Fondul Culturii din Moldova

Favicon Fondul Culturii din Moldova

Fondul Culturii din Moldova

RSS posts

Comentează

Fără Integritate, nu există Libertate – o seară cu Os Guinness

O seara cu Os Guiness la ChisinauBun venit la primul eveniment TAP (Think. Ask. Ponder.) în Republica Moldova!

Os Guinness (D.Phil, Universitatea din Oxford) este un important analist socio-cultural, autor a peste 30 de cărți și vorbitor principal la diverse conferințe politice și de afaceri, inclusiv conferințele TED, atât în Europa, cât și în Statele Unite. Reputat apărător al libertății de conștiință, s-a adresat atât Casei Comunelor din Parlamentul Britanic, cât și Congresului Statelor Unite ale Americii. Dr. Os Guinness, stră-stră-strănepotul lui Arthur Guinness, celebrul fabricant de bere din Dublin, s-a născut în China într-o familie de medici misionari. În tinerețe a lucrat ca reporter independent pentru BBC, iar în 1984 s-a stabilit în SUA, unde a lucrat la Woodrow Wilson Center for International Studies și Brookings Institution.

INTEGRITATE & LIBERTATE

Detașarea de Est și apropierea de Vest sunt dezideratul celor mai mulți moldoveni. Iată însă că procesul propriu-zis s-a dovedit mult mai anevoios și mai lung decât au sperat cei din PMAN în 1991. Aparent liberi, suntem încă prinși într-o luptă acerbă cu noi înșine: de a gândi, de a fi și de a acționa altfel. Or, definirea identității naționale și construirea unui viitor mai bun, la noi acasă sunt indisolubil legate de ideea de libertate și integritate. De ce oare?

Printr-o lămuritoare incursiune în trecut și o atentă analiză comparativă între cele două emisfere culturale, Est și Vest, Dr. Os Guinness va căuta să ne convingă că FĂRĂ INTEGRITATE, NU EXISTĂ LIBERTATE.

Discursul său, întemeiat pe o viziune creștină despre lume, va sublinia importanța legăturii dintre cele două, arătând că integritatea este esențială protejării și consolidării libertății. La final, în sesiunea de întrebări și răspunsuri, veți avea ocazia să îi adresați vorbitorului întrebările dumneavoastră.

17 Noiembrie 18:30 Summit Events and Conference Center Str. Tighina 49/3, Chisinau, Moldova Pret Tichet: 200 lei https://iticket.md/event/fara-integritate-nu-exista-libertate-o-seara-cu-os-guinness/ www.tapchisinau.com

Expozitia „Tezaurul Chisinaului” a artistului plastic Ghenadie Sontu

Compania StarNet a lansat cea de-a patra expozitie de picturi din cadrul proiectul StarArt. Vernisajul cu denumirea Tezaurul Chisinaului a fost expus inainte de ziua orasului, iar astfel compania Starnet isi propune sa valorifice si sa atraga atentia cetatenilor orasului nostru, la patrimoniul cultural arhitectural al capitalei si sa trezeasca dorinta de a contribui la dezvoltarea Chisinaului.

Aurelia SALICOV, DIRECTOR COMPANIA STARNET SOLUȚII: “Invitam toti clientii StarNet sa viziteze oficiile noastre pentru a admira adevaratul tezaur al municipiului Chisinau.”

Seria inedita de tablouri, dedicate bijuteriilor arhitecturale ale orasului Chisinau a fost realizata de artistul plastic Ghenadie Sontu, care considera ca proiectul StarNet este o investitie in capitalul uman al fiecaruia dintre noi.

Ghenadie ŞONȚU, PICTOR: „Apreciez in special responsabilitatea sociala a companiei de care da dovada. Apreciez ca datorita companiei, putem aduce publicul larc fata in fata cu o oglinda ai identitatii Chisinaului.”

Laurenţia FILIPSCHI, PREŞEDINTE ASOCIAȚIA JUNIOR ACHIEVEMENT, PARTENER STARART: „Sunt niste picturi extraoridinare, realizate in culorilie toamnei si a companiei StarNet. Va doresc succese si sper ca la anul sa vin la o noua deschidere a unei noi expozitii la fel de frumoase.”

Proiectul StarArt este la a patra editie, iar misiunea acestuia este de a promova tinerele talente si a cultiva gustul estetic in randul populatiei. Expozitia se va desfasura in perioada 1 octombrie- 20 decembrie in Centrele de Vanzari StarNet din sectoarele Botanica, Rascani si Centru. Sursa: ProTv

TEZAURUL CHISINAULUI, Expoziție de pictură marca STARART

Primaria-orasului-Chisinau-autor-Ghenadie-Sontu_art TEZAURUL CHISINAULUI STARNETCompania STARNET are onoarea să vă invite la expoziția de pictură “Tezaurul Chișinăului” a artistului plastic Ghenadie Șonțu, care se va desfășura în perioada 1 Octombrie – 20 Decembrie în Centrele de Vânzări StarNet din sectoarele Botanica, Râșcani și Centru.

Aceasta este a 4-a expoziție din cadrul proiectului StarART a cărui misiune este promovarea tinerelor talente și cultivarea gustului estetic în rândul populației. Prin acest vernisaj, StarNet își propune să valorifice și să atragă atenția cetățenilor urbei noastre la patrimoniul cultural arhitectural al capitalei și să trezească dorința de a contribui la dezvoltarea orașului Chișinău.

Colecția “Tezaurul Chișinăului” ne prezintă o serie inedită de tablouri dedicate bijuteriilor arhitecturale ale orașului Chișinău. Lucrările artistului sunt realizate în tehnica „alla prima”, având la bază metodele artiștilor realiști contemporani.

Autorul picturilor, Ghenadie Șonțu și-a făcut studiile la Institutul de Management al Artelor DeVos, la Centrul Kennedy din Washington, în Statele Unite și a absolvit Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova. Este bursier al programului de Diplomație Culturală al Institutului Cultural Român din Londra. Actualmente reprezintă în calitate de expert Republica Moldova în cadrul programului Compendium – Cultural Policies and Trends in Europe al Consiliului Europei.

Vă invităm în oficiile noastre să admirați adevăratul Tezaur al Chișinăului!

Arta din Moldova dincolo de orice hotare!

Scrisori Acasă

Galeria online de artă Toporaş este prima galerie care la nivel internaţional a început să promoveze artişti născuţi în Moldova şi să ofere amatorilor de artă din întreaga lume tablouri originale şi printuri de înaltă calitate a lucrărilor acestora.

painting by Florina Breazu Pentecost Sunday by Florina Breazu

Mă întorc acasă în acest fel unic pentru a-mi aplica cunoştinţele şi aptitudinile pentru a conduce arta din Moldova pe un traseu nou. Tablourile artiştilor noştri, care deocamdată sunt comori nedescoperite pe piaţa internaţională, merită să ajungă în diverse colecţii de artă, căci ele pot adăuga eleganţă oricărui spaţiu privat sau public.

painting by Tudor Fabian Autumn by Tudor Fabian

Sperăm să atragem atenţia amatorilor de artă indifferent de naţionalitate şi scopul pe care şi-l propune fiecare în parte.

painting by Cezara Kolesnik Kolia by Cezara Kolesnik

Un tablou original sau un print de artă poate fi cumpărat de pe site-ul nostruFineartmoldova.com, pentru a fi contemplat, în scop educativ sau de investiţie.

Vezi articolul original 230 de cuvinte mai mult

ARTE VIZUALE. Titirezul Povestea „Antologiei picturii moldoveneşti“

ARTE VIZUALE. TitirezulDe fapt, anul acesta a debutat prost pentru mine. Nimic nu prevestea cavalcada de evenimente pozitive care au urmat. În 24 aprilie mă pomenesc cu un mesaj trimis prin poşta electronică, prin care un domn, pe numele lui Mariu Marin, mă aborda cu următorul mesaj: „Vladimir bună ziua, vreau să elaborez o antologie a picturii moldoveneşti. Trebuie un autor manager. Problema e că îmi trebuie pînă la 1 iunie. Nu vreau o lucrare chiar academică. Vreau o lucrare minimalistă ca şi text, cu accent pe imagini. Un album frumos. 10-15 pictori… Puţin INFO despre pictori în engleză şi română, legendă minimă la tablouri şi o prefaţă generală, în engleză şi română. În plus, trebuie găsite imaginile. Graficianul angajat deja le va prelucra, dar oricum trebuiesc de calitate bună. Ştiu că termenii sînt scurţi, dar avem ocazia să facem un lucru util“. Acestea erau datele problemei. Trebuia să dau un răspuns rapid, şi era la un final de săptămînă. Deci pînă luni m-am pus pe cugetat. Dar am răspuns întîi: „Dragă Marin Mariu! Mă interesează proiectul. Vorbim pe îndelete luni. Eu sînt întos acasă după opt zile de pauză de Internet. Mulţumesc de propunere. Vladimir“.

A fost un sfîrşit să săptămînă cu frămîntări, întrebări interioare, nedumeriri. De unde putea apărea cineva care să-mi propună un astfel de heirup intelectual? Un album de artă conceput, elaborat, machetat şi tipărit într-o singură lună. Nimic în capul meu nu prindea carne, consistenţă, temei. Confuzia şi întrebările fără de răspuns au pus stăpînire pe mintea mea. Niciodată înainte nu am fost pus în situaţia de face o adevărată Antologie, cu atît mai puţin într-un timp restrîns. Insurgenţa artistului Desigur, ocupîndu-mă de vreo 15 ani de istoria artei moldoveneşti, de cea românească interbelică şi de raporturile comune ale acestor două sisteme artistice, simţeam nevoia unei grile valorice, mai exact, a unui canon plastic, a unei referinţe de tip „Antologie“. Există antologii de poezie, fotografie, proză, arhitectură etc., însă nu ştiu să fi văzut vreo antologie de pictură. Dar am găsit formula prin a selecta, dintre sutele de artişti de ieri şi de azi, doar 18 nume care, din punctul meu de vedere (subiectiv, cum altfel?), cumulează întregul inventar de problematici, stilistici, formule plastice şi teme care au fost abordate şi elaborate de artiştii plastici ai acestui spaţiu cultural, încercînd să forez mai în adîncime, dincolo de nivelul strict epidermic al reprezentării/ imaginii. A trecut suficient de mult timp de cînd ne-am desprins de comunismul care lucra intens la regimul imaginii, la ce şi cum trebuie reprezentat. Dar acel comunism nu putea nicidecum controla combustia lăuntrică a artistului, nu-i poate decît intui gîndurile, emoţiile, comportamentul, adevăratele preocupări. Tocmai de aceea artistul era considerat un insurgent prin excelenţă. Prin urmare, am ajuns la concluzia că ne aflăm în faţa unui bagaj inestimabil de artă neexplorat îndeajuns, care trebuie analizat şi din punct de vedere psihologic, etic, psihanalitic chiar, că se impunea o analiză care trebuie să epuizeze un repertoriu de date lax şi amplu, biografii şi destine artistice reprezentative pentru acest gen de expertiză. Cum bine se înţelege, bună parte a investigaţiei era realizată la momentul în care a venit provocarea cu antologia. Un cerc de artişti deja era de mult în studiu, în vizorul preocupărilor mele analitice, am şi scris articole de-a lungul timpului despre ei. Majoritatea dintre aceştia şi-au găsit locul corespunzător în paginile albumului. Avînd deja la activ cîteva studii monografice despre creaţia unor artişti ai secolului al XX-lea, ştiam ce înseamnă să concepi de la zero un astfel de studiu, oarecum de natură academică. Frugalitate verbală Acum însă, se cerea elaborarea unor fişe succinte, compacte, sintetice, capabile să închege în cuvinte puţine esenţa unor discursuri plastice care se întindeau şi se întind pe decenii întregi. După ce am ales artiştii, era nevoie să-i definesc, de o manieră recognoscibilă. Prin nişte mici poeme în proză, aşa le-am dorit. Biografiile sînt, de regulă, stufoase, aici însă aveam nevoie de frusteţe, de o frugalitate verbală. Locvacitate verbală minimă. Mai ales că gîndurile mele trebuiau traduse şi în limba engleză, căci volumul s-a gîndit integral bilingv. Ei bine, limba engleză impune o anumită concizie, precizie maximă, o gîndire analitică. Trebuia să ţin cont şi de asta. Tocmai de aceea, am apelat la suportul unei vechi prietene, Dana Altman, care e şi ea critic de artă şi galerist, la New-York. Aveam nevoie de cineva care cunoaşte lumea artei din cea mai importantă metropolă a culturii vizuale. Asta pentru că Antologia aceasta ţinteşte o receptare la cel mai înalt nivel de cunoaştere a vizualului contemporan. Ea nu este gîndită doar pentru Republica Moldova sau România, ci mai ales ţinteşte un avizat public occidental şi nu numai, unde se cunosc atît de puţine despre fenomenele plastice de la noi! Antologia are, în esenţă, o dublă funcţie: de inventar istoric retrospectiv şi prospectiv, dar şi de judecată valorică. Un preţios document poligrafic care întreprinde o temerară vivisecţie a întregului corp artistic, de la un capăt la altul, acoperind o perioadă de 75 de ani. Exact în ordinea în care a apărut în album, iată artiştii pe care i-am inclus în Antologie: Moisei Gamburd, Mihail Grecu, Ada Zevin, Igor Vieru, Aurel David, Valentina Rusu- Ciobanu, Andrei Sârbu, Elena Bontea, Sergiu Cuciuc, Mihai Ţăruş, Dumităr Peicev, Inessa Ţîpin, Anatol Rurac, Alexander Tinei, Roman Tolici, Mark Verlan, Valentina Bobkova, Andrei Gamarţ. O expunere aparte necesită designul albumului, care iniţial era prevăzut să aibă 150 de pagini, ca în cele din urmă, să mai suplimentăm numărul acestora pînă la 168. Raţiuni strict de conţinut ne-au silit să luăm această decizie. Nu puteam totuşi aloca un număr egal de pagini fiecărui artist. Din punctul meu de vedere, talentele artiştilor nu pot fi egalizate. Era clar că un anume artist nu-şi poate devoala plenitudinea discursului în trei-cinci lucrări de pictură, în timp ce altul – se simţea perfect în haina acelor cîteva file. Trebuia intuit acest potenţial de reproductibilitate şi credibilitate al imaginii pictate în raport cu suportul ei tipărit. Altfel spus, cît cîştigă sau pierde o lucrare de pictură, atunci cînd este supusă reproducerii. Cînd apare tipărită într-un tiraj mare. Gînditorul Walter Benjamin vorbea într-un studiu despre aura operei în era reproductibilităţii ei tehnice. El afirma că atunci cînd o operă de artă este multiplicată prin fotografiere, tirajare, unicitatea ei piere, şi încărcătura mistică dată de aceasta dispare. În cazul nostru, trebuia să facem diferenţa între operele acelor artişti care nu pierd prin reproducerea operelor şi cei care nu stau „bine“ între vopselurile tipografice. Toate aceste aspecte au fost luate în discuţie, echilibrate, evaluate. Coperta şi supracoperta Pe copertă nu am dorit din start nici o reproducere a vreunei lucrări de artă. Am vrut să evităm banalul şi calea minimei rezistenţe, cînd o reproducere te salvează de a mai gîndi altceva decît să mai adaugi nişte fonturi, care să conţină numele autorului, titlul publicaţiei şi alte elemente de identificare. I s-a propus lui Serghei Drebujan – un foarte tînăr şi ambiţios designer de la Chişinău – să conceapă un soi de brand al cărţii, pornind de la forme geometrice şi de la culori esenţiale. Frust, minimalist, uşor de citit. Pentru coperta albumului a propus un alb lăptos, cu trei pătrate – chenare, în trei culori esenţiale, iar în interiorul acestora s-a amplasat un „soare“ stilizat, ale cărui opt raze imită vîrfuri de creioane colorate (albastru, galben, roşu, verde). În centrul acestei compoziţii extrem de simple, dar percutante vizual – litera M, o majusculă care e iniţiala numelui şi prenumelui editorului, dar şi prima literă a cuvîntului Moldova. Dedesubtul acestei compoziţii s-a amplasat titlul publicaţiei, în cele două limbi, iar numele autorului şi titlul reluat doar în engleză apar doar pe cotorul cărţii. Coperta a patra, cu un fundal oranj (culoarea- laitmotiv al paginilor din interior, cu texte în limba engleză), conţine cuvîntul ANTHOLOGY, descompus în litere distincte pe toată suprafaţa. Prima literă este albă, celelalte, negre. Supracoperta reia acelaşi negru pe întreaga suprafaţă, pe care se proiectează, pe prima copertă, acelaşi brand descris mai sus, iar pe suprafaţa din spate – un motiv caleidoscopic, din tringhiuri care cresc din interior către marginile suportului pe care se desfăşoară. În interiorul cărţii toate ilustraţiile sînt color, şi pe fiecare pagină s-a reprodus cîte o singură operă de artă, cu informaţie frustă, denumirea lucrării, dimensiunile şi tehnica, anul execuţiei. O noutate absolută a acestei publicaţii, cel puţin pentru spaţiul moldovenesc, este că am optat pentru modalitatea de a ilustra felul în care pictează artistul, foloseşte transparenţele, insistă asupra detaliilor, accentelor, contururilor, arătînd astfel modalităţile de a aşeza culorile pe suprafaţa pictată, atingerile de suport etc. Pentru aceasta s-au ales anumite lucrări, reprezentative pentru fiecare artist, şi s-au reprodus pe două pagini, fără chenar, fără nici un alt fel de inserturi tehnice. Pictura trebuie să respire în voie pe toată suprafaţa hîrtiei tipografice. Spectatorul asistă astfel la un fel de denudare anatomică a operei, pe care o poate cerceta pe îndelete, chiar dacă are în faţă doar un erzaţ articulat din pixeli, şi nu opera în materialitatea ei fizică. Oricum, acest exerciţiu mental este specific epocii noastre, în care realitatea internautică, fictivă a substituit-o demult pe cea palpabilă, materială şi pulsatorie. Partea de machetare şi prepress a realizat-o priceputul şi discretul Andrei Ichim, cu care, cîndva, am fost coleg de liceu. Acum, acesta face machetare şi tehnoredactare pentru diverse edituri din Republica Moldova. Avem, în cele din urmă, un obiect poligrafic remarcabil, un produs intelectual şi vizual care lucrează precum un titirez, rotindu-se îndelung, pe care trebuie să-l urmăreşti şi să-l studiezi cu de-amănuntul, cu luare-aminte, pentru a-i putea descoperi sensurile, reperele, frumuseţile şi mai ales destinele artistice şi creatoare înscrise în interiorul lui. Un volum de artă deosebit de frumos, pentru oameni frumoşi, competenţi şi inteligenţi. La apariţia lui a contribuit în chip esenţial compania Getik România (director: Ghenadie Dumanschi), căreia trebuie să-i aducem toate laudele, pentru că într-o vreme de secetă şi dezinteres total pentru actul de cultură şi actul creator, aceasta a susţinut generos o astfel de lucrare-experiment, căreia îi presimţim un destin îndelungat şi spectaculos. Pe toate meridianele lumii. Despre astfel de lucruri ar trebui să vorbească oamenii, şi să se implice cu adevărat în reiterarea unor acte de susţinere, finanţare şi promovare. Titirezul se învîrte! Albumul O antologie a picturii moldoveneşti va fi lansat la Chişinău, pe 15 septembrie, la Berd’s Design Hotel, iar lansarea din Bucureşti va avea loc pe 24 septembrie, la Librăria Carusel, din reţeaua Cărtureşti. Sursa:http://www.observatorcultural.ro/ARTE-VIZUALE.-Titirezul*articleID_32390-articles_details.html
Выставка МИРИАМ ГАМБУРД „ВРЕМЯ СОБИРАТЬ КАМНИ”

Мириам Гамбурд, известный израильский скульптор, рисовальщик, писатель и доцент Академии

Выставка МИРИАМ ГАМБУРД "ВРЕМЯ СОБИРАТЬ КАМНИ"

Выставка МИРИАМ ГАМБУРД „ВРЕМЯ СОБИРАТЬ КАМНИ”

художеств Бецалель в Иерусалиме, родилась в Кишиневе. Ее отец  Моисей Гамбурд (1903 – 1954) – классик бессарабской молдавской живописи. Мать – Евгения Гамбурд (1913 – 1956), была художником первого фильма одного из великих режиссеров ХХ века Сергея Параджанова по молдавской сказке Андриеш. Дом Гамбурдов был центром культурной жизни Кишинева. Здесь собирались художники, писатели, музыканты и архитекторы.

Профессиональное образование Мириам получила в Высшем художественно-промышленном училище им. В.И.Мухиной в Ленинграде (сегодня учебное заведение носит имя его создателя – Санкт-Петербургская государственная художественная Академия им. А.Л.Штиглица), окончив в 1970 году отделение монументальной скульптуры.

С 1977 года Мириам Гамбурд живет в Израиле. На ее счету ряд скульптурных рельефов на стенах общественных зданий  в Молдове и в Израиле, персональные выставки в музеях Израиля и участие в групповых  выставках  в разных странах. Современный художник часто не ограничивается, как это было принято раньше, узко специальными рамками творчества. Мириам  не исключение. Она издала несколько книг различных жанров, среди которых монографии ее родителей, в сотрудничестве с доктором искусствоведения Людмилой Тома, а также с Национальным художественным Музеем Молдовы и Академией наук Молдовы. Дизайн своих книг М.Г. осуществляет сама. Гамбурд опубликовала сборник рассказов автобиографического характера „Двухфигурная обнаженка” и является одним из постоянных авторов старейшего литературного журнала „Звезда” в Санкт-Петербурге. Она публикует эссе и рассказы также на иврите.

М.Г. преподает в Академии художеств Бецалель в Иерусалиме и в Академическом колледже Бейт-Берл.

Мириам Гамбурд в своем творчестве пользуется традиционным академическим языком, чтобы сказать о вещах непривычных. В этом состоит суть ее метода, определяющего постмодернистский, зачастую шокирующий и даже провокационный характер ее работ. Ее образы не всегда эстетичны, но ведь и великих рисовальщиков прошлого привлекала не только красота, но и уродство. Рисунок для М.Г. является не подготовительной или промежуточной стадией, но конечным результатом.

Названием выставки послужила строка из библейской книги Экклезиаст „Время собирать камни” и это своего рода показ избранных работ художника, относящихся к различным периодам ее творчества, попытка собрать их под одной крышей. Перед зрителем развернута первая ретроспектива М.Г.

На выставке представлены несколько графических серий, альбом, показ скульптурных произведений автора в формате „слайд-шоу” на экране и показ мультипликационного фильма.

Серии рисунков

МАСКИ – четыре крупных драматичных рисунка посмертных масок-голов. Это не „настоящие” посмертные маски –  они вылеплены Мириам Гамбурд по воображению в натуральную величину и с них сделаны художником увеличенные в несколько раз рисунки.

ИЗ ЖИЗНИ АМАЗОНОК ─ тема из античной мифологии занимает М.Г. своей схожестью с современностью. Амазонки ампутировали правую грудь – так им было удобней стрелять из лука, таким образом жертвуя телесной красотой для „пользы дела”. Современная женщина научилась жить в обществе по правилам амазонки и оставаться привлекательной. Своеобразная пластика  молодых и старых тел женщин-воительниц привлекает  рисовальщика не меньше чем мифологический сюжет.

НЕВЫПОЛНИМО ─ фантазии на тему космических скульптур будущего.  Мириам Гамбурд приглашает зрителя пофантазировать на тему летающих и нет скульптур, исполнение которых придется отложить до поры до времени. Возможно, именно небеса будущих эпох станут выставочными залами для всевозможных мирных художественных конструкций. Но сегодня на этих листах оттиснут круглый штамп ивритскими буквами, означающий  – „IREALIZABIL”.

ГРЕХ ПРЕКРАСЕН СОДЕРЖАНИЕМ (Любовь и мерзость в Талмуде, Мидрашах и других  священных еврейских книгах) (Dragoste si uraciune in Talmud, Midras, precum si alte sfinte carti evreiesti) ─  книга-альбом представлена на выставке как художественный экспонат и зритель сможет ее пролистать. В книгу входят шесть эссе и восемьдесят рисунков, часть которых также показана на выставке. Идея и дизайн альбома, изучение материала и его иллюстрирование – все это и многое другое составило творческий процесс автора. Ветхозаветные библейские иудейские сюжеты легли в основу христианской художественной культуры. Этот факт общеизвестен. Сами же евреи почти никогда не иллюстрировали свои священные книги. Большинство отрывков  эротического характера из Талмуда иллюстрированы Мириам Гамбурд впервые. Книга удостоена академического гранта и получила широкий международный отклик. Ее приобрели крупнейшие библиотеки мира, среди них библиотека Йельского университета , Библиотека Конгресса и библиотеки Университета Бар-Илан и Государственной Третьяковской галереи.

Фильм и рисунки к нему

ХЕРУВИМЫ В НАТУРАЛЬНУЮ ВЕЛИЧИНУ (CHERUBS IN LIFE-SIZE) – мультипликационный фильм-шутка. Это фильм о том, как скульптор Мириам Гамбурд осуществляет свою „мечту”: сносит несколько известнейших монументов и возводит вместо них свои скульптуры Херувимов, тех самых ангелов из Талмуда в любовном соитии. Художник обходится без конкурсов, без высоких комиссий и разрешений. Свое творение Мириам подписывает лукавой усмешкой.

На выставке показан фильм и представлены избранные рисунки к фильму.

Скульптуры

СКУЛЬПТУРЫ, станковые и монументальные показаны как „слайд шоу” на экране- мониторе. Это работы разных периодов творчества Мириам, выполненные в различных материалах, проекты и установленные. К сожалению, не удалось привести ее скульптуры, но их можно увидеть в виртуальном варианте.

Grand Hall vă invită la Expoziția “Moldova Art” a artistului plastic Ghenadie Șonțu

Chișinău, 11 Februarie 2015/ – Centrul Comercial Grand Hall are onoarea să invite publicul larg la expoziția de artă “Moldova Art” a artistului plastic Ghenadie Șonțu, care se va desfășura în perioada 11 Februarie – 11 Aprilie 2015 în Galeria de Artă a Centrului Comercial Grand Hall.

 

Expoziția de pictură “Moldova Art” ne prezintă o colecție impresionantă de tablouri semnate de Ghenadie Șonțu, ce include peisaje dedicate bijuteriilor arhitecturale ale orașului Chișinău și locurilor pitorești ale țării, dar și naturi statice realizate de autor în tehnica „alla prima”.

 

Ghenadie Șonțu și-a făcut studiile la Institutul de Management al Artelor DeVos, la Centrul Kennedy din Washington, în Statele Unite și a absolvit Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova. Este bursier al programului de Diplomație Culturală al Institutului Cultural din Londra. Actualmente Ghenadie Șonțu reprezintă în calitate de expert Republica Moldova în cadrul programului Compendium – Cultural Policies and Trends in Europe al Consiliului Europei.

Descoperiți Moldova împreună cu noi prin tablourile pline de lumină ale artistului plastic Ghenadie Șonțu.

Poster Ghenadie Sontu Art Exhibition Grand Hall 2015 Unde: Galeria de Artă, Centrul Comercial Grand Hall,

11 Februarie – 11 Aprilie 2015.

Orele de vizită: 10:00 – 20:00

Adresa: str. Negruzzi 2/4, Chișinău, Moldova

Tel: +373 22 81-77-75

 Date de Contact:

Facebook Page: www.facebook.com/ghenadiesontuart

E-mail:ghenadiesontu@yahoo.com

Web: www.ghenadiesontu.com

Tel: +373 79574875

Consultare publică a proiectului hotărârii de Guvern cu privire la Instituția publică Centrul de Cercetare și Formare în domeniul Culturii

Ministerul Culturii iniţiază, începând cu data de 05.11.2014, consultarea publică a proiectului hotărârii de Guvern „Cu privire la Instituția publică Centrul de Cercetare și Formare în domeniul Culturii”.

Proiectul hotărârii de Guvern „Cu privire la Instituția publică Centrul de Cercetare și Formare în domeniul Culturii” a fost elaborat în vederea susținerii dezvoltării competențelor și potențialului oamenilor de cultură prin intermediul procesului de formare continuă profesională și prin dezvoltarea sectorului de cercetare și proiecte.

Crearea Centrului este prevăzută în Strategia de Dezvoltare a Culturii „Cultura 2020”, aprobată prin HG nr. 271 din 09.04.2014 18.04.2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 92-98, art. 298).

Forma de organizare juridică a Instituției va fi necomercială și va funcționa în baza principiului finanțării bugetare și autogestiunii, în conformitate cu legislația în vigoare. Sarcinile de bază ale Centrului vor fi: asigurarea unui sistem eficient de instruire și educație profesională a angajaților din domeniul culturii prin programele oferite de Centru și îndrumare metodologică pentru activităţile de formare profesională desfăşurate de organizațiile cu profil cultural; formarea și dezvoltarea sistemică a competențelor manageriale în domeniul culturii ale angajaților; consolidarea sectorului cercetare în domeniul culturii prin atragerea de programe și proiecte în acest domeniu și, în consecință realizarea acestora.

Necesitatea de a organiza programe de educație profesională, care este activitatea primordială a Centrului, a apărut ca urmare a problemelor identificate în domeniul pregătirii și profesionalizării resurselor umane din domeniul culturii, precum sunt: neconcordanţa dintre gradul de calificare şi cerinţele pieţei muncii; lipsa unui sistem de formare continuă a cadrelor; lipsa resurselor umane necesare pentru conservarea, restaurarea şi managementul patrimoniului cultural ș.a.

Proiectul hotărârii de Guvern prevede anumite completări, operate în unele Hotărâri ale Guvernului, precum este HG nr. 696 din 19 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” și HG nr. 1311 din 12 decembrie 2005 „Cu privire la aprobarea nomenclatoarelor serviciilor cu plată prestate de către Ministerul Culturii şi instituţiile subordonate” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr. 172-175, art. 1423).

Beneficiarii proiectului de decizie sunt: toate segmentele domeniului cultură / structurile / instituţiile / ONG-urile din domeniu şi societatea civilă. Rezultatele scontate ca urmare a implementării deciziei supuse consultării publice sunt: crearea Centrului, dezvoltarea programului de formare profesională în domeniul culturii pentru diverse categorii de angajați, dezvoltarea sectorului Cultură prin realizarea de studii și gestionarea, implementarea de proiecte.

Proiectul de decizie este elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare: Strategia Naţională de Dezvoltare a Culturii „Cultura 2020”; Politicile publice pe domeniul patrimoniului cultural; Legea nr. 317-XV din 18 iulie 2003 „Privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale”; Acte legislative și normative emise de Ministerul Educației.

Recomandările pe marginea proiectului de decizie, supus consultării publice, pot fi expediate până la data de 20.11.2014, pe adresa electronică: vera.erhan@mc.gov.md sau pe adresa Ministerul Culturii, Piaţa Marii Adunări Naţionale, nr.1. Telefon de contact: 022.23.34.50. Proiectul hotărârii de Guvern „Cu privire la Instituția publică Centrul de Cercetare și Formare în domeniul Culturii” şi Nota informativă pot fi accesate pe pagina web a ministerului http://www.mc.gov.md, la rubrica „Transparenţa decizională” sau la Ministerul Culturii, Casa Guvernului: mun. Chişinău, Piaţa Marii Adunări Naţionale, nr.1

Galeria Artium are onoarea să invite publicul larg la expoziția de artă “Chișinău Stories” a artistului plastic Ghenadie Șonțu

 Chisinau Stories Solo Exhibition Ghenadie Sontu 2 Chisinau Stories Solo Exhibition Ghenadie Sontu (3)

Galeria Artium are onoarea să invite publicul larg la expoziția de artă “Chișinău Stories” a artistului plastic Ghenadie Șonțu, care se desfășoară în perioada 6 Octombrie – 3 Noiembrie la Galeria Artium, Leogrand Hotel & Convention Center.

 Colecția “Chișinău Stories” ne prezintă o colecție de tablouri dedicate bijuteriilor arhitecturale ale orașului Chișinău. Lucrările sunt realizate în tehnica „alla prima”, avînd la bază metodele conceptuale și tehnice ale maeștrilor flamanzi, spanioli și a artiștilor contemporani realiști.

Ghenadie Șonțu și-a făcut studiile la Institutul de Management al Artelor DeVos, la Centrul Kennedy din Washington, în Statele Unite și a absolvit Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova. Este bursier al programului de Diplomație Culturală al Institutului Cultural din Londra. Actualmente Ghenadie Șonțu este Președintele Comitetului de Experți al Programului Cultural al Parteneriatului Estic și reprezintă în calitate de expert Republica Moldova în cadrul programului Compendium – Cultural Policies and Trends in Europe al Consiliului Europei

 Unde: Galeria Artium, Leogrand Hotel & Convention Center,

6 Octombrie – 3 Noiembrie 2014.

Orele de vizită: 10:00 – 20:00

Adresa: str Mitropolit Varlaam 77, Chișinău, Moldova

Telefon: +373 22 201 201

 

Date de Contact:

Facebook Page: www.facebook.com/ghenadiesontuart

E-mail:ghenadiesontu@yahoo.com

Web: www.ghenadiesontu.com

Tel: +373 79574875

Chisinau Stories Solo Exhibition Ghenadie Sontu (1)

GHENADIE SONTU exhibit his “MOLDOVA ALLA Prima” Collection in a Solo Exhibition

 

Moldova Alla Prima - Ghenadie Sontu Art Exhibition World Bank Moldova

World Bank Moldova Office is delighted to present, “MOLDOVA ALLA Prima” Collection, a solo exhibition by Ghenadie SONTU.

This new collection include entirely new artworks of the artist featuring the images of Golden Chisinau, created by Ghenadie as a dedication to the architectural bijouterie’s of Moldova.

The ““MOLDOVA ALLA Prima” exhibition will be on view at the World Bank Moldova Office from May 3 – September 15, 2014.

Ghenadie SONTU is a graduate of the Academy of Arts in Chisinau, working in alla prima technique. His artworks are exclusively from life, using the conceptual and technical methods of the Flemish and Spanish masters, and of the contemporary realist painters.

Ghenadie Sontu (b.1979) is the Founder and President of ARS DOR Association, a center for art and professional development in Moldova, which focuses on the development and promotion of Moldova’s cultural sector. Currently Ghenadie is the Chairman of the Advisory Committee at Eastern Partnership Culture Programme funded by the European Union. He is a Fellow of DeVos Institute of Arts Management, at Kennedy Center in Washington D.C., USA, and the expert of the Republic of Moldova at the Compendium-Cultural Policies and Trends in Europe Programme of Council of Europe. Ghenadie graduated from a three-year programme of the European Cultural Foundation and Soros Foundation entitled Consolidation of Cultural Sector of Moldova and holds degrees from the Academy of Fine Arts and the Laboratory of Philosophy, Anthropology, and Culturology of the Invisible College of Moldova.

 

Contact Information:

Media Opportunities:

Tel: +373 79574875

E-mail:ghenadiesontu@yahoo.com

Web: www.ghenadiesontu.com

Facebook Page: http://www.facebook.com/ghenadiesontuart

Republica Moldova a fost acceptată în Lista Reprezentativă a Patrimoniului Imaterial al Umanităţii (UNESCO)

ceata_junilor_la_colindatAstăzi 5 decembrie 2013, în cadrul celei de-a VIII-a sesiuni a Comitetului interguvernamental pentru salvgardarea patrimoniului imaterial al UNESCO, care are loc la Baku (Azerbaidjan), a fost luată decizia de a include în Lista Reprezentativă a Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanităţii, obiceiul tradiţional de iarnă „Colindatul de ceată bărbătească”, înaintat de către Republica Moldova şi România.

Este pentru prima dată când un element de patrimoniu cultural al Republicii Moldova este înscris în Lista patrimoniului mondial UNESCO.

Cu prilejul acestui eveniment deosebit pentru ţara noastră, ministrul culturii dna Monica BABUC, asistată de specialiştii din domeniu, va organiza o conferinţă de presă dedicată evenimentului, care se va desfăşura în localul Muzeului Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală (str. Mihail Kogălniceanu nr. 82), Vineri, 6 decembrie, ora 12.00.

Interviu cu Emilian Galaicu-Păun: „Nu se poate trăi din scris în Moldova”

Emilian Galaicu-PăunInterviu cu editorul-șef al editurii Cartier din Chișinău Emilian Galaicu-Păun. Prozatorul vorbește despre salariul unui om de artă în Republica Moldova, cum sunt susținuți aceștia de Ministerul Culturii și campania de promovare a lecturii lansată de UNIMEDIA.

– Cum e să fii scriitor şi poet în Republica Moldova?

– Dacă EŞTI cu adevărat, nici un regim nu-ţi poate veni de hac, decât (în cazul celor totalitare) interzicându-ţi scrierile (nu şi scrisul propriu-zis, de unde şi existenţa a numeroase manuscrise „de sertar” în URSS, de pildă) sau corupându-te (dar atunci rişti să devii o „unealtă ideologică” în slujba statului-partid), iar în cazuri extreme, lichidându-te fizic (Osip Mandelstam a pierit în GULAG, în 1938) sau expulzându-te din ţară (Aleksandr Soljeniţân, în 1974); fiindcă în cazul unor democraţii (mai mult sau mai puţin) afirmate, cel mult (rău!) ce-ţi poate face e să te lase în plata Domnului să te descurci singur. Acum, întrebarea este ce fel de regim avem în Republica Moldova, ca să ştim la ce să ne aşteptăm – în bine şi mai cu seamă în rău. În opinia mea, RM e o ţară „schizoidă”, cu o identitate incertă – între 1918 şi 1940, Basarabia constituie marginea de Est a României (implicit, a latinităţii); după 1940, şi mai cu seamă odată cu formarea RSSM, devine marginea de vest a URSS, nu atât „Oceanul slav” înghiţindu-i pe localnici, cât sistemul politic care-i transformă la grămadă în homo soveticus.

Se poate vorbi, aşadar, despre o dublă marginalizare: etnică (în cadrul românităţii – populaţia băştinaşă dintre Prut şi Nistru, nu mai vorbesc de cea de peste Nistru, nu participă la nici unul (sic!) dintre evenimentele fondatoare ale naţiunii din sec. XIX; în cadrul Imperiului Rus, iar ulterior al URSS – moldovenii sunt priviţi cu suspiciune, fiind bănuiţi mereu că s-ar uita „peste Prut”) şi politică („cazul Stere” e cât se poate de grăitor în acest sens în contextul românesc; cât despre „politica naţională de cadre” din URSS, e suficient să amintim că toţi primii secretari ai PC/RSSM de după război erau din Transnistria şi, bineînţeles, nu vorbeau limba băştinaşilor!). Declaraţia de Independenţă, din 27 august 1991, nu a schimbat lucrurile în profunzime – RM este o ţară cu o frontieră (culmea, românească!) bine păzită la Vest, şi cu o graniţă deschisă ca o rană, controlată de separatiştii transnistrieni, la Est. Dincolo de (ne-)„aşezarea geopolitică”, şi reperele valorice sunt situate în afară – în lipsa unei tradiţii culturale autohtone, unii le caută la Bucureşti, alţii la Moscova. Altfel spus, centrul de greutate al culturii „moldoveneşti” s-a aflat mereu ba la 500 km mai la Apus, ba la 1.500 km la Răsărit.

Ei bine, a fi scriitor în RM presupune înainte de toate să te plasezi într-un anume câmp cultural – fie panromânesc (după mine, singurul performant, dat fiind că intri în concurenţă „la zi” cu valorile naţionale), fie moldovenesc (alias, regional, cu riscul de a produce o literatură în cel mai bun caz… provincială), fie panslav (fiindcă – nu-i aşa? – avem şi scriitori de limbă rusă, inclusiv printre moldovenii din talpă; să nu uităm că, de prin anii ’70, basarabeanul Ion Druţă îşi scrie operele în limba rusă – adevărat că… la Moscova!). Abia apoi, să-ţi afli locul (la masa de scris, dar şi în societate), unul în stare „să te hrănească” (şi nu doar cu „hrană spirituală”), ceea ce în condiţiile unei pieţe de carte subdezvoltate cum e cea din RM este practic imposibil. Bref, NU SE POATE TRĂI DIN SCRIS în Republica Moldova – cunoaşteţi cumva vreun best-seller de producţie autohtonă? sau vreun „latifundiar literar”? măcar un „bursier” dacă nu viager, cel puţin pe perioada scrierii unei lucrări de proporţii (pe Nicoleta Esinencu n-o pun la socoteală, ea fiind o autoare dramatică)?!…

Şi atunci literatul basarabean fie îşi asumă PE CONT PROPRIU destinul de creator, fie îşi caută o UMBRELĂ (ruseşte ar fi… «крыша») instituţională care să-i asigure existenţă şi să-i satisfacă orgoliul de „om de litere”. Cum USM nu o mai poate face „ca pe vremuri”, se găsesc tot felul de partide, mişcări politice ş.a.m.d. care-i „confiscă” pe câte unul sau altul de-ai noştri… Nu neapărat că aceştia „s-ar vinde”; cert însă că, odată intraţi în politică, scriitorii noştri (fără excepţie!!!) nu au mai dat randamentul deplin în ale scrisului. Tocmai d’aia am refuzat orice înregimentare – de partid, de „cauză” („naţională”, cum altfel?!) etc., etc.

-Aveţi un doctorat la Institutul de Literatură „M. Gorki” din Moscova şi sunteţi unul dintre cei mai apreciaţi scriitori şi intelectuali din spaţiul românesc, fiind tradus în peste 20 de limbi. Deşi pe plan economic şi politic între Moscova şi Bucureşti, via Chişinău, există un „război rece”, cum simţiţi lucrurile pe plan cultural?

-Orice s-ar întâmpla pe plan politic, Marea Cultură Rusă i-a fascinat, îi fascinează şi – cred – îi va fascina în continuare pe creatorii de frumos români. Marile edituri de la Bucureşti, Iaşi, dar şi de la Chişinău nu prididesc să traducă autori ruşi, clasici şi contemporani, inclusiv pe cei de ultimă oră (Zahar Prilepin, de pildă); dar şi unele case moscovite publică autori români contemporani (pe acelaşi Vasile Ernu, de exemplu) – ceea ce constituie un semn de bun augur. Altminteri, atât în Rusia (sovietică), cât şi în România (socialistă), cultura în general & literatura în mod special au avut de suferit din cauza politicului, încât astăzi ar fi pur şi simplu păcat să se lase antrenate în jocurile de putere ale potentaţilor zilei. „Embargoul vinului”, impus Republicii Moldova de către Federaţia Rusă, nu poate duce la „embargoul cărţii ruse” (cum ar veni, voi interziceţi Cabernet-ul de Cricova, noi scoatem din circuit Moscova-Petuşki, de Venedikt Erofeev, în excepţionala tălmăcire a regretatului Emil Iordache) drept gest de răspuns. Şi cu asta, basta!

– Care este salariul mediu al unui om de artă în Republica Moldova şi cum se descurcă acesta cu banii pe care îi câştigă?

–Dacă un salariu considerat „buuuun!”, în mediile artistice, este de circa 200 Euro impozabili, ce să mai vorbim de salariul mediu?! Problema – atât în cazul celui bun, cât şi al celui mediu – e să-l primeşti la timp; or, uneori restanţele la plată sunt îngrozitoare, aş zice chiar inumane. Cum să te consacri meseriei tale, când pentru a-ţi câştiga existenţa trebuie să prestezi – aiurea! – tot felul de munci ce n-au nici în clin, nici în mânecă (sau, doar tangenţial: mă refer la apariţia unor actori în clipuri promoţionale/electorale) cu vocaţia ta artistică, pentru care tot statul s-a cheltuit ca s-o transforme în profesie?! La noi, „piaţa” (încă destul de „sălbatică”, şi deloc liberă) a împins spre marginea societăţii creatorii de frumos – aşa se face că „meritocraţia” artistică riscă să ajungă, de la o zi la alta, „lumpen intelectualitate”! Din când în când, se prăpădeşte câte un mare artist – mă gândesc la Maria Bieşu, Glebus Sainciuc sau Aureliu Busuioc –, şi atunci se aud voci ce deplâng condiţia ingrată a senectuţii acoperite de glorie, mai puţin de bunuri materiale; ei bine, eu aş zice că, purtându-le de grijă veteranilor scrisului/scenei/penelului etc., statul ar trebui să investească preponderent în creatorii aflaţi în plină forţă, altminteri mai mult sau mai puţin cunoscuţi (fiecare Uniune de creaţie îşi ştie valorile!), pentru ca aceştia să-şi realizeze potenţialul artistic, fără a uita totuşi de tinerele talente.

Sincer, nu cred că te poţi descurca – nu mai vorbesc de un trai decent! – cu un salariu, aşa că „se câştigă” din alte activităţi, adeseori ocazionale, ca să te poţi realiza ca om de cultură. În ceea ce mă priveşte, dacă nu aş avea emisiunea „Carte la pachet” & blogul la Radio Europa Liberă, pur şi simplu nu aş putea s-o întind de la salar la salar (din decenţă, nu-l spun aici, ca să nu afectez imaginea editurii Cartier, laureată a Premiului de Excelenţă la Târgul de Carte „Gaudeamus”, Bucureşti, 2012 – cititorii & cumpărătorii noştri nu sunt obligaţi să ştie cu ce sacrificii se face cartea de calitate; totuşi e bine să conştientizeze că performanţa costă), altminteri răstimp destul de greu de echivalat într-o unitate de măsură temporală…

– Cum susţine Ministerul Culturii scriitorii şi ce credeţi că ar trebui să facă?

– Dincolo de premiile pe care le oferă, la Saloanele de Carte sau de Ziua naţională a Culturii (pe 15 ianuarie), Ministerul Culturii nu s-a prea preocupat de condeierii din RM, exceptând unele figuri emblematice, pe care le-a asociat Statului, mai exact Regimului – Ion Druţă omagiat în 2008, la Palatul Naţional, de „conducerea de vârf” a (PC)RM, în frunte cu V. Voronin; ca apoi, în 2009, aceeaşi „conducere de vârf” să organizeze funeraliile naţionale ale lui Grigore Vieru; declararea „anului Gr. Vieru” (apoi Dumitru Matcovschi şi, respectiv, Spiridon Vangheli) din 2010 încoace. Prea puţin, şi doar pentru unii – aleşii din aleşi! Abia anunţarea unui concurs de manuscrise, pe care respectivul minister s-a prins să le sponsorizeze (fie şi parţial, prin preluarea unui număr de exemplare), în anul acesta, deschide o oarece perspectivă – întrebarea este cine filtrează ofertele? după ce criterii sunt apreciate manuscrisele? care-i gradul de obiectivitate? într-o societate unde cumătrismul a devenit a doua natură. Salut totuşi acest prim-pas, sper ca Ministerul Culturii să nu se împiedice în tot felul de formalităţi birocratice şi nici să se lase antrenat în jocuri de culise.

După mine, ar trebui să urmeze implementarea unui sistem de burse, pentru început pe un an de zile, în baza unor proiecte concrete – ceea ce a şi făcut bunăoară, aşa săracă lipită cum e (încât vai! nu are baremi o foaie literară a sa!), Uniunea Scriitorilor din Moldova odată cu venirea, în 2010, a unei noi echipe de conducere. Totodată, cred că identificarea unor parteneri strategici, printre editori & bibliotecari & librari, ar contribui la o mai bună circulaţie a cărţii naţionale, pe un teritoriu altădată presărat de „Luminiţe”. Mă opresc aici, pentru a nu anticipa răspunsul la cealaltă întrebare…

– Interesul basarabenilor pentru lectură a scăzut foarte mult. Recent, UNIMEDIA şi Editura Cartier au lansat o campanie care promovează lectura. În ce măsură credeţi că astfel de acţiuni pot trezi dragostea faţă de cartea bună?

– M-a bucurat şi pe mine acea dezbatere publică şi le sunt recunoscător cititorilor & criticilor care mi-au plasat Ţesut viu. 10 x 10 printre cele mai bune 10 romane basarabene ale ultimei jumătăţi de secol. Cu mici „deformări” (hai să le punem pe seama subiectivităţii respondenţilor), cred că acest Top-ten reflectă adecvat scara valorică a prozei noastre, dar mie unuia, ca editor, mi-a mai dezvăluit ceva – importanţa unei politici editoriale adecvate în promovarea operei. Nu-i deloc suficient să scrii o carte bună, mai trebuie s-o publici la o editură având o echipă redacţională profesionistă şi o reţea de difuzare pe măsură. Faptul că Aureliu Busuioc s-a regăsit cu DOUĂ romane în top, iar Ion Druţă doar cu unul, se datorează şi inteligenţei cu care autorul Hronicului Găinarilor s-a îndreptat mereu spre edituri private, printre cele mai performante pe piaţa noastră de carte, în timp ce „marele exilat” de la Moscova a mers pe mâna unor case de stat, cu seria de Opere în 7-8 volume, ca pe vremuri…

Nu ştiu dacă asemenea acţiuni neapărat „trezesc dragostea de carte” (pentru aceasta, ar trebui s-o cultivăm de la cea mai fragedă vârstă), cert însă că pot contribui la o mai bună cunoaştere a unor valori, ghidându-i pe cititori în alegerile lor. E simptomatic, în acest sens, că pe lista finală nu s-a regăsit Temă pentru acasă, de Nicolae Dabija, „gustată” de publicul larg (nici nu e de mirare – e un soi de… manele în proză!), dar desfiinţată de critica de specialitate. V-aş propune chiar, dacă tot aţi făcut primul pas în acest sens, să întreprindeţi o campania de lectură publică, plasând în fiecare săptămână pe site-ul UNIMEDIA un fragment din romanele „de top” ieşite învingătoare. Poate iau şi alte portaluri exemplu de la Dvs.? Mass-media ar avea şi ea un cuvânt de spus…

– Tinerii de azi sunt influenţaţi de vedetele de televiziune şi din presa tabloidă. Valorile s-au schimbat radical, manifestându-se o tendinţă tot mai pronunţată către valorile materiale (bani, maşini etc.) şi mai puţin către valorile culturale. În aceste condiţii, care este rolul scriitorilor în societatea noastră?

– Acelaşi dintotdeauna, să scrie (bine!), punându-se în slujba adevărului artistic & uman, nu şi în serviciul unor partide, grupuri de interese, potentaţi ale zilei. Înainte însă de a vorbi despre rolul scriitorului, ce-ar fi să-l readucem în discuţia şi pe Măria Sa, cititorul? Povestea o ştiu de la mai mulţi intelectuali moldoveni din „prima generaţie încălţată”, cei care au mers la şcoală în primul deceniu de după război şi au intrat la facultate în anii ’60: fii şi fiice de ţărani „de la coada vacii/ sapei”, majoritatea dintre ei au învăţat carte „pe rupte”, adică „rupând” ceva timp de la muncile din gospodărie, dar şi smulgând pagina 17 (aia cu ştampila instituţiei) din cărţile luate (horribile dictu!) cu împrumut de la biblioteca sătească.

Mai mult sau mai puţin îngăduitori câtă vreme odraslele lor îşi făceau temele pentru acasă, aceiaşi părinţi i-ar fi snopit în bătăi să-i fi prins cu „lecturi de bună voie/de plăcere”. Şi atunci, câte un copil mai inteligent pur şi simplu rupea pag. 17/18, cu ştampila bibliotecii, prefăcându-se apoi că învaţă din manualul şcolar. De cele mai multe ori, foaia cu pricina era aruncată înainte să fie citită – sute şi mii de pag. 17/18 sacrificate astfel pe altarul cunoaşterii. Credeţi că un asemenea gest aparent „nevinovat” poate rămâne fără consecinţe într-o perspectivă de durată?! Paradoxal, dar tocmai generaţia ’60 avea să ne aducă „primăvara pragheză” în cultura noastră, după decenii de proletcultism (mă gândesc la poeţii – acum, regretaţi cu toţii! – Grigore Vieru, Gheorghe Vodă, Liviu Damian, Dumitru Matcovschi ş.a., dar şi la cele patru romane definitorii pentru literatura dintre Nistru şi Prut, Povara bunătăţii noastre, de Ion Druţă; Singur în faţa dragostei, de Aureliu Busuioc; Povestea cu cocoşul roşu, de Vasile Vasilache şi Zbor frânt, de Vladimir Beşleagă). Şi tot aceşti oameni de două ori culţi (cum ar veni – de la culturile agricole la cea a spiritului!), ajunşi în anii ’70-’80 universitari & scriitori, ne-au pus în mâini primele cărţi adevărate, de data aceasta cu toate paginile prezente (mai puţin cele scoase de cenzură: vai! au existat şi la noi câteva cărţi date la cuţit – Descântece de alb şi negru, de Dumitru Matcovschi; Săgeţi, de Petru Cărare; Temerea de obişnuinţă, de Mihail Ion Ciubotaru, la care se adaugă volumul lui Ion Vatamanu, mutilat până la desfigurare, De pe două margini de război, publicat în cele din urmă cu un titlu… măsluit, Măslinul oglindit –, plus câteva scrieri de sertar, mă gândesc la jurnalul lui Alexei Marinat, pentru care va face zece ani de Gulag, Eu şi lumea, apoi la volumul postum de memorii Povestea vulturului al lui Nicolai Costenco, deportat după Cercul Polar timp de 16 ani, dar şi la romanul lui Vl. Beşleagă, Viaţa şi moartea nefericitului Filimon…

Totodată, nu pot să nu amintesc că după „linşarea” autorului Poveştii cu cocoşul roşu, de către „politrucii literari” Ivan Racul şi Valeriu Senic, în oficiosul Comunistul, Vasile Vasilache nu a mai putut publica preţ de 18 ani „ai vacilor slabe), doar că… de citit printre rânduri/pe sub masă! Ei bine, astăzi se poate scrie – cu toate cuvintele, chiar şi cu cele… netrecute în DEX! – cu cărţile pe masă, fără a mai strecura „şopârle” în texte, asumându-ţi pe faţă cele spuse. Vitrege sub aspect economic, cele două decenii de independenţă s-au dovedit a fi suficient de rodnice în ale scrisului – nu degeaba prima revendicare a mişcării de eliberare naţională a fost chiar aceasta: Limbă & alfabet!

– La ce lucraţi în acest moment?

– Pregătesc (deocamdată, în manuscris) ediţia a doua a romanului Ţesut viu. 10 x 10, „revăzută şi mult adăugită” (vorba lui Emil Brumaru), de departe – cartea vieţii mele (cel puţin, în proză). Mi s-a făcut o propunere, foarte tentantă, să traduc din franceză o capodoperă a literaturii universale, pe care mă gândesc s-o accept – nu vă pot dezvălui mai mult, cel puţin nu înainte de a fi semnat contractul. Totodată, am început să lucrez la un nou roman, unul cu totul deosebit ca scriitură – dar îmi va lua ceva timp (7-10 ani, cred/sper) ducerea lui la bun sfârşit. Iar de prin iunie încoace mi se întâmplă, aproape săptămânal, un mare miracol – Poezia!

 

Sursa: http://unimedia.info/interviu/49.html

Nicolae Platon: Republica Moldova va avea propriul brand şi slogan turistic/ INTERVIU
Orheiul Vechi

Orheiul Vechi

Republica Moldova va avea în curând propriul brand şi slogan turistic. De asemenea, un filmuleţ despre principalele destinaţii turistice va fi cartea de vizită a ţării noastre. Despre acestea directorul Agenţiei Turismului din Republica Moldova, Nicolae Platon, a vorbit într-un interviu oferit în exclusivitate pentru portalul Moldova.ORG.

Despre turismul în Republica Moldova şi dezvoltarea acestuia, despre activitatea Agenţiei şi proiectele pe care şi le propune, cât şi despre starea obiectivelor turistice de valoare ale ţării noastre aflaţi mai multe din interviul care urmează.

Sunteţi de mai bine de o lună în fruntea Agenţiei Turismului. Ce probleme aţi găsit la instituţie şi ce soluţii aveţi pentru ele?

Principala problemă cu care se confruntă Agenţia sau, mai bine-zis, în general piaţa turismului în Republica Moldova, este că la moment activează o cifră mare de agenţii de turism şi tour operatori. Zic o cifră mare din simplu motiv că chiar în ultima lună de când activez în calitate de director general al Agenţiei Turismului am primit o serie de reclamaţii din partea turiştilor în care anunţă că câteva agenţii turistice nu-şi onorează obligaţiunile vizavi de contractul de servicii turistice. Adică, au fost făcute rezervări anticipate în perioada ianuarie-mai 2013. La momentul de faţă, 6 dintre agenţiile care au iniţiat procedura de organizare a pachetului de servicii turistice pentru destinaţiile de bază nu şi-au onorat obligaţiunile, enunţând motivul că au intrat în incapacitatea de plată. Lucrul acesta în Republica Moldova, în ultimii 10 ani, nu s-a înregistrat, poate decât aleatoriu un caz-două, dar într-un sezon turistic să fie deja 6 agenţii este destul de mult.

Mai mult, în ultimii 4 ani nu s-au efectuat practic verificări ale activităţii agenţilor economici şi asta a dus la apariţia unor asemenea situaţii în care turiştii nu sunt siguri pe companiile turistice de la care achiziţionează pachetele. În acest sens, am venit cu un şir de recomandări către turişti care dau anumite clarităţi în situaţia în care ei doresc să-şi procure un pachet de servicii turistice. Acestea sunt deja promovate în rândul turiştilor prin diverse metode. Totodată, am demarat verificări la agenţiile respective, am informat camerele de licenţiere şi Ministerul Afacerilor Interne ca să fie luate măsuri. Agenţia Turismului la momentul de faţă nu are dreptul de a aplica sancţiuni în vederea penalizării acestor agenţi economici. La moment ei îşi continuă activitatea, deocamdată se fac verificări. Câteva cazuri le-am soluţionat deja pe cale amiabilă.

O altă problemă care ar fi la Agenţia Turismului şi ţine de activitatea internă este structura învechită, nefuncţională a acesteia. Ne-am propus să modificăm structura organizatorică a instituţiei, să creăm o direcţie monitoring, analiză şi clasificare care va da posibilitate ca să verificăm agenţii pieţii turistice din punctul de vedere al criteriilor de risc. Vor fi stabilite asemenea criterii, pentru noi fiind important faptul să nu amestecăm în activitatea economică a agentului, dar să putem totuşi preveni asemenea situaţii. Criteriile de risc care vor fi elaborate vor da posibilitate să reglementăm clar care agenţii de turism sau tour operatori pot să fie verificaţi. Criteriile de risc ţin de reclamaţiile primite din partea turiştilor, sunt criterii legate de cifra de afaceri, unele agenţii fiind pasibile de evaziune fiscală.

Lipsa unei strategii clare de dezvoltare a ramurii turistice în Republica Moldova ar fi o altă problemă la Agenţia Turismului. La moment, Agenţia nu dispune de asemenea strategii. Săptămâna trecută am avut şedinţa de lucru privind elaborarea strategiei. Aceasta este de fapt sarcina de bază pe care ne-o propunem.

De la FISC la turism. Ce calităţi vă recomandă pentru funcţia pe care o deţineţi acum şi dacă aţi avut anterior tangenţe cu domeniul turismului.

Din 1993 până în 1998 am fost director executiv al Clubului de turism pentru tineret „Girueta”. Din 1998 până în 2002 am fost director general adjunct la „Moldova-Tur”, compania de stat în domeniul turismului. Din 2002 până în 2009 am fost preşedintele Asociaţiei naţionale a agenţiilor de turism din Republica Moldova. Paralel, din 2004 până în 2009 am fost şi directorul Centrului de perfecţionări a cadrelor din industria turismului. Practic toată viaţa am fost în domeniul turismului, iar în perioada 2009-2012 am fost şeful Inspectoratului Fiscal şi pot spune că o perioadă de trei ani am fost scos din domeniul turismului. Acum, după trei ani, am revenit în albia activităţii mele profesionale.

Cum colaborează la moment instituţia cu agenţiile de turism private?

Din toamna curentă voi avea o serie de şedinţe cu majoritatea agenţiilor de turism şi a tour operatorilor în cadrul cărora voi discuta politica de stat în domeniul turismului. Totodată, vom discuta modalităţile de lucru aşa cum la momentul de faţă legea nu reglementează clar relaţiile tour operator-agenţie de turism, agenţie de turism-turism. Plus, avem paşaportizarea rutelor turistice, asta pentru a fi clar ce înseamnă rută turistică şi cum poate fi organizată. Paşaportizarea prevede enunţarea clară care sunt obiectivele incluse în traseul turistic, ce informaţii trebuie să fie date despre obiectiv, care sunt informaţii veridice. De altfel, reiese că fiecare ghid turistic oferă informaţia sa despre obiectiv, ceea ce este greşit. Totodată, vom avea certificarea serviciilor, adică ce trebuie să conţină o agenţie de turism sau tur-operator din punctul de vedere al calităţii serviciilor.

Dar cu Asociaţia Naţională a Turismului Rural, Ecologic şi Cultural?

Avem o bună colaborare. Am participat chiar de curând la Duminica Mare împreună cu preşedintele Nicolae Timofti la Domulgeni. Apropo, ne-am propus ca în legea turismului, până acum nu a fost niciun capitol legat de turismul rural, va fi un capitol separat. Ne propunem simplificarea procedurilor de primire a autorizaţiilor pentru pensiunile agroturistice. Vom da posibilitate, din punct de vedere legal, să se dezvolte această formă de turism.

La moment, în Republica Moldova activează circa 18 pensiuni agroturistice. Concurenţa nu este mare şi de aceea costurile sunt destul de mari. Respectiv, vrem să dezvoltăm concurenţa în domeniul turismului rural ca preţurile să fie competitive pe piaţa turistică internaţională. Spre exemplu, în ţara noastră, un pachet de servicii turistice într-o pensiune agroturistică de două stele, inclusiv cazare cu trei mese, costă în jur de 35-40 de euro, în timp ce în Polonia costă 15-20 de euro. Chiar şi în România acestea sunt în jur de 20-25 de euro, astfel noi nu putem să concurăm din punct de vedere al competitivităţii.

Care regiuni turistice ale Republicii Moldova sunt cele mai nevalorificate la moment?

Cu părere de rău, mai puţin valorificat este sudul ţării. Ne-am propus ca scop ca prin traseele turistice care au fost elaborate şi vor fi autorizate pentru funcţionare pe teritoriul Republicii Moldova, să includem şi câteva itinerare care vor fi la sudul ţării. Este menţionat faptul că în premieră am discutat cu autorităţile publice locale din regiunea UTAG ca să includem şi Găgăuzia în circuitul turistic naţional.

La fel, zona transnistreană. Purtăm negocieri cu firmele turistice din zonă aşa cum avem acolo Cetatea Tighina, avem Muzeul Sticlei care poate să fie inclus în circuitul turistic naţional. Trebuie să vedem cum va fi posibil de simplificat procedura de trecere în regiune pentru turiştii străini. Astfel, circuitul turistic va cuprinde întreg teritoriul Republicii Moldova.

Care sunt modalităţile de promovare a Republicii Moldova ca destinaţie turistică peste hotarele ei?

Ne-am propus ca scop participarea la minimum 8 expoziţii internaţionale în anul acesta. La moment lucrăm asupra hărţii automobilist-turistice a Republicii Moldova. Aşa ceva nu a fost până acum. Credem că până în luna septembrie vom avea această hartă. În Europa este foarte dezvoltat turismul automobilistic.

De asemenea, vrem să elaborăm un clip video despre Republica Moldova care va fi de 20-30 secunde şi pe care îl vom emite prin intermediul posturile internaţionale cum ar fi CNN sau Discovery în Moldova. La fel, vrem un clip publicitar de 5-7 minute care va fi permanent difuzat la expoziţiile internaţionale. La moment, avem câteva filme de circa 20 de minute, dar ele nu sunt efective din simplu motiv că niciun potenţial vizitator al ţării nu va sta la stand să se uite 20-30 de minute. De aceea, tindem ca în aceste 5-7 minute să facem un concept clar a acestui videoclip care îl vom promova la expoziţii.

Totodată, Agenţia Turismului a înregistrat brandul turistic al Republicii Moldova şi urmează să facem un proiect de hotărâre de guvern care să stipuleze cum va putea fi utilizat acest simbol. Astfel, vrem ca Republica Moldova să fie recunoscută după un brand. Paralel, vom anunţa concurs pentru elaborarea sloganului turistic al Republicii Moldova.

În curând va fi creat Parcul Naţional Orhei. Cum vedeţi dezvoltarea acestuia?

Atunci când va fi elaborat conceptul ce ţine de Orheiul Vechi ca Parc Naţional atunci am putea să vorbim mai multe. La moment, el este Complex muzeistic Orheiul Vechi. După statistica grupurilor turistice care vizitează Republica Moldova şi a turismului intern, el se situează pe primul loc, acesta fiind unul dintre cele mai vizitate obiective turistice, paralel cu cartea de vizită care sunt obiectivele vitivinicole. Acesta a fost ales din punctul de vedere al importanţei lui, al arhitecturii zonei, care este una de unicat şi trebuie să fie promovată pe larg. Totodată, a fost ales şi din punctul de vedere al aşezării sale în imediata apropiere a municipiului, dar şi al infrastructurii. Cele mai multe solicitări a grupurilor turistice externe către Republica Moldova sunt cramele vitivinicole, este Orheiul Vechi şi Cetatea Soroca.

Mulţi turişti se plâng de preţurile deosebit de mari la cazare atât în Chişinău cât şi în republică. Ar putea Agenţia să se implice în reglementarea lor?

În mecanismul de reglementare a preţurilor Agenţia nu poate să se implice pentru că este o activitate comercială. Dar noi vom susţine în primul rând hotelele, din punct de vedere turistic, care vor oferi preţuri normale pentru cazarea turiştilor. Voi avea o întâlnire cu reprezentaţii hotelelor, cele de două-trei stele, şi vom discuta procedura de includere a Republicii Moldova într-un circuit turistic internaţional. Vorbim aici şi despre circuitul turistic european Drumul Vinului, care trebuie să fie şi pentru Republica Moldova, despre turismul religios, de includerea cetăţilor care sunt pasibile pentru vizitare cum ar fi Cetatea Hotin. De asemenea, vorbim şi despre dezvoltarea turismului regional România-Moldova-Ucraina sau invers, sau Moldova ca punct terminus a diferitor circuite din Europa de Est, cât şi din Europa de Vest. Aşezarea geografică ne permite lucrul asta. În context, cei care vor oferi preţuri normale noi îi vom promova pe larg prin intermediul expoziţiilor şi nu numai.

Cum se implică Agenţia în situaţia Parcului Ţaul şi a conacului Pommer care acum se află într-o stare dezastruoasă?

Aceste obiective sunt înregistrate în obiectivele culturale ale Republicii Moldova şi ţin de Ministerul Culturii. Dar, din punctul acesta de vedere, noi am avea ca scop includerea lor în circuitul turistic naţional. Însă noi nu avem posibilităţi financiare să le restaurăm. Noi avem mai multe conacuri pe care putem să le includem în circuit, care sunt interesante, dar ele nu pot fi vizitate pentru că se află în starea respectivă. Avem conacul lui Manuc Bei din Hânceşti, avem conacul Balioz de la Ivancea care tot se află în starea dezastruoasă. Cu părere de rău, bugetul ţării nu permite restaurarea acestora. Dar, consider că prin atragerea diferitor granturi europene pot fi restabilite. Cred că acest lucru va fi posibil numai după ce Republica Moldova va primi statut de ţară candidat de aderare la Uniunea Europeană şi prin intermediul acestuia va fi posibil de accesat diferite proiecte de restabilire a acestor obiective turistice.

Moldova.ORG