|
|
|
Această
întrebare a fost prezentă, pe parcursul a multor secole în timpul istoriei,
diferiți gânditori, venind cu un șir de interpretări și preziceri, unele
calculate, altele intuite. Odată cu pornirea progresului științific/tehnologic,
în viața umanității s-au produs foarte multe schimbări/adăugări, atât sub
aspect material, respectiv și sub cel psihologic.
Cum va arăta
umanitatea în viitor? În ce stare va fi creierul uman? Care va fi influența
progresului tehnico-științific?etc. La acestea și la multe alte întrebări,
încearcă să răspundă, oamenii de știință, psihologi, filosofi, furuologi, etc.,
aceștia construind un posibil viitor, în baza prezentului și trecutului.
În
continuare, voi încerca să trec și eu în rol de futurist, și să schițez o
pictură a viitorului, în baza aceea ce văd/aud/cunosc. Deci, știința, care,
consider că este unul din cele mai importante domenii/factori, ce influențează
existența umană pe pământ, atât în chip negativ cât și pozitiv. Lumea
științifică, a fost preocupat permanet, cu descoperirea și inventarea, anumitor
lucruri materiale/teoretice, pentru a face viața mai simplă, inventând diverse
aparate/tehnologii, ce ar scuti omul de multe probleme, astfel oferindu-i
acestuia, posibilitatea de a trăi, și de a se ocupa de propriile necesități
dorințe; umanitatea, având mai mult timp, pentru a trăi…
Luând doar
câteva exemple, ca, transportul și telecomunicarea, care au permis ca,
progresul și dezvoltarea umanității să ia o viteză sporită, aceastea ajutând la
schimbul de informație între continente/culturi/state, toate acestea
contribuind la dezvoltarea multor domenii (economic, politic, științific,
etc.). În câteva cuvinte vorbind, cunoașterea a sporit semnificativ, ceea ce și
este vizibil în prezent, prin simpla privire spre mediu.
În viitorii
50 de ani, omul/umanitatea, nu va mai fi cea de acum. Oamenii de știință, deja
de acum, au o sumedenie de proiecte pentru viitor, ca, colonizarea altor
planete, viața veșnică, utilizarea creierului la un procentaj mult mai ridicat,
modernizarea domeniului transporturilor, și chiar călătoriile în timp. Vor fi
toate acestea realizate, sau nu, rămâne de trăit și de văzut. Dar dacă, unele
din acestea vor fi realizate, umanitatea automat va fi alta, la fel și valorile
acesteia. Viața veșnică, ar pune sub pericol continuarea existenței speciei
umane în genere, progresele științifice, probabil că vor scade din viteză, sau
poate vor crește în viteză, doar că fără de implicarea majoră a factorului
uman, acesta fiind înlocuit cu cel tehnologic/robotic, inteligenței
artificiale. Nașterea noilor genii, poate fi uitată, pot spune unii savanți,
căci umanitatea a ajuns la etapa actuală, doar mulțumită selecției, și a
ciclului de schimbare a generațiilor, (naștere – moarte). Semne de întrebare,
apar în continuu, însă la multe din acestea se găsesc și răspunsuri, chiar dacă
acestea sunt doar teoretice; Dezvoltarea inteligenței artificiale, ar fi
posibila rezolvare a noilor progrese și descoperiri în viitorul umanității,
însă iarăși apar probleme, la domeniul moralității, la cel axiologic. Scopul
omului de a întemeia o familie, de a clădi o casă, de a sădi un copac și de a
săpa o fântână, posibili să nu mai persiste.
Aceste
schimbări, consider că vor afecta grav, psihologicul umanității viitorului, și
până a ajunge la o stabilitate emoțională în viitor, vor avea loc lungi
perioade de adaptare, în aceasta fiind prezente un infinit de momente, ce ar
putea duce umanitatea la autodistrugere. Politicul/religiosul, influența
persoanelor influente asupra existenței societății medii. Interesele materiale,
care permanent au dus la războaie; criminalitatea ce se va dezvolta cu o viteza
mai mare ca cea a științei, și aceasta în urma prelungirii vieții umane…
Progres
științific → dominarea persoanelor influente → Nemurire → înmulțire →
crize →
foamete → criminalitate/războaie → autodistrugere… Cam în acest fel
pisimist, văd umanitatea în viitor… Dar aceasta, este doar o opinie, ce este
redată într-un scurt eseu de câteva sute de cuvinte… Realitatea poate fi alta…
Încep cu ceea că, umanitatea și apariția/existența
ecestora, este/persistă/a fost și sa format, datorită, atât naturii cât și a
spiritului creativ al omului, omenirea de astăzi fiind totodată
opera/produsul/creația sa.
Existența umanității, datorează mai întâi naturii, care a format
corpul uman, și la înzestrat cu toate capacitățile sale cognitive. Natura, a
dat start existenței umane, ca corp biologic, dar, în comparație cu restul
vietăților, omul mai este înzestrat și cu gândire, în aceasta din urmă fiind
prezente spiritul logic, creativ, analitic, etc.
Umanitatea, poate fi privită ca operă a omenirii, doar cu
acceptarea începutului biologic/natural.
Meritul omului, pentru a-și atribui umanitatea drept creatura
sa/operă a omenirii, constă în utilizarea eficientă a capacităților cognitive.
Odată cu învățarea deprinderilor, pentru comodități, pentru crearea relațiilor,
pentru formarea grupurilor, etc., omul a pornit procesul lung de
dez-animalizare, care este vizibil pe parcursul istoric, a cel puțin 2000 de ani.
Omul fiind înzestrat cu libertate, dar
totodată această libertate este limitată, și anume, omul este liber de a face
orice, în limitele capacităților sale.
Cunoașterea, de-a lungul secolelor, este dominantă în viața umană,
căci anume prin cunoaștere, omul știe că este om, și anume prin cunoaștere,
omul s-a dezvoltat, și-a creat toate comoditățile, începând de la casă,
îmbrăcăminte, și finalizând cu nano-tehnologii, toate fiind create/inventate,
pentru necesități, comodități, plăcere, etc.
Cunoașterea a motivat inventarea unui șir lung de domenii,
economic, politic, cultural, social, etc.
Economicul, pe cât de mult a simplificat, pe atât de mult a
sofisticat, piața de schimb inter-uman de produse de diverse tipuri. Pe când,
dacă să luăm în considerație, sistemele moderne de procurare a milianelor
tipuri de obiecte/produse, atunci ne dăm seama că schimbările și progresul din
acest domeniu este clar vizibil, dacă privim în trecut. Astăzi, pentru a
procura obiecte/produse ce sunt fabricate pe alt continent, nu mai este nevoie
de a pleca în lungi călătorii, pentru a-ți satisface dorințele, ci este destul
de a face câteva clicuri la calculator, și produsul dorit, într-o perioadă
anumită, va ajunge la ușa cumpărătorului. Vreau să spun, că în acest chip/mod,
observăm calitate în comoditate, și iarăși calitate/progres/dezvoltare.
Politicul, este domeniul, ce presupune, ca participanții/actorii
scenei politice dintr-o anumită țară, să coordoneze cu necesitățile statului și
a cetățenilor acestora. Politicul, incluzând în sine, economicul, culturalul,
socialul, etc. Dezvoltarea politică, a făcut posibilă o viața mai liberă și
comodă, acesta presupunând o diversitate de coduri și legi, care fac favorabilă
existența socială, aceștia coordonând cu multe organe dintr-un anumit stat, în
binele societății/poporului.
Culturalul, include în sine limba, naționalitatea, tradiția,
religia, arta, etc. Acesta face parte din sfera spiritualului, alimentând
umanitatea cu umanitate, căci în cultură, se mai păstrează umanitatea, se
cultivă/promovează valori, care contribuie la menținerea echilibrului
emoțional/spiritual al umanității.
Istoria, pentru umanitate, este asemenea unui HDD încărcat cu TB
de informație, această informație, include în sine „totul”, este
memoria/creierul umanității, unde sunt păstrate toate datele din toate
domeniile, acestea aducând aminte umanității, că a fost un început, în conținut
fiind prezente atât progrese cât și regrese; că poate fi și un sfârșit, și
poate fi și un declin, o coborâre spre faza incipientă.
Libertatea de cunoaștere, a omului, l-a făcut astfel încât să fie
limitat de o infinitate de valori, tradiții și prejudecăți, această limită
menținând într-un fel oarecare statutul de om/umanitate, este o limită utilă
pentru umanitate, pentru a nu se dezumaniza.
Libertatea oamenilor a fost calea și rezultatul
umanizării, da, de la început a fost astfel, sigur că și acum stau lucrurile la
fel, doar că există câteva semne de întrebare, în ceea ce privește lumea
contemporană, și anume problema constă în însăși această libertate. Pe
parcursul a sute de ani s-a vorbit și optat pentru libertate, aceasta din urmă
fiind limitată de anumite „organe”.
Cum am menționat mai sus, omul este/a fost înzestrat cu o
capacitate incomparabilă, și anume gândirea, care cu certitudine că este
considerată liberă. Prin libera gândire, au fost făcute diverse
invenții/descoperiri utile pentru umanitate. Libertatea a format omul de
astăzi, libertatea a admis existența umanității în forma/chipul pe care îl
observăm astăzi, dar totodată, libertatea nu poate fi considerată într-atât de
sfântă, deoarece aceasta a permis apariția a multor contradicții, discuții
infinite, războaie, etc.
După ultimul sondaj, pe pământ există circa 7 miliarde de oameni,
gândirea și personalitatea cărora este diferită una de alta, și, libertatea,
este cert că a jucat rolul important în umanizare, dar diversitatea, face
posibil și efectul invers, adică dezumanizarea, care în multe perioade
istorice, inclusiv și în cea prezentă, persistă.
Libertatea a permis omului să interpreteze și să perceapă
lucrurile, în felul în care îi este comod fiecărui. Deci, libertatea presupune
și o doză mare de egoism, care are un efect distructiv asupra procesului de
umanizare, controlul aici fiind posibil doar parțial, căci multe din acțiunile
de dezumanizare/demoralizare/animalizare, încep să fie acceptate în diferite
culturi state, de anumite popoare/societăți; ceea ce anterior a fost considerat
ca fiind anormal, în câteva generații, poate fi acceptat drept ceva firesc.
Și, ajungem la spusele scriitorului român, Octavian Paler, precum
că “Omenirea e pe cale sa
dezumanizeze omul.” Umanitatea contemporană este în drumul spre demoralizare,
și fără accentuarea valorilor culturale, și fără de a-i aduce aminte omului că
este om, dacă am face o prognoză constructiv/futuristică, atunci putem spune cu
certitudine, că tempul de demoralizare în masă, este în continuă creștere,
valorile umane devenind pe zi ce trece tot mai materializate. Va trece puțin
timp, până când omul va sta în rând la psiholog, pentru a cere leac pentru
depresia în care se va afla umanitatea, și dacă se va ajunge la aceasta, atunci
va fi un plus spre umanizare, căci dacă apare întrebarea, este prezent
interesul, apoi motivația, conștiința, etc., un nou început, spre sfârșitul
declinului demoralizator…
În această
interpretare a poruncilor din decalog, voi încerca să utilizez metoda
gramaticală și cea psihologică. Semnificația ce va fi descrisă, din start
necesită percepută ca una mai mult sau mai puțin subiectivă, pe alocuri fiind
interpretări axate pe aspectele morale, și cu o detașare de partea
religiosului; în sens că, felul în care vor fi interpretate aceste porunci, va
fi unul neutru, redând ambele părți văzute.
Conform
celor zece porunci, soțiile sunt proprietatea bărbatului lor, căsătoria
înseamnă transfer de proprietate (de la tată la soț), iar femeile sunt mai
puțin prețioase decât proprietățile imobiliare, fiind menționate în urma lor. Adulterul este încălcarea dreptului de proprietate
al unui bărbat.[1] Deci, cele
zece porunci se adresau doar bărbaților evrei.
Varianta
poruncilor analizate/interpretate aici, nu este nici cea ortodoxă, nici cea
catolică sau luterană, ci a învățăturii iudaice.
Prima
poruncă: „Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău.”
Această
poruncă neagă existența altor zeități, în afară de singurul Dumnezeu adevărat.
Ceilalți dumnezei fiind falși/inventați. În acest fel, îndemnând credinciosul
să abandoneze alte idei cu referire la vre-o zeitate în afară de cea absolută.
Absolutizarea
zeității, se dovedește prin noțiunea logico-gramaticală ce formează porunca, și
dacă extragem sensul din cuvintele „Domnul, Dumnezeul”, l-am putea traduce ca
„autoritatea supranaturală” sau „conducătorul atotputernic”. Caracterul
psihologic din porunca iudaică „Eu sunt
Domnul, Dumnezeul tău.”, poate fi perceput ca unul mai mult sau mai puțin
autoritar, fiind vizibilă evidențierea eului „eu, domnul, dumnezeul”, prin
această observ prezența unei manifestări de caracter personalitate/„ceva” cu tendințe
narcisiste, pornind îndemnul/poruncirea abandonării „străinului” din viața
„ta”/oamenilor. Interpretând
„citatul”/porunca în acest fel, și căutând de a da o explicație cu referire la
caracterul ce se ascunde sub aceste cuvinte, aș putea spune că este unul
xenofob, orgolios și totodată narcisist, acestea fiind observate în dorința de
dominare, atenție, sacrificiul omenirii, toate în favoarea
credinței/devotamentului spiritual față de El/Dumnezeu.
Porunca a
doua „Să nu ai alți dumnezei afară de
mine. Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a lucrurilor care sunt
sus în ceruri, sau jos pe pământ, sau în apele mai de jos decât pământul. Să nu
te închini înaintea lor și să nu le slujești.”. Porunca respectivă este
împotriva creării unor idoli sau a unor reprezentări vizibile, oricare din
aceste idolatrizări fiind una falsă.
Cum am
descris și mai sus, referitor la caracterul psihologic, porunca a doua vine în
apărarea și susținere pentru cea dintâi, cultivând un nihilism, excluzând
semnificația divină și întruchiparea acesteia din tot ce este ca formă
materială în timp și spațiu; accentul fiind exclus de pe material și zugrăvit
în cel ideologic, axându-se pe partea spiritualului, care este mai puternic ca
orice forță materială; aici exclusă fiind orice înfățișare/chip și nume, în
afară de singura semnificație „interioară” a divinității, ca superior/Dumnezeu
suprem/absolut.
La nivel
logico-gramatical, observăm prezența negației în fiecare propoziție, aici fiind
absolutizată divinitatea prin negarea a tot ce nu are vre-o legătură cu
El/subiectul „vorbitor”.
Porunca a
treia „Să nu iei în deșert Numele
Domnului, Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua
în deșert Numele Lui.” Aici, se observă, cum prin această poruncă, recomandă/impune
donarea a tuturor părților pozitive a omului, către atotputernicul Dumnezeu,
astfel, excluzându-se orice gând/vorbă batjocoritoare către El, debarasându-se
de emoțiile/trăirile negative a celor vii. Orice întâmplare, fie ea bună sau
mai puțin bună, nu poate fi atribuită cu dezacord/ură – zeității, căci acesta
elimină orice drum către sine – care aduce forțe negative. O simplă luare în
deșert, a adevărului absolut/zeității supreme, îl poate duce pe cel păcătos,
către o pedeapsă neevitabilă, autoritatea supremă, în acest mod, își întărește
caracterul și autoritatea, obținută prin amenințarea celora din afara
dominanței sale.
Primele
patru porunci, în comparație cu celelalte șase, sunt considerate și acceptate,
ca fiind cele ce țin în mare parte de devotamentul și credința față de
Dumnezeu, însă consider că, a patra conține în sine și latura ce ține de
moralitate, liniștea interioară și detașarea de materialitate. Deci, a patra
poruncă, sună în felul următor: „Adu-ți
aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfințești.” Această zi conține în sine mai
multe semnificații, prima semnificând ca fiind ziua sabatului, când evreii se
odihnesc (Sâmbăta, ultima zi din
săptămână), la fel cum și Dumnezeu s-a odihnit după ce a creat omenirea.
Pe lângă
ceea, că legea a treia interzice credincioșilor să i-a în derâdere numele
domnului, acesta își atribuie o sărbătoare, în care creștinii ar trebui să
sacrifice gândul/moralul în numele atotputernicului. Tendințele narcisiste ale „subiectului”, sunt până aici,
vizibile/observabile, prin caracterul iubitor de sine, educând creștinul, către
un devotament și un egoism religios, trezind o dragoste violatoare, către
zeitate (sine). A doua parte a semnificației acestei porunci, ține totodată și
de partea morală a omului, și anume ceea, ce se numește odihnă și relaxare; de
aici fiind vizibilă cărarea libertății, care permite omului, să simtă și o altă
latură a vieții, și anume acea a spiritualului/detașării de material, uitarea
de griji/probleme/ocupații, astfel, având posibilitatea de a simți că este
liber.
Porunca a
cincea „Cinstește pe tatăl tău și pe mama
ta, pentru ca să ți se lungească zilele în țara, pe care ți-o dă Domnul,
Dumnezeul tău.” De aici pornesc poruncile, ce țin de codul moral, al multor
culturi, legi – care țin de datorie și respect, nu doar față de Dumnezeu, dar
și față de cei din jur, începând de la părinți/frați/surori și continuând până
la cel mai îndepărtat/dușman.
Respectarea
părinților, în diverse culturi, care nu au vre-o legătură cu doctrinele
creștinismului, este prezentă, și presupune o normă morală, părinții fiind cei
care prin ajutorul părinților/părinților lor, au dat viață unei ființe vii care
astăzi este în viață, și acest sentiment de respect/ură către părinți, este
prezent în sufletele multor oameni, deoarece datorită părinților și anume mama
și tata, care și-au sacrificat o parte din sine pentru a da naștere unei noi
ființe. Porunca respectivă, fixează o seninătate în sentimentele
creștinilor/poporului evreu.
În orice
societate contemporană, omorurile sunt sancționate prin lege. A șasea poruncă „Să nu ucizi.”, sună la fel ca o
restricție, și orice restricție dată de Dumnezeu și încălcată de om, presupune
pedeapsă. Dar pe lângă acest caracter de restricție/amenințare, porunca
respectivă, îndeamnă spre o armonie socială, astfel fiind posibilă o
libertate și orice om având dreptul la
viață, soarta acestui din urmă fiind hotărâtă doar de către Dumnezeu, și nici o
altă ființă umană nu este în drept de a lua viața unui om; căci libertatea de a
trăi este dată tuturor oamenilor, și nu poate fi sustrasă de către vre-o altă
ființă umană în afara domnului. Această normă morală, este validă pentru cei,
care au dorința de a se încadra în societate, căci, pentru a supraviețui într-o
anumită societate, este necesar de a respecta anumite reguli, acestea fiind în
favoarea oamenilor, fiecare fiind liber de a-și trăi viața, și nicidecum de a
sustrage/hotărî destinul altui om.
Echilibrul
într-o familie, ține de atitudinea și interesele partenerilor unul față de
celălalt. Poporului evreu i-a fost dată porunca a șaptea „Să nu preacurvești.”, care învață sentimentul de
devotament/respect/sacrificiu între parteneri/membrii familiei, și anume între
soț și soție. Preacurvia, atât din partea bărbatului cât și din partea femeii,
presupune o pată a simbolului familiei, o înșelare și păcat, care se manifestă
negativ asupra tuturor aspectelor familiei. Respectarea acestei porunci, este
pentru cei ce doresc de întemeia o familie trainică, implicând stima reciprocă,
înțelegerea și susținerea partenerului, pentru crearea unei familii de lungă
durată, credincioasă în Dumnezeul atotputernic, care ocrotește pe cei corecți
în deciziile luate. Soțul și soția dăruindu-și corpul reciproc, și, relațiile
sexuale fiind întreținute doar între ei doi, cu scopul de a da/naște viață;
acest devotament simbolizând puritatea familiei.
Ceea ce-l
face pe un om să se simtă fericit/plăcut, de la posedarea anumitor lucruri
materiale, îl poate face pe altul nefericit, mai ales dacă acel lucru a
aparținut cuiva și apoi extras din nu din buna voință. „Să nu furi.”, astfel sună cea de-a opta poruncă din decalogul
evreiesc. Furtul, la fel este condamnat prin lege, pe parcursul istoric,
această faptă fiind pedepsită prin diverse metode, de la tăiatul mânii până la
tăiatul capului. Deposedând o persoană de ceva ce-i aparține, hoțul lipsește
victima de obiectul/lucrul care-i servea la anumite activități, și furtul a
ceva ce-i aparține altuia, îi poate aduce daune/necazuri grave celui dintâi. Acel
obiect/lucru, poate fi unica sursă de existență a omului/victimei, și prin
satisfacția dorințelor, hoțul îi fură dreptul de existență a persoanei date, și
totodată, a familiei care este hrănită de acela.
A fura, în
unele cazuri poate fi echivalent cu, a ucide, și lucrul care-i face viața mai
bună hoțului, poate omorî o familie întreagă, după care poate urma și
sentimentul de vină, acesta din urmă provocând o multitudine de urmări.
O minciună
spusă la momentul nepotrivit și persoanei nepotrivită, poate hotărî soarta unei
sau a mai multor persoane. Porunca a noua „Să
nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău.”, presupune o tindere
către adevăr, și iarăși este o normă morală, care se referă la familie și cei
care sunt aproape acesteia. Sora mărturisind strâmb împotriva fratelui, ar duce
către o devalorizarea a familiei/neamului, și în genere a imaginii celui ce
mărturisește în acest fel. Adevărul, este cel ce învinge, în majoritatea
cazurilor, minciuna este dezgolită, și relația strivită. Porunca respectivă,
vine cu învățătura către creștini, de a nu minți.
Porunca a
zecea „Să nu poftești casa aproapelui
tău; să nu poftești nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui,
nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru care este al aproapelui
tău.”, această poruncă îndeamnă poporul evreu, de a nu dori nimic din cele
ce nu le aparține, și doar o simplă dorință, necesită de a fi exclusă, deoarece
aceasta poate duce către încălcarea celorlalte legi din Decalog, și anume, adulterul,
umor, furt; astfel, fiind greșit de a încălca aceste porunci, la fel și de a dori
doar, acele lucruri. Aici, consider că porunca
respectivă, se axează pe stingerea focului invidios din inimile omenești, căci,
invidia, este calea greșită spre care pornește creștinul, și admite astfel de dorințe/pofte.
Dorind/invidiind casa aproapelui, robul străinului, bunurile casei, cel ispitit
poate ajunge la acțiuni greșite, care ar permite nașterea unor necazuri atât în
viața sa cât și în viața celor ce suferă în urma poftei pofticiosului. Dorind/visând
nevasta aproapelui, invidiosul poate destrăma o familie, și totodată poate în călca
legea ce spune de preacurvie, adâncind în păcat/necaz, chemând după sine pe cel
ispitit de cel ispitit.
Deci, în interpretarea
respectivă, am încercat să fiu câte e posibil imparțial, chiar dacă pe alocuri se
simte inversul. Analiza acestui Decalog, este elaborată într-o formă liberă, încercând
de a doza obiectivitate și limita subiectivitate, însă până la urmă, orice interpretare
include în sine câte o picătură de subiectivism.
Unele din cele
zece porunci, sunt valide și astăzi, în diverse culturi, acestea făcând parte și
din legislația a multor țări, cât și din codurile morale nescrise, care susțin armonia
în relațiile societății, familie, școală, serviciu, etc.
Fiecare este
liber de a alege, de cine să fie limitat.
Autor:
Bejenari Sergiu
[1] Sursa precizării
predestinației Decalogului: http://ro.wikipedia.org/wiki/Cele_zece_porunci
Se vorbește deseori, în
societatea noastră (și în altele), despre modă; mă refer în special la felul în
care este îmbrăcat cineva, ce este la modă și ce nu este, care branduri sunt
bune/frumoase și care nu prea.
Masa, percepe moda, în dependență
de ceea ce se vinde pe piață (piața centrală), și consideră la modă și frumos
ceea ce apare în cantități enorme pe rafturile magazinelor/pieții, în
dependență de sezon, vara – maiouri de un tip, toamna – scurte și blugi, iarna
„fesuri” cușme – care mai de care, primăvara – fiind un an nou – începe businessul.
Chiar dacă haina rămâne neuzată,
ea nu mai poate fi utilizată, deoarece nu este în modă, după părerea unora, și
cu certitudine că tânăra generație apelează către buzunarele părinților, pentru
a-și reînnoi garderoba, și totodată procurând biletul către incubatorul turmei
ce poartă un anumit tip de haină la momentul respectiv, astfel lipsindu-se de
originalitate, însă neconștientizând că sunt robi a-i hainelor/modei.
Prin sursele de răspândire a
informației, ca de exemplu mass-media, sunt popularizate în continuu
prototipuri, cum ar trebui să fie cineva îmbrăcat. Și, dacă a îmbrăcat o
actriță de la Hollywood o haină, fie cu un aspect plăcut sau mai puțin plăcut,
oricum acea haină va începe călătoria printre cei doriți de a copia identitatea
altor persoane, ne-luând în considerație statutul financiar/social.
O atenție deosebită se acordă în
ultimul timp, brandurilor, ducându-se discuții inutile despre care e mai cool.
Blugi de la levis, chiloți de la Kelvin Klein, maiou s-au cămașă de la armani,
adidași de firmă, etc.
Toate astea se discută, dar prima
ce se verbalizează într-o asemenea discuție, este prețul, care umflă m-ai tare
prețul, acela e cel m-ai și cel m-ai la modă.
Nu înțeleg de ce ar fi atât de
important de a evidenția atâta prețul, „djînș di 100 di evro” sau „șubă din piele
de veveriță de la gucci de 1000 di evriși”. Îmi vine să râd, auzind asemenea
valorificări ale frumosului. S-a creat o prejudecată, frumosul având preț, pe
cât este m-ai scumpă haina cu atât este m-ai frumoasă și m-ai la modă,
indiferent dacă haina este dezgustătoare sau plină de culori isterice, dacă
este procurată la un preț mare, atunci trece testul și este acceptată acea
haină „frumoasă” (chiar promovată).
Deci, haina scumpă să rezumă în
societate, cu haina frumoasă/la modă, și în deosebi, manifestă acest tip de
gândire, persoanele care devin bogate peste noapte, fiindcă ducând o viață
modestă și fiind luat în derâdere de către colegi sau simțindu-se cumva
inferior din cauza hainelor considerate simple, odată cu primirea unei averi;
răsare curcubeul se aprinde semaforul, respectiv, sentimentul de subapreciere
din trecut, se transformă într-unul de supraapreciere, astfel fiind „la modă” –
în rând cu lumea.
Cât de mult nu s-ar chinui cei ce
țin piciorul cu moda cultivată intenționat pentru a face profit, oricum, nu se
conștientizează că sunt manipulați de către cei ce vor să-și vândă anual noile
tipuri de haine.
Căci, până la urmă, orice haină
devine cârpă, și nimeni atunci nu le m-ai atribuie aceste calități eronate.
Omul este om, fie el îmbrăcat cu
o haină de la un brand renumit sau pur și simplu o haină simplă; omul
reprezintă haina și nu invers. Aici a-ș face o remarcă, referitor la unii inși,
care încearcă prin vestimentație, să sară mai sus, să pară m-ai importanți;
studenți ce învață pe note de 5 și nu pot scoate o vorbă rațională, pășesc
pragul universităților din țară, îmbrăcați în paltoane și cu mapa în mână, de
parcă ar fi cu mandat de deputat în buzunar sau cu cheile de la Bugatti
(deși în realitate vine ca peștele în conservă la fel ca și toți ceilalți, în
transportul public). Domnișoare cu chip de „prostituată intelectuală”, tocuri
înalte pe care nu știu să meargă, fuste care m-ai de care, machiaj de calitate
(făcut de către vecina din cameră), etc. Pe lângă toate aceste rânduri de haine
„cool”, unii m-ai au în mână și câte un diplomat cu laptop (care este procurat
pe chinul părinților ce muncesc peste hotare), acesta din urmă fiind destinat
nu pentru citire și prelucrarea materialelor pentru universitatea, ci pentru
muncă mult m-ai inteligentă, și anume, pentru a pierde 3 ani de studenție,
stând pe odnoklassniki, unde a intrat în modă ca fiecare să-și posteze acolo
poze cu haine noi, care trebuie neapărat să fie de la armani, și tot așa m-ai
departe…
În final, puțini din aceștia,
recunosc, că acel armani, este procurat de fapt de la piața centrală, și prețul
nu este de 100 „evro”, ci de 200 lei…
Autor:
Bejenari Sergiu
03.12.2011
Astăzi, 17 noiembrie, este Ziua Mondială a Filosofiei. Studenții de la Filosofie de la Universitatea de Stat,
împreună cu cei de la Antropologie și un număr de elevi de la liceul Gaudeamus
din capitală, în frunte cu Dr. conferențiar Anghelina Suceveanu, la ora 14:00, au
organizat un Flashmob.
Din persoanele adunate în fața
Teatrului de Operă și Balet, au fost construite litere ce au format cuvântul
FILOSOFIE.
Într-un fel, s-a dorit de a face
să se audă de FILOSOFIE, printre rândurile oamenilor din stradă.
A fost așa cum a fost, dar se
putea și mai bine, însă din lipsa de studenți în cadrul facultății, flashmob-ul
a fost cam micuț și nu prea auzit/văzut.
Studenți la Filosofie, sunt ca de
obicei, foarte puțini, ne-auziți, și cu puține perspective de încadrare în
câmpul muncii.
Poate că, în viitor, alte
generații, vor forma un grup mai mare de cercetători în Filosofie; poate că se
vor naște și noi filosofi sau curente filosofice, în țară; însă nu cred că în
apropiatul viitor.
La fel, puteți viziona, spotul publicitar pentru promovarea filosofiei, realizat săptămâna trecută:
Autor: Bejenari Sergiu
17.11.2011
Postez aici o mică povestioară, ce am scris-o încă în 2009. E un fel de încercare de a scrie ceva, de a reda o realitate din somn/vis.
Chiar dacă pare a fi ieftină și cu idei infantile, îmi asum riscul de a primi critică, în urma citirii acestei scrieri.
Spor la citit...
În urma celor nevăzute
Închid
ochii în singurătate, și încerc să adorm după o zi trecută ca oricare alta, în
tăcerea cimitirică. Inima parcă nici nu mi se zbate de parcă nici nu a-ș avea-o
în piept, de parcă ar fi în palma piciorului stâng în dreptul degetului cel
mic, mi se zbate agale în micuțul deget rece. Ochii mi se închid atât de lin
parcă mi i-aș trage încetișor cu palma asemeni unui cadavru omorât privind
spre cerul luminat de apa mării arzătoare de soare. În întunericul atât de
cumplit, nu văd nimic la această oră târzie, nici ceață și nici nori.
***
Îndată
din pământ se aude cineva strigându-mi numele meu iubitor de parcă m-ar fi
știut de o vecie. Dar nu e nimeni în subsol, căci nu are de unde fi, e
întuneric și umezeală și ușa este încuiată de demult. De ce mă strigă-atâta, ce
nu știe că nu voi veni? Căci pe mine nu mă strigă nimeni chiar cât nu ar putea
de tare. Sunt surd, nu aud nimic ce se aude, nu aud cum cântă păsările
dimineața, nu aud cum strigă copiii pe-afară, nimic n-aud, doar vuietul
tunelului meu de piatră jilavă plină de mucegai însurit și înverzit, veșted pe
bruna piatră de funingine a tunelului meu subteran ce duce spre infinitul ce mă
doboară răstignindu-mă de pe un perete pe altul.
Dragdime
!!! iară-și mi-aud numele, dar nu-i cunosc glasul, nu am mai auzit voci
de-atâta timp, nici nu percep ce fel de voce e, nu înțeleg e fată sau bărbat,
dar glasul este atât de lin.
De
ce mă cheamă? Oare e adevărat sau mi se pare? Nu mai deosebesc realul de neant,
nici culoarea nici lumina.
Mă
ridic îndată, aprind lanterna de gaz și ies din odaie, merg pe coridor spre ușa
din fund de după scară. O deschid și pășesc încetișor, cobor pe scările
acoperite cu praf umed, însă nu găsesc pe nimeni, nu-i nimeni.
—
Este cineva aici?
Nu-mi
răspunde nimeni. Încerc să merg pe rândul dintre morminte, înfricoșat, dar nici
o vietate, sunt doar eu și mormintele de granit.
Ajung
în fundul cavoului și îndată din spate mi se ivește o lumină puternică, ce mă
orbește chiar dacă nu privesc spre ea.
—
Au !!! mă dor ochii și nu văd nimic.
—
A venit timpul. Îmi spune vocea luminii sclipitoare.
—
Care timp? întreb eu disperat.
—
E timpul despărțirii tale de ceea ce ești. E timpul să te
răsplătești pentru toate cele rele ce le-ai făcut în viața ta mizeră și mixtă.
Răsplata îți va fi foarte cruntă căci ești atât de păcătos că nu-ți mai pot
permite să-ți duci zilele până la bătrânețe. Ești un vierme ce ți-ai râmat
tunelul blestemat, dar nu vei mai răzbate-n depărtare, căci a sosit clipa
pedepsei tale.
—
Dar cum, cum pot să mor acum, când sunt atât de tânăr, când
nici măcar n-am încercat să-mi îndrept greșelile vieții?
—
Nu mai ai acest timp, pentru că nu meriți nici o zi de viață
în carne și oase, vei fi pedepsit pe veci pentru groaznicele tale fapte
satanice. Îți știi și singur soarta/trecutul.
Și
mă întorc eu spre lumină, dar îndată răspund cu un urlet dureros, cad jos și
tremur ținându-mă de ochi însoțindu-mă cu vocea-mi disperată.
—
De mic copil ești curios, și uite unde tea adus dorința de a
ști prea multe. Ești surd din cauza dorinței de a ști ce se afla în capul
sărmanului tău tată, atunci când venind din spate i-ai despicat capul cu
toporul, bietul om lucra din greu pentru ați aduce de mâncare pe masă. Frica și
nervul tău prost te-au făcut surd și acum ești și orb ca o cârtiță, iară-și curiositas al tău te doboară. Nu mai
poți trăi tu mai departe omule. Căiește-te acum că ți se cere, căiește-te și
vei muri în liniște, totuși în chin.
—
Mă căiesc în toate ce le-am făcut, Dumnezeul meu, iartă-mi
păcatele mele neiertabile, doar nu mă chinui, omoară-mă acum, căci nu mai merit
viață.
—
Vei muri doar după ce te vei pocăi în toate cele greșite de
tine în cel mai înalt grad. Doar atunci vei fi lăsat de viață, de nu vei spune
tot, atunci viața atât de dorită te va necăji în fiecare minută și nu-ți va da
voie să mori, doar chin în chin vei fi. Acum vorbește și scâncește.
—
Recunosc Doamne, că am greșit în viața mea scârnavă, de la
prima clipă aflată pe acest pământ, din clipa când i-am provocat durere
nemărginită mamei ce mi-a dat naștere, am lăsat-o însângerată și ruinată sub
pietrele durerii. Eu sunt cel ce i-am luat ei viața sfântă. Iartă-mă Doamne că
sunt păcătos. La șase ani am avut o emoție neplăcută față de mama și atunci
când am mers în pădure după ciuperci, ei i se făcuse rău și se întinse jos să
se odihnească. Eu eram mic și fără minte, am luat cuțitul din coș și în timpul
când ea a închis ochii, am ridicat cuțitul în sus asupra ei și cu o minimă
putere de copil l-am înfipt în ochi și a intrat direct în cap, pe jumătate. În
lipsa de puteri, mama se tolănea pe jos de durere cu răcnete disperate
izbindu-se dintr-o parte în alta câteva minute până nu a murit ca un câne
omorât de propriul său țânc. Și spre sfârșitele vieții, s-a oprit pe spate
tremurând cu întrebarea spre cer ,,Pentru ce?”. Taică-meu când venise să vadă
ce se întâmplă, a căzut în genunchi plângând în gura mare asemenea unui ratat.
Îngropând-o apoi acolo în pădure, și doar apoi o anunța-se pe soră-mea de deces
pe soră-mea ce sta în casă. Iartă-mă Doamne!!!
—
Ești de neiertat nesimțitule. Ai lăsat un bărbat cu doi
copii, fără soție, într-o pădure îndepărtată de lume. Cum de ți s-au ridicat
mâinile de copil să faci o asemenea crimă, să-ți omori mama. Ai asasinat-o și
lăsat-o să moară ca pe un câine…
—
Nu știam ce făceam, o Doamne.
—
În focul veșnic meriți aruncat. Vorbește căci ai o grămadă
de nenorociri desăvârșite.
—
La vârsta de 13 ani, într-o zi când am intrat în camera de
lucru a lui tata, el sta cu spatele spre ușă. Am intrat fără să mă observe, am
luat toporul de despicat lemne și așa cum sta tata pe scaun, am ridicat toporul
și din toată puterea l-am pălit peste cap. Într-o privire i-am despicat capul
în jumătate, omorându-l pe loc fără nici un sunet, așezând capul pe masă de
parcă ar fi adormit într-o băltoacă de sânge. Corpul său îl îngropasem într-o
râpă, ce cu greu îl târâsem până acolo pe ascuns să nu mă vadă soră-mea. L-am
acoperit cu pământ apoi cu frunze fără ca să i se găsească urma. În acea zi,
soră-mea îl căutase peste tot, și totuși nu-l mai găsise, căci fratele său îi
luase zilele lui taică-său ca unui porc sălbatec. Eu sunt vinovatul ce am luat
viața părinților mei nevinovați, după care rămăsesem cu soră-mea singuri. Dar am
susținut-o atunci și o ajutam în toate căci eram deja mare și puteam lucra mult
și din greu. Iartă-mi Doamne ale mele năstrușnice păcate. Iartă-mă căci mă
căiesc.
—
Nu va fi să te căiești nici zece vieți omenești pentru
necazurile tale. Nu te fă jalnic căci ești neajutorat. Vorbește.
—
Peste câțiva ani după moartea lui tata, aveam vre-o
optsprezece ani și eram deja mult mai mare și parcă mult mai plin la minte, o
ajutam pe soră-mea în toate, dar într-o zi iară-și parcă am fost vrăjit de
Diavol. Soră-mea făcea dușul de vară în spatele casei, era goală și mă uimea
când îi zăream corpul de fecioară. Avea un corp firav, gingaș, drăgălaș, era
asemenea unei divinități, dar fiara sălbatecă din mine nu s-a ținut înăuntru și
am luat un ciocan nu prea mare, m-am apropiat încet de ea, am apucat-o de umăr
și odată ce s-a întors spre mine – am început să-i zdrobesc chipul asemenea
unui nemernic. I-am distrus capul bucățele și am lăsat-o afară ca pe o bucată
de carne putrezind, ne-îngropată, mâncată de păsările și animalele pădurii. O,
Doamne fie-ți milă de mine și nu mă omorî așa cum i-am distrus eu pe cei ce ar
fi trebuit să-i iubesc.
—
Urcă în cavoul din dreapta ta. E liber și e pentru tine. Nu
vei muri ca ei. Vei muri ca toți, numai că nu vei fi mort. Urcă-n cavou și-ți
trag piatra să stai viu să te căiești asemenea morților din jurul tău.
—
Nu, Doamne fie-ți milă…
***
Mă
trezesc acum, agitat și transpirat. E dimineață, soarele acu trebuie să iasă-n
zare.
Merg
în locul cel pregătit. Mă ridic din pat, ies pe pragul dinspre soare, agăț
funia de streșină și fac un nod, îmi trag scaunul aproape, urc în picioare,
îmbrac sacul peste cap apoi îmi trag funia peste gât.
Mă
gândesc acum ce să mă fac, căci dorința mea e nimicirea-mi, să nu mai trăiesc
așa cum nu trăiesc nici ei. Sunt chinuit de sine însăși, mi-am transformat eu
viața în infern, înainte de a ajunge spre cel neștiut, sau poate că nici nu
ajungeam spre el, să fi fost eu. De ce? Nu mai este rost să-mi mai răspund la
ceea ce mă-ntreb.
Împing
scaunul.
Nu
simt pământul, doar suflarea mi se oprește.
Miros
de sac… furnici… forme rotunde… Glod…
Autor:
Bejenari Sergiu
06.11.2009
Prezint aici, diversele clipe ce le-am fixat din întâmplare, căci totul este o întâmplare, care probabil nu se va mai repeta niciodată.
Vizionați în continuare, acele locuri, ce sunt trecute cu vederea de către trecători și/sau de către o mulțime neștiute...
Vizionare Plăcută!
Fotografiile sunt realizate și redactate,
de către Bejenari Sergiu [Helvete Dark]
De ceva timp, începe să-mi vină
un nou vânt revoltător spre ideea de libertate, trezindu-mi câteva întrebări
referitor la aceasta, și anume: Oamenii sunt într-adevăr liberi în gândire?
Care sunt limitele în gândire? Care sunt părțile ce strivesc anumite limite în
gândire? Cum influențează societatea asupra libertății individului/unui om și
care sunt consecințele acestora asupra gradului libertății de gândire?
Unii pot spune că suntem absolut
liberi în gândire și că nimic nu ne împiedică de a gândi liber, alții trec de
altă parte. Analizând anumite situații din viață/trecut, ascultând opiniile și
plângerile altora, ajung la ceea că liberi în gândire noi suntem, dar că
această libertate nu poate fi absolută, ci una imaginativ măsurabilă
(limitată).
Cu certitudine că toți sunt
limitați într-o oarecare măsură (cu excepția celor ce consideră forța divină
atotputernică, respectiv nelimitată, etc.). Mă refer în continuare la oameni și
la limitele prezente în gândire și comportament (psihologic). Deci, odată ce
încercăm de a căuta limită a gândirii, îmi vine în gând limbajul, educația (în
familie, la școală), societatea și interacțiunea cu anumite grupuri din aceasta
(prejudecăți, norme etice/morale, etc.), doctrina/ideologia/credința (fie
religioasă sau științifică).
Omul odată ce se naște, dacă
merge pe ideea că se naște „tabula rasa” (Platon, Aristotel, John Locke, Gottfried
Wilhelm von Leibniz, Immanuel Kant, Sigmund Freud, etc.), copilul începe a face
cunoștință cu mediul înconjurător (desigur că aici fără a le cita, sunt incluse
toate stadiile de dezvoltare a inteligenței, „ca exemplu Jean Piaget”), pentru a începe/încerca o interacțiune
cu cei ce-l înconjoară, părinții înzestrează copilul prin educare/învățare cu limbajul,
care-i va folosi pentru a comunica. Limbajul lărgind și limitând totodată
libertatea în gândire, lărgind limita de gândire prin ceea că este adăugat un
nou sistem, acesta modernizându-l pe cel prim (sunete), astfel gândirea fiind
în expansiune, doar că această expansiune având loc în limitele acestui limbaj
posedat de către copil/om. Odată cu însușirea limbajului, are loc și educația,
copilul este învățat ce este bine și ce este rău, ce se permite și ce nu și de
ce. De aici limbajul și educația, evoluează pe parcurs și împreună. Educația iar-și
are funcția de a lărgi și de a limita gândirea, lărgirea incluzând în sine însușirea
anumitor norme de comportament, astfel având loc pregătirea pentru integrarea
în societate, ceea ce lărgește posibilitățile gândirii și activității umane,
dar totodată limitând gândirea prin aceste norme, deoarece în faza
educațională, omului îi sunt impuse anumite restricții, prejudecăți, norme
social acceptate de către societatea în care se află, rigiditatea acestora din
urmă, fiind mai tare sau mai slabă, în dependență de nivelul de impunere a
acestora prin educație. Mergând la școală, interacționând cu diverse subgrupuri
sociale, gândirea intră într-o expansiune, aici are loc de asemenea o tapare a
normelor sociale/etice/morale/religioase, învățarea a diferitor sfere de gândire,
la școală/universitate. Acest proces de învățare/educare/dezvoltare, lărgește
și limitează gândirea, aici nivelul de libertate fiind dependent de
modalitatea/locul/momentul în care au avut loc impunerea informației, și nu în
ultimul rând depinzând de doza acestor impuneri.
Aproximativ, în felul redat mai
sus, decurge o educare/dezvoltare a gândirii. De la prima vedere, pare a fi
totul suficiente de liber, dar, un om dintr-o societate anumită, nivelul de
libertate în gândire are rădăcini în prima etapă a vieții, ceea ce este divers
la fiecare persoană în parte. Dacă educația a fost axată pe o cultivare rigidă
a normelor etico-morale, atunci, gândirea la maturitate, poate fi paralizată de
un pedantism, dogmatism sau timiditate, ceea ce ar limita persoana de a se
încadra și/sau interacționa cu diverse tipuri de oameni/idei/opinii.
Pedantismul, iritând/distanțând
anumite categorii de oameni, evitând momentele de întâmplare, ceea ce
micșorează posibilitatea de a lărgi limitele.
Dogmatismul, indiferent e
religios sau științific, orice tip de gândire dogmatică, îngustează câmpul de
gândire, respingând concepțiile ce nu corespund sistemului de gândire avut.
Gândirea dogmatică consider că este de tip xenofob, ceea ce din nou respinge
anumite categorii de oameni, lipsa/evitarea interacțiunii cu alte tipologii și
sisteme de gândire, micșorează probabilitatea că cel ce posedă un tip de
gândire dogmatico-xenofobă, va extinde limitele gândirii sale.
Timiditatea, care este la fel
rezultat al construcției sociale și ține de anumite restricții/impuneri, devine
o problemă în maturitate și include în sine traume psihologice (pentru
majoritatea fiind neimportante), acestea fac parte iară-și din etapa
educațională și interacțiunea cu societatea. Timiditatea poate avea urmări
grave în ceea ce ține de încadrare socială, dar totodată poate trezi spirit
analitic/revoltător în gândirea matură, și chiar dacă admitem cele din urmă,
gândirea revoltătoare poate deveni periculoasă (în schimb analizarea și revolta
în gândire, extinde și rupe anumite norme).
Așadar, din cele câteva exemple
și analize, elaborate mai sus, observăm că gradul/nivelul de libertate în
gândirea umană, este dependentă de mediul și felul în care a fost educată
persoana, în această listă fiind prezente atât puncte de extindere cât și de
limitare a gândirii. Libertate absolută în gândire, din cele spuse, nu este
prezentă în gândirea umană. Cât de liber în gândire s-ar considera un om,
oricum, limitele sunt permanent prezente, deoarece aparținem diferitor familii/societăți/culturi, suntem înzestrați
cu sentimente (iubire, ură, plăcere), toate acestea limitându-ne într-o
oarecare măsură gândirea, diferența fiind în nivelul acelei libertăți, care ține de cunoaștere/analiză.
Autor:
Bejenari Sergiu
09.10.2011
Încep cu titlul piesei Sometime I Feel Like Screaming, al
legendarei formații Deep Purple. Să-ncercăm să recunoaștem, că într-adevăr ajunge/vine
clipa în viață, când pentru o descărcare sau încărcare cu energie, ne vine să
strigăm în gura mare. Acel strigăt din momentul când nu mai știi care e realitatea,
nu mai percepi logica lucrurilor din jur, acel moment când se naște noul rebel
din noi, și spunem nu, o manifestare nihilistă către tot.
Deci, de unde vin aceste momente
și cum mai bine ar fi de a le ține sub control?
Păi, este clar că aceste clipe
sunt o construcție emoțională, acestea din urmă umplând/presând sistemul
nervos. Interacțiunile cu oamenii de la serviciu/stradă, cu chipul personal din
oglindă, somnul, mâncarea, timpul, succesul/insuccesul, etc; acestea și multe
alte motive/cauze, fac parte din construcția emoției „finale”, însă rezultatul poate fi diferit, de la o persoană la
alta, unii ținând sub control acea „culme”
emoțională, alții nu.
Ce ține de controlul acelei
clipe, atunci putem observa cum se descurcă fiecare, din experiența proprie și
a celor din jur. Vorbind de societate, atunci putem spune că pentru societate,
cei cu un control asupra emoțiilor sale, ar fi/sunt primiți ca oameni calmi,
calculați, etc; însă nu tot timp acest calmant funcționează, căci ajunge odată
și odată omul la o pierdere a unei persoane din familie, și dacă
reacția/controlul acelei persoane ar funcționa la fel ca și înainte, atunci
el/ea ar fi perceput de către mulțime/cei ce-l înconjoară/cunosc, ca pe un om
rece și lipsit de sentiment/inimă. Dacă e bine, atunci nu e primit bine, dacă
invers, la fel; Așadar, acel moment/clipă, și eu/tu/el/ea/ei/ele lăsându-ne/se toți
în propria voință/necesitate psihologică, atunci majoritatea, din nou va privi
cu ochi duri spre acel tip/ă.
Din analiza inutilă de mai sus,
vreau să ajung la ceea că, cum nu am fi, și cum nu am manifesta emoția
respectivă, oricum vine momentul când majoritatea nu acceptă originalitatea.
Păi, vine momentul potrivit, și pentru o descărcare energetică, ar fi bine de
scos un strigăt pe măsura puterii fiecăruia, doar rămâne de ales locul unde ar
fi bine de scos aceste limite, căci știm cu certitudine cum va decurge reacția
celorlalți.
Deci, să fim liberi în emoție.
Unii plâng, alții strigă cu voce tare, fiecare-mparte își trăiește-a sa
disperare, a sa greșeală…
În acea clipă, un strigăt bun,
poate fi o plăcere incomparabilă la moment, cu alte emoții trăite, căci când
ești flămând, totul are gust plăcut.
Să tolerăm, să acceptăm, să fim
empatici… Căci suntem. Așa cum suntem.
Autor:
Bejenari Sergiu
01.10.2011