Moldova Creștină

Favicon Moldova Creștină

Răspunsuri

RSS posts

Comentează

Din loc, de pe loc, în loc de – câte fețe are cuvântul „loc”? (2)

După ce am explorat sensurile de bază ale cuvântului „loc”, revenim cu o a doua pastilă dedicată expresiilor în care acesta apare. Vom analiza nu doar sensurile, ci și nuanțele contextuale care transformă acest cuvânt simplu într-un adevărat „cameleon lingvistic”. Haideți să vedem cum se schimbă sensul în funcție de împrejurare și construcție.

1. DIN LOC vs. DE PE LOC

Din loc – loc. adv. De acolo de unde este sau se află cineva, stând nemișcat, fără a se deplasa.

Se referă, în general, la interiorul unui loc sau la plecarea de undeva. Accentul cade pe mișcarea din interiorul unei poziții sau ieșirea dintr-un spațiu (nu neapărat fizic).

Exemple:

„Domnul a zis lui Avram după ce s-a despărţit Lot de el: «Ridică-ţi ochii şi, din locul în care eşti, priveşte spre miazănoapte şi spre miazăzi, spre răsărit şi spre apus; căci toată ţara pe care o vezi ţi-o dau ţie şi seminţei tale în veac.»” (Geneza 3:14-15)

Munții păreau că nu s-au urnit din loc de când lumea, străjuind tăcuți valea adormită.

De pe loc – loc. adv. Se referă la suprafața sau poziția exactă ocupată de ceva sau cineva. Accentul cade pe punctul concret unde se află ceva, cu ideea de contact cu o suprafață.

Exemple: „Trenul s-a urnit de pe loc cu un oftat greu, de parcă părăsea cu părere de rău gara.” (Mara, Ioan Slavici)

„De pe loc, Mircea a simțit că trebuie să facă ceva pentru a opri avalanșa de evenimente.” (Cel mai iubit dintre pământeni, Marin Preda)

„A plecat din loc” = a început să se miște.

„A sărit de pe loc” = a făcut o acțiune în punct fix.

2. A ȚINE LOC DE

A ține loc de – a înlocui, a servi în locul cuiva sau a ceva, a îndeplini temporar sau simbolic o funcție sau un rol.

Exemple:

„Tot pământul avea o singură limbă şi aceleaşi cuvinte. Pornind ei înspre răsărit, au dat peste o câmpie în ţara Şinear şi au descălecat acolo. Şi au zis unul către altul: «Haidem să facem cărămizi şi să le ardem bine în foc!» Şi cărămida le-a ţinut loc de piatră, iar smoala le-a ţinut loc de var.” (Geneza 11:1-3)

Faptul că îl asculți pe cineva fără să-l întrerupi ține loc de sfat, pentru că uneori omul are nevoie doar să fie auzit.

3. A-I STA CUIVA MINTEA ÎN LOC

A-i sta cuiva mintea în loc–expresia este folosită pentru a indica o stare de uimire sau surpriză extremă, care face ca persoana respectivă să rămână fără reacție, ca și cum ar fi „înghețat” în momentul respectiv.

Exemple:

„Vitoria a rămas pentru câteva clipe nemișcată, cu mintea în loc, la auzul veștii că soțul ei nu mai trăia.”(Mihail Sadoveanu, Baltagul)

Când am văzut rezultatele implementării proiectelor de către această organizație, nu mi-am putut crede ochilor, iar mintea mi s-a oprit pur și simplu în loc de mirare.

4. A-I VENI (CUIVA) INIMA LA LOC

A-i veni (cuiva) inima (sau sufletul) la loc–este folosită pentru a descrie o stare de ușurare sau de calmare a unei persoane după o perioadă de îngrijorare sau stres.

Exemple:

După ce a aflat că fiul său ajunsese în siguranță acasă, i-a venit inima la loc, simțind o mare ușurare că teama și îngrijorarea s-au risipit în sfârșit.

După ce au terminat discuțiile cu autoritățile și au primit aprobarea necesară pentru proiect, i-a venit inima la loc, știind că toate eforturile lor nu au fost în zadar.

5. A PUNE PE CINEVA LA LOCUL LUI

A pune pe cineva la locul lui – a-i da cuiva o lecție de bună-cuviință, a arăta cuiva ce se cuvine și ce nu.

Exemple:

Când a încercat să o critice pe colega sa pentru idei care i se păreau nesemnificative, managerul a pus-o la locul ei, explicându-i că toate opiniile sunt importante și trebuie respectate, indiferent de statutul persoanei.

După ce tânărul a început să țipe și să fie obraznic în fața profesorului, acesta l-a pus la locul lui, subliniind că astfel de comportamente nu sunt tolerate și că trebuie să aibă respect pentru autoritate.

6. LOCUL SFÂNT/LOCUL PREASFÂNT

Locul Sfânt/Locul Preasfânt – „Locul Sfânt” și „Locul Preasfânt” sunt termeni biblici și teologici care desemnează spații sacre distincte din Cortul întâlnirii și mai târziu din Templul din Ierusalim, folosite în cultul religios evreiesc. Ambele exprimă grade diferite de sfințenie și apropiere de prezența lui Dumnezeu.

Locul Sfânt (în ebraică: Qodesh) – este prima încăpere a Cortului întâlnirii sau a Templului, situată imediat după curtea exterioară. Aici aveau acces preoții, dar nu oricine. În el se aflau obiecte sfinte, precum:

– sfeșnicul cu șapte brațe (Menora);

– masa pâinilor pentru punerea înainte;

– altarul tămâierii;

Este considerat un spațiu de slujire, unde se aduceau jertfe simbolice și rugăciuni.

Locul Preasfânt (Qodesh haQodashim = Sfânta Sfintelor) – este a doua încăpere, cea mai sfântă, situată dincolo de perdeaua groasă care o separa de Locul Sfânt. Numai marele preot avea voie să intre, o singură dată pe an, de Ziua Ispășirii (Yom Kippur), pentru a aduce jertfă de ispășire pentru popor. Aici se afla Chivotul Legământului, care simboliza prezența directă a lui Dumnezeu. Este un spațiu asociat misterului, sfințeniei supreme și prezenței divine directe.

Simbolism:

Locul Sfânt – apropiere de Dumnezeu prin slujire.

Locul Preasfânt – comuniune intimă cu Dumnezeu, dar accesibil doar prin curăție desăvârșită.

Exemple:

„În adevăr, s-a făcut un cort. În partea dinainte, numită «Locul Sfânt», erau sfeşnicul, masa şi pâinile pentru punerea înaintea Domnului; după perdeaua a doua se afla partea cortului care se chema «Locul Preasfânt».

El avea un altar de aur pentru tămâie şi chivotul legământului, ferecat peste tot cu aur. În chivot erau un vas de aur cu mană, toiagul lui Aaron, care înfrunzise, şi tablele legământului.” (Evrei 9:2-4)

7. ÎN LOC SĂ vs. ÎN LOC DE A

În loc să/în loc de a – sunt structuri echivalente din punct de vedere semantic și se folosesc pentru a exprima o alternativă sau o contrapunere între două acțiuni. Ele marchează o alegere negativă față de o variantă considerată potrivită sau dezirabilă.

Ambele introduc o acțiune care nu s-a făcut, fiind înlocuită cu alta. Diferența dintre ele este una gramaticală, în funcție de forma verbului care urmează.

În loc să – loc. conj. Funcționează ca o conjuncție compusă. Se folosește atunci când urmează un verb la conjunctiv, care introduce o propoziție subordonată.

Exemple:

În loc să ofere o analiză obiectivă a situației, raportul a fost încărcat de generalizări și formulări vagi.

În loc să-și ceară scuze pentru întârziere, a început să explice pe un ton defensiv cât de complicată a fost ziua lui.

În loc de a – loc. prep. Funcționează ca o prepoziție compusă și se folosește când urmează un verb la infinitiv lung (a face, a merge, a munci).

Exemple:

În loc de a reduce birocrația, reforma a dus, paradoxal, la o creștere a numărului de documente necesare.

În loc de a te concentra pe ceea ce îți lipsește și de a tânji după reușitele altora, pune în valoare potențialul cu care ai fost înzestrat și folosește-l din plin pentru a contribui la binele celor din jur și la îmbogățirea mediului în care trăiești.

Diferența este subtilă:

– În loc să este mai frecvent în limbajul curent;

– În loc de a are o nuanță mai formală, fiind folosit mai ales în scris sau în exprimarea elevată.

În articolul următor, vom vorbi despre cuvintele care apar doar la forma de plural, cunoscute în gramatica limbii române sub denumirea de pluralia tantum (din latină, „numai plural”).

Articolul Din loc, de pe loc, în loc de – câte fețe are cuvântul „loc”? (2) apare prima dată în Moldova Creștină.

Cum ucenicia mi-a schimbat fiul: De la adolescent la slujitor de încredere

Parte a viziunii noastre este să oferim pregătire la un nivel mai înalt mai multor lucrători creștini la viitorul Centru Misionar de Pregătire și Strategie, așa cum am făcut pentru Vladimir din Ucraina. Cu 11 ani în urmă, el slujea împreună cu soția la plantarea bisericii din satul Perespa. După modelul văzut la alții, au încercat să invite oamenii săraci din localitate la biserică, oferindu-le ajutoare materiale, dar aceștia nu erau interesați de învățătura Evangheliei și nu au obținut aproape niciun rezultat. La început, veneau 50 de copii, atrași de darurile primite, dar neavând interes pentru învățătură, au rămas mai puțin de 10. În această situație frustrantă, Vladimir i-a împărtășit soției dorința de a deveni student la facultatea de Taekwon-Do a Școlii Internaționale de Misiune din Moldova. Deși aveau copii mici, soția l-a încurajat mult să meargă, știind pasiunea lui Vladimir pentru sport și artele marțiale. Au vândut mașina și, împreună cu donația de 1000$ strânsă de biserica locală, Vladimir a reușit să acopere cheltuielile pentru studii și să lase bani soției pentru nevoile familiei în perioada studiilor. Imediat după întoarcerea sa, în același sat s-au adunat 40 de copii care au început să învețe Biblia și sportul cu toată dedicarea.

Roman, un creștin din regiune, care practicase anterior artele marțiale, a venit să învețe de la Vladimir și s-a alipit lucrării.

Acum doi ani, Vadim, fiul lui Vladimir, inspirat de exemplul tatălui său, a devenit student la Școala Internațională de Misiune și s-a alăturat lucrării ca instructor. De-a lungul celor 11 ani de activitate, Vladimir și echipa sa au reușit să predea sistematic Evanghelia și Taekwon-Do unui număr de peste 500 de copii și adolescenți. După ce Vladimir a fost mobilizat în armată, fiul său, Vadim și instructorul Roman au continuat procesul intensiv de ucenicie.

Participă pe 3 aprilie la întâlnirea pe ZOOM, unde vei putea afla cum funcționează Școala Internațională de Misiune, vei asculta mărturiile celor care au fost echipați pentru lucrare aici și care acum conduc suflete la Hristos și fac ucenici adevărați. Pentru a participa la întâlnirea online, urmează acești trei pași simpli:

Copiază link-ul de conectare: https://us02web.zoom.us/j/86563146512?pwd=gDJ5swQyKzOs1QLcKUEVf7meYzaCZF.1 Meeting ID: 865 6314 6512 Passcode: 324405 Rezervează în calendarul tău ora 19:00 la data 3 aprilie. Conectează-te la ora stabilită, ascultă și adresează întrebările tale.

Vladimir mai spunea:

„Cine știe unde ar fi fost fiul meu în această perioadă a adolescenței, ce prieteni și-ar fi făcut și dacă ar mai era în biserică, de nu ar fi fost încadrat în acest proces intens și interesant de ucenicie. Acum a devenit un om de încredere în Evanghelie, lucrează cot la cot cu mine și cu alți lucrători și este capabil să îi învețe și pe alții.”

Avem o foarte mare bucurie în Domnul! Prin harul Său și prin rugăciunile și donațiile voastre, Dumnezeu ne-a ajutat să procurăm terenul pentru construcția Centrului Misionar de Pregătire și Strategie! Continuați să vă rugați împreună cu noi pentru perfectarea documentelor și permisiunilor necesare, pentru strângerea fondurilor și începerea construcției. Vă mulțumim că v-ați alipit acestei viziuni și participați cu donațiile voastre pentru a putea desfășura următoarele etape ale construcției.

Articolul Cum ucenicia mi-a schimbat fiul: De la adolescent la slujitor de încredere apare prima dată în Moldova Creștină.

Loc ascuns, loc geometric, loc de cinste – câte sensuri are cuvântul „loc”?

Fiecare om are un loc sub soare, oricât de departe nu te-ar duce drumul vieții, gândurile întotdeauna te vor purta spre locul în care te-ai născut, acolo unde îți sunt rădăcinile și unde a rămas o parte din tine. Locul mai poate fi sfânt, ascuns, geografic și de cinste. În pastila de astăzi, dorim să explorăm bogăția semantică a cuvântului „loc” împreună.

1. PUNCT ÎN SPAȚIU

Loc – sub. neutru. Punct sau porțiune determinată în spațiu.

Exemple:

„Dumnezeu a zis: «Nu te apropia de locul acesta; scoate-ţi încălţămintea din picioare, căci locul pe care calci este un pământ sfânt.»” (Exodul 3:5)

„Iacov a plecat din Beer-Șeba și s-a îndreptat spre Haran. A ajuns într-un loc unde a rămas peste noapte, căci soarele apusese.” (Geneza 28:10-11)

„Ajunseră la un loc unde codrul se rărea, și printre ramurile subțiri se zărea lumina lunii, albă și rece ca o spadă de oțel.” (M.Sadoveanu, Frații Jderi)

2. LOC GEOGRAFIC

Loc geografic – un punct sau o zonă bine determinată în spațiu, identificabilă prin coordonate geografice sau prin trăsături specifice ale reliefului, climatului, florei, faunei ori activității umane.

Exemple:

Delta Dunării este un loc geografic unic în Europa, fiind una dintre cele mai bogate zone în biodiversitate și un important refugiu pentru păsările migratoare.

Stabilirea exactă a unui loc geografic necesită utilizarea sistemelor de poziționare globală (GPS) și a hărților topografice pentru a determina coordonatele sale precise și caracteristicile sale fizice.

Fiecare loc geografic are un ecosistem unic, iar intervențiile umane trebuie realizate cu atenție pentru a menține echilibrul dintre dezvoltarea economică și conservarea biodiversității.

3. LOCURI SFINTE

Locuri sfinte – locurile în care se află biserici și mănăstiri, mai ales Ierusalimul și Muntele Athos. Ansamblu de localități și monumente celebrate de o religie în amintirea unor momente semnificative pentru propria istorie. În mod particular, această denumire este folosită în legătură cu locurile din Palestina care amintesc de prezența lui Isus Hristos (Grota de la Betleem, Nazaret, muntele Tabor, Sfântul Mormânt etc.), venerate de religiile mozaică, creștină și musulmană.

Exemple:

Muntele Athos (Grecia) – centrul monahismului ortodox.

Muntele Athos este un loc sfânt al Ortodoxiei, unde accesul femeilor este interzis de peste 1.000 de ani. Călugării care trăiesc aici duc o viață ascetică, dedicată rugăciunii și postului.

Muntele Sinai (Egipt) – locul unde Moise a primit Tablele Legii.

Considerat sacru de către creștini, evrei și musulmani, Muntele Sinai este locul unde, potrivit Bibliei, Moise a primit Cele Zece Porunci.

Mecca (Arabia Saudită) – cel mai sfânt loc al Islamului.

Mecca este orașul natal al Profetului Mahomed și locul unde milioane de musulmani din întreaga lume vin anual în pelerinaj (Hajj).

Muntele Templului (Ierusalim) – loc sfânt pentru trei mari religii.

Acesta este unul dintre cele mai disputate locuri sfinte, având semnificație majoră pentru iudaism, creștinism și islam. Aici se află Zidul Plângerii (ultimul vestigiu al Templului lui Solomon), Cupola Stâncii (unde musulmanii cred că Profetul Mahomed s-a înălțat la cer) și Biserica Sfântului Mormânt (unde creștinii cred că a fost îngropat și a înviat Isus Hristos).

4. LOC GEOMETRIC

Loc geometric – linie plană ale cărei puncte au aceeași proprietate. Concept fundamental în matematică, desemnând mulțimea tuturor punctelor care îndeplinesc o anumită proprietate sau condiție geometrică.

Cercul ca loc geometric:

Toate punctele dintr-un plan care sunt situate la aceeași distanță de un punct fix (numit centru) formează un cerc. Astfel, cercul este locul geometric al punctelor care se află la o distanță constantă de un centru dat.

Situație practică:

În inginerie, proiectarea roților unui vehicul respectă proprietățile unui loc geometric circular, pentru a asigura mișcarea uniformă și echilibrată. 

Elipsa ca loc geometric:

Elipsa este locul geometric al punctelor pentru care suma distanțelor față de două puncte fixe (focare) este constantă.

Exemplu astronomic:

Mișcarea planetelor în jurul Soarelui urmează traiectorii eliptice, conform legilor lui Kepler.

5. LOC DE CINSTE

Loc de cinste – o poziție privilegiată, de onoare sau de mare importanță într-un anumit context.Se referă la un spațiu fizic destinat unei persoane sau unui obiect de mare valoare sau respect.De asemenea,poate desemna și o poziție simbolică într-un clasament, într-o ierarhie sau într-un context cultural și istoric.

Exemple:

La masa de sărbătoare, bunicul ocupa întotdeauna un loc de cinste, fiind cel mai respectat membru al familiei și cel care rostea urările înainte de a începe ospățul.

În galeria de artă, pictura celebrului maestru ocupa un loc de cinste, fiind plasată în centrul expoziției și admirată de toți vizitatorii.

În istoria țării noastre, eroii care și-au sacrificat viața pentru libertate vor avea întotdeauna un loc de cinste în memoria colectivă.

6. LOC ASCUNS

Loc ascuns – un spațiu sau o zonă care nu este vizibilă sau ușor accesibilă, fiind ferită de privirile oamenilor. Utilizat cu sens propriu, se referă la un loc greu de găsit sau intenționat mascat.

Exemple:

Manuscrisul pierdut al scriitorului a fost descoperit într-un loc ascuns al arhivelor, unde nimeni nu se gândise să caute.

În pădure, copiii și-au creat un loc ascuns între copaci, unde se jucau fără să fie descoperiți.

Cu sens figurat, poate desemna un aspect tainic, necunoscut sau inaccesibil al unei situații sau al unei persoane.

Exemple:

În inima fiecărui om există un loc ascuns unde își păstrează cele mai adânci gânduri și sentimente.

Adevărul nu este întotdeauna la suprafață; uneori, el se află într-un loc ascuns al minții, așteptând să fie descoperit de cei care au curajul să caute.

7. LOC DE MUNCĂ

Loc de muncă – locul fizic unde se desfășoară activitatea profesională. Poziția ocupată într-o organizație, meseria sau funcția pe care o are cineva. Concept social și economic, referindu-se la oportunitățile de angajare și stabilitatea profesională.

Exemple:

Într-un spital modern, fiecare secție constituie un loc de muncă specializat, unde medicii și asistentele își desfășoară activitatea în echipă pentru a asigura îngrijiri adecvate pacienților.

Locul său de muncă în administrația publică presupune o mare responsabilitate, deoarece trebuie să ia decizii care influențează viața comunității locale.

O economie în creștere atrage investiții și creează locuri de muncă stabile, oferind oportunități atât pentru tinerii absolvenți, cât și pentru profesioniști cu experiență.

În articolul următor vom continua exlorarea semantică a cuvântului „loc”, încadrându-l în contextul potrivit sensului lui.

Articolul Loc ascuns, loc geometric, loc de cinste – câte sensuri are cuvântul „loc”? apare prima dată în Moldova Creștină.

Urgența plantării de biserici

Dumnezeu ne-a binecuvântat să trăim vremuri de cea mai mare libertate religioasă, dar ritmul plantării de noi biserici are nevoie de creștere. Există un potențial imens pentru răspândirea Evangheliei în locuri noi, iar Dumnezeu cheamă credincioși curajoși și dedicați să ducă mai departe această misiune. Când alegem să ieșim din zona de confort și să ne implicăm activ în plantarea de noi biserici, devenim parte din lucrarea extraordinară pe care Dumnezeu o face în țara noastră.

După ce au auzit mesajul pe care l-am predicat în Biserica Baptistă din Cioburciu, Andrei și Olesea Procopenco au răspuns chemării și au ieșit în fața bisericii împreună cu ceilalți care s-au pocăit de vechile lor păcate, alegând să urmeze calea mântuirii prin Hristos. Au început să lucreze cu copilașii și să-i invite la biserică, dar și-au dat seama că au nevoie de pregătire. Astfel au venit la Institutul Precept, apoi la Școala Internațională de Misiune, după absolvirea căreia au mers în 2017 să preia lucrarea bisericii baptiste din Țărăncuța, care tocmai trecuse printr-o profundă criză spirituală din pricina învățăturilor străine care fuseseră strecurate.

Pe parcursul celor 7 ani de când conduce biserica din Țărăncuța, Dumnezeu l-a ajutat pe Andrei să conducă pe mulți la Hristos și să formeze o echipă de 18 lideri care fac misiune în 17 localități, unde propovăduiesc în mod sistematic Evanghelia la peste 400 de copii și maturi. În perioada 14-16 aprilie, Andrei va veni împreună cu liderii-cheie din echipă ca să se alăture celorlalți plantatori de biserici, unde împreună vom analiza mersul lucrării de misiune, vom învăța din Scripturi despre așezarea rânduielii în noile biserici și despre pașii concreți care trebuie urmați în contextul nostru pentru a păstra un ritm biblic sănătos în formarea noilor biserici. Rugați-vă împreună cu noi pentru Andrei, echipa lui și toți misionarii și pastorii care vor participa la această întâlnire de lucru. Dacă aveți dorința sau sunteți în procesul de plantare a unei biserici și nu știți de unde să începeți, iată care sunt primii 3 pași:

Roagă-te acum și cere lui Dumnezeu să-ți arate rolul care îți revine pentru inițierea plantării unei biserici noi. Rezervează în calendar datele de 14-16 aprilie și planifică cum să ajungi la Vila Dorului din localitatea Molovata Nouă. Completează formularul de înscriere online.

Articolul Urgența plantării de biserici apare prima dată în Moldova Creștină.

Adolescenții părăsesc Biserica? Descoperă cum Școala Timotei transformă tinerii în slujitori dedicați!

Cum este posibil să înveți sistematic din Biblie la tabere și în centrele de zi peste 750 de copii din mai multe sate și când ajung adolescenți să nu mai rămână nimeni în biserică? Aceasta era problema mare a pastorului Vardan Tadevosyan din Zorovan, Armenia. A hotărât să ridice calitatea învățării și a împărțit elevii pe clase, după vârstă, cu bănci, tablă, ca la școală, căci el este învățător de matematică de profesie. Apoi a făcut apel la misiunea Precept să începem Școala Timotei. Peste 110 de adolescenți și tineri (14-18 ani) au devenit studenți. Ei au crescut în credință, au învățat să predea Biblia și acum slujesc celorlalți copii, conduc tabere, predau la școala duminicală și la centrele de zi. Mare a fost bucuria pastorului Vardan când săptămâna aceasta am celebrat absolvirea primilor studenți, iar diaconul Vardan Khachatryan a primit diploma de profesor al Institutului Precept și a Școlii Timotei.

Pastorul Movses și soția lui, Monica, din orașul Vaik, când au auzit despre Școala Timotei din Zorovan, și-au dat seama că au exact aceeași problemă — copiii, ajungând adolescenți, nu mai sunt interesați de Biserică și de Evanghelie. Au căutat adolescenți și, după ce i-au motivat, 26 dintre ei s-au înscris la Școala Timotei împreună cu profesorii lor de la școala duminicală. Adolescenții și copiii au început să vină cu interes la biserică pentru că profesorii predau Biblia într-un mod captivant și profund. Acei adolescenți care părăsiseră biserica acum, fiind studenți la Școala Timotei, predau la centrele de zi pentru copiii din familii vulnerabile și îi ajută pe Movses și Monica în plantarea unei noi biserici.

Împreună cu învățătorii mei, Mia și Costel Oglice, ne-am bucurat nespus că, după ce în 2016 am elaborat curricula și am început prima Școală Timotei în Chișinău, Moldova, acum aceasta s-a extins până la 52 filiale în 22 țări. Cu prilejul venirii la acest eveniment s-a desfășurat în Armenia și o conferință pentru pastori unde am studiat cursul “Doamne, învață-mă să fiu biruitor în luptă spirituală”.

Dacă vă confruntați cu aceeași problemă, când adolescenții se răcesc în privința bisericii și a credinței, noi suntem gata și dorim să vă ajutăm să începeți o filială a Școlii Timotei sau să vă direcționăm spre una care este în apropiere de voi, dacă există. Aceasta va fi cel mai strategic pas în pregătirea noilor slujitori pentru biserică și pentru lucrarea evangheliei în aria unde locuiți și pentru misiunea mondială.

Ce trebuie să faci pentru a readuce adolescenții în biserică și să-i ajuți să devină predicatori, pastori, misionari, plantatori de biserici, etc.? Iată pașii pentru a începe o filială a Școlii Timotei în biserica ta:

Motivează și adună un grup de minim 25 de adolescenți (14-18 ani) din biserica ta și posibil din bisericile din jur, care sunt dispuși să se angajeze într-un program serios de studiu biblic și formare pentru slujire. Trimite o cerere oficială din partea bisericii sau a asociației de biserici la adresa mea de email, exprimând interesul și angajamentul pentru deschiderea unei filiale a Școlii Timotei. Alcătuiește și atașează o listă completă cu cei minim 25 de adolescenți și tineri care sunt gata să parcurgă întregul program de studiu structurat în 7 sesiuni de câte 10 zile fiecare, desfășurat pe o perioadă de 3,5 ani.

După ce vom primi aceste informații, vom lua legătura cu tine pentru a planifica pașii următori pentru lansarea Școlii Timotei în biserica ta. Acest program strategic va transforma viitorul bisericii tale și va pregăti o nouă generație de slujitori dedicați!

ȘCOALA TIMOTEI: OPORTUNITĂȚI DE STUDII ÎN LIMBA ROMÂNĂ:

Iosua; Doamne, am nevoie de răspunsuri – 16-28 iunie 2025 – Chișinău, Moldova Estera; Cum să folosescă un creștin tehnologiile informaționale – 11-22 august 2025 – Cahul, Moldova Iosif; Doamne, învață-mă să studiez Biblia în 28 de zile – 29 decembrie – 10 ianuarie – Chișinău, Moldova Iosif; Doamne, învață-mă să studiez Biblia în 28 de zile – 2-10 ianuarie 2025 – Cahul, Moldova

Articolul Adolescenții părăsesc Biserica? Descoperă cum Școala Timotei transformă tinerii în slujitori dedicați! apare prima dată în Moldova Creștină.

Testamentul nu se lasă când ești pe patul de moarte – Vasile Filat

Testamentul și puterea casei în rânduială nu se lasă abia în punctul când când vei fi pe patul de moarte. Îngrijește-te de ai tăi, și nu urma exemplul lui Ezechia, a cărui istorie o relatez în video de mai sus. Vă invit să îl ascultați și să primiți învățătura pe care v-o dau.

❓Puneți o întrebare: https://bit.ly/3fN2se7 ✝ Vrei să devii ucenicul lui Hristos? https://bit.ly/3EcX4KO 📚 Studiază Biblia online cu Vasile Filat https://bit.ly/3OjfLA1 sau alege-ți un alt grup de studiu https://bit.ly/3UqHbpJ 🎁 Donează https://bit.ly/3NQJdx5

– Contactele noastre – ☎ Linia de ajutor spiritual +37378777099 (Whatsapp, Telegram), Luni-Vineri, 09:00-18:00 🌐 Website Moldova Creștină https://bit.ly/3UEXeR3 👍 Facebook Moldova Creștină https://bit.ly/3hF1xNr 👴 Facebook Vasile Filat https://bit.ly/3UYjG7h 👴 Instagram Vasile Filat https://bit.ly/3UPTlZ8 👴 TikTok Vasile Filat https://bit.ly/3UHwPlB 👴 Telegram canal Pastor Vasile Filat @raspunsuribiblice ✉ E-mail contact@moldovacrestina.md

Articolul Testamentul nu se lasă când ești pe patul de moarte – Vasile Filat apare prima dată în Moldova Creștină.

Te avertizez despre o cursă periculoasă – Vasile Filat

Lăudăroșia vieții este o cursă periculoasă de care mulți se agăță în zilele acestea. Vedeți în acest video cât de scump l-a costat pe împăratul Ezechia lăudăroșia aceasta, și află cum să te ferești de acest lucru rău.

❓Puneți o întrebare: https://bit.ly/3fN2se7 ✝ Vrei să devii ucenicul lui Hristos? https://bit.ly/3EcX4KO 📚 Studiază Biblia online cu Vasile Filat https://bit.ly/3OjfLA1 sau alege-ți un alt grup de studiu https://bit.ly/3UqHbpJ 🎁 Donează https://bit.ly/3NQJdx5

– Contactele noastre – ☎ Linia de ajutor spiritual +37378777099 (Whatsapp, Telegram), Luni-Vineri, 09:00-18:00 🌐 Website Moldova Creștină https://bit.ly/3UEXeR3 👍 Facebook Moldova Creștină https://bit.ly/3hF1xNr 👴 Facebook Vasile Filat https://bit.ly/3UYjG7h 👴 Instagram Vasile Filat https://bit.ly/3UPTlZ8 👴 TikTok Vasile Filat https://bit.ly/3UHwPlB 👴 Telegram canal Pastor Vasile Filat @raspunsuribiblice ✉ E-mail contact@moldovacrestina.md

Articolul Te avertizez despre o cursă periculoasă – Vasile Filat apare prima dată în Moldova Creștină.

Din cauza, din cauză că, pentru că – cum este corect?

În pastila trecută, am vorbit despre utilizarea incorectă a unor termeni precum „doar” și „decât”, confuzia dintre „vizavi”, „vizavi de”, „referitor la” și am văzut că aceste mici scăpări pot afecta claritatea și corectitudinea exprimării. Astăzi vom analiza alte patru exemple complexe, care creează confuzie atunci când dorim să le utilizăm în context.

1. LA FINAL vs. ÎN FINAL vs. ÎN CELE DIN URMĂ

La final – loc. prep. Se utilizează pentru a se referi la sfârșitul unui eveniment, proces sau perioadă de timp. Este utilizată pentru a desemna momentul de încheiere a unui ciclu, eveniment sau activitate. De obicei, este urmată de un substantiv sau complement care indică evenimentul sau perioada specifică.

Exemple:

La finalul anului școlar, elevii au susținut examenul de absolvire, iar profesorii au organizat o festivitate pentru a le înmâna diplomele.

La finalul întâlnirii, am discutat despre pașii următori în implementarea proiectului și am stabilit un termen-limită pentru fiecare activitate. 

În final – loc. adv. Este potrivit pentru concluzii generale (În final, putem spune că…), dar poate suna pleonastic lângă cuvântul „concluzie”.

Greșit: În final, concluzia studiului este că trebuie să reducem consumul de plastic. (Expresia pare pleonastică, deoarece „concluzia” este deja o idee finală.)

Corect: Concluzia studiului este că trebuie să reducem consumul de plastic.

Alte exemple:

Drumul a fost lung și obositor, dar în final, am ajuns la destinație în siguranță.

Timp de ani de zile a visat să-și publice cartea, iar în final, munca și perseverența i-au fost răsplătite cu succes.

În cele din urmă – loc. adv. Se utilizează pentru a exprima rezultate obținute după un proces lung (În cele din urmă, după multe cercetări, studiul arată că…).

Exemple:

După ani întregi de muncă și sacrificii, în cele din urmă, a reușit să își deschidă propria afacere, demonstrând că perseverența aduce succesul.

A trăit întreaga viață căutând un sens profund, iar în cele din urmă, și-a dat seama că fericirea se găsește în lucrurile simple.

2. DIN CAUZA vs. DIN CAUZĂ CĂ vs. PENTRU CĂ

Din cauza – loc. prep. Introduce o cauză și este urmată de un substantiv sau un pronume la cazul genitiv. Este utilizată predominant pentru a indica o cauză negativă, adică un motiv care a dus la un efect nedorit, o problemă sau o dificultate.

Exemple:

Nu am reușit să termin raportul la timp din cauza oboselii extreme, care m-a împiedicat să mă concentrez.

Chiar dacă s-a antrenat luni întregi, sportivul nu a participat la competiție din cauza unei accidentări grave la genunchi.

Din cauză că – loc. prep. Introduce o propoziție subordonată cauzală și explică motivul unei acțiuni. Spre deosebire de „din cauza”, care este urmată de un substantiv sau pronume, „din cauză că” este urmată de o propoziție cu verb. Se poate folosi atât pentru cauze negative, cât și pentru cauze neutre/pozitive, dar apare mai des în contexte formale sau administrative.

Exemple:

Meciul a fost anulat din cauză că a plouat torențial și terenul a devenit impracticabil, iar organizatorii nu au avut alternative.

Proiectul nu a fost aprobat din cauză că nu a respectat criteriile de eligibilitate stabilite de finanțator.

Pentru că – loc. conjcț. Introduce o propoziție subordonată cauzală și indică motivul sau cauza unei acțiuni. Este cea mai neutră și frecventă construcție cauzală în limba română, fiind utilizată atât în limbajul formal, cât și în cel cotidian. Se folosește exclusiv înaintea unei propoziții cu verb, spre deosebire de „din cauza”, care este urmată de un substantiv.

Exemple:

„Dumnezeu a binecuvântat ziua a şaptea şi a sfinţit-o, pentru că în ziua aceasta S-a odihnit de toată lucrarea Lui pe care o zidise şi o făcuse.” (Genaza 2:3)

„Şi omul a zis: «Iată în sfârşit aceea care este os din oasele mele şi carne din carnea mea! Ea se va numi ‘femeie’, pentru că a fost luată din om.»” (Geneza 2:23)

Câteva remarci:

„Din cauză că” este mai formal, se folosește mai ales în administrație, birocrație sau scris oficial și este urmat de o propoziție subordonată.

„Pentru că” este mai natural și mai flexibil, folosit în toate registrele de limbă. Poate fi înlocuit cu „fiindcă” în multe situații, dar „din cauză că” nu.

„Din cauza” este urmat de substantiv/pronume.

3. CARE vs. PE CARE

Care – pron. relativ sau de întărire. Se folosește în propoziții subordonate atributive pentru a introduce un atribut ce determină un substantiv.

Exemple:

Cartea care a fost publicată anul trecut s-a vândut foarte bine, deși autorul care a scris-o nu era foarte cunoscut.

„Dumnezeu a zis: «Să fie nişte luminători în întinderea cerului, ca să despartă ziua de noapte; ei să fie nişte semne care să arate vremurile, zilele şi anii şi să slujească de luminători în întinderea cerului, ca să lumineze pământul.» Şi aşa a fost.” (Geneza 1:14-15)

Pe care – pron. relativ compus din prepoziția „pe” și pronumele relativ „care”. Se folosește atunci când „care” are funcția de complement direct în propoziția subordonată atributivă.

Exemple:

Cartea pe care am împrumutat-o de la bibliotecă trebuie returnată mâine, altfel voi plăti o amendă.

„Să păziţi şi să împliniţi toate poruncile pe care vi le dau astăzi, ca să trăiţi, să vă înmulţiţi şi să intraţi în stăpânirea ţării pe care a jurat Domnul că o va da părinţilor voştri.” (Deuteronomul 8:1)

4. DATORITĂ vs. DIN CAUZA

Datorită – prep. Se folosește pentru a exprima o cauză pozitivă, favorabilă, benefică. Ea se folosește atunci când subliniem faptul că un eveniment sau o acțiune a avut loc din cauza unui factor care a avut un impact pozitiv sau benefic asupra situației. „Datorită” se folosește întotdeauna cu substantivul la cazul dativ (care răspunde la întrebările „cărei persoane?/cărei lucruri?”).

Exemple:

Datorită cercetărilor științifice recente, am reușit să descoperim o soluție la această problemă.

Datorită educației primite, tinerii sunt mult mai pregătiți să facă față provocărilor vieții.

Datorită eforturilor depuse de întreaga echipă, proiectul a fost finalizat cu succes.

Din cauza – loc. prep. Indică o cauză negativă și se folosește pentru a arăta un motiv neplăcut, problematic sau defavorabil. Aceasta este folosită pentru a exprima o situație în care ceva a avut loc din cauza unui factor care a avut un efect negativ sau care a provocat o dificultate.

Exemple:

Din cauza vremii nefavorabile, care a inclus ploi torențiale și vânt puternic, evenimentul în aer liber a fost amânat pentru o săptămână.

Din cauza lipsei de fonduri suficiente și a întârzierii în aprovizionarea cu materialele necesare, construcția a fost suspendată pe o perioadă nedeterminată.

În pastila următoare, vom vorbi despre cuvântul „loc”, un alt cuvânt cu o polisemie bogată, și îl vom introduce în contextul potrivit sensului lui.

Articolul Din cauza, din cauză că, pentru că – cum este corect? apare prima dată în Moldova Creștină.

Rugăciune ca să te eliberezi de blestemul sărăciei – Vasile Filat

Te afli sub blestemul sărăciei? Vrei să scapi definitiv de sărăcie și să duci o viață împlinită? Atunci ascultă cu mare atenție acest video.

❓Puneți o întrebare: https://bit.ly/3fN2se7 ✝ Vrei să devii ucenicul lui Hristos? https://bit.ly/3EcX4KO 📚 Studiază Biblia online cu Vasile Filat https://bit.ly/3OjfLA1 sau alege-ți un alt grup de studiu https://bit.ly/3UqHbpJ 🎁 Donează https://bit.ly/3NQJdx5

– Contactele noastre – ☎ Linia de ajutor spiritual +37378777099 (Whatsapp, Telegram), Luni-Vineri, 09:00-18:00 🌐 Website Moldova Creștină https://bit.ly/3UEXeR3 👍 Facebook Moldova Creștină https://bit.ly/3hF1xNr 👴 Facebook Vasile Filat https://bit.ly/3UYjG7h 👴 Instagram Vasile Filat https://bit.ly/3UPTlZ8 👴 TikTok Vasile Filat https://bit.ly/3UHwPlB 👴 Telegram canal Pastor Vasile Filat @raspunsuribiblice ✉ E-mail contact@moldovacrestina.md

Articolul Rugăciune ca să te eliberezi de blestemul sărăciei – Vasile Filat apare prima dată în Moldova Creștină.

Ei (penticostalii) strigă în rugăciune și spune fiecare ce vrea – Vasile Filat

Este corect ca în adunare oamenii să ridice glasul și să strige în timp ce se roage toți împreună? Cum trebuie să fie rugăciunea? Este corect modul de rugăciune al penticostalilor? Este bine să te rogi în limbi în adunare?

În acest mesaj vorbesc despre aceasta.

❓Puneți o întrebare: https://bit.ly/3fN2se7 ✝ Vrei să devii ucenicul lui Hristos? https://bit.ly/3EcX4KO 📚 Studiază Biblia online cu Vasile Filat https://bit.ly/3OjfLA1 sau alege-ți un alt grup de studiu https://bit.ly/3UqHbpJ 🎁 Donează https://bit.ly/3NQJdx5

– Contactele noastre – ☎ Linia de ajutor spiritual +37378777099 (Whatsapp, Telegram), Luni-Vineri, 09:00-18:00 🌐 Website Moldova Creștină https://bit.ly/3UEXeR3 👍 Facebook Moldova Creștină https://bit.ly/3hF1xNr 👴 Facebook Vasile Filat https://bit.ly/3UYjG7h 👴 Instagram Vasile Filat https://bit.ly/3UPTlZ8 👴 TikTok Vasile Filat https://bit.ly/3UHwPlB 👴 Telegram canal Pastor Vasile Filat @raspunsuribiblice ✉ E-mail contact@moldovacrestina.md

Articolul Ei (penticostalii) strigă în rugăciune și spune fiecare ce vrea – Vasile Filat apare prima dată în Moldova Creștină.