.jpg)

















|
|
Azi în Nepal e data de Magh 7 anul 2067. În calendarul Gregorian sunem în 21 Ianuarie 2011. Cel mai hazliu în Nepal este să le spun anul nașterii. Dacă aș fi născută în 1984 în calendarul Nepalez, acum aș fi avut numai 83 de ani. Iar dacă le spun că am 26 ani, atunci îmî răspund ”aaa, ești din 2041”. Așă că în Nepal eu trăiesc în viitor.
Eu trăiesc în Bhaisepati, cartier în Khatmandu unde sunt situate multe ambasade și străiesc foarte mulți diplomați și tot felul de angajați ai diferitor organizații internaționale.Casa unde stau e vecină cu Ambasada Egiptului, iar mai la vale este Ambasada Myanmarului (Burmei).
Eu închiriez un etaj întreg. În Khatmandu nu prea există apartamente. Oamenii mai bogați construiesc case, și dau în chirie etaje.Eu stau la etajul 3. Am două camere, WC, baie. Doar o cameră este funcționabilă, alta e în rol de depozit. Pînă nu demult trăiam pe beton, pe niște ziare. Dormeam în sacul de dormit pe camping mat. Era un dezastru, dar nu aveam suficienți bani să-mi amenajez casa. Am plătit o mită enormă pentru a proceda mai repede viza non-turistică Nepaleză pe 1 an (oficial costă 780$, eu am plătit 1300$), mai apoi urma și vacanță de iarnă în India, pentru care strîngeam bani. Într-un final, după ce am venit din India, am primit salariul pe Decembrie și mi-am cumpărat multe în gospodărie. Covor, matras, așternut, pernă (în sfîrșit după 7 luni voi dormi pe pernă!!!), perdele și alte accesorii. Acum mă simt ca acasă.
Iată camera mea din Nepal.
Familia mea din Hatiban
Această familie îmi este cea mai aproape de suflet. Ei sunt vecinii orfelinatului unde am făcut voluntariat și îi cunosc din a doua zi de cînd am venit în Nepal. Oricît de greu nu mi-ar fi, știu că oricînd pot apela la ei, și mă vor ajuta ca pe o adevărată fiică. Sunt atît de sinceri, simpli, și deschiși la inimă.
Raju ( tradus din Nepaleză - Fericitul) - este tatăl. Are 45 de ani. Un om mai hazliu încă în Nepal nu am întîlnic. El m-a învățat să conduc motocicleta.
Durga (nume a unei zeități din panteonul Hindu, încarnare a lui Kali, Devi, etc) – este mama. Are 43 de ani. Nu vorbește deloc engleza. Ea m-a învățat și mă învață Nepaleza.
Vishnu (Dumnezeul Păstrător a panteonului Hindu, aces Dumnezeul mai apoi a fost reîncărcat în Krishna și Buddha) – bunica, mama lui Raju. Are 75 de ani. Ea m-a învățat mantre și cîntece Nepaleza tradiționale.
Eu si Vishnu
Deepti (Lumină) – fiica lui Raju și Durga. 17 ani. Ea m-a învățat să strîng asparagus, să mănînc pani puri ca obsedata și să cînt cîntece din seriale indiene.
Sunt atît de fericită că-i am aproape pe acești oameni minunați.
Eu, Raju, Vishnu, Deepti si Durga - Intreaga familie
Familia angajaților
Pentru cei intresați – EU LUCREZ ÎN NEPAL din luna August 2010. Sunt profesoară (Special Education Teacher) la un copil de autism într-un program de educație la domicilui (Home Schooling Program).
Val si Eu in Bhaktapur
Eu in clasa, poza facuta de Val
Val este elevul meu. Are 10 ani. Are PDD (Progressive Development Disorder), care este din spectrul Autismului. Eu implementez un program induvidual de educație (Idividual Educational Plan), elaborat de către niște specialiști din Statele Unite. De 2 ori pe săptămînă avem videoconferințe și discutăm progresele copilului. Îmi place ceea ce fac, și învăț multe în fiecare zi. Mă gîndesc să-mi continui vocația în lucrul cu copii din acest spectru (autism). Ziua de lucru durează de la 8.30 – 15.30. Predau totul în engleză, Val altă limbă nu cunoaște.
Val
Camila – mama vitrigă a lui Val. Diplomat Norvegian. Calculată. Elegantă. Discutăm despre politică și proiecte UNICEF/UNDP în Nepal.
Vijay – tatăl adevărat a lui Val. Cetățean american de origine indiană. Fost angajat la Warners Brothers, care a vîndut casa în California și a venit în Nepal să trăiască cu întraga sa familie. Val și Vishal sunt copii lui Vijay din prima căsătorie. Discutăm despre Val, meditații și Uniunea Sovietică.
Val – elevul meu. 10 ani. Copil adorabil. Ascultător. Drăguț. Hazliu.
Vishal – fratele lui Val. 12 ani. Încearcă să pară adolescent. Poartă maiouri cu scheletoane și este dependent de zahăr.
Erik-Vikram – fratele lui Vishal și Val, copilul comun a lui Camila și Vijay. 4 ani. Deștept. Alintat dar foarte simpatic.
Erik-Vikram si Val
Sunt invitată la toate petrecerile de familie. Sunt respectată de către Vijay și Camila, de copii și de către tot staful casei unde lucrez (bucătar, menajere, security guard și dadacă).
Familia gazdă
Pînă nu demult nici nu le cunoșteam numele. Le-am aflat recent. Mă adresam ”daddy” (tată), ”amma” (mamă) și Prativa, fiica lor (dar numele ei îl cunoșteam).
De multe Amma mă invită să mănînc cu ei. Ea tot își face griji că eu nu gătesc, și nu poate înțelege cum pot trăi pe biscuiți, chifle, fructe, ciocolată și mîncare de stradă.
Lakshmi (Zeița Prosperității în panteonul Indus) – Amma. Nu vorbelște engleză, dar ne înțelegem perfect. Amma îmi face masaj la spate cînd mă apucă durerile, și îmi spune să nu mă mai pornesc cu rugzacul cela mare nicăieri (Amma a făcut ritualuri și rugăciuni de fiecare dată cînd am plecat – în treking sau în India). Mă îndeamnă să stau în Nepal, să mă căsătoresc cu fiul ei, care are acceași vîrsta ca și mine, dar la moment nu este acasă pentru că lucrează în SUA.
Lakshmi - Amma
Eu si Lakshmi
Mahadev (alt nume a lui Shiva, Dumnezeul Distrugător) – Daddy. Nu știu ce face și ce lucrează, dar arată ca un bussiness man și majoritatea timpului nu este pe acasă. A practicat Kung fu, și a vizitat destul de multe țări pentru un Nepalez : India, China, Turcia, Emiratele Arabe Unite, Azerbaijan.
Prativa - fiica lor. Nu e chiar vorbăreață. A terminat Universitatea dar nu lucrează, stă acasă toată ziua pe internet sau privește filme. Ea îmi împrumută DVD cu filme hindi și nepaleze.
Prativa si Amma
Familia gazdă sunt din casta Kshatria (Luptătorii, a doua castă după importanță la Hindu) și pregătesc carne la fiecare masă. Recent am fost la ei și am mîncat mistreț sălbatic, care l-a vînat Daddy în Maharaj ganj (regiune din Nepal). Se simte că sunt Khatria - luptatori - și sunt tare mîndri de acest lucru.
Eu, Amma si Prativa
Toace cele trei familii au un rol important în viața mea în Nepal, fără de aceștin oameni minunați, viața mea ar fi mult mai decolorată!
Iaka așa trăim noi în Kathmandu.
În Octombrie Nepal este cuprins de febra Dashain. Este unul din cele mai importante festivale Hindu. În acest timp orice activitate este suspendată. Practic totul este inchis și lumea sărbătorește din plin. Eu am decis să plec în munți, singură.
Prefață
Am decis să fac trekul Lantang-Gosaikund din 2 motive:
- Este mai puțin turistic în comparație cu Everest base camp treck și Anapurna Circuit treck
- Dureaza mai puțin (deaoarece am liber numai 10 zile)
În perioada 15-19 octombrie (cele mai importante zile în cadrul festivalului, în care se sacrifică capre, rațe etc.) tot genul de transport public este suspendat. Nu circulă autobuse, numai taxi și mijloacele de transport private.
Între timp mi-am făcut TIMS card (Trekkers Information Management System), card de identitate fără de care nu te poți porni în munți în oricare treck din Nepal, deoarece există anumite puncte de control (controlate de către armată) în care trebuie să prezinți cardul.
La fel trebuie să cumperi prealabil bilet de intrare în regiunea Langtang, deoarece această regiune este declarată zonă de conservare și parc național. Acest două chestii birocratice m-au costat 2500 rupii (35$).
Agențiile turistice taxează enorm de scump pentru serviciile de organizare a trekului dat în care sunt incluse cheltuielile de pregătire a documentelor, transport, mîncare, cazare și ghid. Dacă aș fi mers prin agenție turistică această plăcere m-ar fi costat minimum 1500$ pentru 10 zile. Eu organizîndu-mi totul singură am economisit mult deoarece aceste 10 zile m-au costat 11965 rupii (168$).
În această regiune de munți dispar turiști. Cel mai recent (aprilie 2010) a dispărut o fată din SUA de 23 de ani, care la fel s-a pornit în munți singură. Aceste statistici nu m-au încurajat dar nici nu m-au speriat, ci mi-au creat anumite dificultăți la posturile de control.
Syabru Besi este ultimul punct în care este curent electric. În celelalte localități nu există curent electric, apă curgătoare, gas sau orice gen de infrastructură.
Am parcurs următorul traseu:
Ziua 1: Kathmandu (1320m) – Syabru Besi (1467m)
Ziua 2: Syabru Besi (1467m) – Lama Hotel (2470m)
Ziua 3: Lama Hotel (2470m) - Langtang (3430m)
Ziua 4: Langtang (3430m) – Kyanjin Gompa (3870m)
Ziua 5: Kyanjin Gompa (3870m) – Tsergo Ri (5050m) - Kyanjin Gompa (3870m)
Ziua 6: Kyanjin Gompa (3870m) – Bamboo (1970m)
Ziua 7: Bamboo (1970m) – Foprang Danda (3210m)
Ziua 8: Foprang Danda (3210) – Gosaikund (4380m)
Ziua 9: Gosaikung (4380m) – Dunche (1960m)
Ziua 10: Dunche(1960m) – Kathmandu (1320m)
Ceea ce urmează sunt extrase din jurnalul zilnic în care descriu fiecare zi.
Ziua 1
Am ajuns în Syabru Besi. Pînă cînd totul merge corespunzător planului. Suntem în mijlocul sărbătorii Dashain, și acest fenomen mi-a pus semne majore de întrebare dacă voi ajunge azi în Syabru sau nu.
E sărbătoare mare, acest Dashain, în care națiunea nepaleză intră în puja (rugăciuni), tot felul de rituale și tone de mîncare. Cînd am fost 2 zile în urmă la autogară să cumpăr bilet la autobus spre Syabru Besi mi s-a spus că autobusele nu vor circula în perioada 15-19 octombrie, nu m-am descurajat și mi-am spus că oricum voi ajunge acolo chiar dacă trebuie să fac autostop. Ceea ce am și făcut.
În Syabru am ajuns ca o capră transportată de la fermă spre piața de animale sau spre locul unde urmează a fi sacrificată de Dashain.
De la 6 dimineață am mers cu o mașină de ocazie pînă în Trisuli (la 60 km depărtare de Syabru), dar de acolo a urmat cea mai interesantă parte. Azi este ziua din cadrul festivalului în care se sfințesc autoturismele și aproape toți proprietarii îl cheamă pe pandit (preot) să facă puja (ritual+rugăciune) pentru automobil sau motocicletă. Din acest motiv puțini azi conduc sau se deplasează cu autoturismul. Drumurile sunt pustii, foarte stranie și neobișnuită senzație deaorece drumurile din Nepal sunt întotdeauna victimile traficului.
Stăteam și mă gîndeam în Trisuli ”Oare unde voi dormi în această noapte?” , dar tare îmi doream să dorm în Syabru. După 15 minute de așteptare la intersecție, văd în zare un camion, unul dintre acelea care are numai 2 locuri în față, iar în spate este ”un prițep” fără acoperiș. Nu am ezitat și l-am oprit. În ”prițep” erau deja vreo 30 de oameni stînd in picioare și m-am înghisuit și eu printre ei. Acele 60 km le-am parcurs în 6 ore. Incredibil 10km/oră de chin enorm dar în același timp momente hazlii de neuitat. Majoritatea persoanelor erau țărani care mergeau în localitățile lor cu rațe, găini, și care tare s-u bucurat să mă vadă printre ei. Eram ”gvozdi programî” din acel ”prițep”. La picioare mele era un cucoș leșinat, și la fiecare cotitură îmi faceam griji să nu cumva să-l calc. Drumul a fost foarte și foarte greu. Extrem de deznivelat cu hopuri și gropi mai ceva ca în drumurile din Moldova. Fiind in picoare ne clătina în toate direcțiile lovindu-ne de barele de fier de la margini. Acum mă doare tot corpul de la lovituri și am 3 semne albastre ca amintile (2 la mîini și unul la picior). Oricum ceea ce mi-am propus s-a întîmplat și acum sunt în Syabru. Aleluyaaa.
Sunt entuziasmată pentru ceea ce urmează să parcurg și să văd. Este prima mea experiență în Himalaya din Nepal. Înafară de orașe, în Nepal nu am văzut altceva. Nu am simțit munții aproape, nu am respirat aerul curat din munți, nu am călcat cărărușele mici și bătătorite.
În special mă inspiră faptul că această regiune, Langtang, este traseul vechi de comerț dintre Nepal și Tibet, și se află la hotar cu Tibet, iar cînd ajug la înalțimi am să văd de sus o parte de Himalaya care aparține Tibetului.
Îmi imaginez și mă teleportez în trecut și realizez că văd aceleași piesaje pe care le vedeau negustorii din trecut transportînd bunuri dintr-o parte în alta. Natura în aceste regiuni a rămas practit intactă. Îmi amintesc de filmul ”Himalaya enchance du chef” și sunt culminată de priveliști.
Acum afară plouă marunt. Sunt în nouri în sensul direct al cuvîntului. Aceștea plutesc purtați de aer dintr-o parte a muntelui în alta. În geam îmi bate un munte verde îar în vale curge rîul Trisuli Nadi culoarea căruia îmi amintește de Ganga din Rishikesh sau Haridwar (India).
Cam atît pe ziua de azi. Sunt ruptă de oboseală, iar mîine trebuie să parcurg o distanță decentă. Scularea la 6 și plecarea la 7 dimineață. Noapte bună prima zi de aventură.
Ziua 2
Scriu din Lama Hotel (2470m). Așa se numește localitatea. Este un sat mic, vreo 10 case maxim care nu aveau nici o denumire. Apoi aici s-a deschis primul hotel mic pentru turiștii care fac acest treck, care se numea Lama Hotel, astfel, această localitate mică și-a căpătat denumirea.
Drumul spre Lama hotel a fost ușor de depistat. Majoritatea drumului este print-ro pădure întunecoasă. Dacă te ghidezi după recomandările din internet este foarte ușor să parcurgi distanța fără de ghid. Urcușurile și coborîșurile un pic te epuizează ținînd cont de faptul că am 15 kg în spate, dar cu mici popasuri am parcurs distanța în 6 ore de mers. Sincer, azi am obosit și simt că am încordat puțin mușchii picioarelor.
După ce la primul post (chiar după Syabru) am fost avertizată că este periculos să mă pornesc singură și ofițerii de armată mi-au citit morală că din cauza celor ca mine care se pornesc singuri ei au probleme, și în cazul în care dispar vor avea mult de lucru, eu am intrat puțin în panică și unicul lucru la care m-am gîndit următoarele ore mergînd, a fost oare ce s-a întîmplat cu fata ceea din SUA care recent a disparut. Mă gîndeam dacă a căzut pe undeva, dacă a fost atacată de animalele sălbatice din pădure, dacă a fost violată și apoi ucisă, dacă singură a decis să se ascundă și să mediteze undeva în munți, dacă dacă dacă ... acest incident mi-a perturbat psihologia în prima zi, fapt care nu mi-a permis din plin să savurez plimbarea fiind mereu în situație de alertă și imaginîndu-mi ce ar face mama, Ana sau prietenii dacă ar afla că sunt dată dispărută. În localitatea Bamboo unde am luat prînzul, era afișată poza fetei , deoarece în această localitatea ea a fost vazută ultima oară luînd, la fel - prînzul. Imaginația mea bolnava a început să se joace și își inchupuia cît de bizar ar fi dacă acesta ar fi ultimul meu prînz. A fost necesar mult efor de a-mi organiza atenția asupra altor chestii decît dispariția lui Aubrey.
Oricum, am ajuns cu bine în Lama Hotel iar afară iarăși plouă. Ploaia începe pe la orele 15.00 și durează toată noaptea. Spre dimineață este senin. Acest ritual se repetă deja de 2 zile de cînd am sosit în Syabru.
E foarte multă ceață în jur de nu poți vedea nimic la 5 metri depărtare. Dar am să fac cale întoarsă pe același drum cînd mă întorc din Kyanjin și la acel moment sper să pot vedea ceva din împrejurări.
Dar dacă plouă și cînd mă întorc din Kyanjin? De ce acum? Acum cînd m-am pornit și eu în munți s-au început ploile. Anotimpul ploilor a trecut. Ce s-a întîmplat? De ce este atît de posomorît?
Oricum mă bucur că cel puțin pot respira aer curat și mă pot odihni de la rutina din Kathmandu.
Citesc ”Sophie’s World” de Jostein Gaarder. Am ajuns la Spinoza, care spune că pasiunea și ambițiile sunt un obstacol în atingerea adevăratei fericiri și armoniei în viață. Dacă realizăm că totul se întîmplă din necesitate putem căpăta cunoștințe intuitive despre natură ca un tot întreg. Putem realiza cu claritate că totul este interdependent, că totul este UN TOT ÎNREG. Acest proces Spinoza l-a numit ”sub specie aeternitatis” – adică a privi la lucruri din perspectiva eternității.
(engleză: Our passions such as ambition and lust prevent us from achieving tru hapiness and harmony, but if we recognize that everything happens from necessity, we can achieve an intuitive understanting of nature as a whole. We can come to realize with crystal clarity that everything is related, even that everything is ONE. This was what Spinoza called seeing everything from the perspective of eternity.)
Mi-am propus să fac un exercițiu și să privesc la lucruri din perspectiva eternității, și am realizat că nimic înafară de sentimentul de dragoste nu contează. Realizez cît de fericită sunt acum. Merg ca culcare cu gîndul la eternitate și la faptul că întotdeauna voi exista, ceea ce ar putea fi diferit este forma și substanța, dar nimic nu contează înafară de dragoste. Noapte bună zi, o mică flacără în eternitate.
Ziua 3
Azi am ajuns în Langtang (3430m).
Drumul a fost iarăși prin pădure. După Ghora tabela (iarași post de control de armată unde am prezentat cardul și am primit următoarea doză de morală) drumul a fost mai ușor și în zare au început să strălucească munții cu căciulițe albe de zăpadă.
M-am oprit acasă la Purpu. Purpu este cu un an mai mică decît mine, dar este căsătorită și are 2 copii (fată de 5 ani, băiat de 4 ani). Pe Purpu am cunoscut-o azi, deoarece m-a oprit din drum și m-a invitat să stau la ea acasă. Eu nu pot refuza astfel de oferte. Mai mult decît atît mi-a spus că azi în Gumpa (biserica buddhistă din Langtang) va fi o ceremonie de înmormîntare și că tot satul și alte sate din apropiere vor fi în Gumpa și eu trebuie numadecît să merg cu ea. Am fost foarte pătrunsă de faptul că m-a oprit din drum și a început foarte familiar să vorbească cu mine de parcă m-ar fi așteptat și m-ar cunoaște de o viață. Purpu este tibetană și trăiește foarte sărac, dar cu cea mai mare plăcere m-a hrănit cu orez și cartofi și mi-a facăt un ceai cu lămîe.
După jumătate de oră eram deja îmbrăcată în haine tibetane și întîmpinam oamenii care veneau la ceremonie de întormîntare.
A murit cel mai bogat om din Langtang, care era proprietar la cîteva hotele din Kathmandu. A murit de diabet zaharat la 52 de ani. A fost ars (încremat) ieri, dar azi are loc o ceremonie majoră de rugăciuni și dansuri (da da, dansuri, am sa explic mai tîrziu) pentru sufletul acestuia.
Casa lui Purpu este chiar la începutul satului, la 10 minute depărtare de Gumpa. Conform tradițiilor, persoane tinere (rude a decedatului) trebuie să întîmpene oaspeții la ceremonie înainte ca aceștea să ajungă la Gumpa, unde au fost invitați. Ceremonia nu are loc acasă, ci la biserică (Gumpa).
Astfel, chiar lîngă casa lui Purpu au venit vreo 5 băieți tineri și o fată să întîmpene pe cei care vin din satele din apropiere. Oaspeții trebuie întîmpinați cu bețisoare aromatizante și apoi le sunt oferite băuturi. La dispoziție sunt 3 feluri de băutură: ceai cu lapte, vin de orez și un fel de samagon din fructe, nu am înțeles din care anume (localnicii numesc această băutură Roxy). Oaspeții servesc din băuturi, stau așezați vreo 5 minute apoi pleacă spre Gumpa. Persoana care trebuie să întîmpene oaspeții cu bețișoare aromatizante trebuie să fie de gen femenin.
Astfel, în scurt timp, am ajuns eu să fiu persoana de gen femenin cu bețișoare întîmpinînd oaspeții. M-am infiltrat atît de ușor în această comunitate și toți vorbeau cu mine, și eu într-o tibenă stîlcită (mulțumesc că am făcut o lună cursuri de tibetană în India) răspundeam și toți se bucurau și radiau de fericire. Îmi spuneau că azi îmi vor găsi soț în Gumpa și că trebuie să rămîn la ei în sat. Toți erau atît de zîmbăreți și fericiți în pofida faptului că veneau la înmormîntare.
Eu am mers la Gumpa cu Cheopema (nepoata de pe soră a lui Purpu) și Purpu. Partea cea mai importantă începe pe la 7 seară (a doua zi după ce corpul a fost ars) și ceremonia durează pînă pe la 5 dimineața.
Ritualul de înmormîntare durează zile întregi. Prima zi cît este ars, apoi a doua zi de dimineață timp de 24 ore sunt intonate mantre și pe fundalul mantrelor barbații și femeile separat danzează niște dansuri ritualice.
În Gumpa erau foarte mulți oameni. Aceasta avea 2 etaje. La primul, femeile și bărbații dansau, iar la al 2-lea în continuu avea loc puja (rugăciune – intonare de mantre). Purpu a ramas la primul etaj. Eu am mers la al 2-lea etaj cu Cheopema. Mulți, mulți oameni erau așezați pe jos, țineau în mîini mici lumnări și întonau mantrele după lamas (călugări buddhiști). Mantrele erau acompaniate cu sunete de clopoței și tobe, de care, la fel, erau responsabili lama. După ceva timp, 3 lama îmbrăcați cu veste lungi negre cu fular roșu pedeasupra și căciuli albe cu ”bumbonchik” roșu s-au ridicat și au dansat un dans ritualit la fel cum am văzut și în India în mănăstirea Buddhistă ”Tashi Jhon” de lîngă satul Bir unde am stat 1 lună jumate.
După acest dans, am mers jos să văd ce se întîmplă. La primul etaj la fel aveau loc dansuri. Cînd spun dansuri, nu am în vedere ceva modern, dar dans ceva asemănător dansului de Shaman cînd acesta dansează cu toba creînd anumite sunete, doar că persoanele care dansează în această ceremonie nu au tobe, ei doar dau din mîini de parcă ar avea tobe, și toți se mișcă la fel. Dansul are loc în cerc în direcția acelor ceasornicului. Primii bărbații intoneaza matre și fac anumite mișcări, apoi aceleași cuvinte și mișcări sunt făcute și de femei. Totul are loc în cerc. În mijlocul cercului sunt copii și femeile bătrîne care nu pot dansa. Ei doar recită matre, vorbesc între ei sau privesc ce se mai întîmplă în jur.
Eu am stat cu Cheopema un pic în interiorul cercului, apoi am fost trasă în dans de către alte femei. Încercam să reproduc aceleași sunete și să fac aceleași mișcări. Toți îmi zîmbeau și mă încurajau. Mi-a venit să plîng în acele momente, nu stiu de ce, deoarece situația nu era tristă deloc. Am fost atît de mișcată de toată atmosfera din Gumpa, de faptul cît de accidental am nimerit acolo. Oamenii din Gumpa mi-au parut atît de simpli, atît de prietenoși, atît de deschiși și buni, încît acest fapt cred că m-a emoționat.
La această ceremonie de înmormîntare nu am văzut nici o lacrimă, nici o urmă de tristețe. Se serveau aceleași băuturi cu care au fost întîmpinați oaspeții, iar mîncare a fost doar de 3 feluri: bucățele de brînză de yak, cartofi cu carne de yak, și alune cu foarte multe mirodenii. Am gustat din toate, și pe la 9 seara am spui lui Purpu că vreau să merg la culcare, căci mîine mă pornesc la drum de dimineață. Purpu a mers cu mine, mi-a deschis, eu m-am culcat, ea m-a încuiat în casă și s-a întors în Gumpa.
Ritualul s-a sfirșit pe la 5 dimineața cînd Purpu cu copii și soțul s-a întors acasă și toți s-au culcat la podea, deoarece au numai un pat pe care dorm eu.
Ziua 4
M-am trezit la 6 ca deobicei, am ieși afară și timul era minunat. Am reușit să văd muntele Lantang Lirung de 7245m.
Ieri, unul din băieții care întimpina oaspeții mi-a explicat de ce a ploat aceste zile. Oamenii din satul Langtang venerează muntele Langtang Lirung ca pe o zeitate, crezînd că este locașul în care trăiesc anumite spirite care îi protejează. Localnicii nicioadată nu urcă pe acest munte, crezînd că este un păcat mare dacă calci pe aceste locuri sfinte. Aparent, în acestă perioadă, pe munte a urcat o expediție din Japonia, și băiatul mi-a spus că ei au facut un păcat mare, și din această cauză plouă citeva zile, deoarece zeitățile muntelui sunt supărate. Azi însă, după 3 zile de ploaie timpul este senim, și eu m-am bucurat că lui Lirung i-a trecut supărarea și că eu îl pot vedea clar fără de nourii care i-ar acoperi frumusețea.
Purpu s-a trezit odată cu mine, doar după o oră de somn. Mi-a pregătit pîine tibetană cu omlet și ceai cu lapte pentru dejun.
Mi-am luat rămas bun și am plecat la drum spre Kyanjin Gompa.
Această porțiune de drum a fost cea mai frumoasă de pînă acum. De dimineață munții cu căciulițe albe de zăpădă îmi tot furau privirile și mă zăboveau din drum, deoarece la fiecare colț priveliștea îmi părea atît de minunată, încît mă opream să o admir.
Am ajuns în Kyanjin după 3 ore de mers. Drumul a fost scurt și foarte plăcut. Din toate părțile Kyanjin este înconjurat de munți ce au inalțimi cuprinse între 4700 – 7200m.
Chiar dacă acum sunt la 3870m nu simt nici o diferență în organism, adică dificultăți în respirație, dureri de cap, tensiune sau alte simptoame a bolii de altitudine, de care sunt avertizați cei care se pornesc în Kyanjin.
Mîine de la 5 dimineață mă pornesc spre Tsergo ri, vîrful de munte de lîngă Kyanjin care are 5050m înălțime. Drumul este greu, îmi spun localnicii, dar merită.
Am mîncat acum pîine tibetan cu brinză de yak, stau la foc și mă încălzesc cu o cană de ceai cu lămîie. Este 6 seara și apusul este fermecător. Sunt obosită dar fericită. Noapte bună Purpu, noapte bună munți, noapte bună lume.
Ziua 5
Acum cît scriu am observat că este 20/10/2010 sau 2010/2010. O zi norocoasă pentru mine. M-am trezit la 5 dimineața. Am mîncat pîine tibetană cu jam de ananas și am pornit să-l cuceresc pe Tsergo Ri.
Drumul a fost greu, practic urcînd tot timpul. Cel mai complicat a fost de mers prin pietre, și cînd spun pietre, nu am în vedere petricele pe care calci, dar bolovani mari peste care trebuie să te cațări și peste care trebuie să sari, aceștea cîndva fiind glaciar. Respirația devine din ce în ce mai grea, simt că am trecut de 4500. Inima îmi bate mai intens. Sunt singură în drum spre vîrf, drumul este complicat și am grijă să nu mă dau de-a tavalucul și să-mi găsesc pacea în aceste locuri. Aproximativ la 10 dimineața eram deja lîngă mult doritele stegulețe.
Vîrfurile de munte în India și Nepal sunt marcate cu stegulețe de rugcăciune buddhiste (buddhist praying flags). Mulți urcă aceste virfuri ca un fel de ritual și atîrnă stegulețele pe munte, ca vîntul să le bată. Astfel rugăciunile vor fi împrăștiate în întreaga lume.
De pe tsergo ri, în toate direcțiile, adică la 360 de grade ai parte de priveliști cu vîrfuri de munte albi acoperiți de zăpadă. De fiecare dată cînd mă uit la acești munți îmi par diferiți. Poțizia soarelui, nourii, influențează imaginea acestora și combinațiile pot fi diferite, una mai frumoasă decît alta.
În Kyanjin m-am întors pe altă cale. Așa numita ”cale lungă”, care nu este pe verticală în jos ca cea pe care am urcat. Pe la 13.45 eram înapoi în Kyanjin , am mîncat tibetan vegetable soup, care constă din ceapă și usturoi fiert, dar la cît de flămîndă eram mi-a părut foarte gustos.
Azi nu mai merg nicăieri. Îmi salvez picioarele și puterile pentru mîine deoarece trebuie să ajung înapoi în Bamboo, dar voi vedea pînă unde mă vor duce puterile. Noapte bună Tsergo ri și munțumesc pentru timp bun pentru priveliști.
Ziua 6
Din Kyanjin m-am pornit pe la 7.30. Pe drum m-am împrietenit cu un cuplu francez - Sophie (37 ani) și Erik (46 ani), care la fel mergeau spre Bamboo. Mi-a părut o coincidență plăcută că întîlnesc o persoană cu același nume ca și cartea pe care o citesc. Din Kyanjin spre Bamboo trebuie să faci același drum, adică trebuie să treci de localitățile: Langtang, Ghora tabela, Lama Hotel și apoi urmează Bamboo.
Cînd am ajuns în Langtang m-am întîlnit cu Lakpa (sora lui Purpu și mama lui Cheopema cu care am fost în Gumpa). Aceasta a insistat să mergem la ea acasă la o cană de ceai. Eu nu pot refuza astfel de oferte. Asftel, Sophie, Erik și eu am mers la Lakpa acasă. Lakpa are 3 copii, 2 băieți și o fată. Conform tradiției din localitate, dacă primul născut este băiat, acesta este dat la mănăstire să devină călugăr.
Sonam este primul născut a lui Lakpa, care are acum 16 ani și de 10 ani este la mănăstirea buddhistă Somdling din Khatmandu. Nawang este cel mai mic, are 12 ani și îî place să fie numit Harri în loc de Nawang. Are chiar și un tricou albastru pe care cu corector alb a scris HARRI pe spate, imitîtnd un tricou de fotbalist.
Am băut ceai, și după vreo 30 minute de vorbă am pornit din nou la drum. Lakpa m-a rugat să trec pe la mănăstire și să-i transmit salutări lui Sonam (fiul călugăr), pe care nu l-a văzut de 4 ani, de ultima dată cînd a fost în Kathmandu.
Pe drum înapoi am trecut iarăși pe la Purpu. Ea cu lacrimi în ochi și-a luat rămas bun, și m-a rugat dacă pot să-i cumpăr și să-i transmit cumva niște papuci de iarnă pentru ea și pentru copii săi. Am luat măsura cu o ață, și nu este o problemă să-i cumpăr papuci, o problemă mai mare este cum să fac ca acești papuci să ajungă la ea. Vom vedea.
La ora 1 ziua am trecut de Lama Hotel. Sophie și Erik au rămas mult în urmă. Dar urma să ne revedem în Bamboo. După Lama Hotel, în urma mea am observat o femei singură. Cînd am făcut un mic popas, ea m-a ajuns din urmă și m-a întrebat unde merg. Atunci am realizat că este Kristine (44 ani), o femeie din Austria care a stat în același Guest House ca și mine în Kyanjin, dar deoarece ne-am vazut numai o singură dată și atunci noapte, nu am recunoscut-o din prima dată, dar am recunoscut-o după voce.
Am mers cu ea pînă în Bamboo. În Bamboo am stat în aceași cameră în Guest House și am discutat foarte mult despre viață, experiențe, călătorii. A văzut ce carte citesc, și mi-a spus că la aceași vîrstă ca și mine ea la fel a citit ”Sophie’s World”, iarași am fost surprinsă de mici coincidențe. Kristine are 44 ani, nu are copii, este divorțată de 9 ani și este în căutarea sufletului păreche. Mi-a părut foarte tristă și singuratică. Prin această călătorie prin Nepal și India, ea încearcă să-și găsească scopul în viață. A lucrat într-o companie de IT, a renunțat la lucru și a pornit în căutarea unei vieți noi.
Am mîncat supă de ciuperci. Cînd am mers să urc scările spre cameră am realizat că merg cu greu. Genunchii mei erau uciși deoarece am coborît 2000m altitutine de la 3970 Kyanjin spre 1970 în Bamboo, plus la toate aveam și bulbuci la vreo 4 degete de la picoare. Noapte bună Kristine.
Ziua 7
Din Bamboo deja ne-am pornit în 4. Shopie, Erik, Kristine și eu. Cu toate că ei sunt mai în vîrstă nu simt această diferență. Viteza este diferită. Cînd ne oprim toți la un popas glumim și discutăm diferite chestii.
Din Bamboo am mers spre direcția Thulo Syabru (a nu fi încurcat cu Syabru Besi). Acesta este drumul care duce spre Gosaikung, destinația mea finală după care mă întorc în Dunche și apoi Kathmandu. Sophie, Erik și Kristine pleacă mai departe împreună după Gosaikund spre Helambu.
Azi mi-a fost foarte greu să merg. Mă duceau genunchii și mă deranjau ranile de la degetele de la picioare, deoarece am spart bulbucii. Un bătrîn localnic de pe drum, văzînd cum merg mi-a rupt o creangă și mi-a dat-o ca toiag. Am mers cu acest toiag pentru restul zilei, care sincer a ajutat să capăt viteză. Spre seară am ajuns în Foprang Danda (3210m), ceea ce înseamnă că din Bamboo am urcat în deal 1240m înălțime, ceea ce a fost foarte greu, ținînd cont de situația picoarelor mele.
Proprietarul Guest Hous-ului din Foprang Danda se numește Shubas, are 28 de ani și are 2 copii: o fată Christina și un băiat Emos. Nume deloc nepaleze. Kristine a fost foarte entuziasmată să vadă o mică fată nepaleză pe nume Christina și a facut multe poze cu ea.
Din Foprang Danda deja poți vedea prontiera dintre Nepal și Tibet.
Mîine planific să ajung în Gosaikund (4380m) dar nu sunt încrezută că voi putea, tare mă dor picioarele.
Din Foprang Danda apusul a fost fermecător dar foarte rece. Camerele nu au geamuri și afară cred că este temperatură minus, am urcat în sat în scurta de iarnă. Noapte bună Christina, Noapte bună Emos.
Ziua 8
Yuhuuuuuuuuuuuuu. Am ajuns în Gosaikung. Nu-mi vine să cred că am reușit.
Din Foprang Danda ne-am pornit iarăși în 4 patru spre Sing Gompa. Direfența de altitudine nu este mare, de la 3210m la 3330m. A fost o plimbare plăcută prin pădure. Această pădure a fost întruchiparea perfectă a unei păduri din poveste. Copacii cu mușchi verde pe ei, creînd diferite figuri iar razele soarelui dansau pe frunzele copacilor creînd o imagine din poveste, incomparabil.
Din Sing Gompa spre Laurebina am avut parte de timp frumos și mergînd admiram munții verzi, în spatele cărora se zăreau munții măreți de culoare albă. Am luat prînzul în Laurebina, unde Shopie, Erik și Kristne au rămas să înopteze, iar eu m-am pornit singură mai departe spre Gosaikund. Laurebina este la 3910m înălține și de aici pe timp senin se vede clar frontiera cu Tibet și munții din circuitul Anapurna.
Noi nu am avut parte de timp senin, cînd am ajuns în Laurebira, era foarte frig și înnourat de nu vedeai nimic la cîțiva metri depărtare. Din Laurebina spre Gosaikund drumul a fost destul de ușor, cel mai greu a fost să trec un pass (vîrf de munte de 4165m), după acest pass, drumul nu a fost greu doar că am mers prin nouri și nu am văzut nimic, înafară de 1 metru de cărărușă din față.
Cînd am ajuns în Gosaikund, nourii au dispărul și am văzut cerul senin deasupra mea. Gosaikund care se află la 4380m este faimos pentru 3 lacuri glaciare, care sunt sfinte pentru Hindu, și conform tradiției se spune că au fost create de Shiva.
Am ajuns, m-am cazat în Tibet Hotel, care sună bine, dar era o mică casă de lemn cu polietelen în loc de geamuri la fereastră. Am mers apoi spre lacuri. Îmi place să privesc cum munții se reflectă în apa cristalină a lacurilor. În hotel, la cină am discutat cu 2 astrologiști din SUA, care fac trekul după ce au participat la o conferință pe tema gaurilor negre care a avut loc recent în Kathmandu. Este foarte frig și în jur este zăpadă. Am sa dorm în sac îmbrăcadă în scurtă, cu căciulă și cu cele mai calde haine. Noapte bună Gosaikund, noapte bună gaură neagră.
Ziua 9
Iarași am fost bravo. Am parcurs distanța de la Gosaikind spre Dunche, pe care deobicei alți turiști o parcurg în 2 zile. Am coborît de la 4380m spre 1960m. Drumul de la Gosaikind spre Sing Gompa a fost ok, și l-am parcurs în 3 ore. Am făcut o pauză și am pornit spre Dunche. De la Sing Gompa spre Dunche am crezut că leșin. 3 ore de coborîre abruptă și picoarele mele m-au nu m-au trimis la origini. Tare lung și greu mi-a părut drumul. Împrejurimile au fost frumoase, ceea ce a fost cît decît tolerabil.
Acum sunt în Langtang view hotel din Dunce. Am cumpărat bilet spre Kathmandu și sunt gata să mă întorc.
În hotel erau 4 băieți din Israel, cam aceeași vîrstă ca și mine. Unul din băieți cînta la ghitară pe terasa hotelului cît eu îmi mîncam Thukpa (un fel de supă de legume cu pasta și ou prăjit). Cînd m-am ridicat să plec în cameră, m-au întrebat dacă nu vreau să stau cu ei la masă la un ceai. Cum pot refuza astfel de oferte? Au cîntat multe cîntece, pe care le știe și Viorel, și pe care le-a cîntat la mine în bucătărie. Cel mai tare m-o rupt dorul de casă cînd au cîntat Wanderwall de Oasis. Am baut ceai de fructe, am vorbit despre situația politică din Moldova, Israel, Nepal, iar apoi am mers fiecare în camerele lor. Ei trebuie de dimineață să plece spre Sing Gompa (caci fac trekul pe care l-am facut și eu doar că în direcția opusă), iar eu plec înapoi în Kathmandu. Noapte bună Dunche. Noapte bună vacanță.
Ziua 10
Autobusul este gata de plecare. Este plin înauntru, vreu 20 de oameni sunt și pe acoperiș. Locul meu este pe ultimul scaun, adică acea banchetă unde stau 5 persoane. Eu stau la geamul din partea stîngă. Spațiul dintre scaune este atît de minim încît nu este suficient pentru genunchii mei. Stau înghisuită. Pe acceași banchetă suntem 3 străini și 2 nepaleji. Străinii suntem: Eu, Ada (din Polonia) și Marc (juma francez juma britanic, dar trăiește în Londra). Drumul durează 9 ore. Am vorbit toți trei de mă dureau mușchii faciali.
Am vorbit despre experiența din treck, despre studii, despre politică. Ada este studentă în Nepal, studiază Peace and Conflict, iar Marc a absolvit International Law, așă că într-o oarecare măsură toți suntem dintr-un domeniu. Am vorbit atît de mult și despre toate, încît 2 Japoneji în vîrstă care stătea în fața noastră, la sfîrșit, ne-au mulțumit că au aflat foarte multe lucruri interesante din discuțiile noastre.
Salut Kathmandu!
În postul precedent am promis că scriu despre gustarea din stradă, care m-a cucerit și îmi bucură senzațiile gustative și stomacul de aproape 2 luni în fiecare zi.
Pani puri, este un snack de stradă, care îl poți găsi practic la fiecare colț în India sau Nepal.
Biluțe de aluat crocante (fierte în ulei), care conțin aer înauntru sunt sparte și împlute cu cartofi fierți (cartofii fiind amesticați cu tot felul de mirodenii) și apoi scufundate într-un lichid (care deobicei este de culoare roșie sau verde deschis) și servite – aceasta ar fi descrierea succintă a pani puri.
Pentru cei care sunt grețoși, nu aș recomanda să privească felul în care este servit pani puri.
Vînzătorii de pani puri, sunt deobicei foarte săraci, murdari, și deseorin trăiesc în stradă.
Vînzătorul din Bhaisepati, are soție și 2 copilași. Apare pe la orele 12 amiaza la stația de autobus din Bhaisepati și vinde Pani puri pînă pe la 8 seara. Uneori sunt foarte mulți oameni în rind, și soția îl ajută să servească. De cîteva ori m-a servit soția sa, dar nu prea mă încîntă acest lucru, deoarece are lungii lungi, care lîngă faptul că sunt departe de a fi îngrijite, au acumulat cîțiva milimetri de negreață. Tinîng cont de faptul că ea trebuie să spargă Pani puri cu degetul și apoi să-l scufunde în lichid … această imagine cu unghiile ei … nu este deloc apetisantă. Eu închid ochii sau întorc capul într-o parte ca să nu văd procesul, dar pani puri au același gust.
Sunt norocoasă că nu am probleme cu stomacul, mulți străini vomită sau au dearee cronică dacă gustă pani puri, dar cred că stomacul meu e antrenat în materie de mîncare mai puțin igienică.
Moarea de la roșii murate ar fi cel mai aproape gust pe care l-aș asocial cu gustul lichiduluii din Pani puri, dar din păcate nu stiu cum îl pregătesc. Localnicii spun că gustarea este foarte bună pentru digestie, fapt care nu este valabil și pentru străini.
7 bucăți de pani puri costă 10 ruppies (95 ruppies – 1 euro). Eu mănînc numai 2 porții de pani puri la cină și dorm liniștită pînă dimineață.
Priviți și poftă bună.
http://www.youtube.com/watch?v=MBomaeshKzE
Mi-am luat camera și m-am pornit în Patan Durbar Square.
Această ”piață” este inclusă în UNESCO World Heritage.
Cine a vazut filmul Baraka, poate își amintește imaginile din minutul 3:31 – 4:09, și apoi 4:57 – 5:17. Acolo apare Durbar Square din Patan, care este 30 minute depărtare de locul unde trăiesc eu în Nepal.
Îmi place să merg acolo cu toate că este un loc foarte foarte turistic.
Îmi place să stau pe treptele ”Templului lui Krishna” și să urmăresc cum se scurge timpul în acest loc. Turiștii par a fi antrenați într-o cursă ”cine face mai multe poze pe minut”, iar localnicii își caută de treabă.
Am mîncat ”most ingienic pani puri in town”, mi-am cumpărat 3 măști de lemn și am făcut și eu cîteva poze.
PS: Apropo ... despre acestă gustare ”pani puri” trebuie să scriu un post aparte. Încă fiind în India și văzînd cum se prepară, mi-am jurat că nu voi gusta niciodată.
Acum poftim! Sunt dependentă de pani puri și mănînc cel puțin 7 bucăți în fiecare zi. Yammm!
Poze din Patan
Vrei sa schimbi niste vorbe cu Dumnezeu? Acum il poti apela direct :)
Azi, pe data de 27 iunie 2010, se implinesc 6 luni de cind ultima dată am fost în Moldova.
De atunci s-au intimplat multe, însă am să încerc sa comprim totul în cîteva date importante pentru mine.
Un post similar am postat aici.
În ultimele 6 luni eu:
- Am vizitat următoarele localități:
Delhi - Meerut – Hastinapur – Delhi – Kajuarao – Varanasi – Haridwar – Rishikesh – Haridwar – Jaipur – Pushkar – Ajmer – Ahmedabad – Diu – Ahmedabad – Delhi – Dharamsala – Bir – Dehradun – Rishikesh – Haridwar – Dehradun – Dharamsala – Bir – Daramkot –Amritsar – Daramkot – Dharamsala – Manali – Vashisht – Delhi – Meerut – Delhi – Calcutta – Darjeeling – Gangtok – Lachung – Gangtok – Pelling – Katchaperry – Yuksom – Tashiding – Pelling – Selliguri - Kakarvita – NEPAL;
- Cel mai mult am stat in Bir - 1.5 luni (12 februarie – 31 martie);
- Am trait mai mult de o zi în 22 orașe și 3 sate, doar o zi am stat în 5 localități
- Am văzut munții Himalaya în fiecare zi timp de 3.5 luni (în Bir, Daramkot, Manali, Darjeeling, Gangtok, Lachung, Pelling, Yuksom , Tashiding, Ketchaperry), timp în care m-am aflat la înălțimi ce variază între 1600m – 2800m;
- M-am scăldat în Marea Arabică 5 zile;
- Am dormit în: 17 hotele, 4 apartamente, 1 camin de universitate, 1 institut, 1 templu, 1 ashram, 1 peșteră;
- În Pahaj Ganj (regiune în Delhi), am stat în același hotel în care am stat 3 ani în urmă.
În total în Down Town Hotel, am dormit – 6 zile, dintre care 5 zile cu Ana;
- Am vizitat peste 200 de temple induse (numai în Kajaurao peste 30 de temple ) și peste 50 de mănăstiri budiste (numa în regiunea Dharamsalei am vizitat vreo 10), și o biserică creștin-ortodoxă din Calcutta;
- Am vizitat 3 grădini zoologice (Jaipur, Darjeeling și Gangtok);
- Am gătit de 2 ori borș (odată în Meerut și odată în Delhi);
- Am vizitat aproximativ 30 de waterfalls (cascade). Cel mai mult mi-au placut cele de pe traseul Yuksom-Tashiding, și cele de pe traseul Manali-Solang;
- Am discutat cu 3 profesori de yoga și zeci de călugări budiști;
- Am mers de 8 ori cu trenul dintre care de 3 ori cu trenul din General Class (unde călătoresc cei mai săraci oameni din India): Satna-Varanassi - 10 ore, Phatankot-Dehradun – 8 ore, Phatankot - Amritsar - 3 ore;
- Am văzut cum are loc încrimarea / procesul de ardere a morților;
- Am fost la o nuntă indiană;
- Am facut 2 ori rafting pe rîul Ganga;
- Am mers cu cămila prin deșertul Rajistanului;
- Am fost excortată cu mașina poliției din Dehradun în Haridwar de Kumbh Mela (15 martie);
- Am fost răcită de 3 ori, dintre care de 2 ori mi-au fost blocate urechile din cauza acestor raceli specifice;
- Am călătorit și am împărțit camera cu persoane din: Moldova , India, Slovachia, Elveția, Austria, Germania, Malayesia, Israel, Rusia, Marea Britanie, Statele Unite, Polonia, Spania, Columbia, Corea și Olanda;
- Am citit 8 cărți;
- Am privit un film indian într-un cinematograf din India (”Kites” în Gangtok);
- Am învățat un alphabet nou și o limbă nouă (tibetana);
- Am mîncat mîncare indiană, tibetană și chineză, practic tot timpul. Mîncarea favorită indiană: Mutter paneer, tibetană: tenthuk, chineză: veg chowmein;
- Nu am vorbit deloc timp de 10 zile
- Nu am folosit internet maxim 13 zile, si in 20 de zile am folosit internetul doar o singura ora;
- Am petrecut pentru prima data ziua de naștere singură;
- În Nepal am fost numai în Kathmandu și Dhapakhel;
- Am treit 12 zile si inca traiesc impreuna cu 9 copii orfani;
Următorul post similar peste 6 luni.
Srijana, 8 ani
Rajwana, 2 ani
Soarele meu!
Eu si Rajwana. Simbata am fost cu copii la bazin.
Srijana in apa!
Rajwana, la bazin
Dolma, 3 ani
Mazbula, 5 ani
Bijita, 8 ani
Pramila, 10 ani
Oesang, 5 ani
Pasand, 7 ani
De la stinga spre dreapta: Pramila, Rajwana, Choisang, Pasand, Mazbula, Srijana, Debi ( femeia care are grija de ei si gateste mincare) Oesang, Bijita si Dolma
De 2 zile sunt în Darjeeling – orașul, care poartă denumire de ceai :) A ploat puternic aceste zile (s-a inceput perioada moonson-ului - ploi intense care se termina prin august), așă că alte activități remarcante decît ”a fi udată de ploaie” nu am experimentat.
Ieri, fiind pe terasa hotelului, admirînd cerul înstelat, am simțit că azi va fi o zi bună și am hotărît să mă trezesc de dimineață să văd împrejurimile.
Dealul Tigrului și mănăstirea
Sincer nu știu de ce se numește așa, și nu am auzit nici o legendă, probabil au fost tigri cîndva pe aici, însă azi acolo am văzut doar oameni.
Pentru a merge la Tiger Hill trebuie să te trezești la 3.30 dimineața, să mergi la intersecția principală de lîngă Clock Tower și să prinzi un jeep ce merge spre Tiger Hill. Sunt o mulțime. Toate mașinile merg în acestă direcție la această oră. La ieșirea din oraș este trafic.
Cu toată că este la 11 km de Darjeeling, am mers vreo 30-40 min cu mașina pînă am ajuns. Sus, pe un vîrf de deal, de unde poți privi răsăritul soarelui, deja erau adunati vreo 200 de oameni, majoritatea indieni. De nu știam că au venit aici să privească răsăritul soarelui, credeam că este vreo manifestație sau protest (in Darjeeling sunt proteste in ultimul timp). Femeile din satul apropiat tot strigau ”coffee, coffee” pe care o vindeau la preț dublu.
Priveliștea este uluitoare. În depărtare poți vedea munții a căror vîrfuri sunt acoperiți cu zăpadă. În ghid scrie că se văd Everestul (8848m), Lhotse (8501), Makalu (8475), Khangchendzonga, Kabru (6691) și Janu (7710m). În total poți vedea 250 km de orizont a munților Himalaya. Piveliștea pare a fi furată din tablouri, iar în depărtare se auzea ecoul unor întonații de mantre, probabil din mănăstirile din apropiere.
Am bucurat ochii o oră, apoi am mers în direcția mănăstirii din Ghoom (Ghum).
Construită în 1850, este una din cele mai vechi mănăstiri din această zonă. Deja la ora 7 dimineața, erau o mulțime de oameni. Azi e sărbătoare. Așa am înțeles că este celebrată ziua de naștele a lui Buddha. În ograda mănăstirii poți servi gratis suc, ceai și biscuiți. Am stat vreo 2 ore și am ascultat rugăciunile călugărilor (mantre), iar cînd a devenit prea aglomerat, am plecat. Puternic loc din punct de vedere energetic.
Trenul jucărică
Cînd am ajuns înapoi în Darjeeling, am observat că în gara din Darjeeling "trenul jucarică" (Toy Train) se pregătea de plecare. Această cale ferată este cea mai înaltă din lume, și a fost construită de Britanici în 1881. Este inclusă în patrimoniul UNESCO. Cea mai lungă cursă este spre New Jailpaiguri (la 80 km de Darjeeling), distanță pe care trenul o parcurge în aproape 9 ore.
Eu am mers cu "jucărica" pînă la cea mai apropiată stație, și din nou am ajuns in - Ghoom. Am parcurs 8 km în vreo oră, dar a meritat. Experiența este nemaipomenită. Trenul merge încet, și încontinuu claxonează. Toți de pe stradă îți dau din mîini și te salută.
Pentru o perioadă trenul a fost suspendat, datorită grevei din tot orașul. Aparent în Darjeeling există o mișcare de eliberare națională, care dorește instaurarea unui stat independent care s-ar numi ”Gorkhaland”. Acum totul s-a calmat. Orașul este plin de armată indiană, și a revenit la viață.
Dacă timpul va fi bun, mîine merg să vizitez plantațiile de ceai.
Doi șoareci se joaca cu hîrtia de ciocolată pe care am scapat-o jos în camera, iar eu am alergie la mango. Ieri seara cît am scris articolul pentru blog am mîncat vreun kg de mango. Azi dimineață m-am trezit toată cu pete roșii și mîncărime. Cred ca este mango de vină, dar nu murdăria, deoarece nu este prima dată cînd sunt în așa condiții (căldură și transpirație abundentă).
Hooghly și barca
De dimineață m-am trezit cu gîndul să merg să-mi cumpăr bilet la tren pentru Darjeeling. După cum am mai menționat, trenurile sunt un coșmar, dar sunt cel mai ieftin mijloc de transport, și cu toate că întîrzie, cel puțin nu se strică. Mi s-a întîmplat de multe ori deja să se strice autobusul și să așteptăm ore în șir să vină alt autobus să ne i-a. Oricum trenurile sunt agglomerate, dar ce admir este faptul că există o quota destinată turiștilor, și există anumite ”booking office ” special în fiecare oraș unde turiștii pot procura bilete, fără a fi taxați extra pentru bilet.
”Railway Booking office” din Calcutta este practic pe malul rîului Hooghly, affluent al rîului Ganga.
Din Park street metro station am luat metro pînă la Chandni Chock și de acolo am mers pe jos spre rîu. Strada este foarte largă cu construcții imense în ”colonial style”. Pe merginea drumului se vinde foarte multă mîncare de stradă. Multî mănîncă în picoare sau pe motociclete. Mirosul uleiului ars plutește în aer combinat cu mirosul de bețișoare (incence sticks). Fiecare vînzător aprinde bețisoare, mai ales vînzătorii de fructe.
Anjunsă la rîu, am uitat că am venit pînă aici cu scopul de a procurara bilet la tren. Am văzut că o barcă urmează să traverseze rîul în cealaltă parte, și m-am grăbit să cumpăr bilet. Barcă traversa rîul spre Howrah, unde este una din gările de tren din Calcutta. Am ajuns la Baboo Ghat, unde priveliște era similară cu ceea ce se întîmplă în Varanassi. Multe persoane se scăldau în rîu sau își spălau rufele. Bărbați pe jumătate în apă și cealaltă jumătate fiind cu spumă de săpun, foarte conștiincios își rod dinții cu periuța de dinți. Femeile colorate, pînă la genunchi în apă, aplecate spală rufe. Poluare. Miros de apă bîhlită. Am urcat în pimul autobus care s-a oprit. Așa ca întîmplat că am ajuns din nou în Howrah, dar de acolo am luat alt autobus înapoi, și am coborît la Rabindra Sadan, care este în centru Calcuttei și unde sunt concentrate multe ”puncte fierbinți” din ghidurile turistice despre Calcutta.
Rabindra Sadan și ploaia
Am uitat să i-au dejunul, și deja era ora prinzului și îmi era foame. Plus, a început să ploaie foarte puternit, și multă lume s-a refugiat sub un cort imens roș-verzui din fața Nandan-ului (un cinematograf care se află în area Rabindra Sadan). Mai tîrziu am aflat că în fiecare seară, lumea se adună în cort și recită poezii sau cîntă cîntece. Pe lîngă cort sunt multe tarabe cu mîncare, fructe, băuturi etc. Am mîncat în cort contemplînd sunetul picătorilor de ploaie ce puternic loveau suprafața cortului. După ce m-am încărcat cu energie, am mers spre ”Academy of fine arts” (Academia de artă). Plouă puternic. În 5 minute m-am udat toată. În academie erau vreo 3 expoziții de pictură a tinerilor artiști din India. Cîteva tablouri m-au impresionat . ”French kiss” – pe canvas ilustrat un cîine care linge penisul unui bărbat. Lucrare realizată în ulei pe canvas în culori alb și negru. ”Headless drummer ” – un botoșat fără cap, care în loc de tobă bate în cap. Mi s-a făcut dor de periuțele mele pentru o perioadă.
Iarăși prin ploaie am pornit spre Catedrala Sfîntului Paul. Această catedrală a fost consacrată în 1847 drept prima Biserică Episcopală din Orient. Biserică în stil gotic, de culoare alba care în prezent se renovează în exterior. Security (da, biserica are security la intrarea în ogradă) mi-a cerut 10 ruppie, să le cumpere cîinilor din biscuiți. Am rămas puțin mirată de acest pretects de extorcare de bani dar am apreciat originalitatea.
După biserică am mers spre Victoria Memorial. Construit în 1920 de către britanici, această constructive este o ”corcitură reușită” dintre Buckingham palace și Taj Mahal. Construcția a durat 15 ani și i-a costat pe britanici 7.5 millioane de rupii (foarte mult pentru acea perioadă). Această grădină și clărire (transformată în Muzeu după independență) dedicate Reginii Victoria au ramas intacte și din India, te teleportează în Londra. Eu am vizitat-o în timpul ploii, ceea ce mi s-a asociat cu Anglia și mai mult.
Am întîlnit apusul în Victoria Memorial. Parcul practic pustiu, numai niște cupluri, ”hunters of extreme sensations” se sărutau în ploaie pe băncile din parc, și eu umblînd ca o stafie udă printre copaci.
La 18.30 am mers la Birla Planetariu. Prezentarea a durat 30 minute, și am vazut stelele așa cum se văd ele în Calcutta. Prezentarea s-a axat mai mult pe prezentarea planetelor și cîtorva constelații majore. Doamna care vorbea avea un glas oribil, plus accentul indian era prea puternic, ca trebuia sa mă concentrez să înțeleg ce spune ea în engleză. Am cedat și pur și simplu admiram proiecțiile de pe pod.
Akash și cafeaua
La ieșirea din Planetariu m-am întiîlnit cu Akash, un băiat din Calcutta de pe Couchsurfing. Este un prieten al unor prieteni din Delhi. Am mers la o cafea și am discutat mult despre India, Calcutta, călătorii, familie, căsătorii. Sora lui Akash are 24 de ani, și toată familia îi caută mire pentru a-i aranja căsătoria. Căsătoria poate fi decisă după prima întîlnire a părinților, chiar fără acordul fetei. Dar, în prezent fetele deobicei se întrebă după ce-l văd pe băiat prima dată. Akash vrea să plece din Calcutta în Pune, Delhi sau Gurgaon, pentru că spune el: ” Calcutta este un oraș foarte ”slow” (încetinit)”. ”Totul aici se întîmplă foarte încet, lumea este prea relaxată și vorbește mult, discută, dar în realitate nu face nimic”, astfel Akash și-a motivat decizia de a pleca.
Ceea ce spune Akash este relativ adevărat, dar eu aș atribui această afirmație nu numai Calcuttei, dar întregei Indii.
Shanti! Shanti! Shanti! Close your eyes, relax and enjoy, you are in India
In "Citizen park" copii alearga sub sarele mamei
Podul Howrah
Priveliste din Barca
.