IUDINLEX BLOG |
Comentează
Scrisoarea nr. 13-06/109 din 03.02.2009 adresată de Ministerul Finanţelor către Baroul Avocaţilor
Ministerul Finanţelor a examinat adresarea dvs. privind regimul fiscal al birourilor de avocaţi, parvenită prin scrisoarea nr. 3/0114 din 02.12.2008 şi, în limita competenţei sale, comunică.
În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) al Legii nr. 1260-XV din 19.07.2002 „Cu privire la avocatură" (Monitorul Oficial, 12 septembrie 2002, nr. 126-127) avocatul este liber profesionist, iar activitatea acestuia nu este activitate de întreprinzător.
Profesia de avocat se exercită, la discreţia fiecărui avocat, în una din următoarele forme:
a) birou individual de avocaţi;
b) birou asociat de avocaţi.
În rezultatul prestării genurilor de asistenţă juridică profesională, avocatul este remunerat din contul onorariilor primite de la persoanele fizice şi juridice, iar aceste onorarii constituie o sursă de venit impozabilă în conformitate cu prevederile art. 18 lit. a) din Codul fiscal nr. 1163-XII din 24 aprilie 1997(republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007).
Biroul individual de avocaţi (în care îşi exercită profesia un singur avocat-fondatorul biroului) activează şi se prezintă în raporturile juridice ca persoană fizică, iar impozitarea venitului biroului nominalizat se efectuează conform cotelor stabilite la art. 15 lit. a) din Codul fiscal.
Obligativitatea prezentării declaraţiei este prevăzută de art. 83 alin. (2) al Codului fiscal, care menţionează expres că formele organizatorice rezidenţi cu statut de persoana fizică, indiferent de existenţa obligaţiei privind achitarea impozitului, sunt obligate să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit.
Astfel, biroul individual de avocaţi va depune la finele anului fiscal declaraţia cu privire la impozitul pe venit (forma VEN 04 (VEN 08)).
În cazul în care, avocatul fondator al biroului individual de avocaţi, în calitate de persoană fizică-cetăţean obţine venit impozabil din alte surse, decât cea profesională de avocat, şi se regăseşte între persoanele fizice specificate la art. 83 alin. (2) al Codului fiscal, acesta urmează să depună declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (Forma CET04(CET 08)).
În partea ce ţine de impozitarea birourilor asociate de avocaţi menţionăm că, în conformitate cu prevederile art. 28 al Legii cu privire la avocatură, biroul asociat de avocaţi este persoană juridică, astfel, cota impozitului pe venit pentru venitul biroului asociat de avocaţi va fi cea prevăzută la art. 15 lit. b) al Codului fiscal.
Venitul sub formă de onorarii acumulate pe conturile birourilor asociate de avocaţi de la clienţi în procesul exercitării activităţii de avocat, este contabilizat şi raportat pentru fiecare avocat fondator în mod separat. Onorarea obligaţiei de declarare şi achitare se va executa prin depunerea declaraţiei cu privire la impozitul pe venit (forma VEN04 (VEN 08)), venitul fiind impus la cotele stabilite la art. 15 lit. a) al Codului fiscal.
În motivarea dezacordului vis-a-vis de propunerile nr. 1 şi 2 expuse în adresare, menţionăm că, prezentarea declaraţiei cu privire la impozitul pe venit (forma VEN04 (VEN 08)) de către birourile asociate şi individuale de avocaţi, precum şi de către avocaţii fondatori în mod separat, este dictată de necesitatea asigurării unui tratament fiscal egal tuturor persoanelor care practică activitatea profesională, permiţându-le astfel deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare suportate pe parcursul activităţii desfăşurate, precum şi utilizarea drepturilor la facilităţi fiscale.
În plus, obligativitatea prezentării formei VEN04 (VEN 08)) este impusă şi de regimul juridic al avocatului stabilit prin Legea cu privire la avocatură, care prevede expres că avocatura este o activitate profesională, practicată doar în prezenţa unei licenţe eliberate în modul corespunzător de Ministerul Justiţiei.
Mai mult, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) al Legii contabilităţii nr. 113-XVI din 27.04.2007 birourile individuale de avocaţi şi birourile asociate de avocaţi sînt obligate să ţină contabilitatea şi să întocmească rapoartele financiare în modul prevăzut de legea nominalizată, de standardele de contabilitate, de planul de conturi contabile. Totodată, art. 15 al Legii nr. 113-XVI din 27.04.2007 prevede sistemele de ţinere a contabilităţii şi prezentare a rapoartelor financiare (în partidă simplă, simplificat în partidă dublă, complet în partidă dublă). Reieşind din prevederile Legii nr. 113-XVI din 27.04.2007 birourile individuale de avocaţi şi birourile asociate de avocaţi în politica de contabilitate vor indica conform cărui sistem se va ţine contabilitatea.
Conform Standardului Naţional de Contabilitate nr. 18 „Venitul" - venitul cuprinde numai fluxul global de avantaje economice încasate sau care urmează a fi încasate în conturile entităţii. In componenţa venitului nu se includ sumele încasate în numele terţelor persoane.
Sumele obţinute din efectuarea operaţiunilor de intermediere în numele proprietarilor şi transmise lui de asemenea nu reprezintă venitul intermediarului. In aceste cazuri venitul intermediarului cuprinde numai comisioanele. Suma comisionului pentru serviciile de intermediere trebuie să fie stipulată în contractul încheiat între ei (par. 10 al Comentariului cu privire la aplicarea SNC 18). Ulterior, dacă birourile doresc să achiziţioneze ceva - o pot face din venitul său.
Viceministru Viorel Dandara
Textul scrisorii a fost preluat de pe site-ul contabilsef.md
Sătui de atîtea condamnări la CtEDO, în marea majoritate pe neexecutarea în termen rezonabil a hotărîrilor judecatoreşti, legiuitorii moldoveni au decis să scape Curtea un volum de lucru, să înbunătăţească statistica condamnăilor la CtEDO, dar şi din buget sa fie plătiţi mai puţini bani.
După cum se ştie, una din condiţiile admiterii spre examinare a plîngerilor la CtEDO este epuizarea căilor de atac naţionale.
La data de 01.07.2011 a intrat în vigoare Legea Nr. 87 din 21.04.2011 privind repararea de către stat a prejudiciului cauzat prin încălcarea dreptului la judecarea în termen rezonabil a cauzei sau a dreptului la executarea în termen rezonabil a hotărîrii judecătoreşti.
Păi iată, această lege anume că permite persoanelor ce consideră că li s-au încălcat dreptul la examinare sau executare în termen rezonabil, ca mai întîi să se judece în instanţele naţionale. Iar acestă permisiune înseamnă de fapt, obligaţia de a le urma pînă a înainta plîngerea la CtEDO.
Şi avînd în vedere că CtEDO nu intră în esenţa litigiului naţional, este suficient ca istanţele moldoveneşti să constate încălcarea dreptului. Sau nu. Să decidă compensarea prejudicului. Sau nu. Important e să examineze.
CtEDO s-ar putea implica doar dacă instanţele naţionale constant şi în mod vădit neîntemeiat vor respinge cerinţele petiţionarilor.
ARGUMENTARE
In cazul in care prin contract a fost stabilita o penalitate de intirziere calculata zilnic in cota procentuala din suma restanta, formula de calculare a este simplă: (A x B) x N, unde A este suma datoriei, B este cota procentuala din suma restanta, iar N este numarul de zile incare debitorul este in intirziere.
Însă în cazul în care în perioada de întîrziere este mare, au fost făcute achitări parţiale sau la scadenţă au ajuns mai multe sume la date diferite, atunci urmeaza a efectua mai multe calcule reieşind din datele modificate.
Calculatorul penalitatii are menirea de a uşura calculele pe perioade mai lungi, şi utilitatea lui este cu atît mai evidentă cu cît perioada de referinţă este mai mare iar datele de calcul s-au schimbat de mai multe ori.
Utilizarea pas cu pas
Pasul I. La secţiunile "Marime penalitate” si „Tip penalitate” selectati marimea si tipul sanctiunilor stabilite prin contract. Ar putea fi suma fixa sau procent din suma restanta pe zi.
Pasul II. La secţiunea "Dată scadenţă" selectaţi data scadenţei datoriei şi înscrieţi suma (de ex. 10000).
Accesaţi „Adăugare”. În partea dreaptă va apărea un tabel cu suma adăugată.
Dacă sunt şi alte sume scadente repetaţi procedura.
Pasul III. În cazul în care au fost achitări, la secţiunea "Dată achitare" selectaţi data achitării şi înscrieţi suma, de ex. 11000.
Accesaţi „Adăugare”, în tabelul din dreapta se vor înscrie şi sumele achitate.
În cazul mai multor sume scadente sau plăţi, în tabel acestea vor fi aranjate în ordine cronologică indiferent de succesiunea în care au fost adăugate.
În cazul în care doriţi să modificaţi datele deja introduse, accesaţi „creionul” de culoare verde din partea dreaptă, iar în cazul în care doriţi să ştergeţi definitiv înscrierea, accesaţi „x”-ul de culoare roşie.
Pasul IV. La secţiunea "Dată calcul penalitate" selectaţi data la care doriţi să fie calculată penalitatea.
În cazul în care perioada întîrzierii este mare şi doriţi să calculaţi penalitatea înăuntrul termenului de prescripţie, bifaţi „180 zile”. În acest caz calculul va fi efectuat pe ultimele 180 zile. Pentru efectuarea calculelor accesaţi butonul "Calculare".
Informaţia detaliată privind suma datorată şi penalitatea calculată se va deschide într-un geam nou. Informaţia din geamul cu rezultate poate fi printată direct din browser sau exportată în Excel pentru prelucrare ulterioară.
Succes!
Best regards, Gheorghe Iudin
www.avocati.md
Avind in vedere ca pe parcursul unui an rata refinantare stabilita de BNM variaza, marimea dobinzii urmeaza sa fie calculate pe zi. La rindul ei, dobinda zilnica urmeaza a se inmulti cu numarul de zile de intirziere.
Formula de calculare a dobinzii de intirziereeste relativ simpla: (A x B) / 365 x C, unde A este suma datorata, B este rata dobinzii, 365 reprezinta numarul de zile intr-un an, iar C reprezinta numarulde zile pentru care este calculata dobinda. Rata dobinzii (B) se calculeaza reiesind din rata de refinantare stabilita de BNM plus 5% sau 9% dupa caz (conform art. 619, 585 din Codul civil).
Insa in cazul in care in perioada de intirziererata BNM a fost modificata, au fost facute achitari partiale sau la scadenta au ajuns sume noi, atunci calculul se intrerupe, urmind a efectua un nou calculreiesind din datele modificate. Ceea ce deja nu este atit de simplu.
Calculatorul dobinzii de intirziere are menirea de a usura calculele pe perioade mai lungi, si utilitatea lui este cu atit mai evidenta cu cit perioada de referinta este mai mare iar datele decalcul s-au schimbat de mai multe ori.
Utilizarea pas cu pas:
Pasul I. La sectiunea "Rata BNM +" selectati5% sau 9% in functie de calitatea debitorului(consumator sau nu). Ratele BNM sunt deja introduse (de administratia site-ului), utilizatorul urmeaza sa selecteze procentul peste Rata BNM.
Pasul II. La sectiunea "Data scadenta"selectati data scadentei datoriei si introduceti suma, de ex. 10000.
Accesati „Adaugare”. In partea dreapta va aparea un tabel cu suma adaugata.
Daca sunt si alte sume scadente, repetati procedura. De ex. inca 10000 lei.
Pasul III. La sectiunea "Data achitare" selectati data achitarii si introduceti suma ( in cazul in care au fost achitari) de ex. 7500.Accesati „Adaugare”. In tabelul din dreapta se vor inscrie si sumele achitate.
In cazul mai multor sume scadente sau plati, in tabel acestea vor fi aranjate in ordine cronologica indiferent de succesiunea in care au fost adaugate. In cazul in care doriti sa modificati datele deja introduse, accesati „creionul” de culoare verde din partea dreapta, iar in cazul in care doriti sa stergeti definitiv inscrierea, accesati „x”-ul de culoare rosie. Pasul IV. La sectiunea "Data calcul dobinda" selectati data la care doriti sa fie calculata dobinda de intirziere. Pentru efectuarea calculelor accesatibutonul "Calculare".Informatia detaliata privind suma datorata si dobinda calculata se va deschide un geam nou. Informatia din geamul cu rezultate poate fi printata direct din browser sau exportata in Excel pentruprelucrare ulterioara.
Note.
a. Calculatorul calculeaza dobinda incepindcu doua zi de la scadenta.
b. Daca sunt mai multe sume scadente sau plati, acestea urmeaza a fi introduse toate, calculatorul automat le va ordona cronologic, va face plus/minus si va calcula dobinda din sumele realdatorate.
Succes!
Best regards,Gheorghe Iudinwww.avocati.mdCererea de eliberare a unui Certificat de cazier judiciar se poate depune la Comisariatele raionale de politie sau direct la Direcţia informaţii şi evidenţe operative din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
Termen de executie
1 zi 60 lei10 zile 30 leiComisariatele de politie elibereaza certificatul doar in 10 zile, Direcţia informaţii şi evidenţe operative atit in 10 zile cit si in regim de urgenta – 1 zi.
Direcţia informaţii şi evidenţe operative se gaseste in mun. Chisinau, str. Iacob Hîncu 3. cum a sa ajungeti acolo, vedeti mai jos.
Regimul de lucru: Luni-Vineri, cu excepţia zilelor de sărbătoare legale.
Pentru 1 zi:
Depunerea cererii:
orele 08.00 - 12.00 cu eliberare în aceeaşi zi orele 13.00 - 16.00 cu eliberare în ziua următoareEliberararea certificatelor:
orele 16.00 – 17.00
Pentru 10 zile:
Depunerea cererii:
orele 08.00 - 15.00Eliberararea certificatelor
orele 16.00 – 17.00
Cum sa ajungeţi la locul de destinatie:
De pe bd. Ştefan cel Mare, magazinul Gemenii in jos pe Puşkin (sens unic), pe Cosmonautilor la dreapta:
De la Gara auto (Piata centrala):
Citeva sfaturi:
1. In incinta Directiei este un aparat de plati istant, care nu da rest. Aveti grija sa aveti bani marunti. Si mai aveti in vedere ca de multe ori acest aparat nu lucreaza.
2. Inainte de a merge la Directie, achitati suma necesara (30 sau 60 lei) la Banca de Economii de pe str. Puşkin colt cu Alexandru cel Bun (pe prima harta punctul B).
Foarte des aud expesia “am nevoie de cazier juridic”, “de unde pot sa-mi iau cazier juridic”. O aud chiar si de la unii colegi, adica juristi. Expresia este gresita si, sincer sa fiu, imi “zgirie urechea” tare.
Dar le luam pe rind.
“Juridic”, tine de drept, de legi, este o notiune foarte generala. “Judiciar”, tine deja de justitie, judecatoresc.
La rindul sau, “Cazierul judiciar” este o fişă de evidenţă a antecedentelor penale ale unei persoane (deci tine de justitie).
Este evident astfel, ca in situatiile expuse mai sus, vorbim despre un “cazier judiciar” si nu despre un “cazier juridic”.
De asemenea, este evident, ca organele competente nu ii vor elibera persoanei insasi cazierul, adica fisa de evidenta, ci o adeverinta sau certificat privind faptul ca in cazier (fişă) sunt inscrise anumite date (existenta sau inexistenta antecedentelor penale).
Iata de ce corect este sa spunem ca avem nevoie de un “Certificat de cazier judiciar” si nu de un “cazier judiciar” sau, cu atit mai mult, “cazier juridic”.
De altfel, in Romania, se foloseste anume expresia Certificat de cazier judiciar.
In Republica Moldova, avind in vedere ca limba oficiala inca este “limba moldoveneasca” reiesind din Hotarirea de Guvern nr. 508 din 11.05.2006 si din cererea-model, se elibereaza insasi “Cazierul judiciar”.
Despe cum se obtine un Certificat de cazier judiciar va urma.
Best regards, Gheorghe Iudinwww.avocati.mdDe citeva zile, in media moldoveneasca este la ordinea de zi declaratile lui S. Mocanu privind mafia condusa de omul de afaceri V. Plahotniuc. Se aduc acuzatii grave – ca in campanie electorala, dar fara nici o acoperire prin dovezi. La rindul sau V. Plahotniuc nu se da batut si initiaza un litigiu judiciar, cere despagubiri exorbitante, angajeaza avocat notoriu.
Cit de paradoxal nu ar parea, dar din tot acest spectacol vor avea de cistigat toti cei implicati – mai putin spectatorii, care o data in plus vor fi supusi unui val masiv de imbecilizare.
Care sunt avantajele fiecaruia?
S. Mocanu.
Cind a pornit campania impotriva lui Plahotniuc, acesta, ca orice om sanatos la cap, era constient ca s-ar putea pomeni (poate si-a dorit chiar) cu actiune in instanta, ca posibil va pierde si va fi impus la plata unor sume banesti si va suporta cheltuieli de judecata.
Insa daca analizam sumele dispuse spre incasarea pina acum de justitia moldoveneasca drept compensatie pentru prejudicii morale, vedem ca acestea nu se ridica mai sus de citeva mii de lei. Cea mai mare suma pe care am gasit-o eu intr-o hotarire judecatoreasca este de 100 000 lei, platita unui tata caruia i-a fost ucis fiul. In rest, sume de 5000-10000-15000 lei sunt o norma, inclusiv pentru tortura sau mutilari.
Respectiv, cam asta e plafonul riscului pentru S. Mocanu.
Altceva este ca Plahotniuc si-a ales un avocat scump, iar remuneratia acestuia ar putea depasi valoarea compensatiei.
Dar oricum, actiunea in instanta a lui Plahotniuc este apa la moara lui Mocanu, care beneficiaza de o campanie sustinuta in toate organele de presa – cu titlu gratuit. In mod normal o asemenea campanie costa bani multi, mult mai multi decit ar plati acesta conform hotaririi judecatoresti.
Iar daca sunt adevarate ipotezele ca de fapt Mocanu e propulsat din spate de cineva, atunci campania “antimafie” si “antiPlahotniuc” e o afacere buna pentru el nu doar din punct de vedere mediatic ci si financiar.
V. Plahotniuc.
In ultimul timp, V. Plahotniuc a intreprins mai multe masuri de a iesi in evidenta si de a-si face o imagine publica buna. Dar nu putea sa iasa acum si sa zica “afirmatia din ziarul cutare din 2008 nu e adevarata, cea din 2009 la fel”, etc.
In acuzatiile emise, S. Mocanu nu aduce nimic nou, doar reitereaza lucruri ce demult au fost spuse prin ziare si care fac parte din folclorul nostru contemporan.
Lui Plahotniuc chiar ii trebuia un bufon de tipul lui Mocanu care sa actualizeze acuzatiile si sa le reitereze toate gramada, primind astfel posibilitatea de a le combate.
Sigur ca Plahotniuc nu este lemn de biserica, dar se pare are sanse mari de succes, pentru ca Mocanu nu vine cu argumente sau dovezi si nici nu va veni pentru ca nu are interes. In cazul de fata cu cit mai aberante sunt acuzatiile cu atit e mai bine – specificul campaniei electorale neanuntate inca.
Intr-un final Plahotniuc va iesi calare pe cal balan iar victoria sa va fi mediatizata pe toate canalele media ce ii apartin si poate pe altele concurente.
V. Nagacevschi.
Avocatul V. Nagacevschi pina acum a mai dat lovituri de imagine reusite. Mai intii cu Rosca si PPCD, cu cauzele la CEDO, fiind propulsat serios pe aceasta filiera. Apoi a urmat intrarea in rindurile PLDM si accederea in Parlament, comisia Nagacevschi.
Reprezentarea lui Plahotniuc posibil este avantajoasa din punct de vedere financiar dar marele avantaj este ca va ajunge in vizorul mass-media, plusand astfel la capitolul imagine. Iar gradul de notorietate influenteaza direct marimea onorariului.
Va pierde Nagacevschi din capital politic dar se pare ca acest capital putin il intereseaza. Peste citiva ani gaseste el un alt partid cu care sa promoveze (aici am fost putin rautacios).
In concluzie, daca examinam situatia prin prisma impactului mediatic, toata lumea implicata are de cistigat, iar litigiul judiciar este doar un pretext de a ajunge in fata publicului.