totuşi, nu am avut până acum asemenea situaţii”, a adăugat Vitalie Carp. Concluzie Fiţi atenţi la tipul de combustibil care vă este turnat în rezervor, indiferent de ce afirmă reprezentanţii companiilor de import şi vânzări a carburanţilor. Perseverenţa este principalul factor pentru siguranţa banilor dumneavoastră.
Este cunoscut faptul că, în timpul gerurilor mari, şoferii de camioane diesel toarnă puţină benzină în rezervor, pentru ca motorina să nu devină foarte vâscoasă, însă cantitatea de benzină trebuie să fie minimă – nu mai mult de 10 la sută. În perioadele reci ale anului, cel mai bine este să utilizaţi substanţe speciale pentru motorină. De asemenea, autoturismele diesel au o pompă de presiune mare, pentru combustibil, şi un număr anumit de injectoare (numărul acestora depinde de numărul de cilindri pe care le are maşina. Aceste elemente ale sistemului de alimentare sunt concepute în aşa fel încât motorina să fie şi lubrifiant pentru ele. Benzina nu are astfel de proprietăţi şi are o viscozitate mai mică decât motorina. Din această cauză, o cantitate mare de benzină poate duce la deteriorarea acestor elemente ale sistemului de alimentare cu combustibil a maşinilor diesel. Totodată, aceste elemente sunt scumpe, iar preţul acestora poate constitui circa 20-30 la sută din valoarea autoturismului dat. Diagnosticianul atelierului auto „Daac-Hermes”, Alexandru Cuzimuc, ne-a spus că în cazul în care cantitatea de benzină în rezervorul maşinii este mare, motorul acesteia se „îneacă” şi nu se mai porneşte. „În asemenea situaţii, efectele negative sunt minore şi puţin costisitoare, combustibilul este evacuat din rezervor, se schimbâ filtrul şi se curăţă sistemul de alimentare. Preţul mediu pentru un filtru de combustibil la o maşină diesel este de 400 de lei. Dacă autoturismul diesel a mers o anumită perioadă pe benzină, atunci se defectează injectoarele şi pompa. Acestea trebuie înlocuite. Preţul pentru un injector variază în funcţie de marca autoturismului de la 100 până la 1000 de euro”, a mai adăugat Alexandru Cuzimuc.
Dacă aţi turnat motorină în loc de benzină Efectul este identic şi în cazul în care aţi turnat motorină în loc de benzină. Dacă cantitatea de motorină turnată este mare în rezervorul de benzină, atunci motorul nu va funcţiona deloc. Dacă cantitatea de motorină este mică, motorul va avea un randament scăzut, va scoate mult fum, cilindrii nu vor funcţiona în ritmul potrivit, motorul va scoate sunete, injectoarele şi pompa vor fi afectate de motorină. Autoturismul se va comporta de parcă utilizaţi benzină cu cifra octanică joasă. Efectele utilizării motorinei în locul benzinei sunt mai puţin grave decât în cazul utilizării benzinei în locul motorinei. „Dacă totuşi autoturismul a mers cu motorină, aceasta trebuie evacuată din rezervor şi din sistemul de alimentare. Trebuie schimbat filtrul de benzină ,al cărui preţ mediu este de 150 de lei, şi trebuie de curăţat injectoarele. Curăţarea injectoarelor costă în mediu 400-500 de lei”, a adăugat Alexandru Cuzimuc. Şeful Serviciului vânzări al companiei Rompetrol Moldova, Vitalie Rusu, ne-a spus că în cazul în care din vina operatorului staţiilor de alimentare Rompetrol în rezervorul unei maşini diesel este turnată benzină sau invers, reparaţia maşinii este plătită de companie, iar benzina sau motorina este înlocuită cu combustibilul potrivit. „Operatorii de la staţiile companiei noastre sunt obligaţi să întrebe clientul de câteva ori despre cantitatea şi tipul de combustibil cu care trebuie alimentat autoturismul, pentru ca astfel de cazuri să nu aibă loc. Până în prezent nu am avut aşa tip de incidente”, a conchis Vitalie Rusu. La rândul său, şeful Serviciului vânzări al companiei Petrom Moldova, Vitalie Carp, ne-a spus că asemenea cazuri sunt foarte rare în Republica Moldova. „Alimentarea incorectă se poate întâmpla din cauza şoferului, care din neatenţie parchează maşina lângă o pompă de benzină sau motorină şi îi cere operatorului să-i toarne o anumită cantitate de benzină fără să specifice tipul. Totuşi, nu am avut până acum asemenea situaţii”, a adăugat Vitalie Carp. Concluzie Fiţi atenţi la tipul de combustibil care vă este turnat în rezervor, indiferent de ce afirmă reprezentanţii companiilor de import şi vânzări a carburanţilor. Perseverenţa este principalul factor pentru siguranţa banilor dumneavoastră.
Flux Auto
Cele mai vândute maşini din Europa, în luna ianuarie Liderii lunii ianuarie, la capitolul maşinilor vândute în Europa, sunt Volkswagen Golf, Peugeot 207 şi Ford Focus. Volkswagen Golf a fost cumpărat de 39 887 de europeni. Cifra vânzărilor faţă de luna ianuarie 2007 a crescut cu 31,4 la sută faţă de ianuarie 2007. Poziţia a doua este ocupată de francezii de la Peugeot, modelul 207 înregistrând 37 506 de maşini livrate. Ultimii pe podium s-au clasat cei de la Ford. Modelul Focus a fost vândut într-un număr de 33,884 exemplare. Ford Focus a înregistrat o scădere, la acest capitol, de 4,5 la sută faţă de luna ianuarie a anului 2007. Situaţia s-ar putea schimba după prezentarea la salonul de la Frankfurt a modelului Focus facelift. În continuare, topul este completat de Opel Corsa, Fiat Grande Punto, Renault Clio, Ford Fiesta, Opel Astra, VW Polo şi Fiat Panda. Dintre acestea doar VW Polo a avut o creştere a vânzărilor în Europa. Noul Citroen C5 cu motoare BMW
Este cunoscut faptul că motoarele elaborate de BMW sunt utilizate şi de alţi constructori de autoturisme. Mai nou, propulsoarele BMW vor fi utilizate şi de francezii de la Citroen. Potrivit site-ului Motor Authority, Citroen va utiliza motoarele cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1,4 şi 1,6 litri, echipate cu sistem de control al valvelor, pentru noul model C5. Directorul salonului „Citroen” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Denis Bricov (în imagine), ne-a spus că noul model C5 într-adevăr va utiliza un motor elaborat de Citroen şi BMW. „Acesta este motorul diesel V6, de 2,7 litri, care are o capacitate de 210 cai putere. Este cel mai puternic motor din gama C5. Este singurul motor elaborat în comun cu BMW, care va fi utilizat la noul C5”, ne-a mai spus Denis Bricov. Un alt constructor francez care foloseşte motoarele BMW este Peugeot. Acestea sunt utilizate pentru modele 207 şi 308. În 2007, în Europa au fost produse 17 milioane de autoturisme Conform datelor statistice oferite de Asociaţia Europeană a Producătorilor Auto, în anul 2007,
în Europa au fost produse 17,08 milioane de autoturisme. Noile state membre ale Uniunii Europene au raportat o creştere de 25 la sută a producţiei auto, ceea ce consemnează circa 15 procente din totalul pieţei europene. Industria auto din cele 27 de membre UE asigură, în mod direct, 2,3 milioane de locuri de muncă şi, indirect, încă 10 milioane.
Este cunoscut faptul că motoarele elaborate de BMW sunt utilizate şi de alţi constructori de autoturisme. Mai nou, propulsoarele BMW vor fi utilizate şi de francezii de la Citroen. Potrivit site-ului Motor Authority, Citroen va utiliza motoarele cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1,4 şi 1,6 litri, echipate cu sistem de control al valvelor, pentru noul model C5. Directorul salonului „Citroen” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Denis Bricov (în imagine), ne-a spus că noul model C5 într-adevăr va utiliza un motor elaborat de Citroen şi BMW. „Acesta este motorul diesel V6, de 2,7 litri, care are o capacitate de 210 cai putere. Este cel mai puternic motor din gama C5. Este singurul motor elaborat în comun cu BMW, care va fi utilizat la noul C5”, ne-a mai spus Denis Bricov. Un alt constructor francez care foloseşte motoarele BMW este Peugeot. Acestea sunt utilizate pentru modele 207 şi 308. În 2007, în Europa au fost produse 17 milioane de autoturisme Conform datelor statistice oferite de Asociaţia Europeană a Producătorilor Auto, în anul 2007,
în Europa au fost produse 17,08 milioane de autoturisme. Noile state membre ale Uniunii Europene au raportat o creştere de 25 la sută a producţiei auto, ceea ce consemnează circa 15 procente din totalul pieţei europene. Industria auto din cele 27 de membre UE asigură, în mod direct, 2,3 milioane de locuri de muncă şi, indirect, încă 10 milioane.
Cât de importantă este culoarea maşinii?
De multe ori ne punem întrebarea „ce culoare am prefera să aibă maşina”. Una aprinsă, pentru a atrage privirile trecătorilor, una obişnuită, pentru a nu ne evidenţia în mulţime, sau una clasică pentru a evidenţia extravaganţa autovehiculului. Potrivit unui studiu efectuat de compania DuPont, cea mai preferată culoare a posesorilor de maşini rămâne a fi argintiul. Cu această culoare sunt vopsite 30 la sută din maşinile din Asia, 29 la sută - în Europa, 25 la sută - în America de Sud şi 18 la sută - în America de Nord. Potrivit analiştilor DuPont, în anii următori va creşte numărul maşinilor vopsite în portocaliu, maro, auriu sau galben, va creşte odată cu revenirea modei culorilor de pământ din anii ’70. În prezent, culorile aprinse sunt întâlnite la maşinile sport şi la cele conduse de femei. Conform aceluiaşi studiu, pe viitor, argintiul va fi folosit în combinaţii pentru obţinerea nuanţelor reci de albastru şi verde sau maro deschis metalizat, iar griul va avea tente de roşu, albastru şi purpuriu. Nuanţele albastre vor deveni mai populare, iar culoarea roşie va fi combinată cu portocaliul, pentru a crea noi tente moderne. De asemenea, culorile galben strălucitor şi portocaliu vor fi la modă, acest lucru se datorează interesului crescut pentru maşinile mici, cu consum redus.
Potrivit designerului mărcii Mini din cadrul grupului BMW, Gert Hildebrand, alegerea culorii este cel mai dificil moment. „Proiectanţii trebuie să ţină cont de estetică. Spre exemplu, negrul reflecta forma maşinii, argintiul atenuează forma, iar albul micşorează suprafeţele”, a mai spus Gert Hildebrand. Cumpărătorii conservatori continuă să aleagă culorile neutre. Acestea menţin valoarea banilor investiţi în cazul în care proprietarul doreşte să vândă autoturismul. Aceeaşi tendinţă este întâlnită şi la maşinile de lux. Potrivit specialistului în culori al companiei DuPont, Sandra Krueger, cu cât valoarea unei maşini este mai mare, cu atât culoarea ei este mai neutră. Totodată un alt studiu efectuat de cercetătorii de la Universitatea Monash din Melbourne, Australia, arată că şi culoarea maşinii are legătură directă cu riscul de producere a accidentelor. Aceştia au descoperit că cele mai multe accidente sunt produse de automobilele care au culori închise – negru, albastru, roşu şi verde. Studiul s-a bazat pe analiza a 855.258 de evenimente rutiere. Cele mai periculoase maşini sunt considerate cele negre, urmate de cele albastre închis şi verzi. Aceste culori au un indice de vizibilitate mai mic. De asemenea, culorile gri şi argintiu sunt considerate periculoase, deoarece reflectă razele solare şi creează efectul oglinzii în timpul zilei. Trebuie să menţionăm că nuanţele închise nu resping lumina soarelui, astfel caroseria se înfierbântă mai tare în timpul verii. Cea mai sigură culoare este considerată albul. Această afirmaţie este justificată de numărul mic de accidente în care sunt implicate maşinile de culoare albă. Acest lucru se datorează şi vizibilităţii sporite pe care o are, atât ziua, cât şi noaptea.
Potrivit unor specialişti, culoarea maşinii reflectă personalitatea conducătorului auto. Dacă acest lucru este adevărat, atunci posesorii maşinilor de culoare roşie sunt persoanele cu un temperament impulsiv şi mai irascibile. Sunt firi puternice pe exterior. Cei care posedă maşini de culoare galbenă sunt persoanele fericite, pline de viaţă, uneori timide şi sensibile. Posesorii de maşini de culoare albastră sunt persoanele calme şi cu mintea clară. Aceasta este culoarea luptătorilor şi celor care vor să se perfecţioneze într-un domeniu de activitate. Verdele îi reprezintă pe persoanele prietenoase, perfecţioniste şi autoritare. Cei care aleg maşinile de culoare albă sunt adepţii stilului de viaţă simplu. Negrul este ales de persoanele conservatoare şi adepte ale stilului clasic. Portocaliul este o culoare sexy şi caracterizează persoanele calde, care radiază de bunătate. Roz este culoarea tinereţii, care denotă imaturitate. Vă recomand să vă gândiţi atent atunci când alegeţi culoarea maşinii pe care doriţi să o achiziţionaţi.
Potrivit designerului mărcii Mini din cadrul grupului BMW, Gert Hildebrand, alegerea culorii este cel mai dificil moment. „Proiectanţii trebuie să ţină cont de estetică. Spre exemplu, negrul reflecta forma maşinii, argintiul atenuează forma, iar albul micşorează suprafeţele”, a mai spus Gert Hildebrand. Cumpărătorii conservatori continuă să aleagă culorile neutre. Acestea menţin valoarea banilor investiţi în cazul în care proprietarul doreşte să vândă autoturismul. Aceeaşi tendinţă este întâlnită şi la maşinile de lux. Potrivit specialistului în culori al companiei DuPont, Sandra Krueger, cu cât valoarea unei maşini este mai mare, cu atât culoarea ei este mai neutră. Totodată un alt studiu efectuat de cercetătorii de la Universitatea Monash din Melbourne, Australia, arată că şi culoarea maşinii are legătură directă cu riscul de producere a accidentelor. Aceştia au descoperit că cele mai multe accidente sunt produse de automobilele care au culori închise – negru, albastru, roşu şi verde. Studiul s-a bazat pe analiza a 855.258 de evenimente rutiere. Cele mai periculoase maşini sunt considerate cele negre, urmate de cele albastre închis şi verzi. Aceste culori au un indice de vizibilitate mai mic. De asemenea, culorile gri şi argintiu sunt considerate periculoase, deoarece reflectă razele solare şi creează efectul oglinzii în timpul zilei. Trebuie să menţionăm că nuanţele închise nu resping lumina soarelui, astfel caroseria se înfierbântă mai tare în timpul verii. Cea mai sigură culoare este considerată albul. Această afirmaţie este justificată de numărul mic de accidente în care sunt implicate maşinile de culoare albă. Acest lucru se datorează şi vizibilităţii sporite pe care o are, atât ziua, cât şi noaptea.
Potrivit unor specialişti, culoarea maşinii reflectă personalitatea conducătorului auto. Dacă acest lucru este adevărat, atunci posesorii maşinilor de culoare roşie sunt persoanele cu un temperament impulsiv şi mai irascibile. Sunt firi puternice pe exterior. Cei care posedă maşini de culoare galbenă sunt persoanele fericite, pline de viaţă, uneori timide şi sensibile. Posesorii de maşini de culoare albastră sunt persoanele calme şi cu mintea clară. Aceasta este culoarea luptătorilor şi celor care vor să se perfecţioneze într-un domeniu de activitate. Verdele îi reprezintă pe persoanele prietenoase, perfecţioniste şi autoritare. Cei care aleg maşinile de culoare albă sunt adepţii stilului de viaţă simplu. Negrul este ales de persoanele conservatoare şi adepte ale stilului clasic. Portocaliul este o culoare sexy şi caracterizează persoanele calde, care radiază de bunătate. Roz este culoarea tinereţii, care denotă imaturitate. Vă recomand să vă gândiţi atent atunci când alegeţi culoarea maşinii pe care doriţi să o achiziţionaţi.
Dacia comercializează Logan Pick-Up
Deşi lista de comenzi la modelul Pick-Up a fost deschisă din luna februarie, livrarea noii variante Logan va începe abia din luna aprilie. Logan Pick-Up vine să completeze colecţia formată de modele berlină, break şi VAN. Produs la uzina de la Mioveni, Logan Pick-Up a fost conceput pentru a corespunde necesităţilor micilor antreprenori şi comercianţi.
Logan Pick-Up este dotat cu o benă cu lungimea de 180 de cm şi cu capacitatea de încărcare de până la 800 de kilograme. Pe lângă acestea, cabina dispune de un spaţiu de depozitare, situat în spatele scaunelor, cu un volum de 300 de litri. Planşeul benei, părţile laterale şi peretele de închidere a cabinei sunt realizate din tablă din oţel prelucrat împotriva coroziunii.
Directorul salonului Dacia din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Eduard Vacaric, ne-a spus că pentru Republica Moldova acest model va fi disponibil abia în 2009. „Deocamdată, Loagn Pick-Up este comercializat doar în România, în celelalte ţări aceasta va fi comercializată începând cu anul viitor. Totuşi, consider că în Republica Moldova, acest model nu va avea cereri mari. Mult mai solicitat va fi modelul VAN – acelaşi Logan MCV, dar destinat transportului de mărfuri. În Republica Moldova, acest model va fi comercializat, de asemenea, începând cu anul 2009”, a mai adăugat Eduard Vacaric. Dacia Logan Pick-up va fi dotată cu propulsoare pe benzină 1,6 MPI şi cu unul diesel de 1,5 dCi, cu o putere de 70 CP şi 85 CP. Preţul de pornire este de 7.250 de euro cu TVA.
Logan Pick-Up este dotat cu o benă cu lungimea de 180 de cm şi cu capacitatea de încărcare de până la 800 de kilograme. Pe lângă acestea, cabina dispune de un spaţiu de depozitare, situat în spatele scaunelor, cu un volum de 300 de litri. Planşeul benei, părţile laterale şi peretele de închidere a cabinei sunt realizate din tablă din oţel prelucrat împotriva coroziunii.
Directorul salonului Dacia din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Eduard Vacaric, ne-a spus că pentru Republica Moldova acest model va fi disponibil abia în 2009. „Deocamdată, Loagn Pick-Up este comercializat doar în România, în celelalte ţări aceasta va fi comercializată începând cu anul viitor. Totuşi, consider că în Republica Moldova, acest model nu va avea cereri mari. Mult mai solicitat va fi modelul VAN – acelaşi Logan MCV, dar destinat transportului de mărfuri. În Republica Moldova, acest model va fi comercializat, de asemenea, începând cu anul 2009”, a mai adăugat Eduard Vacaric. Dacia Logan Pick-up va fi dotată cu propulsoare pe benzină 1,6 MPI şi cu unul diesel de 1,5 dCi, cu o putere de 70 CP şi 85 CP. Preţul de pornire este de 7.250 de euro cu TVA.
Şofatul pe timp de noapte, mai sigur?
Unii dintre conducătorii auto consideră că şofatul pe timp de noapte este relaxant şi mult mai sigur decât cel din timpul zilei. Aceştia motivează că în timpul nopţii, circulaţia este mai liberă, iar pe timp de vară este mult mai răcoare. Totuşi, aceste motive sunt slab argumentate. În timpul nopţii, vizibilitatea este redusă, iar şoferii trebuie să aibă o concentraţie sporită. Trebuie de menţionat că pe timp de noapte, conducătorul auto poate fi incomodat sau, chiar, orbit de luminile autoturismului care vine în întâmpinare. Aduceţi-vă aminte cum vă simţiţi atunci când dintr-o încăpere luminoasă nimeriţi în întuneric. Aveţi nevoie de un timp anumit pentru a vă putea adapta. Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul în care în întâmpinare vin autoturisme cu faza scurtă a luminii farurilor. Mai grav este atunci când autoturismul de pe contrasens vine cu faza lungă. În acest caz puteţi fi orbit, în tot sensul cuvântului, pentru câteva clipe. Aceste câteva clipe sunt suficiente pentru a provoca un accident rutier. Chiar şi în cazul unei orbiri uşoare, ochii au nevoie de aproximativ 10 secunde pentru a se adapta, iar timp de 10 secunde un autoturism care circulă cu o viteză de 60 km/oră traversează o distanţă de 170 de metri. Nu este exclus că în acest interval, pe aceste porţiuni să fie oameni, maşini şi alte obiecte.
Instructorul şcolii auto speciale „XDrive”, Alexandru Tcacenco, ne-a spus că în cazul în care conducătorul auto este orbit, acesta nu trebuie în nici un caz să manevreze spre partea dreaptă a carosabilului. „Cel mai potrivit, în aceste situaţii, este să luaţi piciorul de pe accelerator, lăsând maşină să ruleze din inerţie. În timpul nopţii, şoferii trebuie să fie mai vigilenţi, să respecte distanţa şi să ţină cont de cei care rulează în faţă şi în spate”, a adăugat Alexandru Tcacenco. În cazul în care aţi fost orbit de farurile autoturismelor din contrasens nu aprindeţi lumina în salon şi nu aprindeţi brichete sau chibrituri, lumina produsă de acestea are un efect negativ asupra ochilor. Cu cât mai tare este iluminată şoseaua de către farurile autoturismului, cu atât mai multă lumină produsă de farurile maşinilor de pe contrasens pot percepe ochii şoferului. Din această cauză, construcţia farurilor evoluează încontinuu. Totuşi, nu este suficient să ai faruri bune, acestea trebuie să fie şi reglate, pentru ca lumina acestora să fie cât mai eficientă şi mai inofensivă pentru cei de pe contrasens. Pe lângă acestea, farurile trebuie utilizate corect. Deseori întâlnim pe şosea şoferi egoişti care utilizează faza lungă a farurilor încontinuu. Acest lucru arată nivelul de cultură al şoferului. Faza lungă îi afectează nu doar pe cei de pe contrasens dar şi pe cei care merg în faţă. A fost demonstrat că lumina autoturismului din spate este percepută la o distanţă de 500-700 de metri. Din această cauză, străduiţi-vă să folosiţi faza lungă a farurilor eficient şi rezonabil.
Şofatul în timpul nopţii nu este uşor. Întunericul este plin de surprize care trebuie întâmpinate calm. Înainte de a pleca la drum, noaptea, şoferul trebuie să se odihnească şi să doarmă. Somnul este cel mai periculos duşman pe timpul nopţii, iar lupta cu acesta este foarte dificilă. Sunt momente în timpul şofatului noaptea când somnul pune stăpânire pe conducătorul auto, iar acesta pierde controlul asupra maşinii. Aceasta putând lua o direcţie neaşteptată. Dacă vă este somn, deschideţi geamul, cântaţi, discutaţi cu pasagerii, faceţi tot posibilul să nu adormiţi. Nu fumaţi mult şi aerisiţi habitaclul, deoarece CO2 care se conţine în fumul de ţigară diminuează focusarea privirii. Dacă geamul deschis, cântecele şi discuţiile nu vă ajută, opriţi-vă şi dormiţi 20-30 de minute. În cazul în care trebuie să vă deplasaţi noaptea aveţi grijă ca parbrizul şi farurile să fie curate, astfel să aveţi o vizibilitate maximă.
Instructorul şcolii auto speciale „XDrive”, Alexandru Tcacenco, ne-a spus că în cazul în care conducătorul auto este orbit, acesta nu trebuie în nici un caz să manevreze spre partea dreaptă a carosabilului. „Cel mai potrivit, în aceste situaţii, este să luaţi piciorul de pe accelerator, lăsând maşină să ruleze din inerţie. În timpul nopţii, şoferii trebuie să fie mai vigilenţi, să respecte distanţa şi să ţină cont de cei care rulează în faţă şi în spate”, a adăugat Alexandru Tcacenco. În cazul în care aţi fost orbit de farurile autoturismelor din contrasens nu aprindeţi lumina în salon şi nu aprindeţi brichete sau chibrituri, lumina produsă de acestea are un efect negativ asupra ochilor. Cu cât mai tare este iluminată şoseaua de către farurile autoturismului, cu atât mai multă lumină produsă de farurile maşinilor de pe contrasens pot percepe ochii şoferului. Din această cauză, construcţia farurilor evoluează încontinuu. Totuşi, nu este suficient să ai faruri bune, acestea trebuie să fie şi reglate, pentru ca lumina acestora să fie cât mai eficientă şi mai inofensivă pentru cei de pe contrasens. Pe lângă acestea, farurile trebuie utilizate corect. Deseori întâlnim pe şosea şoferi egoişti care utilizează faza lungă a farurilor încontinuu. Acest lucru arată nivelul de cultură al şoferului. Faza lungă îi afectează nu doar pe cei de pe contrasens dar şi pe cei care merg în faţă. A fost demonstrat că lumina autoturismului din spate este percepută la o distanţă de 500-700 de metri. Din această cauză, străduiţi-vă să folosiţi faza lungă a farurilor eficient şi rezonabil.
Şofatul în timpul nopţii nu este uşor. Întunericul este plin de surprize care trebuie întâmpinate calm. Înainte de a pleca la drum, noaptea, şoferul trebuie să se odihnească şi să doarmă. Somnul este cel mai periculos duşman pe timpul nopţii, iar lupta cu acesta este foarte dificilă. Sunt momente în timpul şofatului noaptea când somnul pune stăpânire pe conducătorul auto, iar acesta pierde controlul asupra maşinii. Aceasta putând lua o direcţie neaşteptată. Dacă vă este somn, deschideţi geamul, cântaţi, discutaţi cu pasagerii, faceţi tot posibilul să nu adormiţi. Nu fumaţi mult şi aerisiţi habitaclul, deoarece CO2 care se conţine în fumul de ţigară diminuează focusarea privirii. Dacă geamul deschis, cântecele şi discuţiile nu vă ajută, opriţi-vă şi dormiţi 20-30 de minute. În cazul în care trebuie să vă deplasaţi noaptea aveţi grijă ca parbrizul şi farurile să fie curate, astfel să aveţi o vizibilitate maximă.
Noul C5, prezentat în Franţa
La începutul săptămânii curente, la 45 kilometri de Paris, directorii saloanelor auto Citroen din Europa au participat la test-drive-ul noulului model C5.
Directorul salonului Citroen din Chişinău, Denis Bricov (în imagine), ne-a spus că noul model C5 este o maşină impresionantă. „Cei de la Citroen au implementat filozofia „trecerea la o altă treaptă a calităţii. Când te apropii de ea prima impresie care ţi se creează este că „această maşină este pentru mine”. Calitatea materialelor interioare este foarte bună, acestea oferă atât şoferului, cât şi pasagerului un confort sporit. Noul C5 reprezintă o combinaţie perfectă între calitate şi stilul frabcez. C5 este un sedan veritabil şi este destinat persoanelor care doresc un autoturism sigur, liniştit şi practic”, a adăugat Denis Bricov.
Noul Citroen C5 are 4,78 metri lungime, 1,86 metri lăţime şi 1.45 metri înălţime Motorizările anunţate pentru început sunt următoarele: 3 motorizări pe benzină: - 1,8i 16V de 127 CP (92 kW CEE) - 2,0i 16V de 143 CP (103 kW CEE) - 3,0i V6 de 215 CP (155 kW CEE) 4 motorizări diesel echipate în standard cu filtru de particule: - HDi 110 FAP (80 kW CEE) - HDi 138 FAP (100 kW CEE) - HDi 173 FAP (125 kW CEE) - V6 HDI 208 FAP (150 kW CEE)
Noul C5 are două tipuri de suspensie: Hydractive 3 Plus şi Metallique. Suspensia Hydractive 3 Plus – suspensie hidraulică, care permite ridicarea caroseriei până la 20-23 de cm, în funcţie de preferinţele şoferului – este destinată celor care doresc mai mult confort şi cele mai avansate tehnologii în materie, permiţând alegerea dintre două setări: Soft şi Sport. Suspensia Metallique oferă un comportament mai ferm pe sosea, păstrând însă confortul tradiţional al mărcii Citroen. Potrivit lui Denis Bricov, în Republica Moldova, noul C5 va fi disponibil din luna august. „Avem deja doritori de a cumpăra noul C5. Din păcate, pentru Republica Moldova au fost rezervate doar 20 de autoturisme. Uzina Citroen are foarte multe cereri pentru aceste autoturisme, în special din Germania, unde a fost făcută o campanie publicitară excepţională. În Republica Moldova, noul Citroen va fi cumpărat de proprietarii vechiului C5 şi de cei care au condus modelul C4. Francezii de la Citroen au reuşit să creeze un autoturism care combină calitatea, siguranţa şi perfecţiunea industriei auto, care va avea un cuvânt de spus printre concurenţi”, a conchis Denis Bricov.
Directorul salonului Citroen din Chişinău, Denis Bricov (în imagine), ne-a spus că noul model C5 este o maşină impresionantă. „Cei de la Citroen au implementat filozofia „trecerea la o altă treaptă a calităţii. Când te apropii de ea prima impresie care ţi se creează este că „această maşină este pentru mine”. Calitatea materialelor interioare este foarte bună, acestea oferă atât şoferului, cât şi pasagerului un confort sporit. Noul C5 reprezintă o combinaţie perfectă între calitate şi stilul frabcez. C5 este un sedan veritabil şi este destinat persoanelor care doresc un autoturism sigur, liniştit şi practic”, a adăugat Denis Bricov.
Noul Citroen C5 are 4,78 metri lungime, 1,86 metri lăţime şi 1.45 metri înălţime Motorizările anunţate pentru început sunt următoarele: 3 motorizări pe benzină: - 1,8i 16V de 127 CP (92 kW CEE) - 2,0i 16V de 143 CP (103 kW CEE) - 3,0i V6 de 215 CP (155 kW CEE) 4 motorizări diesel echipate în standard cu filtru de particule: - HDi 110 FAP (80 kW CEE) - HDi 138 FAP (100 kW CEE) - HDi 173 FAP (125 kW CEE) - V6 HDI 208 FAP (150 kW CEE)
Noul C5 are două tipuri de suspensie: Hydractive 3 Plus şi Metallique. Suspensia Hydractive 3 Plus – suspensie hidraulică, care permite ridicarea caroseriei până la 20-23 de cm, în funcţie de preferinţele şoferului – este destinată celor care doresc mai mult confort şi cele mai avansate tehnologii în materie, permiţând alegerea dintre două setări: Soft şi Sport. Suspensia Metallique oferă un comportament mai ferm pe sosea, păstrând însă confortul tradiţional al mărcii Citroen. Potrivit lui Denis Bricov, în Republica Moldova, noul C5 va fi disponibil din luna august. „Avem deja doritori de a cumpăra noul C5. Din păcate, pentru Republica Moldova au fost rezervate doar 20 de autoturisme. Uzina Citroen are foarte multe cereri pentru aceste autoturisme, în special din Germania, unde a fost făcută o campanie publicitară excepţională. În Republica Moldova, noul Citroen va fi cumpărat de proprietarii vechiului C5 şi de cei care au condus modelul C4. Francezii de la Citroen au reuşit să creeze un autoturism care combină calitatea, siguranţa şi perfecţiunea industriei auto, care va avea un cuvânt de spus printre concurenţi”, a conchis Denis Bricov.
Tracţiune faţă sau spate, pro şi contra
Deseori ne întrebăm care maşină este mai bună cea cu tracţiunea roţilor din faţă sau cea cu tracţiunea pe spate. De ce maşini ca BMW, Mercedes, Porsche au tracţiunea pe spate. Trebuie să menţionăm că nu toate modelele Mercedes au tracţiunea pe spate. De exemplu, A classe are tracţiunea pe faţă, aşa cum o au toate autoturismele de clasa Golf sau mică. Tracţiunea pe spate este considerată tracţiunea clasică. Tracţiunea pe faţă a fost utilizată pentru prima dată în 1931, la modelul DKW, produs de Auto Union. Cauza utilizării atât de târzii a tracţiunii pe spate este perioada în care a fost inventat mecanismul care permitea roţilor din faţă – de direcţie – să devină şi de tracţiune. Odată cu producerea acestor mecanisme a început şi era autoturismelor cu tracţiunea pe faţă. Construcţia acestora este mult mai simplă, nu este nevoie de arbore de transmisie, puntea din spate este mai uşoară, reductorul lipsind cu desăvârşire. Motorul, împreună cu cutia de schimbarea a vitezelor, este foarte compact şi cu uşurinţă poate fi montat sub capotă.
Astfel, acest fel de tracţiune este utilizat pentru autoturismele de masă produse în serie. Aceste au şi un sistem de direcţie mai sigur şi mai eficace, abordează mai uşor curbele şi virajele, din această cauză în timpul iernii, pe zăpadă sau gheţuş, aceste sunt mult mai stabile decât autoturismele cu tracţiune pe spate. Directorul salonului auto BMW din Chişinău, Oleg Frunze, ne-a spus că maşinile BMW au tracţiunea pe spate, deoarece aceasta le oferă un confort sporit şi un stil mai sportiv. „Singurele maşini cu tracţiune pe faţă pe care le produce BMW sunt maşinile Mini. Tracţiunea pe spate este o tradiţie pentru BMW şi nu cred că se va renunţa la ea vreodată”, a adăugat Oleg Frunze. Avantajele tracţiunii pe spate: Cutia de viteze şi motorul sunt fixate de caroserie cu ajutorul unor elemente moi, care nu permit transmiterea vibraţiilor caroseriei; În timpul acceleraţiei, volanul nu recepţionează nici un fel de forţă reactivă; În timpul acceleraţiei bruşte, greutatea este direcţionată pe puntea din spate, astfel, roţile având o aderenţa mai bună. Dezavantajele tracţiunii pe spate: Este mai scump la producere; Maşinile cu tracţiune pe faţă sunt mai grele, iar prin mijlocul caroseriei trece un tunel care micşorează spaţiul interior; Au un acces redus prin noroi şi zăpadă. Avantajele transmisiei pe faţă: Este mai ieftină în producere; Lipseşte arborele de transmisie, deci şi tunelul din mijlocul caroseriei. Astfel, spaţiul este mai mare; Are o stabilitate a direcţiei ridicată şi are o trecere mai mare prin noroi şi zăpadă. Dezavantajele transmisiei pe faţă: Motorul transmite vibraţiile la caroserie; În timpul acceleraţiei, volanul nu recepţionează nici un fel de forţă reactivă; În timpul acceleraţiei bruşte, greutatea este transmisă pe spate, astfel partea din faţă devine mai uşoară, roţile, având o aderenţa mai slabă, alunecă pe carosabil. În concluzie putem spune că pentru autoturismele cu caracter sportiv şi pentru cele cu necesitatea unui confort sporit este preferabilă tracţiunea pe spate. Pentru maşinile de clasă medie şi care nu au un preţ mare este preferabilă tracţiunea pe faţă.
Astfel, acest fel de tracţiune este utilizat pentru autoturismele de masă produse în serie. Aceste au şi un sistem de direcţie mai sigur şi mai eficace, abordează mai uşor curbele şi virajele, din această cauză în timpul iernii, pe zăpadă sau gheţuş, aceste sunt mult mai stabile decât autoturismele cu tracţiune pe spate. Directorul salonului auto BMW din Chişinău, Oleg Frunze, ne-a spus că maşinile BMW au tracţiunea pe spate, deoarece aceasta le oferă un confort sporit şi un stil mai sportiv. „Singurele maşini cu tracţiune pe faţă pe care le produce BMW sunt maşinile Mini. Tracţiunea pe spate este o tradiţie pentru BMW şi nu cred că se va renunţa la ea vreodată”, a adăugat Oleg Frunze. Avantajele tracţiunii pe spate: Cutia de viteze şi motorul sunt fixate de caroserie cu ajutorul unor elemente moi, care nu permit transmiterea vibraţiilor caroseriei; În timpul acceleraţiei, volanul nu recepţionează nici un fel de forţă reactivă; În timpul acceleraţiei bruşte, greutatea este direcţionată pe puntea din spate, astfel, roţile având o aderenţa mai bună. Dezavantajele tracţiunii pe spate: Este mai scump la producere; Maşinile cu tracţiune pe faţă sunt mai grele, iar prin mijlocul caroseriei trece un tunel care micşorează spaţiul interior; Au un acces redus prin noroi şi zăpadă. Avantajele transmisiei pe faţă: Este mai ieftină în producere; Lipseşte arborele de transmisie, deci şi tunelul din mijlocul caroseriei. Astfel, spaţiul este mai mare; Are o stabilitate a direcţiei ridicată şi are o trecere mai mare prin noroi şi zăpadă. Dezavantajele transmisiei pe faţă: Motorul transmite vibraţiile la caroserie; În timpul acceleraţiei, volanul nu recepţionează nici un fel de forţă reactivă; În timpul acceleraţiei bruşte, greutatea este transmisă pe spate, astfel partea din faţă devine mai uşoară, roţile, având o aderenţa mai slabă, alunecă pe carosabil. În concluzie putem spune că pentru autoturismele cu caracter sportiv şi pentru cele cu necesitatea unui confort sporit este preferabilă tracţiunea pe spate. Pentru maşinile de clasă medie şi care nu au un preţ mare este preferabilă tracţiunea pe faţă.
Dopingul auto, lux sau necesitate
Substanţele necesare pentru îmbunătăţirea performanţelor autoturismelor şi pentru înlăturarea unor defecte au o istorie de aproximativ 100 de ani. Pentru prima dată acestea au început să fie utilizate în SUA. Directorul tehnic al magazinului specializat de cosmetice auto şi substanţe chimice auto
speciale „Parc Lane”, Igor Lakutko (în imagine), ne-a spus că locuitorii SUA sunt un popor ingenios, iar materialele, substanţele chimice pe care le elaborează pentru a diminua efortul fizic la eliminarea unor probleme mecanice dezvoltă o adevărată industrie. „Substanţele chimice auto sunt de mai multe feluri şi pot fi utilizate împreună cu lubrifianţii pentru a oferi o protecţie mai bună elementelor motorului, atât celor de cauciuc, cât şi celor de metal, împreună cu combustibilul pentru a face motorul mai performant etc.”, a adăugat Igor Lakutko. Substanţele chimice auto pot fi de două feluri: pentru profilaxie şi pentru reparaţie. Primele sunt utilizate pentru majorarea termenului de exploatare al mecanismelor auto, cum ar fi motorul, cutiile de viteze, sistemele de transmisie etc. În componenţa sa, acestea conţin teflon, elemente de condiţionare a metalului etc. „Există substanţe chimice care au proprietatea de a consolida lanţul moleculelor lubrifianţilor. Atunci când lanţul este mai lung acesta este distrus mai greu, astfel, pelicula de protecţie, care se formează pe pereţii motorului, este mai puternică, iar motorul este mai bine protejat. Substanţele chimice pentru reparaţie au proprietatea de a umple suprafeţele uzate”, a mai spus Igor Lakutko.
Tot în categoria substanţelor profilactice sunt incluse substanţele destinate spălării canalelor de pătrundere a lubrifiantului, sistemului de ardere, sistemului de alimentare etc. „În timpul utilizării lubrifianţilor aceştia se descompun şi se depun pe diferite suprafeţe ale motorului, afectând unele mecanisme şi însuşi motorul. Substanţele de curăţare sunt turnate direct în rezervorul pentru lubrifiant, dizolvând sedimentele, iar atunci când acesta este evacuat din motor sunt eliminate şi substanţele nedorite”, ne-a mai spus Igor Lakutko. În timpul arderii, combustibilul se descompune, substanţele obţinute se depun în tot sistemul de alimentare, chiar şi în rezervorul de benzină. În cazul în care carburatorul sau injectorul este murdar, acesta nu mai furnizează un jet normat de carburant în camera de ardere. Astfel, autoturismul pierde din performanţe şi îşi măreşte consumul. „Substanţele de profilaxie trebuie utilizate la fiecare 3000-5000 de km. Aceasta nu este o recomandare numai a mea, ci şi a producătorilor de autoturisme. Utilizând aceste substanţe profilactice nu veţi fi nevoiţi să mergeţi la atelierele auto şi să cheltuiţi bani în plus”, a specificat Igor Lakutko. Preţul pentru aceste substanţe variază de la 25 de lei până la 130 de lei. Există substanţe destinate îmbunătăţirii calităţii combustibilului. Unele dintre aceste substanţe sunt destinate eliminării apei ce se formează din cauza condensării şi care poate crea probleme mari în timpul iernii. Sunt substanţe ce pot fi utilizate pentru a mări cifra octanică a benzinei, dar care pot fi folosite la maşinile sport. „Există substanţe antigel ce se utilizează pentru maşinile diesel, pentru a împiedica parafinizarea şi gelificarea motorinei. În Republica Moldova, calitatea motorinei lasă de dorit, de aceea în timpul iernii, când temperatura de afară este joasă, multe maşini diesel au probleme la pornire. Antigelurile trebuie turnate în rezervor înainte ca temperatura de afară să atingă valorile minime, acestea nu permit formarea particulelor mari ce nu pot circula prin tuburile sistemului de alimentare. Antigelurile nu pot fi utilizate pentru distrugerea particulelor formate. Recent au apărut substanţe chimice speciale care pot dezgheţa motorina sau gelul format, dar acestea au nevoie de câteva ore pentru a avea efect”, a mai spus Igor Lakutko. Aceste substanţe chimice sunt utile, dar fără sfatul unui specialist nu este recomandată utilizarea acestora.
speciale „Parc Lane”, Igor Lakutko (în imagine), ne-a spus că locuitorii SUA sunt un popor ingenios, iar materialele, substanţele chimice pe care le elaborează pentru a diminua efortul fizic la eliminarea unor probleme mecanice dezvoltă o adevărată industrie. „Substanţele chimice auto sunt de mai multe feluri şi pot fi utilizate împreună cu lubrifianţii pentru a oferi o protecţie mai bună elementelor motorului, atât celor de cauciuc, cât şi celor de metal, împreună cu combustibilul pentru a face motorul mai performant etc.”, a adăugat Igor Lakutko. Substanţele chimice auto pot fi de două feluri: pentru profilaxie şi pentru reparaţie. Primele sunt utilizate pentru majorarea termenului de exploatare al mecanismelor auto, cum ar fi motorul, cutiile de viteze, sistemele de transmisie etc. În componenţa sa, acestea conţin teflon, elemente de condiţionare a metalului etc. „Există substanţe chimice care au proprietatea de a consolida lanţul moleculelor lubrifianţilor. Atunci când lanţul este mai lung acesta este distrus mai greu, astfel, pelicula de protecţie, care se formează pe pereţii motorului, este mai puternică, iar motorul este mai bine protejat. Substanţele chimice pentru reparaţie au proprietatea de a umple suprafeţele uzate”, a mai spus Igor Lakutko.
Tot în categoria substanţelor profilactice sunt incluse substanţele destinate spălării canalelor de pătrundere a lubrifiantului, sistemului de ardere, sistemului de alimentare etc. „În timpul utilizării lubrifianţilor aceştia se descompun şi se depun pe diferite suprafeţe ale motorului, afectând unele mecanisme şi însuşi motorul. Substanţele de curăţare sunt turnate direct în rezervorul pentru lubrifiant, dizolvând sedimentele, iar atunci când acesta este evacuat din motor sunt eliminate şi substanţele nedorite”, ne-a mai spus Igor Lakutko. În timpul arderii, combustibilul se descompune, substanţele obţinute se depun în tot sistemul de alimentare, chiar şi în rezervorul de benzină. În cazul în care carburatorul sau injectorul este murdar, acesta nu mai furnizează un jet normat de carburant în camera de ardere. Astfel, autoturismul pierde din performanţe şi îşi măreşte consumul. „Substanţele de profilaxie trebuie utilizate la fiecare 3000-5000 de km. Aceasta nu este o recomandare numai a mea, ci şi a producătorilor de autoturisme. Utilizând aceste substanţe profilactice nu veţi fi nevoiţi să mergeţi la atelierele auto şi să cheltuiţi bani în plus”, a specificat Igor Lakutko. Preţul pentru aceste substanţe variază de la 25 de lei până la 130 de lei. Există substanţe destinate îmbunătăţirii calităţii combustibilului. Unele dintre aceste substanţe sunt destinate eliminării apei ce se formează din cauza condensării şi care poate crea probleme mari în timpul iernii. Sunt substanţe ce pot fi utilizate pentru a mări cifra octanică a benzinei, dar care pot fi folosite la maşinile sport. „Există substanţe antigel ce se utilizează pentru maşinile diesel, pentru a împiedica parafinizarea şi gelificarea motorinei. În Republica Moldova, calitatea motorinei lasă de dorit, de aceea în timpul iernii, când temperatura de afară este joasă, multe maşini diesel au probleme la pornire. Antigelurile trebuie turnate în rezervor înainte ca temperatura de afară să atingă valorile minime, acestea nu permit formarea particulelor mari ce nu pot circula prin tuburile sistemului de alimentare. Antigelurile nu pot fi utilizate pentru distrugerea particulelor formate. Recent au apărut substanţe chimice speciale care pot dezgheţa motorina sau gelul format, dar acestea au nevoie de câteva ore pentru a avea efect”, a mai spus Igor Lakutko. Aceste substanţe chimice sunt utile, dar fără sfatul unui specialist nu este recomandată utilizarea acestora.
Flux Auto
Mazda ocupă primele două locuri la capitolul fiabilitate Autoturismele din ediţiile limitate îşi pierd valoarea Dacia, o maşină produsă în fiecare minut
Mazda ocupă primele două locuri la capitolul fiabilitate Faptul că maşinile japoneze sunt unele dintre cele mai fiabile şi calitative maşini din lume o ştie toată lumea. Un studiu recent făcut de compania germană de certificare TUV arată că Mazda 3 este cea mai fiabilă maşina second-hand. Locul doi este ocupat de Mazda 2, cea mai mică maşină a constructorului japonez. Studiul efectuat de cei de la TUV include testarea a 194 de modele. Topul este făcut pe baza a 160 de criterii, printre care sistemul de iluminare, sistemul electric, frâne, şasiu, sistemul de evacuare etc. Rezultatele raportului sunt actualizate anual. Directorul salonului auto „Mazda” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Nicolae Camerzan (în imagine), ne-a spus că Mazda 3 este cel mai cerut model din gama automobilelor Mazda. „În 2007, au fost vândute 84 de maşini Mazda 3, care este într-adevăr una dintre cele mai fiabile maşini din lume. Acest lucru îl demonstrează numeroasele teste efectuate de organizaţii internaţionale de specialitate. Pentru 2008, am planificat să vindem 120 de autoturisme. Mazda 3 este un simbol al calităţii japoneze şi reprezintă maşina perfectă pentru oraş”, a conchis Nicolae Camerzan. În topul celor de la TUV, în 2008 pe primele locuri se menţin vehiculele nipone şi germane. Mazda 3 are o rată de defectare la categoria vehiculelor cu o vechime de 2-3 ani de 1,2 la sută, Mazda 2 are o rată de defectare de 1,4 la sută, pe locul trei se clasează VW Golf şi Ford Fusion – 2,2 la sută, urmate de Honda Jazz – 2,3 la sută. Autoturismele din ediţiile limitate îşi pierd valoarea
Pentru a celebra atingerea unui număr record de autoturisme fabricate sau împlinirea unei vârste anumite, marii producători de maşini lansează o ediţie specială. Mulţi dintre colecţionari sau fani ai brandurilor dau bani nebuni pentru a achiziţiona una dintre modelele unice. Totuşi, aceştia nu ştiu că modelele date îşi pierd valoarea la revânzare mai mult decât versiunile de serie. Cei de la Kelley Blue Book, cea mai mare companie de evaluare a autoturismelor, au efectuat un studiu, în cadrul căruia au fost studiate 14 ediţii aniversare produse din 2001 până în prezent. Rezultatele studiului au arătat că în toate cazurile, ediţiile speciale şi-au pierdut valoarea de revânzare mai mult decât automobilele de serie. Cea mai mare devalorizare a înregistrat-o Nissan 350Z „35 Anniversary”, produsă în 2005 şi care a păstrat doar 65 la sută din valoarea iniţială. Spre deosebire de aceasta, modelul de serie a păstrat 71 la sută din preţul iniţial.
Dacia, o maşină produsă în fiecare minut Dacia a atins un ritm record de producţie, pe porţile uzinei de la Mioveni iese câte un automobil la fiecare 52 de secunde. Din cele 1300 de maşini produse în fiecare zi la Mioveni, 690 sunt Logan berlina, 560 sunt Logan MCV, iar 50 sunt Logan Van. În acest ritm, în 2008, pe poarta fabricii din Argeş vor ieşi peste 310.000 de maşini. În 2007, la uzina de la Mioveni au fost produse 222,914 vehicule În cursul acestui an, vor fi produse versiunea Logan pick-up şi Logan hatchback
Mazda ocupă primele două locuri la capitolul fiabilitate Faptul că maşinile japoneze sunt unele dintre cele mai fiabile şi calitative maşini din lume o ştie toată lumea. Un studiu recent făcut de compania germană de certificare TUV arată că Mazda 3 este cea mai fiabilă maşina second-hand. Locul doi este ocupat de Mazda 2, cea mai mică maşină a constructorului japonez. Studiul efectuat de cei de la TUV include testarea a 194 de modele. Topul este făcut pe baza a 160 de criterii, printre care sistemul de iluminare, sistemul electric, frâne, şasiu, sistemul de evacuare etc. Rezultatele raportului sunt actualizate anual. Directorul salonului auto „Mazda” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Nicolae Camerzan (în imagine), ne-a spus că Mazda 3 este cel mai cerut model din gama automobilelor Mazda. „În 2007, au fost vândute 84 de maşini Mazda 3, care este într-adevăr una dintre cele mai fiabile maşini din lume. Acest lucru îl demonstrează numeroasele teste efectuate de organizaţii internaţionale de specialitate. Pentru 2008, am planificat să vindem 120 de autoturisme. Mazda 3 este un simbol al calităţii japoneze şi reprezintă maşina perfectă pentru oraş”, a conchis Nicolae Camerzan. În topul celor de la TUV, în 2008 pe primele locuri se menţin vehiculele nipone şi germane. Mazda 3 are o rată de defectare la categoria vehiculelor cu o vechime de 2-3 ani de 1,2 la sută, Mazda 2 are o rată de defectare de 1,4 la sută, pe locul trei se clasează VW Golf şi Ford Fusion – 2,2 la sută, urmate de Honda Jazz – 2,3 la sută. Autoturismele din ediţiile limitate îşi pierd valoarea
Pentru a celebra atingerea unui număr record de autoturisme fabricate sau împlinirea unei vârste anumite, marii producători de maşini lansează o ediţie specială. Mulţi dintre colecţionari sau fani ai brandurilor dau bani nebuni pentru a achiziţiona una dintre modelele unice. Totuşi, aceştia nu ştiu că modelele date îşi pierd valoarea la revânzare mai mult decât versiunile de serie. Cei de la Kelley Blue Book, cea mai mare companie de evaluare a autoturismelor, au efectuat un studiu, în cadrul căruia au fost studiate 14 ediţii aniversare produse din 2001 până în prezent. Rezultatele studiului au arătat că în toate cazurile, ediţiile speciale şi-au pierdut valoarea de revânzare mai mult decât automobilele de serie. Cea mai mare devalorizare a înregistrat-o Nissan 350Z „35 Anniversary”, produsă în 2005 şi care a păstrat doar 65 la sută din valoarea iniţială. Spre deosebire de aceasta, modelul de serie a păstrat 71 la sută din preţul iniţial.
Dacia, o maşină produsă în fiecare minut Dacia a atins un ritm record de producţie, pe porţile uzinei de la Mioveni iese câte un automobil la fiecare 52 de secunde. Din cele 1300 de maşini produse în fiecare zi la Mioveni, 690 sunt Logan berlina, 560 sunt Logan MCV, iar 50 sunt Logan Van. În acest ritm, în 2008, pe poarta fabricii din Argeş vor ieşi peste 310.000 de maşini. În 2007, la uzina de la Mioveni au fost produse 222,914 vehicule În cursul acestui an, vor fi produse versiunea Logan pick-up şi Logan hatchback
În 2007, Škoda a livrat în toată lumea 630.032 de autoturisme
În 2007, constructorul ceh Škoda a livrat peste 600 de mii de automobile în toată lumea. Totodată, cifra de vânzări a crescut cu 14,5 la sută faţă de anul 2006.
Cel mai vândut model, în 2007, a fost Škoda Octavia (în toate variantele) şi a înregistrat 237.422 de autoturisme (cu 18 la sută mai mult decât în 2006). Octavia Tour a fost livrată într-un număr de 72.529 automobile (cu 4,6 la sută mai mult faţă de 2006). În 2007, au crescut şi vânzările la modelul Roomster, acesta înregistrând 66.661 de automobile vândute. Modelul Fabia a fost livrat în număr de 232.890 de unităţi. Piaţa Europei de Vest reprezintă cea mai importantă zonă pentru Škoda, aici au fost livrate 327.222 de maşini, cota de piaţă a crescut cu 2,2 la sută. Vânzările autoturismelor Škoda au crescut şi în Cehia. În 2007, aici au fost vândute 64.306 de maşini, ceea ce reprezintă o creştere de peste 1 la sută faţă de 2006. În Europa de Est, au fost livrate 95.032 de autoturisme, ceea ce reprezintă o creştere de 34 la sută faţă de 2006. Cea mai solicitantă piaţă din Europa de Est o reprezintă Rusia, unde au fost vândute peste 27 000 de autoturisme.
Directorul salonului auto „Škoda” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Maxim Buzdugan (în imagine), ne-a spus că, în 2007, în Republica Moldova au fost comercializate 466 de autoturisme Škoda. „Cel mai solicitat model a fost Octavia. În 2007, au fost vândute 232 de automobile (cu 16 la sută mai mult decât în 2006), dintre care 117 de modele Octavia Tour. Škoda Fabia a fost comercializată în număr de 159 de maşini (cu 96 la sută mai mult decât în 2006), dintre care au fost vândute 40 de modele Fabia New. În 2007, au fost vândute 44 de automobile Škoda Superb (83 la sută mai mult faţă de 2006), iar modelul Roomster a fost vândut în număr de 31 de maşini. În 2008, cred că vor fi vândute nu mai puţin de 570 de autoturisme Škoda. În 2008, piaţa de autoturisme a Republicii Moldova îşi va mări capacitatea cu 25 la sută. Vânzările Škoda în Republica Moldova vor creşte datorită popularităţii modelelor Fabia şi Octavia. Pe piaţa Republicii Moldova vor avea loc două premiere, importul noului model Superb şi Fabia New Combi. În luna martie va fi adusă prima maşină Škoda Fabia New Combi şi singura pentru această lună, iar începând cu aprilie, noul model va fi importat fără limite. Noua Superb va fi disponibilă, în Republica Moldova, începând cu luna septembrie”, a mai spus Maxim Buzdugan. În România, în 2007, au fost livrate 23.197 de autoturisme, dintre care cele mai solicitate au fost Octavia A5 – 7.129 de autoturisme şi Octavia Tour – 6.138 de maşini vândute. Fabia a fost vândută în număr de 4.400 de automobile. Un progres important a fost înregistrat pe piaţa din China. Modelul Octavia, fabricat de chinezi, a fost lansat în luna iunie, iar până la sfârşitul anului au fost livrate peste 27.000 de automobile.
Cel mai vândut model, în 2007, a fost Škoda Octavia (în toate variantele) şi a înregistrat 237.422 de autoturisme (cu 18 la sută mai mult decât în 2006). Octavia Tour a fost livrată într-un număr de 72.529 automobile (cu 4,6 la sută mai mult faţă de 2006). În 2007, au crescut şi vânzările la modelul Roomster, acesta înregistrând 66.661 de automobile vândute. Modelul Fabia a fost livrat în număr de 232.890 de unităţi. Piaţa Europei de Vest reprezintă cea mai importantă zonă pentru Škoda, aici au fost livrate 327.222 de maşini, cota de piaţă a crescut cu 2,2 la sută. Vânzările autoturismelor Škoda au crescut şi în Cehia. În 2007, aici au fost vândute 64.306 de maşini, ceea ce reprezintă o creştere de peste 1 la sută faţă de 2006. În Europa de Est, au fost livrate 95.032 de autoturisme, ceea ce reprezintă o creştere de 34 la sută faţă de 2006. Cea mai solicitantă piaţă din Europa de Est o reprezintă Rusia, unde au fost vândute peste 27 000 de autoturisme.
Directorul salonului auto „Škoda” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Maxim Buzdugan (în imagine), ne-a spus că, în 2007, în Republica Moldova au fost comercializate 466 de autoturisme Škoda. „Cel mai solicitat model a fost Octavia. În 2007, au fost vândute 232 de automobile (cu 16 la sută mai mult decât în 2006), dintre care 117 de modele Octavia Tour. Škoda Fabia a fost comercializată în număr de 159 de maşini (cu 96 la sută mai mult decât în 2006), dintre care au fost vândute 40 de modele Fabia New. În 2007, au fost vândute 44 de automobile Škoda Superb (83 la sută mai mult faţă de 2006), iar modelul Roomster a fost vândut în număr de 31 de maşini. În 2008, cred că vor fi vândute nu mai puţin de 570 de autoturisme Škoda. În 2008, piaţa de autoturisme a Republicii Moldova îşi va mări capacitatea cu 25 la sută. Vânzările Škoda în Republica Moldova vor creşte datorită popularităţii modelelor Fabia şi Octavia. Pe piaţa Republicii Moldova vor avea loc două premiere, importul noului model Superb şi Fabia New Combi. În luna martie va fi adusă prima maşină Škoda Fabia New Combi şi singura pentru această lună, iar începând cu aprilie, noul model va fi importat fără limite. Noua Superb va fi disponibilă, în Republica Moldova, începând cu luna septembrie”, a mai spus Maxim Buzdugan. În România, în 2007, au fost livrate 23.197 de autoturisme, dintre care cele mai solicitate au fost Octavia A5 – 7.129 de autoturisme şi Octavia Tour – 6.138 de maşini vândute. Fabia a fost vândută în număr de 4.400 de automobile. Un progres important a fost înregistrat pe piaţa din China. Modelul Octavia, fabricat de chinezi, a fost lansat în luna iunie, iar până la sfârşitul anului au fost livrate peste 27.000 de automobile.
Şoferii beţi nu vor putea conduce autoturismele Volvo
Constructorul suedez de autoturisme Volvo a creat un instrument de măsurare a alcoolemiei care nu permite pornirea maşinii în cazul în care conducătorul este în stare de ebrietate. Directorul salonului „Volvo” din cadrul concernului „Daac-Hermes”, Maxim Moldovan (în imagine), ne-a spus că în ţările UE, maşinile Volvo pot fi achiziţionate cu acest mecanism. „Pentru elaborarea acestui mecanism a fost nevoie de doi ani. Senzorul de detectare a alcoolemiei se află la lacătul de siguranţă a centurii. Până acum nu am avut solicitări de a importa autoturisme dotate cu asemenea detector. Consider că asemenea sisteme trebuie instalate la autoturismele speciale, ai căror conducători necesită un control zilnic al alcoolemiei”, a adăugat Maxim Moldovan. Sistemul a fost testat în Suedia, acolo unde alcoolemia maximă admisă este de 0.2 grame/litru. Înainte de start, şoferul este nevoit să sufle în alcoolmetru. Pe lângă textul de pe bord, care îi indică pornirea maşinii sau refuzul sistemului de a o porni, mai este indicat şi nivelul alcoolemiei şoferului. Sistemul poate fi personalizat în funcţie de limita de alcool în sânge admisă în fiecare ţară.
Grupul BMW studiază posibilitatea de a înfiinţa un al patrulea brand
Constructorii auto mondiali participă la o cursă continuă pentru elaborarea maşinilor pure, mai ales că în 2012 intră în vigoare noile norme de poluare. Oficialii de la BMW au declarat în presa europeană că ar dori înfiinţarea unui brand auto verde. Cei de la BMW au declarat că nu pot face din actualele modele maşini pur ecologice, nu pot transforma un model sport într-un hibrid sport şi care o să polueze cu doar 10 la sută mai puţin. Directorul salonului auto „BMW” din Chişinău, Oleg Frunze, ne-a spus că problema ecologică este una actuală, iar BMW este una dintre companiile care caută să elaboreze tehnologii noi pentru ca autoturismele produse să fie cât mai puţin poluante. „Toate autoturismele BMW, începând cu septembrie 2007, sunt construite pe baza tehnologiei „dynamic efficiency”, care prevede utilizarea eficientă a resurselor şi cu efecte negative maxime. Modelele BMW din seria 7 pot fi dotate cu motor pe bază de hidrogen, ale cărui emisii poluante în atmosferă sunt nule. Acest tip de motor este disponibil numai pentru Germania, unde se lucrează intens pentru construcţia unei reţele largi de staţii de alimentare cu hidrogen”, a adăugat Oleg Frunze.
Autoturismul are nevoie de îngrijire permanentă
Caroseria oricărui automobil, fie nou sau vechi, are nevoie de o îngrijire regulată. Adică, să fie spălată sistematic, lustruită cu ceară specială, şi să fie îngrijite zgârieturile etc. Spălarea unui autoturism nu este chiar atât de simplă. În cazul în care nu o faceţi corect, caroseria maşinii va arăta jalnic. Directorul tehnic al magazinului specializat de cosmetice auto „Parc Lane”, Igor Lakutko, ne-a spus că spălarea şi lustruirea sunt vitale pentru caroseria maşinii. „Lustruirea maşinii trebuie făcută de cel puţin două ori pe an, o dată toamna şi o dată primăvara. Toamna lustruirea se face pentru a proteja caroseria de temperaturile scăzute şi efectul zăpezii, iar primăvara se face pentru a proteja maşina de efectele negative ale razelor solare”, a adăugat Igor Lakutko.
Potrivit lui Igor Lakutko, o lustruire făcută cu produse calitative îşi păstrează efectul timp de 12 luni şi este rezistentă timp de 50 de spălări. Ceara pentru lustruit trebuie să aibă o calitate bună, deoarece în cazul în care sunt de o calitate proastă, riscaţi ca maşina dvs. să atragă tot praful din Chişinău. Există substanţe colorate pentru lustruit care au menirea de a împrospăta vopseaua şi chiar de a elimina unele microfisuri. „În cazul în care pe caroserie sunt zgârieturi mai mari, proprietarii pot cumpăra nişte creioane speciale, care se aplică pe zgârietură, care ulterior este lustruită. Astfel, fără a scoate o sumă mare din buzunar, proprietarii de maşini pot scăpa de zgârieturi”, a mai spus Igor Lakutko. Pentru ca maşina să arate ca nouă şi vopseaua caroseriei să-şi păstreze luciul, la spălarea maşinii trebuie de utilizat şamponuri speciale, care au şi ele un efect de lustruire. „Proprietarii de autoturisme trebuie să fie siguri că la spălătoria auto, pe care o frecventează, este utilizat detergent special. Au fost cazuri când maşinile erau spălate cu detergent de vase, iar după ce se usucă apa, vopseaua caroseriei devenea mată. În cazul în care nu sunteţi sigur de detergenţii care sunt utilizaţi la spălătorie, spălaţi maşina singuri. În SUA este o tradiţie, ca fiecare persoană să-şi spele maşina acasă. Pentru aceasta este nevoie să cumpăraţi o găleată, o cârpă specială pentru spălat şi una pentru şters”, a mai spus Igor Lakutko. Un alt element important al maşinii sunt geamurile, pentru care, de asemenea, există substanţe speciale. Pentru geamurile auto există o substanţă care formează un strat de protecţie şi care face ca picăturile de apă să fie evacuate de curentul de aer format în timpul deplasării. Astfel, pe timp de ploaie poate fi evitată utilizarea ştergătoarelor. Curăţenia din salonul maşinii este tot atât de importantă ca şi cea a caroseriei. Pentru ştergerea prafului există cârpe speciale din microfibră, şi care nu sunt scumpe. „Pentru curăţarea torpedoului trebuie de utilizat substanţe care nu lasă urme grase pe plastice. Mulţi dintre conducătorii auto cumpără de la piaţă, agenţi de curăţare de calitate proastă, produşi în Turcia sau Polonia. Aceştia atrag praful şi sunt nocivi pentru sănătate. La curăţarea salonului de piele, posesorii de autoturisme trebuie să utilizeze spray sau creme de curăţare şi de hidratare a pielii. Cu timpul, pielea din maşini se usucă şi se rupe, iar o maşină trebuie să fie frumoasă atât la exterior, cât şi în interior. Le recomand tuturor proprietarilor de maşini să cumpere detergenţi, substanţe de curăţare etc. din magazine specializate şi să nu facă economii de câţiva lei, deoarece în final vor fi nevoiţi să plătească mai mult”, a conchis Igor Lakutko.
Potrivit lui Igor Lakutko, o lustruire făcută cu produse calitative îşi păstrează efectul timp de 12 luni şi este rezistentă timp de 50 de spălări. Ceara pentru lustruit trebuie să aibă o calitate bună, deoarece în cazul în care sunt de o calitate proastă, riscaţi ca maşina dvs. să atragă tot praful din Chişinău. Există substanţe colorate pentru lustruit care au menirea de a împrospăta vopseaua şi chiar de a elimina unele microfisuri. „În cazul în care pe caroserie sunt zgârieturi mai mari, proprietarii pot cumpăra nişte creioane speciale, care se aplică pe zgârietură, care ulterior este lustruită. Astfel, fără a scoate o sumă mare din buzunar, proprietarii de maşini pot scăpa de zgârieturi”, a mai spus Igor Lakutko. Pentru ca maşina să arate ca nouă şi vopseaua caroseriei să-şi păstreze luciul, la spălarea maşinii trebuie de utilizat şamponuri speciale, care au şi ele un efect de lustruire. „Proprietarii de autoturisme trebuie să fie siguri că la spălătoria auto, pe care o frecventează, este utilizat detergent special. Au fost cazuri când maşinile erau spălate cu detergent de vase, iar după ce se usucă apa, vopseaua caroseriei devenea mată. În cazul în care nu sunteţi sigur de detergenţii care sunt utilizaţi la spălătorie, spălaţi maşina singuri. În SUA este o tradiţie, ca fiecare persoană să-şi spele maşina acasă. Pentru aceasta este nevoie să cumpăraţi o găleată, o cârpă specială pentru spălat şi una pentru şters”, a mai spus Igor Lakutko. Un alt element important al maşinii sunt geamurile, pentru care, de asemenea, există substanţe speciale. Pentru geamurile auto există o substanţă care formează un strat de protecţie şi care face ca picăturile de apă să fie evacuate de curentul de aer format în timpul deplasării. Astfel, pe timp de ploaie poate fi evitată utilizarea ştergătoarelor. Curăţenia din salonul maşinii este tot atât de importantă ca şi cea a caroseriei. Pentru ştergerea prafului există cârpe speciale din microfibră, şi care nu sunt scumpe. „Pentru curăţarea torpedoului trebuie de utilizat substanţe care nu lasă urme grase pe plastice. Mulţi dintre conducătorii auto cumpără de la piaţă, agenţi de curăţare de calitate proastă, produşi în Turcia sau Polonia. Aceştia atrag praful şi sunt nocivi pentru sănătate. La curăţarea salonului de piele, posesorii de autoturisme trebuie să utilizeze spray sau creme de curăţare şi de hidratare a pielii. Cu timpul, pielea din maşini se usucă şi se rupe, iar o maşină trebuie să fie frumoasă atât la exterior, cât şi în interior. Le recomand tuturor proprietarilor de maşini să cumpere detergenţi, substanţe de curăţare etc. din magazine specializate şi să nu facă economii de câţiva lei, deoarece în final vor fi nevoiţi să plătească mai mult”, a conchis Igor Lakutko.
Generat în 0.24 secunde.