
În această
interpretare a poruncilor din decalog, voi încerca să utilizez metoda
gramaticală și cea psihologică. Semnificația ce va fi descrisă, din start
necesită percepută ca una mai mult sau mai puțin subiectivă, pe alocuri fiind
interpretări axate pe aspectele morale, și cu o detașare de partea
religiosului; în sens că, felul în care vor fi interpretate aceste porunci, va
fi unul neutru, redând ambele părți văzute.
Conform
celor zece porunci, soțiile sunt proprietatea bărbatului lor, căsătoria
înseamnă transfer de proprietate (de la tată la soț), iar femeile sunt mai
puțin prețioase decât proprietățile imobiliare, fiind menționate în urma lor. Adulterul este încălcarea dreptului de proprietate
al unui bărbat.
[1] Deci, cele
zece porunci se adresau doar bărbaților evrei.
Varianta
poruncilor analizate/interpretate aici, nu este nici cea ortodoxă, nici cea
catolică sau luterană, ci a învățăturii iudaice.
Prima
poruncă: „Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău.”
Această
poruncă neagă existența altor zeități, în afară de singurul Dumnezeu adevărat.
Ceilalți dumnezei fiind falși/inventați. În acest fel, îndemnând credinciosul
să abandoneze alte idei cu referire la vre-o zeitate în afară de cea absolută.
Absolutizarea
zeității, se dovedește prin noțiunea logico-gramaticală ce formează porunca, și
dacă extragem sensul din cuvintele „Domnul, Dumnezeul”, l-am putea traduce ca
„autoritatea supranaturală” sau „conducătorul atotputernic”. Caracterul
psihologic din porunca iudaică „Eu sunt
Domnul, Dumnezeul tău.”, poate fi perceput ca unul mai mult sau mai puțin
autoritar, fiind vizibilă evidențierea eului „eu, domnul, dumnezeul”, prin
această observ prezența unei manifestări de caracter personalitate/„ceva” cu tendințe
narcisiste, pornind îndemnul/poruncirea abandonării „străinului” din viața
„ta”/oamenilor. Interpretând
„citatul”/porunca în acest fel, și căutând de a da o explicație cu referire la
caracterul ce se ascunde sub aceste cuvinte, aș putea spune că este unul
xenofob, orgolios și totodată narcisist, acestea fiind observate în dorința de
dominare, atenție, sacrificiul omenirii, toate în favoarea
credinței/devotamentului spiritual față de El/Dumnezeu.
Porunca a
doua „Să nu ai alți dumnezei afară de
mine. Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a lucrurilor care sunt
sus în ceruri, sau jos pe pământ, sau în apele mai de jos decât pământul. Să nu
te închini înaintea lor și să nu le slujești.”. Porunca respectivă este
împotriva creării unor idoli sau a unor reprezentări vizibile, oricare din
aceste idolatrizări fiind una falsă.
Cum am
descris și mai sus, referitor la caracterul psihologic, porunca a doua vine în
apărarea și susținere pentru cea dintâi, cultivând un nihilism, excluzând
semnificația divină și întruchiparea acesteia din tot ce este ca formă
materială în timp și spațiu; accentul fiind exclus de pe material și zugrăvit
în cel ideologic, axându-se pe partea spiritualului, care este mai puternic ca
orice forță materială; aici exclusă fiind orice înfățișare/chip și nume, în
afară de singura semnificație „interioară” a divinității, ca superior/Dumnezeu
suprem/absolut.
La nivel
logico-gramatical, observăm prezența negației în fiecare propoziție, aici fiind
absolutizată divinitatea prin negarea a tot ce nu are vre-o legătură cu
El/subiectul „vorbitor”.
Porunca a
treia „Să nu iei în deșert Numele
Domnului, Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua
în deșert Numele Lui.” Aici, se observă, cum prin această poruncă, recomandă/impune
donarea a tuturor părților pozitive a omului, către atotputernicul Dumnezeu,
astfel, excluzându-se orice gând/vorbă batjocoritoare către El, debarasându-se
de emoțiile/trăirile negative a celor vii. Orice întâmplare, fie ea bună sau
mai puțin bună, nu poate fi atribuită cu dezacord/ură – zeității, căci acesta
elimină orice drum către sine – care aduce forțe negative. O simplă luare în
deșert, a adevărului absolut/zeității supreme, îl poate duce pe cel păcătos,
către o pedeapsă neevitabilă, autoritatea supremă, în acest mod, își întărește
caracterul și autoritatea, obținută prin amenințarea celora din afara
dominanței sale.
Primele
patru porunci, în comparație cu celelalte șase, sunt considerate și acceptate,
ca fiind cele ce țin în mare parte de devotamentul și credința față de
Dumnezeu, însă consider că, a patra conține în sine și latura ce ține de
moralitate, liniștea interioară și detașarea de materialitate. Deci, a patra
poruncă, sună în felul următor: „Adu-ți
aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfințești.” Această zi conține în sine mai
multe semnificații, prima semnificând ca fiind ziua sabatului, când evreii se
odihnesc (Sâmbăta, ultima zi din
săptămână), la fel cum și Dumnezeu s-a odihnit după ce a creat omenirea.
Pe lângă
ceea, că legea a treia interzice credincioșilor să i-a în derâdere numele
domnului, acesta își atribuie o sărbătoare, în care creștinii ar trebui să
sacrifice gândul/moralul în numele atotputernicului. Tendințele narcisiste ale „subiectului”, sunt până aici,
vizibile/observabile, prin caracterul iubitor de sine, educând creștinul, către
un devotament și un egoism religios, trezind o dragoste violatoare, către
zeitate (sine). A doua parte a semnificației acestei porunci, ține totodată și
de partea morală a omului, și anume ceea, ce se numește odihnă și relaxare; de
aici fiind vizibilă cărarea libertății, care permite omului, să simtă și o altă
latură a vieții, și anume acea a spiritualului/detașării de material, uitarea
de griji/probleme/ocupații, astfel, având posibilitatea de a simți că este
liber.
Porunca a
cincea „Cinstește pe tatăl tău și pe mama
ta, pentru ca să ți se lungească zilele în țara, pe care ți-o dă Domnul,
Dumnezeul tău.” De aici pornesc poruncile, ce țin de codul moral, al multor
culturi, legi – care țin de datorie și respect, nu doar față de Dumnezeu, dar
și față de cei din jur, începând de la părinți/frați/surori și continuând până
la cel mai îndepărtat/dușman.
Respectarea
părinților, în diverse culturi, care nu au vre-o legătură cu doctrinele
creștinismului, este prezentă, și presupune o normă morală, părinții fiind cei
care prin ajutorul părinților/părinților lor, au dat viață unei ființe vii care
astăzi este în viață, și acest sentiment de respect/ură către părinți, este
prezent în sufletele multor oameni, deoarece datorită părinților și anume mama
și tata, care și-au sacrificat o parte din sine pentru a da naștere unei noi
ființe. Porunca respectivă, fixează o seninătate în sentimentele
creștinilor/poporului evreu.
În orice
societate contemporană, omorurile sunt sancționate prin lege. A șasea poruncă „Să nu ucizi.”, sună la fel ca o
restricție, și orice restricție dată de Dumnezeu și încălcată de om, presupune
pedeapsă. Dar pe lângă acest caracter de restricție/amenințare, porunca
respectivă, îndeamnă spre o armonie socială, astfel fiind posibilă o
libertate și orice om având dreptul la
viață, soarta acestui din urmă fiind hotărâtă doar de către Dumnezeu, și nici o
altă ființă umană nu este în drept de a lua viața unui om; căci libertatea de a
trăi este dată tuturor oamenilor, și nu poate fi sustrasă de către vre-o altă
ființă umană în afara domnului. Această normă morală, este validă pentru cei,
care au dorința de a se încadra în societate, căci, pentru a supraviețui într-o
anumită societate, este necesar de a respecta anumite reguli, acestea fiind în
favoarea oamenilor, fiecare fiind liber de a-și trăi viața, și nicidecum de a
sustrage/hotărî destinul altui om.
Echilibrul
într-o familie, ține de atitudinea și interesele partenerilor unul față de
celălalt. Poporului evreu i-a fost dată porunca a șaptea „Să nu preacurvești.”, care învață sentimentul de
devotament/respect/sacrificiu între parteneri/membrii familiei, și anume între
soț și soție. Preacurvia, atât din partea bărbatului cât și din partea femeii,
presupune o pată a simbolului familiei, o înșelare și păcat, care se manifestă
negativ asupra tuturor aspectelor familiei. Respectarea acestei porunci, este
pentru cei ce doresc de întemeia o familie trainică, implicând stima reciprocă,
înțelegerea și susținerea partenerului, pentru crearea unei familii de lungă
durată, credincioasă în Dumnezeul atotputernic, care ocrotește pe cei corecți
în deciziile luate. Soțul și soția dăruindu-și corpul reciproc, și, relațiile
sexuale fiind întreținute doar între ei doi, cu scopul de a da/naște viață;
acest devotament simbolizând puritatea familiei.
Ceea ce-l
face pe un om să se simtă fericit/plăcut, de la posedarea anumitor lucruri
materiale, îl poate face pe altul nefericit, mai ales dacă acel lucru a
aparținut cuiva și apoi extras din nu din buna voință. „Să nu furi.”, astfel sună cea de-a opta poruncă din decalogul
evreiesc. Furtul, la fel este condamnat prin lege, pe parcursul istoric,
această faptă fiind pedepsită prin diverse metode, de la tăiatul mânii până la
tăiatul capului. Deposedând o persoană de ceva ce-i aparține, hoțul lipsește
victima de obiectul/lucrul care-i servea la anumite activități, și furtul a
ceva ce-i aparține altuia, îi poate aduce daune/necazuri grave celui dintâi. Acel
obiect/lucru, poate fi unica sursă de existență a omului/victimei, și prin
satisfacția dorințelor, hoțul îi fură dreptul de existență a persoanei date, și
totodată, a familiei care este hrănită de acela.
A fura, în
unele cazuri poate fi echivalent cu, a ucide, și lucrul care-i face viața mai
bună hoțului, poate omorî o familie întreagă, după care poate urma și
sentimentul de vină, acesta din urmă provocând o multitudine de urmări.
O minciună
spusă la momentul nepotrivit și persoanei nepotrivită, poate hotărî soarta unei
sau a mai multor persoane. Porunca a noua „Să
nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău.”, presupune o tindere
către adevăr, și iarăși este o normă morală, care se referă la familie și cei
care sunt aproape acesteia. Sora mărturisind strâmb împotriva fratelui, ar duce
către o devalorizarea a familiei/neamului, și în genere a imaginii celui ce
mărturisește în acest fel. Adevărul, este cel ce învinge, în majoritatea
cazurilor, minciuna este dezgolită, și relația strivită. Porunca respectivă,
vine cu învățătura către creștini, de a nu minți.
Porunca a
zecea „Să nu poftești casa aproapelui
tău; să nu poftești nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui,
nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru care este al aproapelui
tău.”, această poruncă îndeamnă poporul evreu, de a nu dori nimic din cele
ce nu le aparține, și doar o simplă dorință, necesită de a fi exclusă, deoarece
aceasta poate duce către încălcarea celorlalte legi din Decalog, și anume, adulterul,
umor, furt; astfel, fiind greșit de a încălca aceste porunci, la fel și de a dori
doar, acele lucruri. Aici, consider că porunca
respectivă, se axează pe stingerea focului invidios din inimile omenești, căci,
invidia, este calea greșită spre care pornește creștinul, și admite astfel de dorințe/pofte.
Dorind/invidiind casa aproapelui, robul străinului, bunurile casei, cel ispitit
poate ajunge la acțiuni greșite, care ar permite nașterea unor necazuri atât în
viața sa cât și în viața celor ce suferă în urma poftei pofticiosului. Dorind/visând
nevasta aproapelui, invidiosul poate destrăma o familie, și totodată poate în călca
legea ce spune de preacurvie, adâncind în păcat/necaz, chemând după sine pe cel
ispitit de cel ispitit.
Deci, în interpretarea
respectivă, am încercat să fiu câte e posibil imparțial, chiar dacă pe alocuri se
simte inversul. Analiza acestui Decalog, este elaborată într-o formă liberă, încercând
de a doza obiectivitate și limita subiectivitate, însă până la urmă, orice interpretare
include în sine câte o picătură de subiectivism.
Unele din cele
zece porunci, sunt valide și astăzi, în diverse culturi, acestea făcând parte și
din legislația a multor țări, cât și din codurile morale nescrise, care susțin armonia
în relațiile societății, familie, școală, serviciu, etc.
Fiecare este
liber de a alege, de cine să fie limitat.
Autor:
Bejenari Sergiu
[1] Sursa precizării
predestinației Decalogului: http://ro.wikipedia.org/wiki/Cele_zece_porunci