Despre conexiunea mea cu natura aș putea să vorbesc la infinit. Fiecare dintre noi are locul său special (sau locurile) unde se duce ca să fie singur, ca să mediteze, sau ca să se descarce de energii și să se încarce cu altele noi, pozitive.Eu îmi încarc bateriile în sânul naturii, și asta poate fi oriunde: lângă un copac, pe o câmpie întinsă, pe un deal, într-o pădure, jos pe iarbă, sau pe pământ. Fie că plouă puternic sau e soare arzător. Natura e frumoasă în toate timpurile și în toate straiele ei.Astăzi un suflet drag m-a scos la plimbare la Orheiul Vechi, unul din locurile din Moldova cu care ne mândrim. Și pe bună dreptate. Am savurat aici cel mai frumos apus și m-am simțit în armonie cu mine însămi și cu tot ce mă înconjoară.Voi unde mergeți să vă umpleți de energie?
Mariana Raileanuun colțișor de cugetări, emoții, creații proprii, articole... si voie buna! |
Comentează
Iată un roman care m-a cucerit și pe care vreau să vi-l recomand și vouă!
„Tot ce nu ți-am spus”, de Celeste NG.
O să vă încălzească sufletul cu o poveste incredibilă și cu multe-multe emoții frumoase!
___
Descriere:
„Lydia e moartă. Dar ei încă nu știu asta.“ Lydia este copilul favorit al lui Marilyn și al lui James Lee; o fată care a moștenit ochii albaștri luminoși ai mamei și părul negru întunecat al tatălui. Părinții ei sunt hotărâți ca Lydia să realizeze visurile pe care ei nu au putut să și le împlinească – Marilyn își dorește ca fiica ei să devină medic, mai degrabă decât o gospodină; James vrea ca Lydia să fie populară la școală, o fată cu o viață socială bogată și aflată în centrul tuturor petrecerilor. Dar Lydia este supusă unor mari presiuni, care nu au nimic de-a face cu viața într-un orășel din Ohio, în anii ’70. Tatăl ei este un american născut din prima generație de imigranți chinezi, iar etnia lui, și a ei, îi face să fie remarcați oriunde. Când trupul neînsuflețit al Lydiei este găsit în lacul din localitate, James este consumat de vinovăție și pornește pe un drum nesăbuit care i-ar putea distruge căsnicia. Marilyn, devastată și răzbunătoare, este hotărâtă să facă pe cineva răspunzător, cu orice preț. Fratele mai mare al Lydiei, Nathan, este convins că Jack, băiatul rău din vecini, este implicat într-un fel. Însă cea mai tânără membră a familiei – Hannah – este cea care observă mult mai mult decât poate vedea oricine și ar putea fi singura care știe ce s-a întâmplat cu adevărat.
Recenzii:
„Excelent… un debut desăvârșit… îți sfâşie inima… Tot ce nu ți-am spus este un roman antrenant ce aruncă o lumină puternică asupra secretelor care au ținut o familie de americani împreună și care, în cele din urmă, sfârșesc prin a o destrăma.“
– Los Angeles Times
„Ng se mișcă cu grație înainte și înapoi în timp, după tragedie și în trecutul îndepărtat, precum și în conștiința fiecărui membru al familiei, creând o serie de mistere și revelații care conduc la întrebarea inițială: ce s-a întâmplat cu Lydia?“
– Los Angeles Review of Books
Dacă e să scrii (sau să citești!) o carte, atunci să fie una despre care să se vorbească cum se vorbește despre romanul Sarei Pinborough – „Prin ochii ei”! Stephen King, regele suspansului și unul dintre scriitorii mei preferați, spune despre această carte că „e fenomenală”. Sarah Lotz zice că „dacă <<Prin ochii ei>> nu este thrillerul anului, nu mai există dreptate”. Booklist asemuiește acest roman cu „o bucurie rară”, iar BookPage – „Un thriller plin de întorsături de situație… La fel ca drogurile puternice”. Probabil că e de prisos să mai spun că acest roman a urcat pe locul 1 în topurile de bestselleruri „Sunday Times” și „New York Times” și că studiourile de film concurează între ele pentru dreptul de a-l ecraniza. Demult nu m-a mai uimit o carte atât de mult încât să vreau să scriu despre ea. Să vorbesc despre ea. Sau s-o recomand. Care să mă țină conectată până la ultimul punct. Absorbită de poveste. Concentrată. Implicată, într-un anume fel. Majoritatea romanelor au un final previzibil, și acesta, în beletristică, e unul din lucrurile care mă întristează cel mai mult. M-am gândit, citind romanul, că fiecare erou face un joc dublu. Că fiecare are câte un schelet în dulap. Sau mai multe. I-am bănuit pe toți. În cartea asta nu ai cum să nu-i bănuiești. Nu ai cum să lași măcar un personaj pe din afară. Sunt contradictorii în gândurile lor. În faptele lor. În felul cum interacționează între ei. La un moment dat ajungi să crezi că „Prin ochii ei” e croit doar din personaje negative. Și Adele, și Louise, și David gândesc și fac lucruri care nu le aduc cinste. Nu înțelegi cine pe cine manipulează, cui să dai credite și cui nu, de partea cui să fii. Iar suspansul îți interzice să lași cartea din mână, chiar dacă ți se închid ochii. Mi s-a făcut pielea de găină când am ajuns la final și am înțeles motivele fiecăruia. Felicitări sincere Sarei Pinborough pentru idee, întâi! Apoi pentru poveste! O să citesc cu siguranță și alte cărți semnate de ea. Recomand „Prin ochii ei” cu încredere!
În ediția curentă (Nr. 42, 18 octombrie 2018) a săptămânalului „Literatura și Arta”, în articolul „O seară de suflet”, Nina Josu scrie următoarele: „…La biblioteca publică „B.P.Hasdeu din capitală, la 12 octombrie curent, atmosfera era una de sărbătoare: la lansarea volumului „Minte-mă ca-n prima zi” de Mariana Raileanu, apărut la Editura pentru Literatură și Artă, s-au adunat cunoscuți oameni de litere, de știință, artă și cultură. (…) „Iată un roman cu adevărat tânăr (și în sens de proaspăt, nou, inedit), scris de cea mai tânără prozatoare de talent din republică. Un roman remarcabil, dens, captivant”, își începe prefața intitulată „Doi într-o singurătate de unul…”, Nicolae Dabija. Tânăra prozatoare a început prin a ne împărtăși cum a luat naștere romanul, cum au luat ființă, s-au materializat, în imaginația sa, eroii principali, ea trezindu-se, la un moment dat, și cu niște eroi de care nu avea cunoștință, pe care nu-i anticipase și pe care i-a descoperit mai îndeaproape pe parcursul scrierii romanului. A mai observat că ninsorile din acel aprilie 2017, de tristă amintire, i-au creat o atmosferă ideală pentru o carte. A urmat chiar mentorul său, scriitorul Nicolae Dabija, care a observat că, de fapt, are loc lansarea unei noi generații de scriitori, romanul Marianei Răileanu, în opinia domniei sale, fiind unul psihologic, emoționează, este un roman de azi, actual și foarte modern, și că este unul dintre cele mai frumoase romane de dragoste care s-au scris în literatura noastră, mai constatând că: este o carte de vizită această carte. Umoristul și eseistul Ion Cuzuioc avea să dezvăluie că în ultimul timp se scrie foarte mult, se scriu cărți după cărți, roman după roman și că nu este o altă redacție ca „Literatura și Arta” care să promoveze la fel tinerele talente. Pe de altă parte, a observat scriitorul, cel mai greu e să scrii la persoana întâi, lucru pe care autoarea l-a realizat cu mare har. Scriitorul Valentin Guțu a scos în evidență faptul că avem de a face cu o proză deosebită, care emoționează până la lacrimi, profund, este povestea unei dragoste neîmplinite; că romanul este plin de tragism. Domnia Sa a mai observat că personajele sunt bine reliefate, bine conturate; că, după ce-l citești, nu poți dormi cel puțin o noapte. Ziaristul Andrei Moroșanu a asemuit romanele Marianei Răileanu „Singur în Întuneric” și „Minte-mă ca-n prima zi”, după caracterul laconic al narațiunii antrenate de doar câteva personaje, cu romanele scriitorului francez Francois Mauriac. Cristina Brumă, fostă colegă de facultate șa Jurnalism și Științe ale Comunicării, prietena autoarei, a concluzionat că penița Marianei Răileanu, la cea de a doua carte a sa, este mult mai grea și că, în opinia sa, i-a ieșit un roman de dragoste absolut modern. Poetul, regizorul și actorul Vasile Căpățână a impresionat auditoriul cu citirea unui fragment din romanul proaspăt lansat; actorul Ion Juglea, consătean și rudă cu tânăra scriitoare, pe care o cunoaște de mică, a vorbit despre caracterul perseverent al Marianei Răileanu, despre faptul că aceasta știe să creeze personaje memorabile; cineastul Ion Bujor și-a împărtășit viziunea asupra romanului, a dezvăluit proiectele cinematografice la care lucrează, iar actorul Sandu Aristin Cupcea a recitat două frumoase poezii de dragoste. Seara a fost una de sufet, cu fotografii de grup și cu nenumărate autografe și dedicații, scrise cu mult drag celor prezenți (să menționăm și că sala a fost arhiplină) de talentata prozatoare, într-o atmosferă caldă, prietenoasă, cum mai rar se întâmplă.”
Pentru iubitorii romanelor de suspans, semnate James Patterson:
(pdf ro)
2. James_Patterson – Casa de pe plaja
3. James_Patterson – De-a v-ati ascunselea
4. James_Patterson – Detectivul Alex Cross
5. James_Patterson – Experimentul Angel Maximum Ride vol-1
6. James_Patterson – Marea ratare
7. James_Patterson – Salvarea lumii si alte sporturi extreme
8. James_Patterson – Scoala s-a terminat
9. James Patterson – Alerta de gradul zero
(pdf ru)
De-a v-ati ascunselea_James Patterson Salvatorul_James Paterson Luna de miere_James Patterson Bufonul_James PattersonVă salut, dragilor!
Din lipsă de timp, nu prea am postat pe blog în ultima vreme. Revin însă cu o listă a cărților pe care le-am citit vara asta. Unele vi le las în pdf, poate găsiți titluri, printre ele, care să vă facă cu ochiul.
Hoțul de cărți de Marcus Zusak pdf Bântuiții de Chuk Palahniuk; Invizibil de James Patterson; Povești pentru adulți de Aurelian Silvestru; Femei albastre de Gheorghe Crăciun: Mincinoșii de E. Lockhart pdf Charlotte Bronte – Villette pdf Charlotte Bronte, Jane Eyre pdf Emil CIORAN. Cartea Amagirilor Emil Cioran. Amurgul gindurilor Marc Levy, Te Voi Revedea Marc Levy, Hoțul de umbre; Musso, Fata de hârtie; Musso, Salvează-mă; Musso, Vei fi acolo; Toate cărțile de Carlos Ruiz Zafon Toate cărțile de Octavian Palerhttps://www.instagram.com/p/BJ-kSytDUEq/?taken-by=marianaraileanu
https://www.instagram.com/p/BJ4ckEUjjc2/?taken-by=marianaraileanu
View this post on Instagram
A post shared by Mariana | dentistă, scriitoare & others (@marianaraileanu)
Lecturi plăcute să aveți!!!
View this post on InstagramA post shared by Mariana | dentistă, scriitoare & others (@marianaraileanu)
Carlos Ruiz Zafon este descoperirea mea de anul trecut și continuă să fie pe primele locuri în topul scriitorilor preferați.
Am colecția lui întreagă de cărți în bibliotecă și pe unele din ele le-am citit de 2-3 ori (Umbra vântului; Prizonierul cerului).
Cărțile ce urmează, în format pdf, sunt pentru admiratorii C.R.Z. în special!
Lectură utilă!
Carlos Ruiz Zafon – Umbra Vantului
Carlos Ruiz Zafon – Prizonierul cerului
Carlos Ruiz Zafon – Jocul ingerului
Grație romanelor ”Patul lui Procust” și ”Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, Camil Petrescu este, în mod cert, fruntaș în lista mea cu scriitori români preferați!
Am selectat, din fenomenalul roman ”Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, 2o de citate pe care vi le pun la dispoziție întru a vă incita curiozitatea și a vă ispiti să citiți cartea, dacă cumva n-ați făcut-o încă:
„Mă cuprindea o nesfârşită tristeţe văzând că nici femeia asta, pe care o credeam aproape sulfet din sufletul meu, nu înţelegea că poţi să lupţi cu îndârjire şi fără cruţare pentru triumful unei idei, dar în acelaşi timp să-ţi fie silă să te frămânţi pentru o sumă, fie ea oricât de mare, să loveşti aprig cu coatele”; „Orice iubire e ca un monoideism, voluntar la început, patologic pe urmă”; „Dragostea-i frumoasă tocmai pentru că nu cunoaşte nici o silnicie. E preferinţă sinceră. Nu poţi să-mi impui să te iubesc cu sila”; „Femeia înşeală numai pe cel pe care-l iubeşte, pe ceilalţi îi părăseşte pur şi simplu”; „Să simţi că lumea e fără margini, că suntem atât de mici, că frumuseţea are pete și e trecătoare, că dreptatea nu se poate realiza, că nu putem şti niciodată adevărul”; „Se pot despărţi aşa uşor doi amanţi? Un bandaj aplicat prea multe zile pe o rană şi se lipeşte pe ea de nu-l poţi desface decât cu suferinţe de neîndurat… dar două suflete care s-au împletit… au crescut apoi laolată?”; „E îngrozitoare uneori această putere a unei singure propoziţiuni, în timpul unei convorbiri normale, ca să pornească dintr-o dată măcinarea sufletească, aşa cum din zecile de combinaţii cu şapte litere ale unui lacăt secret, una singură deschide spre interior”; „Fiecare credem că femeia care ne iubeşte are, păstrate pentru noi, anumite gesturi de mângâiere şi frumuseţe, gesturi cărora noi le dăm un anume înţeles şi nu e o suferinţă crâncenă să vedem că le are şi pentru altul”; „Totdeauna indiferența este ideologică și amabilă, prezentată sub unghiul actualității și cu caracter strict personal”; „Şi, în organizarea şi ierarhia conştiinţei mele, femeia mea era mai vie şi mai reală decât stelele distrugător de uriaşe ale căror nume nu-l ştiu”; „Orice aş face, eu nu pot descrie decât propriile mele senzaţii, propriile mele imagini. Eu nu pot vorbi onest decât la persoana întâi”; „Am sărutat-o chiar pe această femeie care nu mai era a mea, era a morţii şi am privit-o cu indiferenţa cu care priveşti un tablou!”; „Totdeauna episcopii au fost de acord cu femeiuştile frumoase”; „Atenţia şi luciditatea nu omoară voluptatea reală, ci o sporesc, aşa cum atenţia sporeşte durerea de dinţi”; „Era o suferinţă de neînchipuit, care se hrănea din propria ei substanţă”; „Nu se poate susţine stupiditatea că nu există cauze şi adevăruri care să merite să te pasionezi pentru ele, că totul e relativ şi indiferent, în raport cu… eternitatea. Totdeauna indiferenţa asta ideologică şi amabilă, prezentată sub unghiul veşniciei, ascunde mici aranjamente făcute sec, sub unghiul actualităţii şi cu caracter strict personal”; „Bunătatea adevărată cere neapărat inteligenţă şi imaginaţie”; „De cele mai multe ori te obişnuieşti greu, la început, să-ţi placă femeia fără care mai târziu nu mai poţi trăi. Iubeşti întâi din milă, din îndatorire, din duioşie, iubeşti pentru că ştii că asta o face fericită, îţi repeţi că nu e loial s-o jigneşti, să înşeli atâta încredere. Pe urmă te obişnuieşti cu surâsul şi vocea ei, aşa cum te obişnuieşti cu un peisaj. Şi treptat îţi trebuieşte prezenţa ei zilnică. Înăbuşi în tine mugurii oricăror altor prietenii şi iubiri. Toate planurile de viitor ţi le faci în funcţie de nevoile şi preferinţele ei. Vrei succese ca să ai surâsul ei”; „Trebuie să se ştie că şi iubirea are riscurile ei. Că acei care se iubesc au drept de viaţă şi de moarte, unul asupra celuilalt”; „Nici un doctor nu are curajul să despartă corpurile celor născuţi uniţi, căci le-ar ucide pe amândouă”;
Crezul literar al lui Camil Petrescu, exprimat în mod sugestiv în volumul de Versuri. Ideea. Ciclul morții, care are ca moto: Jocul ideilor e jocul ielelor:
Dar eu, Eu am văzut idei… (…) Eu sunt dintre acei Cu ochi halucinați și mistuiți lăuntric, Cu sufletul mărit Căci am văzut idei.Iar acum romanul în pdf:
”Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu pdf
Un interviu călduț, pentru zdg.md, despre romanul ”Singur în întuneric”, inspirație și planuri de viitor.
„Singur în întuneric” este un roman despre tineri, despre trăirile, emoţiile şi încercările pe care le trăiesc aceştia după plecarea părinţilor peste hotare. Tânăra autoare, Mariana Răileanu, a atins cea mai sensibilă problemă a socităţi contemporane, migraţia: plecarea părinţilor şi problemele cu care se confruntă copiii rămaşi acasă.
– Când ai început să scrii? Ce te-a motivat să începi să scrii? – Poezii scriu de când eram elevă. Mă inspira orice: o melodie frumoasă, zgomotul picăturilor de ploaie sărutând asfaltul, imaginea dintr-o carte, un pom, o piatră, o persoană cu o anumită fizionomie, un anotimp, o pereche de cuvinte, un sentiment. La proză am trecut mai târziu. În cadrul atelierului de creație pe care l-am avut la facultatea de jurnalism, am avut curajul să scriu câteva capitole dintr-un roman și să le prezint profesorului. Nicolae Dabija a apreciat textul și a publicat un fragment în săptămânalul „Literatura și Arta”. Grație imboldului pe care mi l-a dat ulterior, m-am ambiționat să muncesc serios la romanul meu și astfel să-mi îndeplinesc unul din cele mai frumoase visuri!
– Deci, Nicolae Dabija, este mentorul tău care te-a încurajat să scrii? – Da. Este foarte important să ai un mentor, mai ales dacă ești la inceput de drum. Un om capabil să te citească printre rânduri, cum s-ar spune.
– Cum a apărut ideea primului tău roman „Singur în întuneric?” – Idei pentru romane vin din orice și de oriunde. Mai dificil e să le dezvolți, să creezi din acestea ceva care să merite. Subiectul romanului ține de istoria unei familii obișnuite, ca multe altele din Moldova, unde unul din părinți este nevoit să plece la muncă peste hotare pentru a-și putea întreține familia, iar cel de-al doilea părinte crește singur un copil. E o problemă actuală în țara noastră. Și dureroasă. Am considerat că acesta este un subiect mai puțin abordat în literatura basarabeană contemporană, în ciuda materialului amplu existent, și că pune o sumă de întrebări la care se merită de contemplat, analizat și găsit soluții.
– De unde a venit ideea titlului? – Protagonistul romanului, Rareș, care crește într-o familie precum cea amintită adineauri, trece în viața sa prin încercări pe care nu orice tânăr de vârsta lui poate să le aibă. Să trăiască de mic departe de părinți presupune să-și formeze pe cont propriu o educație și o personalitate. Unii, în asemenea condiții, pot să-și fortifice caracterul și să devină exemple, alții, din contra, pot să decadă într-un hal demn de milă. Întunericul, în cazul lui Rareș, semnifică lipsa speranței la o răscruce de drumuri, încrederea slabă în sine sau în semeni, gânduri la granița între frumos și urât. Alegerile pe care le va lua în acest context și felul cum va trece peste impedimente ne va arăta cel fel de om a crescut în lipsa părinților.
– Ai avut și tu de suferit în urma migrării părinților, fapt care te-a motivat să scrii despre aceasta? -Și la mine în familie unul din părinți este plecat peste hotare. Mulți dintre prietenii mei au, de asemenea, unul din părinți sau ambii plecați peste hotare. Și la facultate am avut colegi în asemenea situație. Din aceste perspective am avut posibilitate să văd rezultate diferite în formarea tinerilor ca efect al migrării părinților.
– Știu că ai studiat la ULIM, Jurnalism și Stiințe ale Comunicari, dar ai absolvit și Facultatea de Științe Economice. Cum se împacă cifrele cu cuvintele? -Mulți mi-au pus această întrebare. Probabil pentru că oamenii văd între științele economice și cele umaniste o diferență mai mare decât este. De fapt mulți scriitori cu nume notorii din istoria universală au făcut școli care au puține tangențe cu lumea subtilă și absolut fermecătoare a cuvântului. Au și cifrele o muzică a lor. Un mister ispititor, care nu te mai lasă dacă-i pătrunzi esența. În cazul meu scrisul este ceva indispensabil, vital ca și aerul, ceva independent de rolul jucat în societate, fie că este de jurnalist, economist sau altceva.
– La moment te afli peste hotare, în Italia, este doar o escapadă pentru a te inspira pentru următoarele opere literare, ori te gândești să rămâi definitiv? – Romanul „Singur în întuneric” l-am scris în atmosfera molcomă și caldă a Bologniei, în primăvara când împlineam 23 de ani. Al doilea roman îl scriu fiind tot în sânul familiei, de această dată în Torino. E un sentiment frumos să scriu alături de persoanele care îmi sunt dragi, care mă susțin și mă încurajează cel mai mult. Foarte curând voi reveni în țară pentru pregătirile succesoare etapei de scriere a cărții. Și aici urmează partea cea mai delicată, mai puțin ușoară. Căci să scrii un roman e abia începutul, să negociezi cu editurile și librăriile e muncă într-adevăr nu dintre cele mai plăcute. Dar ambiția și perseverența remunerează efortul muncii cu un rezultat pe măsură!
-În viitor unde te vezi, în Moldova sau alegii totuși Italia? -În Moldova, desigur. În Chișinău am lucrat o perioadă de timp în presa scrisă, după facultate, apoi m-am reprofilat rapid în contabilitate. Intenționez să mă reintegrez în același domeniu curând după sosirea în țară și publicarea celui de-al doilea roman.
-Ce surprize literare pregătești de acestă dată pentru cititori și ce subiecte dorești să atingi? -Rămân la proză, evident, și următoarea carte pe care o scriu este tot un roman. De această dată scriu un thriller cu elemente de fantastic și detectiv, așa cum sunt genuri mai aproape de sufletul meu. Din această ramură, mă inspiră enorm scriitori precum Agatha Christie, Stephen King, James Peterson, Teresa Solana și alții. Deoarece va fi un detectiv, e de la sine înțeles că organele legii vor lupta împotriva faptelor ilicite întreprinse de varii subiecți. Mai multe detalii în acest sens voi da mai târziu.
-Că tot ai enumerat prozatorii preferați din literatura universală, care sunt scriitorii români care te inspiră și îi citești? -Citesc, admir și urmăresc poetii, precum și prozatorii lansați recent în lumea frumoasă a literelor basarabene, precum Lilia Calancea, Zina Zen, Tatiana Țîbuleac, Crina Popescu. Dar patima mea cea mai mare o formează scriitorii pe care i-am descoperit și îndrăgit încă de pe vremea liceului: Octavian Paler, Liviu Rebreanu, Mircea Eliade, Camil Petrescu, Nicolae Esinencu, Emil Cioran și mulți alții.
-Care a fost feedback-ul cititorilor după publicarea romanului „Singur în întunerci”? -Am fost foarte fericită să primesc cuvinte de laudă de la nume sonore din literatura țării noastre, fapt ce mă ambiționează și îmi crește aripile cel mai mult. De la cititorii tineri feedback-uri primesc diverse. Unii dintre ei, considerând că n-am spus tot ce am vrut în acest roman, mă îndeamnă să continui cu volumul doi. E un sentiment plăcut și în același timp, motivant. Până la urmă feedback-urile continuă să vină, și asta e cel mai important.
Interviu realizat de Viorica Tcaci
Oamenii Moldovei citesc; citesc cărți bune, și asta mă bucură.
Topul vânzărilor de carte din Librăriile Cartier pentru anul 2015 ne demonstrează predilecția consumatorilor pentru literatura autohtonă mai mult decât pentru cea străină. Vedem lista publicată de directorul Editurii Cartier, Gheorghe Erizanu, cu top 10 cele mai vândute cărți:
„Chișinăul nostru necunoscut” de Iurie Colesnic. Editura Cartier, 2015 „Frunze de dor” de Ion Druță. Editura Cartier „Singur în fața dragostei” de Aureliu Busuioc. Editura Cartier „Rusia la răspântie” de Oleg Serebrian. Editura Cartier „Portretul lui Dorian Gray” de Oscar Wilde. Traducere de Radu Tătărucă. Editura Cartier ”Povara bunătății noastre” de Ion Druță. Editura Cartier ”Țesut viu. 10 x 10” (Ediția a II-a) de Em.Galaicu-Păun. Editura Cartier ”Teatru” de Constantin Cheianu. Editura Cartier ”Maestrul și Margarita” de Mihail Bulgakov. Traducere de Vsevolod Ciornei. Editura Cartier ”Zeul absent” de Marius Lazurcă. Editura Cartier