Blogu lu IonescoBlog despre trecutul, prezentul şi viitorul Teatrului Eugene Ionesco din Chisinau |
Comentează
Troleibuzul de Plăcere
În Premieră pentru Moldova !!! Teatrul Eugene Ionesco şi Art House Café a lansat proiectul Troleibuzul de Plăcere.
În fiecare joi, la orele 19:00 vor avea loc spectacole jucate în transportul public. Staţia de îmbarcare e de la Circ, iar staţia terminus e la Teatrul Eugene Ionesco. După spectacol, spectacorii sunt invitaţi la o cafea sau la un pahar de vorbă cu actorii care au jucat în spectacol.
Mai jos aveţi impresii şi ecouri colorate pe care le-a născut acest eveniment.
idei colorate
Pro Tv de plăcere
new live theatre
Prime Tv de plăcere
Jurnal de plăcereArt House Cafe foto
Fragment din spectacol
Eu scriu, Eu regizez la Ionesco
Eu scriu, eu regizez!
În premieră, Teatrul Eugene Ionesco si Art House Cafe lansează proiectul
Eu scriu, eu regizez!
Dacă ești dramaturg consacrat sau debutant (asta chiar nu contează!) și vrei să
nu mai depinzi de mofturile regizorilor, ci să-ți vezi textele montate cât mai
repede, acum ți se oferă această șansă! Teatrul Eugene Ionesco oferă
posibilitatea oricărui dramaturg basarabean să-și regizeze el însuși propriile
piese pe scena experimentală de la Art House.
Scopul proiectului constă în promovarea dramaturgiei naționale originale,
motivarea și încurajarea scriitorilor basarabeni de a „comite” texte teatrale de
calitate și descoperirea unor noi talente.
Dacă vrei să schimbi ceva în viața ta, apelează la numărul de tel 067592086-
(Rusanda) sau scrie-ne pe adresa de email secretariat.teionesco@gmail.com
Despre Iosif şi Amanta sa, prima versiune.
Plastica actorilor este determinată de spaţiul scenic şi de rolurile interpretate de ei. Iosif în chip de bărbat (M. Fusu), stînd în genunchi, se oglindeşte în apa din cupa de argint. Îndreptîndu-şi privirea în depărtare, el rosteşte cu tristeţe: cît de preocupaţi suntem de propria noastră persoană. Iosif în chip de femeie ( E. Chioibaş) îşi dă la iveală , prin gesturi line, gingăşia şi lipsa de apărare sufletească. Beniamin în chip de femeie ( N. Cozaru) îşi demonstrează prin gesturi farmecul exterior, în chip de bărbat ( I. Cupcea), a cărui plastică te pune pe gardă, demonstrează natura lui linguşitoare, josnică.
Iacov, tatăl lui Iosif şi al lui Beniamin, întruchipat de actriţa Ala Menşicov, se distinge pritntr-o energie debordantă. În comunicare cu fiii, în lipsa Martei, gesturile lor denotă încredere în sine. Dragostea mistuitoare pentru Marta, care îi transformă sufletul în scrum, îl face rob. Acest rol este interpretat de Andrei Sochircă. Respins şi umilit, el se transformă într-un bătrîn gîrbovit, care, asemenea unui cîinişor, execută capriciile stăpînei sale, ducîndu-i în dinţi poşeta. Marta în chip de bărbat ( A. Vasilache) şi în chip de femeie ( L. Tulgara) nu se desparte de biciul din mîini, care are menirea nu atît să-i tină în frîu pe cei din jur, cît să-i aprindă poftele trupeşti. În scena seducerii lui iosif, patima arzătoare ce o copleşeşte este demonstrată de plastica gesturilor, de dorinţa trupului dezgolit a lui A. Vasilache. În ultimele scene din spectacol, Marta, care nu mai este tînără, îşi demostrează focul patimii în dansul slujitoarei zeului Atum-Ra sau Atun, a cărui servitoare a templului era.
Mozes ( B. Cremene) apare atunci cînd patimile personajelor ating cota maximă de fierbere. Mişcîndu-se lent, cadenţat, nivelînd cu migală nisipul împrăştiat de picioarele oamenilor cuprinşi de patimă, el vorbeşte de pericolul ispitei şi distrugerii echilibrului balanţei.
Patru egipteni necunoscuţi îl omoară pe Mozes exact în clipa în care Iosif hotărăşte să părăsească împreună cu el blestematul Egipt, această închisoare cu gratii de aur. În scena seducerii lui Iosif de către Marta veşmîntul lui lung este acoperit de o plasă de aur. Smulgîndu-se din încleştarea mîinilor, el aruncă această palsă. Acum, după moartea lui Mozes, simţind imposibilitatea de a-şi îndeplini predestinaţia de a restabili echilibrul cosmic, Iosif aruncă în nisip cupa sa de mare preţ.
Elfrida Coroliova.
Arta, 2005.
Petru Vutcărău: Cel mai important lucru în teatru este emoţia
Petru Vutcărău-
Teatrul se face aşa cum s-a mai făcut. Cantitativ lucrurile stau foarte bine. S-a pierdut însă emoţia. Azi oamenii- inclusiv cei din teatre- gîndesc foarte mult, sunt cît mai raţionali. Explică teatrul. Calculează. A apărut un soi de mecanism care conduce la robotică în felul de-a servi şi înghiţi teatrul. Or, pentru mine cel mai important lucru în teatru este emoţia. Ce putem noi obţine de la teatrul pe care l-am găsit aici? Uşurinţa cu care mînuieşte cuvîntul în scenă, jongleria, modalităţile de dirijare a cuvîntului în spectacol. asta rămîne să învăţăm noi. (...) Aş vrea să învăţăm împreună cu teatrul românesc cum să readucem emoţia în cuvîntul românesc. Deocamdată, cuvintele poartă în ele numai informaţie şi pseudoemoţie. Ori, cuvîntul conţine de la sine o informaţie. Emoţia lipseşte din el.
Actualitatea Vîlceană, 4-6 mai 1991
Înainte şi după Eugene Ionesco
arhiva 2006
Mircea Ghiţulescu
pentru
Revista Teatracţie
Din punctul de vedere al construcţiei istorice sunt două categorii de oameni: unii care participă la istorie cu tot dinadinsul şi se cred foarte importanţi, actele şi ţinuta lor fiind pe măsura răspunderii pe care şi-o asumă, alţii care participă fără şă-şi dea seama. Ambele categorii sunt la fel de importante, cei din categoria a II-a asigurînd masa de anonimi necesară celor dintîi. Cu cincisprezece ani în urmă participam, fără a fi conştient de asta, la istoria Teatrului Eugene Ionesco din Chişinău. Situaţia era atît de complicată încît singura soluţie părea transplantarea acestei trupe în România ( ceea ce s-a şi întîmplat la începutul anilor "90). Profitînd de organigrama complet liberă a Teatrului Anton Pann din Râmnicu Vîlcea, trupa Eugene Ionesco în frunte cu Petru Vutcărău şi Alexandru Corduneanu, pe atunci secretar literar, s-a mutat pe malul Oltului. Ideea era de-a cufunda actorii într-un mediu lingvistic românesc, dar asta se putea face şi cu un bun profesor de dicţie. Mai tîrziu mi-am dat seama că prezenţa în România a acestui nucleu de teatru modern din Basarabia nu avea aceeaşi semnificaţie ca la Chişinău. Veştile despre trupa lui Vutcărău erau rare şi nu dintre cele mai bune. Starea de improvizaţie alimenta conflicte interne greu de controlat şi arbitrat, încît ani buni după aceea am fost convins că transplantarea trupei la Râmnicu Vîlcea a fost o eroare. Pînă la urmă trupa s-a risipit şi a fost un adevărat miracol că P. Vutcărău a reuşit s-o refacă.
În memoria criticului care se înmagazinează doar o mică parte din sutele de spectacole vizionate, Teatrul Eugene Ionesco deţine un mic teritoriu inalienabil. Acolo se află cîteva spectacole unice, care nu seamănă cu nimic altceva din ce am văzut în altă parte. Şi nu este vorba de Aşteptîndu-l pe Godot, nici de Cîntăreaţa Cheală, nici de Regele Moare, ci de Voci în lumina orbitoare după Teatru descompus de Matei Vişniec, cel mai bun spectacol cu aceste texte excepţionale. P. Vutcărău recompune elementele autonome ale acestui teatru descompus, utilizînd un text separat ( Sufletul fricii), dar, mai ales, acel teatru de grup pe care Vutcărău ştie să îl facă atît de exact şi expresiv. Corpul uman-graţia sau dizgraţia lui- este limbajul preferat al regizorului, asistat mai întotdeuna, pentru control, de un coregraf ( Angela Doni). În cele din urmă, teatrul de grup va fi repudiat de forţa expresivă a textului , a doua jumătate a spectacolului desfăşurîndu-se în succesiunea independentă a monologurilor. Singuri cu textul, fără protecţia grupului şi fără camuflaj regizoral special, actorii de la Teatrul Eugene Ionesco din Chişinău ( Boris Cremene, Margareta Pîntea, Mihaela Strîmbeanu, Angela Scorca, Nelly Cozaru, Alina Lungu, Vitalie Drucec, Valentin Zorilă, Petru Oistric, Andrei Moşoi, Alexandru Cozub şi Ala Menşicov) se descurcă de minune ca individualităţi, după ce se dedicaseră, fără rezerve, imaginii de grup. Iar costumele Tatianei Popescu nu sunt doar şic ci au coerenţa unei viziuni. Deşi atît de celebru, dramaturgul Eugene Ionesco nu a lăsat numele său pe frontispiciul vreunui teatru în afara acestui teatru fără frontispiciu de la Chişinău. Pentru că, în ciuda oricăror legi ale valorii, Teatrul Eugene Ionesco, acest teatru care prin repertoriu, stil, atitudine se apropie cel mai mult de Europa, este singura instituţie de acest fel din Chişinău care nu are un sediu permanent. probabil că filozofii aflaţi la putere cunosc teoria lui Heidegger după care insuficientul este necontenit creator. Este oare creatoare această permanentă stare de provizorat? După spectacolele care le produce Petru Vutcărău s-ar părea că da. Iar dacă va încerca să demonstreze că aşa nu se mai poate, nu l-ar lua nimeni în seamă. Important este că, asemenea lui Eugene Ionesco, unul dintre autorii secolului XX-lea care a făcut să nu se mai poată scrie teatru ca înaintea lui, Teatrul Eugene Ionesco este, în Basarabia, un reper asemănător şi nu peste mult timp vom vedea că la Chişinău nu se mai poate juca teatru ca înainte de Trupa Eugene Ionesco.
Cine are interes ca această confuzie să dăinuiască?
din arhivă
Petru Vucărău
pentru
Revista Teatracţie
2006
În vara anului 1990, plecam din Teatrul Luceafărul. Plecam împreună cu încă şapte colegi de-ai mei de facultate. Nişte nebuni, care, atunci cînd m-au întrebat şi unde plecăm?, iar eu le-am răspuns în stradă, n-au stat pe gînduri o clipă, au plecat.
Plecam din teatrul care ani de-a rîndul a fost încununat de glorie şi devenise pentru toată lumea un adevărat templu sacru. Şi iată că noi părăseam acel templu, care de mult nu mai era sacru, iar gloria lui de altă dată era de mult apusă.
Cei şapte care m-au urmat, Ala Menşicov, Nellz Cozaru, Valentin Todercan, Emil Gaju, Andrei Moşoi, Andrei Sochircă şi regretata Zinaida Zmeu, erau într-adevăr, în mintea multora, nebuni, de vreme ce au făcut pasul acesta: au schimbat scena unui teatru pe o stradă pustie. Dar cred că mult mai nebuni erau cei care nu înţelegeau că, deşi trecuseră cinci ani de cînd absolvisem cea mai faimoasă şi prestigioasă şcoală de teatru la vremea aceea- Şcoala Superioară de Teatru B.V. Şciukin din Moscova, eram încă în plină forţă creativă şi ne doream mult mai mult decît ne putea oferi o scenă muribundă. Lumea nu înţelegea că în noi fierbea setea de afirmare, de glorie. Fierbea ca un vulcan gata să exploadeze. Şi explozia s-a produs. Iar lava lui a ars tot ce i-a stat în cale şi a dat naştere, la Chişinău, unui nou teatru- Teatrul Eugene Ionesco. Doar că la început această explozie, ca şi multe altele care au loc la noi, a trecut neobservată şi neauzită de nimeni. Chişinăul a fost întotdeauna un oraş liniştit şi comod. N-a acceptat niciodată să fei tulburat de evenimente culturale. Stresurile de ordin artistic, spiritual, i-au fost întotdeuna contraindicate. Cu toate acestea, în pofida voinţei Chişinăului, Teatrul Eugene Ionesco a apărut. A apărut în stradă, neaşteptat şi nedorit de nimeni, un bastard fără casă, fără acte, fără nici o sursă de existenţă, dar cu o dragoste de scenă aproape fanatică şi cu o încăpăţînare teribilă de-a se impune şi de a împărtăşi lumii întregi această dragoste. Iar explozia trecută cu vederea, urma să-şi facă efectul ceva mai tîrziu. Învepuserăm repetiţiile la Cîntăreaţa Cheală.
Tot în acea vară bastardul Eugene Ionesco a fost luat sub tutela Firmei Valeologia. Dar nici prestigioasa firmă nu a putut oferi tînărului teatru un sediu la Chişinău. Era februarie 1991, cînd părăseam Chişinăul. Îl părăseam pentru că se găsise un alt oraş, mult mai generos cu noi, care se oferise să ne găzduiască- Râmnicu Vîlcea. Eram deja 24 la număr. Aveam un director- pe Alexandru Corduneanu, o machioză- pe regretata Livia Bocănescu, un regizor- Marcela Cibotarenco, un regizor plastic- Leonid Popa, regizor tehnic, costumeră, secretar literar, iar la trupa de actori aderaseră Elvira Platon, Luminiţa Tulgara, Elena Chioibaş, Radu Constantin, Gheorghe Grîu, Boris Cremene. În cinci luni de şedere la Vâlcea Teatrul eugene Ionesco a scos trei premiere: Hei, oameni buni! de W. Saroyan, Căldură Mare de I.L. Caragiale, Cea mai puternică de A. Strindberg, a restabilit Aşteptîndu-l pe Godot de S. Beckett, a participat la două festivaluri ( la Oradea şi la Bacău), de pe urma cărora s-a ales cu trei premii, a înregistrat la TVR spectacolele Hei, oameni buni!şi Aşteptîndu-l pe Godot şi tot cu aceste spectacole a realizat primul său mare turneu prin cele mai importante oraşe ale României: Cluj, Tîrgul Mureş, Oredea, Timişoara, Bucureşti. Dar acesta era abia începutul. Aurmat întoarcerea la Chişinău şi instituirea oficială a Teatrului Eugene Ionesco ca instituţie de stat prin ordinul Ministrului Culturii şi Cultelor Ion Ungureanu din data de 11 septembrie 1991. A urmat premiera zguduitoare cu Cîntăreaţa Cheală, care a scoa, în sfîrşit, Chişinăul din somnul letargic. L-a făcut să vorbească şi să recunoască existenţa de facto a Teatrului Eugene Ionesco. Tot Ion Ungureanu a fost acela care a găsit, în sfîrşit, un sediu pentru noi. Chiar dacă era un local provizoriu pentru care plăteam chirie, anume acolo am reuşit să scoatem cele mai bune spectacole. Anume acel local devenise un adevărat focar cultural, unde, în afară de spectacole, s-a născut clubul artiştilor Vineri seara la Eugene Ionesco, simpozioane şi conferinţe internaţionale şi cel mai prestigios Festival Internaţional de Teatru BITEI. Cu toate acestea, am fost scoşi aproape forţat din acel sediu şi din nou ne-am pomenit abandonaţi. Teatrul fără Sediu este sinonimul Teatrului Eugene Ionesco, iar Aşteptîndu-l pe Godot de mult s-a transformat pentru noi în Aşteptînd un Sediu.
Cinsprezece ani plus unul! Zeci de spectacole, premiere, o mulţime de turnee prin nenumărate oraşe şi ţări, festivaluri, aplauze, urale şi strigăte de bravo, menţiuni, diplome, premii, trofee....Peste tot în lume unde evolua Teatrul Eugene Ionesco, fie că era în Italia sau Spania, Egipt sau Polonia, Japonia sau Irlanda, de peste tot se întorcea triumfător. Peste tot era acesă. Şi doar Chişinăul, nici pînă în ziua de azi, nu poate ( sau nu vrea) să-i ofere o casă. O casă pe care să scrie Teatrul Eugene Ionesco.
Așteptîndu-l pe Godot la TEI
În anii ʼ90, principiile grotowskiene s-au regăsit în începuturile Teatrului Eugene Ionesco, colectiv constituit într-un context artistic liber de orice „control” ideologic, chiar şi instituţional. Manifestul estetic al Teatrului Eugene Ionesco, spectacolul Aşteptându-l pe Godot de Beckett, jucat la limita puterilor, au bout du souffle, de tinerii Petru Vutcărău şi Mihai Fusu, anunţa o stilistică proaspătă, o nouă paradigmă – în opoziţie afişată cu mitopoetica escapistă ce-şi consumase, îşi epuizase resursele…
Larisa Turea
Acest Așteptîndu-l pe Godot are să revină pe scena Teatrului Eugene Ionesco în curînd pentru a vă revela din nou, și din nou sufletele. Sigur că va fi o nouă distribuție, un alt concept.
O să mai revin la tema aceasta, dar pînă atunci, enjoy cu amintiri din spectacol.
tei.md
Teatrul Eugen Ionesco își deschide stagiunea
Несмотря на все угрозы о конце света, Театр Eugene Ionesco открывает новый театральный сезон. На этот раз премьера обещает быть громкой, яркой и невероятно масштабной.
Кино в 3D – это, конечно же, великолепно, но, что не говори, ни один
поход в кинотеатр не заменит сопереживаний, которые можно испытать в
театре.
Спектакль Iosif şi amanta sa
основан на библейской притче об Иосифе и создан по одноименной пьесе
молдавского драматурга Вала Бутнару. Действие происходит в Древнем
Египте, и для того, чтобы добиться эффекта сверкающего песка, вся сцена
усыпана солью. А точнее — пятью тоннами соли. Кроме того,
сценографически пространство разделено на три этажа, что позволяет
охватить всю сцену и полностью вовлечь зрителя в атмосферу
происходящего.
Режиссёр Петру Вуткэрэу уже много лет не ставил в Молдове ничего
нового, разъезжая всё больше по «заграницам» — Румыния, Япония, Россия.
Этот спектакль – отличный шанс для поклонников увидеть, насколько
изменилось видение, стиль и акценты в творчестве режиссера.
Но и это еще не все новости! Для того, чтобы приобрести билеты, даже
не надо вставать из-за компьютера. Ведь теперь их можно заказать он-лайн
– прямо на сайте театра! А если сделать это заранее, то еще и скидку
неплохую сделают и приятными сюрпризами на премьере удивят. Нужно только
выбрать для себя подходящий день, ряд и место, и всё – считайте, что
билет у вас в кармане! С вами непременно созвонятся и передадут его
лично в руки. Взамен на деньги и “спасибо”, конечно же.
AICI
Спектакли состоятся 5, 6 и 7 октября в 18.00 в театре Эженa Ионеско по адресу Григоре Виеру, 11.
В театре также расположено милое творческое заведение “Art-House
Cafe”, где после спектакля можно спокойно обсудить увиденное за чашкой
вкусного чая или чего-нибудь покрепче.
Буга Оксана
www.tei.md
acest articol e preluat de pe locals.md
Vedetele TEI -Emilian Crețu
* acest articol este preluat de pe pagina allfun
Share to DeliciousEste greu să definești profilul unui actor. Pentru că nu știi niciodată care este el, cel real. Pentru că îl vezi pe scenă și îi crezi lacrimile. Îl crezi când suferă și când este fericit. Îl crezi asasin, îndrăgostit, pierde-vară, filosof sau geniu. Îl crezi erou sau îl crezi trădător. Apoi îl vezi în alte circumstanțe. Încerci să găsești afinități cu ceea ce ai descoperit mai devreme pe scenă și eșuezi în tentative. Începi să te întrebi dacă e aceeași persoană, dacă nu te-ai înșelat… Dar nu, e tot el. Și totuși e altul. De fiecare dată, altă persoană. De fiecare dată, alte emoții. De fiecare dată, extrem de real și, bineînțeles, de fiecare dată îl crezi.
Emilian Crețu este ceea ce mi-am imaginat întotdeauna că trebuie să fie un actor. Mai mult, la douăzeci și cinci de ani, are trei joburi și e implicat în mai multe proiecte. Este actor la teatrul "Eugène Ionesco", stilist la Jurnal TV și lector la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Despre viața de pe scenă și despre cea din spatele ei citiți mai multe în continuare.
Cum reușești să le combini toate aceste activități?
Eu întotdeauna mi-am zis și le zic prietenilor mei că reușești doar atunci când vrei să obții ceva în viață. Și, atunci când faci ceva cu plăcere, garantat o să-ți reușească, indiferent dacă ai un job, două, trei sau mai multe.
Cum ai ajuns să fii stilist?
De mic mi-am dorit foarte mult să fiu actor și îmi plăcea foarte mult și moda. Spre marea mea fericire, am acasă două surori și uite că, eu fiind fratele mai mare, trebuia să am grijă de sora mea, care acum are douăzeci de ani, să o duc la grădiniță. Și, maică-mea fiind la serviciu, eu trebuia să-i fac cosițe. Ea în fiecare zi la grădiniță nu pleca cu aceeași coafură. Și eu atunci țin minte că aveam foarte mari nervi pe ea și trebuia să urlu la ea și o mai pișcam și de atunci, probabil, de la vârsta de vreo șapte ani, am început și îmi plăcea foarte mult să fac coafuri, să împletesc în două, în patru, în zece. După care în mahala, eu sunt din Negureni, Telenești, nu știu cum s-a nimerit că erau mai multe fete, colege de-ale mele de clasă, și trebuia să am grijă și de ele: cu ce se îmbracă astăzi, cum își prind părul, machiaj etc. Și, treptat, mi-am dezvoltat această plăcere în mine și, plus la toate, în momentul actual este unica sursă de venit ok pentru Republica Moldova, pentru că toată lumea știe că cu teatrul bani nu prea se fac. După care, fiind la facultatea de actorie, am avut marele noroc să lucrez cu doamna Ala Tarasova, care este machieză la teatrul "Mihai Eminescu", ea mi-a fost pedagog timp de un an și jumătate, am dat examen de licență. Când am dat examenul, i-am machiat cam pe toți colegii mei. La cineva o codiță, la cineva poate mai mult și cam la toată lumea am făcut câte ceva. Spre marea mea uimire, la Jurnal TV când am venit, am venit întâi ca prezentator, am prezentat o rubrică mică și m-am împrietenit cu fosta directoare fashion, doamna Mariana Petrenco, și eu i-am zis că îmi place și latura asta. Ea a zis: "Emilian, nicio problemă, hai să încercăm". La Academie am făcut doar machiaj teatral, machiaj pentru televiziune am făcut în altă parte și după aceasta am intrat în Jurnal, treptat. Din start mi-a fost foarte greu, după care m-am mobilizat și acum pot să zic că sunt unul dintre cei mai vechi stiliști de la Jurnal TV.
De ce ai ales să faci teatru?
Dacă cei care citesc acest interviu m-ar vedea, le-ar fi foarte clar de ce teatru. Pentru că teatrul este în mine, cred eu. Eu altceva decât teatru nu pot să fac. Mi-am dorit asta de foarte, foarte mult timp, chiar de la vârsta de trei ani, când, țin minte, visam să fiu pe scenă. Atunci era emisiunea "De la 5 la 10" și eu adoram această emisiune. În grădină la noi, era un copac mare de nuc, taică-meu l-a tăiat și a rămas buturuga. Și eu urcam pe ea, prezentam, concuram, toate rochiile mamei le îmbrăcam, încălțămintea, bineînțeles. După care, la școală, eram "artistul școlii" în toate concertele: și raionale, și din școală, în case de cultură. Pedagogii, părinții întotdeauna m-au susținut să fac ceea ce-mi place și asta îi îndemn pe toți viitorii studenți – să facă ceea ce le place. Am absolvit în 2009, imediat am dat la casting la teatrul "Eugène Ionesco", deși eram sigur că o să fiu luat.
De unde vine această siguranță?
Nu știu, știind teatrul "Eugène Ionesco" și spectacolele, mă vedeam acolo și, din moment ce am absolvit, mi-am zis că teatrul "Eugène Ionesco" nu poate să existe fără mine. Toți colegii se pregăteau, cu emoții, repetau monologuri, poezii. Și am zis "ok, hai că merg și eu". Eu sunt modest de felul meu, dar am zis că merg și eu să dau castingul acela. Și am dat examenul, am intrat, bineînțeles. După care am mai avut proiecte în teatrul Cehov și, în momentul de față, lucrez și într-un proiect la Teatru-spălătorie, sunt foarte mulțumit că sunt și acolo.
Pe lângă faptul că ești stilist și actor, ești și lector. Care e povestea din spatele activității tale pedagogice?
Eu am absolvit facultatea și nici prin gând să-mi treacă că o să fiu lector la Academia de Arte. Pentru mine a fost o mare, mare surpriză și am zis că, dacă am fost vrut acolo, atunci acolo voi fi. Am făcut primul spectacol de show de machiaj, unde am fost primiți foarte, foarte bine, inclusiv eu, și la catedră s-a discutat foarte mult că, în Republica Moldova, astfel de show de machiaj Academia de Arte nu a avut (iarăși modest fiind). După care, cu studenții domnului Gaju, la sfârșitul anului 4, am avut alt spectacol. Am luat o piesă, "Hamlet", și am machiat, am făcut un show. După care, spre marea mea, iarăși, uimire, am fost sunat la catedră și mi s-a propus să fac un workshop de machiaj, în Europa , la un festival de teatru în Bratislava, cu studenții mei. Și iarăși din start am zis că prea multe mușc eu, din mai multe părți, dar am zis ok, mergem și peste asta. Pentru că, repet, omul care vrea să facă ceva întotdeauna o să reușească. Ne-am dus la festival în Bratislava, unde am fost primiți foarte, foarte bine. Erau din mai multe țări studenți și au zis că așa ceva n-au avut ocazia să vadă. Cu a fost acest workshop: erau câțiva studenți machiați de mine, tot din "Hamlet" personaje, și câteva personaje le-am luat din alte țări. Și trebuia ca studenții mei să-i machieze pe ei. Asta era sub cerul liber, în centrul Bratislavei, și tot publicul mergea, fotografia, vedea cum se fac cicatrice, răni, sânge, tot. A fost super-frumos, s-a vorbit după aia la o ședință că a fost un workshop splendid. Am fost sunat de către o domnișoară și mi-a propus să lucrez pentru următorul festival, un workshop pentru o sesiune foto și am lucrat imediat a doua zi pentru ei, pentru viitorul festival de la anul.
Cum apreciezi cultura teatrului în Moldova? Publicul?
Din păcate, la noi, în Republica Moldova, teatrul sau însăși arta nu este atât de apreciată atât de cei de sus, cât și de publicul simplu. Pentru că, nu știu, pentru alții teatrul e un fel de joacă, dar nu trebuie să uităm că teatrul reflectă ziua de azi, ce se întâmplă în societate. Publicul vine mai rar la teatru. Am fost la mai multe festivaluri în Europa și acolo chiar vine și este un public foarte cultivat, un public foarte deștept. La noi în Chișinău, e părerea mea și cred că n-o să supăr pe nimeni, publicul vrea ceva mai ușor: gag-uri, . La astfel de spectacole publicul vine. La un spectacol mai dramatic, care pune o problemă, o temă, deseori se întâmplă că publicul vine și zice că n-a înțeles nimic. Stau și mă gândesc în cine este problema: în actori sau în public. Probabil că e o problemă, care trebuie cumva de rezolvat, dar, atât timp cât noi, actorii, și publicul n-o să vrem să ne impunem că arta este ceva foarte frumos și că prin artă se văd efectele la ce se întâmplă în societate, prin artă vezi frumosul.
Care este spectacolul tău de suflet?
Spectacolul meu de suflet. M-ai întrebat și deja mă trec fiorii, nu de aia că sunt genial acolo. E vorba de "Veghe", unde joc un tânăr, regizat de către Veaceslav Sambriș, colegul meu și bun prieten (cu care suntem certați rău, dar o să treacă). În "Veghe", mulțumită lui Slava, am primit rol principal. E un spectacol de două personaje: un tânăr și mătușa lui, care de fapt nu-i este mătușă – Irina Boclincă.
De ce îți este atât de aproape?
Pentru că mă regăsesc în acest personaj, pentru că "îmi vine mănușă", cum se spune la noi. Este o comedie neagră și comediile negre întotdeauna îți pun mari întrebări. Îmi place și pentru că am lucrat cu colegi. De fapt, acest spectacol l-am creat într-o echipă: Slava, eu și Irene.
Actorul trebuie să lase toate emoțiile sale în spatele scenei, să se detașeze de propriul eu și să trăiască personajul pe care îl joacă. Sună destul de complicat. Cum faci tu asta?
Foarte simplu. Chiar dacă dimineața sunt la serviciu la Jurnal, ziua mai am câte ceva, seara trebuie neapărat să uit tot, cine sunt. Pentru mine este cel mai interesant momentul când ajung în teatru, când facem o mică încălzire și când trebuie "să intru în personaj". Gata, vine personajul, uităm de Emilian. Plus elemente de costum. Pentru mine foarte mult contează costumul. Dacă sunt îmbrăcat în costum, deja mă simt altfel, deja nu sunt eu. Chiar dacă este un costum care poate mă reprezintă, pantaloni pe care îi port și eu. Dar, știind că e costum, deja uit de tot, fac o repetiție al tot textul, încălzirea și după aia uit și mă gândesc doar la personaj, la ceea ce trebuie să fac și să transmit publicului.
Ce este cel mai greu pentru un actor?
Cel mai greu pentru un actor este să fie firesc, să fie viu în scenă. Pentru că deseori actorii joacă pe cineva și sunt falși, foarte falși. Publicul vede când joci pe cineva și se vede că joci. Din moment ce un actor joacă și trăiește aceste clipe, este foarte firesc și publicul crede. Crede că tu ești un criminal, că tu ești regină, crede că tu ești orice. Aici e marea problemă, pentru că, dacă nu depui efort, atunci te plafonezi și joci doar exteriorul, fals, nu crede nimeni ceea ce faci.
În ce spectacol ai vrea să joci?
Nu vreau să zic că îmi doresc ceva anume. Eu îmi doresc spectacole bune, foarte bune, indiferent dacă joc un rol mai de masă. Ultimul spectacol care pur și simplu m-a frapat a fost "Boala familiei" de Radu Afrim din România, a fost la festivalul BITEI. Un spectacol extraordinar cu joc și acele personaje erau atât de vii. Eu mă vedeam în spectacolul acela să joc ceva. Pentru mine orice spectacol este interesant, de la prima lectură până la final.
Unde te vezi la patruzeci de ani?
Mă văd în Chișinău. Nu vreau să plec în altă parte. Pur și simplu, pentru mine, în altă parte e turneu. Nu pot să mă gândesc în altă parte să locuiesc sau să lucrez. Pentru că mă simt bine în Chișinău, este un oraș foarte frumos. Avem și multe chestii mai puțin frumoase, dar nu mă pot gândi la faptul că eu plec undeva și stau un an, doi să lucrez. Nu, bineînțeles. Mă văd aici, mă văd așa cum sunt eu: un om viu, un om sincer și, bineînțeles cu mașină.
Numește-mi trăsăturile definitorii pentru tine.
Foarte pozitiv, cinstit,
Ce înseamnă să fii pozitiv?
Să primești plăcere de la orice. Inclusiv de dimineață. Orice faci, chiar dacă sunt perioade mai triste sau sunt chestii mai greu de trecut, trebuie să știi că viața merge înainte. Eu stau des și mă gândesc la unii colegi care zic: "M-am săturat de jobul acesta sau de asta". Și eu zic: "Bineînțeles că și eu m-am săturat", dar nu poți să trăiești fără asta. De aceea trebuie să primești plăcere din orice.
Ce ar putea să-ți diminueze motivația?
Moarte, altceva nimic
Ce apreciezi la oameni?
În primul rând, aș vrea să fie cinstiți. Cu ei înșiși și cu oamenii din jur. Și aș vrea să fie toleranți, pentru că la noi cred că oamenii sunt un pic netoleranți, nu înțeleg unii oameni.
Este foarte răspândită astăzi ideea că, în Moldova, a fi actor este echivalent cu a nu avea bani. Este adevărat?
Chiar de la început, când am ieșit din casă ca să plec la actorie, toți, începând cu mama, mi-au zis că actorii nu sunt plătiți. Eu știam. După aia, actori: "actorii nu sunt plătiți, n-o să ai bani", mătușa: "n-o să ai bani", pedagogii: "n-o să ai bani", toți: "n-o să ai bani". Și eu am zis că un actor bun întotdeauna are bani. Pentru că este un actor bun. Și un om care vrea să obțină ceva, inclusiv bani, o să îi aibă. Uite, sunt actor. Și am bani.
Deseori actorii ajung să fie și regizori. Tu te-ai gândit la această posibilitate?
Nu, categoric nu. Când facem examenul la machiaj cu studenții, facem un show și sunt obligat să fac un fel de regie, deși pe mine asta nu mă reprezintă. Eu sunt actor, eu vreau să fiu în scenă, nu vreau să fiu în culise. Actorul e actor până la ultima suflare.
Ruxanda Vîhrest
Iosif și Amanta sa la Tei
Teatrul Eugene Ionesco își deschide stagiunea 2012 cu o superproducție marca Petru Vutcărău. Iosif și Amanta sa de Val Butnaru este un spectacol despre seducție și ispitele puterii, pasiuni intense și iubiri
pătimașe, gelozii și trădări. O poveste a umilinții și a înălțării. Un spectacol care te ține cu sufletul la gură de la început pînă la sfîrșit. Nu cred că scena teatrului Basarabean a avut parte de asemena producții spectaculoase.
informații găsiți pe Tei.md și, mai nou, vă puteți rezerva bilete on line aici.