Moldova Electronică
Cum au fost implementată strategia Moldova Electronică
După ce a fost adoptată Strategia Molodova Electronică, sectorul informaţional din Republica Moldova a înregistrat de fiecare an creşteri. Asta pe motiv că odată cu dezvoltarea noilor tehnologii, tot mai mulţi cetăţeni vor să aibă acces la internet şi la noile tehnologii informaţionale. Preţurile la serviciile internet sunt accesibile pentru moldoveni. Cu cât viteza internetului e mai mare cu atât clientului trebuie să plătească mai mult. Dacă acum 10-15 ani, moldovenii nu îşi permiteau să facă un abonament la internet, acum odată ce potrivit Băncii Mondiale peste hotare sunt 770,3 mii de cetăţeni, o bună parte a copiilor rămaşi acasă vorbesc cu proprii părinţi prin intermediul internetului.
După ce Strategia Moldova Electronică a fixat nişte obiective, se poate spune că de fiecare an se dezvoltă infrastructura necesară pentru informatizarea completă a autorităţilor administraţiei publice locale. Acum practic toate instituţiile publice locale dispun de computere cu acces la internet. Dacă în anul 2000 potrivit Biroului Naţional de Statistică 6785 de persoane juridice dispuneau de computere cu acces la internet, în 2009 numărul acestora s-a ridicat la 63546. Asta denotă faptul că obiectivul fixat în Strategia Naţională „Moldova Electronică” se realizează. În plus costul serviciilor este accesibil în mare parte pentru fiecare instituţie publică locală şi persoană juridică. Obiectul fixat în strategie a re drept scop comunicarea mai eficientă dintre instituţiile publice şi cetăţean, comunicarea interinstituţională din ţară şi cu cele de peste hotare. Astfel se evită cozile cetăţenilor, agenţilor economici la instituţiile publice. De exemplu cineva care vrea să obţină o informaţie despre ce imobile sunt scoase la licitaţie de Primăria X din satul X, poate intra pe pagina web a instituţiei şi poate vedea care sunt condiţiile, actele necesare, fără să vină la Primărie să stea la coadă şi să piardă timpul.
Potrivit Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, practic fiecare al doilea cetăţean din ţară utilizează Internet-ul, iar peste 7% au acces în bandă largă (practic dublu, comparativ cu acum un an). Ramura e pe trend pozitiv chiar dacă pe timp de criză o parte din agenţii economici au înregistrat pierderi. Dacă se va merge cu acelaşi ritm de dezvoltare, care a fost până acum, în câţiva ani internetul va deveni accesibil pentru fiecare cetăţean şi instituţie publică din cea mai îndepărtată localitate a Republicii Moldova.
Prin intermediul strategiei obiectivul instruirii cadrelor se face continuu, începând din şcoli şi terminând cu angajaţii din instituţiile publice locale. Deoarece Tehnologiile informaţionale şi comunicaţiile au devenit motorul economiei.
În mare parte toate obiectivele propuse în strategia Moldova Electronică au fost îndeplinite, asta deoarece, acesta fiind un sector al economiei care oferă servicii este şi în este în interesul autorităţilor de al promova şi dezvolta. Evident veniturile agenţilor economici din domeniu sunt pe măsură. Reţelele de conexiune la internet se dezvoltă, după ce există o concurenţă între mai mulţi prestatori de servicii de acest fel. De exemplu acum, operatorii pun accent pe fibra optică care este mai eficientă şi mai puţin costisitoare de întreţinut.
Pentru susţinerea în continuare a creşterii accesului la internet, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale a adoptat Strategia de dezvoltare a sectorului TIC, care este completată cu Programul de dezvoltare a accesului la internet în bandă largă pe anii 2010-2013. Programul vine cu măsurile concrete de realizare a obiectivului determinat de Strategie – 20%. Studiile Băncii Mondiale arată o creştere de 10% a accesului la internet în bandă largă ce a condus la creşterea a PIB-lui cu 1.2%.
Atât instituţiile publice cât şi cetăţenii sunt interesaţi de accesul la internet, arată şi datele ARCTEI. De la începutul anului se atestă o creştere semnificativă în rândul utilizatorilor serviciului de acces la Internet prin reţelele 3G care consumă cel puţin 1 MB de trafic. Numărul acestora s-a majorat cu 32,6% şi a ajuns la 1 octombrie 2010 la 105,9 mii.